Τελευταία μηνύματα

#1
Τεχνική υποστήριξη / Ms-Windows 11 στους υπολογιστέ...
Τελευταίο μήνυμα από mandarinos - Χθες στις 07:03:30 ΜΜ
Δεν εστιάζω στην εγκατάσταση καθ' εαυτή. Αυτή καλύφθηκε (στο μεγαλύτερο μέρος της) σε προηγούμενο thread.

Γιατί, όμως, πρέπει να γραφτούν καινούριες οδηγίες;

Επειδή συμβαίνει το εξής:

Τα Ms-Windows 11, επειδή απαιτούν να υπάρχει το (ολοκληρωμένο chip) TPM 2.0, ουσιαστικά "φοριούνται" σε motherboards κατασκευής τουλάχιστον 2015 και νεώτερης. (Λεπτομέρειες περί TMP 2.0, πρόχειρα εδώ.)

Τώρα, στις γραμματείες των σχολείων συνήθως υπάρχουν desktop ΗΥ "απαξιωμένοι", αλλά μιά χαρά κατάλληλοι (ακόμη) γιά δουλειές γραφείου, αλλά και σύνδεση στο LTSP (και γάρ 64μπιτοι με 4 GBytes RAM, έστω και DDR2), και παλιά laptops, συνήθως από δωρεές (πχ τύπου i2). Και όλ' αυτά, κατασκευής πρό του 2015.
Αυτά τα μηχανήματα δεν κάνουν γιά εγκατάσταση Ms-Windows 11. (Θα το διαπιστώσετε και με το σχετικό δοκιμαστικό πρόγραμμα της Microsoft.) Όμως, (συνήθως) φοράνε Ms-Windows 10άρια, εδώ και χρόνια! Τί γίνεται, λοιπόν, μετά τον Οκτώβριο του 2025, όταν και παύει η υποστήριξη των 10ριών;

Πρέπει να δοθεί μία λύση· κι αυτή είναι:
- παίρνουμε ό,τι χρήσιμο αρχείο υπάρχει μέσα (πχ βίντεο από σχολικές γιορτές, κλπ),
- σβήνουμε τον δίσκο / περνάμε Linux,
- ξαναπερνάμε τα αρχεία στην ίδια δομή directories του Linux, όπως ήταν στα Παραθύρια (πχ τα από τις "λήψεις" στο downloads, κλπ).

Τώρα, η δυσκολία δεν βρίσκεται εκεί (σιγά μη δεν ξέρετε να εγκαταστήσετε Linux στον τοπικό δίσκο!), αλλά στα BIOS's / UEFI's, τα οποία μπορεί να γίνουν τρομερά εκνευριστικά.

Ενεργούμε ως εξής:

Πρώτη δουλειά:
- Ανανεώνουμε το BIOS/UEFI στην τελευταία του έκδοση. Έστω κι αν αυτή είναι πχ του 2012. (Ό,τι υπάρχει· δεν μας νοιάζει. Έτσι κι αλλοιώς, 11άρια δεν θα φορεθούν. Αλλά, αν πχ το κομμάτι του iPXE έχει ανανεωθεί, το θέλουμε.)
- Επειδή, όμως, αρκετές εταιρείες έχουν την ανόητη συνήθεια τα αρχεία του BIOS να μην τα έχουν αυτόνομα, αλλά να περνάνε μονάχα μέσα από utilities δικές τους σε περιβάλλον αυστηρά Ms-Windows, τότε:
- (α) ΔΕΝ βιαζόμαστε να σβήσουμε τα Ms-Windows.
- (β) Ψάχνουμε τις utilities αυτές στο site γιά την τεχνική υποστήριξη κάθε εταιρείας, και τις εγκαθιστούμε. (Προτιμήστε το site της "μαμάς" εταιρείας, συνήθως στις USA. Όχι το αντίγραφο του site στην Ελλάδα.)
- (γ) Ανανεώνουμε το BIOS / UEFI μέσω αυτών.

Δεύτερη δουλειά:
- Καλού κακού, κάνουμε επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων στο BIOS / UEFI, βγάζουμε secure booting off, βάζουμε legacy support on, ενεργοποιούμε κάρτα δικτύου (δηλ. να παίρνει image γιά booting), καθορίζουμε σειρά μέσων εκκίνησης.
- Περνάμε το Linux μας με DVD, ή τσιπάκι usb με Ventoy (ανάλογα τί σηκώνει το μηχάνημα).
- Αν, μετά την εγκατάσταση, δεν βρίσκεται ο τοπικός δίσκος να ξεκινήσει, δεν βιαζόμαστε να ξανακάνουμε εγκατάσταση, αλλά παίζουμε λίγο με τις ρυθμίσεις του BIOS/UEFI.

Σας πληροφορώ ότι σε μηχάνημα (φορητό) Lenovo e540, έγινε το εξής εκπληκτικό: έκανα εγκατάσταση (Mint 22.1 / Cinnamon) σε UEFI mode, "δεν βρισκόταν" ο δίσκος, ξαναπήγα BIOS, άλλαξα σε BIOS mode, και "βρέθηκε" μιά χαρά!!!

Αυτά!

.................................

Τί να κάνουμε;! Ακόμη εξυπηρετούμε τον υπολογιστή, πρίν μας εξυπηρετήσει αυτός! Ευτυχώς που τα ποσοστά εξυπηρετήσεων, από 90% υπέρ ΗΥ - 10% υπέρ μας κάπου το 1985 (οι παλιοί θα ξέρουν ότι τρέχαμε να βρούμε μέχρι και αριθμό cylinders / heads γιά τους σκληρούς δίσκους!), γύρισαν κάπου στο 10% (και λιγώτερο) υπέρ ΗΥ - 90% υπέρ μας, σαράντα χρόνια μετά.

Καλό καλοκαίρι!

.................................

Υγ 1: Υπάρχει ακόμη μία περίπτωση να δυσκολευτούμε στη γραμματεία: να υπάρχουν προγράμματα, τα οποία τρέχουν μονάχα σε περιβάλλον Παραθυριών. (Δεν πάει τώρα το μυαλό μου σε κάποιο συγκεκριμένα.) Ναι μέν, μπορεί πχ ακόμη και το Autocad να τρέχει μέσα από WINE / PlayOnLinux, αλλά οι Ελληνικές γραμματοσειρές "σκοτώνονται".

Οπότε, αναγκαστικά φέρνουμε ένα τερματικό των εργαστηρίων (με 11άρια) στη γραμματεία, και κάνουμε ανταλλαγή με ένα desktop της γραμματείας.

Υγ 2: Γιατί να κάνουμε όλη αυτή την ιστορία με τις εγκαταστάσεις Linux, και δεν συνδέουμε (και) τα μηχανήματα της γραμματείας στο LTSP, ώστε να ξενοιάσουμε μία και καλή;

Επειδή πρέπει να είναι ανεξάρτητα του server.

Μερικές φορές μπορεί να πρέπει να τον κλείσουμε (πχ γιά να του περάσουμε εξαρτήματα), ή να κάνουμε reboot. Τί θα γίνει; απλούστατα, θα κρεμάσουν οι ΗΥ της γραμματείας, την κρίσιμη στιγμή που πχ αποστέλλουν υπηρεσιακά έγγραφα.

Όχι, δεν είναι σωστό κάτι τέτοιο.

Υγ 3: Αν, βέβαια, το επιθυμούν οι συνάδελφοι, τους φτιάχνουμε τους ΗΥ της γραμματείας να δουλεύουν σε dual mode (τοπικός δίσκος / LTSP), ώστε κάθε συνάδελφος να βρίσκει τον χρήστη του και να κάνει τη δουλειά του. Και να μη γεμίζει η επιφάνεια εργασίας (σε hdd / ssd mode) από τα "απαραίτητα" 35-40 προσώπων!
#2
Γ΄ Λυκείου / Απ: Προβλέψεις / Προτάσεις πρι...
Τελευταίο μήνυμα από dimitrios67 - 01 Ιουλ 2025, 07:16:16 ΜΜ
Παράθεση από: petrosp13 στις 27 Ιουν 2025, 10:04:29 ΜΜΤα Μαθηματικά της κατεύθυνσης μας δεν αλλάζουν κυρίως για λόγους οικονομίας πόρων
Πρέπει να είναι ίδια με της Θετικής
Για να τα διδάσκουν λιγότεροι καθηγητές, για να συμπτύσσονται με τμήματα της Θετικής, για λιγότερα βιβλία, για λιγότερα θέματα, λιγότερους βαθμολογητές κτλ
Είναι δεδομένο ότι τα Μαθηματικά αυτά δεν απευθύνονται σε μαθητές της κατεύθυνσης μας και γι'αυτό αποτυγχάνει το 75%
Πέτρο, νομίζω ότι το βασικότερο είναι ότι οι μαθητές του 4ου πεδίου διεκδικούν με τους μαθητές του 2ου πεδίου τις σχολές Πληροφορικής.
Ήδη οι δικοί μας έχουν πλεονέκτημα (Πληροφορική-ΑΟΘ vs Φυσική-Χημεία),
αν και τα Μαθηματικά δεν είναι τα ίδια δεν θα μας αφήσουν να δηλώνουμε σχολές Πληροφορικής,
εκτός και αν (και αυτό είναι το πιο δίκαιο, το οποίο θα έπρεπε ήδη να ισχύει) ισχύσει "ποσόστωση"
στους εισαγόμενους στα κοινά τμήματα.
ΥΓ: Ανυπομονώ να δω τι θα γίνει με τα πρώην ΤΕΙ τα οποία εν μιά νυκτί έγιναν ΑΕΙ και
σε μια ακόμη νύχτα έγιναν 5ετους φοίτησης και Integraded Master και με τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα
με τα "καθαρά" ΗΜΜΥ (ΕΜΠ, ΑΠΘ, Πάτρα κλπ.) και γράφονται και στο ΤΕΕ. (Jesus Christ!!)
Θα αφήσουν τους δικούς μας να δηλώσουν ό,τι δηλώνανε; Έχετε κάποια πληροφόρηση;
#3
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Γενικός σχολιασμός θεμάτων
Τελευταίο μήνυμα από dimitrios67 - 01 Ιουλ 2025, 06:59:53 ΜΜ
Ευχαριστούμε πολύ Αντώνη!
Για να μας δώσει το διάγραμμα τις "σωστές" πληροφορίες
θα πρέπει να αφαιρέσουμε τους βαθμούς 0-10.
Κι αυτό διότι, για να γράψει κανείς 0-5 στην Πληροφορική σημαίνει ότι είναι "τουρίστας"
και γράφει μόνο και μόνο για να φανεί ότι το σχολείο του έχει υποψηφίους για τις Πανελλαδικές και δεν κινδυνεύει να συγχωνευτεί με άλλο Εξεταστικό Κέντρο.
Και αυτοί που έγραψαν 6-10 είναι παρόμοια περίπτωση.
Δεν γίνεται να έχει κάποιος διαβάσει στοιχειωδώς Πληροφορική και να γράφει κάτω από 8!
Οπότε, για να αποτυπώσουμε την πραγματικότητα
 νομίζω ότι πρέπει να δούμε τους βαθμούς από 10 (άντε 8 ) και πάνω.
#4
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας προσκαλέσουμε επισήμως να γίνετε μέλη του ΠΑ.Σ.Ε.Π.!

Ποιοι είμαστε;
Ο σύλλογος ΠΑ.Σ.Ε.Π. (Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πληροφορικής) ιδρύθηκε με σκοπό να προστατεύει και να προάγει τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών Πληροφορικής (ΠΕ86) αλλά και να προτείνει ιδέες-λύσεις για την Εκπαιδευτική Πληροφορική, Ρομποτική , Αλγοριθμική σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης.
Ως επιστήμονες Πληροφορικής δε θα μπορούσαμε να αφήσουμε απέξω την ενημέρωση σε τεχνολογίες αιχμής καθώς και εκπαιδευτικές μεθόδους ή τεχνικές οι οποίες κάνουν τη ζωή των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών καλύτερη, πάντοτε στηριζόμενοι σε επιστημονική έρευνα.


Ποιοι μπορούν να εγγραφούν στο σύλλογο;
Όλοι οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής με πτυχίο όπου τους εντάσσει στον εκπαιδευτικό κλάδο ΠΕ86 έχουν δικαίωμα να εγγραφούν εφόσον έχουν κάνει αίτηση να μπουν στους πίνακες κατάταξης αναπληρωτών εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ86 ή είναι ήδη μόνιμοι εκπαιδευτικοί ΠΕ86.


Γιατί να εγγραφώ στο σύλλογο, τι έχω να κερδίσω;
Γνωρίζουμε πως λειτουργούν οι περισσότεροι σύλλογοι στην Ελλάδα και δεν  επιθυμούμε να γίνουμε άλλος ένας από αυτούς.
Διαφορές:
  • Τα περισσότερα μέλη μας είναι εξ' αποστάσεως και έτσι βρήκαμε τρόπο να οργανωνόμαστε απομακρυσμένα κατανοώντας όμως ότι η δια ζώσης επιλογή σε πολλά ζητήματα είναι απαραίτητη και πιο αποτελεσματική.
  • Τα μέλη μας διακατέχονται από καλή φιλοπεριέργεια και την τάση να λύνουν προβλήματα και να βοηθούν τα άλλα μέλη.
  • Εξειδίκευση σε νέες τεχνολογίες & ΤΠΕ.
  • Δ.Σ. με ισχυρό επιστημονικό υπόβαθρο και προσήλωση στους στόχους που τίθενται:
    • διορισμοί αναπληρωτών εκπαιδευτικών
    • αύξηση οργανικών θέσεων
    • δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού & λογισμικού
    • έγκυρη ενημέρωση σε εκπαιδευτικά θέματα
  • Ενεργή κοινότητα. Συζητήσεις με ευγένεια και επιχειρήματα.

---


1η Γενική Συνέλευση ΠΑ.Σ.Ε.Π. | 01/07/2025 ώρα 20:30

pasep-prwti-geniki-syneyleusi.png

Σας περιμένουμε εκεί!
#5
Linux / Τροποποίηση εκπαιδευτικού λογι...
Τελευταίο μήνυμα από Yannis Siahos - 30 Ιουν 2025, 06:36:19 ΜΜ
Αν και ακούγεται λίγο άσχετο με το linux, ίσως αποδειχθεί και σχετικό  :D  :D

Στον κόμβο της Τεχνικής Στήριξης στο σύνδεσμο https://ts.sch.gr/software υπήρχε διαθέσιμο εκπαιδευτικό λογισμικό για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Το πρόβλημα ήταν ότι το μεγάλο ποσοστό βασίζονταν σε adobe flash plugin, που απαιτούσε browsers που να υποστηρίζουν το NPAPI (για τα plugins) και εδώ και πολλά χρόνια υιοθετήθηκε η λύση του PaleMoon με μια παλιά έκδοση adobe flashplugin.
Με αυτόν τον τρόπο ήταν διαθέσιμο τόσο σε Windows όσο και σε Linux στα εργαστήρια ή σε Η/Υ στα σπίτια μαθητών και εκπαιδευτικών.

Διαπιστώσαμε ότι το Ruffle μπορεί να αξιοποιηθεί για την αναπαραγωγή flash περιεχομένου (αντί του flash plugin) σε σύγχρονους browsers. Οπότε είπαμε με τον Άλκη να το δοκιμάσουμε στο online εκπαιδευτικό λογισμικό.

Έχοντας προχωρήσει σε αλλαγές στις html σελίδες του λογισμικού και κάνοντας και βασικούς ελέγχους λειτουργίας, πλέον μπορούμε να πούμε ότι το 80% του online εκπαιδευτικού λογισμικού μπορεί να δουλέψει σε σύγχρονους browsers και σύγχρονα Λ/Σ.
Επιπλέον πλεονέκτημα ότι δουλεύει σε κινητές συσκευές (κινητά, ταμπλέτες κτλ). Οι ταμπλέτες λόγω μεγαλύτερης οθόνης είναι μάλλον προτιμότερες.

Όποιος ενδιαφέρεται ας κάνει μια δοκιμή και μας δίνει σχόλια.

Ένα ποσοστό αυτού του λογισμικού δίνεται και μέσω των αποθετηρίων για τοπική εγκατάσταση, οπότε και σε αυτήν την περίπτωση, εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον, θα μπορούσαν να τροποποιηθούν τα λογισμικά για να τρέχουν και εντός LAN στο LTSP ΣΕΠΕΗΥ.

Για τα λογισμικά (λιγότερα από 10) που απαιτούν JRE, ακόμη δεν έχει βρεθεί καινούρια λύση, απαιτείται PaleMoon και JRE 8.x που υποστηρίζει java web start.
#6
Linux / Απ: Πρόβλημα στην αντιγραφή-επ...
Τελευταίο μήνυμα από gregflo - 30 Ιουν 2025, 11:13:15 ΠΜ


Σπύρο καλημέρα! Μη μου μιλάς στον πληθυντικό..Την τελευταία εβδομάδα που έκανα την αναβάθμιση από 20.04 σε 22.04 παρατήρησα μαζί με κάποιον άλλο συνάδελφο το παραπάνω πρόβλημα. Όχι στον server, στους clients, όταν έκανα αντιγραφή ένα αρχείο (οτιδήποτε και όχι μεγάλο..) από τον client στα Δημόσια το σύστημα κολλούσε και χρειαζόταν επανεκκίνηση. Το αντίστροφο από τα Δημόσια στον client δεν είχε πρόβλημα, δούλευε κανονικά. Δε μπορώ να στείλω screenshot (κλείσαμε..). Καλό καλοκαίρι στην όμορφη Πάτρα..
#7
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Γενικός σχολιασμός θεμάτων
Τελευταίο μήνυμα από bageo - 29 Ιουν 2025, 11:23:04 ΠΜ
Οι εξετάσεις έχω σκοπό την κατάταξη των μαθητών για να την εισαγωγή στις διάφορες σχολές κ όχι την αξιολόγηση τους .. από τον πίνακα επομένως φαίνεται ότι δεν υπάρχει καθόλου ισοκατανομή των μαθητών με αποτέλεσμα να υπάρχουν μόνο δύο ήδη βαθμολογιών .. οι πολύ ψηλές ακόμα και για τους κάτω του μετρίου και πολύ χαμηλές για αυτούς που δεν άνοιξαν βιβλίο. Επιμένω τα θέματα είναι πολύ εύκολα σε σχέση με άλλες εποχές κ σίγουρα δυσκολότερα από τα 2-3 προηγούμενα χρόνια 
#8
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Γενικός σχολιασμός θεμάτων
Τελευταίο μήνυμα από George Eco - 28 Ιουν 2025, 06:32:24 ΜΜ
Αγάπη μεγάλη!!!
#9
Γ΄ Λυκείου / Απ: Προβλέψεις / Προτάσεις πρι...
Τελευταίο μήνυμα από gpapargi - 28 Ιουν 2025, 12:05:46 ΜΜ
Παράθεση από: petrosp13 στις 27 Ιουν 2025, 10:04:29 ΜΜΌσοι θεωρείτε ότι το μάθημα μας πρέπει να γίνει ακόμα δυσκολότερο, θα ήθελα να ήξερα πόσες φορές έχετε έρθει σε τετ-α-τετ με γονέα που έχει πειστεί από δεξιά και αριστερά ότι το αντικείμενο της Πληροφορικής είναι εύκολο και ψάχνει ευθύνες γιατί το παιδί του δεν έγραψε τον βαθμό που ονειρευόταν (στο μυαλό του)

Γιατί από χθες, έχουμε τέτοια περιστατικά με γονείς να νιώθουν έκπληκτοι για τα 19άρια του ΑΟΘ και τα αντίστοιχα 15άρια της Πληροφορικής
Οι γονείς, όπως και πολλοί συνάδελφοι δυστυχώς, δεν μπαίνουν στην ουσία της υπόθεσης, κοιτάνε απλά τα δεδομένα
Και όταν ο γονέας είναι πελάτης, ψάχνει ευθύνες για την ανισορροπία των βαθμών Οικονομίας και Πληροφορικής, ειδικά όταν έχει ακούσει (από σίγουρα έμπιστες πηγές) ότι το μάθημα μας είναι εύκολο 
Αυτό που συμβαίνει είναι το εξής: Αν πέσουν εύκολα, γράφουν όλοι 19, ο καλός δεν ξεχωρίζει από το μέτριο αλλά ο γονιός δεν μπορεί να κατηγορήσει κανέναν γιατί έγραψε 19 το παιδί του. Αν πέσουν δύσκολα ο καλός γράφει 18 και ξεχωρίζει από τον μέτριο που γράφει 15. Ο γονιός του μέτριου διαμαρτύρεται στον καθηγητή που ανέλαβε την προετοιμασία του (φροντιστήριο/ιδιαίτερο). Τα δύσκολα θέματα δείχνουν την αλήθεια και ξεμπροστιάζουν τους δήθεν καλούς. Άρα τα εύκολα θέματα βολεύουν τον καθηγητή που προετοιμάζει το μαθητή γιατί δεν έχει ποτέ να απολογηθεί για τίποτα. Στα δύσκολα, ο δυσαρεστημένος γονιός ρωτάει γιατί το παιδί του έγραψε χαμηλά.
 
Όμως αυτά δεν είναι παιδαγωγικά επιχειρήματα ούτε επιστημονικά. Δεν είναι σωστό να θέλουμε υποβάθμιση του μαθήματος επειδή έτσι μας βολεύει.
Εγώ έχω πει επανειλημμένα στους γονείς ότι η πληροφορική είναι θετική επιστήμη με βάθος συγκρίσιμο με αυτό των μαθηματικών και της φυσικής. Άλλο αν κρατάνε χαμηλά το επίπεδο. Αν έβαζαν τις ασκήσεις του διδακτικού πακέτου (ανάλυση σε πρώτους, ανάπτυγμα του ημιτόνου σε δυναμοσειρά) θα είχαμε πολύ υψηλότερο επίπεδο.
#10
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Γενικός σχολιασμός θεμάτων
Τελευταίο μήνυμα από o_Antonis - 28 Ιουν 2025, 11:23:46 ΠΜ
Ορίστε, παραγγελιά!
(άντε βγάλε άκρη  :angel:)
21-25.png