ΘΕΜΑΤΑ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ 2007

Ξεκίνησε από arisbasil, 04 Ιουλ 2007, 11:50:35 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

koniordos

Χαίρετε

Και εγώ ανήκω στους ικανοποιημένους με τα θέματα και ευελπιστώ για του χρόνου.
Απλά έχω κάποιες αμφιβολίες/ενστάσεις όσον αφορά το Θέμα 4 - Α3.

Αφενός μου άρεσε πολύ η αναφορά στον ετήσιο μέσο όρο, που δεν μπορεί να προκύψει ως ΜΟ των μέσων όρων των μηνών, αλλά απαιτείται σκανάρισμα στο δισδιάστατο πίνακα και διαίρεση με 365 ή 366 (δίσεκτο).

Αν κατάλαβα καλά την εκφώνηση, ζητείται ο τρίτος κατά σειρά, με την έννοια του τρίτου μήνα που θα ανιχνευθεί ξεκινώντας από τον Ιανουάριο, που έχει αυτήν την ιδιότητα.
Οπότε μου γεννιέται το ερώτημα: πού ακριβώς κολλάει η ταξινόμηση ? Δεν αντιλήφθηκα να απαιτείται ο τρίτος πλησιέστερος στο μέσο όρο, έστω και με τον περιορισμό του +-10%

Πολύ θετική η απαίτηση ανάλυσης σε υποπροβλήματα, γενικά, πολύ καλό τέταρτο.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα,
Θέμα 1 : Το καλύτερο πρώτο που έχω δει ποτέ σε εξετάσεις
Θέμα 2 : Ομοίως. Ούτε περίπλοκες πράξεις, ούτε απλή εκτέλεση εντολών

Θέμα 3 :
Έχω ένα μικρό πρόβλημα με τους αλγορίθμους οι οποίοι υλοποιούνται σε πρόγραμμα που απαιτεί πιο πολύπλοκη αρχιτεκτονική από ένα απλό PC. Εννοώ ότι μία υλοποίηση σε υπολογιστή του ζητούμενου αλγορίθμου θα απαιτούσε κάτι σαν δύο τερματικά ή κάτι τέτοιο για να έχει νόημα το παιχνίδι. Διατυπώσεις του στυλ "και παρουσιάζει την επιλογή του ταυτόχρονα με τον αντίπαλό του" δεν με βρίσκουν γενικά σύμφωνο στα πλαίσια του μαθήματος. Αναγνωρίζω το 100% 'εντός ύλης' και 'φιλοσοφίας' του μαθήματος, ωστόσο ο μόνος τρόπος να νιώσουν οι μαθητές τον αλγόριθμο είναι να τον σκέπτονται εν λειτουργία. Και συγκεκριμένα, δεν θα μπορούσα να σκεφτώ και κάτι καλύτερο από τη λογική του διερμηνευτή της ΓΛΩΣΣΑΣ. (Παρεπιπτώντως, εξαιρετική δουλειά, συγχαρητήρια). Θεωρώ λοιπόν πως αλγόριθμοι που δεν μπορούν (δεν έχει νόημα) να υλοποιηθούν σε ένα τερματικό και μόνο, καλό είναι να αποφεύγονται.
Χωρίς να σημαίνει πως το θέμα είναι foul, συμπαθώ πολύ περισσότερο το θέμα 3 των κανονικών.



Τσορώνης Τάκης
Ηλ.Μηχ. & Μηχ. Η/Υ ΕΜΠ

evry


  Αν αναφέρεσαι στο δικό μου post που είπα ότι κάποιοι μαθητές θα το λύσουν με ταξινόμηση εννοούσα ότι αρκετοί παπαγάλοι μόλις δουν τη φράση "ο τρίτος κατά σειρά" θα ενεργοποιήσουν το κουμπάκι-τυφλοσούρτης ταξινόμηση, χωρίς φυσικά να είναι σωστό.

Παράθεση από: koniordos στις 05 Ιουλ 2007, 05:13:36 ΜΜ
Αν κατάλαβα καλά την εκφώνηση, ζητείται ο τρίτος κατά σειρά, με την έννοια του τρίτου μήνα που θα ανιχνευθεί ξεκινώντας από τον Ιανουάριο, που έχει αυτήν την ιδιότητα.
Οπότε μου γεννιέται το ερώτημα: πού ακριβώς κολλάει η ταξινόμηση ? Δεν αντιλήφθηκα να απαιτείται ο τρίτος πλησιέστερος στο μέσο όρο, έστω και με τον περιορισμό του +-10%

What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

gpapargi

Παράθεση από: koniordos στις 05 Ιουλ 2007, 05:13:36 ΜΜ
Διατυπώσεις του στυλ "και παρουσιάζει την επιλογή του ταυτόχρονα με τον αντίπαλό του" δεν με βρίσκουν γενικά σύμφωνο στα πλαίσια του μαθήματος. Αναγνωρίζω το 100% 'εντός ύλης' και 'φιλοσοφίας' του μαθήματος, ωστόσο ο μόνος τρόπος να νιώσουν οι μαθητές τον αλγόριθμο είναι να τον σκέπτονται εν λειτουργία.

Δεν είμαι σίγουρος ότι κατάλαβα καλά τι εννοείς Τάκη, αλλά η φράση «[…] παρουσιάζει την επιλογή του ταυτόχρονα με τον αντίπαλό του[…]» είναι αναγκαία για να καταλάβει ο μαθητής πως παίζεται το παιχνίδι. Αλλιώς θα μπορούσε να σκεφτεί ότι ο παίκτης που παρουσιάζει την επιλογή του αργότερα θα μπορούσε πάντα νε κερδίζει αφού θα ξέρει τι έπαιξε ο πρώτος. Η συγκεκριμένη φράση αφορά τον τρόπο που παίζεται το παιχνίδι στην πραγματικότητα. Αν δεν υπήρχε μπορεί να μην καταλάβαινε ο μαθητής πως ακριβώς παίζεται το παιχνίδι.
Παρακάτω στο Α 1 εξηγεί ότι ο αλγόριθμος θα πρέπει να διαβάζει το τι έπαιξε ο κάθε παίκτης. Εκεί ο μαθητής μπορεί να σκεφτεί ότι δεν γίνεται απολύτως ταυτόχρονα η ανάγνωση των 2 επιλογών. Ωστόσο δεν είμαι σίγουρος ότι κατάλαβα τι εννοείς.

bagelis

Προσευχή!!!
1) Μακάρι να αλλάξει η επιτροπή εξετάσεων του χρόνου
ή
2) Να γίνει το μάθημα βαρύτητας με 4 σχολικές ώρες και τότε να βάζουν τέτοια θέματα
...

gpapargi

Παράθεση από: arisbasil στις 05 Ιουλ 2007, 04:05:27 ΜΜ
Κατά τη γνώμη μου τέτοια θέματα σαν τα χθεσινά είναι αδύνατον να μπουν στις κανονικές εξετάσεις αν δεν γίνουν πρώτα τολμηρές αλλαγές (εισαγωγή στη Β' Λυκείου, αλλαγή βιβλίου με καλύτερες ασκήσεις κ.α.)
Φαντάζεστε την αποτυχία; Τεράστια!! Εδώ οι μισοί φέτος έγραψαν κάτω από τη βάση με ομολογουμένως πιο βατά θέματα.
Θέματα σαν τα χθεσινά είναι δυνατόν να μπουν στις κανονικές εξετάσεις αφού το τετράδιο μαθητή έχει δυσκολότερες ασκήσεις (πχ με 2 και 3 αστέρια). Πχ η άσκηση με την ανάλυση σε πρώτους παράγοντες (κεφ 8 ΔΣ6), το να βρεθεί πόσες φορές εμφανίζεται κάποιο στοιχείο σε μονοδιάστατο πίνακα (κεφ 10 ΔΣ3), ο αλγόριθμος για τη δυναμοσειρά του ημιτόνου/συνημιτόνου (κεφ 8 ΔΣ5), η άσκηση με το Eurobasket (κεφ 9 ΔΣ6).

Η αποτυχία των μισών οφείλεται κυρίως στο ότι υπάρχουν κάποιοι μαθητές που είναι τελείως αδιάφοροι. Τελείως!!! Ότι θέμα και να τους βάλεις σε οποιοδήποτε μάθημα και σε οποιαδήποτε κατεύθυνση θα πέσουν κάτω από τη βάση. ΑΥτόι οι μαθητές λοιπόν δρομολογούνται κυρίως στην τεχνολογική κατεύθυνση. Σκέψου ότι  έπεσαν 28% κάτω από τη βάση ΑΟΔΕ με 24 βαθμούς Σ-Λ και 18 multiple choise 4 επιλογών (βάλε και την αντιγραφή στο παιχνίδι). Αυτοί δεν μπορούν ούτε να αντιγράψουν από τον διπλανό. Θα γράψουν ΑΕΠΠ πάνω από τη βάση; Έτσι όλοι αυτοί ενισχύουν τον αριθμό των δικών μας κομμένων.

Εμένα με ενοχλεί το 13.96% στην περιοχή 18-20 στην ΑΕΠΠ. Σκέψου ότι από 15-17.9 (πιο πλατύ διάστημα) είχαμε 13.90%. Δηλαδή στατιστικά πιο εύκολα βρισκόσουν στο 18-20 παρά στο 16-18. Είναι αυτή κανονική κατανομή που πέφτει όσο απομακρύνεσαι από το μέσο όρο;

ΕΠίσης τα 2 πρώτα θέματα στις επαναληπτικές ήταν πολύ εύκολα. 'Αρα μέχρι τη βάση φτάνει εύκολα κανείς. Η   δυσκολία  των χθεσινών θεμάτων αφορά τα θέματα 3 και 4 που στοχεύουν στον αναγκαίο στόχο του να ξεχωρίσουν οι καλοί.

pgrontas

#20
Αν και καθυστερημένα λόγω αποτοξίνωσης είδα και εγώ σήμερα τα θέματα των επαναληπτικών. Η άποψη μου είναι η εξής:

Πολύ καλό το θέμα 4 ιδιαίτερα στα σημεία με τους δύο δυνατούς τρόπους υπολογισμού του μέσου όρου για 365/366 μέρες και στην κατάργηση του τυποποιημένου τρόπου σάρωσης ενός πίνακα δύο διαστάσεων.
Η μόνη μου ένσταση είναι στην διατύπωση, που με την αναφορά στο Α1 στο υποερώτημα Β μου θυμίζει spaghetti εκφώνηση (όπως λέμε spaghetti κώδικα - κάτι τέτοιο).
Θα προτιμούσα η εκφώνηση να είναι προοδευτική:
1. Κάντε υποπρόγραμμα να βρίσκει αν ένα έτος είναι δίσεκτο.
2. Κάντε υποπρόγραμμα να βρίσκει τις ημέρες ανα συνδυασμό έτος - μήνα με χρήση 1.
3. Κάντε τα υπόλοιπα με χρήση 2,3.
Με τον τρόπο αυτό καθοδηγούνται οι μαθητές έτσι ώστε να μπορέσουν και οι 'κακοί' να αντιμετωπίσουν όσο μπορούν το πρόβλημα, χωρίς κατά την γνώμη μου να αφαιρείται η δυσκολία.
Το ίδιο (σε μικρότερο βαθμό) συνέβη και στην εκφώνηση του θέματος 3 στις κανονικές.
Επίσης αν θυμάμαι καλά ο 21 αιώνας ξεκινά από το 2001 και τελειώνει στο 2100 (ποτέ δεν συμφώνησα λόγω MSB αλλά έτσι δεν είναι το σωστό)?

Το θέμα 3 πολύ καλό επίσης και πιο εύκολο κατά την γνώμη μου από το 3 των κανονικών.

Το θέμα 2 δεν μου άρεσε καθόλου. Αν ήθελαν κάτι εύκολο θα μπορούσαν να σκεφτούν κάτι καλύτερο χωρίς να βάλουν τους μαθητές να λύσουν 11 πρωτοβάθμιες εξισώσεις.

Το θέμα 1 επίσης πολύ καλό.

Εύχομαι καλό καλοκαίρι σε όλους.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

Laertis

Καλησπέρα συνάδελφοι κι απο μένα,

περίμενα να δω και τα θέματα των επαναληπτικών στα εσπερινά για εκφράσω μια συνολική άποψη, αν και οι περισσότεροι συνάδελφοι με κάλυψαν σε γενικές γραμμές.
Για τα θέματα των επαναληπτικών στα ενιαία συμφωνώ με όλα όσα προαναφέρθηκαν και χαίρομαι ιδιάιτερα γιατί όλα αυτά που λέγαμε στο στέκι όλη τη χρονιά έπιασαν - έστω και αργά - τόπο. Συμφωνώ με τον φίλο μου Γιωργο Παπαργύρη ότι τα θέματα αυτά πρέπει να αποτελέσουν οδηγό για τις επόμενες χρονιές και συμμερίζομαι τη χαρά του γιατί φαίνεται ότι κάτι πάει να αλλάξει στην ΑΕΠΠ προς το καλύτερο.
Το μόνο που θα μπορούσε να προσέξει η επιτροπή ήταν κάποιες διατυπώσεις των ασκήσεων π.χ.
Θέμα3 Α2 "συγκρίνει τις επιλογές των παικτών και ?διαπιστώνει ?το νικητή του γύρου ή την ισοπαλία",
καλύτερη το δυνατόν διατύπωση στο Θέμα4 Α2 και Α3 κτλ.

Στις συγκεκριμένες εξετάσεις τα γραπτά των μαθητών ήταν όπως θα ανέμενε κανείς δηλαδή με σαφώς μικρότερη κατανομή στο 18-20 και ευρύτερη διασπορά στις κλίμακες βαθμολογιών. Κι αυτο το λέω γιατί βαθμολόγησα σήμερα (με πολύ κόπο είναι η αλήθεια ) και είδα και στην πράξη όλα αυτά που συζητάμε στο στέκι.
Δεν είναι όμως αδικία για ένα παιδί που πήρε 80 -85 στις επαναληπτικές με τέτοιου επιπέδου θέματα ; Στις εξετάσεις του Ιουνίου θα αντιστοιχούσε σε 95 + ....

Για τα εσπερινά δεν έχω να πω τίποτα . :-X  Μιά απο τα ίδια για να μην πω ότι ήταν ευκολότερα κι απο πέρυσι ...

Καιρός να γεμίσουμε μπαταρίες ...  8)

Καλό καλοκαίρι συνάδελφοι



Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

arisbasil

Βασικά (κατ'εμέ) η επιτροπή βάζει πιο δύσκολα στις επαναληπτικές για να αποθαρρύνει τους μαθητές εκείνους που για διάφορους λόγους προσποιούνται τους άρρωστους και βγάζουν πιστοποιητικά από γιατρούς ώστε να έχουν ένα μήνα περισσότερο για διάβασμα. Μου έχουν τύχει διάφορες περιπτώσεις όπως πέρυσι ένας μαθητής μου που δεν είχε διαβάσει καλά τη Βιολογία Γενικής Π. και δεν πήγε να δώσει. Ή ακόμα πριν από δύο χρόνια όταν ήμουν επιτηρητής στα Λατινικά Θεωρητικής Κ. και όταν μοιράστηκαν τα θέματα μια μαθήτρια -παραδόξως- είπε ότι πονούσε αφάνταστα στην κοιλιά και 'σφάδαζε' από τον πόνο μέχρι που την πήγαν στο νοσοκομείο  :'(

Καλό καλοκαίρι παιδιά  8)

koniordos

Οι ενστάσεις μου με τέτοια θέματα, έχουν να κάνουν με τη μη δυνατότητα "αξιόπιστης" υλοποίησής τους σε προγραμματιστικό περιβάλλον στυλ διερμηνευτή της ΓΛΩΣΣΑΣ.
Ένα ενδεχόμενο run του προγράμματος θα έμοιαζε κάπως έτσι

1ος παίχτης - Δώσε επιλογή
ΠΕΤΡΑ
2ος παίχτης - Δώσε επιλογή
...

Είναι σαφές πως ο δεύτερος παίχτης δεν έχει παρά να επιλέξει την επιλογή που κερδίζει τον 1ο. Διαφορετικά, το πρόγραμμα θα έπρεπε να εκτελείται σε 2 τερματικά ώστε οι επιλογές να διαβάζονται αν όχι ταυτόχρονα, τουλάχιστον εν αγνοία των 2 παιχτών για την επιλογή του άλλου. Χωρίς να το θεωρώ δύσκολο θέμα, θα προτιμούσα οι ζητούμενοι αλγόριθμοι να μπορούν να κωδικοποιηθούν με τρόπο που να είναι σαφής προς τους μαθητές η εκτέλεσή τους.

Καλά μπανάκια κύριοι και δεσποινίδες.. 8)
Τσορώνης Τάκης
Ηλ.Μηχ. & Μηχ. Η/Υ ΕΜΠ

gpapargi

#24
Κατάλαβα τι λες Τάκη. Είναι λίγο λεπτό το θέμα. Ουσιαστικά το θέμα 3 ζητάει από το μαθητή να εντοπίσει με ποιο τρόπο λειτουργούν οι παίκτες που παίζουν το παιχνίδι προκειμένου να καταλάβουν ποιος από τους 2 κέρδισε. Αφού οι ίδιοι καταλαβαίνουν αμέσως ποιος κέρδισε σημαίνει ότι έχουν μέσα στο κεφάλι τους έναν αλγόριθμο. Ζητάμε λοιπόν να εκφράσουν αυτό τον αλγόριθμο σε ψευδογλώσσα.
Το λεπτό θέμα είναι ότι ο αλγόριθμος δε συνεπάγεται χρήση υπολογιστή. Αλγόριθμοι εκτελούνται και από ανθρώπους (ειδικά στην αρχαιότητα που δεν υπήρχαν ακόμα οι υπολογιστές). Ουσιαστικά το ζήτημα είναι «Πως σκέφτονται τα παιδιά και ξέρουν ποιος κέρδισε». Ζητάμε τον αλγόριθμο υπολογισμού του νικητή και όχι την υλοποίηση σε κάποιο περιβάλλον. Βρισκόμαστε δηλαδή ακόμα στη φάση που δεν έχει εισαχθεί ο μαθητής στο συγκεκριμένο προγραμματιστικό περιβάλλον της ΓΛΩΣΣΑΣ.

Τώρα βέβαια υπάρχει όντως το ζήτημα που λες. Αναπόφευκτα κατά την υλοποίηση στο προγραμματιστικό περιβάλλον υπάρχουν πρακτικά ζητήματα.
Για να είμαι ειλικρινής βλέπω με μεγάλη συμπάθεια τέτοιες ασκήσεις γιατί αρέσουν στα παιδιά. Είναι πιασιάρικες. Βλέπεις τα παιδιά ότι δείχνουν για αυτές ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Αφού λοιπόν κερδίζω το ενδιαφέρον των παιδιών με τέτοιες ασκήσεις προσπαθώ να βρίσκω τέτοιες γιατί τελικά κερδίζουν και αυτά και το μάθημα. Είναι ότι πρέπει για διαφήμιση. Στα πλαίσια αυτής της συμπάθειας σε αυτό τον τύπο ασκήσεων είμαι πολύ ελαστικός σε όποιο πρακτικό πρόβλημα προκύψει. Πχ εδώ δέχομαι ότι οι 2 παίκτες παίζουν το παιχνίδι κανονικά (με τα χέρια) και δείχνουν την επιλογή τους ταυτόχρονα. Μετά πάνε στον υπολογιστή και εισάγουν τις επιλογές (που διάλεξαν προηγουμένως) ο ένας μετά τον άλλο. Δηλαδή στον υπολογιστή καταφεύγουν για τον υπολογισμό έχοντας ήδη επιλέξει και αφήνουν στον υπολογιστή τον υπολογισμό του νικητή.

Επίσης να πω ότι στο παιχνίδι πάνω-κάτω (θέμα 4 στο διαγώνισμα 7)
https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=848.0
όταν μίλησα με τα παιδιά για υλοποίηση σε ΓΛΩΣΣΑ έκανα το εξής:
Έπαιζε ο πρώτος παίκτης με τον άλλο να απουσιάζει από την οθόνη του υπολογιστή. Μετά την είσοδο της επιλογής του πρώτου παίκτη έβαλα μια εντολή επανάληψης που έγραφε κάμποσες κενές γραμμές στην οθόνη έτσι ώστε όταν έρθει ο δεύτερος παίκτης να μην έχει μπροστά του την επιλογή του πρώτου. Με αυτό τον τρόπο έγινε και πρακτικά εφικτό το να παιχτεί το παιχνίδι εξ ολοκλήρου σε υπολογιστή (με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα αποκακρυνόταν για λίγο ο ένας παίκτης).

gpapargi

Παράθεση από: pgrontas στις 06 Ιουλ 2007, 06:23:25 ΜΜ
Θα προτιμούσα η εκφώνηση να είναι προοδευτική:
1. Κάντε υποπρόγραμμα να βρίσκει αν ένα έτος είναι δίσεκτο.
2. Κάντε υποπρόγραμμα να βρίσκει τις ημέρες ανα συνδυασμό έτος - μήνα με χρήση 1.
3. Κάντε τα υπόλοιπα με χρήση 2,3.

Και εμένα αυτή είναι η προσέγγισή μου. Ο λόγος που έχω αυτή η προτίμηση είναι ότι δίνω τεράστια έμφαση στην ανάλυση του προβλήματος σε απλά τμήματα και στην επίλυση του καθενός με ανεξάρτητο υποπρόγραμμα. Επίσης με αυτό τον τρόπο δίνεται μια ωραία εικόνα/διαφήμιση του τμηματικού προγραμματισμού στο μαθητή.

Είχε γίνει σχετική κουβέντα στην ομάδα των διαγωνισμάτων και τελικά επικράτησε η «άλλη» άποψη που προτιμάει (για την ώρα τουλάχιστο) να μην έχουμε υποπρόγραμμα που να καλεί άλλο υποπρόγραμμα γιατί αυτό αυξάνει τον όγκο του διαγωνίσματος και ίσως και τη δυσκολία. Διαφωνώ για το ότι αυξάνει τη δυσκολία, αλλά συμφωνώ για τον όγκο. Τέλος πάντων… μιλάμε για το κερασάκι στην τούρτα τώρα. Έτσι ή αλλιώς το θέμα είναι καλό.

Έπιασες πάντως ένα θέμα που όντως υφίσταται και μας έχει απασχολήσει, δηλαδή αυτό της ιδανικής ανάλυσης του προβλήματος  έτσι ώστε να πετυχαίνουμε απλούστευση στη σκέψη χωρίς να ξεφεύγουμε σε έκταση από τα πλαίσια του διαγωνίσματος. Η επιθυμητή ισορροπία είναι το ζητούμενο. Σίγουρα είναι εύστοχο σχόλιο ανεξάρτητα τελικά από το αν είναι σωστό ή όχι

koniordos

Παράθεση από: gpapargi στις 09 Ιουλ 2007, 02:12:06 ΜΜ
Το λεπτό θέμα είναι ότι ο αλγόριθμος δε συνεπάγεται χρήση υπολογιστή. Αλγόριθμοι εκτελούνται και από ανθρώπους (ειδικά στην αρχαιότητα που δεν υπήρχαν ακόμα οι υπολογιστές).

Με κάθε επιφύλαξη για τους στόχους της ΑΕΠΠ, πιστεύω πως η δημιουργία αλγορίθμων σήμερα αποσκοπεί στη την μεταφορά τους σε κάποιο προγ. περιβάλλον. Και στα πλαίσια της ΑΕΠΠ, το π/π που παρουσιάζεται είναι αυτό της ΓΛΩΣΣΑΣ.
Ταυτόχρονα, όταν ζητείται 'αλγόριθμος' και σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου,"   Οι μαθητές θα μπορούν να διατυπώνουν τις λύσεις των ασκήσεων των εξετάσεων είτε σε οποιαδήποτε μορφή παράστασης αλγορίθμου είτε σε «ΓΛΩΣΣΑ», όπως αυτή ορίζεται και χρησιμοποιείται στο διδακτικό εγχειρίδιο. ".

Το σενάριο εκτέλεσης που προτείνεις πάντως, λύνει οποιαδήποτε προβληματική κατάσταση.

Παράθεση από: gpapargi στις 09 Ιουλ 2007, 02:12:06 ΜΜ
Πχ εδώ δέχομαι ότι οι 2 παίκτες παίζουν το παιχνίδι κανονικά (με τα χέρια) και δείχνουν την επιλογή τους ταυτόχρονα. Μετά πάνε στον υπολογιστή και εισάγουν τις επιλογές (που διάλεξαν προηγουμένως) ο ένας μετά τον άλλο. Δηλαδή στον υπολογιστή καταφεύγουν για τον υπολογιστή έχοντας ήδη επιλέξει και αφήνουν στον υπολογιστή τον υπολογισμό του νικητή.

Ίσως να το ήθελα με κάποιον τρόπο στην εκφώνηση, αν και καταλαβαίνω πως λέξεις όπως 'υπολογιστής' δεν είναι ιδιαίτερα επιθυμητές στις εκφωνήσεις των θεμάτων 3 και 4. (γιατί ?)
Τσορώνης Τάκης
Ηλ.Μηχ. & Μηχ. Η/Υ ΕΜΠ

gpapargi

#27
Παράθεση από: koniordos στις 09 Ιουλ 2007, 03:21:01 ΜΜ
Ίσως να το ήθελα με κάποιον τρόπο στην εκφώνηση, αν και καταλαβαίνω πως λέξεις όπως 'υπολογιστής' δεν είναι ιδιαίτερα επιθυμητές στις εκφωνήσεις των θεμάτων 3 και 4. (γιατί ?)

Όντως έχω προσέξει και εγώ αυτή την τάση να αποφεύγεται η λέξη «υπολογιστής». Χωρίς να είναι απόλυτο αυτό που λέω, κυρίως οι συνάδελφοι που δεν είναι καθαρόαιμοι πληροφορικοί έχουν αυτή την τάση. Ως ένα σημείο έχουν κάποιο δίκιο. Συχνά ξεκινάμε να μιλήσουμε για ένα θέμα και καταλήγουμε σε hardcore προγραμματιστικές συζητήσεις σχετικά με λεπτομέρειες υλοποίησης (πχ pass by reference & pass by value) που ξεφεύγουν από το σκοπό του μαθήματος που είναι ο τρόπος σκέψης και όχι κάποια συγκεκριμένη τεχνολογία. Φοβούνται δηλαδή μήπως λοξοδρομήσει το μάθημα προς την τεχνολογία αντί για τον αλγόριθμο. Την έχουν αυτή την τάση οι βέροι κομπιουτεράδες.

Εγώ δεν αποφεύγω καθόλου τη λέξη «υπολογιστής» και μάλιστα πιστεύω πως το μάθημα έχει και εργαστηριακή φύση. Αρκεί να ξέρουμε τα όρια και να καταφεύγουμε στην τεχνολογία εκεί που είναι αναγκαίο προκειμένου να κατανοήσουμε καλύτερα τους αλγορίθμους.


Παράθεση από: koniordos στις 09 Ιουλ 2007, 03:21:01 ΜΜ
Με κάθε επιφύλαξη για τους στόχους της ΑΕΠΠ, πιστεύω πως η δημιουργία αλγορίθμων σήμερα αποσκοπεί στη την μεταφορά τους σε κάποιο προγ. περιβάλλον. Και στα πλαίσια της ΑΕΠΠ, το π/π που παρουσιάζεται είναι αυτό της ΓΛΩΣΣΑΣ.
Ταυτόχρονα, όταν ζητείται 'αλγόριθμος' και σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου,"   Οι μαθητές θα μπορούν να διατυπώνουν τις λύσεις των ασκήσεων των εξετάσεων είτε σε οποιαδήποτε μορφή παράστασης αλγορίθμου είτε σε «ΓΛΩΣΣΑ», όπως αυτή ορίζεται και χρησιμοποιείται στο διδακτικό εγχειρίδιο. ".

Η οδηγία που αναφέρεις έχει δημιουργήσει πολλές συζητήσεις εδώ μέσα, μέχρι και καυγάδες. Εγώ δεν της δίνω ιδιαίτερη αξία, ξέροντας πως το να κάνω κάτι τέτοιο είναι λίγο αιρετικό. Οι μορφές παράστασης αλγορίθμου δεν είναι ισοδύναμες στα πλαίσια του μαθήματος. Πχ μόνο η ΓΛΩΣΣΑ υποστηρίζει υποπρογράμματα. Επίσης κανείς βαθμολογητής δε θα αποδεχόταν μια διατύπωση αλγορίθμου σε φυσική γλώσσα κατά βήματα ή ακόμα χειρότερα σε ελεύθερο κείμενο. Πιστεύω πως αν ένας μαθητής έδινε αλγόριθμο σε ελεύθερο κείμενο, ο βαθμολογητής ούτε καν που θα καταλάβαινε ότι αυτό πάει να κάνει ο μαθητής. Θα τον θεωρήσει σαν ένα άσχετο που πάει να γράψει… έκθεση.
Επειδή εγώ ποτέ δεν κολλάω στις γραφές αλλά μόνο στην ουσία, θεωρώ ότι η συγκεκριμένη φράση δεν έχει ουσία. Είναι κάτι που έχει ξεμείνει από την εποχή που επιτρεπόταν να γράφεις ακόμα και σε Pascal. Πχ παλαιότερα δινόταν η οδηγία:

«Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σπουδών σκοπός του μαθήματος είναι η αλγοριθμική προσέγγιση στη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων και όχι η εκμάθηση μιας γλώσσας προγραμματισμού. Οι μαθητές θα μπορούν να διατυπώνουν τις λύσεις των ασκήσεων των εξετάσεων είτε σε οποιαδήποτε μορφή παράστασης αλγορίθμου είτε σε «ΓΛΩΣΣΑ» είτε σε Pascal είτε σε Basic είτε σε Turbo Pascal είτε σε Quick Basic. Επισημαίνουμε ότι το συντακτικό και το λεξιλόγιο οποιασδήποτε γλώσσας δεν αποτελούν αντικείμενο της εξεταστέας ύλης»

Έβγαλαν λοιπόν τις αναφορές στις συγκεκριμένες γλώσσες προγραμματισμού και άφησαν τα υπόλοιπα. Ωστόσο τι νόημα έχει να μιλάμε σήμερα για διατύπωση αλγορίθμου σε ελεύθερο κείμενο; Μάλλον τους ξέφυγε λοιπόν όπως πχ μπορεί και σήμερα να δεις καμιά πινακίδα για τους ολυμπιακούς αγώνες του 2004. Δε βρίσκω νόημα στη φράση. Και δε θα ήθελα να δεχτώ ότι υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που θέλουν να κρατήσουν στο παιχνίδι μορφές αναπαράστασης όπως η φυσική γλώσσα κατά βήματα που είδαμε πρόσφατα στις εξετάσεις.

Από ότι καταλαβαίνω η ήπια ένστασή σου έχει να κάνει με το ότι καλό είναι κάθε αλγόριθμος που βάζουμε να μπορεί να αναπαρασταθεί και σε μορφή προγράμματος σε υπολογιστή για να υπάρχει ας πούμε μια «συνέχεια» μεταξύ αλγορίθμου και υλοποίησης του σε προγραμματιστικό περιβάλλον. Λογικό ακούγεται. Δε διαφωνώ.
Εμένα η εξίσου ήπια άποψή μου πατάει σε κάτι γενικά αποδεκτό, δηλαδή στο ότι ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι ο αλγόριθμος και όχι οι λεπτομέρειες υλοποίησης. Ενώ στο πέτρα ψαλίδι χαρτί το πρόβλημα είναι την υλοποίηση. Είναι ωραίος και πιασιάρικος αλγόριθμος που φέρνει τους μαθητές κοντά στο μάθημα. Αυτό είναι που με κάνει να θέλω να τον στηρίξω. Θα ήθελα κι άλλους τέτοιους αλγορίθμους που κάνουν διαφήμιση και προάγουν τη σκέψη. Η προσομοίωση των παιχνιδιών είναι σκέτη διαφήμιση. Δίνει χρώμα. Και γι αυτό στέκομαι στο διαχωρισμό κατασκευής αλγορίθμου με λεπτομέρειες υλοποίησης. 

nplatis

Συμφωνώ και εγώ με τα σχόλια όλων ότι τα θέματα αυτά ήταν πολύ ενδιαφέροντα, δείχνουν να είναι ένα λίγο πιο απότομο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση -- γιατί κάθε χρόνο δυσκολεύουν και από λίγο, επομένως γενικά η κατεύθυνση είναι σωστή...

Θα συμφωνήσω επίσης με το σχόλιο για τη μαθηματική «δυσκολία» του Θέματος 2. Φυσικά δεν υπάρχει πραγματική δυσκολία, αλλά γιατί θα πρέπει κάποιος σε ένα μάθημα που εξετάζει την αλγοριθμική σκέψη να χάνει μονάδες επειδή δεν έκανε σωστά κάποιες πράξεις; (π.χ. στη γραμμή 5 μπορούσε κάποιος να γράψει κατά λάθος τις μεταβλητές ανάποδα)

Θα ήθελα όμως κυρίως να σταθώ στο Θέμα 4.Α.3. Νομίζω ότι η εκφώνηση ήταν αδικαιολόγητα στρυφνή και τέτοιες προκλήσεις στα αντανακλαστικά των μαθητών δεν βοηθούν την κατάσταση, από τη στιγμή που με μια διαφορετική διατύπωση θα διαλύονταν οι όποιες αμφιβολίες. Και το λέω αυτό γιατί στην πολύ βιαστική πρώτη ανάγνωση του θέματος, χτύπησε και σε μένα το ίδιο αντανακλαστικό! Σκέφτηκα δηλαδή ότι ζητάει τον τρίτο κατά σειρά απόδοσης μήνα, επομένως ταξινόμηση κ.λπ. κ.λπ. Και πάλι, δεν νομίζω ότι αντικείμενο της εξέτασης είναι η αποκρυπτογράφηση στρυφνών εκφωνήσεων :-)

Παράθεση από: evry στις 06 Ιουλ 2007, 01:19:01 ΠΜ

  Αν αναφέρεσαι στο δικό μου post που είπα ότι κάποιοι μαθητές θα το λύσουν με ταξινόμηση εννοούσα ότι αρκετοί παπαγάλοι μόλις δουν τη φράση "ο τρίτος κατά σειρά" θα ενεργοποιήσουν το κουμπάκι-τυφλοσούρτης ταξινόμηση, χωρίς φυσικά να είναι σωστό.

Παράθεση από: koniordos στις 05 Ιουλ 2007, 05:13:36 ΜΜ
Αν κατάλαβα καλά την εκφώνηση, ζητείται ο τρίτος κατά σειρά, με την έννοια του τρίτου μήνα που θα ανιχνευθεί ξεκινώντας από τον Ιανουάριο, που έχει αυτήν την ιδιότητα.
Οπότε μου γεννιέται το ερώτημα: πού ακριβώς κολλάει η ταξινόμηση ? Δεν αντιλήφθηκα να απαιτείται ο τρίτος πλησιέστερος στο μέσο όρο, έστω και με τον περιορισμό του +-10%


gpapargi

Καλημέρα

Το θέμα 2 τράβηξε το ενδιαφέρον κυρίως για το λόγο ότι είναι ένα θέμα νέου τύπου. Προσωπικά θεωρώ θετική αυτή την εξέλιξη.
Η κλασσική εκτέλεση αλγορίθμου ήταν ένα θέμα το οποίο είχε παγιωθεί και αυτό δεν είναι και πολύ καλό. Αναζητούσαν όλοι όλο και πιο πολύπλοκα θέματα με αποτέλεσμα κατά καιρούς να καταφεύγουμε σε ακρότητες όπως το θέμα 2 της ΟΕΦΕ το 2006. Δεν έχει νόημα να ζητάμε την εκτέλεση πολύπλοκων αλγορίθμων από τη μεριά των μαθητών. Ο σκοπός του μαθήματος είναι η κατασκευή του αλγορίθμου και όχι η εκτέλεση του. Αν βάζεις εκτέλεση μπερδεμένων αλγορίθμων ουσιαστικά βάζεις τον άνθρωπο να παίρνει το ρόλο της μηχανής. Ο ρόλος του θέματος 2 είναι να έχεις ένα απλό θέμα για τον αδύναμο μαθητή που να ελέγχει τα βασικά.

Το θέμα 2 λοιπόν έσπασε το ρόδι και έφερε αλλαγή. Καιρός ήταν. Είχε καταντήσει δόγμα ότι το θέμα 2 είναι εκτέλεση αλγορίθμου. Μπράβο και μόνο για τη διάθεση αλλαγής.

Σαν καινούργιο θέμα είναι λογικό να σηκώνει κουβέντα. Να κάνουμε εποικοδομητικά σχόλια και παρατηρήσεις έτσι ώστε να δούμε πιθανά προβλήματα. Άνθρωποι είμαστε και μπορεί να ξεφύγει κάτι, ειδικά σε ένα θέμα που δεν το έχουμε «δουλέψει» αρκετά.

Αυτό το θέμα λοιπόν ήταν απλό και έλεγχε τα βασικά. Ως προς τη φιλοσοφία του είναι θετικό.

Λίγο προσοχή θέλει στη μοναδικότητα των απαντήσεων. Πχ στη γραμμή 3 μπορεί να μπει οτιδήποτε κάνει την συνθήκη ψευδή. Δηλαδή μπορεί κάποιος να βάλει τον τελεστές =, >, >=.

Επίσης θέλει προσοχή μη γίνει ντρίμπλα αποφεύγοντας αρκετή από τη χρήση μεταβλητών. Πχ στη γραμμή 4 μπορεί να μπει στο κενό η μεταβλητή Α ή (προσοχή στην ντρίμπλα) η σταθερά 4. Η επιτροπή το πρόσεξε και διατύπωσε καθαρά τι θέλει σε κάθε εντολή.

Πιστεύω πως ήταν ένα καλοδουλεμένο θέμα που επιτυγχάνει το στόχο και δείχνει διάθεση αλλαγής. Μπορεί σε κάποιους να μην άρεσαν όλα, αλλά ας γίνει η σύγκριση με τα παλιά θέματα απλής εκτέλεσης αλγορίθμου και πράξεων. Νομίζω ότι έτσι είναι καλύτερα.

Να τονίσω επίσης ότι αν θέλουμε να αναβαθμίσουμε το επίπεδο των εξετάσεων (και άρα και το μάθημα) χωρίς να αυξήσουμε σε άσχημο βαθμό το ποσοστό της αποτυχίας, θα πρέπει να βάζουμε εύκολα θέματα 1 και 2. Αν πιάσει τη βάση ο όχλος, μετά μπορούμε να κάνουμε παιχνίδι στα θέματα 3 και 4 έτσι ώστε να ξεχωρίσουν οι καλοί από τους παπαγάλους και να ριχτούν στην πυρά οι τυφλοσούρτες, οι έτοιμοι κώδικες και η παπαγαλία. Κάτι τέτοιο έγινε και εδώ.