Συν-άδελφοι καλημέρα, θα ήθελα τη βοήθεια σας στο εξής...
Πολλά σχόλια (ορθώς) έχουν γίνει στη διαβούλευση όσον αφορά στο Γενικό Λύκειο έχουμε αφήσει όμως το ΕΠΑΛ στη μοίρα του και θα φοβάμαι ότι θα φάμε γκολ από εκεί που δεν το περιμένουμε...
Για τον λόγο αυτό, σε συνεργασία με συναδέλφους πληροφορικούς, ετοιμάσαμε το παρακάτω κειμενάκι το οποίο αύριο βράδυ θα ανέβει στο opengov.
θα παρακαλούσα λοιπόν τη ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ σας στις προτάσεις επί του σχεδίου νόμου όσον αφορά στο ΕΠαγγελματικό Λύκειο.
Το κείμενο εκτός από την συγκεκριμένη ανάρτηση είναι διαθέσιμο
1. για άμεση ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ από οποιονδήποτε θελήσει να συνεισφέρει στο google drive στο λίνκ
https://docs.google.com/document/d/1uQFUKkXYGCGhGxNI1upvzE2gwhZc075tjgmd2Ew9f4U/edit?usp=sharing 2. για ανάγνωση στο blog
http://okiriostonipologiston.blogspot.gr/Σχολιάστε, τροποποιείστε, προτείνεται...
Ευχαριστώ
Τεχνολογικό Λύκειο (Άρθρα 5, 6, 7, 8, 9)
Άρθρο 8
Α) (άρθρο

, Ομάδες προσανατολισμού, Τομείς και Ειδικότητες.
Θα μπορούσε να εξεταστεί ο διαχωρισμός της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών σε περισσότερες διακριτές ομάδες, αφού είναι η μοναδική που καλύπτει πέντε διαφορετικούς τομείς που στην ουσία αποτελούν πέντε διακριτές επιστημονικές / διδακτικές περιοχές, και η δημιουργία ανεξάρτητης “Ομάδας Προσανατολισμού Πληροφορικής”.
H Ομαδοποίηση πέντε (5) Τομέων σε μία Ομάδα Προσανατολισμού την καθιστά πολύ “βαριά”, γεγονός που έχει πολλές αρνητικές συνέπειες.
Ειδικότερα, και οι πέντε Τομείς της Ομάδας καλούνται να μοιραστούν τις επτά (7) ώρες των μαθημάτων προσανατολισμού που απομένουν από τις 13 συνολικά ώρες αν αφαιρέσουμε τις 2 ώρες του μαθήματος “Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια & Υγιεινή” και τις 4 ώρες (οι 2 ώρες ΤΠΕ ΜΟΝΟ για αυτή την ομάδα προσανατολισμού δεν γίνεται παρά να είναι τυπογραφικό λάθος ) του μαθήματος ΤΠΕ. Το γεγονός αυτό δημιουργεί έναν απαράδεκτο “συνωστισμό” και επί της ουσίας στερεί από τους μαθητές τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τις απαιτούμενες ώρες μαθημάτων προσανατολισμού για τον Τομέα τους.
Επιπλέον οι μαθητές της Ομάδας αυτής δεν διδάσκονται αποκλειστικά μαθήματα του τομέα τους, όπως συμβαίνει με τους μαθητές όλων των υπολοίπων Ομάδων, αλλά διδακτικά αντικείμενα που έχουν από ελάχιστη έως καμία σχέση με τον Τομέα που θα επιλέξουν στην Β' τάξη. Για παράδειγμα οι μαθητές που θα επιλέξουν τον Τομέα Πληροφορικής θα έχουν παρακολουθήσει στην Α τάξη για εννιά διδακτικές ώρες αντικείμενα Ηλεκτρολογίας, Μηχανολογίας και Δομικών Έργων. Με τον τρόπο αυτό :
“χαραμίζονται” κατά κάποιο τρόπο διδακτικές ώρες και έτσι να χάνεται η δυνατότητα για περαιτέρω εμβάθυνση και εξειδίκευση σε αντικείμενα του Τομέα
οι μαθητές να δείχνουν μειωμένο ενδιαφέρον για τα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού που δεν τους αφορούν.
υπάρχει ανομοιομορφία και ανομοιογένεια στα τμήματα
Αν κατ' ανάγκη θα έπρεπε να συνδυαστεί με κάποιον τομέα ο Τομέας Πληροφορικής αυτός θα μπορούσε να είναι ο Τομέας Διοίκησης και Οικονομίας, δημιουργώντας την Ομάδα Προσανατολισμού “Πληροφορικής, Διοίκησης και Οικονομίας”.
Η συνάφεια των δύο τομέων αποδεικνύεται από τον μεγάλο βαθμό ενσωμάτωσης της πληροφορικής στις δομές κάθε σύγχρονης επιχείρησης, από την ανάγκη της αγοράς για “υβριδικά” στελέχη με υπόβαθρο πληροφορικής και οικονομίας / διοίκησης, από το e-επιχειρείν που αποτελεί κοινή πρακτική σε πληθώρα επιχειρήσεων, καθώς και από τα προγράμματα σπουδών σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο ελληνικών και διεθνών πανεπιστημίων.
Β) (άρθρο

Ομάδες Προσανατολισμού, Τομείς και ειδικότητες:
Για τον τομέα Πληροφορικής προτείνονται οι εξής δύο (2) ειδικότητες:
Τεχνικός Η/Υ και Δικτύων Η/Υ, ειδικότητα η οποία θα εξειδικεύει τις γνώσεις του μαθητή:
στο υλικό του ΗΥ (Hardware), στην αρχιτεκτονική και στη συντήρησή του. Το αντικείμενο αυτό θα παρέχει στον μαθητή τα απαραίτητα εφόδια ώστε να μπορέσει να κατανοήσει την δεύτερη, άρρηκτα συνδεδεμένη με το αυτό, συνιστώσα των υπολογιστικών συστημάτων, του Λογισμικού (Sofware)
στις επικοινωνίες δεδομένων και στα δίκτυα υπολογιστών με έμφαση στη δομή, στην κατανόηση των προτύπων τους, καθώς και σε θέματα απόδοσης και ασφάλειας ώστε να είναι ικανός να κάνει ρυθμίσεις και να διαχειρίζεται ένα δίκτυο υπολογιστών
Τα αντικείμενα αυτά ανήκουν ξεκαθαρά στον τομέα Πληροφορικής γεγονός που αποδεικνύεται από τα προγράμματα σπουδών ελληνικών και ξένων πανεπιστημών και τμημάτων μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Τεχνικός Σχεδίασης και Ανάπτυξης
Ψυχαγωγικών και Πολυμεσικών Εφαρμογών (Multimedia – Computer Game designer & developer),
Διαδικτυακών Τόπων και
Εφαρμογών για Κινητές Συσκευές (Web designer & developer, Mobile App developer)
Ταυτόχρονη μετονομασία της ειδικότητας «Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών» του Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού σε «Τεχνικός Τηλεπικοινωνιών» έτσι ώστε να αποφεύγεται η σύγχυση των μαθητών σε σχέση με τα αντίστοιχα διδακτικά αντικείμενα.
Άρθρο 9
Α) (άρθρο 9), Ώρες διδασκαλίας του μαθήματος ΤΠΕ
Το παράδοξο με την Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι ενώ είναι η ομάδα που περιλαμβάνει τον τομέα την Πληροφορικής είναι η μόνη από τις ομάδες που το μάθημα των ΤΠΕ διδάσκεται για δύο (2) ώρες ενώ σε όλες τις άλλες διδάσκεται για τέσσερις (4). Αν δεν πρόκειται για τυπογραφικό λάθος η μόνη λογική (

εξήγηση που μπορεί να δοθεί είναι ότι το “κούρεμα” αυτό έγινε για να δοθούν επιπλέον ώρες στα υπόλοιπα μαθήματα της ιδιαίτερα “βαριάς” ομάδας (που περιέχει πέντε Τομείς). Πως όμως θα συμβαδίζει η διδασκόμενη ύλη του μαθήματος των ΤΠΕ αυτής της ομάδας με την ύλη των υπολοίπων ομάδων; Είναι μικρότερες οι ανάγκες των μαθητών της Ομάδας αυτής για εκμάθηση των ΤΠΕ από τους μαθητές των άλλων ομάδων προσανατολισμού και πως αποδεικνύεται αυτό;
Προτείνεται λοιπόν η αλλαγή των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών, από δύο (2) ώρες σε τέσσερις (4) ώρες, όπως ακριβώς είναι και στις άλλες ομάδες προσανατολισμού και ο χαρακτηρισμός αυτού του μαθήματος ως εργαστηριακού σε όλες τις ομάδες προσανατολισμού.
Β) (άρθρο 9), Μάθημα Ειδικοτήτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού
Το δεύτερο παράδοξο με την Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών είναι ότι ενώ είναι η ομάδα προσανατολισμού για τον τομέα Πληροφορικής, δεν περιέχει ούτε ένα μάθημα στο οποίο να μπορούν οι μαθητές να γνωρίσουν τις αρχές τις επιστήμης Υπολογιστών και τις επιμέρους περιοχές της, ενώ αντιθέτως περιλαμβάνει τα αντίστοιχα μαθήματα για τους άλλους τομείς (αρχές μηχανολογίας, αρχές ηλεκτρολογίας και ηλεκτρονικής, τεχνικό σχέδιο).
Το μάθημα των ΤΠΕ δεν μπορεί να θεωρηθεί μάθημα προσανατολισμού μιας και καλύπτει ένα μόνο μέρος της επιστήμης των Υπολογιστών, εστιάζοντας κυρίως σε θεματα ανάπτυξης δεξιοτήτων όσον αφορά στην χρήση του εποπτικού μέσου της Πληροφορικής, του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
Για τον λόγο αυτό, πέραν του μαθήματος των ΤΠΕ, προτίνεται η προσθήκη ενός μαθήματος προσανατολισμού με πιθανό τίτλο “Βασικές Αρχές της Επιστήμης Υπολογιστών / Αλγοριθμική", δύο (2) ωρών, στην Ομάδα Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών. Στο μάθημα αυτό ο μαθητής θα διδάσκεται τις βασικές αρχές της επιστήμης υπολογιστών και θα εισάγεται στην αλγοριθμική αναπτύσσοντας την κριτική, αναλυτική και συνθετική του σκέψη και τη δημιουργικότητά του.
Στην περίπτωση που (λανθασμένα κατά τη γνώμη μας) το μάθημα των ΤΠΕ θεωρηθεί οτι είναι το μάθημα προσανατολισμόυ για τον τομέα Πληροφορικής, τότε αυτομάτως οι μαθητές όλων των ομάδων προσανατολισμού θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον τομέα πληροφορικής στη Β τάξη.
Γ) (άρθρο 9) Ποσοστό αναλογίας Θεωρητικών / Εργαστηριακών μαθημάτων του Τομέα
Η αναφορά στο άρθρο 9, παράγραφος 2, ότι «Τα μαθήματα ειδικότητας αποτελούνται, κατά προσέγγιση, από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό.» δεν αντιστοιχεί πάντοτε στην πραγματικότητα και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα κατά τον καθορισμό των διδακτικών ωρών με υπουργική απόφαση όπως καθορίζεται στην υποπαράγραφο 2, β παρακάτω. Ενδεικτικά, στον τομέα Πληροφορικής στην Β' τάξη, η αναλογία των εργαστηριακών μαθημάτων θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 60% έναντι 40% των θεωρητικών, ενώ στην Γ' τάξη τουλάχιστον 70% έναντι 30% των θεωρητικών.