Απορία για 3ο θέμα. Χρήση ή όχι πίνακα

Ξεκίνησε από ManiacGr, 06 Μαΐου 2025, 09:20:12 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

ManiacGr

Καλημέρα σε όλους. Έχω εδώ και χρόνια απορία και δεν λέω να την εκφράσω. Θα δώσω ένα παράδειγμα άσκησης και θέλω την γνώμη σας, αν αφαιρούνται μονάδες ή όχι.

Σε ένα τουρνουά τένις συμμετέχουν μέχρι και 512 αθλητές. Να γραφτεί πρόγραμμα σε γλώσσα που να διαβάζει επαναληπτικά τα ονόματα των παικτών. Η επαναληπτική διαδικασία να τερματίζει όταν δοθεί ως όνομα η λέξη 'Τέλος'. Στην άσκηση υπάρχουν και άλλα ερωτήματα αλλά η απορία μου αφορά αυτήν την 'κεντρική' επανάληψη. 

Αν ο μαθητής στην προσπάθειά του να λύσει την άσκηση, χρησιμοποιήσει πίνακες μεγέθους 512 κελιών που δεν τους γεμίσει και χρησιμοποιήσει μόνο όσα κελιά χρειάζονται με σωστό τρόπο, χάνει ή δεν χάνει μόρια γιατί μπορούσε να λύσει την άσκηση χωρίς πίνακες;

Ευχαριστώ προκαταβολικά για την όποια απάντηση πάρω!
 

Λαμπράκης Μανώλης

Καλημέρα σε όλους

Εφόσον γνωρίζει το μέγιστο μέγεθος που θα χρησιμοποιηθεί, μπορεί να χρησιμοποιήσει πίνακα πίνακα με τιμές διαδοχικά μόνο ατα κελιά που χρειάζεται, όπως σωστά έκανε όπως περιγράφεις...υποθέτω πως δεν θα κοπούν μονάδες, και γράφω υποθέτω γιατί πάντα υπάρχει και το υποκειμενικό στοιχείο κάθε διορθωτή... εμένα όταν με ρωτάνε οι μαθητές μου πχ "έκανα αυτό,  πόσο θα χάσω", τους απαντάω " τόσο θα χάσεις πάνω κάτω, αλλά εξαρτάται και από τον διορθωτή , το ποσό σημαντικό είναι το λάθος, το ποσό επηρεάζει τα υπόλοιπα κτλ κτλ" ... σαν εντολές είναι μια χαρά σωστό, δεν πρέπει να κοπούν μονάδες αν δεν ζητάει η άσκηση λύση δίχως πίνακα , στο μάθημα δεν εξετάζεται το να είναι κάτι ή βέλτιστη λύση ας πούμε

epsilonXi

Να χαθούν μονάδες;
Για κανένα λόγο!


Με μια πρόχειρη αναζήτηση άμα θελεις θα βρεις κάμποσα θέματα πανελλαδικών που λένε να καταχωρηθούν (καταχωριστούν) στοιχεία σε πίνακες, ενώ τελικά αυτό δεν ήταν ποτέ απαραίτητο... κι αν συμπεριλάβουμε τα θέματα στα οποία χρειάζονται λιγότεροι πίνακες από αυτούς που λέει η εκφώνηση, τότε δεν είναι μόνο κάμποσα, αλλά μάλλον τα περισσότερα...


πχ1: (εσπερινά, 2011, θέμα 3ο)
Ένα εμπορικό κατάστημα έχει καταγράψει τις μηνιαίες εισπράξεις του για τα έτη 2009 και 2010. Να γράψετε αλγόριθμο ο οποίος:
  • Να διαβάζει τις μηνιαίες εισπράξεις για καθένα από τα δύο έτη και να τις καταχωρίζει σε αντίστοιχους μονοδιάστατους πίνακες. (04/20)
  • Να υπολογίζει και να εμφανίζει τη μεγαλύτερη μηνιαία είσπραξη για κάθε έτος. Θεωρήστε ότι για κάθε έτος η τιμή αυτή είναι μοναδική. (04/20)
  • Να εμφανίζει κατάλληλο μήνυμα στην περίπτωση που ο μήνας κατά τον οποίο σημειώθηκε η μεγαλύτερη μηνιαία είσπραξη ήταν ο ίδιος και για τα δύο έτη. (04/20)
  • Να εμφανίζει τον μέσο όρο των μηνιαίων εισπράξεων για κάθε έτος. (04/20)
  • Να υπολογίζει και να εμφανίζει το πλήθος των μηνών του έτους 2009 κατά τους οποίους η μηνιαία είσπραξη ήταν μεγαλύτερη από αυτή του αντίστοιχου μήνα του έτους 2010. (04/20)

πχ2: (2007, επαναληπτικές, εσπερινά, 4ο θέμα)

Σε ένα Μετεωρολογικό Σταθμό καταγράφονται ανά ημέρα και ώρα η θερμοκρασία του περιβάλλοντος για μία εβδομάδα. Να γράψετε αλγόριθμο που:
  • διαβάζει τα ονόματα των επτά ημερών της εβδομάδας και τα καταχωρείσε μονοδιάστατο πίνακα (02/20)
  • διαβάζει τη θερμοκρασία για κάθε ημέρα της εβδομάδας και κάθε ώρα της ημέρας και την καταχωρεί σε δισδιάστατο πίνακα, ελέγχοντας οι τιμές της θερμοκρασίας να είναι από -20 μέχρι και 50. (03/20)
  • υπολογίζει για κάθε ημέρα τη μέση θερμοκρασία και την καταχωρεί σε μονοδιάστατο πίνακα (05/20)
  • βρίσκει και εμφανίζει τη μέγιστη θερμοκρασία της εβδομάδας, από τον πίνακα των μέσων θερμοκρασιών (04/20)
  • βρίσκει και εμφανίζει την ημέρα της εβδομάδας με τη μέγιστη μέση θερμοκρασία (να θεωρήσετε ότι υπάρχει μόνο μία τέτοια ημέρα) (02/20)
  • υπολογίζει και εμφανίζει το πλήθος των ημερών της εβδομάδας που είχαν μέση θερμοκρασία μεγαλύτερη των 20 βαθμών Κελσίου (04/20)

...
ή αυτό εδώ που δε λέει τίποτα για πίνακες, δε χρειάζονται πουθενά πίνακες, λύνεται απλούστατα χωρίς πίνακες, αλλά οι 99 στους 100 (καθηγητές και μαθητές) με πίνακες θα το λύνανε... ποιός θα κόψει μόρια άμα χρησιμοποιηθούν πίνακες;

(ενιαία 2011, επαναληπτικές, θέμα 4ο)
Ένας όμιλος αποτελείται από 20 εταιρίες. Να γράψετε πρόγραμμα το οποίο:

  • να περιλαμβάνει τμήμα δηλώσεων. (02/20)
  • να διαβάζει τα ονόματα των εταιριών του ομίλου και τα κέρδη τους για κάθε ένα από τα έτη 2001 έως και 2005. (Θεωρήστε ότι τα κέρδη είναι θετικοί αριθμοί.) (02/20)
  • για κάθε εταιρία του ομίλου να καλεί συνάρτηση για τον υπολογισμό του συνολικού κέρδους της εταιρίας στην πενταετία. Στη συνέχεια να υπολογίζει και να εμφανίζει το μέσο ετήσιο κέρδος του ομίλου. (05/20)
  • για κάθε εταιρία να βρίσκει την τριετία με το μεγαλύτερο συνολικό κέρδος και να εμφανίζει το όνομα της εταιρίας και το πρώτο έτος της συγκεκριμένης τριετίας. (Θεωρήστε ότι η τριετία αυτή είναι μοναδική.) (05/20)
  • Κατασκευάσετε τη συνάρτηση που θα χρησιμοποιήσετε στο ερώτημα (3). (06/20)



άλλο βέβαια να σού το λένε, κι άλλο να το κάνεις από μόνος σου

αλλά άμα δε σού το απαγορεύσουν και δεν κάνεις κάτι κόντρα στη «θεωρία», μόρια γιατί να χάσεις;
οεο;


ManiacGr

Και εγώ έτσι πιστεύω, αλλά συνήθως η συμβουλή που δίνω είναι αν μπορούν να γράψουν κάτι χωρίς πίνακες, να το κάνουν. Γιατί υπάρχει εκείνη η παράγραφος στο βιβλίο που λέει πότε χρησιμοποιούμε πίνακες. Ελπίζω ότι δεν θα βρεθεί κάποιος να κόψει μόρια γι αυτό. 
Είστε πολύ καλοί και άμεσοι! Ευχαριστώ για τις γρήγορες απαντήσεις!

petrosp13

To 2018 στο Δ θέμα με τα ποτάμια ζητήθηκε κάτι παρόμοιο, ο πίνακας δεν γέμιζε
Στις επαναληπτικές του 2007 με τα αυγά, δεν γέμιζε κάθε γραμμή του πίνακα

Απλά πρέπει οπωσδήποτε να έχουμε άνω όριο πλήθους δεδομένων
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

Δημήτρης Χατζόπουλος

Από τη στιγμή που έχεις μέγιστο πλήθος δεδομένων, μπορείς να χρησιμοποιήσεις πίνακα.
πχ
διαβάζει αριθμούς μέχρι να δοθεί το -2 και υπολογίζει και εκτυπώνει ποσοι αριθμοί είναι μεγαλύτεροι του μέσου όρου των αριθμών που δόθηκαν. ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΔΕΝ ΥΠΕΡΒΑΙΝΕΙ ΤΟ 100.
H άσκηση αυτή ΑΠΑΙΤΕΙ  πίνακα και δεν μπορεί να λυθεί με στατικές δομές αν δεν ξέρουμε το μέγιστο πλήθος. Ο πίνακας δηλώνεται Π[100]


Κ<-0
ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
    ΔΙΑΒΑΣΕ Α
    ΑΝ Α<>-2 ΤΟΤΕ
       Κ<-Κ+1
       Π[Κ]<-Α
    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ Α=-2 Η Κ=100
SUM<-0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ Κ
   SUM<-SUM+Π[Ι]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΜΟ<-SUM/K
ΠΛ<-0
ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ Κ
   ΑΝ Π[Ι]>ΜΟ ΤΟΤΕ
      ΠΛ<-ΠΛ+1
   ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ΠΛ
Επίσης  μπορείς να έχεις και δισδιάστατο θέμα με μεχρις_ότου είτε ως προς τις γραμμές είτε ως προς τις στήλες ( όπως το θέμα 4 2020)

Μια ιδέα ως προς τις γραμμες πχ (προς αποφυγή παρερμηνειών, το τι  ειναι γραμμή και τι στήλη, εξαρτάται από το πως θα το λύσεις αλλά τα γράφω έτσι για απλότητα)
διαβαζεις ονόματα μαθητών μεχρι να δοθεί για όνομα η λέξη "τέλος" και τους βαθμούς του κάθενος για 12 μαθήματα. Οι μαθητές ειναι ΤΟ ΠΟΛΥ 100. Πχ μπορεί να θέλει τον μο του κάθενός. Διαβάζεις τα στοιχεια και κατόπιν δουλευεις 2δ προβλημα, το οποίο αν απαιτει πίνακα είσαι οκ.
 
Κ<-0

ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

    ΔΙΑΒΑΣΕ Ον

    ΑΝ Ον<>'τελος' ΤΟΤΕ

       Κ<-Κ+1

       Ονομα[Κ]<-Ον

       ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12

          ΔΙΑΒΑΣΕ Β[Κ,J]

       ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

    ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ Ον=΄τέλος' Η Κ=100

! ΕΠΕΙΤΑ ΕΧΕΙΣ 2Δ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Κ Χ 12

ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ Κ

    SUM<-0

    ΓΙΑ J ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12

        SUM<-SUM+Β[Ι,J]

    ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

    ΜΟ[Ι]<-SUM/12

ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Ωστόσο το 2010 το θέμα 3 (κοίταξέ το), δημιούργησε διαφωνιες, καθως ΕΠΡΕΠΕ να λυθεί χωρίς πίνακα  και τότε, που το μάθημα δεν ηταν τόσο ψημένο, πολλοί, ακόμα και καθηγητές, το έλυσαν με πίνακα Ν θέσεων. Δεν έδινε όμως μέγιστο πλήθος. Παρότι αλγόριθμος, που δεν χρειαζόταν δήλωση του πίνακα, η λύση με πίνακα, δεν ηταν η πλεόν σωστή  και αν δεν κάνω λάθος, τελικά στη λύση με πίνακα, κόπηκαν 2 μονάδες από τις 20 (αν κάνω λάθος, ας με διορθώσει κάποιος).

Πάντως, οταν έχεις μέγιστο πλήθος στοιχείων, αν απαιτείται πίνακας, μπορείς (ή επιβάλλεται) να τον χρησιμοποιήσεις. (Το μόνο που αλλάζει ειναι στο διάβασμα των στοιχείων.) Αν δεν απαιτείται, ειναι μια επιπλεον συνθηκη στο Οσο ή το μεχρις_οτου.

evry

Παράθεση από: Δημήτρης Χατζόπουλος στις 06 Μαΐου 2025, 05:05:47 ΜΜΩστόσο το 2010 το θέμα 3 (κοίταξέ το), δημιούργησε διαφωνιες, καθως ΕΠΡΕΠΕ να λυθεί χωρίς πίνακα  και τότε, που το μάθημα δεν ηταν τόσο ψημένο, πολλοί, ακόμα και καθηγητές, το έλυσαν με πίνακα Ν θέσεων. Δεν έδινε όμως μέγιστο πλήθος. Παρότι αλγόριθμος, που δεν χρειαζόταν δήλωση του πίνακα, η λύση με πίνακα, δεν ηταν η πλεόν σωστή  και αν δεν κάνω λάθος, τελικά στη λύση με πίνακα, κόπηκαν 2 μονάδες από τις 20 (αν κάνω λάθος, ας με διορθώσει κάποιος).

Το θέμα του 2010 δεν δημιούργησε ακριβώς διαφωνίες αφού η συντριπτική πλειοψήφια των καθηγητών το έλυσε με πίνακες και επέμεναν ότι ήταν σωστό. Οι λίγοι που το λύσαμε χωρίς πίνακες αναγκαστήκαμε να ακούμε αδιανότητα και παράλογα επιχειρήματα ότι και καλά είναι αλγόριθμος άρα δεν χρειάζεται να ξέρουμε το μέγεθος, λες και οι δυναμικοί πίνακες ήταν στην ύλη.
Σήμερα φυσικά όλοι αυτοί που τότε το έλυσαν με πίνακες λένε στους μαθητές τους ότι η λύση αυτή είναι λάθος και ότι οι ίδιοι ήταν από τους λίγους που το έλυσαν χωρίς πίνακες.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Δημήτρης Χατζόπουλος

#7
Παράθεση από: evry στις 06 Μαΐου 2025, 06:24:18 ΜΜΤο θέμα του 2010 δεν δημιούργησε ακριβώς διαφωνίες αφού η συντριπτική πλειοψήφια των καθηγητών το έλυσε με πίνακες και επέμεναν ότι ήταν σωστό. Οι λίγοι που το λύσαμε χωρίς πίνακες αναγκαστήκαμε να ακούμε αδιανότητα και παράλογα επιχειρήματα ότι και καλά είναι αλγόριθμος άρα δεν χρειάζεται να ξέρουμε το μέγεθος, λες και οι δυναμικοί πίνακες ήταν στην ύλη.
Σήμερα φυσικά όλοι αυτοί που τότε το έλυσαν με πίνακες λένε στους μαθητές τους ότι η λύση αυτή είναι λάθος και ότι οι ίδιοι ήταν από τους λίγους που το έλυσαν χωρίς πίνακες.

Συμφωνώ και το θυμάμαι. Όταν το είδα, είπα απευθείας στα παιδιά ότι δεν θέλει πίνακα αφου δεν έχει μέγιστο πλήθος, αλλά θα τεθεί θέμα. έπεσα μέσα.
Απλά το ανέφερα παραπάνω πως έγινε, καθαρά πληροφοριακά. Σίγουρα τότε το μάθημα δεν ήταν τόσο ψημένο βεβαια. Θέματα που τότε φαντάζαν δύσκολα, σήμερα θεωρούνται βατά. Το δε θέμα χρήσης ή όχι πίνακα όταν δεν ξέρουμε το μεγιστο πλήθος, λυθηκε, αν και έπρεπε να μην τεθει καν.
Μήπως θυμάσαι πόσο κόπηκε τελικά στη λύση με πίνακα; Θυμάμαι ότι αρχικά θεωρήθηκε λάθος αλλά λόγω "πιέσεων", τελικά κόπηκαν μονο 2 μονάδες στις 20. Θυμάμαι σωστά;

petrosp13

Εγώ πάντως το είχα λύσει με πίνακα και το μετάνιωσα 
Ήμουν μικρός και άμυαλος  :D :D :D
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

evry

Παράθεση από: Δημήτρης Χατζόπουλος στις 06 Μαΐου 2025, 08:58:23 ΜΜΜήπως θυμάσαι πόσο κόπηκε τελικά στη λύση με πίνακα; Θυμάμαι ότι αρχικά θεωρήθηκε λάθος αλλά λόγω "πιέσεων", τελικά κόπηκαν μονο 2 μονάδες στις 20. Θυμάμαι σωστά;
Δεν κόπηκαν μόνο 2 μονάδες, μην πιστεύεις στους αστικούς μύθους. Σε κάποια βαθμολογικά δεν κόπηκε τίποτα αφού οι βαθμολογητές που το είχαν λύσει με πίνακες δεν ήθελαν κόψουν.
Σε άλλα κόπηκαν από 2-4 μονάδες που ήταν το φυσιολογικό και σε άλλα τα πιο αυστηρά (Κρήτη αν θυμάμαι) ακόμα και 6 ή 8.
Γενικά χαμός
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

akalest0s

Η "συζήτηση", τότε, των 115 σελίδων, εδώ στο στέκι, δείχνει το μέγεθος του χάους. Λυπηρή εικόνα, ειδικά αν σκεφτείς ότι το μάθημα ήδη διδασκόταν 10 χρόνια και οι πίνακες ήταν πολύ περισσότερο στο "κυρίως πιάτο" των ασκήσεων, από ό,τι είναι σήμερα.
Κάτι τέτοια φοβάμαι αν αλλάξουν βιβλία και ύλη. Ότι αντί για αναβάθμιση, μήπως είμαστε φτου και από την αρχή. Και ενώ θέλω την αλλαγή, τελικά είμαι πολύ σκεπτικός.

πίνακες και άλλες αμαρτίες 2010
"Abstraction is not the first stage, but the last stage, in a mathematical development." MK
"I don't want to write about a high level thing, unless I fully understand about a low level thing" DK