Αποστολέας Θέμα: Προτάσεις για να απογειωθεί το μάθημα της Γ Γυμνασίου  (Αναγνώστηκε 1568 φορές)

ΣΧΟΙΝΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

  • Δεινόσαυρος
  • *****
  • Μηνύματα: 168
Καλησπέρα
Απευθύνομαι  κυρίως σε καθηγητές Πληροφορικής Γυμνασίου
Τι κάνετε αν διαπιστωθεί ότι το σύνολο της τάξης δεν τραβάει στο προγραμματισμό και στο σύνολο των 20 μαθητών σε παρακολουθεί ούτε η μισή τάξη.
Είμαι  σε ιδιωτικό σχολείο  και για το ενδιαφέρον των μαθητών αλλά  και φυσικά  των γονέων  , ξεκινήσα να διδάξω τα παράδειγματα του σχολικού βιβλίου της Γ Γυμνασίου  σε μια παραλλαγή με την python
Δυστυχώς κέρδισα μόνο  αυτούς που θέλουν  να ασχοληθούν με προγραμματισμό .
Οι περισσότεροι δεν μπορούν το βρίσκουν  άτονο το μάθημα. Απογοήτευση δυστυχώς
Υπάρχει κάποιος που να προτείνει κάτι (σύμφωνα με τις οδηγίες διδασκαλίας του Γυμνασιου)δοκιμασμένο ώστε το μάθημα να  εξελιχθεί και να απογειωθεί   σε καλύτερο.
Τέλος να σημειωθεί ότι δεν έχω ασχοληθεί  με app inventor,  alice. Οι μαθητές μου έχουν κάνει Α, Β Γυμνασίου scratch  αναζητώ  κάτι απλό  και εύκολο , σκέφτηκα να τους κάνω μία εισαγωγή στο κρατικό  πιστοποιητικό πληροφορικής λίγα θέματα που είδα στο site.
Τι τελικά  μου προτείνετε;
Ευχαριστώ πολύ  προκαταβολικά
Καθηγητής πληροφορικής ΠΕ20

bobptz

  • Δεινόσαυρος
  • *****
  • Μηνύματα: 162
    • blog με ασκήσεις και υλικό για μαθητές
Εγώ χρησιμοποιώ το MWPro (τα χελωνάκια).  Πιστεύω ότι βοηθάει πολύ ότι το αποτέλεσμα (output) είναι σχήματα και η γλώσσα απλές εντολές τύπου ΜΠΡΟΣΤΑ, ΔΕΞΙΑ κτλ. 

Ίσως το scratch να ήταν ακόμα καλύτερο, μου το έχουν ζητήσει οι μαθητές.  Για κάποιο λόγο εμένα δε μου αρέσει, ίσως είμαι πιο παραδοσιακός, θέλω να βλέπω κώδικα.

Γενικά έχει επιτυχία το μάθημα.  Πολλές φορές θα μπει ένα τμήμα και αρχίζει η γκρίνια : “  ... Πάαααλι χελωνάκια?  Δε μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο πια?”.  Κι όμως 25 λεπτά αργότερα αυτοί οι ίδιοι προσπαθούν να λύσουν μια άσκηση.  Και όταν ζορίζονται και τους λέω “να το πάρει το ποτάμι” (δηλ. να τους δείξω τη λύση), οι περισσότεροι φωνάζουν “όχι, όχι, σχεδόν το τελειώσαμε, ακόμα λίγο”.  Βλέπω λοιπόν ένα γνήσιο ενδιαφέρον.

Τους βάζω τις ασκήσεις τμηματικά (κομμάτι κομμάτι).  Τους ζητάω να κάνουν κάτι, τους αφήνω 5-10 λεπτά και μετά τους δείχνω.  ΔΕΝ τους δείχνω απλά την απάντηση.  Φτιάχνω το πρόγραμμα και γράφω τις εντολές εκείνη τη στιγμή.  Τους εξηγώ τι σκέφτομαι για να φτάσω στη λύση.  Συνήθως η λύση είναι 5-10 εντολές.  Πηγαίνω αργά, εξηγώ, κάνω εσκεμμένα λάθη, ώστε ο υπολογιστής να με διορθώσει.  Και πάλι η λύση ολοκληρώνεται σε λιγότερο από 60-90 δευτερόλεπτα.

Τους τονίζω “Δε με ενδιαφέρει η λύση.  Με ενδιαφέρει να καταλάβετε πώς σκέφτομαι.  Πώς έφτασα στη λύση.  Εδώ δε μαθαίνουμε χελωνάκια, αυτά είναι άχρηστα.  Μαθαίνουμε να σκεφτόμαστε.”

Η καλύτερή μου είναι όταν αρχή σχολικής χρονιάς (συνήθως) κάποιος με ρωτήσει “και που θα μας χρησιμεύσουν αυτά”?   Εκεί βγαίνει όλο το πάθος μου για τον προγραμματισμό και την εκπαίδευση του ατόμου. 

Νομίζω παλιά τα λόγια μου προκαλούσαν μειδιάματα και ίσως παρεξηγούνταν.  Τα τελευταία χρόνια βλέπω ότι έχουν αποτέλεσμα, τα παιδιά σοβαρεύουν και δείχνουν σεβασμό σε εμένα και στο μάθημα.  Μάλλον βελτίωσα το πως εκφράζομαι.

Τα κύρια σημεία από αυτά που τους λέω:
Τα χελωνάκια δε θα σας χρησιμέψουν πουθενά, κανένας δε θα σας προσλάβει για να φτιάχνετε τετράγωνα και τρίγωνα.  Αυτό είναι γελοίο και μόνο να το σκέπτεστε.
Και σιγά μη σας μάθω προγραμματισμό να μου πάρετε τη δουλειά.
Όπως ένας αθλητής στο γυμναστήριο γυμνάζει τους μυς και το σώμα του για να λάβει μέρος σε ένα αγώνα, στο σχολείο σας προετοιμάζουμε για τη ζωή. 
Δε μπορούμε να σας μάθουμε τι θα κάνετε αν το παιδί σας παίρνει ναρκωτικά, αν σας απατήσει ο/η αγαπημένος σας, αν σας κλέψει ο συνέταιρός σας.  Μπορούμε όμως να αναπτύξουμε το μυαλό σας, να γίνει δυνατό ώστε να βρείτε εσείς τις λύσεις στις καταστάσεις που θα σας προκύψουν.
Στη λογοτεχνία, μουσική κτλ αναπτύσσεται το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου.  Καλλιεργείται η ψυχή, τα συναισθήματα.  (Και εδώ τους φέρνω κάποιο παράδειγμα).
Στα μαθηματικά/φυσική/πληροφορική κτλ αναπτύσσουμε το αριστερό ημισφαίριο.  Τη λογική, την ικανότητα να λύνουμε προβλήματα, άσχετα αν είμαστε ερωτευμένοι, θλιμμένοι, ψυχοπλακωμένοι.  Διότι για να φτιάξεις (με τα χελωνάκια) ένα τετράγωνο, τρίγωνο κτλ πρέπει να βάλεις τις εντολές με σωστό τρόπο.  Αλλιώς, όσο και να χτυπιέσαι ή να παραπονιέσαι, σωστό αποτέλεσμα δε θα έχεις.

Αρκετοί από τους καλύτερους μαθητές μου, αυτοί που ασχολούνται με περισσότερο ενδιαφέρον και έχουν την καλύτερη επίδοση (στην πληροφορική), είναι παιδιά με προβληματική /παραβατική συμπεριφορά και πάρα πολύ χαμηλούς βαθμούς στα περισσότερα από τα υπόλοιπα μαθήματα.