http://www.esos.gr/component/k2/item/28143-%CF%80%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CF%80-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%AE-%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CF%8C-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%BD%CE%AD%CE%BF-%CE%BB%CF%8D%CE%BA%CE%B5%CE%B9%CE%BF.htmlΠΕΚΑΠ: Επιστολή στον υπουργό Παιδείας για το νέο Λύκειο
Προς:
Υπουργό Παιδείας
Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
κ. Γεώργιο Μπαμπινιώτη
Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας
Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
κ. Κων/νο Αρβανιτόπουλο
Υφυπουργό Παιδείας
Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
κ. Έφη Χριστοφιλοπούλου
Κοινοποίηση:
1) κ. Βασίλειο Κουλαϊδή
Γενικό Γραμματέα Υπουργείου Παιδείας
Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
2) Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Αξιότιμε κε Υπουργέ
Αξιότιμε κε Αναπληρωτή Υπουργέ
Αξιότιμη κα Υφυπουργέ
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΥΠΔΒΜΘ για το νέο Λύκειο (Μάρτιος 2011), που ήδη
από το τρέχον σχολικό έτος εφαρμόστηκε στην Α’ Λυκείου, το ωρολόγιο πρόγραμμα
της Β’ τάξης αναμενόταν να τεθεί σε ισχύ από το σχολικό έτος 2012-2013 και θα
περιελάμβανε:
1. στην κατεύθυνση Α το μάθημα «Επιστήμη Υπολογιστών» και το μάθημα
επιλογής «Εμβάθυνση στην Επιστήμη Υπολογιστών».
2. στην κατεύθυνση Β το μάθημα επιλογής «Εφαρμογές Υπολογιστών».
με διδασκαλία των παραπάνω μαθημάτων για δύο (2) ώρες την εβδομάδα.
Η ΠΕΚΑΠ θεώρησε θετικό τον αρχικό σχεδιασμό του Υπουργείου για την Β’ τάξη
του Νέου Λυκείου και ανέμενε τη νομοθετική ρύθμιση για την εφαρμογή του.
Ύστερα από την αναστολή οποιασδήποτε αλλαγής στο Λύκειο από την κυβέρνηση
και την απόφαση να υπάρξει άλλη μια μεταβατική χρονιά, η ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ
καθόρισε το ωρολογίου προγράμματος μαθημάτων για τις τάξεις Α’ και Β’ Λυκείου,
με έναρξη το σχολικό έτος 2012-13, όπως προκύπτει από τις Υπουργικές Αποφάσεις
που υπογράφει η κ. Χριστοφιλοπούλου όπως διέρρευσαν στη δικτυακή εκπαιδευτική
πύλη esos.gr, η οποία μάλιστα διαφήμιζε την αποκλειστικότητα της δημοσίευσης,
με ημερομηνία 3/4/2012 και αριθμό πρωτοκόλλου 36797/Γ2 και 36799/Γ2, αντίστοι-
χα.
Για το μεταβατικό αυτό πρόγραμμα, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με το
υπ’ αριθμ. 376/19-3-2012 έγγραφό του, που επικαλείται η ως άνω υπουργική απόφα-
ση για τη Β’ Λυκείου, προτείνει την αντικατάσταση του μαθήματος της Τεχνολογι-
κής Κατεύθυνσης “Τεχνολογία Επικοινωνιών” με αντίστοιχο βιβλίο των εκδόσεων
Ιδρύματος Ευγενίδου, από το μάθημα “Εφαρμογές Πληροφορικής” με βιβλίο έκδο-
σης ΟΕΔΒ, των Γιακουμάκη, Γκύρτη, Μπελεσιώτη, Ξυνού, Στεργιοπούλου-Καλαντζή.
Εξ όσων γνωρίζουμε, ο συντονιστής της ομάδας εμπειρογνωμόνων για το νέο Π.Σ.
του Λυκείου παρέθεσε εκτενή και εμπεριστατωμένη επιχειρηματολογία για την
αντικατάσταση αυτή με εκπαιδευτικούς και επιστημονικούς όρους. Να σημειωθεί
ότι το βιβλίο αυτό χρησιμοποιείται και στο μάθημα επιλογής της Β’ - Γ’ Λυκείου
“Εφαρμογές Υπολογιστών”.
Η εισήγηση του ΙΕΠ παρακάμφθηκε και η ηγεσία του Υπουργείου, αποφάσισε:
•Στην Α’ Λυκείου να μειωθεί κατά μία (1) ώρα η ενότητα των σχεδίων έρευνας
(projects) και με χρήση ακόμη μίας (1) ώρας να (επαν)εισαχθεί το μάθημα
“Αρχές Οικονομίας”. Σημειώνουμε ότι ο σχεδιασμός του Νέου Λυκείου είχε
σαν αποτέλεσμα και την κατάργηση του μαθήματος “Εφαρμογές Πληροφορι-
κής” που υπήρχε στο παλιό ωρολόγιο πρόγραμμα της Α’ Λυκείου.
•Στη Β’ Λυκείου, να εισαχθεί το δίωρο (2) μάθημα “Σχέδια έρευνας (projects)”,
με μεταφορά του μαθήματος “Πολιτική και Δίκαιο” στη Θεωρητική κατεύθυν-
ση και να εισαχθεί ως επιλεγόμενο το μάθημα “Αρχές Οικονομίας”.
Το βασικό επιχείρημα ενίσχυσης των οικονομικών μαθημάτων στο Γενικό Λύκειο
κατά τη μεταβατική περίοδο στην εισήγηση του ΙΕΠ, ήταν η πρόβλεψη σχετικής κα-
τεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου με την ταυτόχρονη έλλειψη σχετικών μαθημάτων στις
προηγούμενες τάξεις. Το ίδιο σκεπτικό όμως, αφορούσε και την προτεινόμενη αλλα-
γή για την Πληροφορική, που αγνοήθηκε.
Συνεπώς:
1. Θεωρούμε αυτονόητο και επιβεβλημένο ότι στο μεταβατικό αυτό στάδιο
εφαρμογής του ωρολογίου προγράμματος για την Β’ Λυκείου πρέπει να υιο-
θετηθεί η πρόταση του ΙΕΠ για το μάθημα της Τεχνολογικής Κατεύθυν-
σης “Εφαρμογές Υπολογιστών”. Πρότασή μας είναι να υπάρχει διακριτό
μάθημα Επιστήμης Υπολογιστών στις κατευθύνσεις της Β' και Γ' Λυκείου. Σε
κάθε περίπτωση, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για το αιτιολογικό της
άνισης μεταχείρισης που επιφυλάξατε στα επιστημονικά πεδία με την απόφα-
σή σας.
2. Για την Α’ Λυκείου θεωρούμε ότι επιβάλλεται η εισαγωγή του μαθή-
ματος “Εφαρμογές Πληροφορικής”. Το βασικό επιχείρημα του ΥΠΔΒΜΘ
στο προηγούμενο διάστημα πως δεν υπάρχει χρόνος στην Α’ Λυκείου για επι-
πλέον μάθημα ακυρώθηκε από την ίδια την ηγεσία του. Η ΠΕΚΑΠ επανει-
λημμένα επεσήμανε το έλλειμμα πληροφορικής παιδείας στους μαθη-
τές που παρακολούθησαν το παλιό ΠΣ Πληροφορικής στο Γυμνάσιο
και θα παρακολουθήσουν το νέο ΠΣ στο Λύκειο. Η ηγεσία του Υπουργεί-
ου είχε δεσμευτεί πως θα επανεξετάσει το θέμα αλλά δεν επέδειξε τον ίδιο
ζήλο όπως για τα μαθήματα του οικονομικού πεδίου και των ξένων γλωσσών.
Πάγιο αίτημά μας είναι ότι η Πληροφορική πρέπει να διδάσκεται ως
μάθημα γενικής παιδείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
3. Αναμένοντας την αξιολόγηση της πιλοτικής εφαρμογής της “Ερευνητικής
Εργασίας” στην Α’ Λυκείου, τα πρώτα συμπεράσματα είναι ήδη κοινός τόπος
στην εκπαιδευτική κοινότητα. Ο καινοτόμος θεσμός των projects δεν μπορεί
να αποδώσει τα αναμενόμενα αν δεν εμπλακούν ενεργά τα εργαστήρια Πλη-
ροφορικής (ΣΕΠΕΗΥ) και οι καθηγητές Πληροφορικής σε αυτά, με διακριτό
τρόπο. Ζητούμε λοιπόν να θεσμοθετηθεί η συμμετοχή και ενασχόληση
των καθηγητών Πληροφορικής στην διαδικασία διεξαγωγής των
project στις Α’ και Β’ Λυκείου με διακριτό ρόλο.
4. Θεωρούμε πως ανάλογες παρεμβάσεις σχετικά με την Πληροφορική Παιδεία
πρέπει να γίνουν και στο Επαγγελματικό Λύκειο, διότι διαφορετικά ενισχύε-
ται η πεποίθηση παραγκωνισμού του σημαντικού αυτού τομέα στην Δευτερο-
βάθμια Εκπαίδευση.
Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε πως ως εκπαιδευτικοί λειτουργούμε με γνώμο-
να τη βελτίωση της παρεχόμενης παιδείας και όχι υπηρετώντας συντεχνιακά ή
άλλα κίνητρα, κάτι που θεωρούμε πως ως κλάδος έχουμε αποδείξει με τη συνεπή
και εποικοδομητική στάση μας όλο το προηγούμενο διάστημα. Ωστόσο, η στάση
αυτή δεν πρέπει να παρερμηνευτεί από κανέναν. Καταγράφουμε το τελευταίο
διάστημα κινήσεις από άτομα και συντεχνίες που ενδεχομένως υπηρετούν πελα-
τειακά και ιδιοτελή συμφέροντα που δυναμιτίζουν τις υγιείς προσπάθειες του
ΥΠΔΒΜΘ να κινηθεί σε αυστηρά παιδαγωγικά και επιστημονικά πλαίσια. Σε καμία
περίπτωση δε θα θέλαμε όλα τα παραπάνω να πυροδοτήσουν κινητοποιήσεις σε φυ-
σικό επίπεδο αλλά και σε όλα τα διαδικτυακά μέσα -φόρα και ηλεκτρονικούς διαύ-
λους, ειδικά σε μια ευαίσθητη περίοδο όπως είναι η τρέχουσα για την εκπαίδευση
αλλά και τη χώρα.
Σας καλούμε κύριε Υπουργέ να αξιοποιήσετε την υπερκομματική σας ιδιότητα
ώστε να αποκαταστήσετε το σεβασμό στη λογική που πρέπει να διέπει το Ωρολόγιο
Πρόγραμμα Σπουδών και να επαναφέρετε τη διδασκαλία της Πληροφορικής στο Λύ-
κειο ως μάθημα Γενικής Παιδείας. Οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη ουσιαστικά αποκόπτει
τον Έλληνα μαθητή από το σημαντικότερο αντικείμενο μελέτης και ενασχόλησης,
από κοινωνικής και επαγγελματικής άποψης για τη σύγχρονη εποχή, μετά από αυτά
της Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών.
Μετά τιμής
Για το Δ.Σ. της Π.Ε.ΚΑ.Π.
Ο Πρόεδρος
Νίκος Σκίκος
Ο Γενικός Γραμματέας
Ιωάννης Τσοπόκης__