Επισυνάπτω το αναθεωρημένο κείμενο από την ενότητα Α4 της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών πληροφορικής.
Οι θέσεις παρακάτω δεν είναι του ΥΠΕΠΘ ή του ΠΙ, αφού όμως θα διαβιβαστούν σε μεγάλο μέρος συναδέλφων μέσω της επιμόρφωσης, είναι πιστεύω καλό να τις ακολουθήσουμε όλοι μας (κι επομένως όσοι χρησιμοποιείτε Διερμηνευτή προσαρμόστε την προτεραιότητα του τελεστή ΚΑΙ από το μενού Επιλογές > καρτέλα ασάφειες).
4. Παρατηρήσεις για Α.Ε.Π.Π
Κεφάλαιο 4ο - Παρατηρήσεις για Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Π.Π.
Εδώ παρουσιάζονται μερικές παρατηρήσεις σχετικά με το μάθημα "Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον" στο κομμάτι που αφορά στις βασικές ακολουθιακές δομές και έννοιες (κεφάλαια 2, 7,8).
Το γεγονός ότι το μάθημα εξετάζεται σε πανελλήνιο επίπεδο έχει δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες για το ρόλο του αλλά και αυστηρές προδιαγραφές και απαιτήσεις στη διδασκαλία του. Ο βασικός στόχος του μαθήματος (και του βιβλίου) που είναι να μπορεί ο μαθητής να διατυπώσει ένα αλγόριθμο, να μάθει δηλαδή να σκέφτεται αλγοριθμικά, συμπληρώνεται από τη δυνατότητα να "προγραμματίσει" σε ΓΛΩΣΣΑ δηλαδή σε ένα αυστηρό προγραμματιστικό περιβάλλον που δεν επιτρέπει και δεν συγχωρεί συντακτικά λάθη, χωρίς όμως να έχει το χρόνο να δουλέψει και να γνωρίσει το περιβάλλον αυτό. Ο καθηγητής λοιπόν πρέπει να φροντίσει να βρει χρόνο και να δώσει στο μαθητή τη δυνατότητα εξάσκησης στον Η/Υ.
Η κατά κοινή ομολογία αντικειμενική δυσκολία του μαθητή να κατανοήσει τις αλγοριθμικές έννοιες, συμπληρώνεται από αμφιλεγόμενα σημεία και διαφωνίες του σχολικού βιβλίου, για τα οποία η εκπαιδευτική κοινότητα δεν έχει καταλήξει σε κοινή ερμηνεία και τα οποία οφείλονται σε παραλείψεις που πραγματοποιήθηκαν στην αρχική έκδοση του βιβλίου της Α.Ε.Π.Π. (όπου είναι αλήθεια ότι γράφτηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα, από διαφορετικούς συγγραφείς).
Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει κάποια επίσημη διευκρίνηση από το ΥΠΕΠΘ σχετικά με τα παρακάτω θέματα και γι αυτό το λόγο αναμένεται είτε να μην εξεταστούν ποτέ, είτε σε περίπτωση που εξεταστούν να γίνουν αποδεκτές όλες οι απόψεις.
Μερικά από τα θέματα αυτά καταγράφονται παρακάτω (οι συνδέσεις παραπέμπουν στο στέκι των πληροφορικών και στη σχετική συζήτηση επί των αντιστοιχων θεμάτων):
Οι συναρτήσεις ΗΜ(), ΣΥΝ() και ΕΦ() στον ορισμό τους στο βιβλίο δέχονται παράμετρο σε μοίρες. Στη ΓΛΩΣΣΑ οι τριγωνομετρικές συναρτήσεις δέχονται παραμέτρους σε μοίρες και όχι σε ακτίνια όπως συμβαίνει με όλες τις γλώσσες προγραμματισμού.
Οι τελεστές div και mod ορίζονται ως ευκλείδια διαίρεση ή όπως ορίζονται στην Πληροφορική (επικρατέστερη άποψη). Δηλαδή το αποτέλεσμα (-17) MOD 5 δίνει +3 και (-17) DIV 5 δίνει -4 ή (-17) MOD 5 δίνει -2 και (-17) DIV 5 δίνει -3.
Σχετικά με τις πράξεις αυτές αξίζει να σημειωθεί ότι αν και έχει ζητηθεί παλιότερα σε πανελλήνιες εξετάσεις πράξη με αρνητικό διαιρέτη, δεν αναμένεται να ξανασυμβεί κάτι τέτοιο και πρέπει κατά τη διδασκαλία τους να θεωρείται ότι τα ορίσματα είναι θετικοί ακέραιοι αριθμοί (Από έγγραφο Συμβούλου Πληροφορικής).
Το ΚΑΙ έχει την ίδια προτεραιότητα με το Ή. Ενώ σε όλες τις γλώσσες ισχύει η προτεραιότητα ΟΧΙ, ΚΑΙ, Η. Επομένως καλό είναι να χρησιμοποιούνται παρενθέσεις στις λογικές εκφράσεις για να μην υπάρχει αμφιβολία για τη σειρά εκτέλεσή τους.
Υπάρχει ασάφεια σχετικά με το πως εμφανίζει το αποτέλεσμα στην Οθόνη η ΓΡΑΨΕ. Για παράδειγμα η ΓΡΑΨΕ α,β για α=1 και β=9 θα εμφανίσει 1 9 ή 19. Γενικά θεωρούμε ότι κάθε ΓΡΑΨΕ τυπώνει σε μία γραμμή τη λίστα των ορισμάτων της και γενικά ότι το αποτέλεσμα που τυπώνει είναι ευκρινές δηλαδή όχο κολλημένο το ένα με το άλλο. Επίσης θεωρούμε ότι ως όρισμα στη ΓΡΑΨΕ μπορεί να μπει κα μία έκφραση, αν και στη σύνταξη της εντολής δεν αναφέρεται η δυνατότητα αυτή.
Να μην επιτρέπονται οι εντολές ΓΡΑΨΕ και ΔΙΑΒΑΣΕ στο εσωτερικό συναρτήσεων.
Η συνάρτηση Α_Μ(α) ορίζεται ως ακέραιο μέρος του α, επομένως φαίνεται να χρησιμοποιείται ο ορισμός των Μαθηματικών αντί της Πληροφορικής. Επομένως Α_Μ(-5.9) = -6, ενώ σε όλες τις γλώσσες προγραμματισμού ισχύει Α_Μ(-5.9)=-5 (αποκοπή δεκαδικών στοιχείων) Η εντολή ΓΙΑ ορίζεται διαφορετικά στη Ψευδογλώσσα και διαφορετικά στην ΓΛΩΣΣΑ. Πιο συγκεριμένα
Στην ουσία: Στη Ψευδογλώσσα δεν επιτρέπεται βήμα 0, γιατί δημιουργεί ατέρμωνα βρόχο. Στη ΓΛΩΣΣΑ σύμφωνα με τον τρόπο που δουλεύει η ΓΙΑ (σύμφωνα με την ισοδύναμη ΟΣΟ της)
ΓΙΑ ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10 ΜΕ_ΒΗΜΑ 0 ( ι<-1 ΟΣΟ ι<=10 ... -- δίνει άπειρες επαναλήψεις)
ΓΙΑ ι ΑΠΟ 10 ΜΕΧΡΙ 1 ΜΕ_ΒΗΜΑ 0 ( ι<-10 ΟΣΟ ι<=1 ... -- δίνει καμία επανάληψη)
Η εντολή απλής επιλογής ΑΝ συνθήκη ΤΟΤΕ ορίζεται διαφορετικά στη Ψευδογλώσσα και διαφορετικά στη ΓΛΩΣΣΑ. Στη ΓΛΩΣΣΑ απαιτείται ένα ΤΕΛΟΣ_ΑΝ για κάθε ΑΝ, ενώ στη Ψευδογλώσσα (όπως και σε όλες τις Γλώσσες προγραματισμού) αν στο τότε έχεις μόνο μια εντολή επιτρέπεται να γραφεί στην ίδια ευθεία. Δηλαδή ΑΝ συνθήκη ΤΟΤΕ εντολή.
Στην εντολή εκχώρησης αναφέρεται ότι η έκφραση δεξιά και η μεταβλητή αριστερά πρέπει να είναι του ίδιου τύπου, κάτι που εν γένει δεν ισχύει για τις πραγματικές μεταβλητές, στις οποίες μπορούμε να εκχωρήσουμε μία ακέραια έκφραση (την οποία βέβαια πλέον θα θεωρούμε ως πραγματική).