Ευχαριστώ για την ενημέρωση.
Κάθησα και έψαξα τα θέματα που έχουν πέσει στο παρελθόν και σχετίζονται με το θέμα των χαρακτηριστικών (κριτηρίων) που χρειάζεται να ικανοποιεί ένας αλγόριθμος.
Τα παραθέτω για την συζήτηση:
(ΗΕ03) Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών:
Διάβασε α, β
Αν α > β τότε
c ← α / (β - 2)
Τέλος_αν
Εκτύπωσε c
α. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας με Ναι ή Όχι αν η παραπάνω αλληλουχία εντολών ικανοποιεί όλα τα αλγοριθμικά κριτήρια. Μ 2
β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. Μ 4
(ΗΕ03) Δίνεται η παρακάτω αλληλουχία εντολών:
α ← 1
Όσο α <> 6 επανάλαβε
α ← α + 2
Τέλος_επανάληψης
Εκτύπωσε α
α. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας με Ναι ή Όχι αν η παραπάνω αλληλουχία εντολών ικανοποιεί όλα τα αλγοριθμικά
κριτήρια. Μ 2
β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. Μ 4
(ΕΕ04) Δίνεται η παρακάτω ακολουθία εντολών:
ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Α ← 10
ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 3
Α ← Α - 10
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ Α = 0
Να αναφέρετε ποιο κριτήριο αλγορίθμου δεν ικανοποιείται και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας. Μ 5
(Η05) Ποιο κριτήριο δεν ικανοποιεί ο παρακάτω αλγόριθμος και γιατί; Μ 5
S ← 0
Για I από 2 μέχρι 10 με_βήμα 0
S ← S + I
Τέλος_επανάληψης
Εμφάνισε S
(ΕΕ08) Δίνεται η παρακάτω ακολουθία εντολών:
ΕΠΑΝ ← ΑΛΗΘΗΣ
ΟΣΟ ΕΠΑΝ = ΑΛΗΘΗΣ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΔΙΑΒΑΣΕ Α, Β
Χ ← Β / Α
ΓΡΑΨΕ Χ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
α. Να αναφέρετε ονομαστικά ποια κριτήρια αλγορίθμου δεν ικανοποιούνται. Μ 4
β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. Μ 6
Η φράση που χρησιμοποιούσαν αρχικά ήταν:
Να απαντήσετε στο τετράδιό σας με Ναι ή Όχι αν η παραπάνω αλληλουχία εντολών ικανοποιεί όλα τα αλγοριθμικά κριτήρια. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
Έτσι δεν ξέραμε πόσα κριτήρια δεν ικανοποιούνταν και ήταν απαραίτητο να τα ψάξουμε.
Στη συνέχεια η φράση έγινε:
Να αναφέρετε ποιο κριτήριο αλγορίθμου δεν ικανοποιείται και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
ή
Ποιο κριτήριο δεν ικανοποιεί ο παρακάτω αλγόριθμος και γιατί;
Την τελευταία φορά που εξετάστηκαν οι μαθητές σε τέτοιο θέμα ήταν το 2008 με την εκφώνηση:
Να αναφέρετε ονομαστικά ποια κριτήρια αλγορίθμου δεν ικανοποιούνται. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
Μάλλον το ίδιο επιχειρήθηκε και με το φετινό θέμα, αφού έλεγε:
Στο παρακάτω τμήμα αλγορίθμου να αναφέρετε ποια αλγοριθμικά κριτήρια παραβιάζονται. Να αιτιολογήσετε την απάντησή
σας.
Άρα όπως και το 2008 μιλούσε για κριτήρια... και μάλλον το ένα κριτήριο δεν ήταν αρκετό.
Το θέμα του 2008 όμως έχει επιπλέον ενδιαφέρον, διότι και εδώ είχαμε δύο κριτήρια που δεν ικανοποιούσε ο αλγόριθμος.
ΕΠΑΝ ← ΑΛΗΘΗΣ
ΟΣΟ ΕΠΑΝ = ΑΛΗΘΗΣ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΔΙΑΒΑΣΕ Α, Β
Χ ← Β / Α
ΓΡΑΨΕ Χ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
και ο ψαγμένος θα μπορούσε να αναλύσει το πρόβλημα και πιθανώς να έλεγε:
α) μπορεί να παραβιαστεί η καθοριστικότητα αφού το Α μπορεί να λάβει την τιμή μηδέν.
β) αν όμως δεν λάβει το Α την τιμή μηδέν τότε έχουμε πρόβλημα περατότητας...
Ναι αλλά αν δώσω το μηδέν είτε μόνο στον παρονομαστή είτε και στον αριθμητή και στον παρονομαστή δεν μπορώ να συνεχίσω... οπότε έχω μόνο πρόβλημα καθοριστικότητας.
Το θέμα θα μπορούσε να ήταν πιο ανοικτό.
Για παράδειγμα:
Στο παρακάτω τμήμα αλγορίθμου να εντοπίσετε ποια αλγοριθμικά κριτήρια παραβιάζονται. Να διορθώσετε τον αλγόριθμο ώστε να ικανοποιεί όλα τα αλγοριθμικά κριτήρια.
και ας αφήναμε τον μαθητή να το τροποποιήσει όπως νομίζει...
Τέλος, η αποτελεσματικότητα που αναφέρεται στις λύσεις που εντόπιστηκαν
Στις λύσεις που ανακοίνωσε η ΠΕΚΑΠ, υπάρχει μια διαφορετική προσσέγγιση στο θέμα Α2
Δείτε τις λύσεις στο http://www.greekinformatics.gr/images/pdf/lyseisesperinon2013.pdf
είναι ένα ακόμα πολύ-πολύ λεπτό ζήτημα... Αλήθεια πώς προτάθηκε αυτή η λύση από τους συναδέλφους που επιμελήθηκαν τις λύσεις. Θα είχε ενδιαφέρον το θέμα...