Εξαιρετικοί σύνδεσμοι και οι δύο. Να προσθέσω και το άρθρο:
Η Πληροφορική ως Βασικό Μάθημα Της Γ' Τάξης Τεχνολογικής Κατεύθυνσης του Ενιαίου Λυκείου: Αλγοριθμική έναντι Προγραμματιστικής ΠροσέγγισηςΑν και αρκετά παλιό (συνομήλικο του μαθήματος ΑΕΠΠ), είναι πολύ χρήσιμο ανάγνωσμα.
Συγγραφείς του, δύο
διδακτικοί της Πληροφορικής,
εισηγητές του μαθήματος και του ΕΠΠΣ το 1999 και συγγραφείς του
αναλυτικού προγράμματος. Ένας εκ των δύο συμμετείχε στη συγγραφική ομάδα του διδακτικού πακέτου που χρησιμοποιούμε, ως συγγραφέας μέρους του βιβλίου αλλά και ως υπεύθυνος για την
παιδαγωγική επιμέλεια του όλου εγχειρήματος.
Όπως αρκετοί γνωρίζουμε, η συνεργασία 7 ατόμων σε ένα βιβλίο, όσο εκλεκτοί και αν είναι (όπως στην περίπτωση της συγγραφικής ομάδας του δικού μας) κρύβει πάντα τον κίνδυνο να ξεφύγουν σημεία τα οποία να παρουσιάζουν αντιφάσεις. Για παράδειγμα, η υποβάθμιση (σελ.73 του βιβλίου καθηγητή) των
διαγραμμάτων ροής, όταν επισημάνθηκε, προκάλεσε την έκπληξη του υπευθύνου, για το γεγονός ότι εξακολουθούσε να υπάρχει στο τελικό κείμενο, δεδομένης της αποδεδειγμένης τους παιδαγωγικής αξίας για την κατ' αρχήν εξοικείωση με την αλγοριθμική επίλυση απλών προβλημάτων. Και όλοι ξέρουμε τι συζητήσεις (επί συζητήσεων) έχει εγείρει η συγκεκριμένη παράγραφος. Ανάλογη υπήρξε η αντίδραση στις ενστάσεις που διατυπώθηκαν περί της σκοπιμότητας να αναπτύξουν οι μαθητές ικανότητα
κατανόησης της λειτουργίας αδόμητων αλγορίθμων όπως αυτοί παρουσιάζονται στην καθημερινή ζωή, αλλά και στις πρώτες γλώσσες προγραμματισμού, και υλοποίησής τους σύμφωνα με τις αρχές του δομημένου προγραμματισμού.
Ανάλογα σχόλια έχουν γίνει από τους συγγραφείς του βιβλίου και για άλλα θέματα, κάποιες φορές με αποκλίνουσες απόψεις, γεγονός απόλυτα δικαιολογημένο όταν ο ίδιος ο ορισμός του
διδακτικού μετασχηματισμού προβλέπει ότι συχνά επιβάλλεται να γίνουν
παραδοχές προκειμένου από την
επιστημονική γνώση να προκύψει η
διδακτέα. Σε τέτοιες περιπτώσεις δεν τίθεται θέμα σύγκρουσης, σφάλματος ή επιστημονικού άλματος όπως μπορεί να εκληφθεί αλλά
διαφοροποίησης που επιλέγεται να γίνει
προς όφελος της ολοκληρωμένης (και συχνά απλουστευμένης) παρουσίασης του Παιδαγωγικού Περιεχομένου του μαθήματος και εναρμόνισής του με το πλαίσιο που ορίζει το
διδακτέο για τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα.
Το βιβλίο λοιπόν δε μπορεί και δεν πρέπει να είναι το βασικότερο σημείο αναφοράς για το μάθημα. Τουλάχιστον όχι για εμάς τους διδάσκοντες. Αποτελεί μόνο ένα εργαλείο για τη διδασκαλία του. Ο δάσκαλος, που οφείλει να λειτουργεί ως
καταλύτης στη διδακτική διαδικασία οικοδόμησης των σχετικών γνώσεων και δεξιοτήτων, οφείλει κατ' αρχήν να επενδύσει στην κατανόηση του
σκοπού του μαθήματος και του παιδαγωγικού περιεχομένου του, να μελετήσει το
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, το
βιβλίο του καθηγητή αλλά και
σχετικά άρθρα Διδακτικής της Πληροφορικής σαν αυτά που προτείνονται εδώ. Αυτή η επένδυση μπορεί σε κάποια σημεία να τον απομακρύνει από το καθαρά επιστημονικά "ορθό" προς χάριν όμως του παιδαγωγικά "σκόπιμου".
Εκτός από Πληροφορικοί, είμαστε και δάσκαλοι. Πατάμε με το ένα πόδι στην
Πληροφορική και με το άλλο στη
Διδακτική. Άλλοι περισσότερο στο ένα, άλλοι περισσότερο στο άλλο. Είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι διακρινόμαστε από μια καχυποψία για την εφαρμοσιμότητα, τη χρησιμότητα ή ακόμα και την ορθότητα των απόψεων που διατυπώνονται από τους Διδακτικούς της Πληροφορικής. Υπερτιμάμε ίσως το ρόλο του Πληροφορικού και υποτιμάμε αυτόν του δασκάλου. Αυτό όμως τελικά σημαίνει ότι δεν πατάμε καλά (με το .. ένα πόδι στον αέρα

)
Νομίζω ότι σκέψεις σαν αυτές που εκφράζονται στα σχετικά άρθρα, δεν μας απομακρύνουν από την επιστήμη της Πληροφορικής, αλλά μας βοηθούν να πλησιάσουμε σε εκείνη της
Διδακτικής της Πληροφορικής που "παντρεύει" τους δύο χώρους στους οποίους επιλέξαμε να ανήκουμε.