Ένας πρώτος σχολιασμός μου για τα θέματα:
Θέμα ΑΑ1: αποτίμηση λογικών εκφράσεων - ΟΚ
Α2: μετατροπή φυσικής γλώσσας σε τμήμα σε ΓΛΩΣΣΑ (ΑΝ...ΤΟΤΕ...ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ) - ΟΚ
Α3: Δημιουργία ενός (ή μήπως δύο;) μικρού προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ για δημιουργία 2 πινάκων... Γιατί σε ΓΛΩΣΣΑ; Για να μπει και η δήλωση των μεταβλητών και των πινάκων; Ποιος είναι τελικά ο σκοπός αυτού του προγράμματος αφού όταν τελειώσει όλα τα δεδομένα χάνονται; Πιστεύω πως θα ήταν καλύτερο να ζητάει τμήμα αλγορίθμου! Θέλει δύο προγράμματα ή ένα; Ο 2ος πίνακας λογικά θα πρέπει να είναι πραγματικού τύπου...
A4, A5 έχουμε συνολικά 13 μονάδες ανάπτυξης θεωρίας που όμως θα λέγαμε ότι είναι από τα αναμενόμενα (για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές).
Θέμα Β Τυπικό Β θέμα με μετατροπή σε διάγραμμα ροής και συμπλήρωση πίνακα τιμών. Η συγκεκριμένη μορφή του πίνακα τιμών έχει πλέον καθιερωθεί. Δεν μου αρέσει που αριθμούνται οι "δηλωτικές" εντολές ΑΛΛΙΩΣ, ΤΕΛΟΣ_ΑΝ και ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ, παρόλο που ζητάει "Για κάθε εντολή που
εκτελείται να γράψετε...". Στα φετινά θέματα του ημερήσιου, τουλάχιστον, σημείωνε αντίστοιχα ότι: "Σημείωση: Η εντολή της γραμμής τάδε δεν χρειάζεται να αποτυπωθεί στον πίνακα."
Θέμα ΓΘέμα με πίνακες! Μου αρέσει το "σενάριο" της άσκησης ... όμως δεν μου αρέσει που όλα όσα ζητάει να φτιαχτούν πρέπει να αποτελούν μία διαδικασία στη ΓΛΩΣΣΑ (θεωρώντας μάλιστα ότι υπάρχει το κύριο πρόγραμμα!). Ποια είναι είναι η σκοπιμότητα για κάτι τέτοιο; Για να δηλωθούν (ξανά - βλ. θέμα Α3 παραπάνω!) οι μεταβλητές και ο πίνακας; Μάλιστα ο πίνακας θα πρέπει να δηλωθεί και ως παράμετρος στη διαδικασία!!! Γιατί να μην ζητάει αλγόριθμο με Δεδομένα και Αποτελέσματα; Για να λέμε ότι μπήκε θέμα και από τον τμηματικό προγραμματισμό;
Πέρα από αυτά όμως, ακόμα περισσότερο δεν με ικανοποιεί η διατύπωση για θέμα εξετάσεων! Λέει (ο τονισμός δικό μου):
"Διαβάζει το όνομα και το συνθηματικό του χρήστη. Ελέγχει αν το όνομα πρόσβασης και το συνθηματικό είναι έγκυρα, δηλαδή υπάρχουν στον πίνακα χρηστών και αναφέρονται στον ίδιο χρήστη. Αν υπάρχουν, εμφανίζει το μήνυμα «ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ», διαφορετικά εμφανίζει το μήνυμα «ΛΑΘΟΣ ΟΝΟΜΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ Ή ΣΥΝΘΗΜΑΤΙΚΟ» και ζητά εκ νέου την εισαγωγή των δύο αυτών στοιχείων (ονόματος πρόσβασης και συνθηματικού) μέχρι να δοθούν έγκυρα στοιχεία."Τι σημαίνει "Αν υπάρχουν";;;
Μόνο το όνομα πρόσβασης αν υπάρχει...! Το συνθηματικό δεν κοιτάμε αν υπάρχει στον πίνακα ... αλλά αν είναι του χρήστη αυτού!!! Μπορεί εμείς να καταλαβαίνουμε "τι θέλει να πει" ο θεματοδότης, αλλά οι μαθητές δεν είναι απαραίτητο ότι το καταλαβαίνουν! Αλλά έτσι κι αλλιώς θα περίμενε κανείς τα θέματα πανελληνίων να είναι άψογα στη διατύπωσή τους.
Εγώ, προσπαθώντας να κάνω τις ελάχιστες αλλαγές στο αρχικό κείμενο, θα το διατύπωνα έτσι:
"Διαβάζει το όνομα και το συνθηματικό του χρήστη. Ελέγχει αν το όνομα πρόσβασης και το συνθηματικό είναι έγκυρα,
δηλαδή αν το όνομα υπάρχει στον πίνακα χρηστών και το συνθηματικό αναφέρεται σε αυτόν τον χρήστη. Αν είναι έγκυρα, εμφανίζει το μήνυμα ..."
ή ακόμα καλύτερα ώστε να μην επιβάλει συγκεκριμένη λύση...
"Διαβάζει το όνομα και το συνθηματικό του χρήστη. Ελέγχει αν το όνομα πρόσβασης και το συνθηματικό είναι έγκυρα,
δηλαδή αν υπάρχει στον πίνακα χρήστης με αυτό το όνομα και το συνθηματικό. Αν είναι έγκυρα, εμφανίζει το μήνυμα ..."
Έτσι όπως είναι τώρα διατυπωμένο θα έλεγε κανείς ότι το θέμα προσπαθεί να επιβάλει συγκεκριμένη λύση: Να κάνει αναζήτηση στα ονόματα, αναζήτηση στα συνθηματικά, και αν υπάρχουν να συγκρίνει τις θέσεις όπου αυτά βρέθηκαν για να δει αν ταυτίζονται... Δηλαδή μη αποδοτική λύση...
Επιπλέον πιστεύω ότι θα χρειαζόταν επιπλέον διευκρίνηση για τα ονόματα και τα συνθηματικά, του στυλ: "Δεν μπορεί δύο χρήστες να έχουν το ίδιο όνομα πρόσβασης" και ίσως "... ενώ για τα συνθηματικά δεν υπάρχει τέτοιος περιορισμός" !!
Θέμα ΔΘέμα με πίνακες επίσης! Αρκετά καλό, πρωτότυπο, και λιγάκι ... τσιμπημένο! Αν και μη ξεχνάμε ότι μιλάμε για επαναληπτικές!
Γενικότερα: (Πάλι) στο Γ2 και στο Δ3 πιστεύω ότι αφήνεται στην κρίση του βαθμολογητή το αν θα θεωρεί σωστές τις λύσεις που κάνουν περιττούς ελέγχους, δηλαδή αν ο αλγόριθμος συνεχίζει και ελέγχει όλα τα στοιχεία των σχετικών πινάκων στην περίπτωση που είναι πλέον γνωστό το αποτέλεσμα... Εδώ έχω την εντύπωση ότι οι απόψεις διίστανται...