Τελευταία μηνύματα

#51
Γενικά / Απ: Υποστηρικτικό υλικό χωρίς ...
Τελευταίο μήνυμα από evry - 23 Σεπ 2025, 12:50:29 ΜΜ
Παράθεση από: vassthan στις 22 Σεπ 2025, 09:13:57 ΜΜΟύτε οδηγίες έχουν στείλει ούτε τίποτα και οι σύμβουλοι, όπως πάντα άφαντοι.

Είναι οι οδηγίες που δεν στείλαμε πέρυσι, άρα αγνοήθηκαν
#52
Γενικά / Απ: Υποστηρικτικό υλικό χωρίς ...
Τελευταίο μήνυμα από din_os - 23 Σεπ 2025, 12:32:22 ΜΜ
Παράθεση από: evry στις 23 Σεπ 2025, 09:45:04 ΠΜΠροφανώς επιλέξατε να τις αγνοήσετε.
Ουδέν σχόλιον
#53
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Επαναληπτικές εξετάσεις Σε...
Τελευταίο μήνυμα από evry - 23 Σεπ 2025, 11:53:35 ΠΜ
Ακριβώς, αυτή η διατύπωση αρκεί
#54
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Επαναληπτικές εξετάσεις Σε...
Τελευταίο μήνυμα από alkisg - 23 Σεπ 2025, 11:24:06 ΠΜ
Εγώ θα συμφωνήσω με τον Akis73 παραπάνω:

Παράθεση από: Akis73 στις 22 Σεπ 2025, 02:12:01 ΜΜΚαταλαβαίνω τι λες, αλλά τι να λέγαμε σφάλμα μεταγλώττισης;

Ναι μια χαρά είναι το "σφάλμα μεταγλώττισης", δεν χρειάζεται να ζαλίζουμε τους μαθητές με τις υποκατηγορίες "λεκτικής / συντακτικής / σημασιολογικής ανάλυσης".

Σε μάθημα Πανεπιστημίου για compilers, ΟΚ, έχει νόημα, αλλά στη Β/θμια, όχι...
#55
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Επαναληπτικές εξετάσεις Σε...
Τελευταίο μήνυμα από evry - 23 Σεπ 2025, 11:20:50 ΠΜ
Εγώ στέκομαι στο εξής σκεπτικό.
Συντακτικό λάθος είναι αυτό που παραβιάζει τη σύνταξη , άρα αυτό που παραβιάζει την γραμματική.
Η απουσία δήλωσης μεταβλητής δεν είναι θέμα της γραμματικής αλλά της σημασιολογίας και ο έλεγχος γίνεται σε επόμενο επίπεδο.
Απλά υπάρχει σύγχυση μεταξύ των όρων syntax error και compile-time error, όχι στα βιβλία μας ή στην Ελλάδα αλλά γενικότερα.

Το παρακάτω είναι μετά από σύντομη συνομιλία με το perplexity το οποίο επίσης μου περιέγραψε αρχικά την απουσία δήλωσης μεταβλητής ως συντακτικό λάθος. Έτσι ξεκίνησε 
και δείχνω παρακάτω πως κατέληξε, όταν κατάλαβε ότι δεν μπορεί να διατυπώσει τον κανόνα σε BNF/EBNF

ΠαράθεσηΟ συντακτικός κανόνας που ελέγχει αν μια μεταβλητή έχει δηλωθεί προηγουμένως δεν είναι απλώς ένας συντακτικός κανόνας (syntax), αλλά σχετίζεται με τον σημασιολογικό έλεγχο (semantic analysis) κατά τη φάση της μεταγλώττισης.
Πιο συγκεκριμένα:
  • Κατά τον σημασιολογικό έλεγχο, το compiler ελέγχει τον πίνακα συμβόλων (symbol table) που έχει δημιουργήσει από τις δηλώσεις μεταβλητών.
  • Όταν βρει μια χρήση μεταβλητής, ελέγχει αν αυτή υπάρχει στον πίνακα συμβόλων, δηλαδή αν έχει δηλωθεί ήδη.
  • Αν η μεταβλητή δεν υπάρχει στον πίνακα, τότε παράγεται σφάλμα δήλωσης (undeclared variable error).
  • Αυτός ο έλεγχος είναι απαραίτητος για την αποφυγή χρήσης μη δηλωμένων μεταβλητών, που θεωρείται λάθος στον προγραμματισμό.
Το BNF δεν εκφράζει συνήθως αυτόν τον έλεγχο, διότι ο BNF ορίζει μόνο τη σύνταξη (grammar) και όχι τη σημασιολογία (meaning). Ο εν λόγω κανόνας ανήκει στη σημασιολογική ανάλυση, η οποία ελέγχει τη συνέπεια και τη σωστή χρήση των δηλώσεων πέραν της σύνταξης.
Συνοπτικά:
  • Ο BNF θα περιέγραφε τη σύνταξη της δήλωσης ή της χρήσης μεταβλητής.
  • Ο σημασιολογικός έλεγχος (που δεν εκφράζεται με BNF) θα έλεγχε αν η μεταβλητή που χρησιμοποιείται έχει δηλωθεί πριν.
#56
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Επαναληπτικές εξετάσεις Σε...
Τελευταίο μήνυμα από alkisg - 23 Σεπ 2025, 10:57:47 ΠΜ
Γκουγκλάρω για: is symbol table syntactic or semantic

Το Gemini λέει: A symbol table is primarily a semantic data structure, though it's used and built in conjunction with other phases of a compiler. It records information about program symbols (like variables and functions) and is created during the semantic analysis phase because that's when enough meaning and context is known to describe a symbol.
#57
Εξετάσεις 2024-2025 / Απ: Επαναληπτικές εξετάσεις Σε...
Τελευταίο μήνυμα από gpapargi - 23 Σεπ 2025, 10:39:33 ΠΜ
Παράθεση από: pgrontas στις 22 Σεπ 2025, 09:20:58 ΜΜΠρόσεξε Νίκο, γιατί οι απαντήσεις του 'ΑΙ' ειδικά εφόσον είναι στα ελληνικά μπορεί να είναι επηρεασμένες (το λέω κομψά) από  τις συζητήσεις στο στέκι και ακόμα χειρότερα από τα βιβλία πληροφορικής που διδάσκουμε >:D >:D  >:D
Σαν το ανέκδοτο με τους ινδιάνους και τον καιρό  :D
#58
Γενικά / Απ: Υποστηρικτικό υλικό χωρίς ...
Τελευταίο μήνυμα από evry - 23 Σεπ 2025, 10:27:13 ΠΜ
Παράθεση από: din_os στις 22 Σεπ 2025, 09:55:01 ΜΜΌσον αφορά τη ρομποτική και τα συστήματα arduino κτλ. Αν θέλετε να ενθουσιάσετε τα παιδιά με αντιγραφή/επικόλληση και πειραματισμούς, γράψτε υλικό για προγραμματισμό Video Games. Εγώ δοκιμαστικά έχω διδάξει επιλεκτικά γλώσσες προγραμματισμού παιχνιδιών όπως lua (love) και godot, οι οποίες δεν απαιτούν ούτε ανεπαρκή ρομποτικά συστήματα (3 έως 10 σε κάθε σχολείο, ενω οι μαθητές είναι έως 21) ούτε απαιτήσεις hardware. Μέσα σε λίγα μαθήματα οι μαθητές φτιάχνουν παιχνίδι platformer (π.χ. mario) μαθαίνοντας τις έννοιες προγραμματισμού όπως μεταβλητές, συντεταγμένες, τύποι δεδομένων, επαναλήψεις, λίστες, αλγορίθμους κτλ. Ο κάθε ένας στον δικό του υπολογιστή, μόνος του, για να βαθμολογείται και δίκαια.
Ουδέν σχόλιο.
#59
Γενικά / Απ: Υποστηρικτικό υλικό χωρίς ...
Τελευταίο μήνυμα από evry - 23 Σεπ 2025, 09:53:03 ΠΜ
Και κάτι που είδα τώρα.
Πολύ κακώς τα βιβλία αυτά δεν υπολογίζουν ότι το μάθημα είναι μονόωρο.
Έπρεπε να έχουν  σχεδιαστεί για μονόωρο μάθημα έτσι ώστε οι ώρες μας να μην αυξηθούν ποτέ!
Μάλλον αυτό θα εννοείτε.
#60
Γενικά / Απ: Υποστηρικτικό υλικό χωρίς ...
Τελευταίο μήνυμα από evry - 23 Σεπ 2025, 09:45:04 ΠΜ
Το βασικό υλικό είναι τα βιβλία αυτά.
Δυστυχώς δεν άλλαξαν το εξώφυλλο και οι οδηγίες που θα το ορίζουν δεν έχουν βγει ακόμα. Υπάρχουν όμως οι περυσινές οδηγίες τις οποίες έπρεπε να γνωρίζατε. Προφανώς επιλέξατε να τις αγνοήσετε.
Επίσης σε πολλά σχολεία αρκετοί εκπαιδευτικοί που δεν τα είχαν χρησιμοποιήσει πέρυσι και δεν είχαν διαβάσει τις αναλυτικές οδηγίες που είχαν σταλεί πέρυσι, αλλά ούτε και είχαν παρακολουθήσει τις ώρες επιμορφώσεων που έγιναν πέρυσι, προσπαθούν να βρουν το εξώφυλλο ως δικαιολογία για να συνεχίσουν να κάνουν από τα παλιά.
Αρκετοί σκέφτηκαν πέρυσι ότι δεν χρειάζεται να κάνουν από αυτά διότι είναι σε ηλεκτρονική μορφή άρα δεν τα έχουν δει παιδιά-γονείς. Φέτος όμως ήρθαν έντυπα και πλέον είναι υποχρεωμένοι να κάνουν από εκεί.

ΥΓ. Μέσα στο βιβλίο έχει και Lua-Roblox, ενημερωτικά