Α' φάση της πράξης «Ψηφιακή τάξη» (Η/Y για Α’ τάξη Γυμνασίου 2009-2010)

Ξεκίνησε από Wizard, 30 Ιουλ 2009, 03:19:51 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Wizard

Αντιγράφω από Alfavita (τα bold δικά μου):

"Αποφασίζουμε:
Την υλοποίηση της α’ φάσης της πράξης «ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΑΞΗ» (που θα ενταχθεί και θα συγχρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ψηφιακή Σύγκλιση) από την εταιρεία Ψηφιακές Ενισχύσεις Α.Ε. ως Δικαιούχο, σύμφωνα και με το άρθρο 32 του Ν.3614/2007. Η α’ φάση της πράξης αφορά στον εφοδιασμό με προσωπικούς φορητούς Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές, του συνόλου των μαθητών της Α’ τάξης Γυμνασίου του ακαδημαϊκού έτους 2009 – 2010 και των εκπαιδευτικών που θα διδάξουν με τη χρήση Η/Υ,  ως πρώτο βήμα για την ενσωμάτωση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην καθημερινότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών στην τάξη, τόσο εντός του σχολείου, ως εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όσο και στο σπίτι, ως συνέχεια της μαθησιακής διαδικασίας και της εξοικείωσής τους με τις νέες τεχνολογίες.

Η α’ φάση αποτελεί μέρος ενός συνόλου ενεργειών που θα υλοποιηθούν από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με σκοπό την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, μέσα από τον εκσυγχρονισμό των αναλυτικών προγραμμάτων και την πλήρη αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η α’ φάση του έργου «Ψηφιακή Τάξη» θα υλοποιηθεί από την εταιρεία Ψηφιακές Ενισχύσεις Α.Ε. σύμφωνα με σχετικό Οδηγό Υλοποίησης που θα εγκριθεί με ΚΥΑ των Υπουργών Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Οικονομίας και Οικονομικών."

Κι εγώ ο αφελής ρωτάω: εμείς θα πάρουμε Η/Υ ή θα μας "ρίξουν" όπως με την πιστοποίηση στις Νέες Τεχνολογίες γιατί εμείς έχουμε κάνει "το πρώτο βήμα για την ενσωμάτωση Η/Υ στην εκπαιδευτική διαδικασία";  >:(
Επίσης, για άλλη μία φορά είναι στον "αέρα" ο ρόλος μας. Νομίζουν ότι θα ασχολούμαστε με τόσους ανθρώπους που δεν θα ξέρουν ούτε πώς ανοίγει το μηχάνημα;

ncode

Αμαααάν!! Και να σκεφτεί κανείς ότι μόλις πριν λίγες μέρες αγόρασα λάπτοπ με τα καθυστερημένα από τις επιμορφώσεις του 2006!  :'(

Επειδή όμως το CrossFire δεν καταλαβαίνει τίποτα από οικονομία ρεύματος, το ανεμιστηράκι αντικαθιστά επάξια το σεσουάρ της γυναίκας μου, η οποία πλέον, τηγανίζει και τα αυγά στο τροφοδοτικό! Έτσι, δε θα' χα καμιά αντίρρηση αν μου έδιναν ένα γλυκούλι και συμμαζεμένο notebook με την αρχή της νέας χρονιάς!

Κάτι μέσα μου 'μου λέει" όμως, ότι μάλλον δε θα μου δώσουν. Γιατί είμαι "πληροφορικός"...

Wizard

Χα! Εδώ είμαστε:

Ψηφιακή τάξη σε όλα τα Γυμνάσια

"Δύο τουλάχιστον μαθήματα θα διδάσκονται ,από  το επόμενο σχολικό έτος, και με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή σε όλα τα Γυμνάσια της χώρας, προβλέπει απόφαση του υπ. Παιδείας Αρη Σπηλιωτόπουλου, η οποία τις επόμενες ημέρες θα αποσταλεί σε όλα τα σχολεία της χώρας.

Ειδικότερα η απόφαση, την οποία κατ αποκλειστικότητα παρουσιάζει το esos.gr, ορίζει τα εξής:.

1. Κατά την πρώτη πειραματική εφαρμογή του ανωτέρω προγράμματος, που θα λειτουργήσει αρχικά στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου, θα διδάσκονται και με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή δυο (2) τουλάχιστον μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος από τα παρακάτω τέσσερα (4) που ορίστηκαν, με βάση τα δεδομένα που προέκυψαν από πρόσφατη έρευνα του ΥΠ.Ε.Π.Θ. στην εκπαιδευτική κοινότητα, και τα οποία θεωρούνται ως εκπαιδευτικά προσφορότερα:

i. Γεωγραφία

ii. Ιστορία

iii. Βιολογία / Φυσικές Επιστήμες

iv. Μαθηματικά"

Τα υπόλοιπα στον παραπάνω σύνδεσμο.
Χωρίς προετοιμασία από τους συνάδελφους, χωρίς να έχουν δει τα λογισμικά, χωρίς... εμάς φυσικά!  >:D
ΚΑΛΟ, Ε;  ;D

Gnirut

e-school, ψηφιακή τάξη, νεστωρας-δβάση, καινούργιο VBI, εργαστήριο ΗΥ, μάθηματα, εφημερίες, εξωδιδακτικές εργασίες, γραμματειακή υποστήριξη, υποστήριξη των νέων υπολογιστών που θα μοιράσουν, και και και...

Βαστάτε τούρκοι τ'αρματα... προβλέπεται μεγάλο σόου στις συνεδριάσεις των καθηγητών φέτος.
Αλήθεια ψυχιατρική υποστήριξη στους ΠΕ19-20 έχει προβλέψει ο υπουργός έστω και για δύο ώρες εβδομαδιαίως;...

Wizard

Συνάδελφοι, εδώ πρέπει να προσέξουμε σε περίπτωση που ζητηθεί το εργαστήριο Η/Υ για τη διδασκαλία.

Μέχρι τώρα, δεν είμασταν τυπικά υποχρεωμένοι σε Γυμνάσια και Λύκεια να δεχόμαστε μαθήματα στο εργαστήριο, καθώς έπρεπε ο εκπαιδευτής να έχει πιστοποίηση στις Νέες Τεχνολογίες και το μάθημά του να απαιτεί χρήση Η/Υ (μόνο τα μαθήματα Πληροφορικής απαιτούν χρήση Η/Υ).

Τώρα, έρχεται η εγκύκλιος και καθιστά υποχρεωτική τη χρήση Η/Υ, πράγμα που σημαίνει ότι ο εκπαιδευτής θα μπορεί πλέον να χρησιμοποιεί το εργαστήριο.

Όμως, αν ζητάνε τη βοήθειά μας κατά τη διδασκαλία, θα πρέπει να έχει καταγραφεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, άρα συμπληρώνουμε ωράριο (ή υπερωρία).

Επίσης, η εγκύκλιος αναφέρει ότι αν ο εκπαιδευτής δεν είναι πιστοποιημένος στις Νέες Τεχνολογίες, μπορεί απλά να έχει γνώσεις Πληροφορικής και χρήσης Η/Υ. Σε αυτή την περίπτωση, δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το εργαστήριο χωρίς την παρουσία του υπεύθυνου, καθώς ο κανονισμός του εργαστηρίου αναφέρεται σε εκπαιδευτές με πιστοποίηση Η/Υ από δράση του ΥΠΕΠΘ και όχι σε άλλο είδος πιστοποίησης.

Αναφέρω τμήματα από τον κανονισμό εργαστηρίου:

1. Εκπαιδευτές
Είναι εκπαιδευτικοί ή επιμορφωτές οι οποίοι καλούνται να διδάξουν εντός του Σ.Ε.Π.Ε.ΗΥ. μαθήματα Πληροφορικής ή μαθήματα και δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν τη χρήση Η/Υ. οι εκπαιδευτές έχουν συνήθως ειδικότητα Πληροφορικής, ενώ οι μη ειδικότητας πληροφορικής πρέπει, είτε να είναι πιστοποιημένοι επιμορφωτές Τ.Π.Ε. (εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Επιμορφωτών της πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»), είτε να έχουν πιστοποιημένες δεξιότητες στο πλαίσιο της πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση» ή σε άλλη δράση Τ.Π.Ε. του ΥΠ.Ε.Π.Θ. Όσο διαρκεί η εκπαιδευτική ή επιμορφωτική δραστηριότητα, ο εκπαιδευτής θεωρείται επιβλέπων του Σ.Ε.Π.Ε.ΗΥ.
......
Ο Υπεύθυνος Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ.
Υπεύθυνος Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. αναλαμβάνει τις εξής υποχρεωτικές εργασίες:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
• Παροχή υποστήριξης επί θεμάτων χρήσης Η/Υ σε εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, του οικείου σχολείου. Συγκεκριμένα :
ο συνδράμει τον εκπαιδευτικό στην προετοιμασία διδασκαλίας,
ο συνδράμει τον εκπαιδευτικό κατά την διδασκαλία (συνδιδασκαλία). Η συνδιδασκαλία (με επιτελικό πάντα ρόλο του Υπεύθυνου Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ.) πρέπει να έχει προηγουμένως καταγραφεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου.

Corwin

Αμπλαούμπλα, χαμός, καραγκιόζ μπερντέ κι άγιος ο θεός!

Το ελληνικό δαιμόνιο είναι στα πάνω του τελευταία βλέπω. Μπράβο, μπράβο να πάρει και κανένας συνάδελφος κανα netbook εκέι πέρα να λαδώσει το αντεράκι του.
Άντε καλά πάει το πράγμα, η ελληνική παιδεία βαδίζει με βήμα γοργό προς το ένδοξο ψηφιακό της μέλλον.

Όσο για τα ψιλοέμπόδια και τα κολλήματα, όλα λύνονται και μάλιστα πολύ πολύ απλά. Να για παράδειγμα με την προσθήκη ενός "δεν" πριν το "απαλλάσεται" στην εγκύκλιο που αναφέρεται στα καθήκοντα υπευθύνου ΣΕΠΕΗΥ λύθηκε το μέγα πρόβλημα του ποιος θα φάει (και επισήμως) την πάπάρα ενώ "οι άλλοι, οι μεγάλοι" θα ροκανίζουν το χρήμα της Ε.Ε. Καλοφάγωτο ρε μάγκες!

Απλά πράγματα, ελληνικά και αεριτζίδικα. Από την Τουρκοκρατία και δώθε έτσι δουλεύει το πράγμα και όλα είναι μια χαρά (τρομάρα μας)

Ποιος μας είπε ότι θέλει κανείς να αναβαθμιστεί η Πληροφορική, ο ρόλος μας σαν δάσκαλοι, το σχολείο ή η Παιδεία γενικότερα; Το θέμα είναι να κυκλοφορήσει χρήμα στην αγορά και να πουλήσουμε και μόστρα ότι κάτι κάνουμε.

Ειλικρινά συνάδελφοι έχω αηδιάσει τόσο με την αέναη επανάληψη του ίδιου σεναρίου ξανά και ξανά που νοιώθω πολύ ηλίθιος που δεν τα βρόντηξα όπως τόσοι και τόσοι συμφοιτητές μου να πάω στη .... Ζιμπάμπουε που εκεί τουλάχιστον δεν το παίζουν κι Ευρωπαίοι!!!

Τώρα στα γεράματα που να πάω και τι να κάνω; Μόνο ως λίπασμα μπορώ να εξαχθώ πλέον. Ευτυχώς τελευταία διαβάζω στωικούς και κάτι γίνεται. Πάντα εμείς οι έλληνες έχουμε ένα αποκούμπι στην αρχαία μας κληρονομιά τελικα.

Όχι παίζουμε.

ΥΓ Πάντως αυτό με την αλλαγή της εγκυκλίου είχε προβλεφθεί πριν από μερικούς μήνες εδώ μέσα στο φόρουμ από κάποιο συνάδελφο. Ρε μπας και παίρνουν ιδέες από αυτά που γράφουμε;

andreas_p


Wizard

Παράθεση από: andreas_p στις 14 Αυγ 2009, 11:43:02 ΜΜ
Στην πράξη αυτό το "δεν" θα το ακυρώσουμε.

Και έτσι πρέπει να γίνει! Τώρα και με τη... μοντέρνα τάξη, αφού θα ασχολούνται με τα λογισμικά και τους φορητούς τους, θα μπορούν να ασχολούνται και με τη... μοντέρνα γραμματειακή του σχολείου!!


Δηλαδή, αν σιγά-σιγά μπαίνουν όλο και περισσότερα μαθήματα στη χρήση Η/Υ και ο υπεύθυνος ΣΕΠΕΗΥ μπαίνει στο εργαστήριο για συνδιδασκαλία (γιατί σιγά μη χρησιμοποιούν τους φορητούς), ο υπεύθυνος θα είναι μόνο... υπεύθυνος, με καμία διδακτική ώρα;

Corwin

#8
Παράθεση από: andreas_p στις 14 Αυγ 2009, 11:43:02 ΜΜ
Στην πράξη αυτό το "δεν" θα το ακυρώσουμε.

  Το εύλογο ερώτημα είναι "πώς" θα το ακυρώσουμε στην πράξη από τη στιγμή που και με την "παλιά" εγκύκλιο πολλοί συνάδελφοι επωμίζονταν, ανεπίσημα ή όχι, τη γραμματειακή κλπ υποστήριξη του κάθε σχολείου (κακώς κατά την άποψη μου αλλά αυτό ήταν προσωπική επιλογή του καθενός).

Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πρόταση για το "πως" ή απλά είναι μια εύχή κι ελπίδα του κλάδου που στηρίζεται στις προσωπικές επιλογές και "μάχες" που θα δώσει ο καθένας μας στο σχολείο του;

Τα λέω αυτά γιατί η πράξη μέχρι τώρα έχει δείξει ότι στατιστικά η πλειοψηφία των ΣΕΠΕΗΥ είναι ήδη  φορτωμένη και με εξωδιδακτικές ασχολίες, άλλος λιγότερο κι άλλος πολύ πολύ περισσότερο. Τώρα που μπήκε και το μαγικό "δεν" τα πράγματα πιστεύω θα πάρουν εντελώς την κατηφόρα.

Πείτε με απαισιόδοξο αν θέλετε, και μακάρι να διαψευστώ, αλλά ειλικρινά δεν βλέπω τρόπο αντίδρασης στην διαμορφούμενη ζοφερή κατάσταση για τον κλάδο μας.

Θα ήθελα φυσικά να ακούσω, ρεαλιστικές, προτάσεις και να υπάρξει κι άλλη συζήτηση είτε μέσα στο φόρουμ είτε και μέσα από την ΠΕΚΑΠ.

andreas_p

Για το "πώς" :

Δεν πρόκειται να δώσω καμία μάχη για το χιλιαρικάκι.

(Η κουνιάδα μου φιλόλογος με πτυχίο 9,0 στα 4 έτη διορίστηκε στα 40 της με 1ο μισθό 960 !!! Και να θέλει να καταθέσει ψυχή τής την έχουν πάρει ...).

Σας το λέει ξεκάθαρα ένας ρομαντικός που στέρησε ώωωωωρες (απογεύματα και Σαββατοκύριακα) από τα παιδιά του γι 'αυτή τη ρημάδα την εκπαίδευση (στήσιμο εργαστηρίων, οπτικές ίνες, γραμματειακή υποστήριξη, δ-βάση, bocom, ΠΔΣ απόγευμα, αποτύπωση , εκπαιδευτικό λογισμικό, εξυπηρέτηση συναδέλφων δήθεν NO high tech ... κουράστηκα μόνο να τα γράφω.)  και τα στελέχη της εκπαίδευσης!

Πρέπει να το καταλάβουν όλοι οι ΠΕ19.  Δεν είμαστε στελέχη εκπαίδευσης !!!
Με μείωση ωραρίου και επιδόματα (θέσης ευθύνης και ειδικής απασχόλησης !).

Εκτός ... και αν (προσωπική επιλογή) θέσει κάποιος  τον εαυτόν του σε θέση δουλική, θέση εξάρτησης. Καταλαβαίνετε τι εννοώ !!!

Ο ρόλος μας είναι καθαρά εκπαιδευτικός - παιδαγωγικός. 

Και όχι  technical support ....

Αντικείμενό μας :

1. Η διδασκαλία στην τάξη.

2. Η άρτια λειτουργία του εργαστηρίου Η/Υ (γι ' αυτό  πρέπει να τιμήσουμε τη μείωση του ωραρίου και να μην αφήσουμε τα εργαστήρια να ρημάξουν) και

3. Οι εφημερίες.

Για το 1.

Για να υπάρχει  διδασκαλία μέσα στην τάξη πρέπει να υπάρχει και αντικείμενο διδασκαλίας.

1.1. Για την ΑΕΠΠ.  οκ.  (Πρέπει να γίνει 3ωρο)

1.2 Για την ΤΕ.      ?    (Να αντικατασταθεί από ΑΕΠΠ επίπεδο 1.)

1.3. Για το επιλογής ?     Το μάθημα πρέπει να εξετάζεται και να μετρά στο ΜΟ. 

Για το 1.3. :

Εδώ υπάρχει πρόβλημα.  Πιστεύω ότι λιγοι συνάδελφοι έχουν τη θέληση και το σθένος να μην επιτρέψουν να γίνει το εργαστήριο internet cafe !!!!

Οι σύμβουλοι ΠΕ19, εδώ θα πρέπει να παίξουν καταλυτικό ρόλο.
Να πιέσουν, να έρθουν σε ρήξη και αν χρειαστεί να τα βροντήξουν !!!!
Εκτός και αν τους τρομάζει το .... back  στην τάξη, στο ωράριο, στην εφημερία, στην επιτήρηση, στη διόρθωση με το φτύσιμο της αμοιβής 1,59 € / τετράδιο τα τελευταία 10 χρόνια, στη στέρηση του παχυλού extra  επιδόματος.

Κύριοι σύμβουλοι για να μας εμπνέετε και για να σας υπολογίζουμε :  Κάντε κάτι, δείξτε ότι σας πονάει η ιστορία της πληροφορικής και νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση.

Υ.Γ.  Ό, τι κάνετε  :  ήρεμα, χωρίς φωνές , αντιδράσεις, κόντρες και υστερίες.
     

Ό,τι σας ζητείται και το οποίο το  θεωρείτε  παράλογο, ζητείστε έγγραφο ανάθεσης της συγκεκριμένης εργασίας(π.χ. καταχώριση στο πρακτικό, στη μεγάλη συνεδρίαση του συλλόγου που γίνεται κάθε Σεπτέμβρη).  Μην μπαίνετε σε διαδικασία αντιπαράθεσης.


Θα λέτε   :  Ναι κ. Δ/ντά, αλλά θα  ήθελα να μου το αναθέσετε εγγράφως.

Στη συνέχεια ενημερώστε την ΠΕΚΑΠ και την ΠΕ19 εκπ/κή κοινότητα.


Αν το τελευταίο το βρίσκετε ανεφάρμοστο, μπορούμε να προτείνουμε κάτι άλλο , παραπλήσιο, πιο ήπιο.



veni

Βενιέρης Γεώργιος
Καθηγητής Πληροφορικής
Πιλοτικό (R.I.P.)  Γυμνάσιο

za√‘ag

ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ !!!

Το laptop των 100$ αντικαταστάθηκε με "ΚΟΥΠΟΝΙ" 450€ !!! Οπως τα κουπόνια που παίρνουμε από τα super markets θα είναι ;;

Ζ ή τ ω !!!

Ο υπουργός τόνισε μάλιστα ότι αυτό το laptop ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΙΟ ... ΘΑ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ !!! Τρομερή ανακάλυψη: Ο υπολογιστής δεν δουλεύει χωρίς προγράμματα. Δεν είπαν βέβαια τι προγράμματα θα είναι, ποιος θα τα βάλει στο laptop και φυσικά τόνισε επίσης τη δυσκολία που αντιμετώπισε η κυβέρνηση για να εξασφαλίσει τα κονδύλια από το (Β)ΕΣΠΑ !!

Είπε επίσης ότι θα πάρουν το ΚΟΥΠΟΝΙ και οι καθηγητές που διδάσκουν στην Α' Γυμνασίου. Εμείς είμαστε τέτοιοι;;;

AVE MIZO-ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ....

Αλήθεια από που θα τα πάρουν τα laptops; Με τι προδιαγραφές θα είναι;

Ε, ρε λάτζα που μας περιμένει ...
«Δεν υπάρχει λόγος να θέλει κανείς έναν υπολογιστή στο σπίτι του»--Ken Olson, πρ. της DEC, 1977
«Τα 640KB RAM επαρκούν για να τρέξει κάθε πρόγραμμα»--Bill Gates
Δείτε κι άλλες ιστορικές ατάκες  εδώ

Laertis

Το μεγαλείο της προχειρότητας και της δημιουργίας εντυπώσεων χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα ... 68 εκατομμύρια ευρώ για υπολογιστές χωρίς καμία δέσμευση και κανένα πλάνο για τη χρήση και την αξιοποίηση στην εκπαιδευτική πράξη.
Αναλογίζομαι πόσα χρήματα έχουν πεταχτεί κυριολεκτικά απο αυτά των κοινοτικών πλαισίων μόνο και μόνο για την επανεκλογή της εκάστοτε κυβέρνησης.
Ντρέπομαι που ζω σε αυτή τη χώρα . Αίσχος ...
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

evry


  Χμμμ, κάτι μου λέει ότι πολλοί καθηγητές θα θέλουν να πάρουν Α Γυμνασίου φέτος  ;)
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

pgrontas

Παράθεση από: Laertis στις 31 Αυγ 2009, 07:26:28 ΜΜ
Το μεγαλείο της προχειρότητας και της δημιουργίας εντυπώσεων χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα ... 68 εκατομμύρια ευρώ για υπολογιστές χωρίς καμία δέσμευση και κανένα πλάνο για τη χρήση και την αξιοποίηση στην εκπαιδευτική πράξη.
Αναλογίζομαι πόσα χρήματα έχουν πεταχτεί κυριολεκτικά απο αυτά των κοινοτικών πλαισίων μόνο και μόνο για την επανεκλογή της εκάστοτε κυβέρνησης.
Ντρέπομαι που ζω σε αυτή τη χώρα . Αίσχος ...
Όπως τα λες Γιώργο.
Μια ενδιαφέρουσα απορία που έχω είναι η εξής:. Αν αποφασίσουν μια μέρα όλοι οι μαθητές ενός τμήματος να φέρουν τα φορητά τους στην τάξη (αυτή με τα τούβλα όχι την ψηφιακή), σε ποιες πρίζες θα τα βάλουν;
Μάλλον επιδοτείται το παιχνίδι στο σπίτι (όχι απαραίτητα κακό)
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson