Χρησιμότητα Διαγραμμάτων Ροής στην Διδακτική Πράξη

Ξεκίνησε από nikosmark, 08 Απρ 2008, 05:21:01 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

nikosmark

Είμαστε επιμορφούμενοι πληροφορικοί  και συζητούμε για το αν και πόσο χρήσιμη είναι η χρήση διαγραμμάτων ροής στην διδακτική πράξη...  :-\


Γιάννης Π

 Είναι χρήσιμα, τουλάχιστον σε αρχικό στάδιο. Αλλά και σε μεταγενέστερα στάδια, είναι δυνατόν να διευρινίσουν έννοιες.

man8


vgt

Μάλλον μπερδεύει τους μαθητές ιδίως στα μεγάλα προγράμματα.
Ίσως είναι χρήσιμα για να τα δείχνουμε στους μαθητές αλλά όχι να δημιουργούν δικά τους.

Voula

Είναι χρήσιμα σαν διδακτικά εργαλεία μόνο στα πρώτα μαθήματα της διδασκαλίας της αλγοριθμικής. Δεν υπάρχει λόγος να επιμένουμε σε αυτά σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

mariak

Τα διαγράμματα ροής είναι χρήσιμα στις βασικές έννοιες προγραμματισμού για την κατανόηση τους.Δεν είναι απαραίτητο στις επόμενες ενότητες.Βοηθάει στην αναλυτική σκέψη

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΡΑΣ

Χρησιμεύει πολύ στην εξοικείωση του μαθητή με τις εντολές και πως συνδέονται αυτές
μεταξύ τους. Ειδικά σε Γυμνάσιο πιστεύω πως βοηθάει αρκετά. Για προχωρημένο επίπεδο δεν είναι
απαραίτητα αλλά χρειάζονται στις Πανελλαδικές.  >:(


lewn

Είναι χρήσιμα σε πρώτη φάση για μικρούς αλγόριθμους

gpapargi

Η μόνη χρησιμότητα που έχω βρεί είναι στο να καταλάβουν οι μαθητές πως λειτουργούν οι εντολές τους ψευδοκώδικα. Πχ όταν διδάσκουμε την πολλαπλή επιλογή πολλοί μαθητές αρχικά πιστεύουν ότι υπάρχει περίπτωση η ροή να μπει σε περισσότερες από μια συνθήκες.

Πχ έστω ότι έχουμε την εντολή:

Αν χ<0 τότε
  Εμφάνισε "α"
αλλιώς_αν χ<10 τότε
  Εμφάνισε "β"
αλλιώς_αν χ<20 τότε
  Εμφάνισε "γ"
Τέλος_αν

Πολλοί μαθητές νομίζουν ότι αν το χ είναι αρνητικός θα εμφανιστούν α, β και γ δηλαδή νομίζουν ότι επειδή όλες οι συνθήκες είναι αληθείς η ροή θα μπει σε όλες τις συνθήκες. Ένα διάγραμμα ροής αποσαφηνίζει το ότι αν μια συνθήκη είναι αληθής οι υπόλοιπες δεν ελέγχονται καν.

Αλλά αυτά γίνονται σε πολύ εισαγωγικό στάδιο. Δηλαδή την πρώτη μέρα που εξηγούνται οι εντολές. Μέχρι εκεί.

Στις εντολές επανάληψης τα διαγράμματα ροής μπορεί εύκολα να δώσουν αδόμητο κώδικα αν πάμε κατευθείαν να σχεδιάσουμε διάγραμμα. Ένα τέτοιο παράδειγμα δίνω στη σελίδα
https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=673.msg3826#msg3826

Θα έλεγα διαβάστε το δεύτερο μήνυμά μου (αν και όλη η κουβέντα είναι χρήσιμη).

Επίσης σε εμφωλευμένες εντολές επανάληψης είναι πολύ πιο εύκολος και πιο αναγνώσιμος ο ψευδοκώδικας από το ΔΡ.
Τα ΔΡ δεν διδάσκονται πια στα πανεπιστήμια και δε χρησιμοποιούνται από προγραμματιστές αλλά ούτε στα βιβλία αλγορίθμων σα μέθοδος αναπαράστασης. Είναι μια ξεπερασμένη τεχνική.

Τέλος θέλω να τονίσω ότι πολύ συχνά απόψεις που ακούγονται υπερ των διαγραμμάτων ροής στηρίζονται στην παρεξήγηση. Στο πρόσφατο συνέδριο της πάτρας παρουσιάστηκε μια εργασία που έκανε σύγκριση διαγραμμάτων ροής και ψευδοκώδικα.

Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν οι ερευνητές ήταν ότι δεν υπάρχει διαφορά στη χρήση διαγράμματος ροής και ψευδοκώδικα όπως προέκυψε σε ασκήσεις "κλιμακούμενης δυσκολίας".

Αυτό το "κλιμακούμενης δυσκολίας" με παραξένεψε και επικοινώνησα μαζί τους για να μάθω πόσο δύσκολες ήταν οι ασκήσεις που λύθηκαν και με τους 2 τρόπους. Όπως φαντάστηκα... όλες οι ασκήσεις έκαναν χρήση μόνο εντολών επιλογής. Ούτε εντολές επανάληψης χρησιμοποιήθηκαν ούτε εμφωλεύσεις εντολών επανάληψης. Δηλαδή με την ορολογία της ανάπτυξης εφαρμογών λύθηκαν μόνο πολύ απλές ασκήσεις. Παρόλα αυτά αρκετοί ήταν αυτοί που κατάλαβαν ότι τα ΔΡ είναι συγκρίσιμα με τον ψευδοκώδικα και σε ασκήσεις με εντολές επανάληψης και εμφωλευμένους βρόχους.

Εγώ θα ήθελα όποιος λέει ότι τα ΔΡ είναι πολύ χρήσιμα να αναφέρει σε πιο ακριβώς επίπεδο διδασκαλία αλγορίθμων είναι χρήσιμα. Δηλαδή να αναφέρει πόσο δύσκολα είναι τα προβλήματα που μπορούν να λυθούν με ΔΡ για να έχουμε κοινή κατανόηση. Δε νομίζω ότι θα αναφέρει κανείς έρευνες που να δείχνουν τη χρησιμοτητα των ΔΡ σε κάτι δυσκολότερο από το τελείως εισαγωγικό επίπεδο γνωριμίας με τις εντολές.


mpapantoni

Ο εποπτικός τρόπος παρουσίασης των αλλγοριθμικών εννοιών σίγουρα βοηθά τους μαθητές, τουλάχιστο σε αρχικό στάδιο (δηλαδή για την κατανόηση των βασικών αλγοριθμικών δομών). Όμως η αναπαράσταση σύνθετων αλγορίθμων με διάγραμμα ροής  είναι δυσνόητη.