Βοηθήματα μαθήματος

Ξεκίνησε από nat, 11 Ιαν 2006, 07:18:37 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

nat

Είμαι νέα στο χώρο της εκπαίδευσης (φέτος διδάσκω πρώτη φορά ΑΕΠΠ) και θέλω γνώμες για τα βοηθήματα που κυκλοφορούν.

Μια μαθήτριά μου ζήτησε να της προτείνω κάποιο βιβλίο-βοήθημα και δυστυχώς δεν είμαι ακόμα καλά ενημερωμένη για το τί κυκλοφορεί στην αγορά. Ποιο βιβλίο θα προτείνατε να πάρει;

gpapargi

Θα σου απαντήσω έντιμα.

Δύσκολα θα πάρεις δημόσια απάντηση πάνω στο θέμα. Ο λόγος είναι ότι κάποια από τα παιδιά στο στέκι έχουν βγάλει δικά τους βοηθήματα.

Από τη μία μεριά οι συγγραφείς ίσως δεν αισθάνονται άνετα να σου προτείνουν το βιβλίο τους (για ευνόητους λόγους).

Από την άλλη μεριά, εμείς οι υπόλοιποι δε θα θέλαμε να δείξουμε δημόσια κάποια προτίμηση γιατί έτσι θα στεναχωρούσαμε τους υπόλοιπους συγγραφείς. Όλοι είμαστε φίλοι και δε θα θέλαμε να υπάρξουν σκιές του στυλ «ο τάδε διαφημίζει τον τάδε γιατί είναι φίλοι» κλπ

Πάντως όλοι έχουμε τις προτιμήσεις μας, οπότε θα έλεγα να επικοινωνήσεις προσωπικά με κάποιους (προσωπικό μήνυμα μέσα από το στέκι ή email) και θα λάβεις απαντήσεις για το τι χρησιμοποιεί ο καθένας.

EleniK

Συμφωνώ ότι το θέμα είναι αρκετά λεπτό και πρέπει να είμαστε διακριτικοί. Εξάλλου μην ξεχνάς ότι ενώ π.χ. εμένα μου αρέσει ο ένας συγγραφέας, εσένα μπορεί να σου αρέσει ο άλλος.

Προσπάθησε να μιλήσεις προσωπικά και με άλλους συναδέλφους, δες τι έχουν να προτείνουν και γιατί. Τα email μας πάντως είναι στη διάθεσή σου.
Ελένη Κοκκίνου
Καθηγήτρια Πληροφορικής, ΠΕ19

P.Tsiotakis


Ελένη, κάνουμε καλλιστεία συγγραφέων; Την πάτησα

EleniK

 :D όχι βέβαια!!!

Πάντως εννοούσα ότι το προσωπικό στυλ του κάθε συγγραφέα συμβαδίζει ή όχι με το δικό μας.

Δεν ξέρω υπάρχουν φωτογραφίες των συγγραφέων στα βιβλία τους και δεν το πρόσεξα; Σαν τα paper του ΙΕΕΕ ;  ;)
Ελένη Κοκκίνου
Καθηγήτρια Πληροφορικής, ΠΕ19

gkark

Τα μόνα  βοηθήματα που σίγουρα θα χρησιμοποιήσεις είναι 1.το σχολικό βιβλίο 2.το βιβλίο καθηγητή 3. το τετράδιο εργασίας μαθητή 4.διαβάζοντας αυτό το forum  πάρα πολύ συχνά.

Απο τα βοηθήματα που κυκλοφορούν στο εμπόριο λίγα είναι αυτά που θα σε βοηθήσουν στην θεωρία του μαθήματος. Απο αυτά το μόνο που μπορείς να πάρεις είναι οι ασκήσεις τους.
Προσοχή επίσης στο γεγονός ότι:
1.πολλά  βοηθήματα όπως και ανέφερα σε άλλη συζήτηση , χρησιμοποιούν την λάθος μέθοδο να  δηλώνουν μεταβλητές στον αλγόριθμο,
2.Παλλιές εκδόσεις βιβλίων γράφουν πράγματα τα οποία έχουν καταργηθεί στην ΑΕΠΠ πχ ο συμβολισμος της εκχώρησης μεταβλητής ή λειτουργία της Επίλεξε
3. πολλα βιβλία δεν χειρίζονται καλά την χρήση των δεδομένων και των αποτελεσμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η λύση του θέματος 3 των εξετάσεων 2002 με τα διόδια ,οπου η σωστή λύση είναι η δήλωση δεδομένων στην αρχή ένω υπάρχουν βοηθήματα που διαβάζουν μεταβλητές.

Αυτά εκφράζουν την ταπεινή μου γνώμη που σχημάτισα μετά απο λίγο ξάψιμο κατά καιρούς σε διάφορα βιβλιωπολεία.

pabaros

Μάλλον πρέπει -όπως και σε όλες τις περιπτώσεις- να κάνεις έρευνα αγοράς.

Καλό είναι να επισκεπτείς ένα μεγάλο βιβλιοπωλείο -που να έχει τουλάχιστον 7 βοηθήματα για το μάθημα- και να αφιερώσεις αρκετό χρόνο ώστε να τα κοιτάξεις όλα.

Άρης Βερνάρδος

Αγαπητοί μου συνάδελφοι,
για τους λόγους που αναφέρθηκαν παραπάνω έλεγα να μην τοποθετηθώ καθόλου στο θέμα. Αργότερα σκέφτηκα να τοποθετηθώ, προτείνοντας την έρευνα αγοράς, οπότε ο καθένας να μπορεί να έχει τη δική του γνώμη.

Τελικά σκέφτηκα το εξής. Αφού έτσι κι αλλιώς έχουμε στα πλάνα μας να γράψουμε και δεύτερο βιβλίο με το συνάδελφό μου το Λευτέρη, καθώς και να ανανεώσουμε ριζικά το πρώτο, νομίζω ότι δεν θα ήταν καθόλου κακή ιδέα να ακούσουμε τις γνώμες των συναδέλφων μας. Πιστεύω ότι θα συμφωνούσε με αυτό και ο συνεργάτης μου, ο Λευτέρης, και ο φίλος μου ο Παναγιώτης αλλά και οι υπόλοιποι συνάδελφοι-συγγραφείς.

Έτσι πιστεύω ότι θα μπορούσαμε να διορθώσουμε-βελτιώσουμε πολλά στοιχεία μας, και σε τελική ανάλυση να κάνουμε κι εμείς από την πλευρά μας μία έρευνα αγοράς για το τι είναι αυτό που ζητάει ένας καθηγητής του μαθήματος.

Εγώ δεν θα κρατήσω κακία σε κανέναν (ρε, μην αρχίσετε να θάβετε!!!).

Με εκτίμηση,
Α. Βερνάρδος
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Η/Υ Ε.Μ.Π.
Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19

P.Tsiotakis

Άρη, προσωπικά, το τι πιστεύω οτι ζητάει κάποιος καθηγητής ή και μαθητής το αποτύπωσα (όσο καλύτερα μου επέτρεψαν οι γνώσεις μου και οι δυνάμεις μου) σε βιβλίο που πλέον κυκλοφορεί ολόκληρο...

Ωστόσο, και από τον πρόλογό του (αλλά και από το site μου τα τελευταία 3 χρόνια) ζητάω γνώμες, κριτική για κάτι που δεν μπόρεσα να καλύψω επαρκώς αλλά και ιδέες για το διαφορετικό. Κατά συνέπεια, με χαρά θα διαβάσω προσεκτικά τις απαντήσεις που θα ακολουθήσουν.

Το βιβλίο σου πάντως: έχει πολύ καλές ασκήσεις (αλλά λίγες), πολύ καλή θεωρία, δεν καλύπτει τα διαγράμματα ροής, έχει μόνο ασκήσεις και είναι δυσεύρετο στα βιβλιοπωλεία (τουλάχιστον της Κορίνθου).

Με εκτίμηση,

Άρης Βερνάρδος

Φίλε μου Παναγιώτη,
καταρχήν σ' ευχαριστώ για την πολύ εποικοδομητική σου κριτική. Τα έχουμε εντοπίσει κι εμείς αυτά που λες (εξάλλου το έχουμε ξανασυζητήσει) και σε μελλοντική έκδοση θα είμαστε ακόμη πιο πλήρεις. Ειδικά για τα διαγράμματα ροής, η αλήθεια είναι ότι έγιναν "της μόδας" μετά την έκδοση του βιβλίου.
Πάντως αυτό που λες στο τέλος δεν το κατάλαβα. Τι εννοείς ότι έχει μόνο ασκήσεις; Λίγο πριν γράφεις ότι έχει πολύ καλή θεωρία (και συμπληρώνω κι εγώ ότι έχει και αρκετά παραδείγματα).
Α. Βερνάρδος
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Η/Υ Ε.Μ.Π.
Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19

P.Tsiotakis


Ερωτήσεις Σ/Λ; Ερωτήσεις αντιστοίχησης; Εννοώ την κάλυψη του θέματος 1 των απολυτηρίων εξετάσεων...

gpapargi

Καλό ερώτημα Άρη.

Χρήσιμο είναι να απαντήσουν όσο το δυνατό περισσότεροι. Δεν έχει νόημα να μην απαντάμε τέτοιες ερωτήσεις και μετά να γκρινιάζουμε για τα βοηθήματα.

Κάποια στιγμή θα πάει ο διδάσκοντας στο βιβλιοπωλείο και με βάση κάποια κριτήρια θα διαλέξει βιβλίο. Ποια είναι αυτά τα κριτήρια; Αυτό ρωτάει ο Άρης.

Αυτά που θα θέλω εγώ από ένα σύγγραμμα είναι τα εξής:

Για κάθε θεωρία, παράδειγμα, αλγόριθμο, ΔΤ, ΔΣ και οτιδήποτε άλλο που υπάρχει στο διδακτικό πακέτο να υπάρχει αντίστοιχη άσκηση. Οπωσδήποτε μία τουλάχιστο λυμένη ανά είδος αλλά και κάποιες άλυτες. Διαβάζοντας τις λυμένες θα βλέπω όλα τα είδη άσκησης που υπάρχουν. Πέρυσι στην αρχή της χρονιάς είχα ψάξει στα βοηθήματα και δεν είχα δει πουθενά πχ για αραιούς πίνακες, παρά το ότι υπάρχει τέτοιο παράδειγμα στο τετράδιο μαθητή. Γιατί; Είναι μέσα στην ύλη.

Το διδακτικό πακέτο έχει καλές ασκήσεις. Το τετράδιο έχει κάτι ασκήσεις 2 και 3 αστέρων. Δεν έχει νόημα να μη διδάσκουμε αυτά και να κάνουμε δικές μας ασκήσεις. Αντίθετα θέλω να μην υπάρχουν ασκήσεις που απαιτούν τεχνικές που δεν υπάρχουν στο διδακτικό πακέτο.

Επίσης θα θέλω ασκήσεις θεωρίας. Ιδανικά, για κάθε θέμα που αναφέρεται στο βιβλίο μπορεί να υπάρξει ερώτηση σωστό-λάθος κλπ. Αυτός είναι και ένας εύκολος τρόπος να μάθουν τα παιδιά τη θεωρία (αφού η παπαγαλία δείχνει να πεθαίνει).

Μοιραία θα δίνεται κάποια έμφαση στη μορφή των θεμάτων που φαίνεται να πέφτουν στις πανελλήνιες. Αλλά η ύλη δεν είναι μόνο αυτά που πέφτουν. Τα περισσότερα βοηθήματα έχουν αρκεστεί στο να έχουν θέματα όμοια με αυτά που πέφτουν. Το βοήθημα πρέπει να είναι πλήρες. Τότε είναι και διαχρονικό.

Τέλος θέλω οι λύσεις που προτείνει το βοήθημα να μου δείχνουν ότι ο συγγραφέας ξέρει να προγραμματίζει. Αν δεν αρέσει η λέξη «προγραμματίζει» (γιατί εύκολα παρεξηγείται) το διατυπώνω διαφορετικά. Θέλω το βοήθημα να μου δείχνει ότι ο συγγραφέας ξέρει να φτιάχνει αλγορίθμους. Πχ αν έχεις ταξινομημένο πίνακα και σου ζητάει η άσκηση να βρεις όσους είναι ίσοι με τον πρώτο, πρέπει να ψάξεις από την αρχή και να σταματήσεις μόλις βρεις κάποιον που δεν είναι ίσος με τον πρώτο.
Συχνά βλέπω το πρόβλημα να λύνεται με πλήρη σάρωση του πίνακα.
Το θέτω ωμά:
Βοήθημα που λύνει την άσκηση αποκλειστικά με αυτό τον τρόπο δεν πρόκειται να αγοραστεί από μένα, γιατί ο συγγραφέας του δεν ξέρει. Θα προτιμούσα να λύνεται με το σωστό τρόπο και ας αναφέρεται απλώς και αυτός της πλήρους σάρωσης.

Τα παραπάνω είναι αυτά που πιστεύω ότι πρέπει να έχει το ιδανικό βοήθημα.
Έμφαση δίνω στο να περιέχονται όλα τα είδη ασκήσεων που υπάρχουν στην ύλη, έτσι ώστε να μπορώ να στηριχτώ στο βοήθημα και να ξέρω ότι με αυτό θα καλύψω όλη την ύλη.

Ζητάω πολλά, αλλά ποιος είπε ότι είναι εύκολο να γράψεις καλό βιβλίο;

Φιλικά

Άρης Βερνάρδος

Αγαπητέ Γιώργο,

καλά τα λες και είναι λογικό να έχεις αυτές τις απαιτήσεις. Παρόλα αυτά, εγώ θα ήθελα να σταθώ σε δύο θέματα που θέτεις.

Λες ότι ένα βοήθημα πρέπει να καλύπτει μόνο τις τεχνικές του διδακτικού πακέτου. Θα σε παραπέμψω στο θέμα 4 των επαναληπτικών εσπερινών 2005 όπου ζητάει να χρησιμοποιήσεις τα στοιχεία μονοδιάστατου πίνακα ως αθροιστές. Το διδακτικό πακέτο, αν δεν απατώμαι, δεν την καλύπτει αυτή την τεχνική.

Επίσης, λες ότι θες από τον συγγραφέα του βιβλίου να ξέρει να προγραμματίζει. Ξέρω ότι μπορεί να διαφωνίσεις μαζί μου, αλλά οι λύσεις είναι όσο το δυνατόν πιο απλές, αφού απευθύνονται και σε μαθητές. Δεν πιστεύω να σου περνάει απ' το μυαλό ότι στο παράδειγμα που θέτεις, υπάρχει καθηγητής (που σέβεται τον εαυτό του) που δεν ξέρει να το κάνει με σειριακή αναζήτηση. Εξάλλου, το ζήτημα της πολυπλοκότητας ενός αλγορίθμου θα απασχολήσει τα παιδιά στο πρώτο έτος στις σχολές τους.

Με εκτίμηση,
Α. Βερνάρδος
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Η/Υ Ε.Μ.Π.
Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19

gpapargi

Βασικά έδωσα έμφαση στο να υπάρχουν ασκήσεις σε κάθε θέμα που καλύπτεται από το διδακτικό πακέτο. Το τι θα γίνει με αυτά που δεν καλύπτονται σηκώνει κουβέντα.
Δεν είναι πάντα απόλυτα ξεκάθαρο το τι δεν καλύπτεται. Υπάρχουν θέματα που είναι στη διαχωριστική γραμμή και εκεί πάνω θα έχουμε διαφωνίες.

Οι πίνακες αθροιστών εμφανίζονται σε παράδειγμα του βιβλίου όπου βρίσκει το άθροισμα για κάθε γραμμή και στήλη. Το θέμα που αναφέρεις έχει τη δυσκολία ότι το περιεχόμενο κάποιου πίνακα γίνεται δείκτης σε άλλο πίνακα, αλλά δε νομίζω ότι πρόκειται για κάποια ιδιαίτερη τεχνική. Δηλαδή είναι μπροστά σου τα στοιχεία. Δεν πρόκειται για κάποια ουρανοκατέβατη κομπίνα.

Αυτό που θα πρέπει να αποφεύγεται είναι οι τεχνικές που είναι ριζικά διαφορετικές από αυτές που υπάρχουν στην ύλη. Βέβαια καταλαβαίνω ότι ο συγγραφέας φοβάται μήπως και αφήσει εκτός κάτι που θα έπρεπε να είναι μέσα. Οπότε αν δεν είναι σίγουρος καλύτερα να βάλει κάτι μέσα (κι ας είναι τελικά έξω) παρά να το αφήσει έξω και να είναι τελικά μέσα.

Τώρα στο δεύτερο θέμα.

Θέλω απλές λύσεις αλλά όχι απλούστερες από όσο πρέπει. Δηλαδή αν έχεις ένα ταξινομημένο πίνακα ξέρεις ότι στην αρχή είναι ας πούμε οι μεγαλύτεροι. Έτσι ψάχνεις σειριακά και βλέπεις ποιοι είναι ίσοι με τον πρώτο. Αν βρεις ότι κάποιος δεν είναι ίσος με τον πρώτο θα πρέπει να σταματήσεις να ψάχνεις. Δεν έχει νόημα να συνεχίζεις. Αν πχ το πρώτο όνομα σε ένα τηλεφωνικό κατάλογο είναι «Αβραμόπουλος» και σε ρωτήσουν πόσοι Αβραμόπουλοι υπάρχουν δε θα ψάξεις όλο τον κατάλογο. Μόλις πας στο επόμενο όνομα θα σταματήσεις.

Κάποιος που συνεχίζει δε σημαίνει απαραίτητα ότι δεν ξέρει να το κάνει αλλιώς. Σημαίνει (για μένα) ότι δεν καταλαβαίνει το πόσο κακό είναι αν συνεχίσει. Δεν το θεωρώ κάτι δύσκολο το να φτιάξει αλγόριθμο που να σταματάει. Είναι στοιχειώδης εντολή επανάληψης με συνθήκη διακοπής (αντί για σταθερό αριθμό επαναλήψεων). Οι μαθητές είναι προετοιμασμένοι για πολύ δυσκολότερα θέματα.

Το ότι τα βήματα τα κάνει ο υπολογιστής και όχι ο άνθρωπος δε σημαίνει ότι πρέπει να αδιαφορούμε για το πόσα είναι αυτά τα βήματα. Πάνω σε αυτό έχω γράψει κάποια πράγματα (και χρωστάω μερικά ακόμα) στο θέμα «ανορθόδοξοι αλγόριθμοι».

Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν διάφορα ρεύματα απόψεων στο στέκι. Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι το μάθημα πρέπει να έχει τις ίδιες αρχές που έχει και στο πανεπιστήμιο αλλά με αρκετά μικρότερη δυσκολία. Αυτό το θεωρώ αναγκαίο για να είναι το μάθημα επιστημονικό. Το ότι αυτή τη στιγμή δεν μετράει η ποιότητα του αλγορίθμου το θεωρώ σε λάθος κατεύθυνση και πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα αλλάξει. Από ένα βοήθημα πάντως περιμένω να είναι στην κατεύθυνση που πρέπει (για μένα). Αν δουλέψουμε καθαρά σε επίπεδο του πώς θα κάνουμε το έργο των μαθητών ευκολότερο και πιο κωδικοποιημένο τότε θα βγουν κάποιοι και θα πουν: «Μη μαθαίνετε εύρεση μεγαλύτερου. Κάντε ταξινόμηση και πάρτε το πρώτο στοιχείο» με σκοπό το να θυμάται ο μαθητής λιγότερα. Σίγουρα κάτι δεν πάει καλά σε αυτό.

Αυτές είναι οι προσωπικές μου απόψεις. Καλό θα είναι πάντως να πάρεις και απόψεις άλλων διδασκόντων στο θέμα του τι ζητούν από κάποιο βοήθημα.