33ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

Ξεκίνησε από Νίκος Αδαμόπουλος, 01 Νοε 2020, 11:10:48 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Νίκος Αδαμόπουλος

http://pdp.gr

Θέμα Α φάσης
https://drive.google.com/file/d/1gAyiELzZL4qTEX1oZUqH860wy5_q2uq3/view?usp=sharing

Εννοείται πως δεν αναφέρουμε τίποτα σχετικό με τη λύση του προβλήματος!

George Eco

Νίκο πώς ακριβώς συμμετέχει ένας μαθητής;
Θέλω να πω εκπροσωπεί το σχολείο του, τον εαυτό του ή και τα δύο;
Ρωτάω γιατί ενδιαφέρομαι να το προωθήσω σε δύο μαθητές μου, αλλά δεν έχω ασχοληθεί καθόλου με το θεσμό.
Ευχαριστώ προκαταβολικά για το χρόνο σου.

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: George Eco στις 01 Νοε 2020, 10:58:42 ΜΜ
Νίκο πώς ακριβώς συμμετέχει ένας μαθητής;
Θέλω να πω εκπροσωπεί το σχολείο του, τον εαυτό του ή και τα δύο;
Ρωτάω γιατί ενδιαφέρομαι να το προωθήσω σε δύο μαθητές μου, αλλά δεν έχω ασχοληθεί καθόλου με το θεσμό.
Ευχαριστώ προκαταβολικά για το χρόνο σου.

Ένας μαθητής ουσιαστικά εκπροσωπεί τον εαυτό του. Βέβαια δηλώνει και ποιο είναι το σχολείο του. Όταν ανακοινώνονται τα ονόματα των μαθητών που προκρίνονται μετά από κάθε φάση, φαίνεται μαζί και το σχολείο του κάθε μαθητή. Το πόση βοήθεια δίνει το σχολείο προς τον μαθητή ποικίλει. Μπορεί π.χ. στο σχολείο να λειτουργεί όμιλος πληροφορικής που να προετοιμάζει σχετικά τους ενδιαφερόμενους μαθητές (στο μέτρο του δυνατού) εκτός κανονικού ωραρίου. Αυτό γίνεται κύρια σε πειραματικά/πρότυπα σχολεία αλλά και σε κάποια ιδιωτικά. Και μπορεί στο τέλος κάθε φάσης το σχολείο να ανακοινώνει δημόσια τις επιτυχίες των μαθητών του. Και στο άλλο άκρο, μπορεί το σχολείο να μη γνωρίζει καν ότι κάποιος μαθητής του παίρνει μέρος στον διαγωνισμό ή και ότι έχει προκριθεί στην επόμενη φάση ή ότι έχει διακριθεί!

Μπορεί ένας μαθητής να κάνει μόνος του την όποια προετοιμασία, ή να τον βοηθάει κάποιος δικός του πχ. ο γονιός του, ή ο καθηγητής του σχολείου του, ή κάποιος φροντιστής, κλπ. Πάντως σίγουρα αυτά που μαθαίνει μέσα στο σχολείο με την επίσημη σχολική διδακτέα ύλη δεν καλύπτουν ούτε ένα 5% των απαιτήσεων.

Στο site του διαγωνισμού μπορεί κανείς να βρει τον κανονισμό του διαγωνισμού και άλλες λεπτομέρειες. Ωστόσο θα μπορούσα να παραθέσω κάποια βασικά σημεία:

Ο διαγωνισμός αποτελείται από φάσεις που σε κάθε μια ο μαθητής πρέπει να φτιάξει κάποιο πρόγραμμα που να επιλύει ένα πρόβλημα που έχει τεθεί, όπως π.χ. αυτό που αναφέρεται στο αρχικό μήνυμα αυτού του thread. Οι επιτρεπτές γλώσσες είναι pascal (νομίζω όμως μόνο για τις πρώτες φάσεις), C, C++ και Java. Η λύση υποβάλλεται από τον μαθητή σε κάποιον server ο οποίος αυτόματα την ελέγχει με μια σειρά από άγνωστα testcases και σε όσα περισσότερα βγάλει σωστό αποτέλεσμα τόσο περισσότερες μονάδες παίρνει. Τα πιο δύσκολα testcases έχουν μεγάλο μέγεθος οπότε για να τελειώσει το πρόγραμμα στον προβλεπόμενο χρόνο πρέπει να είναι της σωστής πολυπλοκότητας Ο(). Στο τέλος οι υπεύθυνοι ορίζουν μια βάση, π.χ. το 50% και οι επιτυχόντες περνάνε στην επόμενη φάση.

Η Α φάση έχει χρονικά μεγάλη προθεσμία, το θέμα είναι κοινό για όλους τους μαθητές και η υποβολή της λύσης γίνεται διαδικτυακά.

Η Β φάση έχει κι αυτή μεγάλη προθεσμία, το θέμα είναι διαφορετικό για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου και η υποβολή της λύσης γίνεται πάλι διαδικτυακά.

Η Γ φάση γίνεται δια ζώσης σε υπολογιστές (τα τελευταία χρόνια στους ΗΜΜΥ του ΕΜΠ), όπου τους δίνουν 3 θέματα για να κάνουν ό,τι μπορούν μέσα σε 4 ώρες. Στο τέλος οι επιτυχόντες (20-30 μαθητές) παρακολουθούν ένα πενθήμερο camp (π.χ. στο ΕΜΠ) και μετά από μια ακόμα φάση δια ζώσης ορίζονται οι εθνικές ομάδες.

Πέρυσι η φάση Γ έγινε κι αυτή εξ αποστάσεως λόγω της πανδημίας.

George Eco

Ευχαριστώ για τις πολύτιμες πληροφορίες. Νομίζω πως ξέρω δύο παιδιά που μπορεί να δείξουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

pgrontas

Επίσης να προσθέσω κι εγώ κάποια σημαντικά, για μένα, πράγματα τα οποία έχω εισπράξει από παλιότερές λειτουργίες προγράμματος προετοιμασίας μαθητών για τον διαγωνισμό (σε δημόσιο σχολείο)

Το όνομα του διαγωνισμού είναι παραπλανητικό. Δεν είναι διαγωνσμός πληροφορικής - είναι διαγωνισμός επιλογής ταλέντων για τις εθνικές ομάδες πληροφορικής που συμμετέχουν στις ολυμπιάδες, βαλκανιάδες κλπ. πληροφορικής.
Αυτό σημαίνει ότι από τη δεύτερη φάση τα πράγματα χοντραίνουν και τα θέματα δυσκολεύουν.

Η πρώτη φάση είναι δηλαδή για όλους τους μαθητές.
Στη δεύτερη φάση πρέπει ο μαθητής είναι ήδη εξοικειωμένος με τον προγραμματισμό και να μπορεί μέσω αναζήτησης στο Web να ξεκινήσει αυτομελέτη προχωρημένων αλγοριθμικών τεχνικών  (πχ. memoization, dynamic programming κτλ). Θεωρώ ότι ένας *πολύ* καλός προγραμματιστικά μαθητής που έχει όρεξη και μπορεί να αφιερώσει πολύ χρόνο μπορεί να έχει ελπίδες στη Β φάση.
Στην τρίτη φάση πρέπει να είναι ήδη εξοικειώμενος και με τις αλγοριθμικές αυτές τεχνικές γιατί υπάρχει ο περιορισμός του χρόνου.

Γιατί το λέω αυτό; Επειδή έχει συμβεί πολύ συχνά μαθητές να απογοητεύονται στη Β φάση. Οπότε η ενασχόληση μπορεί να έχει το αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Κατά τη γνώμη μου λοιπόν η φύση του διαγωνισμού πρέπει να γίνει σαφής στους μαθητές από την αρχή.
Επίσης να τονιστεί ότι ελάχιστοι περνάνε στην τρίτη φάση με την πρώτη. Καλό είναι να ξεκινήσει η ενασχόληση από την Α Λυκείου, ώστε να υπάρχουν και δεύτερες και τρίτες ευκαιρίες.

ΥΓ: Για την ιστορία ένας από τους διοργανωτές του διαγωνισμού από το ΕΜΠ, μου έχει πει ότι ήρθε σε επαφή με τον δυναμικό προγραμματισμό πρώτη φορά στα πλαίσια του διαγωνισμού (ως διοργανωτής).
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

George Eco

Παράθεση από: pgrontas στις 02 Νοε 2020, 10:24:04 ΠΜ
.....
Κατά τη γνώμη μου λοιπόν η φύση του διαγωνισμού πρέπει να γίνει σαφής στους μαθητές από την αρχή.
Επίσης να τονιστεί ότι ελάχιστοι περνάνε στην τρίτη φάση με την πρώτη. Καλό είναι να ξεκινήσει η ενασχόληση από την Α Λυκείου, ώστε να υπάρχουν και δεύτερες και τρίτες ευκαιρίες.

ΥΓ: Για την ιστορία ένας από τους διοργανωτές του διαγωνισμού από το ΕΜΠ, μου έχει πει ότι ήρθε σε επαφή με τον δυναμικό προγραμματισμό πρώτη φορά στα πλαίσια του διαγωνισμού (ως διοργανωτής).

Συνάδελφε ναι. Βλέποντας τα θέματα Α φάσης, κατάλαβα με τη μία, πως είτε μόνο του το παιδί, είτε με υποστήριξη, πρέπει να έχει τουλάχιστο μία διετή κατάρτιση παράλληλη της συμβατικής του εκπαίδευσης στο σχολείο, γεγονός που απαιτεί μεράκι κι επιθυμία από το παιδί μεν, όρεξη και δέσμευση από τον εκπαιδευτικό και φυσικά γνώσεις, δε.
Περιορίζονται τα εν δυνάμει ικανά να προχωρήσουν παιδιά μου, σε ένα το πολύ δύο. Μάλλον πρέπει να ξεκινάει μια τέτοια προετοιμασία από Γ Γυμνασίου μη σου πω, για να υπάρχει άνεση στη Γ Λυκείου να μελετάει το παιδί και για Πανελλήνιες.

Για το δυναμικό προγραμματισμό έχω να πω πως με την αναδρομή εκτός ύλης στη Πληροφορική, το  να πας παιδί σε αυτό το διαγωνισμό είναι ένα εντελώς διαφορετικό μονοπάτι.
Το πρώτο θέμα πάντως το θεωρώ πολύ ωραία άσκηση. Θέλω να πω, αν έχεις ένα lab πέραν της διδακτέας ύλης, υλοποιημένο πες σε java ή C, μπορείς για πλάκα να το βάλεις ως ομαδική εργασία στα παιδιά κι αν μη τι άλλο να μάθουν και δύο πραγματάκια στη πορεία. Ομαδοσυνεργατικό project πες για παράδειγμα. Ακόμα και να μην συμμετάσχουν καν στο διαγωνισμό, ο θεσμός παράγει χρήσιμο υλικό για τη Παιδεία.