Ύλη 2015 2016

Ξεκίνησε από GB, 07 Ιουν 2015, 09:07:35 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Καρκαμάνης Γεώργιος

Φέτος θα είναι μια δοκιμαστική χρονιά για όλους μας, ως προς τον τρόπο προσέγγισης της διδασκαλίας και πολλά θα εξαρτηθούν από τα θέματα των πανελλαδικών 2016. Εκεί θα φανεί  το είδος των θεμάτων (τι και πως ζητάνε τη διατύπωση των λύσεων των θεμάτων).

Με μπούσουλα τα θέματα θα μπορούμε να βγάλουμε ένα ενδεικτικό συμπέρασμα για το πως θα διδάσκουμε.

Επίσης κάτι άλλο που θα βελτιωθεί με τα χρόνια θα είναι  η στάση των μαθητών ως προς το μάθημα του προγραμματισμού. Με το καιρό θα καταλάβουν  (όσοι  επιλέξουν σπουδές οικονομίας και πληροφορικής) ότι πλέον στο μάθημα της Β λυκείου θα πρέπει να δίνουν βαρύτητα καθώς θα τους βοηθήσει στη συνέχεια στη Γ τάξη.







Αθανάσιος Πέρδος

Παράθεση από: gpapargi στις 19 Ιουν 2015, 10:49:19 ΠΜ
Σχετικά με τις άλλες μεθόδους ταξινόμησης... ελπίζω να μην καταντήσουν παπαγαλία όπως η φυσαλίδα. Πχ όταν έκατσα να πρωτογράψω φυσαλίδα στα πλαίσια του μαθήματος είχα τους δείκτες διαφορετικά από ότι στο βιβλίο. Θα φοβόμουν όμως να διδάξω κάτι τέτοιο μην τυχόν και ο βαθμολογητής απλά συγκρίνει τη λύση με αυτή του βιβλίου. Οι μαθητές τη γράφουν μηχανικά και οι καθηγητές συνήθως την ελέγχουν μηχανικά.
Ελπίζω στις άλλες ταξινομήσεις ο μαθητής να είναι ελεύθερος να γράψει ότι θέλει διατηρώντας τη λογική της συγκεκριμένης μεθόδου.
Εντάξει μετά το θέμα του 2010 δεν ισχύει αυτό. Ακόμη και αν συνέβαινε πρωτύτερα (η δική μου πείρα λέει ότι οι συνάδερφοι ξέρουν πως δουλεύει η φυσαλίδα), αναγκάστηκαν όλοι να ψαχτούνε.


Παράθεση από: gpapargi στις 19 Ιουν 2015, 10:49:19 ΠΜ
Ελπίζω στις άλλες ταξινομήσεις ο μαθητής να είναι ελεύθερος να γράψει ότι θέλει διατηρώντας τη λογική της συγκεκριμένης μεθόδου.
Για αυτό χρειάζεται να γίνεται αναφορά σε πηγές όπως παρέθεσα στο alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=6289.msg73418#msg73418

nikolasmer

Ορισμένοι από μας (ιδιώτες) είχαν ξεκινήσει με πρώτο κεφάλαιο θεωρία πριν ανακοινωθεί η ύλη. (Υπάρχουν θερινά μαθήματα αυτή την περίοδο). Οκ αυτό τέλος.
Προχωρώντας λίγο στο 2ο κεφάλαιο και αφού ειπώθηκαν τα πρώτα θεωρητικά κομμάτια, υπάρχει δυσκολια από πλευράς μαθητών να κατανοήσουν απλές πράξεις με αριθμητικούε και συγκριτικούς τελεστές. Αυτό που θέλω να πώ είναι, τουλάχιστον φέτος, πως το επίπεδο είναι αρκετά χαμηλό. Που να προχωρήσουμε σε αναζήτηση δυαδική και σειριακή, που να προχωρήσουμε σε bubble sort, insersion sort, selction sort κλπ. Σε καμία περίπτωση σε εβδομαδιαία βάση δεν επαρκούν 3 ώρες. Και να γίνονταν πάλι θα είχαμε πρόβλημα κατανόησης.  :-X
Πού να αναφερθούμε σε πολυπλοκότητες και ανάλυση αλγορίθμων που προφανώς αφού είναι εντός ύλης πλέον για την εύρεση του max σε πλειάδα δεδομένων δεν θα γίνεται αποδεκτή λύση με ταξινόμηση.
Αν υπάρχει αποτυχία φέτος ίσως να διώξει και επιλέον κόσμο από την κατεύθυνση. Σου λέει ας βαδίσουμε στα γνωστά νερά χωρίς και χωρίς μιγαδικούς και τα μισά όρια.
Μερεντίτης Νικόλαος
Πληροφορικός

gpapargi

Παράθεση από: Αθανάσιος Πέρδος στις 19 Ιουν 2015, 12:54:50 ΜΜ
Για αυτό χρειάζεται να γίνεται αναφορά σε πηγές όπως παρέθεσα στο alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=6289.msg73418#msg73418


Το θέμα είναι, αν κάποιος βγάλει τη λύση εντελώς μόνος του, χωρίς να είναι ίδια με τη λύση κάποιας πηγής (φυσικά διατηρώντας τη λογική της μεθόδου),  να μην έχει πρόβλημα. Δυστυχώς ξέρω καθηγητές, που αν αλλάξει κάτι από τη λύση που έχουν υπόψη τους, δεν είναι σε θέση να δουν το σωστό. Υπήρξε μαθητής (που είναι τώρα στους ηλεκρολόγους του Μετσόβιου) που δεν μπορούσε να πείσει την καθηγήτρια ότι η λύση του σε διαγώνισμα είναι σωστή.
Αυτούς έχω στο νου μου την ώρα που εξέφρασα ανησυχίες για τα κενά από τη Β λυκείου.

GB

Παράθεση από: nikolasmer στις 19 Ιουν 2015, 01:23:05 ΜΜ
Πού να αναφερθούμε σε πολυπλοκότητες και ανάλυση αλγορίθμων που προφανώς αφού είναι εντός ύλης πλέον για την εύρεση του max σε πλειάδα δεδομένων δεν θα γίνεται αποδεκτή λύση με ταξινόμηση.



Παράθεση
Η πολυπλοκότητα αλγορίθμων θα διδαχθεί θεωρητικά με παραδείγματα και σε σύνδεση με την επίδοση χωρίς οι μαθητές να εμπλακούν σε ασκήσεις υπολογισμού της τάξης Ο ενός αλγορίθμου.

Εγώ έτσι όπως το καταλαβαίνω είναι πως θα μελετάμε την πολυπλοκότητα θεωρητικά, θα προτρέπουμε τους μαθητές να ακολουθούν την καλύτερη δυνατή λύση, αλλά θα δεχόμαστε και οποιαδήποτε άλλη λύση που δεν είναι η βέλτιστη.

Αν είναι όπως το λες, τότε θα πρέπει το 5ο κεφάλαιο να διδαχτεί από την αρχή του έτους και να "διαπερνά" όλα τα παραδείγματα που θα διδάξουμε. Επίσης δεν ξέρω πόσο νόημα θα έχει πλέον το  ποίημα "Οποιαδήποτε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση...."

nikolasmer

Παράθεση από: GB στις 19 Ιουν 2015, 01:52:34 ΜΜ


Εγώ έτσι όπως το καταλαβαίνω είναι πως θα μελετάμε την πολυπλοκότητα θεωρητικά, θα προτρέπουμε τους μαθητές να ακολουθούν την καλύτερη δυνατή λύση, αλλά θα δεχόμαστε και οποιαδήποτε άλλη λύση που δεν είναι η βέλτιστη.

Αν είναι όπως το λες, τότε θα πρέπει το 5ο κεφάλαιο να διδαχτεί από την αρχή του έτους και να "διαπερνά" όλα τα παραδείγματα που θα διδάξουμε. Επίσης δεν ξέρω πόσο νόημα θα έχει πλέον το  ποίημα "Οποιαδήποτε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση...."
+1
Μερεντίτης Νικόλαος
Πληροφορικός

petrosp13

H άποψη μου για την πολυπλοκότητα είναι η εξής:

Αφού διδάξουμε τα θεωρητικά κομμάτια της, θα ασχοληθούμε με το πρακτικό κομμάτι, δηλαδή να δείξουμε την σημασία της με παραδείγματα
ΠΧ
Διαφορά πολυπλοκότητας εύρεσης μεγίστου με σάρωση και με ταξινόμηση. Για 10 αριθμούς, για 100 και για 1 εκατομμύριο
Διαφορά πολυπλοκότητας σειριακής αναζήτησης και δυαδικής. Για 10 ονόματα, για 100 και για 1 εκατομμύριο
5-6 τέτοια παραδείγματα φτάνουν

Αρκεί να μην δούμε κάποιο εξωπραγματικό θέμα κάποια στιγμή
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

din_os

Subreddit (/r/aepp) και σχετικό link στο reddit: http://redd.it/3ae2tr για όσους ενδιαφέρονται.

nikolasmer

Παράθεση από: petrosp13 στις 18 Ιουν 2015, 10:51:08 ΜΜ
Υποτίθεται ότι περιμένουμε εντός Ιουνίου τις οδηγίες της ομάδας εργασίας;
Αυτή η ομάδα εργασίας τί είναι , από ποιούς αποτελείται και τί τελικά θα ανακοινώσει; Θα αποτελεί η ανακοίνωσή τους μπούσουλα για το πού θα πρέπει να κινηθούμε στη διδασκαλία όλη τη χρονια;
Μερεντίτης Νικόλαος
Πληροφορικός

gpapargi

Η πολυπλοκότητα θα βάλει στη θέση τους πολλά πράγματα. Ενδεικτικά αναφέρω τη σχετική συζήτηση του 2007
https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=988.0

nikolasmer

Τολμώ να πώ, από τα παιδία που παρακολουθούν την κατεύθυνση ΠΛΗΡ-ΟΙ, μόνο ένα 10% φέτος έχει άποψη και γνώσεις για την ύλη του μαθήματος Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ. Χτές ορισμένα λύκεια το έγραφαν τελευταίο σαν μάθημα. Μόνο το παραπάνω ποσοστό γνώριζε για Δ.Ρ , για ψευδογλώσσα και μεταβλητές, σε μια νύξη που έκανα.
Οι υπόλοιποι βαρούσαν μύγες. Ένας μάλιστα μου ανέφερε το need for speed (ή κάποιο παρόμοιο παιχνίδι....δεν ασχολούμαι και δεν γνωρίζω τα του αθλήματος!) το οποίο μονοπωλούσε τις ώρες του εργαστηρίου καθώς και οι επισκέψεις στο facebook.

Αυτή είναι η προετοιμασία και η προϋπηρεσία των περισσότερων μαθητών στο μάθημα. Με αυτή την πρώτη ύλη, chat, facebook και διαδικτυακά παιχνίδια, θα τρέχω (με όσα παιδιά έμειναν) να βγάλω βέλτιστους αλγόριθμους που εκμεταλλεύονται αποδοτικότερα την μνήμη του υπολογιστή κλπ.
Μερεντίτης Νικόλαος
Πληροφορικός

Diotima

Παράθεση από: nikolasmer στις 19 Ιουν 2015, 02:53:04 ΜΜ
Αυτή η ομάδα εργασίας τί είναι , από ποιούς αποτελείται και τί τελικά θα ανακοινώσει; Θα αποτελεί η ανακοίνωσή τους μπούσουλα για το πού θα πρέπει να κινηθούμε στη διδασκαλία όλη τη χρονια;
Για την ομάδα εργασίας δες εδώ: https://diavgeia.gov.gr/decision/view/%CE%A98%CE%A85%CE%9F%CE%9E%CE%9B%CE%94-%CE%91%CE%975

Όσο για τη φυσαλίδα εγώ ζωγραφίζω έναν μικρό πίνακα (με 6 ή 7 στοιχεία) στον πίνακα της τάξης, στο εισαγωγικό μάθημα, και εκτελώ τον αλγόριθμο πάνω σε αυτόν τον πίνακα. Δεν επιτρέπω στα παιδιά να γράφουν αυτήν την ώρα για να παρακολουθούν την εκτέλεση και να καταλάβουν τι κάνει ο αλγόριθμος. Μετά εξηγώ όλα τα συμπεράσματα που βγαίνουν από τον αλγόριθμο αυτό (τι κάνει ο εσωτερικός βρόχος, τι κάνει ο εξωτερικός βρόχος, για τις αρχικές και τελικές τιμές τους κ.τ.λ.)
Μετά ρωτάω τα παιδιά ερωτήσεις (π.χ. τι θα αλλάζαμε αν κάναμε φθίνουσα ταξινόμηση, πόσες προσπελάσεις γίνονται στον πίνακα κ.τ.λ.). Πλέον έχουν καταλάβει και απαντούν σωστά. Φροντίζω ο πίνακας να είναι κατάλληλος και να έχει ταξινομηθεί σε λιγότερες προσπελάσεις από αυτές που κάνει η φυσαλίδα για να δείξω ότι θα μπορούσε να βελτιστοποιηθεί.
Η εκτέλεση ενός αλγορίθμου μου έχει δείξει ότι τα παιδιά  κατανοούν τη λειτουργία του σε βάθος. Την ίδια μέθοδο θα ακολουθήσω και στους επόμενους αλγορίθμους ταξινόμησης και αναζήτησης που θα εισαχθούν. Μπορεί να παίρνει λίγο παραπάνω χρόνο αλλά αξίζει τον κόπο.

nikolasmer

Παράθεση από: Diotima στις 19 Ιουν 2015, 05:13:54 ΜΜ
Για την ομάδα εργασίας δες εδώ: https://diavgeia.gov.gr/decision/view/%CE%A98%CE%A85%CE%9F%CE%9E%CE%9B%CE%94-%CE%91%CE%975

Όσο για τη φυσαλίδα εγώ ζωγραφίζω έναν μικρό πίνακα (με 6 ή 7 στοιχεία) στον πίνακα της τάξης, στο εισαγωγικό μάθημα, και εκτελώ τον αλγόριθμο πάνω σε αυτόν τον πίνακα. Δεν επιτρέπω στα παιδιά να γράφουν αυτήν την ώρα για να παρακολουθούν την εκτέλεση και να καταλάβουν τι κάνει ο αλγόριθμος. Μετά εξηγώ όλα τα συμπεράσματα που βγαίνουν από τον αλγόριθμο αυτό (τι κάνει ο εσωτερικός βρόχος, τι κάνει ο εξωτερικός βρόχος, για τις αρχικές και τελικές τιμές τους κ.τ.λ.)
Μετά ρωτάω τα παιδιά ερωτήσεις (π.χ. τι θα αλλάζαμε αν κάναμε φθίνουσα ταξινόμηση, πόσες προσπελάσεις γίνονται στον πίνακα κ.τ.λ.). Πλέον έχουν καταλάβει και απαντούν σωστά. Φροντίζω ο πίνακας να είναι κατάλληλος και να έχει ταξινομηθεί σε λιγότερες προσπελάσεις από αυτές που κάνει η φυσαλίδα για να δείξω ότι θα μπορούσε να βελτιστοποιηθεί.
Η εκτέλεση ενός αλγορίθμου μου έχει δείξει ότι τα παιδιά  κατανοούν τη λειτουργία του σε βάθος. Την ίδια μέθοδο θα ακολουθήσω και στους επόμενους αλγορίθμους ταξινόμησης και αναζήτησης που θα εισαχθούν. Μπορεί να παίρνει λίγο παραπάνω χρόνο αλλά αξίζει τον κόπο.
Ευχαριστώ για την επισήμανση Diotima.
Απλά αυτό που θέλω να επισημάνω είναι τα εν μέρη αχαρτογράφητα νερά που έχουμε φέτος και στα καινούρια δεδομένα με τα οποία έχουμε να δουλέψουμε. Όλη αυτή η προσπάθεια προς τις πανελλαδικές πρέπει να έχει γερά θεμέλια και όπως έγραψα σε άλλο post πριν από λίγο, τα θεμέλια αυτά ( η προετοιμασία των μαθητών στην Β λυκείου) είναι σαθρά.
Μερεντίτης Νικόλαος
Πληροφορικός

Diotima

Νομίζω ότι το 5ο κεφάλαιο μας δημιούργησε αρκετό άγχος γιατί όντως δεν ξέρουμε μέχρι που πρέπει να το πάμε. Τα συμπεράσματα που έχω καταλάβει εγώ με βάση αυτές τις λίγες οδηγίες που έχουμε προς το παρόν είναι:
1. Δε νομίζω ότι το πράγμα οδηγείται στο να γράφουν τα παιδιά τον πιο optimized αλγόριθμο που μπορούν. Θα έπρεπε το μάθημα να διδάσκεται 3 χρόνια και αυτό που σταματάει; Δεν το ξέρουμε πάντα.
2. Μπορούμε να το εφαρμόσουμε σε βασικά πράγματα. Για παράδειγμα:
Έτσι κι αλλιώς πάντα δίναμε συμβουλές να μη χρησιμοποιούν π.χ. φυσαλίδα για εύρεση μέγιστου ή ελάχιστου, τώρα θα μπορούμε να τους το εξηγήσουμε γιατί το λέμε με βάση το 5ο και να το εμπεδώνουν και να μην το κάνουν (εμένα είχε μαλλιάσει η γλώσσα μου σ' αυτό, αργός αλγόριθμος, επικίνδυνη η φυσαλίδα, χάνετε και παραλληλίες που μπορεί να μην τις έχετε δει κ.τ.λ.) Ή όταν μιλάγαμε για αναζήτηση σε ταξινομημένο πίνακα, που δε δίνει λάθος ο αλγόριθμος του σχολικού βιβλίου, όμως τους δείχναμε τι αλλαγές πρέπει να υποστεί για να μην κάνει περιττές προσπελάσεις, όταν δεν υπάρχει το στοιχείο που ψάχνουμε στον πίνακα.
3. Νομίζω επίσης ότι μεγαλύτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί στην παράγραφο 5.1 παρά στην 5.3 με βάση τις οδηγίες. Ναι, θα μπορεί να είναι θέμα εξετάσεων να εξετάσουν τα παιδιά την επίδοση δύο αλγορίθμων με βάση το χρόνο εκτέλεσης του κάθε ενός που θα πρέπει να υπολογίσουν (παρ. 5.1.3. σχολικού). Οι οδηγίες λένε "η έννοια της επίδοσης να εξεταστεί με αναφορά στους αλγορίθμους αναζήτησης και ταξινόμησης" και θεωρητικά μετά θα αναφερόμαστε και στην πολυπλοκότητα, χωρίς όμως υπολογισμούς της.
4. Μέχρι να φτάσουμε εκεί, το θέμα είναι να καταλάβουν τα παιδιά τη βάση του μαθήματος και να καλυφτούν τα κενά της Β'. Αυτά θα εκτιμήσω στο φροντιστήριο στο πρώτο μάθημα την επόμενη εβδομάδα. Ίσως ξεκινήσω από το 7ο κατ' ευθείαν καλύπτοντας παράλληλα όλα τα κενά που μπορεί να ξεκινάνε και από το τι είναι μεταβλητή στη χειρότερη περίπτωση. Αυτό δεν το ξέρω ακόμα.
Ήταν αναμενόμενο ότι το μάθημα θα δυσκόλευε, μειώνεται η θεωρητική αλλά αυξάνεται και αναβαθμίζεται η ασκησιακή του ύλη, λόγω της Β' και λόγω του ότι έχει φάει πάρα πολύ λάσπη, εντελώς άδικα βέβαια, από διάφορες άσχετες ειδικότητες τα τελευταία χρόνια με τον πόλεμο που μας έχουν κάνει και συνεχίζουν ακάθεκτοι.
Το σχολικό δίωρο είναι Α Π Α Ρ Α Δ Ε Κ Τ Ο!!! Και πάντα ήταν!!!

nikolasmer

Παράθεση από: Diotima στις 19 Ιουν 2015, 07:56:41 ΜΜ
4. Μέχρι να φτάσουμε εκεί, το θέμα είναι να καταλάβουν τα παιδιά τη βάση του μαθήματος και να καλυφτούν τα κενά της Β'. Αυτά θα εκτιμήσω στο φροντιστήριο στο πρώτο μάθημα την επόμενη εβδομάδα. Ίσως ξεκινήσω από το 7ο κατ' ευθείαν καλύπτοντας παράλληλα όλα τα κενά που μπορεί να ξεκινάνε και από το τι είναι μεταβλητή στη χειρότερη περίπτωση. Αυτό δεν το ξέρω ακόμα.

Θέλω τις παρατηρήσεις σου Diotima

Παράθεση από: Diotima στις 19 Ιουν 2015, 07:56:41 ΜΜ
Ήταν αναμενόμενο ότι το μάθημα θα δυσκόλευε, μειώνεται η θεωρητική αλλά αυξάνεται και αναβαθμίζεται η ασκησιακή του ύλη, λόγω της Β' και λόγω του ότι έχει φάει πάρα πολύ λάσπη, εντελώς άδικα βέβαια, από διάφορες άσχετες ειδικότητες τα τελευταία χρόνια με τον πόλεμο που μας έχουν κάνει και συνεχίζουν ακάθεκτοι.
Το σχολικό δίωρο είναι Α Π Α Ρ Α Δ Ε Κ Τ Ο!!! Και πάντα ήταν!!!
+1
Μερεντίτης Νικόλαος
Πληροφορικός