Γυμνάσιο > Γενικά

Πληροφορική και Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

(1/3) > >>

evry:
Μετά από 2-3 εβδομάδες διδασκαλίας εξ αποστάσεως σε μαθητές Γυμνασίου είπα να γράψω μερικά πράγματα που μου έρχονται στο μυαλό.
Αρχικά μου έκανε εντύπωση που μας έβαλαν στις ειδικότητες (ας πούμε τις βασικές) με τις οποίες ξεκίνησε και τρέχει ακόμα η σύγχρονη εκπαίδευση. Προφανώς το έκαναν για να αναλάβουμε την τεχνική υποστήριξη του εγχειρήματος.
Κάνοντας όμως μάθημα είδα ότι μάλλον είμαστε το μάθημα που του ταιριάζει περισσότερο αυτό το στυλ εκπαίδευσης και αναφέρομαι κυρίως στην ενότητα του προγραμματισμού.
Με κατάλληλο σχεδιασμό διερευνητικών δραστηριοτήτων οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν μόνοι τους αφού μπορούν να πειραματιστούν στο περιβάλλον προγραμματισμού.
Στην σύγχρονη εκπαίδευση τους μοιράζεις την οθόνη σου ή σου μοιράζουν αυτοί/ες τη δική τους. Στα μαθηματικά ας πούμε τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα.
Από την άλλη υπάρχει ένα ποσοστό μαθητών 20% ίσως και παραπάνω που έχουν μεγάλο πρόβλημα στη χρήση του υπολογιστή.
Μήπως τώρα έχει γίνει περισσότερο από ποτέ επιτακτική η αναβάθμιση του μαθήματος στο Γυμνάσιο? Μήπως είναι μια ευκαιρία όλη αυτή η κατάσταση στην οποία φάνηκε πόσο σημαντικοί είμαστε και εμείς στα σχολεία αλλά και το μάθημα? Δεν ξέρω πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνουν μια πρόταση οι ενώσεις μας στο υπουργείο για αναβάθμιση του μαθήματος όχι μόνο σε ώρες αλλά και σε πρόγραμμα σπουδών.
Δεν ξέρω, όσοι διδάσκετε στη σύγχρονη τι γνώμη έχετε?

pgrontas:
Ευριπίδη μου δίνεις ευκαιρία να γράψω κάποιες σκέψεις που έχω τις τελευταίες ημέρες.

Επειδή όλοι κατάλαβαν την αξία της πληροφορικής μπορεί να είμαστε τυχεροί και να υπάρξει κάποια αναβάθμιση του μαθήματος, το θέμα όμως είναι τι θα διδάσκουμε;
Η εξ' αποστάσεως εκπαίδευση, ανέδειξε τα προβλήματα που έχουν οι μαθητές σε επίπεδο χρήσης υπολογιστή και όχι στο επίπεδο που στοχεύουν στα μαθήματα μας, δηλαδή στην ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης (- ο όρος χρησιμοποιείται καταχρηστικά, για λόγους οικονομίας).

Πραγματικά παραδείγματα: πολλοί μαθητές δεν έχουν εξοικοιωθεί με τη χρήση του email πχ. χρήση client ώστε να μην χρειάζονται να κοιτάζουν το webmail τακτικά. Επίσης, το eclass του ΠΣΔ δεν ταξινομεί τα μαθήματα ανά τάξη, αλλά αλφαβητικά, με αποτέλεσμα να πρέπει ο μαθητής να ψάχνει μια μεγάλη λίστα για να βρει το μαθημά του. Γιατί πολλοί μαθητές είχαν πρόβλημα να κατανοήσουν τι σημαίνει βάζω τα μαθήματα μου στα αγαπημένα, ώστε να μην χρειαστεί να ψάχνω κάθε φορά τη λίστα.

Δεν πρέπει λοιπόν σε κάποιες τάξεις να επικεντρωθούμε καθαρά στο να κάνουμε τους μαθητές μας καλούς χρήστες της πληροφορικής, ώστε να υπάρχει ένα υπόβαθρο  ή θα το ρίξουμε στην ρομποτικές και τα συναφή; Και δεν εννοώ μόνο word, αλλά αποδοτική χρήση email, browser, καλή κατανόηση οργάνωσης αρχείων σε φακέλους κτλ, μοίρασμα αρχείων και άλλα, formats αρχείων (τι είναι το pdf πχ.)

Πρέπει να το κάνουμε αυτό ή αρκεί να βάλουμε περισσότερη πληροφορική και τα παιδιά θα το μάθουν με την τριβή; Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει καθοδήγηση στην χρήση των υπολογιστών σε αναλογία με το ότι σπαταλούμε τόσα χρόνια να μάθουμε σωστά τη γλώσσα μας, παρά το ότι όταν πάμε σχολείο γνωρίζουμε να μιλάμε. Αφού κατακτήσουμε αυτό στις μικρές τάξεις, ασχολούμαστε και με υπολογιστική σκέψη σε μεγαλύτερες. Ή ενναλακτικά ας μπούνε περισσότερα από ένα μαθήματα σε κάποιες τάξεις.

Επίσης το ότι ένα μάθημα επικεντρώνεται στην χρήση, δεν σημαίνει ότι δεν θα δώσει στους μαθητές εφόδια υπολογιστικής σκέψης: πχ. πώς γίνεται ο ορθογραφικός έλεγχος στο word, πώς ανταλλάσσω χώρο με χρόνο χρησιμοποιώντας τα αγαπημένα.

Άρα κλείνοντας, για αρχή, θεωρώ ότι αυτό που αναδείχθηκε αυτές τις μέρες είναι ότι τα μαθηματά μας δεν έχουν επιτύχει να κάνουν τους μαθητές να κατακτήσουν βασικές δεξιότητες πληροφορικής και οποιαδήποτε αναβάθμιση της πληροφορικής θα πρέπει να στοχεύσει εκεί. Φυσικά δεν ήταν δυνατόν να συμβεί κάτι τέτοιο με τον αποσπασματικό τρόπο που διδάσκεται η πληροφορική μέχρι τώρα, αλλά είναι κάτι που πρέπει να μας απασχολήσει σε μελλοντική αναβάθμιση.



alkisg:
Αν τα θυμάμαι καλά από τα αρχαία χρόνια των επιμορφώσεων, οι μεγάλοι και ιθύνοντες έχουν χωρίσει την εισαγωγή της Πληροφορικής στην εκπαίδευση σε τρία στάδια. Στο πρώτο είναι ως επιστήμη (προγραμματισμός κλπ) που γινόταν πολύ πριν το 2000, στο δεύτερο είναι ως ξεχωριστό μάθημα ΤΠΕ, και στο τρίτο είναι να διδάσκονται ΤΠΕ μέσα από άλλα αντικείμενα. Και πάλι αν τα θυμάμαι καλά, τώρα μεταβαίνουμε στο τρίτο, δηλαδή οι μαθητές να μαθαίνουν "να χτυπάνε τα πλήκτρα" μέσα από τις εργασίες στο Word των φιλολογικών μαθημάτων, του geogebra των μαθηματικών, των web quests στα άλλα μαθήματα κλπ. Θα δυσκολευτούμε ιδιαίτερα να τους πείσουμε να αποκλίνουν πολύ από αυτό το σχέδιο.

Στην πορεία οι χώρες που σχεδίασαν αυτό το μοντέλο είδαν ότι ξέμειναν από προγραμματιστές και ανάπτυξη, και αποφάσισαν να ξαναεισάγουν/αναβαθμίσουν την Πληροφορική στα σχολεία.

Εμείς είμαστε περίπου δύο δεκαετίες πίσω, οπότε υπομονή, γύρω στο 2040 θα δούμε αναβάθμιση...  :(

evry:
Πράγματι είμαστε στο τρίτο στάδιο, και θα έπρεπε να περιμένουμε 10-20 χρόνια για να συμβεί και εδώ αυτό που συμβαίνει τώρα στην Αγγλία με την πληροφορική.
Όμως οι εξελίξεις με τον ιό και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση λειτουργούν ως καταλύτης σε διάφορα θέματα όπως για παράδειγμα τα εργασιακά.
Αυτό συνέβη και στο Γυμνάσιο όπου το μάθημα της πληροφορικής είχε την ίδια αντιμετώπιση με μαθήματα όπως μαθηματικά, φυσική και γλώσσα.
Μην ξεχνάμε ότι το μάθημα της πληροφορικής όχι μόνο είναι μονόωρο αλλά δεν εξετάζεται γραπτά!
Επίσης κάτι άλλο ενδιαφέρον. Το μάθημα της πληροφορικής γίνεται παράλληλα με την τεχνολογία. Δεν είπαν όμως να γίνει και η τεχνολογία.
Για αυτό είπα ότι ίσως είναι μια ευκαιρία για συνολική αναβάθμιση. Προφανώς δεν μπορούν να γίνουν όλα όπως τα φανταζόμαστε. Θα χρειαστεί να υπάρχει και ένα μέρος
που θα αφορά δεξιότητες ΤΠΕ ώστε να έχουμε παραπάνω ώρες αλλά αυτό μπορεί να διορθωθεί αργότερα, όταν οι μαθητές θα έχουν αποκτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες από το δημοτικό. Τότε θα μπορούμε να αναβαθμίσουμε το πρόγραμμα σπουδών προς την κατεύθυνση του γνωστικού αντικείμενου όπως κάνουν και οι άλλες χώρες.

Νομίζω ότι το θέμα αυτό έχει νόημα γιατί οι αλλαγές που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή με την εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση έχω την αίσθηση, ότι θα αλλάξουν πολλά και δεν θα είναι προσωρινές. Θα δούμε.

sensible:

--- Παράθεση από: evry στις 13 Απρ 2020, 04:38:53 μμ ---Αυτό συνέβη και στο Γυμνάσιο όπου το μάθημα της πληροφορικής είχε την ίδια αντιμετώπιση με μαθήματα όπως μαθηματικά, φυσική και γλώσσα.
Μην ξεχνάμε ότι το μάθημα της πληροφορικής όχι μόνο είναι μονόωρο αλλά δεν εξετάζεται γραπτά!

--- Τέλος παράθεσης ---

Αν η "αναβάθμιση" που αναφέρετε ήταν η οδηγία να ξεκινήσουμε πρώτοι μαζί με φιλολόγους, μαθηματικούς και φυσικούς...έχω την αφελή εντύπωση ότι έγινε απλά γιατί τεράστιος αριθμός ΠΕ86(σήμερα ίσως και το 1/3) διδάσκει Μαθηματικά και όχι γιατί ξαφνικά γίναμε η σούπερ χρήσιμη ειδικότητα στο δημόσιο σχολείο. Ουσιαστικά είπαν..."άντε ΠΕ86 ξεκινήστε κανένα σύγχρονο μάθημα Μαθηματικών!". Φοβάμαι ότι καμία αναβάθμιση δε θα δούμε. Απεναντίας θα δούμε μείωση ωραρίου καμία 2 ωρίτσες στη Γ Λυκείου! Επίσης, όταν καταλαγιάσει το πράμα, πάλι θα μας επιφυλάσσουν το γνωστό ρόλο Ζήκου στα σχολεία! Τώρα, αν κάνω λάθος.... με τεράστια χαρά μου θα πω ΗΜΑΡΤΟΝ!

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση