Εργαστήριο με rpi ή arduino

Ξεκίνησε από evry, 29 Ιουν 2020, 10:46:18 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

evry

Ένα λεπτό γιατί μπερδεύτηκα, όλες οι προτεινόμενες μπαταρίες που έχω δει είναι όπως λες 3.7V και 800mAh. Δεν έχω δει κάτι άλλο.
Υπολογίζω δυο μπαταρίες λιθίου, που είναι 7-8 ευρώ η μια, και έναν φορτιστή για αυτές. Εσύ λες καλύτερα να πάρω 4=2+2.
Δεν είναι οκ?

Παράθεση από: ApoAntonis στις 03 Ιουλ 2020, 09:44:51 ΠΜ
Από εκεί και έπειτα, δύο νούμερα θα παίξουν ρόλο, η χωρητικότητα
(αν το προτεινόμενο είναι 800mAh και βάλεις 1600mAh δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα)
και το δεύτερο είναι το ρεύμα αποφόρτισης. Ανεβαίνουμε σε ampere και έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.
Χαμηλά ονομαστικά amps της μπαταρίας, θα δώσουν μειωμένη απόδοση (όλα τα κυκλώματα όταν κλείσουν θα κάνουν πτώση)
ενώ μια μπαταρία με μεγαλύτερο ονομαστικό ρεύμα αποφόρτισης - τα amp που γράφει πάνω, δεν είναι κάτι περίεργο- θα τείνει να έχει καλύτερη "συμπεριφορά" όταν ζητείται μικρότερο φορτίο από το μέγιστο που μπορεί να αποδώσει.  Πάλι σε απλά ελληνικά, μπαταρίες που δουλεύουν πιο ήπια θα "γεράσουν" και θα είναι για πέταμα πιο αργά.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

bugman

Τα συστήματα αυτά έχουν θέμα με τη τροφοδοσία. Αν θέλουμε 5 volt είναι προτιμότερο να δώσουμε 6 και να τα κατεβάσουμε στα 5 παρά να δώσουμε 7.4. Η διαφορά στη τάση μετατρέπεται σε θερμότητα από τον ρυθμιστή τάσης.

ilias_s

Το πρόβλημα δεν είναι το Ι2C ή το πως θα χειριστεί τους επιπλέον αισθητήρες το rpi αλλά το ότι δε διακρίνω τρόπο να γίνει η επιπλέον φυσική σύνδεση (που θα μπει το καλώδιο δηλαδή) εφόσον μετά τη συναρμολόγηση τα pins είναι "καπελωμένα" και "μη-προσβάσιμα". Η κατασκευή του alphabot2 είναι ένα "σάντουιτς" από δύο πλακέτες που ταυτόχρονα είναι και το σασί της κατασκευής. Στη μέση μπαίνει το rpi, μπαταρίες κτλ χωρίς να υπάρχουν πολλά καλώδια και ελέυθερες απολήξεις. Οι αισθητήρες που διαθέτει ήδη δεν ξέρω αν είναι κουμπωτοί ή κολλημένοι και κατά πόσο είναι εύκολο κάποιος αν αντικατασταθεί.

Παράθεση από: bugman στις 03 Ιουλ 2020, 09:09:22 ΠΜ
Οι αισθητήρες συνδέονται με I2C ή Spi3 ή Spi4, τα οποία είναι ότι και το USB σε υπολογιστές, σειριακή σύνδεση με κανάλια.
Ο κάθε αισθητήρας πέφτει με άλλο νούμερο στο σύστημα, και ο κεντρικός ελεγκτής επικοινωνεί με οποία σειρά θέλει, ή με χρήση διακοπών (interrupts) όπου επιλέγει με προτεραιότητα.

Χωρίς να είμαι ειδικός, οι μπαταρίες τύπου 14500 πρέπει να είναι 3.7V σε διαστάσεις ΑΑ με αρκετά μεγάλη χωρητικότητα (3000mah). Στα δικά μου έβαζα τις 18650 που είναι πιο μεγάλες σε μέγεθος. Δεδομένου ότι η πλακέτα έχει όλα τα απαραίτητα κυκλώματα, αυτές οι δύο μαζί θα μπορούν να δώσουν τα 5.1V/2A που χρειάζεται ένα Rpi3. Λογικά θα έχουν προβλέψει ώστε οι μπαταρίες να δίνουν και κάτι παραπάνω σε amps ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα κατά την εκκίνηση των DC/servo motors που θα προκαλούν το reset του Rpi.

Ιδανικά, το Rpi και τα μοτέρ θα έπρεπε να έχουν ξεχωριστές πηγές ενέργειας αλλά αυτό δεν είναι πάντα εύκολο σε μία "συμπαγή κατασκευή" αυτού του τύπου.

Παράθεση από: ApoAntonis στις 03 Ιουλ 2020, 09:44:51 ΠΜ
Δεν ξέρω κατά πόσο θα θεωρηθεί χρήσιμο αυτό που θα γράψω, αλλά αν οι μπαταρίες που παίρνει είναι 14500 αυτό αλλιώς σημαίνει ΑΑ.
Είναι η διάσταση αυτή, νομίζω - δεν έχω πετύχει πουθενά- ότι δεν κυκλοφορούν 14500 με τάση 5v. Όλες είναι 3.7v.
Είναι διαφορετικό νούμερο η τάση φόρτισης. ...



evry

Αν πάρω δηλαδή δυο 18650 θα είμαι οκ? Δεν υπάρχει πρόβλημα επειδή είναι λίγο μεγαλύτερες έτσι?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

bugman

Υπάρχει τσιπάκι στη διαμόρφωση Alphabot2-Ar το PC8574, για arduino ελεγκτή.
Προφανώς το. Raspberry Pi θα έχει δικό του interface γιατί δεν βλέπω ξεχωριστό τσιπάκι. Τα καλώδια είναι εύκαμπτα οπότε μπορούν να κολληθουν στο σύστημα και να βγουν όπου θέλουμε!

ApoAntonis

Παράθεση από: evry στις 03 Ιουλ 2020, 10:09:35 ΠΜ
Ένα λεπτό γιατί μπερδεύτηκα, όλες οι προτεινόμενες μπαταρίες που έχω δει είναι όπως λες 3.7V και 800mAh. Δεν έχω δει κάτι άλλο.
Υπολογίζω δυο μπαταρίες λιθίου, που είναι 7-8 ευρώ η μια, και έναν φορτιστή για αυτές. Εσύ λες καλύτερα να πάρω 4=2+2.
Δεν είναι οκ?

Ξέχασα να γράψω πολύ σημαντικό! Δες αν παίρνει με κουμπί ή χωρίς κουμπί (flat top/button top) γιατί όλες 14500 λέγονται.

Δεν είναι όλες 800mAh. Υπάρχουν και μεγαλύτερες χωρητικότητες, απλώς η συνηθισμένη χωρητικότητα είναι αυτή. Η τιμή είναι άλλο θέμα.
Και εκεί θα δείς ότι υπάρχει μεγάλο εύρος (ίδια μπαταρία να πουλιέται στην διπλάσια τιμή ας πούμε).
Εγώ αυτό που προτείνω είναι 6άδα.
2 να δουλεύουν, 2 να φορτίζουν και 2 να ξεκουράζονται. Αυτός ο κύκλος αντιστοιχεί σε, ας πούμε ότι, 2 χρόνια καθημερινής χρήσης κατ'ελάχιστο
με χρήση φορτιστή. Καλύπτεσαι ακόμα και πέσεις σε ελαττωματικό κομμάτι.

Από την άλλη έχω αγοράσει μεταβλητό (από 1.5v μέχρι 12v) μετασχηματιστή με 10-15 ευρώ. Μάλιστα στο μαγαζί τον αγόρασα φτηνότερα
από την τιμή που τον έβρισκα σε online κινεζομάγαζα.

Υπάρχουν καταστήμα που εμπορεύονται αποκλειστικά μπαταρίες και θα σε βοηθήσουν νομίζω παραπάνω από μένα.


Παράθεση από: bugman στις 03 Ιουλ 2020, 10:13:18 ΠΜ
Aν θέλουμε 5 volt είναι προτιμότερο να δώσουμε 6 και να τα κατεβάσουμε στα 5 παρά να δώσουμε 7.4. Η διαφορά στη τάση μετατρέπεται σε θερμότητα από τον ρυθμιστή τάσης.

H τάση, εντελώς επιγραμματικά, δεν θα έχει πρόβλημα. Τάση λειτουργίας είναι το input.
Το κύκλωμα (φυσιολογικά) θα την ανεβάσει. Πως αλλιώς να γίνει αφού καθώς χρησιμοποιείται η μπαταρία η τάση της πέφτει, ενώ το κύκλωμα
λειτουργεί σε "σταθερή" τάση. Τέλος πάντως δεν έχει σημασία γιατί η ένταση είναι το πρόβλημα στις μπαταρίες.

Παράθεση από: ilias_s στις 03 Ιουλ 2020, 10:15:12 ΠΜ
Χωρίς να είμαι ειδικός, οι μπαταρίες τύπου 14500 πρέπει να είναι 3.7V σε διαστάσεις ΑΑ
οι 14500 είναι οι ΑΑ δεν υπάρχει διαφορά και σημαίνει διαστάσεις. Η ονοματοδοσία αλλάζει.

Παράθεση από: evry στις 03 Ιουλ 2020, 10:24:26 ΠΜ
Αν πάρω δηλαδή δυο 18650 θα είμαι οκ? Δεν υπάρχει πρόβλημα επειδή είναι λίγο μεγαλύτερες έτσι?

Οι 18650 είναι αρκετά μεγαλύτερες σε μέγεθος, έχεις όρεξη να κάτσεις να τις χωρέσεις; Θέλει δουλίτσα. Έχουν τάση 3.7v
και μπορούν να φτάσουν 35Α (...το οποίο είναι πολύ) αλλά το κύκλωμα δεν θα έχει πρόβλημα γιατί θα είχε πρόβλημα έτσι και
αλλιώς με οποιαδήποτε άλλη μπαταρία αν ζητούσε παραπάνω ένταση.

Φωτό για δείς την διαφορά σε μέγεγος δίπλα δίπλα

bugman

Ο σταθεροποιητής τάσης αν πάρει μεγάλη τάση στη είσοδο εντός των προδιαγραφών του θα ανεβάσει θερμοκρασία. Οπότε θα χρειαστεί μια ψύκτρα. Αυτή η θερμότητα κλέβει ενεργεία. Για λίγα λεπτά λειτουργίας δεν υπάρχει θέμα. Αν και η απαγωγή θερμότητας χρειάζεται για την προστασία των κυκλωμάτων.
Ασχολούμαι με βιομηχανικές εφαρμογές και 90% των προβλημάτων είναι στη τροφοδοσία. Αντιστρέφουμε τις λογικές των εξόδων για να μην έχουμε πολλά ρελέ με τάση. Υπάρχουν πολλά μυστικά στα κυκλώματα. Αλλά δεν χαλάει κανέναν να τα βρει στη πορεία, ειδικά αν δεν βιάζεται.

evry

ok παιδιά ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες.
Δεν θα χρησιμοποιώ το όχημα όλη μέρα και σίγουρα λιγότερο από 1 ώρα άρα οι "μικρές" μπαταρίες μου κάνουν.
Όπως θα καταλάβατε θέλω κάτι να το συναρμολογήσω εύκολα και γρήγορα γιατί δεν έχω χρόνο. Μακάρι να είχα και να ασχολιόμουν περισσότερο, αλλά δυστυχώς ο χρόνος είναι λίγος.
Άρα θέλω κάτι σε στυλ plug'n'play και όχι .... plug'n'pray  :D. για αυτό πάω σε έτοιμο όχημα.
Βοηθήσατε πολύ πάντως.  Σε πρώτη φάση θα ακολουθήσω την πεπατημένη και τα turorials που κυκλοφορούν και βλέπουμε.

και 1 ερώτηση ακόμα.
Αν θέλω το όχημα να δίνει στίγμα gps τι προτείνεται? τι είδους αισθητήρα?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

alkisg

Αναρωτιέμαι γιατί δεν έχει διαδοθεί ιδιαίτερα η χρήση (παλιών) κινητών για ρομποτική, που έχουν ένα σωρό λειτουργίες, κάμερα, bluetooth, wifi, gps, sms, ήχο, γυροσκόπια, μπαταρία κλπ... να συνδεόταν όλα τα περιφερειακά στη usb θύρα του...

https://singularityhub.com/2010/07/12/your-mobile-phone-becomes-a-robot-with-cellbots-video/

ilias_s

#24
Και εδώ φίλε evry αρχίζουν τα προβλήματα..!

Δες για παράδειγμα αυτό το pHAT. Δεν είναι οικονομικό και... αυτό πραγματικά δεν πιστεύω πως μπαίνει σε ένα alphabot2. Αυτό είναι το κακό με τις "κομψές" λύσεις. Αν και είναι ωραία ιδέα, ένα τέτοιο pHAT απαιτεί μία λιγότερο compact κατασκευή για να μπορέσεις να το τοποθετήσεις και πάλι υπάρχουν αμφιβολίες αν θα μπορούσες να το συνδυάσεις με τόσους άλλους ελεγκτές moter κτλ.

Για τις μπαταρίες που γράφεις πιο πάνω, αν το alphabot λέει 14500, πάρε 14500! Μπορεί σε μέγεθος να είναι σαν τις κλασσικές ΑΑ αλλά είναι των 3,7V και όχι του 1,5V (ή του 1,2V). Οι 18650 είναι μεγαλύτερες σε μέγεθος. Δίνουν ίδια τάση αλλά δε χωράνε καν στη μπαταριοθήκη του alphabot.

Πιάσε τα tutorials για αρχή και πιθανώς στην πορεία να δεις ότι για πιο "προχώ" να σε βολεύει κάτι σε πιο ανοιχτό σχεδιασμό.

Παράθεση από: evry στις 03 Ιουλ 2020, 11:32:50 ΠΜ
...

και 1 ερώτηση ακόμα.
Αν θέλω το όχημα να δίνει στίγμα gps τι προτείνεται? τι είδους αισθητήρα?

Το RPi έχει δύο βασικές επιλογές για τροφοδοσία. Είτε μέσω micro-USB που έχει στο πλάι, είτε μέσω συγκεκριμένων pins του GPIO. Αν δεις στο video εδώ και συγκεκριμένα στο 11:02, βλέπεις πως η (άνω) πλακέτα του alphabot2 κουμπώνει πάνω στο GPIO δεσμέυοντας και τα 40 pins. Επειδή δε βλέπω να συνδέει κάτι στο micro-USB, προφανώς η τροφοδοσία γίνεται από το ribbon cable και μέσω του GPIO και δε μπορεί παρά η πλακέτα του alphabot να φροντίζει να κατεβάσει την τάση στα 5.0-5.1V.

Παράθεση από: bugman στις 03 Ιουλ 2020, 10:28:13 ΠΜ
Υπάρχει τσιπάκι στη διαμόρφωση Alphabot2-Ar το PC8574, για arduino ελεγκτή.
Προφανώς το. Raspberry Pi θα έχει δικό του interface γιατί δεν βλέπω ξεχωριστό τσιπάκι. Τα καλώδια είναι εύκαμπτα οπότε μπορούν να κολληθουν στο σύστημα και να βγουν όπου θέλουμε!