επαναληπτικές 2010 ημερήσια λύκεια

Ξεκίνησε από P.Tsiotakis, 08 Ιουλ 2010, 11:07:02 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

P.Tsiotakis


Νίκος Αδαμόπουλος

#1
Ένας πρώτος σχολιασμός μου για τα θέματα:

Θέμα Α

Α1: αποτίμηση λογικών εκφράσεων - ΟΚ

Α2: μετατροπή φυσικής γλώσσας σε τμήμα σε ΓΛΩΣΣΑ (ΑΝ...ΤΟΤΕ...ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ) - ΟΚ

Α3: Δημιουργία ενός (ή μήπως δύο;) μικρού προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ για δημιουργία 2 πινάκων...  Γιατί σε ΓΛΩΣΣΑ;  Για να μπει και η δήλωση των μεταβλητών και των πινάκων; Ποιος είναι τελικά ο σκοπός αυτού του προγράμματος αφού όταν τελειώσει όλα τα δεδομένα χάνονται; Πιστεύω πως θα ήταν καλύτερο να ζητάει τμήμα αλγορίθμου! Θέλει δύο προγράμματα ή ένα; Ο 2ος πίνακας λογικά θα πρέπει να είναι πραγματικού τύπου...

A4, A5 έχουμε συνολικά 13 μονάδες ανάπτυξης θεωρίας που όμως θα λέγαμε ότι είναι από τα αναμενόμενα (για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές).

Θέμα Β

Τυπικό Β θέμα με μετατροπή σε διάγραμμα ροής και συμπλήρωση πίνακα τιμών. Η συγκεκριμένη μορφή του πίνακα τιμών έχει πλέον καθιερωθεί. Δεν μου αρέσει που αριθμούνται οι "δηλωτικές" εντολές ΑΛΛΙΩΣ, ΤΕΛΟΣ_ΑΝ και ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ, παρόλο που ζητάει "Για κάθε εντολή που εκτελείται να γράψετε...". Στα φετινά θέματα του ημερήσιου, τουλάχιστον, σημείωνε αντίστοιχα ότι: "Σημείωση: Η εντολή της γραμμής τάδε δεν χρειάζεται να αποτυπωθεί στον πίνακα."

Θέμα Γ

Θέμα με πίνακες! Μου αρέσει το "σενάριο" της άσκησης ... όμως δεν μου αρέσει που όλα όσα ζητάει να φτιαχτούν πρέπει να αποτελούν μία διαδικασία στη ΓΛΩΣΣΑ (θεωρώντας μάλιστα ότι υπάρχει το κύριο πρόγραμμα!). Ποια είναι είναι η σκοπιμότητα για κάτι τέτοιο; Για να δηλωθούν (ξανά - βλ. θέμα Α3 παραπάνω!) οι μεταβλητές και ο πίνακας; Μάλιστα ο πίνακας θα πρέπει να δηλωθεί και ως παράμετρος στη διαδικασία!!! Γιατί να μην ζητάει αλγόριθμο με Δεδομένα και Αποτελέσματα; Για να λέμε ότι μπήκε θέμα και από τον τμηματικό προγραμματισμό;

Πέρα από αυτά όμως, ακόμα περισσότερο δεν με ικανοποιεί η διατύπωση για θέμα εξετάσεων! Λέει (ο τονισμός δικό μου):

"Διαβάζει το όνομα και το συνθηματικό του χρήστη. Ελέγχει αν το όνομα πρόσβασης και το συνθηματικό είναι έγκυρα, δηλαδή υπάρχουν στον πίνακα χρηστών και αναφέρονται στον ίδιο χρήστη. Αν υπάρχουν, εμφανίζει το μήνυμα «ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ», διαφορετικά εμφανίζει το μήνυμα «ΛΑΘΟΣ ΟΝΟΜΑ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ Ή ΣΥΝΘΗΜΑΤΙΚΟ» και ζητά εκ νέου την εισαγωγή των δύο αυτών στοιχείων (ονόματος πρόσβασης και συνθηματικού) μέχρι να δοθούν έγκυρα στοιχεία."

Τι σημαίνει "Αν υπάρχουν";;;  :D  Μόνο το όνομα πρόσβασης αν υπάρχει...! Το συνθηματικό δεν κοιτάμε αν υπάρχει στον πίνακα ... αλλά αν είναι του χρήστη αυτού!!! Μπορεί εμείς να καταλαβαίνουμε "τι θέλει να πει" ο θεματοδότης, αλλά οι μαθητές δεν είναι απαραίτητο ότι το καταλαβαίνουν! Αλλά έτσι κι αλλιώς θα περίμενε κανείς τα θέματα πανελληνίων να είναι άψογα στη διατύπωσή τους.

Εγώ, προσπαθώντας να κάνω τις ελάχιστες αλλαγές στο αρχικό κείμενο, θα το διατύπωνα έτσι:

"Διαβάζει το όνομα και το συνθηματικό του χρήστη. Ελέγχει αν το όνομα πρόσβασης και το συνθηματικό είναι έγκυρα, δηλαδή αν το όνομα υπάρχει στον πίνακα χρηστών και το συνθηματικό αναφέρεται σε αυτόν τον χρήστη. Αν είναι έγκυρα, εμφανίζει το μήνυμα ..."

ή ακόμα καλύτερα ώστε να μην επιβάλει συγκεκριμένη λύση...

"Διαβάζει το όνομα και το συνθηματικό του χρήστη. Ελέγχει αν το όνομα πρόσβασης και το συνθηματικό είναι έγκυρα, δηλαδή αν υπάρχει στον πίνακα χρήστης με αυτό το όνομα και το συνθηματικό. Αν είναι έγκυρα, εμφανίζει το μήνυμα ..."

Έτσι όπως είναι τώρα διατυπωμένο θα έλεγε κανείς ότι το θέμα προσπαθεί να επιβάλει συγκεκριμένη λύση: Να κάνει αναζήτηση στα ονόματα, αναζήτηση στα συνθηματικά, και αν υπάρχουν να συγκρίνει τις θέσεις όπου αυτά βρέθηκαν για να δει αν ταυτίζονται... Δηλαδή μη αποδοτική λύση...

Επιπλέον πιστεύω ότι θα χρειαζόταν επιπλέον διευκρίνηση για τα ονόματα και τα συνθηματικά, του στυλ: "Δεν μπορεί δύο χρήστες να έχουν το ίδιο όνομα πρόσβασης" και ίσως "... ενώ για τα συνθηματικά δεν υπάρχει τέτοιος περιορισμός" !!

Θέμα Δ

Θέμα με πίνακες επίσης! Αρκετά καλό, πρωτότυπο, και λιγάκι ... τσιμπημένο! Αν και μη ξεχνάμε ότι μιλάμε για επαναληπτικές!

Γενικότερα: (Πάλι) στο Γ2 και στο Δ3 πιστεύω ότι αφήνεται στην κρίση του βαθμολογητή το αν θα θεωρεί σωστές τις λύσεις που κάνουν περιττούς ελέγχους, δηλαδή αν ο αλγόριθμος συνεχίζει και ελέγχει όλα τα στοιχεία των σχετικών πινάκων στην περίπτωση που είναι πλέον γνωστό το αποτέλεσμα... Εδώ έχω την εντύπωση ότι οι απόψεις διίστανται...

evry

#2
Tο θέμα Δ μου φαίνεται ότι είναι το πιο εύκολο θέμα Δ που έχει πέσει ποτέ σε Επαναληπτικές. Και μόνο από την έκταση της λύσης είναι φανερό. Απλά θέλει λίγο σκέψη και καλή κατανόηση του κειμένου, αλλά είναι σαφώς πολύ πιο εύκολο. Δίνω παρακάτω μια λύση (όπου Ν βάλτε 5000) λίγο βιαστικά, μπορεί να μου ξέφυγε τίποτα

Αλγόριθμος ΘέμαΔ
Δεδομένα // Μ, Ν//
   κ <--0                                                       ! Δ1
   Για ι από 1 μέχρι Ν
      Αν Μ[ι]=-1 Τότε  κ <-- κ+1
   Τέλος_Επανάληψης
   Εμφάνισε κ
   Αν  Μ[1]<>-1  και   Μ[2]=-1 Τότε  Μ[1]<--1                 ! Δ2
   Για ι από 2 μέχρι Ν-1
          Αν  Μ[ι]<>-1  Τότε
                Αν  Μ[ι-1]=-1   Τότε  Μ[ι]<--Μ[ι]+1
                Αν  Μ[ι+1]=-1  Τότε  Μ[ι]<--Μ[ι]+1
         Τέλος_Αν
   Τέλος_Επανάληψης     
   Αν  Μ[Ν]<>-1  και   Μ[Ν-1]=-1 Τότε  Μ[Ν]<--1

   ι <-- 1                                                                                       ! Δ3
   θέση <- 0
   Όσο  ι<Ν   και  θέση=0   Επανάλαβε
       Αν Μ[ι] = Μ[ι+1] και Μ[ι]=-1 Τότε   θέση <-- ι 
       ι <-- ι + 1
   Τέλος_Επανάληψης       
 
  Αν θέση=0 Τότε
     Εμφάνισε 'Δεν υπάρχει σημαντική εστία μόλυνσης'
  Αλλιώς
     Εμφάνισε 'Υπάρχει σημαντική εστία μόλυνσης', ' στη θέση  ', θέση
  Τέλος_Αν

Επίσης σχετικά με τις περιττές συνθήκες και τους επιπλέον ελέγχους δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα θέμα.
Στα ημερήσια έγινε χαμός για το αν θα κοπούν 1-2 μόρια από μια ανταποδοτική λύση με πίνακες, εδώ έχουμε λιγότερο ανταποδοτικές λύσεις οι οποίες φαντάζομαι ότι θεωρούνται και επιστημονικά τεκμηριωμένες. Αρά γιατί να κοπούν μόρια, δεν καταλαβαίνω.
Οι λύσεις αυτές μάλιστα είναι της ίδιας τάξης πολυπλοκότητας μεταξύ τους.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

meteo_xampos

Εμένα γιατί μου φαίνονται πιο εύκολα από αυτά των φετινών εξετάσεων;;;

Βασίλης Παπαχρήστος

Παράθεση από: evry στις 08 Ιουλ 2010, 06:23:52 ΜΜ
Tο θέμα Δ μου φαίνεται ότι είναι το πιο εύκολο θέμα Δ που έχει πέσει ποτέ σε Επαναληπτικές. Και μόνο από την έκταση της λύσης είναι φανερό. Απλά θέλει λίγο σκέψη και καλή κατανόηση του κειμένου, αλλά είναι σαφώς πολύ πιο εύκολο. Δίνω παρακάτω μια λύση (όπου Ν βάλτε 5000) λίγο βιαστικά, μπορεί να μου ξέφυγε τίποτα

Αλγόριθμος ΘέμαΔ
Δεδομένα // Μ, Ν//
   κ <--0                                                       ! Δ1
   Για ι από 1 μέχρι Ν
      Αν Μ[ι]=-1 Τότε  κ <-- κ+1
   Τέλος_Επανάληψης
   Εμφάνισε κ
   Αν  Μ[1]<>-1  και   Μ[2]=-1 Τότε  Μ[1]<--1                 ! Δ2
   Για ι από 2 μέχρι Ν-1
          Αν  Μ[ι]<>-1  Τότε
                Αν  Μ[ι-1]=-1   Τότε  Μ[ι]<--Μ[ι]+1
                Αν  Μ[ι+1]=-1  Τότε  Μ[ι]<--Μ[ι]+1
         Τέλος_Αν
   Τέλος_Επανάληψης     
   Αν  Μ[Ν]<>-1  και   Μ[Ν-1]=-1 Τότε  Μ[Ν]<--1

   ι <-- 1                                                                                       ! Δ3
   θέση <- 0
   Όσο  ι<Ν   και  θέση=0   Επανάλαβε
       Αν Μ[ι] = Μ[ι+1] Τότε   θέση <-- ι 
       ι <-- ι + 1
   Τέλος_Επανάληψης       
 
  Αν θέση=0 Τότε
     Εμφάνισε 'Δεν υπάρχει σημαντική εστία μόλυνσης'
  Αλλιώς
     Εμφάνισε 'Υπάρχει σημαντική εστία μόλυνσης', ' στη θέση  ', θέση
  Τέλος_Αν

Επίσης σχετικά με τις περιττές συνθήκες και τους επιπλέον ελέγχους δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα θέμα.
Στα ημερήσια έγινε χαμός για το αν θα κοπούν 1-2 μόρια από μια ανταποδοτική λύση με πίνακες, εδώ έχουμε λιγότερο ανταποδοτικές λύσεις οι οποίες φαντάζομαι ότι θεωρούνται και επιστημονικά τεκμηριωμένες. Αρά γιατί να κοπούν μόρια, δεν καταλαβαίνω.
Οι λύσεις αυτές μάλιστα είναι της ίδιας τάξης πολυπλοκότητας μεταξύ τους.

Τελείως φευγαλέα έχω την εντύπωση πως η λύση που δίνεις στο Δ3 δεν είναι απόλυτα σωστή καθώς θέλεις να σταματάς όταν βρίσκεις 2 συνεχόμενα μολυσμένα άτομα, ενώ ο δικός σου αλγόριθμος θα σταματά ακόμη κι αν εμτοπίσει 2 υγιή άτομα που συνορεύουν από αριστερά και δεξιά το καθένα αντίστοιχα με μολυσμένα άτομα.
Πχ έστω αρχικά
Μ = [0  -1  0  0  -1]
και μετά το β ερώτημα θα έχουμε
Μ = [1  -1  1  1  -1]
Με άλλα λόγια νομίζω θα έπρεπε να προσθέσεις στη συνθήκη της ΑΝ και ένα: ΚΑΙ Μ[ι] = -1 δηλαδή
Αν Μ[ι] = Μ[ι+1] ΚΑΙ Μ[ι] = -1 τότε ...

evry

Ναι σωστά, έχεις δίκιο, το διόρθωσα
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

tsak

Συμφωνώ κι εγώ με τον κ. Παπαχρήστο (με πρόλαβε για δευτερόλεπτα!). Στο Δ3 πρέπει να γίνεται έλεγχος μόνο για μολυσμένα άτομα (Μ[ι]=-1).

Νίκος Αδαμόπουλος

Άρα είχα δίκιο! Το Δ είναι λιγάκι... τσιμπημένο!  ;) Μην ξεχνάμε ότι μιλάμε και για μαθητές εν ώρα εξέτασης !

evry

έλα ρε που είναι τσιμπημένο, δηλαδή το συγκρίνεις με το πτηνοτροφίο και την τρίλιζα? ή με αυτό με τους ημιτελικούς που ήθελε συγχώνευση? είναι πολύ πιο απλό
είναι σίγουρα το θέμα με τις λιγότερες γραμμές κώδικα που έχει πέσει ποτέ!!!
άλλωστε από την αρχή είπα ότι το έλυσα πρόχειρα και σίγουρα καπου θα είχα κάποιο λαθάκι.
Ακόμα όμως και αν ένας μαθητής εκανε αυτό το λάθος ποσο θα έκοβες?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 08 Ιουλ 2010, 03:40:42 ΜΜ
Α3: Δημιουργία ενός (ή μήπως δύο;) μικρού προγράμματος σε ΓΛΩΣΣΑ για δημιουργία 2 πινάκων... 
(ύστερα από υπενθύμιση συναδέλφου:)

Τετράδιο μαθητή,  σελ. 95:

9.4. Δραστηριότητες - ασκήσεις
Στην τάξη

ΔΤ1. Να γράψετε τις δηλώσεις των παρακάτω πινάκων, καθώς και τις εντολές με τις οποίες εκχωρούνται οι τιμές σε αυτά.
...
Δ. Πίνακας με 10 στοιχεία, πρώτο στοιχείο τον αριθμό 500 και κάθε επόμενο στοιχείο να είναι το μισό του προηγούμενο, δηλαδή το δεύτερο 250, το τρίτο 125 κοκ.


Είναι προφανές ότι η ΚΕΕ θέλει να στηρίξει το τετράδιο μαθητή και μάλλον καλά κάνει!

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: evry στις 08 Ιουλ 2010, 11:43:43 ΜΜ
έλα ρε που είναι τσιμπημένο, δηλαδή το συγκρίνεις με το πτηνοτροφίο και την τρίλιζα? ή με αυτό με τους ημιτελικούς που ήθελε συγχώνευση? είναι πολύ πιο απλό
είναι σίγουρα το θέμα με τις λιγότερες γραμμές κώδικα που έχει πέσει ποτέ!!!
άλλωστε από την αρχή είπα ότι το έλυσα πρόχειρα και σίγουρα καπου θα είχα κάποιο λαθάκι.
Ακόμα όμως και αν ένας μαθητής εκανε αυτό το λάθος ποσο θα έκοβες?

Έλα ρε, πλάκα κάνω! Άλλωστε είπα ότι είναι λίγο τσιμπημένο, όχι πολύ! Στο κάτω κάτω δεν λέω δεν πρέπει να πέφτουν και δύσκολα θέματα! Προφανώς αυτά που αναφέρεις είναι πιο δύσκολα!

Όσο για το θέμα με τον μικρότερο κώδικα, νομίζω ότι ήταν το θέμα 3 του 2005:  http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/them_plir_kat_c_hmer_no_0605.pdf :

"Δίνεται πίνακας Α[Ν] ακέραιων και θετικών αριθμών, καθώς και πίνακας Β[Ν-1] πραγματικών και θετικών αριθμών.
Να γραφεί αλγόριθμος, ο οποίος να ελέγχει αν κάθε στοιχείο Β είναι ο μέσος όρος των στοιχείων Α και Α[i+1], δηλαδή αν Β = (Α + Α[i+1])/2...."


Σε αυτό το θέμα τι ποσοστό επιτυχίας υπήρχε; Ίσως το μέτρο της δυσκολίας να μην είναι το μέγεθος του απαιτούμενου κώδικα... Ένα θέμα με πολλά (κλιμακούμενης δυσκολίας) ερωτήματα σίγουρα δίνει περισσότερα περιθώρια συγκέντρωσης μονάδων ακόμα και από μέτριους μαθητές... Άρα δεν μετράει το μέγεθος! Ή μήπως όχι;   ;)

gthal

Α1 : στρωτό, καλό για "καλημέρα"
Α2 : κλασική άσκηση που ο καθένας θα έχει λύσει όταν μάθαινε δομή επιλογής ! Δώρο !
Α3 : Χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Ναι, φαντάζομαι ζητάει πρόγραμμα για να δηλωθούν σωστά και οι πίνακες (ένα πρόγραμμα, απ' ότι καταλαβαίνω)
Α4-Α5 : επανέρχεται η εξέταση θεωρίας, πράγμα το οποίο με μπερδεύει. Θα εξετάζεται ή όχι τελικά;

Β1 : να κάνουν διάγραμμα ροής οι μαθητές ; πίστευα ότι δε θα ζητιόταν ποτέ κάτι τέτοιο.
Β2 : κλασικό πλέον, αν και συμφωνώ ότι η εκφώνηση πάσχει: η εντολή ΑΝ και ΟΣΟ "εκτελούνται" (ας πούμε). Εκεί τι γράφουν οι μαθητές; επίσης η εντολή ΑΛΛΙΩΣ, ΤΕΛΟΣ_ΑΝ, ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ εκτελούνται ; (Νομίζω ότι η σαφέστερη διατύπωση ήταν το 2009 :  "Για κάθε εντολή εκχώρησης που εκτελείται, να γράψετε ... ")
Β3 : οκ

Θέμα Γ : καλό θεματάκι, πιστεύω κανονικής δυσκολίας για 3ο. Συμφωνώ με τα δύο τελευταία σχόλια του Νίκου αν και νομίζω ότι δεν αποδυναμώνεται το θέμα από αυτές τις ελλείψεις. Όσο για το γιατί Διαδικασία, νομίζω είναι και ένας τρόπος να ελεγχθεί αν γνωρίζει ο μαθητής να συντάξει μια Διαδικασία (θα μπορούσε εντελώς ισοδύναμα να ζητιέται και πρόγραμμα, με την προσθήκη ότι θα διαβαζόταν ο πίνακας). Προσωπικά το προτιμώ όπως ζητιέται από το να ζητούσε έναν αλγόριθμο με Δεδομένα / Αποτελέσματα, που νομίζω είναι ήδη αρκετά αμφιλεγόμενα.

Δ1 πολύ απλό
Δ2 και Δ3 παρουσιάζουν μια δυσκολία από πλευράς ανάλυσης του προβλήματος. Αν η ανάλυση γίνει σωστά, από προγραμματιστικής άποψης η λύση είναι πράγματι απλή. Για να γίνει λίγο πιο "πικάντικο" και προγραμματιστικά, θα μου άρεσε το Δ3 να ζητάει τη "μεγαλύτερη" εστία μόλυνσης  >:D  (ε, επαναληπτικές είναι - τι στο καλό ; )

Γενικά, κι εμένα μου φαίνονται θέματα πιο "φιλικά" και πιο ευνοημένα από του Μαΐου. Με εξαίρεση, ίσως, το θέμα Α (που παραείναι "φιλικό") τα υπόλοιπα είναι πολύ καλά ισορροπημένα και κλιμακούμενα. Νομίζω ότι αυτό το πακέτο θεμάτων ήταν καταλληλότερο για το Μάιο. Κρίμα.

Φιλικά,
Γιώργος Θαλασσινός

evry

#12
Μπα μου φαίνεται αυτό με τον μέσο όρο των αλμάτων μήκους είναι μικρότερο, αλλά εγώ εννοούσα το μικρότερο θέμα 4 που έχει πέσει και ειδικά στα επαναληπτικά. ;)
Πάντως το θέμα που λες του 2005 ήταν σίγουρα από τα  πιο δύσκολα στη βαθμολόγηση γιατί εκεί ή το έγραφες ή όχι  και δεν είχε ερωτήματα ώστε να πάρεις κανένα μόριο.

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 09 Ιουλ 2010, 12:06:22 ΠΜ
Όσο για το θέμα με τον μικρότερο κώδικα, νομίζω ότι ήταν το θέμα 3 του 2005:  http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/them_plir_kat_c_hmer_no_0605.pdf :

@gthal
Δεν υπάρχει κανένα συμβόλαιο ότι θα πέφτουν ή δεν θα πέφτουν ερωτήσεις ανάπτυξης, όπως για παράδειγμα δεν υπάρχει συμβόλαιο ότι θα πέφτουν διαγράμματα ροής ή υποπρογράμματα. Όλα αυτά είναι στην ύλη. Το ίδιο συνέβη φέτος και στα μαθηματικά όπου δεν έπεσε ούτε θεώρημα Rolle ούτε   Bolzano που έπεφταν κάθε χρόνο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα ξαναπέσουν
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Νίκος Αδαμόπουλος

Συμφωνώ κι εγώ: δεν προκύπτει από πουθενά να λέμε στους μαθητές ότι δεν θα πέσει στο μέλλον θεωρία... Όσο για μετατροπές από διάγραμμα σε ψευδογλώσσα και το αντίθετο, έχουν πέσει και στο πρόσφατο παρελθόν, άρα δεν υπάρχει λόγος να μην προετοιμάζονται κατάλληλα οι μαθητές!

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: evry στις 08 Ιουλ 2010, 06:23:52 ΜΜ
Επίσης σχετικά με τις περιττές συνθήκες και τους επιπλέον ελέγχους δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα θέμα.
... εδώ έχουμε λιγότερο ανταποδοτικές λύσεις οι οποίες φαντάζομαι ότι θεωρούνται και επιστημονικά τεκμηριωμένες. Αρά γιατί να κοπούν μόρια, δεν καταλαβαίνω.
Οι λύσεις αυτές μάλιστα είναι της ίδιας τάξης πολυπλοκότητας μεταξύ τους.
Πάντως υπάρχουν και αντίθετες απόψεις που δεν μπορούμε να τις αγνοήσουμε... Για αυτό είπα παραπάνω ότι δεν θα έπρεπε να πέφτει τελικά το μπαλάκι στον εκάστοτε βαθμολογητή! Π.χ. από παλιότερη συζήτηση :

Παράθεση από: gpapargi στις 07 Ιουν 2007, 10:06:04 ΠΜ
Άλλο πρόβλημα είναι η αναζήτηση μοναδικού στοιχείου με «Για» αντί για «Όσο».
Εδώ η αλγοριθμική τάξη δεν αλλάζει άρα ο προηγούμενος κανόνας δεν παραβιάζεται.
Εδώ παραβιάζει το διδακτικό στόχο που λέει ότι ο μαθητής πρέπει να επιλέγει την κατάλληλη εντολή επανάληψης. Ο κανόνας λοιπόν μπορεί να είναι ότι σε μονοδιάστατο πίνακα (εδώ βάζω και τις γραμμές δισδιάστατου) αν η πλήρης σάρωση του πίνακα δεν είναι αναγκαία πρέπει να χρησιμοποιείται η «Όσο». Αν το κάνει με τη «Για» δεν ξέρει να επιλέγει την κατάλληλη εντολή επανάληψης και άρα χάνει πόντους.

P.Tsiotakis

Envy, ξέχασες να κλείσεις τον αλγόριθμό σου και συνεπώς αυτός δεν πληρεί το κριτήριο της περατότητας.

Επιπρόσθετα, δε χρησιμοποιείς σωστά την εντολή Δεδομένα. Το σωστό θα ήταν:

1. Δεδομένα // Μ, 5000 //
ή
2. Για ι απο 1 μέχρι 5000
        Δεδομένα Μ[ι]
    Τέλος_επανάληψης

gthal

Παράθεση από: ptsiotakis στις 09 Ιουλ 2010, 11:29:24 ΠΜ
1. Δεδομένα // Μ, 5000 //
Δράττομαι άμεσα της ευκαιρίας για να ρωτήσω το εξής:

η δήλωση  Δεδομένα // Μ[5000] //   δεν είναι κατανοητή και δόκιμη ;

(εξάλλου τι σημαίνει ότι δίνουμε ως δεδομένο το 5000 ; )
Φιλικά,
Γιώργος Θαλασσινός

P.Tsiotakis

Γιώργο, αφού ο πίνακας είναι στατική δομή και το μέγεθός του πρέπει να είναι γνωστό κατά τη φάση του προγραμματισμού του αλγορίθμου (είτε ψευδόγλώσσα είτε ΓΛΩΣΣΑ), χωρίς αναγκαία να αποτυπώνεται κάπου (ψευδογλώσσα) αρκεί να ξέρεις πως είναι 5000, δεν χρειάζεται να αναγραφεί σε κάποιο σημείο.

Στο βιβλίο καθηγητή υπάρχει παράδειγμα με τη χρήση της εντολής Δεδομένα όπως την αναφέρεις, αλλά η συντριπτική πλειοψηφία παραδειγμάτων χρήσης της περιέχει στις αγκύλες μόνο το όνομα του πίνακα (και το μέγεθός του αν είναι μεταβλητή) και όχι σταθερές.

P.Tsiotakis


gthal

Παράθεση από: evry στις 09 Ιουλ 2010, 09:22:56 ΠΜ
Δεν υπάρχει κανένα συμβόλαιο ότι θα πέφτουν ή δεν θα πέφτουν ερωτήσεις ανάπτυξης, όπως για παράδειγμα δεν υπάρχει συμβόλαιο ότι θα πέφτουν διαγράμματα ροής ή υποπρογράμματα. Όλα αυτά είναι στην ύλη. Το ίδιο συνέβη φέτος και στα μαθηματικά όπου δεν έπεσε ούτε θεώρημα Rolle ούτε   Bolzano που έπεφταν κάθε χρόνο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα ξαναπέσουν
Συμφωνώ. Αλλά βέβαια, καταλαβαίνεις κι εσύ ότι δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Δεν μιλάω για ένα κεφάλαιο - θεματική ενότητα. Αναφέρομαι περισσότερο στη δομή της εξέτασης.
Κι επειδή το θέμα μάλλον είναι μεγάλο, καλύτερα να το ανοίξω εδώ:
https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?action=post;board=72.0

@Ευριπίδη και Νίκο
Όσο για το θέμα με το διάγραμμα ροής, βεβαίως είναι στην ύλη και ένας μαθητής από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες γνωρίζει να κάνει ένα ΔΡ. Δε λέω αυτό. Λέω πως είναι ένα ζήτημα ναρκοπέδιο και δε θα φανταζόμουν καμιά επιτροπή να θέλει να πατήσει το ποδαράκι της εκεί  :)
(προσοχή: μετατροπή από αλγόριθμο σε ΔΡ - όχι τόσο το αντίστροφο)
Το λέω αυτό για δύο λόγους:
1. κατά τη δική μου άποψη το θέμα αυτό είναι πολύ συγγενικό με το να ζητήσουμε μετατροπή από δομημένο αλγόριθμο σε αδόμητο! (το ΔΡ δεν είναι δομημένος τρόπος αναπαράστασης). Εδώ πέρα έγινε κόλαση όταν ζητήθηκε το αντίστροφο (ο αδόμητος να γίνει δομημένος) που είναι πιο θεμιτό και δε νομίζω να ξανατολμήσει επιτροπή να βάλει κάτι τέτοιο. Θα τολμούσε να βάλει το αντίστροφο?  :D  Ο δομημένος να μετατραπεί σε αδόμητο ?  :D
2. αναφέρεται στο βιβλίο και συζητιέται μεταξύ των συναδέλφων ότι το ΔΡ είναι απαρχαιωμένος τρόπος αναπαράστασης αλγορίθμου και δεν θα έπρεπε να ενθαρρύνεται (κάποιο μάλιστα λένε ότι δεν θα έπρεπε να διδάσκεται καν). Εγώ συμφωνώ ότι από παιδαγωγικής άποψης είναι πολύ χρήσιμο να διδάσκεται γιατί προσφέρει καλή εποπτεία της ροής του αλγορίθμου. Το να μπει όμως σε εξετάσεις, και να ζητιέται μάλιστα οι μαθητές να φτιάξουν ΔΡ ίσως του δίνει άλλη βαρύτητα, περισσότερη απ' όση θα έπρεπε να έχει.

Δεν λέω ότι δε μου αρέσει το θέμα, λέω όμως ότι δεν θα τολμούσα να το βάλω !  :)
Φιλικά,
Γιώργος Θαλασσινός

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: gthal στις 09 Ιουλ 2010, 01:08:26 ΜΜ
@Ευριπίδη και Νίκο
Όσο για το θέμα με το διάγραμμα ροής, βεβαίως είναι στην ύλη και ένας μαθητής από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες γνωρίζει να κάνει ένα ΔΡ. Δε λέω αυτό. Λέω πως είναι ένα ζήτημα ναρκοπέδιο και δε θα φανταζόμουν καμιά επιτροπή να θέλει να πατήσει το ποδαράκι της εκεί  :)
(προσοχή: μετατροπή από αλγόριθμο σε ΔΡ - όχι τόσο το αντίστροφο)
Ως προς αν κάποια επιτροπή να θέλει να πατήσει στο ναρκοπέδιο αυτό, η επιτροπή του 2008 πάντως πάτησε (θέμα 2-Α)! http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/them_plir_kat_c_hmer_no_200806.pdf
Άρα υπάρχει προηγούμενο...

Παράθεση από: gthal στις 09 Ιουλ 2010, 01:08:26 ΜΜ
Το λέω αυτό για δύο λόγους:
1. κατά τη δική μου άποψη το θέμα αυτό είναι πολύ συγγενικό με το να ζητήσουμε μετατροπή από δομημένο αλγόριθμο σε αδόμητο! (το ΔΡ δεν είναι δομημένος τρόπος αναπαράστασης). Εδώ πέρα έγινε κόλαση όταν ζητήθηκε το αντίστροφο (ο αδόμητος να γίνει δομημένος) που είναι πιο θεμιτό και δε νομίζω να ξανατολμήσει επιτροπή να βάλει κάτι τέτοιο. Θα τολμούσε να βάλει το αντίστροφο?  :D  Ο δομημένος να μετατραπεί σε αδόμητο ?  :D
Δεν θα συμφωνήσω! Ουσιαστικά ο αδόμητος τρόπος αναπαράστασης με το ΔΡ είναι ένα υπερσύνολο ενός δομημένου τρόπου αναπαράστασης... Δηλαδή με ΔΡ μπορείς να απεικονίσεις και αδόμητα και δομημένα! Ό,τι είναι δομημένο (π.χ. ψευδογλώσσα) μπορεί να μετατραπεί και σε ΔΡ (και) με δομημένο τρόπο. Για αυτό και υπάρχουν και τα λογισμικά που κάνουν αυτόματα αυτή τη μετατροπή! Το αντίθετο είναι αυτό που δεν ισχύει πάντα. Δηλαδή γίνεται να έχουμε ΔΡ τόσο πολύ αδόμητο που να μην μετατρέπεται (με εύκολο τρόπο) σε ψευδογλώσσα... Βέβαια αυτό ακριβώς θα το απέφευγε η ΚΕΕ...! Π.χ. δεν θα έδινε ΔΡ με βρόχο που να περιέχει 10 ρόμβους εξόδου διάσπαρτους μέσα εκεί και να σου ζητάει να το γράψεις σε ψευδογλώσσα!

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: ptsiotakis στις 09 Ιουλ 2010, 11:29:24 ΠΜ
Το σωστό θα ήταν:

Δεδομένα // Μ, 5000 //
Δεδομένα // Μ //

... άλλωστε κι εσύ λες παρακάτω ότι "η συντριπτική πλειοψηφία παραδειγμάτων χρήσης της περιέχει στις αγκύλες (καθέτους) μόνο το όνομα του πίνακα (και το μέγεθός του αν είναι μεταβλητή) και όχι σταθερές"

Ουσιαστικά μέσα στις καθέτους βάζουμε αυτά που θα βάζαμε και ως τυπικές παραμέτρους σε υποπρόγραμμα (στη ΓΛΩΣΣΑ)... και με τον ίδιο τρόπο. Δηλαδή δεν θα βάζαμε σταθερές, αλλά ούτε αγκύλες για τους πίνακες...

Όμως νομίζω ότι ο evry είπε ότι η λύση του είναι για πίνακα μεγέθους Ν, επομένως ... καλά το έβαλε...!

Νίκος Αδαμόπουλος

Έγιναν σήμερα επαναληπτικές εξετάσεις ΑΕΠΠ εσπερινών ;;;

Vangelis

Παράθεση από: gthal στις 09 Ιουλ 2010, 03:18:09 ΠΜ
Δ2 και Δ3 παρουσιάζουν μια δυσκολία από πλευράς ανάλυσης του προβλήματος. Αν η ανάλυση γίνει σωστά, από προγραμματιστικής άποψης η λύση είναι πράγματι απλή. Για να γίνει λίγο πιο "πικάντικο" και προγραμματιστικά, θα μου άρεσε το Δ3 να ζητάει τη "μεγαλύτερη" εστία μόλυνσης  >:D  (ε, επαναληπτικές είναι - τι στο καλό ; )

Εξ ίσου "πικάντικο" θα ήταν αν ζήταγε γιά κάθε σημαντική εστία την διεύθυνση του πρώτου κελιού της ή (και)  το μέγεθός της, ακόμα και το πόσες σημαντικές εστίες υπάρχουν.

Επίσης μάλλον θα πρέπει να υπήρχαν και άλλα ερωτήματα γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε καθόλου η πληροφορία ότι η ασθένεια μπορεί να μεταδοθεί αλλά για κάποιους λόγους δεν συμπεριελήφθηκαν στο τελικό κείμενο.

gthal

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 09 Ιουλ 2010, 02:03:00 ΜΜ
Ως προς αν κάποια επιτροπή να θέλει να πατήσει στο ναρκοπέδιο αυτό, η επιτροπή του 2008 πάντως πάτησε (θέμα 2-Α)!
Έχεις δίκιο. Αν και τόσο πρόσφατο, δεν το θυμόμουν.
Και δεν είχαν υπάρξει αντιδράσεις, ε ;  (τότε δεν ενημερωνόμουν τόσο)

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 09 Ιουλ 2010, 02:03:00 ΜΜ
Δεν θα συμφωνήσω! Ουσιαστικά ο αδόμητος τρόπος αναπαράστασης με το ΔΡ είναι ένα υπερσύνολο ενός δομημένου τρόπου αναπαράστασης... Δηλαδή με ΔΡ μπορείς να απεικονίσεις και αδόμητα και δομημένα!
Μα δε λέω ότι δε μπορείς, Νίκο. Φυσικά και μπορείς. Όμως πιστεύω ότι μάλλον είναι έξω από τις επιδιώξεις του μαθήματος το να ωθούνται οι μαθητές από το δομημένο τρόπο σκέψης προς τον αδόμητο.
(επίσης δε συμφωνώ περί υπερσυνόλου - εντελώς διαισθητικά - δεν έχω κανένα παράδειγμα στο νου μου, αλλά αν ο δομημένος προγραμματισμός δεν μπορούσε να αντικαταστήσει πλήρως τον αδόμητο, δεν θα είχε επικρατήσει. Χρειάζεται πολλή μαεστρία για να ξεμπλέξεις ένα αδόμητο πρόγραμμα που είναι σαν κουβάρι, ναι, αλλά πρέπει σίγουρα να γίνεται όπως και να 'χει)

Παράθεση από: Vangelis στις 09 Ιουλ 2010, 03:09:20 ΜΜ
Επίσης μάλλον θα πρέπει να υπήρχαν και άλλα ερωτήματα γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε καθόλου η πληροφορία ότι η ασθένεια μπορεί να μεταδοθεί αλλά για κάποιους λόγους δεν συμπεριελήφθηκαν στο τελικό κείμενο.
χμμ.... δίκιο έχεις εδώ.
Φιλικά,
Γιώργος Θαλασσινός

P.Tsiotakis

Παράθεση από: gthal στις 09 Ιουλ 2010, 04:04:48 ΜΜ
Και δεν είχαν υπάρξει αντιδράσεις, ε ;

πρέπει να ανατρέξουμε στις ανακοινώσεις στο alfavita, στο troktiko, στις επιστημονικές
ενώσεις και στο ταχυδρομείο για επιστολές
Σίγουρα θα υπήρχαν αναφορές στις ασάφειες του βιβλίου καθηγητή (του ΟΕΔΒ), σχετικά με τα διαγράμματα ροής

evry

Νικό δεν διαφωνώ, αν το δεις όπως το παρουσιάζει ο Γιώργος πρέπει να κόψεις, διαφωνώ φυσικά με το κόψιμο στην αναζήτηση με Για (έχω αναλύσει γιατί σε αντίστοιχη κουβέντα )
https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=2689.msg26223#msg26223
Σχετικά με τις περιττές συνθήκες σε Αν εκεί θέλει πολύ κουβέντα. Αν κόψεις θα κόψεις μόνο για παιδαγωγικούς λόγους και όχι για επιστημονικούς, δεν έχεις τέτοιο επιχείρημα
   Το σχόλιο μου είχε το εξής πνεύμα: Πάρα πολλοί καθηγητές, η πλειοψηφία θα έλεγα ήταν ανένδοτοι ότι δεν πρέπει να κοπεί ούτε ένα μόριο στη λύση με πίνακες στο θέμα Γ των ημερησίων όπου η λύση είχε πολυπλοκότητα Ο(ν^2). Πολλοί από αυτούς στο βαθμολογικό που ήμουν έκοβαν όμως για :
    1) αυτάκια σε χαρακτηρες
    2) Αναζήτηση με Για που έχει επίσης Ο(ν) πολυπλοκότητα
    3) Περιττές συνθήκες σε Αν

για αυτό το ανέφερα, θεώρησα ότι αφού πολλοί δέχονται τη μια λύση θα πρέπει να δέχονται και όλα αυτά, δυστυχώς όμως δεν ισχύει αυτό και ακόμα δεν έχω καταλάβει γιατί

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 09 Ιουλ 2010, 10:58:51 ΠΜ
Πάντως υπάρχουν και αντίθετες απόψεις που δεν μπορούμε να τις αγνοήσουμε... Για αυτό είπα παραπάνω ότι δεν θα έπρεπε να πέφτει τελικά το μπαλάκι στον εκάστοτε βαθμολογητή! Π.χ. από παλιότερη συζήτηση :
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

evry

Όσον αφορά τη δομή της εξέτασης η άποψή μου είναι πως πρέπει να αλλάζει συνεχώς και όχι να είναι η ίδια. Δεν είναι δυνατόν ο μαθητής να γνωρίζει ότι στο θέμα 4 θα μπουν πίνακες 2D ή ότι θα έχει οπωσδήποτε θεωρία ή διαγράμματα ροής. Όλα αυτά οδηγουν τον μαθητή στην τυποποίηση και όχι στην κατανόηση των βασικών εννοιών όπως θα έπρεπε να είναι. Έτσι προκύπτει και η λεγόμενη ασκησεολογία ή οι διάφορες μεθοδολογίες που λύνουν όλες τις ασκήσεις. Θυμάμαι έναν χημικό που είχε φτιάξει μια μεθοδολογία με την οποία έβγαιναν όλες οι ασκήσεις. Απλά την ακολουθούσες και τα έλυνες όλα, δεν καταλάβαινες όμως το γιατί και αυτό έχει σημασία

Παράθεση από: gthal στις 09 Ιουλ 2010, 01:08:26 ΜΜ
Συμφωνώ. Αλλά βέβαια, καταλαβαίνεις κι εσύ ότι δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Δεν μιλάω για ένα κεφάλαιο - θεματική ενότητα. Αναφέρομαι περισσότερο στη δομή της εξέτασης.

Εμένα πάλι δεν μου αρέσουν καθόλου τα διαγράμματα ροής σαν θέματα στις εξετάσεις παρά μόνο σαν ενα διδακτικό εργαλείο για να δείξεις κάποια πράγματα στις δομές επανάληψης. Φυσικά είναι ένα εύκολο θέμα που δίνει μονάδες. Δηλαδή στο θέμα 2 τι άλλο μπορεί να μπει εκτός από πίνακα τιμών και ΔΡ?

Παράθεση
@Ευριπίδη και Νίκο
Όσο για το θέμα με το διάγραμμα ροής, βεβαίως είναι στην ύλη και ένας μαθητής από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες γνωρίζει να κάνει ένα ΔΡ. Δε λέω αυτό. Λέω πως είναι ένα ζήτημα ναρκοπέδιο και δε θα φανταζόμουν καμιά επιτροπή να θέλει να πατήσει το ποδαράκι της εκεί  :)
Δεν λέω ότι δε μου αρέσει το θέμα, λέω όμως ότι δεν θα τολμούσα να το βάλω !  :)

Η ουσία είναι πως ότι είναι στην ύλη μπορεί να μπει. Για παράδειγμα φέτος δεν μπήκαν καθόλου πίνακες 2 διαστάσεων , αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπουν του χρονου.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Νίκος Αδαμόπουλος

#28
Παράθεση από: evry στις 10 Ιουλ 2010, 07:29:47 ΜΜ
Νικό δεν διαφωνώ, αν το δεις όπως το παρουσιάζει ο Γιώργος πρέπει να κόψεις, διαφωνώ φυσικά με το κόψιμο στην αναζήτηση με Για (έχω αναλύσει γιατί σε αντίστοιχη κουβέντα )
https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=2689.msg26223#msg26223
Ευριπίδη όλα όσα αναφέρεις είναι κατανοητά... και θυμάμαι πολύ καλά ότι τα έχεις αναλύσει και σε άλλες συζητήσεις... Εγώ σε αυτό το ζήτημα θα έλεγα ότι παίρνω ουδέτερη θέση!  Το ότι όμως υπάρχουν και αντίθετες απόψεις από αξιόλογους συναδέλφους που το ψάχνουν επίσης αρκετά το όλο ζήτημα, όπως αυτή που παρέθεσα παραπάνω, αυτό εμένα μου αρκεί για να μπορώ να καταγράφω αξιόπιστα ως πραγματικότητα (ασχέτως αν είναι δικαιολογημένη) ότι "οι απόψεις διίστανται" (βλ. και 2 μηνύματα πιο κάτω από το δικό σου στο link που δίνεις)... Άρα έτσι κι αλλιώς το μπαλάκι πέφτει στους βαθμολογητές!

Σχετικά με τη χρήση πίνακα στο φετινό θέμα Γ, θα έλεγα ότι .... χμμ... έχει συγκεντρωθεί τέτοια πληθώρα επιχειρημάτων υπέρ της χρήσης πίνακα, που έχω αποφασίσει ότι κάποια στιγμή θα τα συγκεντρώσω και θα τα παραθέσω όλα σε ένα ενιαίο κείμενο, εν είδει άρθρου... το οποίο θα ερμηνεύει και τα λόγια μιας μαθήτριας που είχε γράψει στο Στέκι εκείνες τις ημέρες περίπου το εξής: "όταν διάβασα το θέμα η σκέψη μου ήταν σαν να αναβοσβήνει μπροστά μου η ένδειξη -πίνακας-" !

evry

Νίκο σχετικά με τη χρήση πίνακα δεν μπορώ να πω ότι έχω παρακολουθήσει όλες τις συζητήσεις οπότε μπορεί κάτι να μου ξεφεύγει αλλά δεν έχω δει κανένα σοβαρό επιχείρημα που να με έχει πείσει  ότι αυτό είναι σωστό
Μπορείς να τα παραθέσεις όμως και να τα δούμε ένα ένα τώρα που έχουν ηρεμήσει τα πράγματα και μπορούμε όλοι να λειτουργήσουμε με καθαρό μυαλό. Διότι αν δεχθούμε ότι το παρακάτω τμήμα αλγορίθμου μπορεί να γίνει δεκτό σε αυτό το μάθημα:

Διάβασε Ν
Για ι από 1 μέχρι Ν
    Διάβασε Α[ι]
Τέλος_Επανάληψης


τότε το μάθημα αλλάζει ριζικά γιατί θα πρέπει να δεχτούμε και τμήματα κώδικα όπως το παρακάτω

Για j από 1 μέχρι 100
    Διάβασε Ν
    Για ι από 1 μέχρι Ν
        Διάβασε Α[ι][j]
    Τέλος_Επανάληψης
Τέλος_Επανάληψης


Το παράδειγμα δεν είναι δικό μου. Κάπου είχα δει κάτι αντίστοιχο που πρότεινε κάποιος αλλά δεν θυμάμαι ποιος ήταν.
To ερώτημα λοιπόν εδώ είναι ποιο είναι το μέγεθος του πίνακα?. Μήπως τη στιγμή που ο πίνακας γεμίζει με στοιχεία δεν έχει καθοριστεί ακόμα το μέγεθος του? Νομίζω ότι αυτό το παράδειγμα καταδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο ότι δεν μπορούμε να δεχτούμε κάτι τέτοιο. Δεν μιλάω συγκεκριμένα για το θέμα των εξετάσεων αλλά γενικά. Θα πρέπει κάπως να συμφωνήσουμε στο τι θα διδάξουμε του χρόνου, διότι με τόσες ασάφεις που υπάρχουν αν ο κάθε ένας κάνει το δικό του....

Παράθεση
το οποίο θα ερμηνεύει και τα λόγια μιας μαθήτριας που είχε γράψει στο Στέκι εκείνες τις ημέρες περίπου το εξής: "όταν διάβασα το θέμα η σκέψη μου ήταν σαν να αναβοσβήνει μπροστά μου η ένδειξη -πίνακας-" !
Γιατί όμως? Ποια είναι η αιτιολόγηση? Θα σου πω ένα αντίστοιχο παράδειγμα για να καταλάβεις τι εννοώ. Αρκετοί συνάδελφοι (όχι μόνο στο στέκι) θεώρησαν ότι ένα πολύ καλό επιχείρημα για τη χρήση πίνακα στο συγκεκριμένο θέμα ήταν το παράδειγμα του βιβλίου όπου υπολογίζεται η δύναμη με χρήση δυναμικού προγραμματισμού. (δεν θυμάμαι σελίδα). Το επιχείρημα ήταν ότι το πλήθος του στοιχείων του πίνακα ήταν άγνωστο. Αυτό το στήριξαν στο γεγονός ότι στο συγκεκριμένο παράδειγμα ο πίνακας γέμιζε με μια Όσο. Έτσι έκαναν το συνειρμό:
  ΌΣΟ...ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ ===> ΑΓΝΩΣΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Ο συνειρμός τους είναι παρόμοιος με αυτόν που έκανε η μαθήτρια που αναφέρεις.
Κανείς δεν έκανε τον κόπο όμως να κοιτάξει τι έκανε ο αλγόριθμος, γιατί αν κοίταγαν θα έβλεπαν ότι το μέγεθος του πίνακα είναι εξαρχής καθορισμένο και ίσο με [log(b)]+1. To b δινόταν στα Δεδομένα άρα ήταν προκαθορισμένο και όχι άγνωστο.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

sstergou

Δηλαδή Ευριπίδη δεν μας νοιάζει το μέγεθος του πίνακα να είναι γνωστό, μας ενδιαφέρει να ξέρουμε ένα άνω όριο του αριθμού των στοιχείων του;

Νομίζω υπάρχουν σοβαρά επιχειρήματα για το γιατί ο 1ος κώδικας που παραθέτεις είναι σωστός και δεν είναι στους στόχους μου να τα επαναλάβω.

Απορώ γιατί εξακολουθούμε και συζητάμε για κάτι που δεν θα έπρεπε να είναι εκεί εξαρχής (Μιλάω για το συγκεκριμένο θέμα αλλά και για τις αναφορές υλοποίησης των δομών στην ψευδογλώσσα).

evry

Στάθη δεν κατάλαβα τι εννοείς. Ότι δεν θα έπρεπε να είναι στο συγκεκριμένο σημείο στο βιβλίο οι αναφορές στην υλοποίηση των δομών? Αν εννοείς αυτό τότε συμφωνώ μαζί σου.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

sstergou

Ναι Ευριπίδη, αυτό που λες.

Μαζί του όμως και η διατύπωση του επίμαχου θέματος των εξετάσεων.

evry

Μα δεν διαφωνώ σε αυτό, και για αυτό είπα ότι δεν μιλάω για το θέμα αλλά γενικά για τη χρήση πίνακα με αυτόν τον τρόπο.
από ότι καταλαβαίνω δεν συμφωνείς με το σκεπτικό μου οπότε θα σε πείσω όταν ανέβεις Αθήνα :)

χμμ επίσης από ότι βλέπω με παρέσυρε ο Νίκος και έγραψα πράγματα άσχετα με το θέμα του παρόντος thread :police:
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

sstergou

χεχε, οκ :) Όποιος μεθύσει πρώτος χάνει και την εγκυρότητα των επιχειρημάτων του!

Laertis

Σήμερα γύρισα απο ολιγοήμερες διακοπές και είδα τα θέματα των επαναληπτικών. Είναι προφανές ότι τα θέματα επανήλθαν σε κανονικές συνθήκες γιατί τα τελευταία 4-5 χρόνια όσοι συμμετείχαν στην εξέταση της ΑΕΠΠ στις επαναληπτικές εξετάσεις αδικούνταν κατάφωρα σε σχέση με αυτούς των κανονικών εξετάσεων. Δεν ξέρω επίσης τον λόγο (αν υπάρχει) που ακολουθήθηκε αυτή η πρακτική. Φέτος τα πράγματα διορθώθηκαν και είχαμε καλά θεματάκια. Συγκεκριμένα :
Α1.Α2.Α3 : Μια χαρά θεματάκια μέσα απο το τετράδιο μαθητή.
Α4,Α5 : Δύο ερωτήσεις θεωρίας ενώ στις κανονικές καμία ; Περίεργο, θα περίμενα μία ερώτηση
Β1,Β2,Β3 : Το προτιμώ απο το εξωφρενικά εύκολο 20άρι του πίνακα τιμών των κανονικών εξετάσεων. Ακολούθησε την πεπατημένη των παλαιότερων θεμάτων.
Θέμα Γ : Αξιόλογο, έξυπνο και όχι δύσκολο θεματάκι μια χαρά για 3ο θέμα.
Θέμα Δ : Ενώ η άσκηση είναι εύκολη σχετικά στην υλοποίηση για 4ο θέμα, υπάρχει πρόβλημα κατανόησης σε μερικά σημεία. Ειδικά στο Δ3 (Βρίσκει αν υπάρχει έστω και μία εστία μόλυνσης ....) δεν ξεκαθαρίζεται αν θα πρέπει να σταματά μόλις βρει μια (την πρώτη) εστία μόλυνσης ή θα συνεχίζει και θα τις βρίσκει όλες αν υπάρχουν. Πιθανώς αυτό να είχαν αρχικά στο μυαλό τους οι θεματοδότες αλλά το άλλαξαν φοβούμενοι τη σκιά τους  ... Εγώ διαβάζοντάς το πάντως κατάλαβα ότι θα πρέπει να βρίσκει όλες τις εστίες και όχι μονο την πρώτη και έτσι το έλυσα. Δε ξέρω αν μόνο εγώ έχω αυτό το πρόβλημα ...

Αυτό που μου άρεσε φέτος (εξαιρόντας κάποια εντοπισμένα προβλήματα στις εκφωνήσεις) ήταν ο προσανατολισμός σε διαφορετικού τύπου θέματα σε σχέση με παλαιότερα και τυφλοσούρτες και ο ενταφιασμός των τυποποιημένων θεμάτων με 2D πίνακες.
Ζωή σε λόγου μας ...  :angel:
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

Βασίλης Παπαχρήστος

Παράθεση από: Laertis στις 11 Ιουλ 2010, 06:17:01 ΜΜ

Θέμα Δ : Ενώ η άσκηση είναι εύκολη σχετικά στην υλοποίηση για 4ο θέμα, υπάρχει πρόβλημα κατανόησης σε μερικά σημεία. Ειδικά στο Δ3 (Βρίσκει αν υπάρχει έστω και μία εστία μόλυνσης ....) δεν ξεκαθαρίζεται αν θα πρέπει να σταματά μόλις βρει μια (την πρώτη) εστία μόλυνσης ή θα συνεχίζει και θα τις βρίσκει όλες αν υπάρχουν. Πιθανώς αυτό να είχαν αρχικά στο μυαλό τους οι θεματοδότες αλλά το άλλαξαν φοβούμενοι τη σκιά τους  ... Εγώ διαβάζοντάς το πάντως κατάλαβα ότι θα πρέπει να βρίσκει όλες τις εστίες και όχι μονο την πρώτη και έτσι το έλυσα. Δε ξέρω αν μόνο εγώ έχω αυτό το πρόβλημα ...


Νομίζω πως είναι αρκετά σαφές! Βρίσκει αν υπάρχει έστω και μία ... Με το που συναντήσεις την πρώτη μπορείς να σταματήσεις και να απαντήσεις υπάρχει μία. Τουλάχιστον εγώ έτσι το κατάλαβα.

manpap

Πιο εύκολα από τα αντίστοιχα περυσινά μου φαίνεται και μένα πως ήταν τα θέματα των επαναληπτικών φέτος... ενώ έχω την εντύπωση ότι φέτος ένας καλός μαθητής θα έγραφε καλύτερα σε αυτα τα θέματα από ότι σε αυτά των κανονικών εξετάσεων.
Α:
Α4,Α5: Υπερβολικά πολλές μονάδες θεωρίας δώρο στους μαθητές. Δε θεωρώ σωστό να είναι τόσο μεταβλητό το ποσοστό ερωτήσεων ανάπτυξης στο Α θέμα (0-33%)
Α1: Τι χρειάζονταν οι πρώτες 4 ερωτήσεις από τις 7?
Α2:!!!!!! Υπάρχουν τόσες ενδιαφέρουσες συνθήκες που περιμένουν να εκφραστούν!!!!!
Α3: Καλό
Β: Ό ΜΚΔ του Ευκλείδη έχει μπει παλιότερα στα εσπερινά λίγο διαφορετικά: Δόθηκε το Δ.Ρ. να εκτελεστεί για κάποιες τιμές.
Β3. Με δεδομένο ότι τα δεδομένα είναι θετικά η μετατροπή σε Μεχρισ_Οτου είναι ιδιαίτερα απλή, δε χρειάζεται επιπλέον Αν...

Οι ασκήσεις ήταν καλές. Πρωτότυπες χωρίς να είναι δύσκολες. Απαιτούσαν καλή κατανόηση του προβλήματος. Ομολογώ ότι και εγώ το Δ3 αρχικά δεν το ερμήνευσα σωστά και εμφάνιζα όλες τις εστίες μόλυνσης. και μάλλον αν ήμουν μαθητής έτσι θα το άφηνα. Δεν με έπεισε η εκφώνηση ότι απαιτεί μόνο την 1η εστία.

Συντηρώ το μυαλό μου ακοίμητο, λαγαρό, ανήλεο. Το αμολώ να παλεύει ακατάλυτα. Άλλο αργαστήρι να κάνω το σκοτάδι φως δεν έχω.
Ν. Καζαντζάκης

Vangelis

Το θέμα Δ3 νομίζω ότι ήταν ξεκάθαρο ζήταγε αν υπάρχει έστω και μια σημαντική εστία μόλυνσης αν κάποιος ήθελε να τις  βρεί όλες κακό ... δικό του.  Άμα μετράγαμε την απόδοση του αλγορίθμου θα κόβαμε μονάδες τώρα τίποτα.

ntzios kostas

Θα ήθελα να σταθώ λίγο στο τρίτο θέμα. Πιστεύω ότι το μάθημα μας θέλει να διδάξει την λογική του προγραμματισμού, που αυτή βασίζεται κατά πολύ και στην ανάλυση και σχεδιασμό του προβλήματος. Νομίζω όμως ότι δίνουμε το κακό παράδειγμα στους μαθητές μας με τα θέματα που βάζουμε και τον κακό σχεδιασμό που περιέχουν. Τι θέλω να πω. Στο συγκεκριμένο θέμα ζητάμε από τους μαθητές να σχεδιάσουν έναν δισδιάστατο πίνακα όπου οι γραμμές εκφράζουν εργαζόμενους αλλά οι στήλες τι;  Μπορεί να είναι τα στοιχεία τους του ίδιου τύπου, αλλά μέχρι εκεί. Το σωστό θα ήταν να ζητάγε τρεις μονοδιάστατους πίνακες ή να άφηνε τους μαθητές να τους σχεδιάσουν όπως αυτοί θέλουν. Δεν μπορεί δηλαδή να έχει η εκφώνηση την απαίτηση έχοντας κάνει έναν κακιστο σχεδιασμό του προβλήματος, να λυθεί αναγκαστικά με βάση αυτόν.
Από εδώ και πέρα προσωπικά θα ζήταγα και πιο σωστά ονόματα των πινάκων και πιο σωστό σχεδιασμό αυτών ή ακόμα καλύτερα τα θέματα να αφήνουν τους μαθητές να παίρνουν πρωτοβουλίες στην ονομασία και σχεδιασμό τους.
Το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών δεν έχει σαν στόχο την εκμάθηση κάποιου συγκεκριμένου προγραμματιστικού περιβάλλοντος ούτε την καλλιέργεια προγραμματιστικών δεξιοτήτων από τη μεριά των μαθητών. Δεν αποσκοπεί στη λεπτομερειακή εξέταση της δομής, του ρεπερτορίου και των συντακτικων κανόνων κάποιας γλώσσας...

Vangelis

Κώστα πιστεύεις  ότι θα διευκόλυνε τους μαθητές να κάνουν  μια διαδικασία που θα χρησιμοποιούσε τρείς πίνακες αντί για έναν?  Η περσινή άσκηση που πέρναγε ένα πίνακα σε διαδικασία θεωρήθηκε δύσκολη τι θα λέγανε για πέρασμα τριών πινάκων?. Επίσης τι πρόβλημα υπάρχει με τις στήλες?  Σύμφωνα με την εκφώνηση η μια περιέχει το login name, η άλλη το συνθηματικό και η τρίτη ένα χαρακτήρα που δείχνει αν πρέπει να αλλάξει (το συνθηματικό).  Τι από αυτά θεωρείς  ότι δεν είναι κατανοητό στα παιδιά και θα διευκόλυνε η χρήση ξεχωριστού πίνακα?  Επίσης προσωπικά δεν θεωρώ σημαντική πρωτοβουλία από την πλευρά του μαθητή την επιλογή του ονόματος που θα έχει ένας πίνακας.

ntzios kostas

Βαγγέλη πιστεύω ότι να χειρίζεσαι μονοδιάστατους πίνακες είναι πολύ πιο απλό και κατανοητό από τους δισδιάστατους που οι στήλες τους κιόλας δεν έχουν καμία σχέση. Δεν βρίσκώ τίποτα το ωραίο και χρήσιμο να χρησιμοποιηθούν δισδιάστατοι πίνακες σε τέτοιες περιπτωσεις απλά γιατί τα στοιχεία των στηλών είναι του ίδιου τύπου. Προσωπικά Βαγγέλη στους μαθητές μου πριν λύσουν την άσκηση τονίζω ότι πρέπει να σχεδιάσουν τους πίνακες στο πρόχειρό τους και να τους ονοματίσουν σχετικά με το τι περιέχουν. Δηλαδή απαιτώ από αυτούς να υπάρχει ένας χρόνος  σχεδιασμού και κατανόησης του προβλήματος, πριν να γράψουν τα βήματα λύσης του. Στο συγκεκριμένο πίνακα τι όνομα να του δώσουν στοιχεία_εργαζόμενου; Δηλαδή αν είχαμε και την ηλικία αυτή δεν αποτελεί στοιχείο εργαζόμενου; Τότε μάλλον θα τα βαζαμε όλα σε μονοδιαστατους πίνακες και τόν έναν θα τον ονομάζαμε όνομα τον άλλον κωδικό τον άλλον ηλικία κοκ.   
Η άποψη μου είναι ότι ο σχεδιασμός των πινάκων είναι ένα βασικό θέμα που δεν πρέπει να το περνάμε στο βρόντο. Ή τον αφήνουμε να τον κάνουν οι μαθητές ή τους τον δίνουμε αψογο και στο είδος των πινάκων που θα χρησιμοποιηθούν αλλά και στην ονοματολογία τους.
Το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών δεν έχει σαν στόχο την εκμάθηση κάποιου συγκεκριμένου προγραμματιστικού περιβάλλοντος ούτε την καλλιέργεια προγραμματιστικών δεξιοτήτων από τη μεριά των μαθητών. Δεν αποσκοπεί στη λεπτομερειακή εξέταση της δομής, του ρεπερτορίου και των συντακτικων κανόνων κάποιας γλώσσας...

P.Tsiotakis

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 09 Ιουλ 2010, 02:39:43 ΜΜ
Έγιναν σήμερα επαναληπτικές εξετάσεις ΑΕΠΠ εσπερινών ;;;

Όχι, δε δόθηκαν, ρώτησα σήμερα

Σπύρος Δουκάκης

Παρατήρησα ότι στα επαναληπτικά στο Α3 έλεγε:

Μονοδιάστατο πίνακα με 10 στοιχεία, όπου σε κάθε θέση του, με χρήση επαναληπτικών δομών, να εισάγεται στην πρώτη θέση ο αριθμός 300 και σε κάθε επόμενη το μισό της τιμής της προηγούμενης, δηλαδή στη δεύτερη θέση το 150, στην τρίτη το 75 κ.ο.κ.

Έτσι, υποχρεώνονταν οι μαθητές να αναπτύξουν το τμήμα προγράμματος με χρήση δομών επανάληψης, ενώ θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί το ερώτημα και με δομή ακολουθίας.

Αλήθεια γιατί κάτι τέτοιο δεν μπορούσε να γίνει και στις κανονικές των ημερησίων με το τρίτο θέμα; Θα είχαν λυθεί όλα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την επιλογή της επιτροπής... Έτσι, αν έλεγε με αποκλειστική χρήση δομής επανάληψης ή χωρίς τη χρήση πίνακα... δεν θα είχε υπάρξει όλη αυτή η αναστάτωση...

Τελικά μπορούμε να κατευθύνουμε τη λύση του μαθητή και της μαθήτριας ως προς τη χρήση της αλγοριθμικής δομής ή των δομών δεδομένων;

Vangelis

Σπύρο ένας συνάδελφος μου είπε την εξής "καταπληκτική" λύση αυτής της άσκησης με τη χρήση επαναληπτικών δομών......
Για Ι απο 1 μέχρι 1 επανάλαβε
Α(1) <-- 300
Α(2) <-- 150
......

Τέλος επανάληψης

Παίρνει άριστα ή όχι αυτή η λύση αφού είανι σύμφωνη με την εκφώνηση?????  Άμ θέλει ο άλλος να στην κάνει ... στην κάνει αφού δεν μετράει πουθενά η ποιότητα του αλγορίθμου.

Το τρίτο θέμα ήθελε αλλαγή μαις λέξης μόνο και ήταν πολύ καλό,  έπρεπε αντί να λέει  "να γραφεί αλγόριθμος ..." να λέει "να γραφεί πρόγραμμα...." και τέλος.   Εκεί να έβλεπες δηλώσεις  πινάκων του τύπου Α(Ν) με το Ν να δίνεται κατα την εκτέλεση του προγράμματος.   

Νίκος Αδαμόπουλος

Τα τελευταία 20 περίπου μηνύματα επειδή δεν είχαν σχέση με τις επαναληπτικές εξετάσεις μετακινήθηκαν στο θέμα https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=2937 ως πιο σχετικά...

thanassis33

Που μπορώ να βρω τις απαντήσεις για τα επαναληπτικά θέματα του 2010? ευχαριστώ

dpa2006

Computer science (abbreviated CS or CompSci) is the scientific and practical approach to computation and its applications. It is the systematic study of the feasibility, structure, expression, and mechanization of the methodical processes (or algorithms) that underlie the acquisition, representation, processing, storage, communication of, and access to information, whether such information is encoded in bits and bytes in a computer memory or transcribed engines and protein structures in a human cell.source:http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_science

thanassis33


dpa2006

Computer science (abbreviated CS or CompSci) is the scientific and practical approach to computation and its applications. It is the systematic study of the feasibility, structure, expression, and mechanization of the methodical processes (or algorithms) that underlie the acquisition, representation, processing, storage, communication of, and access to information, whether such information is encoded in bits and bytes in a computer memory or transcribed engines and protein structures in a human cell.source:http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_science

StefAlex

Συνάδελφοι Υπάρχουν κάπου οι απαντήσεις των επαναληπτικών ημερησίων 2010
και των νυκτερινών 2010  ;;;;;
Ευχαριστώ....

Laertis

Επαναληπτικές στα Εσπερινά το 2010 δεν υπήρξαν
Για τα Γενικά υπάρχουν ανεπίσημες απαντήσεις σε διάφορα sites συναδέλφων
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

kpde

Παράθεση από: dpa2006 στις 04 Σεπ 2010, 11:22:52 ΠΜ
δες παρακάτω:
http://www.kelafas.gr/
http://www.kelafas.gr/panellinies10/thematamain10.html

Αν είναι δυνατόν.. Απαράδεκτες λύσεις. Κοιτάξτε τη λύση του θέματος Δ των επαναληπτικών που έχει αναρτήσει εδώ

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: kpde στις 12 Μαΐου 2011, 09:15:43 ΜΜ
Αν είναι δυνατόν.. Απαράδεκτες λύσεις. Κοιτάξτε τη λύση του θέματος Δ των επαναληπτικών που έχει αναρτήσει εδώ

Πράγματι! Δεν την είδα προσεκτικά αλλά το μάτι μου πήγε κατευθείαν στη συνθήκη:

Μ[ι]>=2

που ελέγχει άλλο πράγμα από αυτό που ζητάει η άσκηση. Τη συνθήκη αυτή την έχω ξαναδεί αλλά δεν θυμάμαι πού: στο ίδιο σημείο ή αλλού...

kpde

Γιατί, η αλλαγή του βήματος της ΓΙΑ δε βγάζει μάτι ;;  >:(

kpde

Άλλο..

..Γειτονικά χαρακτηρίζονται δύο άτομα, όταν τα κελιά του πίνακα που τα αντιπροσωπεύουν έχουν μια κοινή πλευρα..
..Αποθηκεύει σε κάθε κελί του πίνακα Μ που αντιπροσωπεύει ένα υγιές άτομο έναν αριθμό ο οποίος δείχνει με πόσα μολυσμένα άτομα γειτονεύει το υγιές...

Αυτό κάνει η λύση;;

Νίκος Αδαμόπουλος


Λάμπρος Μπουκουβάλας

σχετικά με το Α3, θεωρώ ότι θέλει 2 ανεξάρτητα προγράμματα. κι άλλες φορές έχει γίνει, να θέλουν να δουν αν ο μαθητής γνωρίζει να δημιουργεί πλήρες πρόγραμμα.

φέτος, είχα άριστο μαθητή, ο οποίος, αφού διάβασε σωστά το Α3, δημιουργησε 2 (ανεξάρτητα) τμήματα προγράμματος. δε νομίζω ότι ήθελαν αυτό.
Λάμπρος Μπουκουβάλας
MSc - MRes

http://blogs.sch.gr/lambrosbouk

Ο Θουκυδίδης  (που τον διαβάζουν οι ξένοι, αλλά όχι εμείς)  έγραφε: «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αληθείας, και επί τα ετοίμα μάλλον τρέπονται» (Ι, 20, 3). Οι περισσότεροι δηλαδή αναζητούν αβασάνιστα την αλήθεια και στρέφονται σε ό,τι βρίσκουν έτοιμο. Δεν προβληματίζονται...