Το Στέκι των Πληροφορικών

Δημοτικό => Γενικά => Μήνυμα ξεκίνησε από: skali στις 13 Σεπ 2008, 10:17:32 ΜΜ

Ψηφοφορία
Ερώτηση: Ποιος πιστεύετε ότι είναι καλό να διδάξει στα δημοτικά;
Επιλογή 1: Nα τους κάνει μάθημα ένας δάσκαλος που έχει επιμορφωθεί στη διδασκαλία με ΝΤ
Επιλογή 2: Nα τους κάνει μάθημα ένας πληροφορικός που έχει επιμορφωθεί σε παιδαγωγικά μαθήματα
Επιλογή 3: Αν δεν υπάρχει πληροφορικός με παιδαγωγική κατάρτιση ας τους κάνει μάθημα ένας πληροφορικός που δεν έχει επιμορφωθεί σε παιδαγωγικά
Επιλογή 4: Αν δεν υπάρχει δάσκαλος με επιμόρφωση στις ΝΤ ας τους κάνει μάθημα ένας δάσκαλος που δεν έχει επιμορφωθεί στις ΝΤ
Επιλογή 5: Δεν έχω άποψη
Τίτλος: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: skali στις 13 Σεπ 2008, 10:17:32 ΜΜ
Μήπως έχει κάποιος εμπειρία από διδασκαλία σε δημοτικά. Έχω βρεί ένα πρόγραμμα σπουδών, αλλά είναι λίγο γενικό...... Έχω ένα DVD με υλικό από RAM αλλά μάλλον θα είναι καλό μόνο για μικρές τάξεις. Ακόμα σε κάποια σχολεία θα έχω μαθητές από τρίτη έως και έκτη μαζί!!!
Έχω λίγο αγχωθεί για το τι θα κάνω..... help
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: milou στις 14 Σεπ 2008, 06:16:18 ΜΜ
Εχω διδάξει 1 χρονιά , είναι αρκετά ελεύθερα τα πράγματα . Ram kid  , επεξεργασία εικόνας ( το καλύτερο να τους βγάλεις φωτογραφία και μετά τα αφήσεις να την επεξεργαστούν ) , ζωγραφική , word ( να ετοιμάσουν κάρτες γενεθλίων , χριστουγενιάτικες ..) , επεξεργασία ήχου ( να τους βάλεις να τραγουδίσουν και μετά τα επεξεργαστείς την φωνούλα τους ) , εκπαιδευτικά CD τύπου παιχνιδιόυ ( ανακαλύπτω το νησί των αριθμών και των γραμμάτων ) . Τους άρεσε επίσης πολύ από το πρόγραμμα ΔΕΛΥΣ ( που έχουμε στα γυμνάσια ) η συναρμολόγιση ενός υπολογιστή . Δεν χρειάζετε άγχος , τα παιδιά είναι πολύ δεκτικά . Για τις μεγαλύτερες τάξεις έχει στα RAMKID και πολλά παιχνίδια για την αγγλική γλώσσα , μπορείς να συννενοηθείς με την δασκάλα των αγγλικών .
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: skali στις 21 Σεπ 2008, 06:04:36 ΜΜ
Ευχαριστώ για τις ιδέες που μου έδωσες!
Η αλήθεια είναι ότι δυσκολεύομαι να προσαρμοστώ λίγο... πιστεύω να μπω στο ρυθμό σύντομα.
Ευχαριστώ και πάλι
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Kalli στις 29 Σεπ 2008, 11:24:49 ΠΜ
Καλημέρα σας!!!
Θέλω να σας ρωτήσω κάτι και ζητάω απελπισμένα πληροφορίες. Το θέμα που θα θίξω είναι το εξής: "Μπορεί ένας καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ19 να διδάξει Πληροφορική σε δημοτικό (σε ιδιωτικό σχολέιο) και να υπογράψει αυτός για τους βαθμού;΄"
Απο ότι καταλαβαίνετε δουλέυω εδώ και 2 χρόνια σε ιδιωτικό στο Δημοτικό και έχουμε φτιάξει ένα δικό μας πρόγραμμα σπουδών. Η δική μου δουλειά είναι να σχεδιάσω το πρόγραμμα σπουδών το οποίο θα το διδάξουν οι δάσκαλοι του κάθε τμήματος, να βοηθάω τους δασκάλους στη διδασκαλία, να σχεδιάζω και άλλες εφαρμογές υλοποιώντας τις αναγκές του σχολείου. Καθαρή διδασκαλία δεν κάνω(που αυτό είναι το όνειρο μου!!!). Έχω ακούσει ότι τώρα στα Δημοτικά μπορούν να κάνουν μάθημα και καθηγητές, όπως φιλόλογοι,πληροφορικάριοι, και να βάζουν(υπογράφουν) εκέινοι βαθμούς.
Ξέρει κάποιος αν ισχύει αυτό;;; Ποια εγκύκλιο πρέπει να διαβάσω;;; 

Ευχαριστώ!!!
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: iliasthes στις 29 Σεπ 2008, 11:11:35 ΜΜ
Για όσους έχουνε καλή σχέση με τα Linux ας δοκιμάσουμε το εκπαιδευτικό πακέταο GCOmpris έχει πολλά εκπαιδευτικά παιχνίδια για παιδιά δημοτικού. Επίσης έχει εργαλείο διοαχείρισης καθώς και ένα chat που δουλέυει μόνο στο τοπικό δίκτυο. Οπότε είστε καλυμμένοι απαό τον φόβο να μιλήσουνε με "ανεπιθύμητους" τα παιδιά.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: CKASTAM στις 05 Νοε 2008, 11:34:01 ΜΜ
Παιδια καποια βοήθεια σχετικά με την συμπλήρωση του εντύπου για τη αναλυτική ωριαία περιγραφή του γνωστικού περιεχομένου κατά τμήμα (χρονοπρογραμματισμός διδακτέας ύλης); Υπάρχει πουθενά κάποιο sample 8) ;
Οι ώρες που πρέπει να συμπλωρώσω είναι πάρα πολλές μέχρι το τέλος του χρόνου κ μάλιστα άλλα θα πρέπει να γράψω για τις 3 πρώτες τάξης του Δημοτικού και άλλα για τις 3 τελευταιες. Με τέτοιο ρυθμό θα πρέπει να φθάσω στο τέλος της χρονίας να παρουσιάζω ότι τα πρωτάκια μάθανε visual basic για να καλύψω τις ώρες όσο για την έκτη λίαν επιοικώς θα φθάσω μέχρι την SQL λολ! :D
Θα πρέπει η συμπλήρωση του εντύπου να συμβαδίζει και να ανταπορκίνεται 100% με το αναλυτικό πρόγραμμα πληροφορικής ολοημέρου (http://dide-d-ath.att.sch.gr/keplinet/ps_dim.htm) ή υπάρχει δυνατότητα ευελιξίας;

Υ.Γ. Δημοσίευση του παραπάνω υπάρχει και στο αντίστοιχο θέμα για τον χρονοπρογραμματισμό λολ
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: psyblaster στις 16 Οκτ 2009, 02:00:35 ΜΜ
Αν και εδώ είναι το στέκι των πληροφορικών πιστεύω ότι οι περισσότεροι θα ψηφίσουν το δεύτερο. Μερικοί όμως έχουν αντίθετη άποψη και γενικά μπορεί να γίνει μια συζήτηση εδώ.
Έχετε δύο επιλογές ή την τελευταία ("δεν έχω άποψη").
Για να δούμε λοιπόν.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 16 Οκτ 2009, 10:03:37 ΜΜ
Να ρωτήσω κι εγώ κάτι...

Ποιος είναι ο σκοπός της πληροφορικής στα δημοτικά σχολεία;

Η άποψή μου είναι, στις συγκεκριμένες ηλικίες, να χρησιμοποιηθεί το μέσο (Η/Υ) με σκοπό να γίνει "ελκυστικό" το μάθημα των υπολοίπων μαθημάτων. Ποτέ δε κατάλαβα το λόγο ύπαρξης καθηγητών πληροφορικής στα δημοτικά σχολεία (...έστω στα ολοήμερα).
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: psyblaster στις 16 Οκτ 2009, 10:11:29 ΜΜ
Δεν ξέρω εάν έχεις διδάξει σε ολοήμερο σχολείο (το μάθημα των ΝΤ) αλλά κατά τη γνώμη μου είναι απολύτως απαραίτητο.
Πολλά παιδιά της Α Γυμνασίου αυτή τη στιγμή καλούνται να χρησιμοποιήσουν ένα laptop και πιστεύω ότι ένα τεράστιο ποσοστό θα αντιμετωπίσει μεγάλη δυσκολία. Πολλά παιδιά θα απευθυνθούν σε φροντιστήρια, εάν δεν το έχουν κάνει ήδη. Ενώ εάν είχαν τις κατάλληλες βάσεις από το δημοτικό, δε νομίζω ότι θα είχαν ιδιαίτερο πρόβλημα. Στο ολοήμερο δεν παρακολούθησαν όλα τα παιδιά και τώρα έχουμε ομάδες δύο ταχυτήτων
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 16 Οκτ 2009, 10:27:03 ΜΜ
Πραγματικά η απόφαση να δοθούν netbook από την αρχή της χρονιάς στα παιδιά αλλάζει λίγο τα δεδομένα. Αλλά αυτό θα γίνεται κάθε χρόνο; Μήπως θα ήταν προτιμότερο να `μέναν τα netbook στο σχολείο (γυμνάσιο) και με το τέλος της χρονιάς (και των σχετικών μαθημάτων) να τα δίναν οριστικά στα παιδιά.

"Πληροφορική" με την έννοια του μαθήματος είναι προτιμότερο, κατά τη γνώμη μου,  να διδάσκεται σε γυμνάσιο και λύκειο παρά σε δημοτικό.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: evry στις 17 Οκτ 2009, 02:00:10 ΠΜ
Μα κανείς δεν είπε να μην κάνουν τα παιδιά πληροφορική στο δημοτικό, ή τουλάχιστον χειρισμό Η/Υ. Το θέμα είναι ότι για αυτό δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει καθηγητής πληροφορικής, ένας καλά επιμορφωμένος δάσκαλος μπορεί να τα καταφέρει. Ίσως δεν υπάρχουν τόσοι πολλοί δάσκαλοι που να έχουν αυτές τις γνώσεις, αυτό όμως είναι θέμα των πανεπιστημίων και της πολιτείας.
   Αυτό το οποίο παρατηρώ τα τελευταία χρόνια και δεν μου αρέσει καθόλου είναι ότι οι ώρες σε γυμνάσιο-λυκείο δεν διαμορφώνονται με κάποιο επιστημονικό-παιδαγωγικό κριτήριο αλλά με βάση τις πιέσεις των εκάστοτε συντεχνιών που "είναι στα πράγματα". Έτσι έχουμε καταντήσει να έχουμε μαθήματα όπως το ΑΟΔΕ στη Γ λύκειο και πολλά άλλα. Εύχομαι να μην γίνει και το δημοτικό έτσι.
Γιατί στην προσπάθεια να διορίσουμε τα παιδιά μας, θα αφήσουμε αμόρφωτα τα εγγόνια μας
     Επίσης πρόσφατα "δικαιώθηκε" και ο κλάδος των καθηγητών της γερμανικής οι οποίοι επίσης μπήκαν στα δημοτικά. Οπότε στα δημοτικά έχουμε 2 ξένες γλώσσες, πληροφορική και διάφορα άλλα μαθήματα.
Το ερώτημά μου είναι αν τα παιδιά που βγάζουν το δημοτικό ξέρουν γραφή και ανάγνωση και στοιχειώδεις αριθμητικές πράξεις. Γιατί αν δεν ξέρουν τότε μήπως πρέπει να επικεντρωθούμε εκεί και όχι σε δευτερεύοντα μαθήματα όπως ξένες γλώσσες και πληροφορική?
   
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: psyblaster στις 17 Οκτ 2009, 03:09:18 ΠΜ
Παράθεση από: evry στις 17 Οκτ 2009, 02:00:10 ΠΜ
Μα κανείς δεν είπε να μην κάνουν τα παιδιά πληροφορική στο δημοτικό, ή τουλάχιστον χειρισμό Η/Υ. Το θέμα είναι ότι για αυτό δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει καθηγητής πληροφορικής, ένας καλά επιμορφωμένος δάσκαλος μπορεί να τα καταφέρει. Ίσως δεν υπάρχουν τόσοι πολλοί δάσκαλοι που να έχουν αυτές τις γνώσεις, αυτό όμως είναι θέμα των πανεπιστημίων και της πολιτείας.
   Αυτό το οποίο παρατηρώ τα τελευταία χρόνια και δεν μου αρέσει καθόλου είναι ότι οι ώρες σε γυμνάσιο-λυκείο δεν διαμορφώνονται με κάποιο επιστημονικό-παιδαγωγικό κριτήριο αλλά με βάση τις πιέσεις των εκάστοτε συντεχνιών που "είναι στα πράγματα". Έτσι έχουμε καταντήσει να έχουμε μαθήματα όπως το ΑΟΔΕ στη Γ λύκειο και πολλά άλλα. Εύχομαι να μην γίνει και το δημοτικό έτσι.
Γιατί στην προσπάθεια να διορίσουμε τα παιδιά μας, θα αφήσουμε αμόρφωτα τα εγγόνια μας
     Επίσης πρόσφατα "δικαιώθηκε" και ο κλάδος των καθηγητών της γερμανικής οι οποίοι επίσης μπήκαν στα δημοτικά. Οπότε στα δημοτικά έχουμε 2 ξένες γλώσσες, πληροφορική και διάφορα άλλα μαθήματα.
Το ερώτημά μου είναι αν τα παιδιά που βγάζουν το δημοτικό ξέρουν γραφή και ανάγνωση και στοιχειώδεις αριθμητικές πράξεις. Γιατί αν δεν ξέρουν τότε μήπως πρέπει να επικεντρωθούμε εκεί και όχι σε δευτερεύοντα μαθήματα όπως ξένες γλώσσες και πληροφορική?
Αυτό που λες για τις συντεχνίες όντως είναι λυπηρό αλλά μέσα από τις συντεχνίες αυτές δίνεται η ευκαιρία και σε όσους πραγματικά θέλουν να γίνουν εκπαιδευτικοί, να το πετύχουν. Υπάρχουν θετικά και αρνητικά σε κάθε απόφαση.
Βλέπουμε πολλούς δασκάλους να τα καταφέρνουν πολύ καλά με τη χρήση υπολογιστή αλλά ένα τεράστιο ποσοστό δασκάλων, ειδικά οι αρχαιότεροι, δε νομίζω ότι θα θελήσουν "να βάλουν έναν ακόμη μπελά στο κεφάλι τους" όπως μου είχε πει παλαιότερα ένας στο ολοήμερο. Αν θέλει πραγματικά ο δάσκαλος να ασχοληθεί θα μπορούσε να συνδυάσει μαθήματα (διαθεματικότητα) αλλά όχι να κάνει ξεχωριστό μάθημα Η/Υ.
Μπορεί τώρα να θεωρείται δευτερεύον μάθημα η πληροφορική αλλά, κατά την άποψη μου, κάποια στιγμή θα γίνει πρωτεύον! Το αν θα ξέρουν ανάγνωση και γραφή εξαρτάται καθαρά από τον δάσκαλο. Αν δεν τα καταφέρει μέσα σε έξι χρόνια να μάθει στο παιδί τα βασικά τότε δεν φταίει η εισαγωγή των δευτερευόντων μαθημάτων, πόσο μάλλον εάν έχει και ένα ακόμα αντικείμενο να διδάξει.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: evry στις 17 Οκτ 2009, 08:51:54 ΠΜ
Κατ'αρχήν δεν υπάρχει περίπτωση να αντικαταστήσει το πληκτρολόγιο την γραφή. Είναι δυνατόν ποτέ να γίνει αυτό? Εκτός αν θεωρείτε ότι το να "επιλέγεις" πλήκτρα έχει την ίδια γνωστική αξία με το να γράφεις εσύ τα δικά σου γράμματα.
    Αυτό που λες ότι οι αρχαιότεροι δάσκαλοι δεν τα πάνε καλά με τους υπολογιστές σίγουρα ισχύει, αλλά το ίδιο δεν ισχύει σε όλες τις ειδικότητες? Δηλαδή και οι παλιοί μαθηματικοί δεν τα πάνε καλά με τους υπολογιστές? Τι σημαίνει αυτό? Ότι πρέπει να μπει ο πληροφορικός και να κάνει μαθηματικά με το cabri και το sketchpad?   
   Σε αυτό που λες ότι η πληροφορική θα γίνει κάποτε πρωτεύον μάθημα διαφωνώ γιατί στο δημοτικό η πληροφορική απλά δεν είναι μάθημα και δεν μπορώ να φανταστώ με ποια ύλη θα γίνει. Είναι απλά το μέσον για να διδάξεις άλλα μαθήματα. Ίσως στην 6η δημοτικού θα μπορούσε να διδαχθεί Logo ας πούμε αλλά και πάλι δεν είναι κάτι που δεν μπορεί να κάνει ένας δάσκαλος.
Διαφωνώ επίσης σε αυτό που λες ότι δεν φταίνε τα δευτερεύοντα μαθήματα που δεν ξέρει το παιδί τα βασικά. Φταίνε και παραφταίνε, γιατί φορτώνουν το παιδί με περισσότερη δουλειά και περισσότερο άγχος και φυσικά τρώνε χρόνο από τα βασικά μαθήματα. Αλήθεια πόσοι από εσάς θυμάστε τον δάσκαλο στο σχολείο να παίρνει ώρες από τα θρησκευτικά ή αλλά μαθήματα για να μας συνεχίσει τα μαθηματικά της προηγούμενης ώρας? Ε, Αυτό συμβαίνει ακόμα και σήμερα και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό. Μια ματιά στα μαθηματικά της 5ης δημοτικού θα σας πείσει ότι οι ώρες που γίνεται το μάθημα δεν αρκούν για να διδαχθεί σωστά.

Παράθεση από: psyblaster στις 17 Οκτ 2009, 03:09:18 ΠΜ
Αυτό που λες για τις συντεχνίες όντως είναι λυπηρό αλλά μέσα από τις συντεχνίες αυτές δίνεται η ευκαιρία και σε όσους πραγματικά θέλουν να γίνουν εκπαιδευτικοί, να το πετύχουν. Υπάρχουν θετικά και αρνητικά σε κάθε απόφαση.
Βλέπουμε πολλούς δασκάλους να τα καταφέρνουν πολύ καλά με τη χρήση υπολογιστή αλλά ένα τεράστιο ποσοστό δασκάλων, ειδικά οι αρχαιότεροι, δε νομίζω ότι θα θελήσουν "να βάλουν έναν ακόμη μπελά στο κεφάλι τους" όπως μου είχε πει παλαιότερα ένας στο ολοήμερο. Αν θέλει πραγματικά ο δάσκαλος να ασχοληθεί θα μπορούσε να συνδυάσει μαθήματα (διαθεματικότητα) αλλά όχι να κάνει ξεχωριστό μάθημα Η/Υ.
Μπορεί τώρα να θεωρείται δευτερεύον μάθημα η πληροφορική αλλά, κατά την άποψη μου, κάποια στιγμή θα γίνει πρωτεύον! Το αν θα ξέρουν ανάγνωση και γραφή εξαρτάται καθαρά από τον δάσκαλο.

Παράθεση
Αν δεν τα καταφέρει μέσα σε έξι χρόνια να μάθει στο παιδί τα βασικά τότε δεν φταίει η εισαγωγή των δευτερευόντων μαθημάτων, πόσο μάλλον εάν έχει και ένα ακόμα αντικείμενο να διδάξει.
Το πρόβλημα δεν είναι από την μεριά του δασκάλου, αλλά από τη μεριά του παιδιού, πως θα επικεντρωθεί στα βασικά όταν του αποσπάνε την προσοχή χίλια 2 άσχετα μαθήματα?

Η ουσία είναι η εξής: Από τη στιγμή που η πληροφορική δεν διδάσκεται σαν γνωστικό αντικείμενο στο δημοτικό ο δάσκαλος μπορεί να ανταπεξέλθει. Σε περίπτωση που αρχίσει να διδάσκεται σαν γνωστικό αντικείμενο πολύ θα ήθελα να δω τι θα διδάσκουν στα παιδιά: Προγραμματισμό ή δυαδικούς αριθμούς? Δηλαδή τι είναι αυτό που θα διδαχθούν το οποίο θα μπορεί να το διδάξει μόνο κάποιος που έχει πτυχίο πληροφορικής?
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: psyblaster στις 17 Οκτ 2009, 08:19:32 ΜΜ
Παράθεση από: evry στις 17 Οκτ 2009, 08:51:54 ΠΜ
Κατ'αρχήν δεν υπάρχει περίπτωση να αντικαταστήσει το πληκτρολόγιο την γραφή. Είναι δυνατόν ποτέ να γίνει αυτό? Εκτός αν θεωρείτε ότι το να "επιλέγεις" πλήκτρα έχει την ίδια γνωστική αξία με το να γράφεις εσύ τα δικά σου γράμματα.
Ξέρεις πόση γνωστική αξία έχει να γράφεις στην καθαρεύουσα ή στα Αρχαία; Αυτά όμως έχουν μείνει στην ιστορία.
Είναι πολύ σημαντικό να μάθει κανείς να κερδίζει χρόνο στη ζωή του. Εκτός από αυτούς που είναι στο βασικό στάδιο εκμάθησης πληκτρολόγησης  :)
Παράθεση από: evry στις 17 Οκτ 2009, 08:51:54 ΠΜ
Ίσως στην 6η δημοτικού θα μπορούσε να διδαχθεί Logo ας πούμε αλλά και πάλι δεν είναι κάτι που δεν μπορεί να κάνει ένας δάσκαλος.
Με αυτή τη λογική δε θα μπορούσα άνετα να διδάξω μαθηματικά με το cabri και το sketchpad? (με λίγα σεμινάρια ανάλογα με αυτά που έχει κάνει ο δάσκαλος, άσε που με Logo δεν έχει ασχοληθεί σχεδόν κανένας δάσκαλος)
Παράθεση από: evry στις 17 Οκτ 2009, 08:51:54 ΠΜ
Φταίνε και παραφταίνε, γιατί φορτώνουν το παιδί με περισσότερη δουλειά και περισσότερο άγχος και φυσικά τρώνε χρόνο από τα βασικά μαθήματα.
Τα παιδιά στο δημοτικό έχουν πάρα πολύ μεγάλη όρεξη για μάθηση και είναι γεμάτα ενέργεια.
Λες όλο για τα παιδιά. Γιατί ο δάσκαλος δεν έχει να προετοιμαστεί για το μάθημα;
Πώς πιστεύεις ότι θα μπορέσει να τα βγάλει πέρα αν αναλάβει και άλλα μαθήματα;
Εδώ λένε να βάλουν Μαθηματικούς στα δημοτικά.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Καρκαμάνης Γεώργιος στις 18 Οκτ 2009, 12:36:52 ΠΜ
Οι ηλικίες αυτές ( του δημοτικού) είναι δύσκολες και θέλουν ειδική μεταχείριση. Δεν ξέρω αν εμείς ως καθηγητές μπορούμε να περάσουμε στα παιδιά κάποια μηνύματα που πρέπει να μάθουν σε εκείνη την ηλικία που βρίσκονται και να μάθουν αυτά που πρέπει.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: evry στις 18 Οκτ 2009, 01:54:49 ΠΜ
Παράθεση από: psyblaster στις 17 Οκτ 2009, 08:19:32 ΜΜ
Ξέρεις πόση γνωστική αξία έχει να γράφεις στην καθαρεύουσα ή στα Αρχαία; Αυτά όμως έχουν μείνει στην ιστορία.
Για αυτό κάνουν Αρχαία σήμερα ακόμα και σε ξένες χώρες? Επειδή έχουν μείνει στην Ιστορία?

Παράθεση
Είναι πολύ σημαντικό να μάθει κανείς να κερδίζει χρόνο στη ζωή του. Εκτός από αυτούς που είναι στο βασικό στάδιο εκμάθησης πληκτρολόγησης  :)
Εκμάθηση πληκτρολόγησης κάνουν στις σχολές γραμματέων. Αυτό δεν είναι δουλειά του καθηγητή πληροφορικής. Το σχολείο πρέπει να βγάζει σκεπτόμενους πολίτες και να παρέχει παιδεία και όχι κατάρτιση. ο σκοπός δεν είναι να βγάζει εργαζόμενους έτοιμους να στελεχώσουν θέσεις γραφείου.

Παράθεση από: psyblaster στις 17 Οκτ 2009, 08:19:32 ΜΜ
Με αυτή τη λογική δε θα μπορούσα άνετα να διδάξω μαθηματικά με το cabri και το sketchpad? (με λίγα σεμινάρια ανάλογα με αυτά που έχει κάνει ο δάσκαλος, άσε που με Logo δεν έχει ασχοληθεί σχεδόν κανένας δάσκαλος)
Ακριβώς εκεί ήθελα να καταλήξω. Με την ίδια λογική όπως εσύ λες καλά κάνουν και διδάσκουν στα γυμνάσια και στα λύκεια ως καθηγητές πληροφορικής φιλόλογοι/γυμναστές/θεολόγοι και άλλες απίθανες ειδικότητες. Μην ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι έχουν επιμορφωθεί στην πληροφορική, έτσι δεν είναι? Όπως επιμορφώνονται στα παιδαγωγικά οι πληροφορικοί έτσι επιμορφώνονται και αυτοί στην πληροφορική. Δεν είναι το ίδιο?

Παράθεση από: psyblaster στις 17 Οκτ 2009, 08:19:32 ΜΜ
Λες όλο για τα παιδιά. Γιατί ο δάσκαλος δεν έχει να προετοιμαστεί για το μάθημα;
Πώς πιστεύεις ότι θα μπορέσει να τα βγάλει πέρα αν αναλάβει και άλλα μαθήματα;
Εδώ λένε να βάλουν Μαθηματικούς στα δημοτικά.
Μα φυσικά και λέω όλο για τα παιδιά γιατί επιτέλους θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το κέντρο του εκπαιδευτικού συστήματος είναι ο μαθητής και όχι ο καθηγητής. Αυτό το έχουμε ξεχάσει και δυστυχώς αντί να κοιτάμε το καλό του μαθητή κοιτάμε κατ'αρχήν πως θα διοριστούμε μετά πως θα πάρουμε απόσπαση κοντά στο σπίτι μας με τα μόρια του Άη Στράτη κλπ.

Όσο για το αν θα μπορέσει ο δάσκαλος να τα βγάλει πέρα, δεν μου καίγεται καρφί. Να στρωθεί και να διαβάσει. Αυτή είναι η δουλειά του.

Επίσης τους μαθηματικούς γιατί τους θέλουν στα δημοτικά? μήπως για να προετοιμάσουν τα παιδιά από μικρά για να δίνουν στον διαγωνισμό της ΕΜΕ?
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Corwin στις 18 Οκτ 2009, 08:15:34 ΠΜ
Παράθεση από: evry στις 18 Οκτ 2009, 01:54:49 ΠΜ
επιτέλους θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το κέντρο του εκπαιδευτικού συστήματος είναι ο μαθητής και όχι ο καθηγητής.

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου συνάδελφε, αυτό θα έπρεπε  να είναι το σημείο εκκίνησης και το σημείο κατάληξης κάθε κύκλου συζητήσης και προβληματισμού στον κλάδο των εκπαιδευτικών γενικά, αλλά όπως είπες συχνά πυκνά χάνουμε το κέντρο βάρους και παρασυρόμαστε σε στείρες ομφαλοσκοπήσεις.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: za√‘ag στις 18 Οκτ 2009, 02:30:55 ΜΜ
Συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ με τον(την) evry και επιπλέον θα ήθελα να εκφράσω μια παρατήρηση για τους δασκάλους (όχι προσωπικά σε αυτούς αλλά σε αυτούς που τους επιμορφώνουν και σχεδιάζουν γενικώς):

Πόσο απαραίτητα σε ένα δάσκαλο είναι τα ολοκληρώματα, οι παράγωγοι αφού στις "εξομοιώσεις" που κάνανε (οι 2-ετείς να γίνουν ίσοι με τους 4-ετείς) ;;

Υπάρχει ποτέ περίπτωση να διδαχθούν τα ολοκληρώματα στο δημοτικό; Καταργήσαμε την απλή μέθοδο και διδάσκουμε ολοκληρώματα και παραγώγους στο δάσκαλο !

Γιατί κανένας δάσκαλος (σύμφωνα με τα λεγόμενα του psyblaster) δεν διδάσκει ας πούμε τη LOGO; Τι το κακό θα είχε να κατανοήσει ένα παιδί του δημοτικού πώς δημιουργούνται τα σχήματα και τις σχέσεις που έχουν μεταξύ τους;
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: psyblaster στις 18 Οκτ 2009, 05:05:55 ΜΜ
Παράθεση από: evry στις 18 Οκτ 2009, 01:54:49 ΠΜ
Για αυτό κάνουν Αρχαία σήμερα ακόμα και σε ξένες χώρες? Επειδή έχουν μείνει στην Ιστορία?
Το έμμεσο ερώτημα είναι γιατί δε γράφουμε σήμερα στην καθαρεύουσα ή στα Αρχαία αλλά μόνο αυτό δε μου απάντησες. Στηρίζεσαι σε λέξεις και όχι στο περιεχόμενο της φράσης. Το ίδιο συμβαίνει και παρακάτω.

Παράθεση
Εκμάθηση πληκτρολόγησης κάνουν στις σχολές γραμματέων. Αυτό δεν είναι δουλειά του καθηγητή πληροφορικής. Το σχολείο πρέπει να βγάζει σκεπτόμενους πολίτες και να παρέχει παιδεία και όχι κατάρτιση. ο σκοπός δεν είναι να βγάζει εργαζόμενους έτοιμους να στελεχώσουν θέσεις γραφείου.
Το μήνυμα που θέλω να περάσω είναι ότι με την πληκτρολόγηση κερδίζεις χρόνο και όχι ότι είναι πιο αναγκαία η πληκτρολόγηση από τη μάθηση. Στα δημοτικά μπορούν να μάθουν τρόπους ώστε να εξοικονομούν χρόνο και να μάθουν ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ. Το σχολείο παρέχει παιδεία και όχι κατάρτιση; Για την κατάρτιση πού πρέπει να πάει το παιδί; Σε φροντιστήριο ή σε ΚΕΚ; Παίζει ρόλο η λέξη που έγραψα στα κεφαλαία.

Παράθεση
Ακριβώς εκεί ήθελα να καταλήξω. Με την ίδια λογική όπως εσύ λες καλά κάνουν και διδάσκουν στα γυμνάσια και στα λύκεια ως καθηγητές πληροφορικής φιλόλογοι/γυμναστές/θεολόγοι και άλλες απίθανες ειδικότητες. Μην ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι έχουν επιμορφωθεί στην πληροφορική, έτσι δεν είναι? Όπως επιμορφώνονται στα παιδαγωγικά οι πληροφορικοί έτσι επιμορφώνονται και αυτοί στην πληροφορική. Δεν είναι το ίδιο?
Την κολοκυθιά θα παίξουμε;  :P
Για ποια επιμόρφωση μιλάς; των 48 ωρών; Έλεος  :o
Στα παιδαγωγικά 5 με 10 το πολύ πληροφορικοί έχουν την ευκαιρία να επιμορφωθούν κάθε χρόνο (η οποία φυσικά είναι ενός έτους...). Εκεί γιατί δε διαμαρτύρεστε (που δεν δίνουν την ευκαιρία στους πληροφορικούς για παιδαγωγική κατάρτιση);

Παράθεση
Μα φυσικά και λέω όλο για τα παιδιά γιατί επιτέλους θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το κέντρο του εκπαιδευτικού συστήματος είναι ο μαθητής και όχι ο καθηγητής. Αυτό το έχουμε ξεχάσει και δυστυχώς αντί να κοιτάμε το καλό του μαθητή κοιτάμε κατ'αρχήν πως θα διοριστούμε μετά πως θα πάρουμε απόσπαση κοντά στο σπίτι μας με τα μόρια του Άη Στράτη κλπ.

Όσο για το αν θα μπορέσει ο δάσκαλος να τα βγάλει πέρα, δεν μου καίγεται καρφί. Να στρωθεί και να διαβάσει. Αυτή είναι η δουλειά του.
Μπορεί να κυνηγάω τον διορισμό αλλά η συζήτηση αφορά το αν πρέπει να διδαχθούν πληροφορική/ΝΤ τα παιδιά από το δημοτικό και συγκεκριμένα σε αυτό το θέμα από ποιον. Σαν διορισμένος θα έπρεπε να κατανοείς τη θέση μου και όχι να μου λες ότι το μόνο που σκέφτομαι είναι ο διορισμός. Αν νομίζεις κάτι τέτοιο, δεν έχει νόημα η συζήτηση. Μετρά μόνο η δική σου άποψη και τελείωσε  ;)
Όχι δεν έχω ξεχάσει τίποτα ούτε το κέντρο βάρους έχω χάσει. Ίσα ίσα, βρίσκομαι πάνω από τρία χρόνια επάνω στο κέντρο βάρους (διδάσκω σε παιδιά δημοτικού) και η εμπειρία μου αυτά μου έχει προσφέρει, όπως θα δείτε με τα λόγια που θα πω παρακάτω. Φυσικά και είναι τα παιδιά το κέντρο του εκπαιδευτικού συστήματος! Αγνόησες την φράση μου ("Τα παιδιά στο δημοτικό έχουν πάρα πολύ μεγάλη όρεξη για μάθηση και είναι γεμάτα ενέργεια.") και είναι φυσικό ότι χωρίς αυτή βγαίνει άλλο νόημα...!  Εγώ βλέπω ότι ο δάσκαλος κουράζεται με αυτά που έχει ήδη να διδάξει και διαμαρτύρεται σε σχέση με τους καθηγητές που έχουν μόνο ένα αντικείμενο να διδάξουν.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 18 Οκτ 2009, 11:21:48 ΜΜ
Πράγματι, ο δάσκαλος σήμερα έχει αρκετή εργασία και στο σχολείο αλλά και στο σπίτι (ξεχάστε αυτά που έλεγαν παλιότερα...). Ο χρόνος του στην τάξη είναι περιορισμένος και η ύλη των μαθημάτων μεγάλη και δύσκολη. Οι περισσότεροι δάσκαλοι χρησιμοποιούν ώρες της ευέλικτης ζώνης και τεχνικά να τελειώσουν την ύλη των άλλων μαθημάτων (έχετε δει μαθηματικά της Δ και της Ε;). Μεγάλη ευθύνη και άγχος. Χρειάζεται υπομονή και πρέπει να είναι σε εγρήγορση.

Φυσικά σε τέτοιες συνθήκες οι υπολογιστές μάλλον δε μπορούν να μπουν στο πρόγραμμα των μαθημάτων σε καθημερινή ή εβδομαδιαία βάση (άσε που θα χρειαστούν περισσότερα εφτάωρα - με τη δεύτερη ξένη γλώσσα τα παιδιά φεύγουν 14:00 -). Πιστεύω πως και τα παιδιά και οι δάσκαλοι δε θα αντέξουν περισσότερες ώρες (και νέο αντικείμενο) στο κανονικό πρόγραμμα.

Η κούραση για όλους θα είναι μεγάλη.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: evry στις 18 Οκτ 2009, 11:22:33 ΜΜ
 Ένα λεπτάκι γιατί νομίζω ότι έχεις παρεξηγήσει κάποια πράγματα. Κατ'αρχήν προφανώς και δεν αναφερόμουν σε σένα προσωπικά όταν μίλαγα για διορισμούς, αποσπάσεις κλπ. Δεν ήξερα καν αν ήσουν διορισμένος ή όχι. Υπέθεσα ότι είσαι. Απλά το ανέφερα σαν ένα παράδειγμα για να δείξω ότι σήμερα όλοι ασχολούνται με αυτά και όχι με τα σημαντικά που είναι η μόρφωση των παιδιών. Φυσικά δεν αναφέρομαι μόνο στον καθηγητή αλλά στην πολιτεία, στην ΟΛΜΕ κλπ. 
   Καταλαβαίνω την αγωνία όσων θέλουν να διοριστούν και δέχομαι ότι εγώ πλέον μιλάω "εκ του ασφαλούς" αλλά νομίζω ότι τα επιχειρήματα που παρέθεσα έχουν κάποια λογική.
   Δηλαδή το σχολείο πρέπει πρώτα από όλα να παρέχει παιδεία. Αυτό είναι το σημαντικότερο. Να μαθαίνει στα παιδιά πως να σκέφτονται. Η κατάρτιση πρέπει να μείνει μακριά από το σχολείο τουλάχιστον στις μικρές τάξεις.
   Άνοιξες πολλά θέματα και δεν προλαβαίνω να απαντήσω σε όλα, αλλά αυτό το οποίο δεν μου άρεσε καθόλου είναι το επιχείρημα που χρησιμοποίησες για την εξοικονόμηση χρόνου. Τι είναι τα παιδιά και πρέπει να εξοικονομούν χρόνο? στελέχη επιχειρήσεων? Δεν χρειάζεται να μάθουν πολλά. Καλύτερα ας μάθουν λίγα, αλλά αυτά τα λίγα ας τα μάθουν καλά.
   Τέλος σχετικά με αυτό που είπες με την επιμόρφωση των πληροφορικών, η δική μου σκέψη ήταν η εξής: Παλιά όταν η πληροφορική είχε ψωμί, είχαν πέσει όλοι με τα μούτρα και με διάφορα απίθανα σεμινάρια σε word, excel και windows βαπτίζονταν καθηγητές πληροφορικής επειδή είχαν παιδαγωγική επάρκεια. Στο λύκειο η επιστημονική κατάρτιση έχει μεγαλύτερο βάρος από την παιδαγωγική επάρκεια (κατά τη γνώμη μου). Στο δημοτικό τώρα η παιδαγωγική επιστήμη έχει τον πρώτο λόγο και η επιστημονική γνώση ενός αντικειμένου τον 2ο. Επειδή μάλιστα οι γνώσεις που χρειάζονται δεν είναι ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου πιστεύω ότι ένας δάσκαλος που θέλει να μάθει θα μάθει και μόνος του ή με κάποια επιμόρφωση κάποια βασικά πράγματα.

Κατά τη γνώμη μου εμείς προσπαθούμε να κάνουμε στους δασκάλους ότι έκαναν και σε μας οι άλλες ειδικότητες. Ενώ δεν έχουμε το παιδαγωγικό υπόβαθρο που έχουν αυτοί έχουμε την εντύπωση ότι θα το αποκτήσουμε αν πάρουμε 3-4 παιδαγωγικά μαθήματα ή αν περάσουμε από την ΣΕΛΕΤΕ ενώ οι δάσκαλοι σπουδάζουν το αντικείμενο αυτό 4 ολόκληρα χρόνια.
  Αυτή τη στιγμή οι παιδαγωγοί είναι αυτοί που σπουδάζουν παιδαγωγικά και κανείς άλλος. Ούτε οι μαθηματικοί, ούτε οι φυσικοί και φυσικά ούτε εμείς. Υπάρχουν κάποια τμήματα που κάνουν αρκετά παιδαγωγικά και πρακτική όπως  το ΦΠΨ αλλά κατά κανόνα οι πλέον αρμόδιοι για να μπουν σε μια τάξη δημοτικού (αν και διαφωνώ πολύ με τον τρόπο σκέψης τους) είναι οι δάσκαλοι. Αυτό θα πρέπει να το δεχτούμε.
   Αν θέλουμε να κάνουμε κάτι σαν κλάδος για να διοριστούν περισσότεροι πληροφορικοί στην εκπαίδευση νομίζω ότι η αύξηση των ωρών των μαθημάτων μας σε Λύκειο-Γυμνάσιο είναι κάτι όχι μόνο λογικό αλλά και δίκαιο το οποίο μπορεί να υποστηριχθεί με πολύ ισχυρά επιχειρήματα.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: evry στις 18 Οκτ 2009, 11:31:59 ΜΜ

  Επίσης θα ήθελα να πω και μερικά πράγματα για τους δασκάλους. Τελευταία παρατηρώ ότι όλοι ξαφνικά ανακάλυψαν ότι αγαπάνε την εκπαίδευση και θέλουν να γίνουν δάσκαλοι. Αυτός ο ξαφνικός έρωτας των μαθητών με τη διδασκαλία που προέκυψε τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα την κατακόρυφη άνοδο των βάσεων των παιδαγωγικών σχολών, προφανώς έχει να κάνει με τον σημερινό στόχο των περισσότερων νέων που είναι ο διορισμός στο δημόσιο και στη συγκεκριμένη περίπτωση στα δημοτικά.
   Θέλω να πω ότι αν αύριο κάτι συμβεί και οι δάσκαλοι διορίζονται δύσκολα τότε τα 2/3 αυτών που σήμερα εισάγονται στο παιδαγωγικό ούτε καν θα το δηλώσουν. Φοβάμαι ότι οι αυριανοί δάσκαλοι δεν θα είναι τόσο καλοί όσο οι παλαιότεροι για αυτόν ακριβώς τον λόγο. Αυτά όμως είναι απλά σκέψεις. Το μέλλον θα δείξει

Φίλε Δημήτρη να υποθέσω ότι είσαι δάσκαλος? ποια είναι η γνώμη σου για αυτό?
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 18 Οκτ 2009, 11:44:25 ΜΜ
Νομίζω πως όλοι συμφωνούμε...

Οι υπολογιστές στο δημοτικό σχολείο να χρησιμοποιούνται από το δάσκαλο ως μέσο υποστήριξης της διδασκαλίας του στα υπόλοιπα μαθήματα του προγράμματος. Η πληροφορική ως ξεχωριστό μάθημα δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει στο δημοτικό. Έτσι δε χρειάζεται να διορίζεται καθηγητής πληροφορικής για το δημοτικό σχολείο.

Σωστά;
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 19 Οκτ 2009, 12:16:02 ΠΜ
Σωστά evry,

Είναι λάθος να επιλέξει κάποιος αυτό το επάγγελμα με μοναδικό ή βασικό κριτήριο τον εύκολο διορισμό του στο δημόσιο. Δυστυχώς πολλοί σήμερα κάνουν το λάθος αυτό επειδή "πιέζονται" από γονείς και από άλλους παράγοντες. Αυτό όμως θα μας δώσει σε λίγα χρόνια δασκάλους με την χαλαρή νοοτροπία του δημοσίου υπαλλήλου. Κι εγώ δε ξέρω το τι θα γίνει στο μέλλον... Το πιο πιθανόν είναι να καλυφθούν οι θέσεις (ήδη στη βόρεια Ελλάδα δεν υπάρχουν θέσεις) και να δυσκολεύεται ο διορισμός. Έτσι θα έρθει ξανά στον κλάδο μας η πραγματικότητα του `90 (μπήκα στη σχολή στο τέλος της δεκαετίας όπου ο διορισμός ακόμα ήταν αδύνατος και οι βάσεις στο πάτο).
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: psyblaster στις 19 Οκτ 2009, 12:31:07 ΠΜ
Ούτε εγώ είχα τη μανία να διδάξω στο δημοτικό. Όταν μου έδωσαν το δικαίωμα να διδάξω στην Πρωτοβάθμια μου φάνηκε περίεργο. Την πρώτη χρονιά ενθουσιάστηκα. Όλα τα παιδιά ήταν με το χαμόγελο στα χείλη γεμάτα ενθουσιασμό και όρεξη για το μάθημα. Έχουν περάσει χρόνια τώρα που δουλεύω στα δημοτικά και μπορώ να πω ότι έχω συνηθίσει πλέον. Γενικά μου έχει μπει για τα καλά στο μυαλό η ιδέα όπως είδατε από τα μηνύματα μου ότι αυτό θα είναι το στυλ του μαθήματος και εμείς (οι πληροφορικοί) θα το διδάξουμε.

Γενικά τα ερωτήματα μου είναι:
Γιατί υπάρχει το μάθημα "Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση" στο ολοήμερο, αν δεν πρόκειται ποτέ να εισάγουν το μάθημα στο βασικό πρόγραμμα;
Υπάρχει περίπτωση να το καταργήσουν κάποια στιγμή;
Είναι το πρώτο βήμα για την ψηφιακή τάξη;
Για ποιο λόγο να διδάσκεται στο πρόγραμμα του ολοήμερου, στο οποίο πηγαίνουν μόνο όσα παιδιά θέλουν να παρακολουθήσουν και μετά να φτάνουν στο γυμνάσιο μαθητές δύο ταχυτήτων;
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 19 Οκτ 2009, 04:14:02 ΜΜ
psyblaster το ολοήμερο (με όλες τις ειδικότητες) δημιουργήθηκε 1. για να αφήνουν κάπου τα παιδιά τους οι γονείς που δουλεύουν μέχρι τις 16:00 και 2. γιατί μέρος της χρηματοδότησης έγινε από την Ε.Ε. Νομίζω πως αν σταματήσει η χρηματοδότηση από Ε.Ε. και περιοριστεί το ενδιαφέρον των γονιών τότε το πρόγραμμα του ολοήμερου θα σταματήσει.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: iliasthes στις 19 Οκτ 2009, 07:19:22 ΜΜ
Θα ξεκινήσω, λέγοντας πως στο παρελθόν (έχουν περάσει πολλά χρόνια πλέον) έχω διδάξει σε ολοήμερο σχολείο και ήταν υπέροχη εμπειρία για μένα. Θα συνεχίσω προσθέτοντας τα εξής. Σύμφωνα με τα ανθρώπινα στάδια της ανάπτυξης (τα κοινά αποδεκτά από όλες τις σχολές τις ψυχολογίας) η ηλικία μετά την νηπιακή (γύρω στα 5 δηλαδή) μέχρι και τα 12 χρόνια του ανθρώπου είναι αυτή που έχει ως κυρίαρχη δραστηριότητα τη μάθηση. Υπάρχουν δηλαδή εσωτερικές δυνάμεις που σπρώχνουν τον άνθρωπο προς τη μάθηση (ξεκινώντας από τα ατελείωτα γιατί που αντιμετωπίζουν οι γονείς από τα παιδιά τους). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο οτι το δημοτικό, η πρωτοβάθμια εκπαίδευση δηλαδή στις περισσότερες χώρες απλώνεται σε όλη αυτή την ηλικία.

Από την εμφάνιση της εφηβείας και μετά (γύρω στα 12) η κυρίαρχη δραστηριότητα του ανθρώπου είναι άλλη (η σεξουαλική ωρίμανση) και αυτός είναι ένας λόγος που αντιμετωπίζουμε και προβλήματα στο να κινητοποιήσουμε τα παιδιά να ενδιαφερθούν για τη μάθηση. Γι' αυτό το λόγο είναι πολύ σημαντικός ο δεσμός που αναπτύσσει ο μαθητής με την διαδικασία της μάθησης στο δημοτικό. Όχι δηλαδή αν ξέρει να μιλάει αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και να χειρίζεται τον υπολογιστή, αλλά η σχέση αγάπης ή αποστροφής που αναπτύσσει για τη μάθηση, θα τον συντροφεύει για την υπόλοιπη ζωή του. Είναι η ηλικία που ο άνθρωπος θα αγαπήσει ή θα μισήσει το να μαθαίνει και θα μάθει ή δεν θα μάθει να μαθαίνει. Οι γνώσεις που θα πρέπει να αποκτήσει στο δημοτικό είναι ο πυρήνας αυτών των γνώσεων που θα του επιτρέψει να συνεχίσει να μαθαίνει στο Γυμνάσιο και το δημοτικό. Δηλαδή, ανάγνωση, γραφή, βασικά μαθηματικά (πράξεις, κλάσματα, απλές επιλύσεις προβλημάτων κλπ) και ο,τι άλλο διδάσκεται μέχρι σήμερα και ναι πιστεύω και να μάθει κάποια βασικά για του Η/Υ, να τους βλέπει ως εργαλείο μάθησης στην αίθουσα.  Όχι να διδάσκεται πληροφορική, αλλά να χρησιμοποιεί τον Η/Υ όπως χρησιμοποιούσε μέχρι σήμερα το τετράδιο και το μπλοκ της ζωγραφικής

Επίσης, λόγω άλλων χαρακτηριστικών του συγκεκριμένου στάδιου της ανθρώπινης ανάπτυξης, η διαδικασία της μάθησης δεν πρέπει να περιλαμβάνει πολλούς δασκάλους. Ο ένας δάσκαλος είναι η ιδανικότερη περίπτωση. Υπάρχουν αρκετές διεθνείς μελέτες που ουν δείξει αυτό το συμπέρασμα και δεν γνωρίζω καμία που να έχει καταλήξει στο αντίθετο συμπέρασμα. Αν αυτό σημαίνει οτι οι απαιτήσεις από τον σύγχρονο δάσκαλο σε γνώσεις πρέπει να είναι μεγαλύτερες, ας είναι. Ας αυξηθούν οι απαιτήσεις στις παιδαγωγικές σχολές και ας επιμορφώσουν ουσιαστικά τους παλιούς. Τα πανεπιστήμια ξέρουν να οργανώνουν σεμινάρια και επιμορφώσεις με 2.000 και 3.000 ευρώ δίδακτρα, ας αξιοποιηθούν να προσφέρουν και κάτι χρήσιμο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Το γεγονός οτι πολλές ειδικότητες πιέζουν (ανάμεσά τους και εμείς) για εισαγωγή αντικειμένων στο δημοτικό, έχει να κάνει με τις προσλήψεις και όχι με παιδαγωγικά κριτήρια, το γεγονός οτι κάποιες από αυτές τις πιέσεις βρίσκουν έδαφος στο υπουργείο και υλοποιούνται, έχει να κάνει με τις ψήφους (έτσι κι αλλιως οι δάσκαλοι διορίζονται, άρα δεν θα γκρινιάζουν) και όχι με παιδαγωγικά κριτήρια.

Φυσικά καταλαβαίνω την ανθρώπινη ανάγκη και το κηνύγι των νέων συναδέλφων, να εξασφαλίσουν εισόδημα και ασφάλιση, γιατί όπως οι περισσότεροι εδώ μέσα έχω περάσει και εγώ από αυτό το στάδιο. Από το στάδιο της αγωνίας, του άγχους, του καθημερινού τρεξίματος, για αιτήσεις στο υπουργείο, για συνεντεύξεις σε εταιρείες και οπουδήποτε αλλού, απλά δυσκολεύομαι να τους "στηρίξω" σε κάτι που ναι μεν είναι υπέρ του κλάδου μου, αλλά όχι υπέρ της αναβάθμισης της παιδείας.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: psyblaster στις 19 Οκτ 2009, 07:51:56 ΜΜ
Παράθεση από: Δημήτρης 1980 στις 19 Οκτ 2009, 04:14:02 ΜΜ
psyblaster το ολοήμερο (με όλες τις ειδικότητες) δημιουργήθηκε 1. για να αφήνουν κάπου τα παιδιά τους οι γονείς που δουλεύουν μέχρι τις 16:00 και 2. γιατί μέρος της χρηματοδότησης έγινε από την Ε.Ε. Νομίζω πως αν σταματήσει η χρηματοδότηση από Ε.Ε. και περιοριστεί το ενδιαφέρον των γονιών τότε το πρόγραμμα του ολοήμερου θα σταματήσει.
Σκοπός του ολοήμερου δεν είναι να γίνουν νταντάδες οι εκπαιδευτικοί ούτε για να φάμε τα λεφτά της Ε.Ε.
Εμείς οι Έλληνες το καταντήσαμε έτσι. Φαντάζομαι αυτό θα εννοείς... Ο πραγματικός σκοπός αυτού του προγράμματος είναι:
    *  Να γίνει το ολοήμερο σχολείο ο χώρος όπου οι μαθητές θα αναπτύσσουν δεξιότητες γνωστικές, ερευνητικές, κατασκευαστικές, πολιτιστικές. Ταυτόχρονα θα αναπτύσσουν την προσωπικότητα, το χαρακτήρα τους, αλλά και τις γνώσεις τους, «μαθαίνοντας πώς να μαθαίνουν», «πώς να αποδέχονται τους άλλους» και «πώς να είναι υπεύθυνοι και δημιουργικοί».
    * Να δομήσει με «νέα» στοιχεία την εξελικτική πορεία των μαθητών, ώστε αυτοί να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις επιταγές της σύγχρονης κοινωνίας της γνώσης.
    * Να συμβάλλει στην εξυπηρέτηση της οικογένειας του μαθητή και στην απαλλαγή της από τη φροντίδα και το κόστος για αναζήτηση πρόσθετης απασχόλησης του μαθητή εκτός σχολείου.
    * Να ευαισθητοποιήσει τους γονείς και να ενεργοποιήσει τους φορείς της τοπικής κοινωνίας, επιτυγχάνοντας το «άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία».
    * Να διατηρήσει το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης, μέσα από τη συνεργασία ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, τοπική κοινωνία).
(http://edu.klimaka.gr/leitoyrgia-sxoleivn/olohmero/554-skopos-periexomeno-olohmero-dhmotiko-scholeio.html)

iliasthes, πιστεύω ότι έδωσες αρκετά καλά επιχειρήματα για την άποψη σου.
Πάντως εμένα μου αρέσει να διδάσκω στο δημοτικό και άμα είναι έτσι, καλύτερα να δώσω κατατακτήριες για παιδαγωγική  :) Δεν παύω όμως να νιώθω ότι μπορώ να ανταποκριθώ ακόμα και τώρα στις απαιτήσεις των παιδιών. Θέληση να υπάρχει   ;)
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: iliasthes στις 19 Οκτ 2009, 11:01:45 ΜΜ
Σε καμιά περίπτωση δεν το βάζω σε προσωπικό επίπεδο, οτι εσύ δεν είσαι ικανός. Μπορεί από πηγαίο ταλέντο να είσαι καλύτερος από έναν άνθρωπο που σπούδασε παιδαγωγική, όπως μπορεί ένας φιλόλογος που έχει χόμπυ την πληροφορική να είναι καλύτερος προγραμματιστής από μένα. Απλά προσπαθώ να το δω πιο συνολικά και επαναλαμβάνω πως τη δυνατότητα να το αντιμετωπίζω τόσο ψύχραιμα είναι ίσως το γεγονός οτι η μόνιμη και σταθερή δουλειά μου δίνει μια πολυτέλεια να μην είμαι φανατικός υπέρ των "Συντεχνιακών" συμφερόντων μας. Σε άλλη περίπτωση παραδέχομαι πως μπορεί να έβλεπα διαφορετικά τα πράγματα.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 19 Οκτ 2009, 11:47:51 ΜΜ
Σίγουρα psyblaster δεν είναι αυτός ο σκοπός του ολοημέρου αλλά είναι η πραγματικότητα σε αρκετές σχολικές μονάδες. Βέβαια βλέπετε τα πράγματα από διαφορετική πλευρά... Ως ειδικότητα με δικό σας πρόγραμμα και ύλη και φυσικά σε χαλαρούς ρυθμούς. Πραγματικά σας ζηλεύω!!!

Δυστυχώς ολοήμερο παίρνει συνήθως εκείνος ο δάσκαλος που έχει τα περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας και έτσι δε μπόρεσα ακόμα να το δοκιμάσω στη πράξη....

Προσθήκη:

Ακόμα κι αν αγαπάς αυτό το επάγγελμα κάποια στιγμή κουράζεσαι (φαντάσου αν δε το αγαπάς) γιατί συνέχεια τρέχεις. Ειδικά αν είσαι σε μεγάλη σχολική μονάδα τότε τα πράγματα είναι ακόμα δυσκολότερα. Φανταστείτε από το πιο απλό  π.χ. 250 "θηρία" σε μέρα υπηρεσίας (όπως η δική μας την Παρασκευή - και μέσα- ) δημιουργούν μια ... κόλαση που δε ξέρεις πού να πας πρώτα, ποιον να προφυλάξεις.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: evry στις 20 Οκτ 2009, 12:15:30 ΠΜ
Και εγώ ζηλεύω τους δασκάλους γιατί δεν έχουν να κάνουν με 120 μαθητές κάθε χρόνο αλλά με ένα μόνο τμήμα 20-30 μαθητών οπότε η σχέση που αποκτούν με τα παιδιά είναι πολύ διαφορετική από ότι εμείς.

Παράθεση από: Δημήτρης 1980 στις 19 Οκτ 2009, 11:47:51 ΜΜ
Σίγουρα psyblaster δεν είναι αυτός ο σκοπός του ολοημέρου αλλά είναι η πραγματικότητα σε αρκετές σχολικές μονάδες. Βέβαια βλέπετε τα πράγματα από διαφορετική πλευρά... Ως ειδικότητα με δικό σας πρόγραμμα και ύλη και φυσικά σε χαλαρούς ρυθμούς. Πραγματικά σας ζηλεύω!!!

Δυστυχώς ολοήμερο παίρνει συνήθως εκείνος ο δάσκαλος που έχει τα περισσότερα χρόνια προϋπηρεσίας και έτσι δε μπόρεσα ακόμα να το δοκιμάσω στη πράξη....
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 20 Οκτ 2009, 12:35:38 ΠΜ
evry έκανα την προσθήκη χωρίς να δω το μήνυμά σου...

Ωραία είναι στα πρώτα χρόνια... Μετά όμως κουράζεσαι.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 23 Οκτ 2009, 11:31:41 ΜΜ
Παράθεση από: Δημήτρης 1980 στις 19 Οκτ 2009, 04:14:02 ΜΜ
psyblaster το ολοήμερο (με όλες τις ειδικότητες) δημιουργήθηκε 1. για να αφήνουν κάπου τα παιδιά τους οι γονείς που δουλεύουν μέχρι τις 16:00 και 2. γιατί μέρος της χρηματοδότησης έγινε από την Ε.Ε. Νομίζω πως αν σταματήσει η χρηματοδότηση από Ε.Ε. και περιοριστεί το ενδιαφέρον των γονιών τότε το πρόγραμμα του ολοήμερου θα σταματήσει.

...πάντως σύμφωνα με τη νέα πολιτική ηγεσία:

"3. Η τσάντα του μαθητή μένει στο ολοήμερο σχολείο. Είναι προτεραιότητα η καθολική λειτουργία ολοήμερων σχολείων, σε όλη την Ελλάδα, με ενιαίο ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό στα βασικά μαθήματα."

http://pekap.blogspot.com/2009/10/blog-post_20.html
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Δημήτρης Κανάς στις 24 Οκτ 2009, 07:56:05 ΜΜ
ΠαράθεσηΠαράθεση από: Δημήτρης 1980 στις 19 Οκτ 2009, 04:14:02 ΜΜ

    psyblaster το ολοήμερο (με όλες τις ειδικότητες) δημιουργήθηκε 1. για να αφήνουν κάπου τα παιδιά τους οι γονείς που δουλεύουν μέχρι τις 16:00 και 2. γιατί μέρος της χρηματοδότησης έγινε από την Ε.Ε. Νομίζω πως αν σταματήσει η χρηματοδότηση από Ε.Ε. και περιοριστεί το ενδιαφέρον των γονιών τότε το πρόγραμμα του ολοήμερου θα σταματήσει.


...πάντως σύμφωνα με τη νέα πολιτική ηγεσία:

"3. Η τσάντα του μαθητή μένει στο ολοήμερο σχολείο. Είναι προτεραιότητα η καθολική λειτουργία ολοήμερων σχολείων, σε όλη την Ελλάδα, με ενιαίο ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό στα βασικά μαθήματα."

http://pekap.blogspot.com/2009/10/blog-post_20.html

Μακάρι να αλλάξουν τα πράγματα!!!

Για να δούμε και στη πράξη τι οδηγίες θα μας στείλουν. Φτάνει πια με τα γενικόλογα (και τις θεωρίες) των υπουργών και των άλλων προσώπων της πολιτικής ηγεσίας.


Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: gpapargi στις 26 Οκτ 2009, 09:54:35 ΠΜ
Παράθεση από: iliasthes στις 19 Οκτ 2009, 07:19:22 ΜΜ
Σύμφωνα με τα ανθρώπινα στάδια της ανάπτυξης (τα κοινά αποδεκτά από όλες τις σχολές τις ψυχολογίας) η ηλικία μετά την νηπιακή (γύρω στα 5 δηλαδή) μέχρι και τα 12 χρόνια του ανθρώπου είναι αυτή που έχει ως κυρίαρχη δραστηριότητα τη μάθηση. Υπάρχουν δηλαδή εσωτερικές δυνάμεις που σπρώχνουν τον άνθρωπο προς τη μάθηση (ξεκινώντας από τα ατελείωτα γιατί που αντιμετωπίζουν οι γονείς από τα παιδιά τους). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο οτι το δημοτικό, η πρωτοβάθμια εκπαίδευση δηλαδή στις περισσότερες χώρες απλώνεται σε όλη αυτή την ηλικία.

Από την εμφάνιση της εφηβείας και μετά (γύρω στα 12) η κυρίαρχη δραστηριότητα του ανθρώπου είναι άλλη (η σεξουαλική ωρίμανση) και αυτός είναι ένας λόγος που αντιμετωπίζουμε και προβλήματα στο να κινητοποιήσουμε τα παιδιά να ενδιαφερθούν για τη μάθηση. Γι' αυτό το λόγο είναι πολύ σημαντικός ο δεσμός που αναπτύσσει ο μαθητής με την διαδικασία της μάθησης στο δημοτικό. Όχι δηλαδή αν ξέρει να μιλάει αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και να χειρίζεται τον υπολογιστή, αλλά η σχέση αγάπης ή αποστροφής που αναπτύσσει για τη μάθηση, θα τον συντροφεύει για την υπόλοιπη ζωή του. Είναι η ηλικία που ο άνθρωπος θα αγαπήσει ή θα μισήσει το να μαθαίνει και θα μάθει ή δεν θα μάθει να μαθαίνει. Οι γνώσεις που θα πρέπει να αποκτήσει στο δημοτικό είναι ο πυρήνας αυτών των γνώσεων που θα του επιτρέψει να συνεχίσει να μαθαίνει στο Γυμνάσιο και το δημοτικό. Δηλαδή, ανάγνωση, γραφή, βασικά μαθηματικά (πράξεις, κλάσματα, απλές επιλύσεις προβλημάτων κλπ) και ο,τι άλλο διδάσκεται μέχρι σήμερα και ναι πιστεύω και να μάθει κάποια βασικά για του Η/Υ, να τους βλέπει ως εργαλείο μάθησης στην αίθουσα.  Όχι να διδάσκεται πληροφορική, αλλά να χρησιμοποιεί τον Η/Υ όπως χρησιμοποιούσε μέχρι σήμερα το τετράδιο και το μπλοκ της ζωγραφικής


Δεν έχω να προσφέρω κάποια άποψη πάνω στο συγκεκριμένο θέμα συζήτησης αλλά μου φάνηκαν εξαιρετικά ενδιαφέροντα αυτά που γράφει το παραπάνω απόσπασμα και ειδικά αυτά στα οποία έδωσα έμφαση.

Που θα μπορούσα να βρω μια συστηματική παρουσίαση τέτοιων απόψεων; Υπάρχει κάποιο καλό βιβλίο δηλαδή που να παρουσιάζει τις βασικές ιδέες χωρίς να χρησιμοποιεί ξύλινη γλώσσα;   Το τονίζω το τελευταίο γιατί όποτε έτυχε να ξεφυλίσω βιβλίο που μιλάει για παιδαγωγικά με πήρε ο ύπνος σε 5 λεπτά.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: iliasthes στις 27 Οκτ 2009, 07:02:15 ΜΜ
Χα, χα. Έχεις δίκιο. Στα παιδαγωγικά και την ψυχολογία μπορεί να διαβάζεις ένα βιβλίο 500 σελίδων και αυτό που σε ενδιαφέρει να μην είναι σε περισσότερες από 10-20 σελίδες.  Από όσα έχω διαβάσει κανένα δεν αποφεύγει αυτό που λες, απλά τα διαβάζω με "παρέα". Η κοπέλα μου είναι ψυχολόγος και κυρίως από αυτήν έχω δανειστεί βιβλία και με προσανατολίζει τι να διαβάσω και φυσικά τα συζητάω μαζί της για να μπορέσω να κρατήσω αυτό που θα με βοηθήσει πραγματικά.
1. "Εκπαιδευτική ψυχολογία" δεν θυμάμαι συγγραφείς το διαφήμιζε όμως και στην alfavita, αλλά είνα πανάκριβο -130 ευρώ-, αν δεν το είχε πάρει η κοπέλα μου για την σχολή της δεν θα το έπαιρνα. Το συγκεκριμένο βιβλίο έχει και πρακτικά παραδείγματα, βέβαια για μικρές ηλικίες, αλλά είναι πολύ καλό. Περιλαμβάνει μάλιστα παραδείγματα και για κάθε σχολή. 2. Η ανάπτυξη των παιδιών (σε 3 τόμους) εκδόσεις Τυπωθήτω, διδάσκεται στο ΑΠΘ στο τμήμα ψυχολογίας και το διάβαζα, γιατί σκεφτόμουν να δώσω κατατακτήριες. Βέβαια εγώ βρήκα περισσότερο ενδιαφέρον στις ανέκδοτες ιστορίες που ήταν εκτός ύλης. Εκεί περιγράφονται τα στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου, οι δραστηριότητες που είναι σημαντικές σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης, κρίσιμα στάδια που αν χαθεί η ευκαιρία να αναπτύξει ο άνθρωπος κάποιες ικανότητες ίσως να μην μπορέσει ποτέ να τις αναπτύξει κ.ο.κ.  3. Ένας "πολιτικός ψυχολόγος", ο οποίος ειδικεύεται στο έργο του Βιγκότσκι ο Ελισσαίος Βαγενάς, μου κέντρισε επίσης το ενδιαφέρον, κυκλοφορούν κάποια έργα του (μου άρεσε ιδιαίτερα ένα που έγραψε για την επιθετικότητα των εφήβων).
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: iliasthes στις 27 Οκτ 2009, 07:23:34 ΜΜ
Και η ανάπτυξη των παιδιών είδα πως διαφημίζεται στο alfavita. Αλλά ο ένας τόμος μόνο κάνει 49 ευρώ και αυτός δεν είναι ο μεγάλος τόμος. Αν έχεις πρόσβαση σε κάποια βιβλιοθήκη θα ήταν καλύτερα να το δανειστείς από εκεί.
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: evry στις 16 Ιουλ 2010, 08:47:39 ΜΜ
Μόλις είδα το παρακάτω άρθρο στο Αλφαβήτα http://www.alfavita.gr/artro.php?id=5492 (http://www.alfavita.gr/artro.php?id=5492)  που λέει
Ποιες ειδικότητες διδάσκουν χορό - εικαστικά - θέατρο - νέες τεχνολογίες - μουσική

και στην κατηγορία Νέες Τεχνολογίες λέει

4. ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
Για το διδακτικό αντικείμενο «Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» μπορούν να υποβάλουν αίτηση οι κλάδοι ΠΕ19.50 και ΠΕ20.50.

Οι .50 δεν είναι αυτοί που έχουν και προσόντα ειδικής αγωγής? τι γίνεται? έχουν κάνει λάθος?
υποθέτω ότι αυτό αναφέρεται στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα και όχι στο ολοήμερο. Δηλαδή για να διδάξεις σε δημοτικό πρέπει να είσαι του κλάδου ΠΕ19.50? δεν νομίζω ότι υπάρχουν τόσοι πολλοί ΠΕ19.50
ξέρει κανείς τίποτα?
Τίτλος: Απ: Ο δάσκαλος ή ο πληροφορικός στα δημοτικά;
Αποστολή από: Wizard στις 16 Ιουλ 2010, 10:34:51 ΜΜ
Σκόρπια άρθρα βάζουν στο alfavita, είναι για τα Ολοήμερα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία, δες εδώ όλη την εγκύκλιο: http://edu.klimaka.gr/ekpaideytikoi-anakoinvseis/anaplirotes-oromisthioi/233-egkyklios-proslhpshs-anaplhrwtes-wromisthioi-eidikhs-agwghs.html?start=6 (http://edu.klimaka.gr/ekpaideytikoi-anakoinvseis/anaplirotes-oromisthioi/233-egkyklios-proslhpshs-anaplhrwtes-wromisthioi-eidikhs-agwghs.html?start=6)