ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ξεκίνησε από ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ, 23 Μαρ 2006, 11:04:16 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ

ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΜΙΑ ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ; ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Η ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ?

ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗ ΨΕΥΔΟΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΚΑΙ ΣΕ ΕΝΑ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ ?

ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΑΞΙΖΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ ΧΡΟΝΟ ΣΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΑΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΚΑΙ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕ ΤΙ ΜΟΡΦΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ.

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΟΠΟΥ ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΙ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ (?) ΕΝΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ ?

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ 


gpapargi

Έχω ακούσει διάφορά σχετικά με το θέμα. Αλλά κυρίως φήμες. Με βάση αυτά που καταλαβαίνω εγώ, το μάθημα έχει μέλλον διότι το αντικείμενο που διαπραγματεύεται έχει μέλλον. Πληροφορική δεν είναι το word, το excel και το σερφάρισμα στο internet. Η σοβαρή πληροφορική είναι ,ας πούμε, η επιστήμη που σχετίζεται με την πληροφορία. Δηλαδή μπορείς να την επεξεργαστείς (προγραμματισμός), να την μεταδώσεις (τηλεπικοινωνίες) και δεν ξέρω εγώ το άλλο.

Δεν είναι τυχαίο ότι  οι σχολές που έχουν σαν αντικείμενο την πληροφορική με την ευρύτερη έννοια, είναι και αυτές που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση από όλες τις άλλες.

Η ΑΕΠΠ ίσως το μοναδικό μάθημα καθαρής πληροφορικής και δε βλέπω κανένα λόγο για να πάψει να υπάρχει.  Δηλαδή κάποιος που θα προτείνει την κατάργησή του και την αντικατάστασή του με κάποιο άλλο μάθημα θα πρέπει να δώσει ένα καλό επιχείρημα.

Εγώ μέχρι στιγμής έχω ακούσει το κλασσικό «λένε ότι θα καταργηθεί το μάθημα». Αλλά δεν έχω ακούσει ποτέ ποιος ακριβώς το λέει και πως το στηρίζει.

Να το συζητήσουμε το ζήτημα, αλλά πρώτα θα ήθελα να μάθω τι αξιοπιστία έχουν οι φήμες που κυκλοφορούν. Μη μιλάμε τζάμπα.

EleniK

Και εγώ θα συμφωνήσω με τον Γιώργο. Το μάθημα αποτελεί βάση για πολλές σχολές. Πάντως όταν έλεγαν για κατάργηση μαθημάτων δεν αναφερόντουσαν στο συγκεκριμένο μάθημα.   
Ελένη Κοκκίνου
Καθηγήτρια Πληροφορικής, ΠΕ19

Christos

#3
Νομίζω ότι αφού μείναμε αλώβητοι από  το πρώτο κύμα μεταρρυθμίσεων είμαστε σε καλό δρόμο. Συγκεκριμένο πλάνο από το Υπουργείο Παιδείας δεν υπάρχει -από ότι ξέρω τουλάχιστον- εκτός από την γενικά αναφερόμενη αλλαγή στο σύστημα εξετάσεων από την σχολική χρονιά 2008-2009. Φημολογείται πάντως ότι μάλλον οι πανελλήνιες εξετάσεις θα αποδεσμευθούν από το Λύκειο, όσο σύνθετο μπορεί να είναι αυτό.

Vangelis

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Γιώργου Παπαδόπουλου (Πάρεδρος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και επι χρόνια υπέυθυνος για το μάθημα της πληροφορικής) σε τραπέζι συζητήσεων στο Συνέδριο Πληροφορικής που έγινε στην Κόρινθο το 2005 υπάρχει πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου να γίνει το μάθημα ΑΕΠΠ γενικής παιδείας, να αλλάξει τίτλο (πιθανά Αλγοριθμική) και πιθανά να μπορεί να γίνει και απο τους μαθηματικούς  (υπάρχει ενδιαφέρον σύμφωνα με την έκφρασή του).   Την πρόταση δεν την έχω δεί ούτε εγώ ούτε  και κάποιος άλλος απ΄όσο γνωρίζω.
Κίνδυνος υπάρχει γιατί ακόμα και καθηγητές πανεπιστημιακών τμημάτων πληροφορικής υποστηρίζουν ότι η αναγκαία αφαιρετική ικανότητα για τη λύση προβλημάτων καλιεργείται καλύτερα με τα μαθηματικά. Άλλοι υποστηρίζουν ότι το μάθημα ΑΕΠΠ "δεν έχει βρεί το δρόμο" άκόμα.  (περισσότερα στο συνέδριο της Θεσσαλονίκης το΄φθινόπωρο)
Ένας άλλος παράγοντας που πιθανά θα μετρήσει είναι το επίπεδο διδασκαλίας του μαθήματος.  Στον κόσμο δεν ακούγονται πολλά καλά πράγματα σχετικά με το επίπεδο  διδασκαλίας της πληροφορικής στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.  Το μάθημα ΑΕΠΠ δεν έχει τέτοια προβλήματα μέχρι σήμερα και ελπίζω να μην αποκτήσει.
Καλό είναι να οργανωθούμε στις διάφορες ενώσεις  μας(ΕΠΥ, ΠΕΚΑΠ)  για να μπορούμε ενωμένα να "παλέψουμε" .

gpapargi

Αυτό όντως είναι κάτι συγκεκριμένο πάνω στο οποίο μπορούμε να εκφράσουμε απόψεις.

Αν σύμφωνα με τα λεγόμενα του Γ. Παπαδόπουλου και την πρόταση του ΠΙ, η ΑΕΠΠ γίνει γενικής παιδείας, τότε αυτό δείχνει ότι το μάθημα κερδίζει έδαφος. Όχι μόνο δεν καταργείται αλλά γίνεται γενικής παιδέιας. Αυτό νομίζω ότι είναι καλό.

Τη φράση:

«Κίνδυνος υπάρχει γιατί ακόμα και καθηγητές πανεπιστημιακών τμημάτων πληροφορικής υποστηρίζουν ότι η αναγκαία αφαιρετική ικανότητα για τη λύση προβλημάτων καλιεργείται καλύτερα με τα μαθηματικά.»

δεν την πολυκαταλαβαίνω. Τα μαθηματικά διδάσκονται ήδη. Δεν τίθεται θέμα «ή ΑΕΠΠ ή μαθηματικά». Υπάρχει χώρος και για τα δυο. Άλλωστε πολλά μαθηματικά προβλήματα λύνονται με εξαντλητικό έλεγχο όλων των περιπτώσεων. Κλασσικό παράδειγμα είναι το πρόβλημα των 4 χρωμάτων σύμφωνα με το οποίο 4 χρώματα είναι αρκετά για να χρωματιστεί οποιοσδήποτε χάρτης έτσι ώστε γειτονικές χώρες να έχουν διαφορετικά χρώματα. Αυτό το καθαρά μαθηματικό πρόβλημα λύθηκε με χρήση υπολογιστή. Οι 2 αυτοί χώροι αλληλοσυμπληρώνονται. Αυτό το ξέρουν καλά οι καθηγητές πανεπιστημιακών τμημάτων πληροφορικής.

Και εγώ πιστεύω ότι το μάθημα δεν έχει βρει το δρόμο τους ακόμα. Πιστεύω ότι θα πρέπει να μετράει η ποιότητα του αλγορίμθου. Το «ότι τρέχει θεωρείται σωστό» είναι κάτι ξένο από την επιστήμη της αλγοριθμικής. Αυτό θα πρέπει να φανεί και στο μάθημα. Όποιος κάνει πλήρη ταξινόμηση για να βρει τους 1-2 μεγαλύτερους αριθμούς και όποιος χρησιμοποιεί πίνακα σε πρόβλημα που δεν είναι αναγκαίο θα πρέπει να χάνει πόντους. Θα πρέπει να σεβαστούμε και να συμμορφωθούμε με αυτά που διδάσκει η επιστήμη των υπολογιστών.

Θα ήθελα επίσης να σχολιάσω λίγο το ποιοι είναι οι κατάλληλοι να διδάσκουν το μάθημα.

Για να μπορεί κάποιος να διδάξει αλγοριθμική θα πρέπει καταρχήν σα φοιτητής να έχει διδαχθεί αλγοριθμική. Στα πανεπιστήμια δεν υπάρχει κάποιο μάθημα «Αλγοριθμική». Η αλγοριθμική διδάσκεται ως κύριο αντικείμενο των μαθημάτων προγραμματισμού. Ο διδάσκοντας λοιπόν θα πρέπει να έχει πάρει μαθήματα προγραμματισμού (πχ εισαγωγή στον προγραμματισμό, τεχνικές προγραμματισμού).  Εκεί διδάσκεται η κατασκευή του αλγορίθμου και οι αρχές του δομημένου προγραμματισμού.

Επίσης ο ιδανικός διδάσκων θα πρέπει να έχει διδαχθεί δομές δεδομένων. Υπάρχει το κεφάλαιο 3 που πραγματεύεται το αντικείμενο.

Ακόμα θεωρώ ότι ο ιδανικός διδάσκων θα πρέπει να έχει διδαχθεί πολυπλοκότητα αλγορίθμων. Για την ώρα το συγκεκριμένο κεφάλαιο είναι εκτός ύλης αλλά κάποια στιγμή μπορεί να μπει. Ο διδάσκων θα πρέπει να καταλαβαίνει τι εστί καλός και τι κακός αλγόριθμος και να ωθεί τους μαθητές στην κατάλληλη κατεύθυνση. Το μάθημα αυτό δίνει την απόσταση ασφαλείας στο διδάσκοντα. Θεωρώ αδιανόητο το να διδάσκει κάποιος αλγοριθμική χωρίς να ξέρει πως αξιολογείται ένας αλγόριθμος (κι ας μην είναι στην ύλη).

Τέλος θεωρώ ότι ο ιδανικός διδάσκων θα πρέπει να έχει επαρκή μαθηματική κατάρτιση. Ο μαθηματικός τρόπος σκέψης είναι απαραίτητος για την επίλυση κάποιου προβλήματος. Πέρα από αυτό, πως μπορείς να λύσεις ένα πρόβλημα (πχ εύρεση πρώτων παραγόντων, διαιρερότητα, αριθμητικό υπολογισμό ολοκληρώματος κλπ) αν δεν καταλαβαίνεις τι ακριβώς ζητάει;

Με βάση τα παραπάνω θεωρώ ότι το μάθημα της αλγοριθμικής είναι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των πληροφορικών. Τα 3 πρώτα μαθήματα που αναφέρω είναι ξεκάθαρο ότι είναι στα προγράμματα σπουδών των σχολών που διδάσκουν πληροφορική. Αλλά αν δει κανείς τους οδηγούς σπουδών τμημάτων πληροφορικής, ηλεκτρολόγων μηχανικών και όσων άλλων βγάζουν πληροφορικούς, θα δουν ότι υπάρχουν πολλά υποχρεωτικά μαθήματα καθαρών μαθηματικών.

Σχεδόν σε όλες αυτές τις σχολές διδάσκεται απειροστικός λογισμός (παράγωγοι, ολοκληρώματα, ακολουθίες, σειρές), διανυσματική ανάλυση, πολλαπλά/επικαμπύλια/επιφανειακά ολοκληρώματα, διαφορικές εξισώσεις, άλγευρα, αναλυτική γεωμετρία, θεωρία αριθμών. Όλα αυτά ξεπερνούν κατά πολύ το αναγκαίο επίπεδο μαθηματικών που πρέπει να έχει κανείς   για να μπορεί να διδάξει κανείς στο σχολείο αλγοριθμική.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι το αν μπορούν οι μαθηματικοί να διδάξουν το συγκεκριμένο μάθημα.
Σαφώς κάποιος που έχει πτυχίο μαθηματικών με κατεύθυνση στην πληροφορική, έχει πάρει τα παραπάνω μαθήματα και θεωρώ ότι έχει τις απαιτούμενες γνώσεις. Ωστόσο αυτό δε νομίζω ότι ισχύει για όλους τους μαθηματικούς. Ένας μαθηματικός 50 χρονών που απλά έχει μείνει στο πτυχίο του θεωρώ ότι δεν μπορεί να διδάξει αυτό το μάθημα. Αν δεν έχει ανοίξει ποτέ του υπολογιστή είναι δυνατό να έχει υλοποίσει ποτέ του αλγόριθμο; Αν δεν έχει δει ποτέ του επαναληπτική δομή, πως θα διδάξει αλγοριθμική; Θεωρώ ότι το μάθημα δεν μπορεί να ανοίξει για τους μαθηματικούς γιατί ο μαθηματικός στη γενική περίπτωση δεν έχει τις απαιτούμενες γνώσεις. Μπορεί μόνο υπο περιορισμούς.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το υπουργείο πολύ πρόσφατα είχε θεωρήσει παιδαγωγικά ανεπαρκείς τους καθαρούς πληροφορικούς να διδάξουν ΑΕΠΠ επειδή δεν είχαν οι σχολές τους παιδαγωγικά μαθήματα. Εγώ θα ήθελα να το αντιστρέψω λιγο και να ρωτήσω: Κάποιος που δεν έχει διδαχθεί προγραμματισμό, δομές δεδομένων και πολυπλοκότητα αλγορίθμων είναι πληροφορικά επαρκής για να διδάξει ΑΕΠΠ;

Θα ήθελα να τονίσω ότι στα παραπάνω επιχειρήματα που αναφέρω στέκομαι καθαρά στο ποιος έχει τις γνώσεις να διδάξει κάτι και όχι στο αν είναι δίκαιο να διδάσκουν οι απόφοιτοι όλων των σχολών κάποιο μάθημα, τη στιγμή που υπάρχουν σχολές που έχουν αποκλειστικό αντικείμενο αυτό του μαθήματος.
Με αυτό το χαλαρό σκεπτικό θα έπρεπε τόσο οι φυσικοί όσο και οι πληροφορικοί να διδάσκουν μαθηματικά στα σχολεία. Πιο πολλά μαθηματικά έχει διδαχθεί ο φυσικός και ο πληροφορικός από την πληροφορική που έχει διδαχθεί ένας μαθηματικός. Κάπου δηλαδή θα πρέπει να έχουμε ενιαία κριτήρια παντού και όχι άλλοτε να στεκόμαστε στο ποιοι έχουν τις γνώσεις και άλλοτε στο ποιοι έχουν τα σχετικά πτυχία.  Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.

Μανώλης Σταματάκης

Λίγες φορές έχω συμφωνήσει τόσο πολύ με μια άποψη.
Νομίζω ότι κάλυψες ΑΡΙΣΤΑ το θέμα.

Vangelis

Συμφωνώ ότι ή τοποθέτηση του Γιώργου είναι πολύ καλή αλλά δυστυχώς δεν "δουλέυουν" έτσι τα πράγματα στην εκπαιδευση.  Δεν μπορεί να γίνει πρακτικός διαχωρισμός των Μαθηματικών που έχουν κατάλληλη εκπαίδευση αλγοριθμικής απο αυτούς που δεν έχουν.  Μην ξεχνάμε ότι και πολλοί απο τους δικούς μας συναδέλφους δεν έχουν την κατάληλη εκπαίδευση π.χ οι απόφοιτοι των ΤΕΙ Πειραιά δεν έχουν παρακολουθήσει καθόλου μαθήματα Βάσεων Δεδομένων και ότι έχεουμε πολλούς συναδέλφους με άλλα αρχικά πτυχία.   Είναι γνωστό επίσης το πρόβλημα που υπάρχει στους  φιλολόγους όπου απόφοιτοι Φιλοσοφίας που δεν έχουν παρακολουθήσει κάνενα μάθημα αρχαίων Ελληνικών  (είναι προαιρετικα) καλούνται (και έχουν κάθε δικάιωμα) να διδάξουν αρχαία.   Τα ίδια προβλήματα υπάρχουν στον κλάδο ΠΕ04 με φυσικούς, χημικούς γεωλόγους κ.λπ. Συνεπώς  δεν μπορεί να γίνει  διαχωρισμός δυνατότητας διδασκαλίας ενός μαθήματος με βάση τι γνωρίζουν ή τι έχουν διδαχθεί οι καθηγητές παρά μόνο τι ειδικότητα έχουν.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν το μάθημα  "Αλγοριθμική" δοθεί πρώτη ανάθεση σε Πληροφορικούς και Μαθηματικούς  οποιοσδήποτε Μαθηματικός μπορεί να το διεκδικήσει.
Τώρα αν το μάθημα ΑΕΠΠ αναβαθμίζεται με την μετατροπή του σε γενικής Παιδείας είναι πολύ αμφιλεγόμενο.  Το άμεσο "κέρδος" είναι ότι θα αυξηθούν οι ώρες των Πληροφορικών αλλά με άμεση επίπτωση στο ενδιαφέρον των μαθητών (γνωρίζεται όλοι πόσο ενδιαφέρονται οι μαθητές της Γ Λυκείου για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας".  Δεν έχω κάποια συγκεκριμένη πρόταση και πολύ θα ήθελα να ξέρω τις αποψεις και των άλλων συναδέλφων πάνω σε αυτό το θέμα. 
Σχετικά με την πρότασή μου «Κίνδυνος υπάρχει γιατί ακόμα και καθηγητές πανεπιστημιακών τμημάτων πληροφορικής υποστηρίζουν ότι η αναγκαία αφαιρετική ικανότητα για τη λύση προβλημάτων καλιεργείται καλύτερα με τα μαθηματικά.»
αναφέρομαι στην συζήτηση για την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός μαθήματος πληροφορικής στην Γ Λυκείου.   Στο θέμα αυτό θεωρώ ότι ένα μάθημα Προγραμματισμού  δεν έχει μέλλον στη Γ Λυκείου αντίθετα ένα μάθημα Αλγοριθμικής το οποίο να συνδυάζει και θέματα ποιότητας αλγορίθμου (εδώ συμφωνώ απόλυτα με τον Γιώργο) έχει μέλλον.    Πιθανά επίσης να έχει μέλλον ένα μάθημα επικοινωνίας "Ανθρώπου- Μηχανής" στη Β Λυκείου σε αντικατάσταση της Τεχνολογίας επικοινωνιών που θα πρεπει σιγά -σιγά να το σκεπτόμαστε.
Στο συνέδριο της Θεσσαλονίκης θα γίνει μια σχετική συζήτηση και ελπίζω να καταλήξουμε και εμείς σαν Πληροφορικοί τι θέλουμε.

Λάμπρος Μπουκουβάλας

παιδιά, θυμηθείτε το στρατό... άλλο περιμένεις και άλλο γίνεται!
σαν τη γνωστή ρύση: "ένα βράδυ μέθυσα σε μπαράκι. την επόμενη μέρα ξύπνησα και είχα καταταχτεί στο ρωμαϊκό στρατό. από τότε δε ξανάβαλα γουλιά στο στόμα μου"!
πολύ φοβάμαι ότι κάποια στιγμή θα μας "φάει" το λόμπι άλλων κλάδων και θα υποβαθμιστεί το μάθημα. πάντως είναι θετικό ότι όταν πριν λίγα χρόνια έγιναν αλλαγές, η ΑΕΠΠ διατηρήθηκε ως μάθημα κατεύθυνσης. επίσης θετικές είναι οι συζητησεις που γίνονται κατά καιρούς για μεταβολή του μαθήματος της επιλογής σε γενικής παιδείας. φαίνεται έτσι μια τάση. εκτός κι αν μας τη φέρουν... νοιώθω λίγο αδύναμος ως ΠΕ19-20 σε σχέση με άλλους κλάδους!
Λάμπρος Μπουκουβάλας
MSc - MRes

http://blogs.sch.gr/lambrosbouk

Ο Θουκυδίδης  (που τον διαβάζουν οι ξένοι, αλλά όχι εμείς)  έγραφε: «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αληθείας, και επί τα ετοίμα μάλλον τρέπονται» (Ι, 20, 3). Οι περισσότεροι δηλαδή αναζητούν αβασάνιστα την αλήθεια και στρέφονται σε ό,τι βρίσκουν έτοιμο. Δεν προβληματίζονται...

Christos

#9
Συνάδελφοι, αν η ΑΕΠΠ γίνει γενικής παιδείας, πολύ φοβάμαι ότι όχι μόνο δεν αναβαθμίζεται, αλλά μάλλον θα καταλήξει στα αζήτητα. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, το 55% των μαθητών της Γ' Λυκείου (και φυσικά η συντριπτική πλειοψηφία των υποψηφίων της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης), επέλεξαν φέτος σαν μάθημα επιλογής τα Μαθηματικά Γ.Π. Οι υποψήφιοι της Θετικής και της Θεωρητικής που δεν επέλεξαν Μαθηματικά επέλεξαν Βιολογία και Ιστορία αντίστοιχα. Αν λοιπόν συμπεριληφθεί η ΑΕΠΠ κάποια στιγμή στα μαθήματα γενικής παιδείας, τότε νομίζω οτι θα επιλέγεται μόνο από ένα πολύ μικρό ποσοτό υποψηφίων που επιθυμούν την εισαγωγή τους σε σχολή Πληροφορικής.

Είναι ευνόητο ότι όταν μειώνεται το ενδιαφέρον και η προτίμηση των μαθητών για ένα μάθημα, αναλόγως μειώνεται και η βαρύτητα του στο εκπαιδευτικό σύστημα. 

Το αν το μάθημα αλλάξει τίτλο και περιεχόμενο και αν θα μπορεί να διδάσκεται και από συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων, είναι ερωτήματα που σχετίζονται με άγνωστους παράγοντες. Σε περίπτωση πάντως που γινόταν τώρα η μεταπήδηση του μαθήματος της ΑΕΠΠ σε γενικής παιδείας, τότε σαφώς και θα υποβαθμιζόταν.


Laertis

Άσχετη εντελώς με το θέμα η απάντησή μου, αλλά δε μπορώ να μην απαντήσω στην παρατήρηση του προφέσορα με κατάλληλη εκπαίδευση Vangeli

"Μην ξεχνάμε ότι και πολλοί απο τους δικούς μας συναδέλφους δεν έχουν την κατάληλη εκπαίδευση π.χ οι απόφοιτοι των ΤΕΙ Πειραιά δεν έχουν παρακολουθήσει καθόλου μαθήματα Βάσεων Δεδομένων και ότι έχεουμε πολλούς συναδέλφους με άλλα αρχικά πτυχία. "


Φίλε Vangeli δε ξέρω τι σχολή έχεις τελειώσει κι ούτε με ενδιαφέρει δηλαδή , αλλά βλέπω ότι αυτό που έμαθες καλύτερα στη σχολή σου είναι να κρίνεις με πάρα πολύ μεγάλη ευκολία και μεγάλη υπεροψία τους υπολοίπους. Εσύ δηλαδή είσαι κατάλληλος και τα γνωρίζεις όλα ? Ο εαυτός σου είναι μέσα στους "πολλούς συναδέλφους που δεν έχουν κατάλληλη εκπαίδευση" ;

Σαν απόφοιτος το τμήματος Η/Υ Συστημάτων του ΤΕΙ Πειραιά εδώ και 16 χρόνια (-μπήκα το 1985 όταν η Πληροφορική τότε δεν υπήρχε παρά μόνο σε 2 ΤΕΙ και 2 ΑΕΙ σ'όλη την Ελλάδα και για να μπεις έφτυνες αίμα-) θεωρώ τον εαυτό μου επαρκέστατο στην εκπαιδευτική διαδικασία  και όποια κι αν είναι η γνώμη σου για τους συναδέλφους αποφοίτους μου να την κρατήσεις για τον εαυτό σου και να μην την δημοσιοποιείς αλόγιστα και απερίσκεπτα (για μην πω ανοήτως...).
Ναι μέχρι πρότεινως δεν υπήρχε μάθημα ΒΔ στο τμήμα.  Και το συμπέρασμά σου είναι ότι κανένας μας δε γνωρίσει το αντικείμενο ; Είσαι μακρια νυχτωμένος φίλε μου. Εγώ προσωπικά στη σχολή και Σχεσιακές Βάσεις έκανα σε κάποια εργασία και d-base και Clipper δούλεψα (είμαι παλιός βλέπεις αλλά όχι ανεπαρκείς).

Συμβουλή ...
Δε σε θεωρώ έτοιμο και ικανό να κριτικάρεις μια ολόκληρη σχολή και τους αποφοίτους της γιαυτό θα σε παρακαλέσω να ασχοληθείς με πιο φλέγοντα ζητήματα της εκπαίδευσης και άσε εμάς τους φτωχούς σε γνώσεις και ανεπαρκείς εκπαιδευτικά ΠΕ20 να βρούμε το δρόμο μας χωρίς την καθοδήγησή σου.

Λίγη αυτοκριτική δεν βλάπτει πολλές φορές ...

Λυπάμαι αλλά με τέτοιες εμπρηστικές δημοσιεύσεις δε νομίζω ότι διαφυλάττουμε την ομόνοια του κλάδου την οποία μέχρι τώρα τουλάχιστον διέβλεπα σε αυτό το στέκι... Οι καιροί αλλάζουν ...

Λυπάμαι γιατί καιρός είναι να χωριστούμε σε αποφοίτους ΤΕΙ και ΑΕΙ Πληροφορικής σε επάρκείς και ανεπαρκείς λες και δε μας έφταναν ότι τραβήξαμε απο τους συναδέλφους με άλλα πτυχία ...

Τέλος λυπάμαι γιατί μετά απο τόσα χρόνια στην Πληροφορική ( 5 χρόνια στον ιδιωτικό τομέα και στη συνέχεια 10 χρόνια στην εκπαίδευση ) βρέθηκε κάποιος προφανώς νεότερος να με χαρακτηρίσει όχι κατάλληλα εκπαιδευμένο... Τι να πω ... Μάλλον δε χρειάζεται να ξαναπώ τίποτε ...
Και να ξέρεις φίλε Vangeli η σιωπή δεν σημαίνει πάντα αδυναμία και άγνοια ...

Ευχαριστώ για την υπομονή 

Συγγνώμη απο το Forum για την έκταση, το ύφος και το άσχετο θέμα της απάντησης αλλά θεωρώ ότι προκλήθηκα .

Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

gpapargi

Βαγγέλη το ότι δεν μπορεί να γίνει πρακτικός διαχωρισμός των Μαθηματικών που έχουν κατάλληλη εκπαίδευση αλγοριθμικής από αυτούς που δεν έχουν, σημαίνει ότι το μάθημα δεν μπορεί να διεκδικηθεί από τους μαθηματικούς.

Αν οι μισοί ξέρουν να διδάξουν κάποιο μάθημα και οι άλλοι μισοί δεν ξέρουν, τότε δεν τους το δίνεις γιατί δε μπορείς να βάλεις άσχετους μέσα στην τάξη. Και οι ίδιοι αν είναι σωστοί και όχι συμφεροντολόγοι δεν το διεκδικούν. Διαφορετικά να διεκδικήσουν και οι φυσικοί/πληροφορικοί το δικαίωμα να διδάσκουν μαθηματικά.

Για το θέμα των βάσεων δεδομένων θέλω απλά να πω ότι δεν έχει καμία σχέση με το μάθημα της ΑΕΠΠ. Η ΑΕΠΠ είναι καθαρά στο επίπεδο 3 ενώ οι βάσεις στο 4. Στις βάσεις πχ έχει νόημα η εντολή (ταξινόμησε τον πίνακα). Οπότε δεν έχει σημασία αν κάποιος έχει παρακολουθήσει βάσεις για να διδάξει το συγκεκριμένο  μάθημα. Για τα άλλα πτυχία δε θέλω για την ώρα να το θίξω γιατί είναι μεγάλο θέμα.

Θα πρέπει το υπουργείο παιδείας να δείξει με τις πράξεις του (και όχι με τα λόγια) ότι ενδιαφέρεται για το καλό της παιδείας και δε λειτουργεί σα συντεχνία που εκπροσωπεί τα συμφέροντα συγκεκριμένων ειδικοτήτων. Αν επιτρέψει και σε άσχετους μαθηματικούς (πέρα από τους γνώστες) να διδάξουν αλγοριθμική θα σημαίνει ότι ισχύει το δεύτερο.

Για αυτό που λέμε ότι αν το μάθημα γίνει γενικής παιδείας θα πέσει το επίπεδό του, έχει ενδιαφέρον να δούμε τι συνέβη στα άλλα μαθήματα. Έφτιαξαν και μάθημα γενικής παιδείας και μάθημα κατεύθυνσης. Δε βλέπω λόγο να γίνει κάτι άλλο στην ΑΕΠΠ. Μην το υποτιμάτε παιδιά το αντικείμενο του μαθήματος. Οι σχολές που το έχουν ως κύριο αντικείμενο σπουδών έχουν τις υψηλότερες βάσεις.

P.Tsiotakis

Γιατί κε Κανίδη, να έχουν πρώτη ανάθεση πληροφορικοί και μαθηματικοί; Το πιο λογικό είναι να το έχουν πρώτη ανάθεση οι πληροφορικοί και δεύτερη ανάθεση οι μαθηματικοί, οπότε θα το διεκδικήσουν μόνο αν δεν υπάρχει καθηγητής πληροφορικής στο σχολείο τους (και αν δεν περισσεύουν ώρες του αλλού). Δεν ήρθαμε στην εκπαίδευση για να ασκούμε τα καθήκοντα γραμματέα στα σχολεία...

Δεν είμαι και πολύ σίγουρος οτι διδάσκονται αλγοριθμική, με την μορφή που θα παρουσιαστεί στο μάθημα αυτό, στα τμήματα μαθηματικών.

Κατά τα άλλα θεωρώ οτι αναφέρατε ένα παράδειγμα για το ΤΕΙ Πειραιά και δεν θέλατε να γενικεύσετε για τους ΠΕ20, ούτε καν να προοσβάλετε τους αποφοίτους του ιδρύματος αυτού, οπότε Γιώργο ηρέμησε, είναι μια γενική συζήτηση (αν και αντιλαμβάνομαι οτι 15 χρόνια ακούς κριτική)

Το μοντέλο που είχε περιγράψει ο κος Παπαδόπουλος είναι μια Γ Λυκείου με ΟΛΑ τα μαθήματα ως γενικής παιδείας και κάθε ΑΕΙ/ΤΕΙ να έχει τα δικά του 6 μαθήματα βαρύτητας. Αυτό δεν μας θίγει εφόσον τα τμήματα πληροφορικής (λογικά) έχουν ως μάθημα αυξημένης βαρύτητας την "Αλγοριθμική"

την οποία προσωπικά θεωρώ οτι πιθανώς να υπάρχουν πληροφορικοί που δεν μπορούν να διδάξουν, αλλά σίγουρα οι μαθηματικοί ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ γιατί πολύ απλά ΑΝ το αναλάβουν θα το κάνουν για να συμπληρώσουν ωράριο (ή μήπως κάνω λάθος;). Τα μαθηματικά απέτυχαν στο σχολείο να προάγουν την αναλυτική σκέψη και την συνθετική ικανότητα και τώρα ζητούν να εξαπλωθούν και στα υπόλοιπα μαθήματα;
Η προέλευση του κου Παπαδόπουλου δεν είναι μαθηματικός;

Με εκτίμηση,

Sergio

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Για μία ακόμη φορά πάει να δημιουργηθεί ένα θέμα που θα μας «στρέψει» τη συζήτηση αλλού.

Ο Γιώργος έχει απόλυτο δίκαιο να δυσανασχετεί με τοποθετήσεις οι οποίες θίγουν ένα μέρος των συναδέλφων, όμως πραγματικά πιστεύω, ότι το σχόλιο του Βαγγέλη δεν είχε αυτή την έννοια. 

Έχω την αίσθηση ότι προσπάθησε να περιγράψει από πρακτικής σκοπιάς το πώς έχει η κατάσταση ώστε να ενημερωθούμε όλοι για το τι γίνεται.  Δεν πιστεύω ότι τα σχόλια που ανέφερε αποτελούν στο σύνολό τους προσωπικές απόψεις με σκοπό να θίξουν κάποιους από εμάς αν και η διατύπωση σε κάποια σημεία θα μπορούσε να οδηγήσει σε παρερμηνείες. 

Τα προγράμματα σπουδών όλων των τμημάτων δε βρίσκονται πάντοτε σε απόλυτη συμφωνία μεταξύ τους οπότε υπάρχει πάντοτε η πιθανότητα κάποιο αντικείμενο να έχει διδαχθεί σε κάποιο τμήμα περισσότερο και σε κάποιο άλλο λιγότερο ή και καθόλου.  Η έλλειψη κάποιου μαθήματος από ένα πρόγραμμα σπουδών Πληροφορικής δεν καθιστά τους αποφοίτους του λιγότερο πληροφορικούς από τους άλλους.

Οι βασικές σπουδές δίνουν βασικά εφόδια, μία βάση εκκίνησης.  Από κει και πέρα ο καθένας τραβά το δρόμο του, επενδύει στο χώρο του και συνεχίζει να μαθαίνει.  Σε αυτό πιστεύω θα συμφωνήσουμε όλοι, αφού και ο Γιώργος (ως απόφοιτος του τμήματος που αναφέρθηκε) έχει ασφαλώς την εμπειρία (ως πληροφορικός) να ασχοληθεί ΚΑΙ με το εν λόγω αντικείμενο το οποίο δε διδάχθηκε στη σχολή του.

Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι ο χώρος μας έχει αρκετές ιδιαιτερότητες.  Υπάρχουν απόφοιτοι ΤΕΙ, απόφοιτοι ΑΕΙ, απόφοιτοι άλλων σχολών με μεταπτυχιακά στην Πληροφορική και αρκετές άλλες περιπτώσεις.  Το πρώτο τμήμα Πληροφορικής ιδρύθηκε ιδιαίτερα πρόσφατα (το 1981) και ακόμα και οι πανεπιστημιακοί μας δάσκαλοι, οι περισσότεροί προέρχονται από διάφορες κατευθύνσεις.  Είναι επομένως σε κάποιο βαθμό αναμενόμενο να υπάρχει ανομοιογένεια.  Είμαι σίγουρος όμως ότι οι περισσότεροι έχουμε στο νου μας θετικά και αρνητικά παραδείγματα συναδέλφων απ’ όλες τις ...περιπτώσεις.  Είμαστε όλοι όμως σε ένα χώρο, το χώρο της εκπαίδευσης, και σίγουρα έχουμε περισσότερα να κερδίσουμε αν εστιάσουμε στα κοινά μας παρά στις όποιες «διαφορές» μας. Έχουμε όλοι δει πώς τα συντεχνιακά συμφέροντα των διάφορων κλάδων συχνά καθορίζουν τις εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης.  Δε νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα έξυπνο να δημιουργήσουμε μεταξύ μας ... επιμέρους υπο-συντεχνίες :) :)

Ανάμεσα στα σχόλια του κυρίου Παπαδόπουλου στο στρογγυλό τραπέζι που αναφέρθηκαν τόσο ο Βαγγέλης όσο και ο Παναγιώτης ακούστηκε και μία τοποθέτηση η οποία νομίζω ότι πρέπει να μας απασχολήσει όλους.  Ούτε λίγο ούτε πολύ ο κύριος Παπαδόπουλος ανέφερε όντως ότι τα συντεχνιακά συμφέροντα συχνά τείνουν να προσδιορίζουν τις εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης, όμως αυτό που θυμάμαι ιδιαίτερα από την τοποθέτησή του ήταν πως αν θέλουμε να έχει αποτέλεσμα η όποια μας προσπάθεια ως κλάδος δε θα πρέπει να στηρίζεται σε συντεχνιακές μεθοδεύσεις γιατί αυτό μάλλον θα ήταν σε βάρος μας.  Οι άλλοι κλάδοι είναι αρκετά παλαιότεροι και ισχυρότεροι σε αυτό το χώρο.  Για να μπορέσει η προσπάθειά μας (στο βαθμό που μπορεί να καθορίσει το μέλλον της Πληροφορικής και των Πληροφορικών στην εκπαίδευση) να φέρει αποτέλεσμα θα πρέπει να εστιάζει στην πρόταση ξεκάθαρου και ισχυρού παιδαγωγικού προϊόντος και όχι σε συντεχνιακά συμφέροντα.

Εκεί φίλοι ας εστιάσουμε τη συζήτησή μας. 

Για το συνέδριο της Θεσσαλονίκης έχουμε προτείνει τη δημιουργία συζήτησης ομάδας ειδικού ενδιαφέροντος με θέμα το μάθημα.

Δεν έχω λάβει ακόμα απάντηση για το κατά πόσο η πρόταση έχει γίνει δεκτή και γι’ αυτό δε σας έχω ενημερώσει.  Μόλις θα έχω την απάντηση θα σας ενημερώσω.  Στο panel των ομιλητών θα υπάρχουν εκπρόσωποι τόσο της συγγραφικής ομάδας του ΔΠ, όσο και του ΑΠΣ αλλά και τμημάτων πληροφορικής. 

Η συμμετοχή όλων στη συζήτηση θα μπορούσε να βοηθήσει πολύ σε αυτή την κατεύθυνση.  Όταν τέτοιες συζητήσεις διαμορφώνουν σωστά ερωτήματα και οδηγούν σε λογικά συμπεράσματα συχνά επηρεάζουν (άμεσα ή έμμεσα) απόψεις και διαμορφώνουν γνώμες για όλους, ΚΑΙ για εκείνους που κάποια στιγμή θα κληθούν να διαμορφώσουν το μέλλον του αντικειμένου και του κλάδου στην εκπαίδευση.

Καλή μέρα σε όλους και ... καλή δύναμη για τη συνέχεια.
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

gpapargi

#14
Μια που κουβεντιάζουμε και για ενδεχόμενη αλλαγή του ονόματος/περιεχομένου του μαθήματος θα ήθελα να πω και 2 λόγια πάνω σε αυτό.

Όλοι συμφωνούμε ότι ο βασικός σκοπός είναι να αποχτήσουν οι μαθητές την ικανότητα να κατασκευάζουν αλγορίθμους. Όμως ένας αλγόριθμος δεν αρκεί να γραφτεί σε ένα κομμάτι χαρτί. Πρέπει και να εκτελεστεί για να δούμε ότι είναι σωστός και πλήρης. Όσοι έχουμε γράψει έστω και μια φορά πρόγραμμα στη ζωή μας ξέρουμε καλά ότι πολλά προγράμματα που φαίνονται σωστά στο χαρτί, αποδεικνύονται λανθασμένα όταν τα τρέχεις. Εκεί μόνο ξεμπροστιάζονται οι ατέλειες του αλγορίθμου. Πόσες φορές έχουμε γράψει πρόγραμμα στο χαρτί που τελικά δεν τρέχει;

Πέρα από αυτό, η κατανόηση ενός μαθητή αυξάνεται δραματικά όταν δει το δημιούργημά του να έχει σάρκα και οστά και να τρέχει σε κάποιο υπολογιστή. Διαφορετικά, ούτε το ότι κάθε εντολή εκτύπωσης περιέχει και end of line character δεν καταλαβαίνει αφού τα πάντα είναι γνώσεις-αέρας.

Η ύπαρξη κάποιου προγραμματιστικού περιβάλλοντος είναι αναγκαία αν θέλουμε να μιλάμε διδασκαλία αλγορίθμου. Αυτό δε σημαίνει ότι δίνεται έμφαση σε λεπτομέρειες υλοποίησης αλλά στην κατασκευή αλγορίθμου. Γι αυτό και έχει επιλεγεί κάποιο ουδέτερο περιβάλλον (της ΓΛΩΣΣΑΣ) και όχι κάποια συγκεκριμένη γλώσσα προγραμματισμού.

Το να προσπαθείς να διδάξεις αλγοριθμική χωρίς την ύπαρξη κάποιου περιβάλλοντος σε κάποιο υπολογιστή, είναι (ας πούμε) σα να προσπαθείς να μάθεις οδήγηση χωρίς αυτοκίνητο. 

Αυτά τα αναφέρω γιατί μπορεί κάποιοι να πιστεύουν ότι είναι δυνατό να φύγει τελείως ο υπολογιστής από το μάθημα. Αυτό δε γίνεται. Και στα πανεπιστήμια δεν υπάρχει μάθημα «Αλγοριθμική». Υπάρχει μάθημα «Προγραμματισμός» που σε διδάσκει να φτιάχνεις αλγορίθμους χρησιμοποιώντας κάποια γλώσσα για υλοποίηση.
Ο υπολογιστής είναι δεδομένος στο μάθημα γιατί κάποιος πρέπει να εκτελέσει τον αλγόριθμο που γράφουμε στο χαρτί.

Όλα αυτά δεν τα αναφέρω τυχαία. Βλέπω συχνά ανθρώπους να απαξιώνουν τελείως τον υπολογιστή από το μάθημα. Μερικές φορές αυτή είναι η ειλικρινής γνώμη τους και καλώς τη λένε. Αλλά κάποιες φορές πίσω από αυτή τη γνώμη κρύβεται συμφέρον. Δηλαδή διώχνοντας τους υπολογιστές από το μάθημα βάζουν άλλες ειδικότητες στο παιχνίδι της διδασκαλίας αφού το μάθημα υποτίθεται ότι δεν θα απαιτεί γνώση υπολογιστών. Καλό είναι λοιπόν να μπαίνουν τα πράγματα στη θέση τους. Όπως και αν λέγεται το μάθημα, η αλγοριθμική θέλει και υπολογιστή κι ας μη στοχεύει στις λεπτομέρειες υλοποίησης σε κάποια γλώσσα.

Και για να το πω με απλά λόγια: κάποιος που δεν έχει δει ποτέ του υπολογιστή (όπως ισχύει με μεγάλη μερίδα των εν ενεργεία μαθηματικών) δεν μπορεί να διδάξει το μάθημα και δεν μπορεί να έχει και τέτοιες απαιτήσεις σε αξιοκρατικά πλαίσια.