Σπειροειδής προσέγγιση στη διδασκαλία του μαθήματος

Ξεκίνησε από Sergio, 19 Ιαν 2011, 11:51:16 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Sergio

Μετά από διάφορες συζητήσεις τείνω να κατλήξω στο συμπέρασμα ότι επικρατούν διαφορετικές απόψεις μεταξύ των συναδέλφων σχετικά με το ΤΙ συνιστά σπειροειδή προσέγγιση στη διδασκαλία του μαθήματος.

Όποιος θέλει να καταθέσει την άποψή σου, ας το κάνει σε αυτό το θέμα.

Νομίζω ότι μια επικοδομητική συζήτηση θα βοηθήσει όλους να γίνουμε αποτελεσματικότερη στη διδασκαλία του αντικειμένου, ιδιαίτερα στο πλαίσιο του λιγοστού χρόνου που έχουμε και δεδομένης της μικρής (έως καθόλου) εξοικείωσης των μαθητών με αυτό.
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

petrosp13

Με 2 λόγια
Θεωρώ ανούσια την μη παράλληλη διδασκαλία αλγοριθμικής και προγραμματισμού
Δεν χρειάζεται να μάθουν τα παιδιά τι είναι γλώσσα μηχανής ή ποια είναι η εξειδίκευση της PROLOG για να αντιληφθούν τι είναι προγραμματισμός σε υπολογιστή. Μάλιστα, όταν έχει ολοκληρωθεί η διδασκαλία όλων των κεφαλαίων του προγραμματισμού, είναι σαφώς πιο εύκολη η διδασκαλία του 6ου κεφαλαίου
Συνεπώς, η πορεία διδασκαλίας της ύλης  που ακολουθώ εγώ  είναι η εξής:

Ανάλυση Προβλήματος
Βασικές έννοιες αλγορίθμων
Βασικές έννοιες αλγοριθμικής-προγραμματισμού
Δομή Ακολουθίας
Δομή Επιλογής
Δομή Επανάληψης
Πίνακες
Υποπρογράμματα
Δομές Δεδομένων (θεωρία)
Εισαγωγή στον Προγραμματισμό (θεωρία)
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

evry

Ο μόνος λόγος να πείσεις κάποιον να ακολουθήσει τη σπειροειδή προσέγγιση ήταν ότι για να καταλάβει ο μαθητής τις εντολές εισόδου/εξόδου, ειδικά το Διάβασε και την δομή της επανάληψης θα πρέπει οπωσδήποτε να τα δει να δουλεύουν και να πειραματιστεί λίγο με αυτά. Άρα πρέπει να μπεις στο εργαστήριο άρα να κάνεις ΓΛΩΣΣΑ, δηλαδή να μιλήσεις για μεταβλητές, τύπους, αυστηρή σύνταξη κλπ.
   Τώρα όμως που υπάρχει ο διερμηνευτής της ψευδογλώσσας, μπορείς να τα δείξεις στον μαθητή χωρίς να μιλήσεις για ΓΛΩΣΣΑ, άρα δεν νομίζω να έχει νόημα πλέον η σπειροειδής προσέγγιση, όσον αφορά την εναλλαγή ψευδογλώσσας/ΓΛΩΣΣΑΣ.

Επίσης ας σκεφτούμε και κάτι άλλο. Όπως διδάσκουμε, ακολουθούμε την σπειροειδή προσέγγιση θέλουμε δεν θέλουμε, δηλαδή όταν μπεις πίνακες δεν κάνεις πάλι επανάληψη και επιλογή? όταν κάνεις υποπρογράμματα δεν κάνεις πάλι τα ίδια?
  Το μάθημά μας έχει την μοναδική ιδιαιτερότητα να χτίζει κάθε έννοια πάνω στις προηγούμενες. Οπότε θα έλεγα ότι ακολουθούμε την σπειροειδής επαναληπτική προσέγγιση. :laugh:
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

gthal

Παράθεση από: evry στις 19 Ιαν 2011, 01:07:37 ΜΜ
Οπότε θα έλεγα ότι ακολουθούμε την σπειροειδής επαναληπτική προσέγγιση. :laugh:
Εγώ θα τη χαρακτήριζα ακόμα και αναδρομική προσέγγιση, που ξέρω ότι σου αρέσει  ;)
Για παράδειγμα, δεν μπορείς να δουλέψεις με πίνακες χωρίς να αναφέρεις καθόλου την έννοια "δομή δεδομένων", ενώ από την άλλη δεν θα καταλάβουν αυτή την έννοια παρά μόνο όταν θα έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση των πινάκων.
Φιλικά,
Γιώργος Θαλασσινός

Sergio

#4
Σε αδρές γραμμές, τα βήματα που ακολουθώ είναι τα παρακάτω (τα εκτελώ με τη σειρά που είναι αριθμημένα, ολοκληρώνοντας κάθε ένα πριν προχωρήσω στο επόμενο)

Κεφάλαιο 2:
1. Διαγραμματική αναπαράσταση αλγοριθμικών δομών με απλά προβλήματα (+εργ: Δημιουργός Διαγραμμάτων Ροής)
2. Κωδικοποίηση σε ψευδογλώσσα με απλά προβλήματα (+εργ: Pseudoglossa.gr)

Κεφάλαιο 6:
3. Προγραμματισμός (παρ.6.1 - 6.3)
4. Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα (6.7)
5. Τεχνικές σχεδίασης προγραμμάτων (6.4)

Κεφάλαια 7, 8:
6. με αναφορές στις έννοιες των παραγράφων 6.3, 6.4, 6.7 και πιό σύνθετα προβλήματα (+εργ: Διερμηνευτής της Γλώσσας)

Κεφάλαια 3, 9:
7. Ξεκινώντας με υλοποίηση σε ΓΛΩΣΣΑ με απλά προβλήματα  (+εργ: Διερμηνευτής της Γλώσσας)
8. Συνεχίζοντας αφαιρετικά με κωδικοποίηση σε ψευδογλώσσα  με πιό σύνθετα προβλήματα (+εργ: Pseudoglossa.gr)

Κεφάλαιο 10:
9. Συναρτήσεις  (+εργ: Διερμηνευτής της Γλώσσας)
10. Διαδικασίες  (+εργ:Διερμηνευτής της Γλώσσας)

Κεφάλαιο 1:
11. με αναφορές σε τύπους προβλημάτων που έχουν αντιμετωπιστεί στη διάρκεια της χρονιάς αλλά και σε έννοιες παραγράφου 6.4 και κεφαλαίου 10

Είναι κάπως "αιρετική" η διδασκαλία του κεφαλαίου 1 στο τέλος, αλλά παρατηρώ μεγαλύτερη ευκολία αντίληψης των εννοιών του έτσι σε σχέση με όταν το δίδασκα στην αρχή της χρονιάς.

Αυτό είναι το σύστημα που ακολουθώ φέτος (μετά τις γιορτές ξεκίνησα το βήμα 7 στο οποίο είμαι ακόμα) και όντως παρατηρώ ταχύτερους ρυθμούς αφομοίωσης της ύλης. Μέχρι πέρισυ, ήταν πάλι κάπως έτσι, μόνο που δίδασκα παράλληλα διαγραμματική αναπαράσταση και κωδικοποίηση σε ψευδογλώσσα. Φέτος (βλ. βηματα 1 και 2) το αποτέλεσμα είναι πολύ καλύτερο.

Ελπίζω να καταθέσουν τις πρακτικές που ακολουθούν και άλλοι συνάδελφοι και να επακολουθήσει γόνιμος διάλογος. Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε για τις εμπειρίες μας από τις διαφορετικές προσεγγίσεις και με περισσότερη λεπτομέρεια ίσως για τακτικές ανά στάδιο διδασκαλίας.
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

ntzios kostas

Τα βήματα που ακολουθώ είναι τα ακόλουθα:

Κεφάλαιο 2 και 7 μαζί. Ο μαθητής μαθαίνει την έννοια μεταβλητή και τους τύπους της. Του δέιχνω το τμήμα δηλώσεων αλλά δεν απαιτώ να το φτιάχνει μιας και είναι το ίδιο από την πρώτη μέχρι και την τελευταία μέρα.

Ακολουθεί το κεφάλαιο 2 και 7 (ασκήσεις δομής ακολουθίας)

Το 2 και 8 (Εισαγωγή της λογικής έκφρασης και δομή επιλογής)

Συνεχίζω με κεφάλαιο 2 και 8 με την δομή επανάληψης.

Σε όλα αυτά διαφορά στη σύνταξη αλγόριθμου και πρόγραμμα δεν υπάρχει. Το τμήμα δηλώσεων δεν απαιτώ να το βάζουν την ώρα που λύνουν την άσκηση στην τάξη.

Ακολουθεί 3 και 9 με τη στατική δομή δεδομένων πίνακας.
Αρχικά 1D
ακολουθεί 2D (απαγορεύω τη χρήση μετρητών i και j :), χωρίς μεγάλη προσπάθεια.)
ακολουθούν αναζήτηση και ταξινόμηση
τέλος η ουρά και στοίβα.

Κεφάλαιο 6.
Το διαφορετικό που εφάρμοσα από φέτος είναι να βάζω δύο - δύο σελίδες από την αρχή του χρόνου να τις μαθαίνουν. Πάει αρκετά καλά. Σε αυτό το σημείο λοιπόν το περνάω και εγώ, αλλά οι μαθητές σχεδόν το έχουν μάθει.

Ακολουθούν τα υποπρογράμματα.

Η ύλη κλείνει με το πρώτο κεφάλαιο (1 45λεπτο), με τις μετατροπές δομών επανάληψης (1 45λεπτο) και διαγράμματα ροής των επαναληπτικών δομών (1 45λεπτο). Αυτά τα κάνω προς το τέλος, γιατί οι μαθητές τα καταλάβαίνουν καλύτερα και ταχύτερα, και κάνουν παράλληλα μία επανάληψη στις λεπτομέρειες των δομών επανάληψης.

Όσο για το εργαστήριο υπάρχει μόνο στο πρώτο μάθημα και κάποιες ώρες στην επιλογή.



Το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών δεν έχει σαν στόχο την εκμάθηση κάποιου συγκεκριμένου προγραμματιστικού περιβάλλοντος ούτε την καλλιέργεια προγραμματιστικών δεξιοτήτων από τη μεριά των μαθητών. Δεν αποσκοπεί στη λεπτομερειακή εξέταση της δομής, του ρεπερτορίου και των συντακτικων κανόνων κάποιας γλώσσας...

gthal

Ακολουθώ πάνω-κάτω παρόμοια πορεία.

Τι είναι πρόβλημα, τι είναι αλγόριθμος (και τρόποι αναπαράστασης) και η σχετική θεωρία πολύ περιληπτικά

Δομή ακολουθίας: οι πρώτοι αλγόριθμοι με τις εντολές εισόδου-εξόδου και εκχώρησης (σε ψευδογλώσσα, ΓΛΩΣΣΑ και ΔΡ)
Γνωριμία με την έννοια της μεταβλητής και απλή αναφορά στους τύπους μεταβλητών. Σ' αυτή τη φάση κι εγώ δεν απαιτώ να φτιάχνουν το τμήμα δηλώσεων. Το φτιάχνω εγώ εξηγώντας κάποια πράγματα χωρίς να δίνω έμφαση.

Τύποι μεταβλητών/δεδομένων και επιτρεπτές πράξεις - τελεστές. Εκφράσεις. (Στο εξής το τμήμα δηλώσεων αφήνεται πάνω τους)

Απλή κ σύνθετη επιλογή, λογικές εκφράσεις-συνθήκες, εμφωλευμένη επιλογή, πολλαπλή επιλογή (σε ψευδογλώσσα, ΓΛΩΣΣΑ και ΔΡ)
   
Δομή επανάληψης: ξεκινάω με τη ΓΙΑ, αθροίσματα, πλήθη, max κλπ και στη συνέχεια ΟΣΟ κ ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ  (ψευδογλώσσα, ΓΛΩΣΣΑ και ΔΡ)

Πίνακες 1D και βασικές επεξεργασίες (αθροίσματα, πλήθη, max κλπ)

Αναζήτηση

Ταξινόμηση και πιο σύνθετα θέματα

Πίνακες 2D  και συνδυασμοί 1D και 2D

Υποπρογράμματα

Το 6ο κεφάλαιο, κι εγώ το σπάω σε κομμάτια και το δίνω για διάβασμα και συζήτηση αποριών στο μεγάλο διάστημα που δουλεύουμε ασκήσεις δομών επανάληψης και πινάκων (φέτος το έδωσα σχεδόν όλο για τα Χριστούγεννα γιατί έχουμε μείνει λίγο πίσω)

Τη θεωρία των δομών δεδομένων (3ο κεφ.) τη δίνω καθώς τελειώνουμε τους πίνακες.

Ενδιαφέρουσα ιδέα αυτή:
Παράθεση από: ntzios kostas στις 19 Ιαν 2011, 10:30:06 ΜΜ
Η ύλη κλείνει  [. . .]  με τις μετατροπές δομών επανάληψης (1 45λεπτο) και διαγράμματα ροής των επαναληπτικών δομών (1 45λεπτο). Αυτά τα κάνω προς το τέλος, γιατί οι μαθητές τα καταλάβαίνουν καλύτερα και ταχύτερα, και κάνουν παράλληλα μία επανάληψη στις λεπτομέρειες των δομών επανάληψης.
Φιλικά,
Γιώργος Θαλασσινός