Πληροφορική και Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Ξεκίνησε από evry, 13 Απρ 2020, 12:57:07 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

evry

Μετά από 2-3 εβδομάδες διδασκαλίας εξ αποστάσεως σε μαθητές Γυμνασίου είπα να γράψω μερικά πράγματα που μου έρχονται στο μυαλό.
Αρχικά μου έκανε εντύπωση που μας έβαλαν στις ειδικότητες (ας πούμε τις βασικές) με τις οποίες ξεκίνησε και τρέχει ακόμα η σύγχρονη εκπαίδευση. Προφανώς το έκαναν για να αναλάβουμε την τεχνική υποστήριξη του εγχειρήματος.
Κάνοντας όμως μάθημα είδα ότι μάλλον είμαστε το μάθημα που του ταιριάζει περισσότερο αυτό το στυλ εκπαίδευσης και αναφέρομαι κυρίως στην ενότητα του προγραμματισμού.
Με κατάλληλο σχεδιασμό διερευνητικών δραστηριοτήτων οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν μόνοι τους αφού μπορούν να πειραματιστούν στο περιβάλλον προγραμματισμού.
Στην σύγχρονη εκπαίδευση τους μοιράζεις την οθόνη σου ή σου μοιράζουν αυτοί/ες τη δική τους. Στα μαθηματικά ας πούμε τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα.
Από την άλλη υπάρχει ένα ποσοστό μαθητών 20% ίσως και παραπάνω που έχουν μεγάλο πρόβλημα στη χρήση του υπολογιστή.
Μήπως τώρα έχει γίνει περισσότερο από ποτέ επιτακτική η αναβάθμιση του μαθήματος στο Γυμνάσιο? Μήπως είναι μια ευκαιρία όλη αυτή η κατάσταση στην οποία φάνηκε πόσο σημαντικοί είμαστε και εμείς στα σχολεία αλλά και το μάθημα? Δεν ξέρω πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνουν μια πρόταση οι ενώσεις μας στο υπουργείο για αναβάθμιση του μαθήματος όχι μόνο σε ώρες αλλά και σε πρόγραμμα σπουδών.
Δεν ξέρω, όσοι διδάσκετε στη σύγχρονη τι γνώμη έχετε?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

pgrontas

Ευριπίδη μου δίνεις ευκαιρία να γράψω κάποιες σκέψεις που έχω τις τελευταίες ημέρες.

Επειδή όλοι κατάλαβαν την αξία της πληροφορικής μπορεί να είμαστε τυχεροί και να υπάρξει κάποια αναβάθμιση του μαθήματος, το θέμα όμως είναι τι θα διδάσκουμε;
Η εξ' αποστάσεως εκπαίδευση, ανέδειξε τα προβλήματα που έχουν οι μαθητές σε επίπεδο χρήσης υπολογιστή και όχι στο επίπεδο που στοχεύουν στα μαθήματα μας, δηλαδή στην ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης (- ο όρος χρησιμοποιείται καταχρηστικά, για λόγους οικονομίας).

Πραγματικά παραδείγματα: πολλοί μαθητές δεν έχουν εξοικοιωθεί με τη χρήση του email πχ. χρήση client ώστε να μην χρειάζονται να κοιτάζουν το webmail τακτικά. Επίσης, το eclass του ΠΣΔ δεν ταξινομεί τα μαθήματα ανά τάξη, αλλά αλφαβητικά, με αποτέλεσμα να πρέπει ο μαθητής να ψάχνει μια μεγάλη λίστα για να βρει το μαθημά του. Γιατί πολλοί μαθητές είχαν πρόβλημα να κατανοήσουν τι σημαίνει βάζω τα μαθήματα μου στα αγαπημένα, ώστε να μην χρειαστεί να ψάχνω κάθε φορά τη λίστα.

Δεν πρέπει λοιπόν σε κάποιες τάξεις να επικεντρωθούμε καθαρά στο να κάνουμε τους μαθητές μας καλούς χρήστες της πληροφορικής, ώστε να υπάρχει ένα υπόβαθρο  ή θα το ρίξουμε στην ρομποτικές και τα συναφή; Και δεν εννοώ μόνο word, αλλά αποδοτική χρήση email, browser, καλή κατανόηση οργάνωσης αρχείων σε φακέλους κτλ, μοίρασμα αρχείων και άλλα, formats αρχείων (τι είναι το pdf πχ.)

Πρέπει να το κάνουμε αυτό ή αρκεί να βάλουμε περισσότερη πληροφορική και τα παιδιά θα το μάθουν με την τριβή; Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει καθοδήγηση στην χρήση των υπολογιστών σε αναλογία με το ότι σπαταλούμε τόσα χρόνια να μάθουμε σωστά τη γλώσσα μας, παρά το ότι όταν πάμε σχολείο γνωρίζουμε να μιλάμε. Αφού κατακτήσουμε αυτό στις μικρές τάξεις, ασχολούμαστε και με υπολογιστική σκέψη σε μεγαλύτερες. Ή ενναλακτικά ας μπούνε περισσότερα από ένα μαθήματα σε κάποιες τάξεις.

Επίσης το ότι ένα μάθημα επικεντρώνεται στην χρήση, δεν σημαίνει ότι δεν θα δώσει στους μαθητές εφόδια υπολογιστικής σκέψης: πχ. πώς γίνεται ο ορθογραφικός έλεγχος στο word, πώς ανταλλάσσω χώρο με χρόνο χρησιμοποιώντας τα αγαπημένα.

Άρα κλείνοντας, για αρχή, θεωρώ ότι αυτό που αναδείχθηκε αυτές τις μέρες είναι ότι τα μαθηματά μας δεν έχουν επιτύχει να κάνουν τους μαθητές να κατακτήσουν βασικές δεξιότητες πληροφορικής και οποιαδήποτε αναβάθμιση της πληροφορικής θα πρέπει να στοχεύσει εκεί. Φυσικά δεν ήταν δυνατόν να συμβεί κάτι τέτοιο με τον αποσπασματικό τρόπο που διδάσκεται η πληροφορική μέχρι τώρα, αλλά είναι κάτι που πρέπει να μας απασχολήσει σε μελλοντική αναβάθμιση.



Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

alkisg

Αν τα θυμάμαι καλά από τα αρχαία χρόνια των επιμορφώσεων, οι μεγάλοι και ιθύνοντες έχουν χωρίσει την εισαγωγή της Πληροφορικής στην εκπαίδευση σε τρία στάδια. Στο πρώτο είναι ως επιστήμη (προγραμματισμός κλπ) που γινόταν πολύ πριν το 2000, στο δεύτερο είναι ως ξεχωριστό μάθημα ΤΠΕ, και στο τρίτο είναι να διδάσκονται ΤΠΕ μέσα από άλλα αντικείμενα. Και πάλι αν τα θυμάμαι καλά, τώρα μεταβαίνουμε στο τρίτο, δηλαδή οι μαθητές να μαθαίνουν "να χτυπάνε τα πλήκτρα" μέσα από τις εργασίες στο Word των φιλολογικών μαθημάτων, του geogebra των μαθηματικών, των web quests στα άλλα μαθήματα κλπ. Θα δυσκολευτούμε ιδιαίτερα να τους πείσουμε να αποκλίνουν πολύ από αυτό το σχέδιο.

Στην πορεία οι χώρες που σχεδίασαν αυτό το μοντέλο είδαν ότι ξέμειναν από προγραμματιστές και ανάπτυξη, και αποφάσισαν να ξαναεισάγουν/αναβαθμίσουν την Πληροφορική στα σχολεία.

Εμείς είμαστε περίπου δύο δεκαετίες πίσω, οπότε υπομονή, γύρω στο 2040 θα δούμε αναβάθμιση...  :(

evry

Πράγματι είμαστε στο τρίτο στάδιο, και θα έπρεπε να περιμένουμε 10-20 χρόνια για να συμβεί και εδώ αυτό που συμβαίνει τώρα στην Αγγλία με την πληροφορική.
Όμως οι εξελίξεις με τον ιό και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση λειτουργούν ως καταλύτης σε διάφορα θέματα όπως για παράδειγμα τα εργασιακά.
Αυτό συνέβη και στο Γυμνάσιο όπου το μάθημα της πληροφορικής είχε την ίδια αντιμετώπιση με μαθήματα όπως μαθηματικά, φυσική και γλώσσα.
Μην ξεχνάμε ότι το μάθημα της πληροφορικής όχι μόνο είναι μονόωρο αλλά δεν εξετάζεται γραπτά!
Επίσης κάτι άλλο ενδιαφέρον. Το μάθημα της πληροφορικής γίνεται παράλληλα με την τεχνολογία. Δεν είπαν όμως να γίνει και η τεχνολογία.
Για αυτό είπα ότι ίσως είναι μια ευκαιρία για συνολική αναβάθμιση. Προφανώς δεν μπορούν να γίνουν όλα όπως τα φανταζόμαστε. Θα χρειαστεί να υπάρχει και ένα μέρος
που θα αφορά δεξιότητες ΤΠΕ ώστε να έχουμε παραπάνω ώρες αλλά αυτό μπορεί να διορθωθεί αργότερα, όταν οι μαθητές θα έχουν αποκτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες από το δημοτικό. Τότε θα μπορούμε να αναβαθμίσουμε το πρόγραμμα σπουδών προς την κατεύθυνση του γνωστικού αντικείμενου όπως κάνουν και οι άλλες χώρες.

Νομίζω ότι το θέμα αυτό έχει νόημα γιατί οι αλλαγές που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή με την εξ αποστάσεως εργασία και εκπαίδευση έχω την αίσθηση, ότι θα αλλάξουν πολλά και δεν θα είναι προσωρινές. Θα δούμε.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

sensible

Παράθεση από: evry στις 13 Απρ 2020, 04:38:53 ΜΜ
Αυτό συνέβη και στο Γυμνάσιο όπου το μάθημα της πληροφορικής είχε την ίδια αντιμετώπιση με μαθήματα όπως μαθηματικά, φυσική και γλώσσα.
Μην ξεχνάμε ότι το μάθημα της πληροφορικής όχι μόνο είναι μονόωρο αλλά δεν εξετάζεται γραπτά!

Αν η "αναβάθμιση" που αναφέρετε ήταν η οδηγία να ξεκινήσουμε πρώτοι μαζί με φιλολόγους, μαθηματικούς και φυσικούς...έχω την αφελή εντύπωση ότι έγινε απλά γιατί τεράστιος αριθμός ΠΕ86(σήμερα ίσως και το 1/3) διδάσκει Μαθηματικά και όχι γιατί ξαφνικά γίναμε η σούπερ χρήσιμη ειδικότητα στο δημόσιο σχολείο. Ουσιαστικά είπαν..."άντε ΠΕ86 ξεκινήστε κανένα σύγχρονο μάθημα Μαθηματικών!". Φοβάμαι ότι καμία αναβάθμιση δε θα δούμε. Απεναντίας θα δούμε μείωση ωραρίου καμία 2 ωρίτσες στη Γ Λυκείου! Επίσης, όταν καταλαγιάσει το πράμα, πάλι θα μας επιφυλάσσουν το γνωστό ρόλο Ζήκου στα σχολεία! Τώρα, αν κάνω λάθος.... με τεράστια χαρά μου θα πω ΗΜΑΡΤΟΝ!

evry

Αυτό με τα μαθηματικά δεν το είχα σκεφτεί, αλλά δεν νομίζω ότι αυτός είναι ο λόγος, ίσως να έπαιξε ρόλο, αλλά δεν πρέπει να ήταν η αιτία, άλλωστε ο αριθμός των πληροφορικών που διδάσκει μαθηματικά δεν είναι τόσο μεγάλος, θα έλεγα ότι είναι κάτω του 20%, απλά παίζει ρόλο η ΔΔΕ. Υπάρχουν ΔΔΕ που σε υποχρεώνουν να κάνεις μαθηματικά ενώ άλλες όχι. Τέλος πάντων ο βασικός λόγος νομίζω ότι είναι το τεχνικό μέρος που ήθελαν να αναλάβουμε γι αυτό μας έβαλαν και εμάς να διδάξουμε. Η υποστήριξη σε καθηγητές και μαθητές δεν είναι αμελητέα δουλειά.
Απλά είναι θέμα οπτικής, δηλαδή κάποιοι το βλέπουν σαν αγγαρεία, εγώ το βλέπω σαν ευκαιρία να ισχυροποιηθούμε. Δηλαδή τι θα γινόταν ας πούμε αν σαν κλάδος λέγαμε "Δεν κάνουμε τίποτα και δεν συμμετέχουμε αν π.χ. δεν αυξηθούν οι ώρες πληροφορικής". Θα μπορούσε να λειτουργήσει η σύγχρονη εκπαίδευση το ίδιο καλά?
Δηλαδή τι θα ήταν καλύτερο? Να μην μας έβαζαν? Τότε θα γκρινιάζαμε πάλι ότι δεν μας θεωρούν σοβαρό μάθημα.
Το άλλο με τη Γ Λυκείου που λες. Μα αυτός είναι ο λόγος που δεν πρόκειται να πάμε μπροστά, αν σκεφτόμαστε συνέχεια τη Γ Λυκείου προφανώς και σαν κλάδος δεν έχουμε τύχη. Αν το μάθημα στο Γυμνάσιο δεν αναβαθμιστεί δεν έχουμε μέλλον σαν κλάδος. Εδώ ίσως ταιριάζει πολύ καλά η φράση ότι πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε το δάσος και όχι το δέντρο.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

sensible

Συμφωνώ απόλυτα ως προς τις προθέσεις τους. Αυτό ουσιαστικά είπα και εγώ. Ότι καρφί δε τους καίγεται για τη εξ αποστάσεως διδασκαλία του αντικειμένου μας. Μας εμπλέκουν και μάλιστα υποχρεωτικά (δείτε εγκυκλίους συγκρότησης ομάδων υποστήριξης σύγχρονης/ασύγχρονης) γιατί μας ήθελαν ακριβώς για την υποστήριξη "των άλλων". Η υποστήριξη είναι αρκετή δουλεία όντως, όχι όμως ευχάριστη για τους περισσότερους γιατί δε πρέπει να ξεχνάμε ότι είμαστε ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ (το τονίζω γιατί το ξεχνάμε και οι ίδιοι ενίοτε) και όχι τεχνικοί-συντηρητές!

Παράθεση από: evry στις 14 Απρ 2020, 10:02:07 ΠΜ
Δηλαδή τι θα ήταν καλύτερο? Να μην μας έβαζαν? Τότε θα γκρινιάζαμε πάλι ότι δεν μας θεωρούν σοβαρό μάθημα.
Το αν θα κάνει κάποιος εξ αποστάσεως είναι στη διακριτική ευχέρια του και καμία υποχρέωση δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει το "μας έβαλαν", εμείς μόνοι μας μπήκαμε γιατί θέλαμε να στηρίξουμε τους μαθητές μας. Μόνοι μας κάνουμε το μάθημα σοβαρό, κανείς δε μπορεί να το επιβάλει.

Παράθεση από: evry στις 14 Απρ 2020, 10:02:07 ΠΜ
Το άλλο με τη Γ Λυκείου που λες. Μα αυτός είναι ο λόγος που δεν πρόκειται να πάμε μπροστά, αν σκεφτόμαστε συνέχεια τη Γ Λυκείου προφανώς και σαν κλάδος δεν έχουμε τύχη. Αν το μάθημα στο Γυμνάσιο δεν αναβαθμιστεί δεν έχουμε μέλλον σαν κλάδος. Εδώ ίσως ταιριάζει πολύ καλά η φράση ότι πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε το δάσος και όχι το δέντρο.

Εγώ ορθολογικά και μαθηματικά κάνω μία πράξη και βλέπω μείον. Τα άλλα είναι ευχολόγια και υποθέσεις. Πάγια ζητάμε τουλάχιστον μία ώρα επιπλέον στο Γυμνάσιο, κάποια στιγμή ελπίζω να γίνει. Ως τότε όμως οι υπόλοιπες συντεχνίες των άλλων κλάδων δε πρόκειται να το αφήσουν γιατί θα πρέπει να χάσουν αυτοί μία ώρα! Άρα μήπως το δάσος που λες, είναι ακόμα πιο μεγάλο! Για να επιβάλλεις κάτι θέλει δυνατούς συλλόγους πληροφορικών και συνδικαλισμό που νομίζω ότι ο κλάδος μας δε τον έχει! Δείτε σε τι κατάσταση είναι σήμερα κάτι ΠΕΚΑΠ, ΕΠΕ κτλ. Τέλος πάντων, μη ξύνω πληγές.

Στο δια ταύτα, αν δε ρίξεις ΑΚΥΡΑ στο/η Διευθυντή/τρια σου και γενικά σε κάθε κατάσταση που σε σπρώχνει στην κατηγορία ΤΕΧΝΙΚΟΣ αντί για ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ, μόνος σου απαξιώνεις το ρόλο σου στο σχολείο.

gbougioukas

#7
Παράθεση από: alkisg στις 13 Απρ 2020, 02:58:15 ΜΜ
...και στο τρίτο είναι να διδάσκονται ΤΠΕ μέσα από άλλα αντικείμενα. Και πάλι αν τα θυμάμαι καλά, τώρα μεταβαίνουμε στο τρίτο, δηλαδή οι μαθητές να μαθαίνουν "να χτυπάνε τα πλήκτρα" μέσα από τις εργασίες στο Word των φιλολογικών μαθημάτων, του geogebra των μαθηματικών, των web quests στα άλλα μαθήματα κλπ. Θα δυσκολευτούμε ιδιαίτερα να τους πείσουμε να αποκλίνουν πολύ από αυτό το σχέδιο.

Αυτό είναι βολικό αφενός μεν για τις κυβερνήσεις (να μην χρειαστεί να προσλάβουν καθηγητές πληροφορικής), αφετέρου δε για τους επιστήμονες των μαθηματικών, των φυσικών επιστημών και των επιστημών ζωής & υγείας (να ενσωματώσουν την πληροφορική χωρίς να αποδώσουν τα απαιτούμενα credits,  υποτιμώντας την δηλαδή ως ένα "απλό εργαλείο"). 

Οι κυβερνήσεις για μένα είναι το μικρότερο πρόβλημα. Το μεγαλύτερο είναι οι επιστήμονες των άλλων επιστημών σε όλες τις βαθμίδες, οι οποίοι βλέπουν να χάνουν τα προνόμια που είχαν. Όπως έχει πει ο Χρ. Παπαδημητρίου "η πληροφορική μετασχηματίζει τις επιστήμες". Κάτι τέτοιο "απλό εργαλείο" δεν το λες. Και οι μετασχηματισμοί - συνήθως - δεν αρέσουν σε κάποιον που κάνει 10, 20, 30 χρόνια ένα επάγγελμα. Οπότε, κλασικά, αρχίζουν να αμφισβητούν την ακεραιότητα και την αυτονομία της επιστήμης μας ("έλα μωρέ, άμα ξέρεις μαθηματικά ξέρεις και πληροφορική").

Παράθεση από: alkisg στις 13 Απρ 2020, 02:58:15 ΜΜ
Στην πορεία οι χώρες που σχεδίασαν αυτό το μοντέλο είδαν ότι ξέμειναν από προγραμματιστές και ανάπτυξη, και αποφάσισαν να ξαναεισάγουν/αναβαθμίσουν την Πληροφορική στα σχολεία.

Με βάση τα παραπάνω, θεωρώ ότι είδαν και κάτι άλλο: ότι ξέμειναν από επιστήμονες. Ως προς αυτό δεν είναι τυχαία η ονομασία του κλάδου της "βιοπληροφορικής". Θα μπορούσε να χρησιμοποιείται το παλαιότερο όνομα "υπολογιστική βιολογία". Ξεκάθαρα, η στόχευση είναι να προσελκυστούν επιστήμονες της πληροφορικής, καθώς (περιέργως (; )) στα τμήματα βιολογίας ΔΕΝ υπάρχει ούτε καν το κλασικό εισαγωγικό υποχρεωτικό μάθημα πληροφορικής. Και όλα αυτά την στιγμή που η βασική δομή (primary structure) του DNA είναι μια συμβολοσειρά/string (τύπος χαρακτήρων για να καταλάβουν και οι μαθητές μας στο Λύκειο) επί του αλφαβήτου {'A', 'G', 'T', 'C'}, αλλά και ο ακρωγωνιαίος λίθος της σύγχρονης βιολογίας, το "κεντρικό δόγμα της μοριακής βιολογίας" έχει ισχυρά πληροφορικά χαρακτηριστικά: αφορά την "ροή της πληροφορίας" μέσα στο κύτταρο! 

Η επιστημονική μοντελοποίηση είναι το άλφα και το ωμέγα των επιστήμων και η πληροφορική είναι η πλέον βασική συνιστώσα της σήμερα. Διαβάζουμε σε επιστημονική δημοσίευση στην ιστοσελίδα του National Center for Biotechnology Information:

"It may seem surprising that most mathematical models used in the most mature domains of science do not strictly speaking deserve the label "scientific", because they cannot make predictions that are immediately comparable to observed data"
- Computational science: shifting the focus from tools to models

Οι συγγραφείς θεωρούν σαφώς ότι ένα σύστημα εξισώσεων δεν είναι επιστημονικό μοντέλο, αλλά επιστημονικό μοντέλο είναι η δομή που δίνει αποτελέσματα τα οποία είναι "άμεσα συγκρίσιμα με τα παρατηρούμενα δεδομένα", με άλλα λόγια επιστημονικό μοντέλο είναι το λογισμικό. Να σημειωθεί εδώ ότι στις περισσότερες περιπτώσεις στα εφαρμοσμένα πεδία των επιστημών τα συστήματα διαφορικών εξισώσεων είναι αδύνατο να επιλυθούν "αναλυτικά" (δηλαδή με κλασσικές μεθόδους της μαθηματικής ανάλυσης), αλλά λύνονται προσεγγιστικά με χρήση προγραμμάτων.

Και ακόμη λιγότερο βολικά για όποιον δεν τρελένεται για μετασχηματισμούς, η επιστήμη της πληροφορικής  μοντελοποιεί τα φαινόμενα ακόμα και χωρίς χρήση διαφορικών εξισώσεων (βλ. π.χ. το κυτταρικό αυτόματο rule 30, το οποίο συνιστά ένα μορφογενετικό μοντέλο για τους σχηματισμούς του κελύφους του οστράκου Conus Textile).

Καλό είναι να γνωρίζουμε ποια είναι η βασική συνιστώσα όλης αυτής την διαρκούς προσπάθειας υποτίμησης και υποβάθμισης της επιστήμης της πληροφορικής.

Γιώργος Μπουγιούκας
Computer Science (BSc), Bioinformatics & Neuroinformatics (MSc)
https://gbougioukas.wordpress.com/
https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54953

gbougioukas

Διά του λόγου το αληθές, στο επιστημονικό πεδίο επιστημών οικονομίας και πληροφορικής (οικονομίας και πληροφορικής), το βασικό μάθημα για την ισοβαθμία φέτος θα είναι τα μαθηματικά (τα μαθηματικά). Και τα προηγούμενα χρόνια, συντελεστής 1.3 τα μαθηματικά, χωρίς συντελεστή η πληροφορική (δεν τρέχει τίποτα, ε; τα μαθηματικά είναι πιο βασικά από την πληροφορική για την πληροφορική).

Και στο τμήμα, για παράδειγμα, Πληροφορικής με Εφαρμογές στην Βιοϊατρική του Παν. Θεσσαλίας, με μόνα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα αυτά του πληροφορικού, με 22* υποχρεωτικά μαθήματα σχετιζόμενα με τα μαθήματα που δίνει ένας μαθητής του πεδίου επιστημών οικονομίας και πληροφορικής και με 10 υποχρεωτικά μαθήματα σχετιζόμενα με τα μαθήματα που δίνει ένας μαθητής του πεδίου επιστημών υγείας και ζωής, ο μαθητής του πεδίου επιστημών οικονομίας και πληροφορικής ΔΕΝ μπορεί να εισαχθεί σ' αυτό το τμήμα, ενώ μπορεί ο μαθητής του πεδίου επιστημών υγείας & ζωής.

*βλ. Επιστημονικά πεδία 2020, τμήματα και παράδοξα
Γιώργος Μπουγιούκας
Computer Science (BSc), Bioinformatics & Neuroinformatics (MSc)
https://gbougioukas.wordpress.com/
https://apothesis.eap.gr/handle/repo/54953

ilias_s

#9
Διάβασα με ιδιαίτερη προσοχή όσα έγραψαν οι συνάδελφοι evry, sensible, alkisg, pgrontas και θα ήθελα να τοποθετηθώ και να παρουσιάσω και τη δική μου οπτική.

Ποιος μπορεί να πει πως με τον covid-19 δεν "φάγαμε σφαλιάρα" σε πολλά επίπεδα??? Στη δημόσια υγεία, την οικονομία αλλά και τη διάχυση και αξιοποίηση των ΤΠΕ!

1) Η πανδημία έδειξε πόσο πίσω είμαστε στις ΤΠΕ :
Πραγματική διάχυση ΤΠΕ στο γενικό πληθυσμό δεν είναι πόσοι έλληνες μπαίνουν συο FB και το insta ούτε πόσα smartphones έχουμε ο καθένας αλλά ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΕ ΑΥΤΑ! Μπορώ να δώσω δεκάδες παράδειγματα για το πως ένα μεγάλο ποσοστό εκπ/κών, μαθητών και γονέων είναι πολύ πίσω στη χρήση των ΤΠΕ. Δεν θα το κάνω γιατί ο καθένας μας έχει στο μυαλό του πολλαπλάσια αντίστοιχα παραδείγματα. Απλά θα πω ότι, όχι μόνο στην εκπ/ση αλλά και στη δημ. διοίκηση και στην επιχειρηματικότητα η Ελλάδα έπαθε ένα σοκ με τόσα πράγματα που μπορούσαν να γίνονται ήδη με τις ΤΠΕ αλλά δεν... Καλώς ή κακώς ο ιός θα παραμείνει, και έστω αν αύριο μεθάυριο ο covid-19 πάψει να είναι τόσο μεγάλη απειλή, η μνήμη και οι συνέπειες (τις οποίες δεν έχουμε δει ακόμα) θα είναι τέτοιες που δεν θα μπορούμε να πούμε "πάει και αυτό" γιατί άξαφνα μπορεί να μας επισκεφθεί κάτι αντίστοιχο.

2) Η πανδημία είναι ευκαιρία να εξελιξουμε τις ΤΠΕ στην Ελλάδα :
Τώρα, όπως πάντα από ανάγκη, θα κινητοποιηθούμε και θα εκσυγχρονιστούμε για να προλάβουμε εξελίξεις, περίπου 2 δεκαετιών, σε 1-2 χρόνια... τουλάχιστον στην οικονομία και στη δημ. διοίκηση. Πρέπει να αναθεωρήσουμε τη στάση μας, να διορθώσουμε και κάποια λάθη του παρελθόντος και να ερευνήσουμε "νέες προοπτικές" που μέχρι σήμερα δεν θέλαμε να δούμε. Τώρα φαίνεται πόσο αναγκαίες είναι οι γνώσεις ΤΠΕ! Σημαντική για τους πάντες είναι η χρήση ΤΠΕ. Η Επιστήμη της Πληροφορικής & Η/Υ όμως δεν είναι για όλους. Επίσης υπάρχουν και άλλα πολλά θέματα όπως το e-citizanship, τα προσωπικά δεδομένα και τα ανθρώπινα δικαιώματα που  είναι ζητήματα που πρέπει να θίγονται στο σχολείο μέσα από πολλά μαθήματα αλλά... η Πληροφορική στην υποχρεωτική εκπ/ση είναι ένα 1ωρο μάθημα και οι λοιπές ανθρωπιστικές ειδικότητες ξορκίζουν τα smartphones με σκόρδα! Αυτά είναι μία σειρά σημαντικών αλλαγών που πρέπει να γίνουν

3) Οι ΤΠΕ στην ελληνική εκπ/ση στη "μετά covid-19 εποχή" :
Τελικά αποδείχτηκε, έστω και αργά, ότι οι ΤΠΕ είναι εργαλείο για όλους. Βασικό & αντίστοιχο του διπλώματος οδήγησης θα μπορούσα να πω! Για χρήση ΤΠΕ είναι το δημοτικό και, εν μέρει μόνο, το γυμνάσιο. Στην υποχρεωτική εκπ/ση κανονικά δεν θα πρέπει να υπάρχει μαθητής που να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει βασικές υπηρεσίες διαδικτύου, να μη μπορεί να ανοίξει ένα αρχείο ή να κάνει εγκατάσταση μία απλή εφαρμογή που του χρειάζεται. Κάτι τέτοιο θα επιτείνει τα φαινόμενα κοινωνικού αποκλεισμού τα επόμενα χρόνια! Επαρκής διδασκαλία ΤΠΕ π.χ Word δεν μπορεί να γίνει μέσω των γλωσσικών μαθημάτων ή της ξένης γλώσσας ΑΛΛΑ μπορούν αυτά τα μαθήματα να είναι ευκαιρία για επανάληψη, εμπέδωση και αξιοποίηση. Από το δημοτικό, μετά στο γυμνάσιο και στην Α' λυκείου, θα πρέπει να δίνεται σταδιακά έμφαση στην επιστήμη της πληροφορικής! Αυτό που αντιμετωπίζει η Αγγλία τα τελυταία χρόνια και πασχίζει να διορθώσει (δηλ. ότι ξέμεινε από προγραμματιστές) δεν έχουμε την πολυτέλεια να το πάθουμε εμείς τα επόμενα χρόνια. Φυσικά, οι σημερινοί κυβερνώντες ευχαρίστως θα άφηναν αυτές τις γνώσεις στην ιδιωτική εκπ/ση όπως κάνανε μέχρι σήμερα ΑΛΛΑ τώρα η στάση της κοινωνίας απένταντι στα βασικά δημόσια κοινωνικά αγαθά  (με αιχμή τη δημόσια υγεία) φαίνεται να αλλάζει.

@alkisg : Όπως είπα και πριν και όπως έγινε σε πολλά άλλα πράγματα... η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια του χρόνου για να εκσυγχρονιστεί σταδιακά και με ηρεμία! Πέρυσι στην (κατά τα άλλα τραγική) εξ αποστάσεως επιμόρφωση του Β1 Επιπέδου ΤΠΕ άκουσα τον (μαθηματικό) επιμορφωτή μου να λέει "...και γιατί όχι, να παρέχετε και εσείς στους μαθητές σας εξΑΕ" και σκέφτηκα "Ναι καλά! Με αυτούς τους ρυθμούς το 2040 και βλέπουμε!"... Τώρα τι να πω???

@sensible : Δεν έγινε η ένταξή μας στους "κλάδους-στυλοβάτες" της εκπαίδευσης για τα μαθηματικά αλλά φυσικά ούτε για τη μονώρη Πληροφορική του γυμνασίου. Έγινε για οικονομία!!! Οι περισσότεροι ΠΕ86 στα γυμνάσια είχαν ήδη ενεργο λογαριασμό στο webex ως μέλη Ομ. Υποστήριξης! Με το που μας έβαλαν "στην πρώτη γραμμή" ουσιαστικά γεννήθηκαν πολλές ώρες και τμήματα εξ αποστάσεως σύγχρονων συνεδριών χωρίς κανένα επιπλέον κόπο και κόστος! Αυτό με τα μαθηματικά που διδάσκονται από ΠΕ86 ήταν απλά ένα "απρόσμενο όφελος". Για την ιστορία θα αναφέρω πως σε σχολική μονάδα το 66% των μαθητών δεν έχουν κάνει μαθηματικά από τις 09 Μαρτίου γιατί ο συνάδελφος, απο επιλογή, δεν έχει ασχοληθεί ποτέ του με τις ΤΠΕ (δεν έχει ούτε κάρτα ΑΤΜ)!

@pgrontas : Το έγραψα και πιο πριν. Όπως ουσιαστικά λες και εσύ, ο σκοπός της Πληροφορικής του γυμνασίου δεν είναι να κάνουμε απλούς χρήστες μετατρέποντας το μάθημα σε "προετοιμασία για ECDL". Χρήση ΤΠΕ μπορεί να ξεκινάει από το δημοτικό αλλά τουλάχιστον στο γυμνάσιο θα πρέπει να επικεντρωνόμαστε λιγότερο στον κειμενογράφο, υπολογιστικά φύλλα και παρουσιάσεις και περισσότερο στις υπηρεσίες διαδικτύου και την αξιοποίησή τους, στην αποδοτική χρήση των ΛΣ, τον προγραμματισμό, τα βασικά της επιστήμης Η/Υ και ζητήματα e-citizenship. Τώρα που θα προλάβουμε στο 1ωρο μάθημα... είναι το άλλο γνωστό θέμα!

@evry : Το μοντέλο της "ανεστραμένης τάξης" με χρήση ασύγχρονης (και κάποιες φορές σύγχρονης) εξΑΕ ήταν αυτό που ήθελα να εφαρμόσω φέτος αλλά το πρόβλημά μου ήταν ότι, όπως και άλλες χρονιές, η συμμετοχή σε κάτι τέτοιο (η εγγραφή και χρήση π.χ του edmodo) ήταν αποκαρδιωτική! Μιλάμε για ένα 20% στην καλύτερη το οποίο μειώνονταν σταδιακά! Όμως μπορώ να πω ότι πραγματικά ταιριάζει στο μάθημα (και στο γυμνάσιο και στο λύκειο) και αν έχω την ευκαιρία θα είμαι πολύ πιο απαιτητικός στη συμμετοχή των μαθητών σε αυτή. Μέχρι σήμερα έρχονταν μαθητές και γονείς και γκρίνιαζαν (όχι μόνο σε μένα) ότι "δεν έχω Η/Υ, δεν έχω internet" αλλά η ιστορία με το "τζάμπα λαπτοπ" απέδειξε οτι όταν θέλουν, και προκειμένου να πάρουν λαπτοπ τζάμπα (όπως νόμιζαν) λύνουν όλα τα προβλήματα σύνδεσης και εξοπλισμού μέσα σε 6 ώρες και επικοινωνούν & στέλνουν e-mail!!!

pgrontas

Παράθεση από: ilias_s στις 14 Απρ 2020, 01:25:35 ΜΜ
..
@pgrontas : Το έγραψα και πιο πριν. Ο σκοπός της Πληροφορικής του γυμνασίου δεν είναι να κάνουμε το μάθημα "προετοιμασία για ECDL". Χρήση ΤΠΕ μπορεί να ξεκινάει από το δημοτικό αλλά στο γυμνάσιο θα πρέπει να επικεντρωνόμαστε λιγότερο στον κειμενογράφο, υπολογιστικά φύλλα και παρουσιάσεις και περισσότερο στις υπηρεσίες διαδικτύου και την αξιοποίησή τους, στην αποδοτική χρήση των ΛΣ, τον προγραμματισμό και τα βασικά της επιστήμης Η/Υ.
..
@ilia_s
Μάλλον παρεξήγησες αυτό που έγγραψα (ίσως επειδή δεν το εξέφρασα καλά).
Αυτό που είπα είναι ότι στόχος του μαθήματος της πληροφορικής στο σχολείο (για κάποιο λόγο απεχθάνομαι το ΤΠΕ, ίσως επειδή εξισώνει προς τα κάτω - dumbs down - την χρήση όπως την αντιλαμβάνομαι) πρέπει να είναι και να κάνουμε τους μαθητές μας 'power users' (πάλι ο όρος χρησιμοποιείται για οικονομία). Δεν είπα ότι είναι θέμα του γυμνασίου.

Παράθεση
Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει καθοδήγηση στην χρήση των υπολογιστών σε αναλογία με το ότι σπαταλούμε τόσα χρόνια να μάθουμε σωστά τη γλώσσα μας, παρά το ότι όταν πάμε σχολείο γνωρίζουμε να μιλάμε. Αφού κατακτήσουμε αυτό στις μικρές τάξεις, ασχολούμαστε και με υπολογιστική σκέψη σε μεγαλύτερες. Ή ενναλακτικά ας μπούνε περισσότερα από ένα μαθήματα σε κάποιες τάξεις.
Αυτό που έθιξα είναι ότι πρέπει να γίνει, αλλά κανείς δεν θέλει να το κάνει. Όλοι το ρίχνουν σε αφηρημένες έννοιες, με αποτέλεσμα να μην κατακτώνται πρώτα οι βασικές. 

Επιπλέον ότι αυτό που λέμε χρήση υπολογιστή, αν διδαχθεί σωστά μπορεί να φέρει κοντά τους μαθητές με ανώτερες έννοιες της επιστήμης της πληροφορικής. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με το ECDL που εγραψες, που ακριβώς γι'αυτό δεν το ανέφερα.

Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

ilias_s

Παράθεση από: pgrontas στις 14 Απρ 2020, 01:36:25 ΜΜ
@ilia_s
Μάλλον παρεξήγησες αυτό που έγγραψα (ίσως επειδή δεν το εξέφρασα καλά).
Αυτό που είπα είναι ότι στόχος του μαθήματος της πληροφορικής στο σχολείο (για κάποιο λόγο απεχθάνομαι το ΤΠΕ, ίσως επειδή εξισώνει προς τα κάτω - dumbs down - την χρήση όπως την αντιλαμβάνομαι) πρέπει να είναι και να κάνουμε τους μαθητές μας 'power users' (πάλι ο όρος χρησιμοποιείται για οικονομία). Δεν είπα ότι είναι θέμα του γυμνασίου.
Αυτό που έθιξα είναι ότι πρέπει να γίνει, αλλά κανείς δεν θέλει να το κάνει. Όλοι το ρίχνουν σε αφηρημένες έννοιες, με αποτέλεσμα να μην κατακτώνται πρώτα οι βασικές. 

Επιπλέον ότι αυτό που λέμε χρήση υπολογιστή, αν διδαχθεί σωστά μπορεί να φέρει κοντά τους μαθητές με ανώτερες έννοιες της επιστήμης της πληροφορικής. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με το ECDL που εγραψες, που ακριβώς γι'αυτό δεν το ανέφερα.

Συμφωνώ με ό,τι έγραψες πιο πριν. Ίσως να μην το εξέφρασα καλά αλλά, με αφορμή όσα ανέφερες, συνεχίζω υπερθεματίζοντας (απλά το post ήταν ήδη αρκετά μεγάλο και δεν ήθελα να γράψω περισσότερα)

Επικεντρώνομαι στο γυμνάσιο για 2 λόγους :

α) Είναι η τελευταία βαθμίδα της 10χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Μετά το γυμνάσιο, στο οποίο υποχρεωτικά (έστω στη θεωρία) πρέπει να φοιτήσουν όλοι, οι μαθητές μπορούν να μη συνεχίσουν ή να συνεχίσουν σε κάποιο τύπο λυκείου (ή άλλη σχολής) επιλέγοντας κάποια άλλη κατεύθυνση σπουδών και αποφεύγοντας παντελώς τα μαθήματα πληρ/κής!
β) Το γυμνάσιο είναι η βαθμίδα που, αν και ο μαθητής μπορεί να μάθει πολλά περισσότερα πράγματα από εφαρμογές γραφείου και τα βασικά μέρη του Η/Υ, στην Ελλάδα συνεχίζουμε να αφιερώνουμε ένα σημαντικό μέρος του απειροελάχιστου χρόνου που μας διαθέτει εκπ/κό σύστημα στις εφαρμογές γραφείου λες και πάμε να πάρουμε μία πιστοποίηση ECDL (που ούτε αυτό το καταφέρνουμε φυσικά).

Θα αναφέρω ότι, στις πρόσφατες Αιτήσεις-Δηλώσεις Πανελλαδικών που κατατέθηκαν ηλεκτρονικά, το 30% των τελειόφοιτων μαθητών της Γ' λυκείου είχαν σοβαρό πρόβλημα να χρησιμοποιήσουν το e-mail για να στείλουν την αίτησή τους! Όλους αυτούς τους είχα μαθητές στο γυμνάσιο και είχαμε ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα (e-mail) κάποια στιγμή (που για κάποιους ήταν και η μοναδική μέχρι τώρα). Αν δεν τους βοηθούσα κάποιοι ήταν έτοιμοι να αρχ'ισουν να ψάχνουν εκτυπωτή για να τυπώσουν και να καταθέσουν χειρόγραφα την αίτηση στο σχολείο.

Δε θα αναφέρω καν πόσοι (>50%) πηγαίνουν, δύο χρόνια τώρα, για να τους κάνει την ηλεκτρονική εγγραφή στην επόμενη τάξη ο λογιστής πληρώνοντας, κάποιοι, από 20-50€. Αυτοί αύριο μεθαύριο, αν δεν αλλάξει κάτι, δεν θα μπορούν να κάνουν το παραμικρό ηλεκτρονικά!

itt

Παράθεση από: evry στις 13 Απρ 2020, 12:57:07 ΜΜ
Μετά από 2-3 εβδομάδες διδασκαλίας εξ αποστάσεως σε μαθητές Γυμνασίου είπα να γράψω μερικά πράγματα που μου έρχονται στο μυαλό.
Αρχικά μου έκανε εντύπωση που μας έβαλαν στις ειδικότητες (ας πούμε τις βασικές) με τις οποίες ξεκίνησε και τρέχει ακόμα η σύγχρονη εκπαίδευση. Προφανώς το έκαναν για να αναλάβουμε την τεχνική υποστήριξη του εγχειρήματος.
Κάνοντας όμως μάθημα είδα ότι μάλλον είμαστε το μάθημα που του ταιριάζει περισσότερο αυτό το στυλ εκπαίδευσης και αναφέρομαι κυρίως στην ενότητα του προγραμματισμού.
Με κατάλληλο σχεδιασμό διερευνητικών δραστηριοτήτων οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν μόνοι τους αφού μπορούν να πειραματιστούν στο περιβάλλον προγραμματισμού.
Στην σύγχρονη εκπαίδευση τους μοιράζεις την οθόνη σου ή σου μοιράζουν αυτοί/ες τη δική τους. Στα μαθηματικά ας πούμε τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα.
Από την άλλη υπάρχει ένα ποσοστό μαθητών 20% ίσως και παραπάνω που έχουν μεγάλο πρόβλημα στη χρήση του υπολογιστή.
Μήπως τώρα έχει γίνει περισσότερο από ποτέ επιτακτική η αναβάθμιση του μαθήματος στο Γυμνάσιο? Μήπως είναι μια ευκαιρία όλη αυτή η κατάσταση στην οποία φάνηκε πόσο σημαντικοί είμαστε και εμείς στα σχολεία αλλά και το μάθημα? Δεν ξέρω πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή να κάνουν μια πρόταση οι ενώσεις μας στο υπουργείο για αναβάθμιση του μαθήματος όχι μόνο σε ώρες αλλά και σε πρόγραμμα σπουδών.
Δεν ξέρω, όσοι διδάσκετε στη σύγχρονη τι γνώμη έχετε?

Πλέον με το έντονο shift που θα γίνει λόγο της ηλίθιας κατάστασης που επικρατεί, ξεκάθαρα πρέπει να αναβαθμιστεί η Πληροφορική στην εκπαίδευση. Και δεν εννοώ μόνο τις ελάχιστες αλγοριθμικές έννοιες που διδάσκονται στο ΑΕΠΠ, εννοώ all over board.

dpa2006

#13
Είναι ξεκάθαρο πως η Πληροφορική πρέπει να αναβαθμιστεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο.
Δεν ξέρω αν και πως θα υλοποιηθούν οι εξαγγελίες αλλά η Πληροφορική ως Επιστήμη αλλάζει με ταχύτητα πλέον όχι μόνο όλες τις Επιστήμες αλλά και όλη την κοινωνία.
Ο Κορονοϊός ήρθε για να μείνει.
Όπως και η Ισπανική γρίπη του 1918 είχε τρία κύματα,κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και τώρα με τον κορονόϊό
Άρα μπορεί να δούμε μέτρα που θα εφαρμόζονται και θα αίρονται ή τροποποιούνται ανάλογα με την καμπύλη της Πανδημίας ανά χώρα και περιοχή.
Σε αυτές τις καταστάσεις θα αλλάξουν (ίσως) και οι ανάγκες για εκπαίδευση.
Και προφανώς θα κληθούν και άνθρωποι της Επιστήμης της Πληροφορικής να αναλάβουν την τροποποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας(λογικά θα συμμετάσχουν και άλλες ειδικότητες).
Αν δεν εμφανιστεί γρήγορα ένα εμβόλιο(δεν το θεωρώ πιθανό),αν μεταλλαχθεί ο ιός κλπ.
Είναι εξαιρετικά δυναμική η περίοδος που έχουμε μπει.


Οι εξαγγελίες της ηγεσίας του υπουργείου δείχνουν ξεκάθαρα ότι θα διευρυνθεί η Τηλεκπαίδευση



Αμέσως μετά το Πάσχα ταχύρρυθμη επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Computer science (abbreviated CS or CompSci) is the scientific and practical approach to computation and its applications. It is the systematic study of the feasibility, structure, expression, and mechanization of the methodical processes (or algorithms) that underlie the acquisition, representation, processing, storage, communication of, and access to information, whether such information is encoded in bits and bytes in a computer memory or transcribed engines and protein structures in a human cell.source:http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_science