Τι πρέπει να γίνει με τα μαθήματα μας στο ΛΥΚΕΙΟ???

Ξεκίνησε από gpapargi, 09 Ιουλ 2008, 01:56:20 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

gpapargi

Παράθεση από: p-p στις 04 Ιουλ 2008, 11:54:50 ΠΜ
Για να επιτευχθεί αυτό επαναλαμβάνω πρέπει να αναβαθμιστεί το μάθημα στο σχολείο και όχι οι εξετάσεις, των οποίων η αναβάθμιση, δεν μπορεί παρά να είναι αποτέλεσμα της αναβάθμισης του μαθήματος και όχι το αντίστροφο.

Θεωρητικά έχει δίκιο αλλά δυστυχώς το πράγμα δε δουλεύει έτσι. Κοίτα τι εννοώ:

Έχουμε ένα διδιακτικό πακέτο που έχει μέσα πολύ καλές ασκήσεις (πχ 2 και 3 αστέρων). Το πρόβλημα είναι ότι δεν τις διδάσκει σχεδόν κανείς. Ο λόγος είναι ότι αυτές οι ασκήσεις δεν πέφτουν ποτέ. Ακόμα και από την πρώτη λυκείου να διδάσκόταν το μάθημα πάλι οι ΣΟΣΑΚΗΔΕΣ καθηγητές (που είναι η πλειοψηφία... ειδικά στα φροντιστήρια) δεν πρόκειται να διδάξουν αυτά που έχει μέσα το τετράδιο μαθητή γιατί δεν πέφτουν.

Ο καθηγητής έχει κίνητρο να διδάξει κονσερβοποιημένες ασκήσεις γιατί μπορεί με λίγο κόπο να βγάλει μεγάλους βαθμούς στη μεγάλη μάζα μαθητών. Αντίθετα δεν έχει κίνητρο να διδάξει αληθινές ασκήσεις κατανόησης γιατί όλα δείχνουν ότι δε θα πέσουν στις εξετάσεις. Έτσι μόνο μια μειοψηφία ρομαντικών κάνει σοβαρό μάθημα αφού η σκοπιμότητα σε ωθεί στο αντίθετο.

Αν όμως πέσουν μια φορά σοβαρά θεματάκια... θα δεις μετά πως θα τα διδάσκουν όλοι. Και τότε θα δεις και πως θα αναβαθμιστεί το μάθημα στην τάξη.

Αν μιλήσεις με μαθηματικούς και φυσικούς, θα σου πουν ότι τα θέματα των εξετάσεών τους είναι δυσκολότερα από αυτά που έχει το βιβλίο τους. Και όλοι διδάσκουν αυτά που πέφτουν (δηλαδή δυσκολότερα από αυτά του βιβλίου). Κανείς δεν ασχολείται με το αν είναι δυνατό στη Γ λυκείου να μάθουν μιγαδικούς, όρια, παραγώγους και ολοκληρώματα μια που τα βλέπουν για πρώτη φορά.

Αυτό δείχνει ότι το κλειδί για το επίπεδο του μαθήματος στην τάξη είναι το τι πέφτει στις εξετάσεις. Όσα χρόνια και αν κάνεις το μάθημα και όσο προχωρημένο βιβλίο κι αν έχεις, κανείς δε θα διδάξει δύσκολα θέματα αν ξέρει ότι δεν πρόκειται να πέσουν στις εξετάσεις.

Για να προβλέψεις το τι θα κάνει ο μέσος καθηγητής... είναι απλή θεωρία παιγνίων όπου ο "παίκτης" καθορίζει τη στρατηγική του ανάλογα με το τι είναι αυτό που μεγιστοποιεί το αναμενόμενο κέρδος του. Μόνο αν συμφέρει το μέσο καθηγητή να διδάξει μη τυποποιημένες ασκήσεις θα το κάνει. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα το κάνουν μόνο οι λίγοι ρομαντικοί... και αυτοί θα έχουν σοβαρές αμφιβολίες για το αν πράττουν καλά ή είναι κορόιδα.  Έτσι μας έκανε να αισθανόμαστε η φετινή επιτροπή θεμάτων: ΚΟΡΟΙΔΑ.

Να ήξερες πόσες φορές την ώρα που κάνω μάθημα λέω μέσα μου "Μα τι κάθομαι και κάνω τώρα;" Να ήξερες πόσες φορές είμαι έτοιμος να τα βροντήξω και να κάνω ότι κάνουν οι πολλοί...

p-p

#1
Μάλλον δεν διατύπωσα με σαφήνεια την γνώμη μου και δεν έγινε αντιληπτό τί ακριβώς εννοώ...

Για τα περί διδασκαλίας του μαθήματος συμφωνώ σε γενικές γραμμές με αυτά που λές gpapargi, ωστόσο δεν είναι εκεί το σημαντικότερο πρόβλημα για μένα. Ίσως βέβαια εκεί βρίσκεται το πιο άμεσα αντιμετωπίσημο πρόβλημα για το οποίο όμως θα αναφερθώ σε ένα επόμενο post.

Όταν λέω να αναβαθμιστεί το μάθημα στο σχολείο, αναφέρομαι κυρίως στην εμφάνιση του μαθήματος ξαφνικά στην Γ΄Λυκείου χωρίς καμία συνέχεια απο τις προηγούμενες τάξεις. Διαμαρτυρόμαστε πως τα θέματα απαξιώνουν την επιστήμη μας, όταν έχουμε πρωτίστως απαξιωθεί στο σχολείο παίρνωντας ενα πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα, μιας μόνο κατεύθυνσης, στην Γ΄Λυκείου με 2 ωρίτσες την εβδομάδα.

Απορώ πραγματικά που  την μόνη διαφορά που βρίσκουμε ανάμεσα π.χ. στα Μαθηματικά και την Πληροφορική είναι τα θέματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις. Απο την μια έχουμε ενα μάθημα που χτίζεται με πολύ προσοχή και άπειρες ώρες σε όλες τις τάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και καταλήγει με καθημερινή ενασχόληση στην Γ΄ Λυκείου(5 ώρες κατεύθυνση και 3 ώρες Γενικής Παιδείας)και απο την άλλη ενα μάθημα που στην ουσία εμφανίζεται στην Γ΄Λυκείου με 2 ωρίτσες, στην ίδια μοίρα με την ΑΟΔΕ, όταν στην ΑΟΔΕ έχεις να μάθεις 70 σελίδες απέξω ενώ σε αυτό να χτίσεις αλγοριθμική σκέψη και να μάθεις μια τεχνητή γλώσσα, περαν όλων των άλλων θεωρητικών γνώσεων.

Όταν σε σχολεία της ευρώπης η πληροφορική αποτελεί κεντρικό πυλώνα των θετικών επιστημών , ισάξιο με τα μαθηματικά και την φυσική, εμάς μας έχουνε πετάξει στην Γ' Λυκείου ενα μάθημα για να έχουμε να παίζουμε 2 σαραντάλεπτα την εβδομάδα και να θυμόμαστε ότι σπουδάσαμε πληροφορική. Είναι δυνατόν η πληροφορική να είναι η επιστήμη με τα περισσότερα πολυτεχνεία, πανεπιστήμια και τεχνολογικά ιδρύματα στην Ελλάδα(Αν αθροίσουμε τις σχολές πληροφορικής είναι όσες και οι μαθηματικών, φυσικών και χημικών μαζί) και στο σχολείο να εμφανίζεται στην Γ' Λυκείου σαν ενα 2ωρο εύκολο και επιφανειακό μαθηματάκι;

Εκεί συνάδελφοι βρίσκεται η ρίζα του κακού και απο εκεί πηγάζουν και τα εύκολα θέματα στις πανελλήνιες, σύμφωνα πάντα με την προσωπική μου άποψη. Διότι όταν φέτος για μια ακόμα χρονιά το μάθημα της Ανάπτυξης ήταν το 4ο μάθημα σε γραπτά κάτω απο την βάση(~50%) αντε να διαμαρτυρηθείς γιατί δεν μπαίνουν πιο δύσκολα θέματα στις πανελλήνιες που απαιτούν μεγαλύτερη κριτική σκέψη. Μεταξύ μας καταλαβαινόμαστε συνάδελφοι, αλλά πρέπει να αποτινάξουμε την γυάλινη σφαίρα που βρισκόμαστε και να γίνουμε κατανοητοί και στους άλλους.

Για μένα είναι λάθος να έχουμε σημαία μας την διεκδίκηση δυσκολότερον θεμάτων(είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου που όλοι βλέπουμε). Σημαία μας πρέπει να είναι να μπεί η Ανάπτυξη Εφαρμογών και στην Β΄Λυκείου. Σημαία μας πρέπει να είναι να γίνει 3 ώρες την εβδομάδα η Ανάπτυξη στην Γ Λυκείου. Αυτά πρέπει να διατυμπανίζουμε όπου στεκόμαστε με την δύναμη που έχει ο καθένας μας, όποια και αν είναι αυτή.Ο καθένας απο μας εκπροσωπεί και όλους τους άλλους, γιατί είναι ενας αγώνας που πρέπει να τον κερδίσουμε όλοι μαζί.

Και τότε θα λυθούνε τα χέρια σε αυτούς που βάζουν τα θέματα και θα τα δυσκολέψουνε γιατί οι περισσότερες ώρες σημαίνουν μεγαλύτερη εμβάθυνση και μεγαλύτερες απαιτήσεις απο τους εξεταστές. Εϊμαι βέβαιος πως και οι θεματοδότες πονάνε το αντικείμενο της Πληροφορικής. Διότι, το ότι βάζουνε καλύτερα θέματα στις επαναληπτικές κάθε χρόνο δείχνει σαν να μας λένε πως μπορούν να βάλουν σωστά θέματα αλλά δεν τους αφήνουν. Διότι αν βάλουν τα θέματα έτσι όπως θα έπρεπε θα πάνε σπίτι τους και την επόμενη χρονιά θα πάρουνε αυτούς που θα βάλουνε τα θέματα έτσι όπως ζητείται απο το ΥΠΕΠΘ. Και δεν θα κερδίσουμε τίποτα συνάδελφοι αν τα καλύτερα θέματα θα είναι μια απλή εξαίρεση στον κανόνα. Εξαίρεση πρέπει να είναι τα εύκολα!

Σταματάω εδώ προς το παρόν, και συγγνώμη αν έγινα κουραστικός, αλλά νομίζω έγινα πιο σαφής.

p-p
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών (Α.Π.Θ.)
“When Kepler found his long-cherished belief did not agree with the most precise observation, he accepted the uncomfortable fact. He preferred the hard truth to his dearest illusions; that is the heart of science.” - Carl Sagan

Eri

Θα συμφωνήσω σε ολα με τον προλαλήσαντα..

Απαξίωση πλήρως του μαθήματος... που απορέει φυσιολογικά κυρίως από το πρόγραμμα σπουδών και όχι τόσο πολύ από τα θέματα των εξετάσεων! Κρίμα είναι τα παιδιά που επιλέγουν Τεχνολογική 2 να μην έχουν ιδέα για το τι θα αντιμετωπίσουν στο μάθημα... και να νομίζουν μάλιστα ότι η ΑΕΠΠ θα είναι ..κάτι.. περίπου .. παρεμφερές με το ανόητο μάθημα της Τεχνολογίας επικοινωνιών..

Σίγουρα παιδιά πρέπει κάτι να γίνει.. έστω εκείνο το 2ωρο της Τεχνολογίας των επικοινωνίων, που όλοι ξέρουμε πως γίνεται, να μετατραπεί σε μάθημα με αντικείμενο τις βασικές αρχές του προγραμματισμού...θα ήταν μια καλή αρχη τουλάχιστο!

gpapargi

Όλοι συμφωνούμε ότι το μάθημα πρέπει να ξεκινήσει νωρίτερα. Πιστεύω πως και στην Α λυκείου να ξεκινούσε θα ήταν ακόμα πιο καλά.
Θέλω ο μαθητής να ξέρει τι θα αντιμετωπίσει στη Γ και να κάνει τη σωστή επιλογή. Πχ κάποια παπαγαλάκια έρχονται στους αλγορίθμους νομίζοντας ότι είναι μάθημα τύπου ΑΟΔΕ. Άλλοι που ασχολούνται με ηλεκτρονικά παιχνίδια νομίζουν ότι θα παίξουμε με το PC. Ενώ πολλά γνήσια θετικά μυαλά πάνε θετική κατεύθυνση γιατί δεν έχουν εκτιμήσει ότι ο αλγόριθμος είναι μαθηματικά. Από το πρώτο κιόλας μάθημα βάζω τα πράγματα στη θέση τους με ιστορική αναδρομή και αναφέροντας τους παλαιότερους καταγεγραμμένους αλγορίθμους από την αρχαιότητα (ΜΚΔ Ευκλείδη ΜΚΔ και κόσκινο Ερατοσθένη.

Προφανώς είναι ντροπή αυτό που κάνουν στην πληροφορική τη στιγμή που οι σχετικές σχολές είναι οι πιο υψηλόβαθμες.
Αλήθεια γιατί η κατεύθυνσή μας λέγεται «Τεχνολογική»; Που την είδαν την τεχνολογία;
Οι αλγόριθμοι είναι τεχνολογικό μάθημα και όχι θετικό; Η χημεία είναι πιο θετικό μάθημα;
Τι δουλειά έχει το γνήσιο θετικό μυαλό που θέλει να κάνει αλγορίθμους να ασχολείται με διοίκηση επιχειρήσεων (ΑΟΔΕ) και γιατί αυτή η συγχώνευση/συνδιδασκαλία με τα παιδιά που πάνε οικονομικά;
Γιατί δεν είναι υποχρεωτικά μάθημα και βαρύτητας η ΑΕΠΠ για αυτούς που πάνε για σχολές πληροφορικής ενώ η ΑΟΘ είναι για αυτούς που πάνε σε οικονομικές σχολές;
Γιατί επιτρέπεται να διδάξει κανείς ΑΕΠΠ ανεξάρτητα από το τι έχει σπουδάσει αρκεί να έχει κάνει σεμινάρια ενώ για να διδάξει κανείς μαθηματικά πρέπει να είναι μαθηματικός;

Να μερικά συναφή ερωτήματα που δείχνουν το πόσο υποτιμημένη είναι η πληροφορική στο ελληνικό σχολείο.

Είμαι βέβαιος στο ότι όλοι θα συμφωνήσουν στα παραπάνω. Δεν τολμώ να σκεφτώ ότι υπάρχει κάποιος που θα διαφωνήσει.

Ωστόσο δεν μπορούμε να βρίσκουμε όλα αυτά σα δικαιολογία για να βάζουμε αστεία θέματα στις πανελλήνιες. Είναι δυνατόν να βάζουμε θέματα φτηνής παπαγαλίας και μηδενικής δυσκολίας με πρόφαση το ότι το μάθημα διδάσκεται για πρώτη χρονιά; Αυτό θα βοηθήσει το μάθημα; Τα στατιστικά των προηγούμενων ετών δείχνουν καθαρά ότι παρά το γεγονός ότι το μάθημα διδάσκεται για πρώτη χρονιά, πιο πολλοί γράφουν από 18-20 από ότι 16-18. Αυτό δείχνει ότι τα θέματα πρέπει να γίνουν πιο σοβαρά άμεσα. Και δεν εννοώ δύσκολα ή εξωγήινα. Εννοώ να μην είναι παπαγαλίας. Πχ το τέταρτο θέμα στις επαναληπτικές ήταν μια χαρά. Ας πέφτουν τέτοια. Δεν τολμώ να σκεφτώ ότι υπάρχει έστω κι ένας συνάδελφος που θέλει οι μαθητές να γράφουν χωρίς καθόλου σκέψη. Είναι αναγκαίο σε κάθε θέμα να πρέπει τα παιδιά να σκεφτούν   στοιχειωδώς και να μην προσπαθούν απλά να θυμηθούν.


Παράθεση από: p-p στις 09 Ιουλ 2008, 04:54:41 ΜΜ
Διότι, το ότι βάζουνε καλύτερα θέματα στις επαναληπτικές κάθε χρόνο δείχνει σαν να μας λένε πως μπορούν να βάλουν σωστά θέματα αλλά δεν τους αφήνουν. Διότι αν βάλουν τα θέματα έτσι όπως θα έπρεπε θα πάνε σπίτι τους και την επόμενη χρονιά θα πάρουνε αυτούς που θα βάλουνε τα θέματα έτσι όπως ζητείται απο το ΥΠΕΠΘ.

Τι πάει να πει «μπορούν να βάλουν σωστά θέματα αλλά δεν τους αφήνουν»; Τι πάει να πει «θα πάνε σπίτι τους»;
Δε θα τους απολύσει κανένας ούτε θα τους κόψουν το ψωμί. Αν δεχτούμε ότι οι «εκλέκτορες» των θεματοδοτών είναι η χειρότερη δυνατή περίπτωση και θέλουν θέματα παπαγαλίας, το πολύ πολύ να μην τους ξανακαλέσουν να βάλουν θέματα. Ε και τι έγινε; Όποιος πάει να βάλει θέματα εξακολουθεί είναι υπηρέτης του μαθήματος. Δεν πήρε κάποιο αξίωμα που θέλει να το διατηρήσει. Του έγινε η τιμή να υπηρετήσει το μάθημα με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Εγώ πάντως αν ήμουν θεματοδότης και πήγαιναν να μου επιβάλουν τίποτα περίεργες γραμμές για θέματα παπαγαλίας ("βατά" τα αποκαλούν γιατί ακούγεται πιο ωραία)… στην καλύτερη περίπτωση θα τους έλεγα να τα βάλουν αυτοί και θα έφευγα. Το πιο πιθανό πάντως είναι να τους χριστοπανάγιαζα μια που θα ήταν και αργά το βράδυ και θα με κρατούσαν ξύπνιο για να μου πουν μ@λ@κ1ες. (Σόρρυ ʼλκη)

Πάλι καλά που υπάρχει και το forum και αυτοί που βάζουν τα θέματα δεν ακούν μόνο τη γνώμη των «πολιτικών». Είναι αναγκασμένοι πλέον να ακούν και τη γνώμη των συναδέλφων τους. Ας διαλέξουν με ποιους θέλουν τα έχουν καλά και ποια γνώμη βαραίνει περισσότερο. Του δάσκαλου/επιστήμονα ή του πολιτικού; Και μια που το αναφέραμε… ας προβληματιστούν και για το ποια είναι η αληθινή άποψη του πολιτικού για αυτόν που τελικά ενδίδει στις πιέσεις του. Δε νομίζω να του δώσει κάποιο χαρακτηρισμό διαφορετικό από αυτόν του «υποτακτικού».

p-p

Παράθεση από: gpapargi στις 10 Ιουλ 2008, 09:24:08 ΠΜ
Όλοι συμφωνούμε ότι το μάθημα πρέπει να ξεκινήσει νωρίτερα. Πιστεύω πως και στην Α λυκείου να ξεκινούσε θα ήταν ακόμα πιο καλά.

Ο πιο εφικτός στόχοι πιστεύω πως είναι να αντικατασταθεί η τεχνολογία επικοινωνιών, όπως είπε και η eri, με ενα μάθημα προγραμματισμού. Θα μπορούσαν μάλιστα να γίνονται τα πρώτα 4 κεφάλαια του υπάρχοντος διδακτικού πακέτου και στην Γ' να διδάσκονται όλα τα υπόλοιπα κεφάλαια του βιβλίου.

Κατά δεύτερο να γίνει 3ωρο το μάθημα Ανάπτυξης στην Γ. Είναι δυνατόν οι μαθητές θετικής και τεχνολογικής να κάνουνε 2 ώρες αρχαία στην Γ', έτσι για γενική μόρφωση(μεταξύ μας για να φορτώσουν ώρες φιλολόγων και να γίνονται διορισμοί φιλολόγων), και να γίνεται 2 ώρες το μάθημα της πληροφορικής,που και τις σχολές πληροφορικής να μην βάλουμε, υπάρχει στο πρόγραμμα σπουδών όλων των σχολών θετικών επιστημών.

Γιαυτό λέω συνάδελφοι, η μάχη πρέπει να δοθεί στα σημεία λήψης αποφάσεων. Μεταξύ μας καλά τα λέμε και συμφωνούμε. Πρέπει να πείσουμε και άλλους(κυρίως αυτούς που παίρνουν αποφάσεις) για την αξία της επιστήμης μας και να μην δεχόμαστε τις αμετροέπειες άλλων επιστημών(π.χ. ότι πρέπει αρχαία να κάνουν 2ώρες στην Γ όλοι - ας κάνουν μία ή καθόλου - αλλά οι φιλόλογοι μπόρεσαν και επιχειρηματολόγησαν υπερ της αξίας αρχαίων στην Γ και το πέρασαν. Κάτι αντίστοιχο πρέπει να κάνουμε και εμείς.)


Παράθεση από: gpapargi στις 10 Ιουλ 2008, 09:24:08 ΠΜ
Ενώ πολλά γνήσια θετικά μυαλά πάνε θετική κατεύθυνση γιατί δεν έχουν εκτιμήσει ότι ο αλγόριθμος είναι μαθηματικά.
Προφανώς είναι ντροπή αυτό που κάνουν στην πληροφορική τη στιγμή που οι σχετικές σχολές είναι οι πιο υψηλόβαθμες.
Αλήθεια γιατί η κατεύθυνσή μας λέγεται «Τεχνολογική»; Που την είδαν την τεχνολογία;
Οι αλγόριθμοι είναι τεχνολογικό μάθημα και όχι θετικό; Η χημεία είναι πιο θετικό μάθημα;

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου. Πρέπει να διεκδικήσουμε η ΑΕΠ να είναι μάθημα βασικό και στην τεχνολογική και στην θετική κατεύθυνση. Έχουν μπερδέψει και την διαφορά της επιστήμης της πληροφορικής με την απλή χρήση και επισκευή υπολογιστών. Να θυμίσω την φράση του Edsger Dijkstra:
"Η επιστήμη των υπολογιστών έχει τόση σχέση με τους υπολογιστές, όση έχει η Αστρονομία με το Τηλεσκόπιο"

Παράθεση από: gpapargi στις 10 Ιουλ 2008, 09:24:08 ΠΜ

Τα στατιστικά των προηγούμενων ετών δείχνουν καθαρά ότι παρά το γεγονός ότι το μάθημα διδάσκεται για πρώτη χρονιά, πιο πολλοί γράφουν από 18-20 από ότι 16-18.


Φέτος όμως αν το δεί κάποιος εξωτερικός παρατηρητής, βλέπει 12.75% 18-20 και 18,39% στο 15-17,9 που είναι μια χαρά ποσοστά γκαουσιανά....

Παράθεση από: gpapargi στις 10 Ιουλ 2008, 09:24:08 ΠΜ


Τι πάει να πει «μπορούν να βάλουν σωστά θέματα αλλά δεν τους αφήνουν»; Τι πάει να πει «θα πάνε σπίτι τους»;
Δε θα τους απολύσει κανένας ούτε θα τους κόψουν το ψωμί. Αν δεχτούμε ότι οι «εκλέκτορες» των θεματοδοτών είναι η χειρότερη δυνατή περίπτωση και θέλουν θέματα παπαγαλίας, το πολύ πολύ να μην τους ξανακαλέσουν να βάλουν θέματα. Ε και τι έγινε;



Η συμφωνία για την φύση των θεμάτων γίνεται πριν την επιλογή των θεματοδοτών. Προφανώς δεν επιλέγουν άτομα που θα τους πάνε κόντρα και θα εφαρμόσουν την προσωπική τους φιλοσοφία. . Έτσι λειτουργεί η κοινωνία δυστυχώς. Πρώτα δέχεσαι τους όρους και μετά μπαίνεις στο παιχνίδι.

Παράθεση από: gpapargi στις 10 Ιουλ 2008, 09:24:08 ΠΜ

Εγώ πάντως αν ήμουν θεματοδότης και πήγαιναν να μου επιβάλουν τίποτα περίεργες γραμμές για θέματα παπαγαλίας ("βατά" τα αποκαλούν γιατί ακούγεται πιο ωραία)… στην καλύτερη περίπτωση θα τους έλεγα να τα βάλουν αυτοί και θα έφευγα.

Σίγουρα θα υπάρχουν και άλλοι που φεύγουν. Πάντα μένουν κάποιοι όμως...


Παράθεση από: gpapargi στις 10 Ιουλ 2008, 09:24:08 ΠΜ

Πάλι καλά που υπάρχει και το forum και αυτοί που βάζουν τα θέματα δεν ακούν μόνο τη γνώμη των «πολιτικών». Είναι αναγκασμένοι πλέον να ακούν και τη γνώμη των συναδέλφων τους. Ας διαλέξουν με ποιους θέλουν τα έχουν καλά και ποια γνώμη βαραίνει περισσότερο. Του δάσκαλου/επιστήμονα ή του πολιτικού;


Εννοείται ευτυχώς που υπάρχει ενα forum σαν αυτό. Απο την άλλη νομίζω πως εδώ ζούμε στο γυάλινο κλουβί μας. Βγάζουμε θέματα έτσι όπως τα ονειρευόμαστε και τα λύνουνε μόνο οι μαθητές μας. Δεν είναι κακό αυτό, είναι πάρα πολύ καλό και για μας και για τους μαθητές μας.

Ωστόσο αν θέλουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο της πληροφορικής πανελλαδικά, όπως είναι χρέος μας διότι δώσαμε όρκο να υπηρετούμε την επιστήμη μας, πρέπει να προσπαθήσουμε, ο καθένας με τις δικές του δυνάμεις, να αλλάξει ο χάρτης της διδασκαλίας της πληροφορικής στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αν το foroum αυτό μας αφυπνίσει τότε θα έχει επιτελέσει έναν ανώτερο σκοπό και απο αυτόν που σωστά ανέφερες.

Αλλιώς θα έχουμε απλά κάνει μια ωραία ζωγραφία στην άμμο...

p-p
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών (Α.Π.Θ.)
“When Kepler found his long-cherished belief did not agree with the most precise observation, he accepted the uncomfortable fact. He preferred the hard truth to his dearest illusions; that is the heart of science.” - Carl Sagan

pgrontas

Θα συμφωνήσω σε όλα με τους προλαλήσαντες εκτός από αυτό που αφορά την τεχνολογία επικοινωνιών.
Το συγκεκριμένο μάθημα το θεωρώ αρκετά παρεξηγημένο. Αυτό οφείλεται πιθανότατα στο απαράδεκτο βιβλίο.
Ένα τέτοιο μάθημα όμως έχει σημαντική θέση στο Λύκειο. Δεν μπορεί ο μαθητής να τελειώνει το σχολείο και να θεωρεί ότι το τηλέφωνο και οι υπόλοιπες συσκευές είναι black box, να έχει δηλαδή την αντίληψη που έχουν οι γιαγιάδες μας για τις συγκεκριμένες συσκευές.

Επιπλέον πόσα ωραία πράγματα σε σχέση με πληροφορική μπορεί κανείς να πει σε ένα τέτοιο μάθημα:
κωδικοποίηση, διόρθωση σφαλμάτων, για να μην επεκταθούμε στα κινητά.Επιπλέον μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μια ωραιότατη εισαγωγή στο internet και στα δίκτυα.

Η δική μου άποψη (η ζωγραφιά στην άμμο στην παρούσα φάση, όπως ωραία είπε ο συνάδελφος) είναι ότι ένα αναλογο μάθημα με οπωσδήποτε αναβαθμισμένο βιβλίο θα έπρεπε να αντικαταστήσει την άχρηστη τεχνολογία της Α' Λυκείου (αλήθεια ξέρετε ότι σε αυτήν πολλοί τεχνολογοι βάζουν στα παιδιά ασκήσεις για τους υπολογιστές) και βέβαια η ΑΕΠΠ να πάει στην Β και Γ Λυκείου. Και φυσικά η Πληροφορική στο Γυμνάσιο να είναι οπωσδήποτε 2ωρο την βδομάδα για τους μαθητές.


Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

ntzios kostas

Θα συμφωνήσω και εγώ με τον qgronta σχετικά με την τεχνολογία επικοινωνιών, το οποίο το θεωρώ ένα από τα πιο αξιόλογα μαθήματα αν και δεν το βοηθάει το βιβλίο. Μπορεί το μάθημα αυτό να είναι άσχετο με τις Πανελλήνιες αλλά δεν μπορώ να δεχτώ ότι τα μαθήματα του σχολείου είναι χρήσιμα μόνο αν εξετάζονται πανελλαδικώς. Το συγκεκριμένο μάθημα είναι το μοναδικό μάθημα του σχολείου που σου εξηγεί έστω επιφανειακά πως δουλεύουν κάποιες χρήσιμες συσκευές των ημερών μας. Αν το βιβλίο ανανεωνόταν θα μπορούσε να προσφέρει ακόμα περισσότερα σχετικά με την τεχνολογία.

Η γνώμη μου σχετικά με την ΑΕΠΠ είναι ότι θα έπρεπε να υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος το τι διδάσκουν οι καθηγητές. Αν είναι ικανοί να πάρουν στην πλάτη τους μαθητές και να τους προετοιμάσουν για τις Πανελλήνιες. Πολλοί από εμάς (και δεν μιλάω για τα άτομα από το στέκι που το ψάχνουν τουλάχιστον) δεν έχουμε καταλάβει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος μας σε ένα παιδί που δεν έχει τα χρήματα να πάει φροντιστήριο. Απλά ξέρουμε να βαθμολογούμε τους μαθητές μας. Φέτος έγιναν καταλήψεις, πολλές ώρες χαμένες. Τι έγινε με αυτές τις ώρες; Αυτοί που βάλανε θέματα το λάβανε υπόψη τους;   Ακόμα και εμείς λέμε ότι έπρεπε να βάλουν πιο δύσκολα θέματα. Μήπως κάνουμε λάθος; Μήπως έτσι όπως κύλησε η χρονιά έπρεπε να εστιάσουν περισσότερο στην θεωρία και λιγότερο στις ασκήσεις, αφού αυτές δεν δουλεύτηκαν όσο έπρεπε στην τάξη;



Τέλος κάτι ακόμα για το μάθημα της ΑΕΠΠ. Και εγώ συμφωνώ ότι έπρεπε να υπάρχει τουλάχιστον άλλη μία χρονιά όχι όμως εις βάρος της τ. επικοινωνιών. Επίσης θα έπρεπε να είναι 3 ώρες στην Γ΄λυκείου και να βρίσκεται ως επιλογή και στην θετική κατεύθυνση για όποιον ήθελε να ακολουθήσει αντίστοιχους κλάδους. Αυτά όμως είμαι σίγουρος ότι τα γνωρίζει και το υπουργείο, αλλά δεν μπορεί να το υλοποιήσει, γιατί θα πρέπει να κάνει αναπροσαρμογή ωρών, που σημαίνει ότι πρέπει να κόψει ενδεχομένως φιλολογικές ώρες (τι να τους κάνει μετά τόσους φιλόλογους) και να τις δώσει στους πληροφορικούς (μεγάλος βραχνάς για το υπουργείο οι καινούργιες προσλήψεις).   

Συμπερασματικά θα έλεγα ότι η παιδεία μας είναι ένα μεγάλο μπάχαλο. Είναι τέτοια τα συμφέροντα που κανείς δεν μπορεί να κάνει κάτι, γιατί φοβάται την καρέκλα του. Γιατί αναρωτιέμαι είναι τόσο δύσκολο να δει κάποιος ότι σε σχολές πληροφορικής περνάει κάποιος με χημεία και όχι με πληροφορική; Είναι δύσκολο να δει κάποιος ότι μπαίνει σχολές όπως το χημικό χωρίς να κάνεις χημεία; Είναι δύσκολο να δει κάποιος ότι το μάθημα μαθηματικών της γενικής είναι σχεδόν ίδιο με της κατεύθυνσης και θα μπορούσαν να βάλουν κάτι άλλο στη θέση του τουλάχιστον για τα παιδιά της θετικής-τεχνολογικής κατεύθυνσης; Είναι δύσκολο να καταλάβουν ότι το ΑΟΔΕ είναι καθαρά ένα ποίημα της τεχνολογικής κατεύθυνσης; Και τέλος είναι δύσκολο να καταλάβει ότι το σχέδιο για σχολές αρχιτεκτονικής δεν έπρεπε να εξετάζεται πανελλαδικώς υπό το πρίσμα της δωρεάν εκπαίδευσης;

Συνάδελφοι Ευχαριστώ 
Το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών δεν έχει σαν στόχο την εκμάθηση κάποιου συγκεκριμένου προγραμματιστικού περιβάλλοντος ούτε την καλλιέργεια προγραμματιστικών δεξιοτήτων από τη μεριά των μαθητών. Δεν αποσκοπεί στη λεπτομερειακή εξέταση της δομής, του ρεπερτορίου και των συντακτικων κανόνων κάποιας γλώσσας...

p-p

Παράθεση από: ntzios kostas στις 10 Ιουλ 2008, 03:00:23 ΜΜ
Θα συμφωνήσω και εγώ με τον qgronta σχετικά με την τεχνολογία επικοινωνιών, το οποίο το θεωρώ ένα από τα πιο αξιόλογα μαθήματα αν και δεν το βοηθάει το βιβλίο. Μπορεί το μάθημα αυτό να είναι άσχετο με τις Πανελλήνιες αλλά δεν μπορώ να δεχτώ ότι τα μαθήματα του σχολείου είναι χρήσιμα μόνο αν εξετάζονται πανελλαδικώς. Το συγκεκριμένο μάθημα είναι το μοναδικό μάθημα του σχολείου που σου εξηγεί έστω επιφανειακά πως δουλεύουν κάποιες χρήσιμες συσκευές των ημερών μας. Αν το βιβλίο ανανεωνόταν θα μπορούσε να προσφέρει ακόμα περισσότερα σχετικά με την τεχνολογία.

Συμφωνώ, προερχόμενος και απο πολυτεχνική σχολή, ότι το μάθημα της τεχνολογίας επικοινωνιών έχει μεγαλύτερη σχέση με την τεχνολογική κατεύθυνση απο ότι ίσως και η ίδια η πληροφορική που είναι πιο κοντά στην θετική κατεύθυνση. Αλλά να υπάρχει βιβλίο τεχνολογίας επικοινωνιών και όχι της ιστορίας της τεχνολογίας επικοινωνιών. Επίσης όσο ασύνδετη είναι η ΑΕΠ στην Γ Λυκείου είναι και η Τεχνολογία Επικοινωνιων στην Β. Με την έννοια ότι εφόσον είναι μάθημα κατεύθυνσης θα έπρεπε να είναι και στις πανελλήνιες την επόμενη χρονιά. Για φανταστείτε μια τεχνολογική κατεύθυνση με Τεχνολογία Επικοινωνιών και ΑΕΠ και στην Β και στην Γ Λυκείου και μια θετική κατεύθυνση με ΑΕΠ.....
(Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere. - Carl Sagan)

Παράθεση από: ntzios kostas στις 10 Ιουλ 2008, 03:00:23 ΜΜ
Η γνώμη μου σχετικά με την ΑΕΠΠ είναι ότι θα έπρεπε να υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος το τι διδάσκουν οι καθηγητές. Αν είναι ικανοί να πάρουν στην πλάτη τους μαθητές και να τους προετοιμάσουν για τις Πανελλήνιες. Πολλοί από εμάς (και δεν μιλάω για τα άτομα από το στέκι που το ψάχνουν τουλάχιστον) δεν έχουμε καταλάβει πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος μας σε ένα παιδί που δεν έχει τα χρήματα να πάει φροντιστήριο. Απλά ξέρουμε να βαθμολογούμε τους μαθητές μας. Φέτος έγιναν καταλήψεις, πολλές ώρες χαμένες. Τι έγινε με αυτές τις ώρες; Αυτοί που βάλανε θέματα το λάβανε υπόψη τους;   Ακόμα και εμείς λέμε ότι έπρεπε να βάλουν πιο δύσκολα θέματα. Μήπως κάνουμε λάθος; Μήπως έτσι όπως κύλησε η χρονιά έπρεπε να εστιάσουν περισσότερο στην θεωρία και λιγότερο στις ασκήσεις, αφού αυτές δεν δουλεύτηκαν όσο έπρεπε στην τάξη;

Πολύ δύσκολο να γίνεις έλεγχος σε κάθε καθηγητη ξεχωριστά. Εϊμαστε μια τελείως ανομοιογενής ομάδα και επίσης αν γίνει έλεγχος πες μου ποιός θα τον κάνει. Θα μπλέξουμε στα συνδικαλιστικά μετά και θα χάσουμε την μπάλα...


Παράθεση από: ntzios kostas στις 10 Ιουλ 2008, 03:00:23 ΜΜ
Τέλος κάτι ακόμα για το μάθημα της ΑΕΠΠ. Και εγώ συμφωνώ ότι έπρεπε να υπάρχει τουλάχιστον άλλη μία χρονιά όχι όμως εις βάρος της τ. επικοινωνιών. Επίσης θα έπρεπε να είναι 3 ώρες στην Γ΄λυκείου και να βρίσκεται ως επιλογή και στην θετική κατεύθυνση για όποιον ήθελε να ακολουθήσει αντίστοιχους κλάδους. Αυτά όμως είμαι σίγουρος ότι τα γνωρίζει και το υπουργείο, αλλά δεν μπορεί να το υλοποιήσει, γιατί θα πρέπει να κάνει αναπροσαρμογή ωρών, που σημαίνει ότι πρέπει να κόψει ενδεχομένως φιλολογικές ώρες (τι να τους κάνει μετά τόσους φιλόλογους) και να τις δώσει στους πληροφορικούς (μεγάλος βραχνάς για το υπουργείο οι καινούργιες προσλήψεις).   

Συμφωνώ απόλυτα με αυτά που λες αλλά εγώ είμαι πιο αισιόδοξος. Τα πάντα μπορούν να αλλάξουν. Πριν 10 χρόνια δεν υπήρχε μάθημα πληροφορικής στο σχολείο και τώρα υπάρχει έτσι όπως είναι. Στα επόμενα 10 χρόνια μπορεί να πάρει η πληροφορική την θέση που της αξίζει στο δημόσιο σχολείο. Πρέπει να το πιστέψουμε και να παλέψουμε για αυτό!

p-p
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών (Α.Π.Θ.)

“When Kepler found his long-cherished belief did not agree with the most precise observation, he accepted the uncomfortable fact. He preferred the hard truth to his dearest illusions; that is the heart of science.” - Carl Sagan

gfoustan

Συμφωνώ απόλυτα με τις απόψεις των συναδέλφων σχετικά με τις ώρες και αλλά τι μαθήματα
να διδάσκονται τελικά στο Λύκειο....
Το 1993 οι δικαστικοί αγώνες που έγιναν απο αποφοίτους του τμήματος Επιστήμης Η/Υ του Πανεπιστημίου Κρήτης (και άλλων σχολών) άνοιξαν τις πόρτες για διορισμό πολλών συναδέλφων αποφοίτων τμημάτων πληροφορικής......από τότε νομίζω καμία σοβαρή παρέμβαση δεν έχει γίνει από οποιοδήποτε σύλλογο όσον αφορά την πληροφορική στην Εκπαίδευση αλλά ούτε και από τους ΠΛΗΝΕΤ οι οποίοι έχω την εντύπωση ότι αδρανούν....τι προτείνεται να κάνουμε??? πρέπει κάτι να γίνει....!
Στο εκπαιδευτικό συνένδριο της ΟΛΜΕ στα Χανιά κατέθεσα τις παρακάτω προτάσεις που πιστεύω...σίγουρα πήγαν στο 'καλάθι' των αχρήστων......
Σε συντομία:
1.τα μαθήματα  Εφαρμογές  -  Πληροφορικής  και  Υπολογιστών (Α' και Β' Λυκείου) και Πολυμέσα Δίκτυα (Γ'Λυκείου) πρέπει να γίνουν υποχρεωτικά πλέον στο Λύκειο να έχουν εργαστηριακή φύση και να αξιολογούνται κανονικά μια και οι γνώσεις που προσφέρονται είναι απολύτως απαραίτητες για τους αυριανούς πολίτες του 21ου αιώνα. Νομίζω ότι δεν θα πρέπει να αποφοιτά μαθητής από σχολείο γενικής παιδείας και να μην γνωρίζει π.χ να συντάξει ένα βιογραφικό ή μια επιστολή στον Η/Υ, να μπορεί να χειρίζεται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή να μπορεί να αναζητήσει και να αξιολογήσει τις πληροφορίες που του παρέχονται από το Διαδίκτυο αλλά και τους κινδύνους που ελοχεύουν και πολλά άλλα ανέξάρτητα από την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει (θεωρητική, θετική).
2.Το Μάθημα Τεχνολογία Επικοινωνιών θα πρέπει να μετονομαστεί σε Τεχνολογία Πληροφορικής - Επικοινωνιών να έχει θεωρητική φύση και να πραγματεύεται σύγχρονα θέματα τεχνολογίας με τα οποία έρχεται σε επαφή καθημερινά ο μαθητής - πολίτης ώστε  να γνωρίζει  τις βασικές αρχές λειτουργίας τους και όχι να είναι απλώς χρήστης τους. Επίσης, το αναχρονιστικό και ξεπερασμένο από τις εξελίξεις βιβλίο πρέπει επιτέλους να αντικατασταθεί.
3.Το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό περιβάλλον (τεχνολογικής κατεύθυνσης-Γ' Λυκείου-Πανελλαδικά Εξεταζόμενο) θα πρέπει να γίνει 4 ώρες (2 ώρες εργαστήριο) ώστε ο μαθητής να εφαρμόζει στην πράξη όσα διδάσκεται μια και δεν νοείται μάθημα προγραμματισμού Η/Υ να διδάσκεται μόνο στην τάξη....επίσης η διδασκαλία του πρέπει να επεκταθεί οπωσδήποτε και στην Θετική Κατεύθυνση επειδή μεταξύ άλλων οι γνώσεις που αποκομίζει ο μαθητής είναι απαραίτητες για την μετέπειτα φοίτηση του σε Ανώτατες/τερες Σχολές που ασχολούνται με την τεχνολογία (π.χ διάφορες πολυτεχνικές σχολές και όχι μόνο) και στις οποίες έχουν πρόσβαση και οι φοιτώντες στην θετική κατεύθυνση. Είναι  γνωστό  ότι  τα  παιδιά  που  θα περάσουν  σε  τέτοιες σχολές μέσω της Θετικής κατεύθυνσης καταφεύγουν συχνά σε ιδιαίτερα μαθήματα προγραμματισμού προκειμένου να μάθουν αυτά που θα τους είχε προσφέρει το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών.

Με Εκτίμηση
Γιώργος Φουστανάκης
Γιώργος Φουστανάκης

veni

Παράθεση από: gpapargi στις 10 Ιουλ 2008, 09:24:08 ΠΜ
...
Πάλι καλά που υπάρχει και το forum και αυτοί που βάζουν τα θέματα δεν ακούν μόνο τη γνώμη των «πολιτικών». Είναι αναγκασμένοι πλέον να ακούν και τη γνώμη των συναδέλφων τους. Ας διαλέξουν με ποιους θέλουν τα έχουν καλά και ποια γνώμη βαραίνει περισσότερο. Του δάσκαλου/επιστήμονα ή του πολιτικού; Και μια που το αναφέραμε… ας προβληματιστούν και για το ποια είναι η αληθινή άποψη του πολιτικού για αυτόν που τελικά ενδίδει στις πιέσεις του. Δε νομίζω να του δώσει κάποιο χαρακτηρισμό διαφορετικό από αυτόν του «υποτακτικού».

Συνονόματε συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.
Η μεγάλη γάγγραινα της εκπαίδευσης είναι οι βολεμένοι πολιτικοί-συνδικαλιστές! που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι το πολιτικό όφελος.

Θέλω όμως να αναφερθώ και στους σχολικούς συμβούλους

Οι σχολικοί σύμβουλοι που βρίσκονται; Ποιο είναι το έργο τους; Να στελνουν emails αρχή και τέλος της χρονιάς;

Ως μάχιμος καθηγητής πληροφορικής και όχι πίσω από γραφεία περιμένω κάποια στήριξη - βοήθεια από τους σχολικούς συμβούλους μας. Πρέπει ή δεν πρέπει το σύνολο των σχολικών συμβούλων να διαμορφώσουν ένα κοινό άξονα αιτημάτων προτάσεων τις οποίες και θα διεκδικούμε όλοι μαζί;

Το ώριμο φρούτο! Μα καλά ακόμα ψαχνόμαστε και δεν ξέρουμε τι θέλουμε να αλλάξει στον κλάδο μας;
Λαμβάνω ακόμη mail που ζητάνε ιδέες και γνώμες για το μέλλον του κλάδου και των μαθημάτων του. ΕΛΕΟΣ κύριοι.
Η δική σας γραμμή που βρίσκεται διατυπωμένη; Δεν θα έπρεπε να είναι κοινή ανά την Ελλάδα;

Τα μαθήματα της Πληροφορικής στο Λύκειο εκτός της ΑΕΠΠ υπάρχουν μόνο κατ' όνομα!
Ο καθηγητής που ενδιαφέρεται προσπαθεί να δημιουργήσει κλίμα μάθησης μέσα σε ένα πλαίσιο χωρίς βαθμολογία, χωρίς προσμέτρηση στο μέσο όρο, 6η7ης ώρας διδασκαλίας, με 22 και πλέον μαθητές στην τάξη.

Όταν η "επιστημονική άποψη" συμβούλου πληροφορικής είναι ότι στα 25 χρόνια διδασκαλίας του σε τάξη
Ουδέποτε μαθητής διανοήθηκε να μην παρακολουθήσει το μάθημα  :o
Πως  μπορεί αυτή η άποψη να βοηθήσει τον κλάδο μας;

Ο μάχιμος καθηγητής της τάξης ιδρώνει τη φανέλα και προσπαθεί με τον τρόπο του να προσφέρει ότι μπορεί στους μαθητές του .
Στηρίξτε τον καθηγητή της τάξης αν θέλετε να στηρίξετε τον κλάδο διαφορετικά θα είμαστε οι μόνιμοι γραμματείς - υπεύθυνοι εκτυπωτών και λοιπών μηχανημάτων - helpdeskάδες των σχολείων!

Βενιέρης Γεώργιος
Καθηγητής Πληροφορικής
Πιλοτικό (R.I.P.)  Γυμνάσιο

gpapargi

Όλοι όσοι τοποθετήθηκαν αναφέρουν σωστά πράγματα. Πολλά από αυτά όμως εξαρτώνται από άλλους και άρα δεν ξέρουμε πότε και αν θα πραγματοποιηθούν ποτέ. Εγώ δεν μπορώ να περιμένω άλλο.

Αν οι θεματοδότες απλά ανοίξουν το τετράδιο μαθητή και ρίξουν κάποια από τα τόσα ωραία θέματα από μέσα

1) Οι παπαγάλοι θα πιάσουν πάτο
2) ΚΑΝΕΙΣ δε θα τολμήσει να διαμαρτυρηθεί αφού είναι μέσα από το βιβλίο

Δυστυχώς έχουμε καταντήσει να απολογούμαστε στον κάθε ΣΟΣάκια καθηγητή και μαθητή επειδή διδάσκουμε το τετράδιο μαθητή. Οι ΣΟΣακηδες αλλά και οι θεματοδότες των πανελληνίων εξετάσεων θεωρούν το τετράδιο μαθητή εκτός ύλης. Και δεν βλέπω πολλούς να ενοχλούνται.

Εγώ κάθε χρόνο απολογούμαι γιατί διδάσκω μαθηματικές εφαρμογές που είναι αυτούσιες ασκήσεις του τετραδίου (πχ ανάλυση σε πρώτους παράγοντες).

Αντί να εκτίθενται αυτοί που δεν έχουν ανοίξει το τετράδιο μαθητή, απολογούνται αυτοί που το διδάσκουν. Εκεί έχουμε φτάσει.

tsak

gpapargi μας έχεις κουράσει με τους "τυφλοσούρτηδες" και τους "σοσακηδες". Απορώ ειλικρινά? Από την εμπειρία σου με τους μαθητές, δεν έχεις καταλάβει ακόμη ότι η πλειονότητα των μαθητών "κλατάρει" με το μάθημα αυτό μετά το πρώτο δίμηνο που αρχίζει να σοβαρεύει η ύλη? Ζητάται "έξυπνα" θέματα όταν κάθε χρόνο το 50% είναι κάτω από τη βάση. Όταν ο προγραμματισμός έρχεται ουρανοκατέβατος στη γ' Λυκείου, έχετε την απαίτηση από όλους τους μαθητές να κατανοήσουν και μετά να εμβαθύνουν σε θέματα που απαιτούν πιο αναλυτική σκέψη? Υπάρχει ένα ποσοστό της τάξης του 20% που δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα, αλλά από κει και πέρα η κατάσταση μόνο ενθαρρυντική δεν είναι.
Και καλώς ή κακώς υπάρχει και η ουσία στις πανελλήνιες για τον μαθητή: να γράψει καλά. Γι' αυτό και η καθοδήγησή του πάνω σε κάποιες πεπατημένες που πρέπει να ακολουθήσει (τυφλοσούρτηδες που λες και εσύ) είναι επιβεβλημένη. Τι να το κάνω εγώ όταν τους αναλύω θέματα που απευθύνονται σε υψηλότερα επίπεδα κριτικής ικανότητας και με κοιτάνε οι 8 στους δέκα σαν εξωγήινο επισκέπτη?
Οι δικοί μου στόχοι κατά προτεραιότητα είναι:
1) Κατανόηση των βασικών συντακτικών κανόνων του μαθήματος και της λογικής τους (έστω και μέσω κάποιων τυφλοσούρτηδων, γιατί ποιος δεν τους χρειάστηκε στην "μαθητικο-φοιτητική" του πορεία? )
2) Καλή γνώση της θεωρίας (γιατί θέλουμε και τους σίγουρους βαθμούς)
3) Εμβάθυνση σε πιο απαιτητικά θέματα κυρίως στους μαθητές που μπορούν να ανταποκριθούν.

evry

Παράθεση από: tsak στις 24 Ιουλ 2008, 08:45:47 ΠΜ
Ζητάται "έξυπνα" θέματα όταν κάθε χρόνο το 50% είναι κάτω από τη βάση.
Το 50% που λες θα είναι κάτω από τη βάση ότι θέμα και να τους βάλεις. Οι μισοί μαθητές στην τεχνολογική κατεύθυνση έχουν σοβαρές ελλείψεις σε πολλά μαθήματα. Άρα ότι θέματα και να τους δώσεις πάνω κάτω το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο. Σε αυτή την περίπτωση το 20% που λες γίνεται πλέον 40% για τους μαθητές που "κατεβαίνουν" σοβαρά και με αξιώσεις. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό.

Τώρα πέρα από τα αποτελέσματα που λες, η ουσία είναι αν ο μαθητής μαθαίνει κάτι ή όχι. Αναρωτιέμαι αν ρωτήσεις όλους αυτούς τους μαθητές που έχουν μάθει απέξω 5-6 τυφλοσούρτες, τι έχουν μάθει σε αυτό το μάθημα, τι θα σου απαντήσουν άραγε. Ο στόχος του καθηγητή είναι να μάθει στον μαθητή κυρίως να σκέφτεται και όχι να περάσει στις πανελλήνιες, αυτός είναι στόχος του μαθητή.

Παράθεση
1) Κατανόηση των βασικών συντακτικών κανόνων του μαθήματος και της λογικής τους (έστω και μέσω κάποιων τυφλοσούρτηδων, γιατί ποιος δεν τους χρειάστηκε στην "μαθητικο-φοιτητική" του πορεία? )
Με τους τυφλοσούρτες δεν κατανοείς, απλά εφαρμόζεις μηχανικά κάποιους κανόνες χωρίς να ξέρεις γιατί το κάνεις αυτό. Αυτό θέλουμε για τους μαθητές μας?

Επίσης σε πληροφορώ ότι υπάρχουν πάρα πολλοί που δεν χρειάστηκαν να αποστηθίσουν τυφλοσούρτες κυρίως στην φοιτητική τους πορεία και πραγματικά λυπάμαι πολύ αν υπάρχουν σχολές θετικών επιστημών στις οποίες οι φοιτητές μαθαίνουν απέξω 5-6 συνταγές για να περάσουν τα μαθήματα.
Ο σκοπός της εκπαίδευσης είναι για τον μαθητή να μάθει. Εμείς απλά καθοδηγούμε τους μαθητές μας στην αναζήτηση της γνώσης. Αν είναι να μετατρέψουμε τα μαθήματα σε ένα σύνολο από έτοιμες συνταγές για τις ασκήσεις τότε
1) αυτό που παρέχουμε δεν είναι εκπαίδευση
2) δεν είμαστε απαραίτητοι, ο μαθητής μπορεί να μάθει απέξω μόνος του τις συνταγές
3) Δεν είμαστε επιστήμονες
4) Δεν είμαστε δάσκαλοι

Παράθεση
2) Καλή γνώση της θεωρίας (γιατί θέλουμε και τους σίγουρους βαθμούς)
Όταν λες καλή γνώση της θεωρίας εννοείς να την καταλάβει ο μαθητής ή απλά να μάθει απέξω 5 ορισμούς? Αν εννοείς το 2ο τότε καλύτερα να το αλλάξεις σε "καλύτερη αποστήθιση" της θεωρίας.
Όταν λέμε καλή γνώση της θεωρίας εννοούμε να έχουμε καταλάβει τη θεωρία. Όλες οι ασκήσεις έχουν σαν σκοπό την κατανόηση της θεωρίας. Αυτό λόγω των εξετάσεων το έχουμε ξεχάσει, νομίζουμε ότι η θεωρία και οι ασκήσεις είναι κάτι διαφορετικό, αλλά στην πραγματικότητα είναι το ίδιο και το αυτό. Μέσω των ασκήσεων ελέγχουμε αν ο μαθητής έχει κατανοήσει τη θεωρία. Αυτό συμβαίνει τουλάχιστον σε όλες τις σοβαρές επιστήμες. Για παράδειγμα αν έχεις μάθει απέξω τις εξισώσεις Maxwell αλλά δε μπορείς να αναλύσεις το φαινόμενο για να τις εφαρμόσεις έχεις μάθει τη θεωρία? Τι αξία έχει απλά να μάθεις απέξω 4 εξισώσεις?

Και τέλος θα ήθελα να ρωτήσω, αν αύριο καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις αλλά το αναλυτικό πρόγραμμα, οι διδακτικοί στόχοι και η ύλη παραμείνουν ως έχουν θα συνέχιζες να πιστεύεις αυτά που λες, ή θα άλλαζες τρόπο διδασκαλίας?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

gpapargi

Tsak ένα απλό ερώτημα και από μένα:
Πιστεύεις ότι οι ασκήσεις που έχει μέσα το τετράδιο μαθητή πρέπει να διδάσκονται και να εξετάζονται ή όχι;

Εμένα θα μου αρκούσε απλώς αυτές οι ασκήσεις να καθορίσουν και το επίπεδο του μαθήματος.

tsak

1) Για τον τρόπο διδασκαλίας μου αφήνω τους μαθητές μου να με κρίνουν και αυτούς που μου εμπιστεύονται τα παιδιά τους(εργοδότες ή γονείς). Ο τρόπος διδασκαλίας μου θα άλλαζε μόνο ως προς την εκμάθηση της θεωρίας. Προσπαθώ να είμαι ευθύς και ειλικρινής στα λεγόμενά μου, αλλά μάλλον παρεξηγούμαι. Τις βασικές αρχές που αναφέρει τα βιβλίο και πάλι θα τους "μαστίγωνα" για να τις μάθουν, αλλά δεν εννοώ να τις διαβάσουν παπαγαλία και τέλος. Σας πληροφορώ ότι γίνεται σχολαστική ανάλυση σ' αυτά που πρέπει να κατανοήσουν. ΑΛΛΑ, υπάρχουν και πολλές ενότητες που μόνο σημαντική πληροφορία δεν περιέχουν. Για παράδειγμα, ας μου πει κάποιος από εσάς που λέει ότι είμαστε για να μαθαίνουμε στους μαθητές, ποιος μαθητής γίνεται καλύτερος αν μάθει "από ποιες σκοπιές εξετάζει η πληροφορική τους αλγορίθμους"; Αν λοιπόν καταργούνταν οι εξετάσεις σήμερα, φυσικά και δεν θα επέμεινα πολύ. ΤΩΡΑ, όμως είμαι υποχρεωμένος απέναντι στο μαθητή, τον γονέα και το φροντιστήριο να υποχρεώσω το μαθητή να τα μάθει. Φυσικά και επιμένω και θα επιμένω πάνω στην προσπάθεια να βελτιώσω την αναλυτική ικανότητα του μαθητή, αλλά υπάρχει και η ουσία και δεν ντρέπομαι να το πω πάλι γιατί ντροπή δεν είναι.

2) Το τετράδιο μαθητή έχει αξιόλογες ασκήσεις και κάποιες από αυτές δίνονται προς επίλυση. Και πάλι όμως θα πω ότι οι κάλές ασκήσεις από  αυτό το βιβλίο αναφέρονται σε σοβαρούς μαθητές και μόνο σ' αυτούς θα σταθώ γι' αυτές τις ασκήσεις (Όταν μαθητής που είχα δεν γνώριζε πόσα δευτερόλεπτα είναι το ένα λεπτό, θα του δώσω άσκηση π.χ για την ταξινόμηση με επιλογή?).

3) Τέλος θα γίνω και εγώ λίγο επίμονος: ΔΕΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΤΕ 4ΕΤΗΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ, οπότε μην απαιτείται απαιτητικά θέματα. Θα συμφωνήσω ότι το επίπεδο των φετινών θεμάτων ήταν "αστείο" και η σπατάλη τόσων μονάδων στη θεωρία ήταν απαράδεκτη. Για μένα το επίπεδο και το στυλ των θεμάτων πρέπει να προσεγγίζει αυτό των θεμάτων του 2005.