ΘΕΜΑ Α

Ξεκίνησε από evry, 07 Ιουν 2022, 12:47:50 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

evry

Παράθεση από: Foto στις 08 Ιουν 2022, 10:54:15 ΜΜΑυτό το έδωσε αυτόματα το google, άρα το είχε βαθμολογημένο καλώς. Από εδώ:
 https://www.greenteapress.com/thinkpython/html/thinkpython021.html
Όπως κατάλαβα το λογικό λάθος το λέει semantic error  (δεν αναφέρει κάτι ως σημασιολογικό λάθος). Εδώ μάλιστα γίνεται αναφορά στην Python.


Και εδώ: https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/semantic-error
Το semantic error το pcmag λεξικό λέει ότι είναι το  λογικό λάθος (logic error). Άρα έξω από τον semantic analyser το semantic error δεν είναι το σημασιολογικό λάθος αλλά το λογικό λάθος.
Εεεεε semantic στα ελληνικά μεταφράζεται ως σημασιολογικό.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Foto

#106
Συμφωνώ κ. evry, ,αλλά όπως έδειξα υπάρχει και μετάφραση λογικό λάθος. Αλλάζει ανάλογα το περιεχόμενο  (context). Αυτό πώς εξηγείται;

evry

Προσπαθείς να επιχειρηματολογήσεις παραθέτωντας διάφορα άρθρα από sites που βγάζει το Google. Ελπίζω να αντιλαμβάνεσαι ότι αυτό δεν αποτελεί επιχείρημα. Αυτό που γράφει το pc magazine είναι λάθος. Δε σημαίνει ότι πρέπει να δεχόμαστε ότι βγάζει το google. Για αυτό υπάρχουν τα πανεπιστήμια για να έχει κάποιος τις απαραίτητες γνώσεις να αξιολογεί τι από αυτά που διάβασε στο διαδίκτυο ισχύει και τι όχι.
Πολλές φορές μπορεί να γίνει σύγχυση μεταξύ λογικού - σημασιολογικού λάθους αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το σημασιολογικό είναι και λογικό.
Για αυτό είναι σημαντικό στα τμήματα πληροφορικής να υπάρχει υποχρεωτικό μάθημα σχεδίασης/υλοποίησης μεταγλωττιστών.

Αν θέλεις να καταλάβεις διάβασε αυτό που παρέθεσα και παραπάνω, τα λέει πολύ απλά:
https://www.geeksforgeeks.org/semantic-analysis-in-compiler-design/
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Καρκαμάνης Γεώργιος

Θα αναφερθώ εκ νέου στα θέματα Α4 και Α2

Για το θέμα Α2 οι περισσότεροι μαθητές κατάλαβαν ότι δεν έπρεπε να πειράξουν το αρχικό δέντρο και έχουν τοποθετήσει τον κόμβο σωστά εκεί που έπρεπε, όμως δεν πρέπει να παραβλέψουμε ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών που έχουν προβεί σε αναδιάταξη κόμβων ( και δεν μιλάμε για αλλαγή ρίζας αλλά για αλλαγή μεταξύ κόμβων όπως σωστά αναφέρθηκε από την Ολγα πχ μεταξύ των κόμβων 20 και 35).
Από τι στιγμή που το βιβλίο δεν αναφέρει ξεκάθαρα πως γίνεται η προσθήκη ενός νέου κόμβου σε υπάρχον δέντρο (όπως αντίστοιχα παρουσιάζεται αναλυτικά η προσθήκη κόμβου σε λίστα) θεωρώ ελλιπείς την ενημέρωση σε αυτό το κομμάτι και  , προτείνω να τεθεί ερώτημα σήμερα από τα βαθμολογικά προς την ΚΕΕ ώστε  να ανακοινωθεί οδηγία για να παρθούν σωστά όλες οι  απαντήσεις με αναδιάταξη κόμβων.

Όσο αφορά το θέμα Α4 για το λάθος στη γραμμή 8.
Στο σχολικό βιβλίο αναφέρει ότι λάθος αντικανονικού τερματισμού έχουμε αν κατά την ανάγνωση ενός ακεραίου αριθμού εισαχθεί ένα γράμμα. Γενικά αναφέρεται στην περίπτωση που εισαχθεί διαφορετικού τύπου δεδομένου σε μια μεταβλητή.  Το ίδιο σκεπτικό υπάρχει και στη γραμμή 8  όπου εκχωρείτε λανθασμένος τύπος σε μια μεταβλητή παρόλα αυτά το αντιμετωπίζουμε ως συντακτικό επειδή πραγματοποιείτε με εκχώρηση.

Με αυτό το σκεπτικό μπαίνουμε σε μια διαδικασία λεπτομέρειας κατά την οποία θα πρέπει να ξεχωρίζουμε και να αντιμετωπίζουμε διαφορετικά την ίδιας φιλοσοφίας λάθους αν πραγματοποιείται κατά το διάβασμα ή κατά την εκχώρηση ( που ως κριτήρια αλγορίθμου και οι δυο περιπτώσεις είναι  είσοδος) η οποία ξεφεύγει από τις ανάγκες του μαθήματος νομίζω.
Έτσι  προτείνω να τεθεί και για αυτήν την περίπτωση ερώτημα σήμερα από τα βαθμολογικά προς την ΚΕΕ ώστε  να ανακοινωθεί οδηγία για να παρθούν σωστά και οι δύο κατηγορίες λάθους ως απάντηση.





evry

Παράθεση από: Καρκαμάνης Γεώργιος στις 09 Ιουν 2022, 10:03:11 ΠΜΜε αυτό το σκεπτικό μπαίνουμε σε μια διαδικασία λεπτομέρειας κατά την οποία θα πρέπει να ξεχωρίζουμε και να αντιμετωπίζουμε διαφορετικά την ίδιας φιλοσοφίας λάθους αν πραγματοποιείται κατά το διάβασμα ή κατά την εκχώρηση ( που ως κριτήρια αλγορίθμου και οι δυο περιπτώσεις είναι  είσοδος) η οποία ξεφεύγει από τις ανάγκες του μαθήματος νομίζω.
Δεν ισχύει αυτό. Η εκχώρηση μεταβλητής δεν είναι είσοδος του Αλγορίθμου.
Είσοδο σε έναν αλγόριθμο αποτελεί η εντολή Διάβασε ή η δήλωση Δεδομένα.

Επίσης δεν κατάλαβα τι λέμε. Λάθος το οποίο πιάνει οποιοσδήποτε μεταγλωττιστής σε compile-time και είναι σημασιολογικό, να το θεωρήσουμε λάθος αντικανονικού τερματισμού;
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Foto

@every
Για να ολοκληρώσω τη παράλληλη συζήτηση (συγνώμη για αυτό): Στο σύνδεσμο: https://ece.uwaterloo.ca/~ece050/015/
Υπάρχει αναφορά για static semantic error που σχετίζεται με το type error καθώς για σκέτο semantic error που σχετίζεται με λάθος προγραμματιστικό, που ενώ τρέχει το πρόγραμμα δεν κάνει αυτό που υποτίθεται φτιάχτηκε να κάνει

christod

#111
Καλημέρα σε όλους τους συμμετέχοντες!
Επανέρχομαι λίγο στο θέμα της σχεδίασης των Δυαδικών Δέντρων Αναζήτησης (Α2.β). Διάβασα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον όλες τις καταγεγραμμένες απόψεις. Θα ήθελα να καταθέσω και τη δική μου. Όταν έλυσα τα θέματα χθες το πρωί, τοποθέτησα την κάθε τιμή ως φύλλο κάθε δέντρου, κάνοντας το αυτονόητο. Δεν πήγε καν το μυαλό μου στο να αναδιατάξω του κόμβους, πόσο μάλλον να αλλάξω τη ρίζα. Μετά όμως από όσα διάβασα και έχοντας συνομιλήσει με μαθητή μου (πάρα πολύ καλός στο μάθημα) κατάλαβα ότι κάποια παιδιά αντιμετώπισαν με διαφορετικό τρόπο το θέμα και αναδιάταξαν το δέντρο. Ο συγκεκριμένος μαθητής άφησε σε όλα τα δέντρα τη ρίζα και έναν κόμβο όπως ακριβώς δίνονταν και αναδιάταξε μόνο τον τρίτο κόμβο, προσθέτοντας πριν από αυτόν τον κόμβο με την τιμή που έδινε η άσκηση, δημιουργώντας βέβαια ξανά ΔΔΑ. Είναι το μόνο «γκρίζο» σημείο που έχει σε όλο του το γραπτό. Έχοντας διαβάσει σχολιασμούς και συνομιλώντας με συμμαθητές του, μου λέει πάλι σήμερα το πρωί: «θα μου κόψουν; Θα μου κόψουν;» Του λέω «όχι αγόρι μου, μην ανησυχείς... Και να γίνει αυτό θα είναι ελάχιστα!»
Αν του κόψουν οι διορθωτές μονάδες γι' αυτό θα είναι κρίμα. Όπως εννοείται κρίμα θα είναι και για όλα τα υπόλοιπα παιδιά που αντιμετώπισαν με παρόμοιο τρόπο την άσκηση. Διότι μπορεί για εμάς (για διάφορους λόγους επιστημονικούς, εμπειρίας κτλ.) η λύση να ήταν αυτονόητη, για έναν όμως μαθητή, με όλες τις δυσκολίες των χρόνων που προηγήθηκαν, με την αγωνία να εκπληρώσουν τους κόπους μηνών, αλλά κυρίως με το άγχος και την πίεση χρόνου την ώρα των εξετάσεων, τέτοια πραγματάκια δε θα έπρεπε καν να γράφονται ή να συζητούνται. Έχουν στενοχωρηθεί τα παιδιά τα οποία ας μη ξεχνάμε ότι θα πρέπει να συγκεντρωθούν για το τελευταίο τους μάθημα.
Είναι χρέος μας να δικαιολογήσουμε το μαθητή που δεν το έκανε όπως ακριβώς εμείς θα θέλαμε, όπως ακριβώς ίσως οι θεματοδότες θα ήθελαν. Διότι από την εκφώνηση «Στο δέντρο προστίθεται μόνον ένας κόμβος. Να σχεδιάσετε στο τετράδιό σας το νέο δέντρο, όπως θα διαμορφωθεί, σε κάθε περίπτωση, μετά την προσθήκη του νέου κόμβου στο αρχικό δέντρο» δεν προκύπτει πουθενά για τους μαθητές το δικό μας αυτονόητο της τοποθέτησης του κόμβου ως φύλλο.  Διότι διαφορετικά δε θα πρέπει να δικαιολογήσουμε καθόλου (μάλλον να καταδικάσουμε) και τους θεματοδότες που κι αυτοί με το άγχος και την πίεση της συγγραφής των θεμάτων δεν ανέφεραν ξεκάθαρα ότι ο κόμβος που θα συμπληρωθεί θα πρέπει να είναι φύλλο ή ότι οι κόμβοι του δεδομένου δέντρου θα πρέπει να μείνουν ως έχουν. Ούτε καν ότι το δέντρο που θα προκύψει θα πρέπει να είναι και αυτό ΔΔΑ δεν ανέφεραν!
Τα αυτονόητα για εμάς δεν είναι πάντα αυτονόητα για τους μαθητές!

evry

Παράθεση από: christod στις 09 Ιουν 2022, 10:31:19 ΠΜΚαλημέρα σε όλους τους συμμετέχοντες!
Ο συγκεκριμένος μαθητής άφησε σε όλα τα δέντρα τη ρίζα και έναν κόμβο όπως ακριβώς δίνονταν και αναδιάταξε μόνο τον τρίτο κόμβο, προσθέτοντας πριν από αυτόν τον κόμβο με την τιμή που έδινε η άσκηση, δημιουργώντας βέβαια ξανά ΔΔΑ. Είναι το μόνο «γκρίζο» σημείο που έχει σε όλο του το γραπτό. Έχοντας διαβάσει σχολιασμούς και συνομιλώντας με συμμαθητές του, μου λέει πάλι σήμερα το πρωί: «θα μου κόψουν; Θα μου κόψουν;» Του λέω «όχι αγόρι μου, μην ανησυχείς... Και να γίνει αυτό θα είναι ελάχιστα!»
Αν του κόψουν οι διορθωτές μονάδες γι' αυτό θα είναι κρίμα.
Πολλές φορές παρασυρόμαστε και βλέπουμε κάποια θέματα βιωματικά. Το ίδιο θα μπορούσε να πει και κάποιος άλλος μαθητής σου που έκανε αυτό ακριβώς που ζητούσε η εκφώνηση. Αν σε ρώταγε : "Γιατί να πάρει τις ίδιες μονάδες με μένα κάποιος που αναδιάταξε το δέντρο ενώ εγώ έκανα σωστά την εισαγωγή?" τι θα του απαντούσες?

Μην ξεχνάμε ότι οι εξετάσεις είναι κατατακτήριες. Όταν δεχόμαστε μια 2η απάντηση πάλι κάποιοι αδικούνται. Το ότι εμείς δεν τους ξέρουμε ή ότι είναι μαθητές κάποιου άλλου καθηγητή δεν το κάνει λιγότερο σωστό.

Επίσης στο συγκεκριμένο θέμα κατά τη γνώμη μου ελάχιστοι έχουν κάνει αναδιάταξη. Το πρόβλημα στην βαθμολόγηση θα είναι με όσους δεν διάβασαν καλά την εκφώνηση και δεν έκαναν 4 ξεχωριστά δέντρα αλλά ένα τελικό.
Τι θα γίνει με αυτούς;
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

christod

Συμφωνώ με όσα γράφεις @evry. Σίγουρα από την εκφώνηση  «Στο δέντρο προστίθεται μόνον ένας κόμβος. Να σχεδιάσετε στο τετράδιό σας το νέο δέντρο, όπως θα διαμορφωθεί, σε κάθε περίπτωση, μετά την προσθήκη του νέου κόμβου στο αρχικό δέντρο» ήταν ξεκάθαρο ότι προστίθεται ένας μόνο κόμβος (ενικός) σε κάθε περίπτωση. Εκεί υπάρχει πρόβλημα. Για τις υπόλοιπες λύσεις είναι όλες σωστές. Όχι διότι εγώ το θεωρώ αλλά διότι η εκφώνηση αντικειμενικά αφήνει περιθώρια τέτοιων λύσεων.

evry

Παράθεση από: christod στις 09 Ιουν 2022, 10:52:51 ΠΜΌχι διότι εγώ το θεωρώ αλλά διότι η εκφώνηση αντικειμενικά αφήνει περιθώρια τέτοιων λύσεων.
Εσύ το θεωρείς, όπως και εγώ μπορώ να θεωρώ κάτι άλλο.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

KosTzag

#115
Γεια σε όλους και από μένα! Θα ήθελα να προσθέσω 1-2 πραγματάκια, πέρα από όσα προαναφέρθηκαν.

Στο Α4 γράφει η εκφώνηση: "... και να τυπώνει το γινόμενό τους και τον μέσο όρο τους". Στην Γραμμή 17 η εντολή είναι: ΓΡΑΨΕ ΜΟ, ΓΙΝ. Προφανώς και δεν έχει λάθος.

Αλλά ας δούμε το παρακάτω σενάριο:
Ένας κάπως αγχωμένος μαθητής ψάχνει για 5 λάθη και έχει βρει 4. Διαβάζοντας για 2η-3η φορά την εκφώνηση εντοπίζει στην Γραμμή 17 λογικό λάθος.
Δεν είναι λοιπόν κάπως παραπλανητικό αυτό; Θα έπρεπε να είχε προσεχθεί παραπάνω αυτό το σημείο γιατί όντως κάποιοι μαθητές το έβαλαν ως λογικό λάθος.

Όσο για την είσοδο ακέραιων ή πραγματικών, προφανώς και υπάρχει πρόβλημα εκεί, καθώς κάποιοι μαθητές έβαλαν ως συντακτικό λάθος την δήλωση ΓΙΝ και ΑΘΡ στις ΑΚΕΡΑΙΕΣ με την αιτιολογία ότι θα έπρεπε να είναι στις ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ, εφόσον η εκφώνηση δεν ξεκαθαρίζει αν το x που διαβάζεται είναι ακέραιο ή πραγματικό.

Το 2017 που είχαμε σχεδόν ίδια άσκηση στο Θέμα Β2, υπήρχε πρόβλημα κάπου; Ίσως ναι στην εκφώνηση που δεν ξεκαθαρίζει αν το x είναι ακέραιο ή πραγματικό, αλλά σώζεται με την πράξη στο MOD.

Επίσης η μη δήλωση του x σε ποια γραμμή θα δωθεί ως λάθος; Στην 4 ή στην 9??? Πάλι δεν συμφωνούμε όλοι σε αυτό.

Για το Α2 φυσικά και υπάρχει πρόβλημα. Όμως δεν θα υπήρχε πρόβλημα αν βάζαμε μέσα στην εκφώνηση την λέξη φύλλο.

Τα θέματα ήταν μια χαρά, όμως γκρινιάζουμε γιατί δεν υπήρχαν στις εκφωνήσεις 1-2 λέξεις που θα έκαναν την διαφορά. Θα έπρεπε να ληφθούν υπόψιν οι πάρα πολλές ερωτήσεις των μαθητών προς την κεντρική επιτροπή και να δωθούν διευκρινίσεις. Πάντα λέω στους μαθητές να έχουν εμπιστοσύνη στην επιτροπή των θεμάτων γιατί σχεδόν ποτέ τα τελευταία χρόνια δεν έχουμε ασάφειες. Χθες δυστυχώς βγήκα εκτεθειμένος στους μαθητές.

Προσωπικά όταν είδα τα χθεσινά θέματα στεναχωρήθηκα γιατί ήξερα τι θα ακολουθήσει: Θα τσακωθούμε οι καθηγητές μεταξύ μας για το τί ισχύει και τί όχι. Όταν λοιπόν οι ίδιοι οι καθηγητές δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε για το τί είναι αποδεκτό και τί όχι, πως θα ζητήσουμε από τα παιδιά την ώρα που καίει το μολύβι να παραμείνουν ψύχραιμα και να μην τα κάνουν σαλάτα;

christod

Παράθεση από: evry στις 09 Ιουν 2022, 10:59:19 ΠΜΕσύ το θεωρείς, όπως και εγώ μπορώ να θεωρώ κάτι άλλο.
Καλά εγώ το θεωρώ. Έχει έλλειψη η εκφώνηση ή δεν έχει; Π.χ. λέει πουθενά ότι πρέπει να διατηρηθεί η ιδιότητα του ΔΔΕ;

evry

Παράθεση από: christod στις 09 Ιουν 2022, 11:04:53 ΠΜΚαλά εγώ το θεωρώ. Έχει έλλειψη η εκφώνηση ή δεν έχει; Π.χ. λέει πουθενά ότι πρέπει να διατηρηθεί η ιδιότητα του ΔΔΕ;
Όχι δεν έχει. Η εκφώνηση είναι ξεκάθαρη και για αυτό η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών έκανε την σωστή εισαγωγή και όχι αναδιάταξη. Από όσο ξέρω στους ΦΑ βρέθηκαν 2-3 περιπτώσεις που έκαναν ένα τελικό δέντρο αλλά καμία με αναδιάταξη.

Επίσης όπως έχω ξαναπεί υπάρχει άσκηση στο σχολικό βιβλίο εντός ύλης!
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

christod

Μου επιτρέπεις πάντως να έχω διαφορετική άποψη! Η ποιότητα κάποιων εκφωνήσεων, οι πιθανές ελλείψεις στις εκφωνήσεις μπορούν να οδηγήσουν το μαθητή σε διάφορες παρόμοιες λύσεις. Και για να μην παρεξηγηθώ και νομίζετε ότι προσπαθώ να "σώσω" το μαθητή μου: έχω 20 μαθητές στο τμήμα. Οι 19 το έκαναν "κανονικά". Ο ένας είχε ελαφρώς διαφορετική λύση. Κανένας δε θα ήθελα να αδικηθεί. 

christod

Παράθεση από: evry στις 09 Ιουν 2022, 11:08:06 ΠΜΌχι δεν έχει. Η εκφώνηση είναι ξεκάθαρη και για αυτό η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών έκανε την σωστή εισαγωγή και όχι αναδιάταξη. Από όσο ξέρω στους ΦΑ βρέθηκαν 2-3 περιπτώσεις που έκαναν ένα τελικό δέντρο αλλά καμία με αναδιάταξη.

Επίσης όπως έχω ξαναπεί υπάρχει άσκηση στο σχολικό βιβλίο εντός ύλης!
Προφανώς αναφέρεσαι στην άλυτη άσκηση της σελίδας 51 (εικόνα 1.3.23.β) του βιβλίου (Συμπληρωματικό Εκπαιδευτικό Υλικό), η οποία λύνεται στο βιβλίο των ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΩΝ λύσεων...

Εκεί η εκφώνηση λέει όμως ξεκάθαρα  "... ώστε το δέντρο αυτό να είναι δυαδικό δέντρο αναζήτησης"!!
Όσο για τις λύσεις, αυτές είναι ενδεικτικές, όχι οι μοναδικές!