Αναζήτηση επιστημονικής τεκμηρίωσης...

Ξεκίνησε από odysseas, 14 Ιαν 2011, 02:05:42 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

odysseas

...για τη σκοπιμότητα της διδασκαλίας της πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Δείτε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο: http://blog.acm.org/archives/csta/2011/01/a_joint_call_fo.html.

Μεταφράζω από την πρώτη του παράγραφο για να πάρετε μια ιδέα.
Παράθεση
Όσο κι αν πιστεύουμε και προσπαθούμε να υποστηρίζουμε ότι η διδασκαλία της πληροφορικής είναι καλή για όλους τους μαθητές, υπάρχει στην πραγματικότητα τεράστιο έλλειμα ερευνητικής δουλειάς που να υποστηρίζει αυτόν τον ισχυρισμό. [...] Η ικανότητά μας να επιχειρηματολογούμε για περισσότερη και καλύτερη πληροφορική στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση περιορίζεται σοβαρότατα από την ανικανότητά μας να στηρίξουμε τις παρατηρήσεις μας και τους ισχυρισμούς μας.

Κατανοώ απόλυτα τον προβληματισμό που εκφράζεται στο άρθρο. Μπορεί κανείς να επιχειρηματολογήσει υπέρ της διδασκαλίας του μαθήματος (εξάλλου τελευταία το κάνουμε συχνά), αλλά ομολογουμένως δεν έχω δει πουθενά μια παραπομπή σε επιστημονική δημοσίευση που με κάποιο τρόπο να μελετά αυτό το ζήτημα. Από την άλλη, δεν μου είναι και προφανές με ποιον τρόπο θα μπορούσε κανείς να το μελετήσει...

Οπότε αν έχετε υπόψη σας κάτι σχετικό, νομίζω ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να καταγραφεί.

denix

Τα υπόλοιπα μαθήματα, είναι όλα, "καλά για όλους τους μαθητές";;  ???

evry

με το επιχείρημα αυτό δεν νομίζω να πάμε και πολύ μπροστά

μπορούμε να ξεκινήσουμε από εδώ και βλέπουμε
http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/K-12ModelCurr2ndEd.pdf
βιβλιογραφία υπάρχει πάντως, απλά δεν τα έχω πρόχειρα, θα ανεβάσω 1-2 άρθρα σύντομα
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

odysseas

#3
Παράθεση από: evry στις 14 Ιαν 2011, 08:37:05 ΠΜ
μπορούμε να ξεκινήσουμε από εδώ και βλέπουμε
http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/K-12ModelCurr2ndEd.pdf

Ευριπίδη, αυτό είναι ένα προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών. Είναι εξαιρετικό και αναφέρει λογικά επιχειρήματα υπέρ της διδασκαλίας του μαθήματος (και τέτοιες αναφορές υπάρχουν αρκετές) αλλά αυτό που λένε οι τύποι στο άρθρο είναι ότι δεν υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση που να στηρίζει αυτά τους τα επιχειρήματα.

Παράθεση από: denix στις 14 Ιαν 2011, 04:16:37 ΠΜ
Τα υπόλοιπα μαθήματα, είναι όλα, "καλά για όλους τους μαθητές";;  ???

Αυτό είναι μια εύλογη απορία. Ίσως δεν έχουμε αναρωτηθεί ποτέ γιατί να διδασκόμαστε μαθηματικά, φυσική, γλώσσα, ιστορία, κλπ, ίσως μας φαίνεται πιο αυτονόητο αλλά ακόμα κι αυτό είναι ενδεικτικό. Ίσως οι απάντηση στα προηγούμενα να μας διαφωτίσει και για το δικό μας μάθημα.

Πάντως, δεν έχω υπόψη μου άλλα διδακτικά αντικείμενα με τόσο σύντομη ιστορία, με τόσο έντονη διαμάχη παγκοσμίως για τη "φύση" τους (είναι επιστήμη, είναι μηχανική, είναι εργαλείο;) και με τόση άγνοια για το πραγματικό τους περιεχόμενο. Ως προς τη φύση της Πληροφορικής υπάρχουν αρκετές δημοσιεύσεις (π.χ. τα εντυπωσιακά άρθρα του Denning), αλλά αυτό που επισημαίνει το άρθρο είναι η έλλειψη μελέτης της Πληροφορικής ως διδακτικό αντικείμενο.

pgrontas

Παράθεση
Αυτό είναι μια εύλογη απορία. Ίσως δεν έχουμε αναρωτηθεί ποτέ γιατί να διδασκόμαστε μαθηματικά, φυσική, γλώσσα, ιστορία, κλπ, ίσως μας φαίνεται πιο αυτονόητο αλλά ακόμα κι αυτό είναι ενδεικτικό. Ίσως οι απάντηση στα προηγούμενα να μας διαφωτίσει και για το δικό μας μάθημα.
Αυτή είναι πολύ σημαντική παρατήρηση. Τα συγκεκριμένα μαθήματα έχουν επικρατήσει να διδάσκονται και τα θεωρούμε δεδομένα. Το δικό μας μάθημα, επειδή είναι 'καινούριο' πρέπει να δικαιολογήσει την ύπαρξη του.
Κατά τη γνώμη μου πολλά μαθήματα πρέπει να δικαιολογήσουν την ύπαρξη τους αλλά και το περιεχόμενο σπουδών τους και τον τρόπο διδασκαλία τους. Ας μην αναφερθώ στα προφανή αλλά στα λιγότερο προφανή. Γιατί τα μαθηματικά πχ. έχουν γίνει ασκήσεις χειρισμού συμβόλων; Επίσης ποτέ δεν κατάλαβα γιατί έχουμε τόσο επιμονή με τα 'συνεχή' μαθηματικά και όχι με τα διακριτά;

Και φυσικά επειδή ζούμε στην Ελλάδα, το αν θα διδάσκεται ή όχι ένα μάθημα δεν σχετίζεται από καμία επιστημονική τεκμηρίωση αλλά από τον συσχετισμό δυνάμεων μεταξύ των διαφόρων κλάδων.
Και ναι ξέρω ότι δεν θα πάμε μπροστά έτσι, αλλά έχω απογοητευτεί από το να βαράμε στου κουφού την πόρτα...
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

odysseas

Παράθεση από: pgrontas στις 14 Ιαν 2011, 09:31:38 ΠΜ
Κατά τη γνώμη μου πολλά μαθήματα πρέπει να δικαιολογήσουν την ύπαρξη τους αλλά και το περιεχόμενο σπουδών τους και τον τρόπο διδασκαλία τους.

Για να μην παρεξηγηθώ πάντως, δεν μας καλώ να δικαιολογήσουμε την ύπαρξη των μαθημάτων μας, απλά θεωρώ τον προβληματισμό του άρθρου που παρέθεσα ενδιαφέροντα. Επίσης, το σχόλιό μου περί των άλλων μαθημάτων δεν αποτελεί μομφή για τη διδασκαλία τους -- λέω απλά ότι αν αναρωτηθούμε γιατί διδάσκονται ίσως να καταλάβουμε καλύτερα γιατί θα έπρεπε να διδάσκεται και η Πληροφορική.

Παράθεση
Και φυσικά επειδή ζούμε στην Ελλάδα, το αν θα διδάσκεται ή όχι ένα μάθημα δεν σχετίζεται από καμία επιστημονική τεκμηρίωση αλλά από τον συσχετισμό δυνάμεων μεταξύ των διαφόρων κλάδων.

Εντάξει, αλλά κάποια πράγματα αξίζει να τα ψάχνουμε, ασχέτως των "διεκδικήσεών" μας. Καλούμαστε εξάλλου συχνά ακόμα κι από τους μαθητές να απαντήσουμε τί τους προσφέρουμε, καλό θα ήταν να αναρωτηθούμε κι εμείς!

Νίκος Αδαμόπουλος

Με την ευκαιρία, μόλις προχθές διάβαζα ένα κείμενο του Απόστολου Δοξιάδη με τίτλο: "Σχολικά μαθηματικά: ο εφιάλτης και το όνειρο"...

Ο προβληματισμός είναι γενικότερος, σχετικά με το τι, πόσο, αλλά και πώς πρέπει να διδάσκονται στους μαθητές τα διάφορα αντικείμενα...

evry

ναι έχεις δίκιο, το παράθεσα απλά επειδή στην αρχή έχει αρκετά λογικά επιχειρήματα. Όσον αφορά την επιστημονική τεκμηρίωση αυτή θα μπορούσε να προκύψει σε συνδυασμό με κάποιες έρευνες. π.χ. θα μπορούσε να κάποιος να δείξει ότι οι μαθητές που έχουν ασχοληθεί με προγραμματισμό λύνουν κάποιες κατηγορίες προβλημάτων πιο εύκολα από μαθητές που δεν έχουν, αλλά δεν έχω υπόψη μου κάποια τέτοια σοβαρή και μεγάλης κλίμακας έρευνα.

Δηλαδή μια έρευνα που να δείχνει ότι η πληροφορική σαν γνωστικό αντικείμενο αναπτύσσει γνωστικές ικανότητες που δεν αναπτύσσονται σε άλλα μαθήματα. Θεωρητικά είναι προφανές ότι αυτό ισχύει αν σκεφτούμε ότι ο προγραμματισμός είναι η τέλεια δραστηριότητα για διερευνητική, ανακαλυπτική μάθηση.

Τέλος πάντων κατά τη γνώμη μου το σοβαρό πρόβλημα (πέρα από συντεχνιακά) είναι ότι όλοι νομίζουν πως ΤΠΕ = Πληροφορική.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

gpapargi

#8
Κατά τη γνώμη μου η πληροφορική (με την έννοια του αλγορίθμου) είναι αναγκαία στη δευτεροβάθμια. Με 2 λόγια η αιτία είναι ότι η έννοια του αλγορίθμου είναι άμεσα συσχετισμένη με την επίλυση του προβλήματος.

Κάθε φορά που λύνεις ένα πρόβλημα εκτελείς κάποιο αλγόριθμο. Θα δώσω μερικές εξηγήσεις για αυτό.

Η πρώτη επαφή του παιδιού με τους αλγορίθμους (αν και δεν του το λέμε έτσι) είναι στο δημοτικό όταν μαθαίνει τις τέσσερις βασικές πράξεις. Όταν κάνεις κάθετη πρόσθεση 2 αριθμών ουσιαστικά εκτελείς έναν αλγόριθμο (βάζεις τα ψηφία ίδια βαρύτητας στην ίδια στήλη, προσθέτεις ψηφίο ψηφίο, μεταφέρεις κρατούμενα κλπ). Το παιδάκι δεν καταλαβαίνει γιατί δουλεύει και πως προέκυψε, απλά τον εκτελεί μηχανικά. Πιο δύσκολος είναι ο αλγόριθμος της διαίρεσης. Ακόμα και οι μεγάλοι τον εκτελούν μηχανικά χωρίς να καταλαβαίνουν γιατί δουλεύει και πως προέκυψε.

Πάμε ένα βήμα παραπέρα.

Όταν ο μαθητής λύνει ένα μαθηματικό πρόβλημα ακόμα και στη Γ λυκείου (μαθηματικά κατεύθυνσης) και εκεί εκτελεί αλγορίθμους. Ακόμα και στις θεωρητικές ασκήσεις που ζητείται να αποδειχτεί κάτι, ο μαθητής έχει διδαχθεί από τον καθηγητή του πώς να χειρίζεται τέτοιες ασκήσεις και ουσιαστικά μόλις δει κάτι φτιάχνει στο μυαλό του μια λίστα από όλες τις πιθανές προσεγγίσεις που μπορεί να ακολουθήσει για να λύσει το πρόβλημα.
Πχ έστω ότι σου λένε να αποδείξεις ότι μια εξίσωση έχει ακριβώς μια λύση. Να μια λίστα από βήματα της σκέψης κάπως χύμα (σε ελεύθερο κείμενο)
Πρέπει να δείξεις ότι έχει τουλάχιστο μια και το πολύ μια.
Για το «τουλάχιστο» Φέρτα όλα στο πρώτο μέλος και θέσε το όλο ίσο με μια συνάρτηση F(x). Μετά δοκίμασε μερικές τιμές για να δεις αν η συνάρτηση έχει διαφορετικό πρόσημο σε κάποιες από αυτές. Εκεί μέσα εφάρμοσε το θεώρημα Bolzano.
Αν δεν πιάσει αυτό δοκίμασε να τα φέρεις όλα στο πρώτο μέρος και να τα ολοκληρώσεις. Δοκίμασε μερικές τιμές να δεις μήπως η συνάρτηση έχει ίδια τιμή. Εκεί μέσα μπορεί να εφαρμόσεις Rolle.
Αν δεν πιάσει βάλε τιμές με το μάτι.
Αν δεν πιάσει ψάχνεις να βρεις τι άλλο αξίζει να ανασύρεις από τη μνήμη σου και να δοκιμάσεις.
Για «το πολύ μια» προσπάθησε να δείξεις ότι η συνάρτηση είναι μονότονη.
Αν δεν πιάσει δοκίμασε να πας με άτοπο (έστω ότι έχει παραπάνω, άρα ανάμεσα στις ρίζες εφαφρμόζω Rolle κλπ)
Αν δεν πιάσει κάνε μελέτη (παράγωγος, ακρότατα κλπ)

Αν... αν... αν... Εντολές επιλογής.

Γενικά ο καθηγητής δείχνοντας μεθοδολογίες ουσιαστικά διδάσκει στο μαθητή τους αλγορίθμους για να προσεγγίζει τις ασκήσεις. Ο μαθητής φτιάχνει μια λίστα με εναλλακτικές μεθόδους και τις δοκιμάζει διαδοχικά μέχρι κάποια να δώσει λύση. Διαφορετικά δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα. Ο αλγόριθμος που τρέχει στον εγκέφαλό του δεν ήταν αρκετά ισχυρός για να καλύπτει τη συγκεκριμένη περίπτωση.

Πάμε λίγο παραπέρα

Σε ένα πρόβλημα φυσικής ας πούμε ότι μια πέτρα βάλλεται πλάγια και θέλουμε να δούμε πότε θα βρίσκεται σε συγκεκριμένο ύψος.
Ο μαθητής που τυποποιεί γράφει τις εξισώσεις κίνησης και προσπαθεί να δει πως θα βρει το ζητούμενο.
Ο μαθητής που καταλαβαίνει περισσότερα, φαντάζεται με το μυαλό του την πέτρα να κινείται. Επιστρατεύει τη διαίσθησή του για να καταλάβει πως περίπου θα κινηθεί. Τι είναι αυτή η διαίσθηση η οποία επιτρέπει στο μαθητή να φαντάζεται την πέτρα να κινείται; Είναι ένας αλγόριθμος προσομοίωσης (ένα μοντέλο) που τρέχει στον εγκέφαλο. Δεν είναι ακριβής, δε δίνει ποσοτικά αποτελέσματα, αλλά υπολογίζει στο περίπου τι θα συμβεί ποιοτικά.  Αντιλαμβάνεται ότι η πέτρα μπορεί να βρεθεί 2 φορές στο συγκεκριμένο ύψος (μια στο ανέβα και μια στο κατέβα αν είναι μικρό), μια φορά ή και καμία (αν είναι μεγάλο το ύψος). Ανασύρει από τη μνήμη του τη θεωρία της δευτεροβάθμιας εξίσωσης και υποπτεύεται ότι κάπου θα εμφανιστεί μια δευτεροβάθμια εξίσωση και το πρόσημο της διακρίνουσας θα καθορίσει πόσες φορές θα περάσει από το συγκεκριμένο ύψος.
Για να βρει τις ποσοτικές λεπτομέρειες χρησιμοποιεί τις εξισώσεις. Οι εξισώσεις είναι ένας εναλλακτικός αλγόριθμος σταθερής τάξεως. Αν προσομοιώσεις ένα φυσικό φαινόμενο στον υπολογιστή θα κάνει αρκετή ώρα να βρεθεί η λύση. Αν το λύσεις αλγεβρικά όμως η λύση είναι ίδια και τα βήματά της δεν έχουν κάνουν με το μέγεθος των αποστάσεων που εμπλέκονται στο πρόβλημα (σε αντίθεση με την προσομοίωση). Δηλαδή υπάρχουν 2 αλγόριθμοι για να λυθεί το πρόβλημα. Ο ένας είναι η προσομοίωση της φύσης και ο άλλος είναι η αλγεβρική μέθοδος (που δεν υπάρχει πάντα αν πχ το πρόβλημα είναι πολύπλοκο).

Με όλα αυτά θέλω να πω ότι όπου υπάρχει επίλυση προβλήματος, υπάρχουν αλγόριθμοι που εκτελούνται έστω και σιωπηλά μέσα σε κάποιο μυαλό. Οι γρίφοι λογικής (πχ που κάποιοι φυλακισμένοι ψάχνουν τη στρατηγική για να πετύχουν στη δοκιμασία που τους ανατέθηκε και να αφεθούν ελεύθεροι) είναι προβλήματα που ζητείται στα ίσια ο αλγόριθμος.

Ο εγκέφαλός μας εκτελεί συνεχώς αλγορίθμους πολλές φορές μηχανικά χωρίς να αντιλαμβάνεται τα βήματα. Πχ πάρτε έναν αδύναμο μαθητή που δεν μπορεί στο μάθημα της ΑΕΠΠ να γράψει τον κώδικα που βρίσκει  το άθροισμα κάθε γραμμής ενός πίνακα 2 διαστάσεων. Παρόλα αυτά αν του ζωγραφίσεις τον πίνακα στο χαρτί και βάλεις αριθμούς μέσα, τότε σίγουρα μπορεί με το χέρι να βρει το άθροισμα. Δηλαδή μπορεί να τον εκτελέσει αλλά δεν μπορεί να εκφράσει τα βήματα που εκτελεί μηχανικά. Καταχρηστικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει το executable στο μυαλό του αλλά δεν έχει το source. Δεν έχει καταγεγραμμένα τα βήματα.

Για μένα, ένα μάθημα αλγορίθμων έχει θέση στη δευτεροβάθμια για 2 λόγους:

Ο πρώτος είναι ότι εκπαιδεύει το μαθητή να μπορεί να καταγράφει τα βήματα των αλγορίθμων που ο εγκέφαλός του εκτελεί μηχανικά. Τον αναγκάζει να «μιλήσει» με τον εαυτό του και να εντοπίσει τι ακριβώς κάνει. Αφού το εντοπίσει, μπορεί να αναθέσει σε μια μηχανή να λύσει το πρόβλημα.

Ο δεύτερος λόγος και ο πιο βαθύς είναι ότι η έννοια του αλγορίθμου είναι συνυφασμένη με την επίλυση προβλήματος. Δε μας αρκεί το να λύσουμε ένα πρόβλημα. Μας ενδιαφέρουν τα βήματα τα οποία κάνουμε για να βρούμε τη λύση. Αν καταφέρουμε και τα καταγράψουμε τότε θα είναι πολύ εύκολη η διδασκαλία επίλυσης. Επειδή όταν ο δάσκαλος εκπαιδεύει ένα μαθητή στην επίλυση προβλημάτων, ουσιαστικά του δίνει αλγορίθμους (ποια διαδρομή και ποια βήματα πρέπει να κάνει η σκέψη του για να φτάσει στο αποτέλεσμα) πιστεύω ότι η έννοια του αλγορίθμου είναι πολύ στενά δεμένη και με την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία.

Η χρήση του υπολογιστή, δηλαδή ο τρόπος που αντιλαμβάνεται η Διαμαντοπούλου την πληροφορική, εμένα δε μου λέει τίποτα.

P.Tsiotakis

το στέκι από τα παλιά

άρα αν θεωρήσουμε πως η αλγοριθμική που ασχολείται με την επίλυση προβλημάτων, αυταπόδεικτα αποτελεί σημαντικό αντικείμενο για τη δευτεροβάθμια (και την πρωτοβάθμια) και με βάση αυτά που έγραψε ο Γιώργος (και συμφωνώ) το ερώτημα που ανακύπτει είναι:

μπορεί να καλλιεργηθεί η ανώτερη δεξιότητας της ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων και μέσα από τα άλλα θετικά μαθήματα; Θεωρώ πως μπορεί και πρέπει (άρα είναι μια πρώτη απάντηση γιατί διδάσκονται), αλλά το επιτυγχάνουν;

για να το επιτύχουν σε ένα -όποιο- εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να το προωθεί ως άξονα το πρόγραμμα σπουδών και οι εκπαιδευτικοί, δεν είναι έτσι;

gpapargi

Τα μαθηματικά μπορούν σίγουρα, αρκεί να βάζουμε τους μαθητές να ασχολούνται με την επίλυση προβλημάτων. Κάτι τέτοιο αποφεύγεται από τους μαθηματικούς αν και αναφέρεται στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.

Πχ μαθαίνεις τους μαθητές να λύνουν εξισώσεις και συστήματα εξισώσεων. Όταν έρχεται η ώρα να τις χρησιμοποιήσουν για να λύσουν προβλήματα (δηλαδή να κατασκευάσουν το μαθηματικό μοντέλο του προβλήματος που σημαίνει να εκφράσουν το πρόβλημα σε μορφή εξισώσεων και να τις λύσουν) οι μαθηματικοί έχουν επιλέξει να πάνε στο παρακάτω κεφάλαιο. Ο μαθητής μένει με την απορία "γιατί τα μαθαίνουμε αυτά". Αν ο μαθητής μείνει με αυτή την απορία το (παιδαγωγικό) παιχνίδι χάθηκε.


kadafi

Το Υπουργείο όμως έχει κάποια επίσημη πλατφόρμα ή σχέδια μαθήματος που να βοηθάνε τους εκπαιδευτικούς να υλοποιήσουν κάτι τέτοιο; Υπάρχει ένα τεράστιο κενό και ο εκπαιδευτικός πρέπει να κάτσει να το ψάξει από μόνος του.
Οπότε το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου οφείλεται
1. Στην κακή οργάνωση του Υπουργείου (κακοί σύμβουλοι, κακογραμμένα βιβλία κλπ)
2. Στη μαλθακότητα - βαρεμάρα πολλών εκπαιδευτικών που σκέφτονται οτι εφόσον δεν είναι υποχρεωτικό γιατί να κάθονται να ψάχνουν καινούργια πράγματα που απαιτούν χρόνο, προσπάθεια και όρεξη; Και στην τελική αν το κάνουν απο ποιόν θα πάρουν επιβράβευση; Μόνο απο τους μαθητές τους που θα νιώσουν ότι τους πήγαν ένα βήμα πάρα πάνω στη γνώση.
Ελευθερίου Κωστής
Μηχανικός Υπολογιστών
Καθηγητής Πληροφορικής (ΠΕ20)

iliasthes

Παράθεση από: odysseas στις 14 Ιαν 2011, 02:05:42 ΠΜ
...για τη σκοπιμότητα της διδασκαλίας της πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
. Μπορεί κανείς να επιχειρηματολογήσει υπέρ της διδασκαλίας του μαθήματος (εξάλλου τελευταία το κάνουμε συχνά), αλλά ομολογουμένως δεν έχω δει πουθενά μια παραπομπή σε επιστημονική δημοσίευση που με κάποιο τρόπο να μελετά αυτό το ζήτημα. Από την άλλη, δεν μου είναι και προφανές με ποιον τρόπο θα μπορούσε κανείς να το μελετήσει...

Οπότε αν έχετε υπόψη σας κάτι σχετικό, νομίζω ότι θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να καταγραφεί.

Θα πρέπει να αναζητήσουμε εργασίες σε πρακτικά σχετικών συνεδρίων και νομίζω υπάρχουν αρκετά. Σε διεθνείς βάσεις με δημοσιευμένες εργασίες κλπ. Πάντως μια σχετική έρευνα (πέρα δηλαδή από την επιχειρηματολογία που λες) είναι δύσκολο να γίνει. Θα πρέπει να έχει ένα δείγμα που θα μελετηθεί, αλλά και ομάδα ελέγχου. Δηλαδή πχ να γίνει μια μελέτη σε 100 μαθητές Γ λυκείου που έχουν διδαχθεί αυτό που λέμε αλγοριθμική ή τη διδάσκονται με 100 μαθητές που δεν διδάχθηκαν καθόλου και να τους βάλουμε συγκεκριμένα προβλήματα και δοκιμασίες στα οποία ισχυριζόμαστε οτι βοηθάει η διδασκαλία της αλγοριθμικής σκέψης. Συγκρίνοντας τα δύο αποτελέσματα μπορούμε να τεκμηριώσουμε την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα της διδασκαλίας της αλγοριθμικής. Θα πρέπει βέβαια οποιοιδήποτε άλλοι παράγοντες μπορεί να επηρεάσουν τα αποτελέσματα να "απομονωθούν". Δεν ξέρω αν έχει γίνει κάτι τέτοιο στην Ελλάδα.

pgrontas

Συμφωνώ με όσα έγραψε ο Γιώργος για την διδακτική αξία της αλγοριθμικής.
Παράθεση από: ptsiotakis στις 14 Ιαν 2011, 01:10:11 ΜΜ
άρα αν θεωρήσουμε πως η αλγοριθμική που ασχολείται με την επίλυση προβλημάτων, αυταπόδεικτα αποτελεί σημαντικό αντικείμενο για τη δευτεροβάθμια (και την πρωτοβάθμια) και με βάση αυτά που έγραψε ο Γιώργος (και συμφωνώ) το ερώτημα που ανακύπτει είναι:
μπορεί να καλλιεργηθεί η ανώτερη δεξιότητας της ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων και μέσα από τα άλλα θετικά μαθήματα; Θεωρώ πως μπορεί και πρέπει (άρα είναι μια πρώτη απάντηση γιατί διδάσκονται), αλλά το επιτυγχάνουν;
Συμφωνώ επίσης με το σχόλιο του Γιώργου ότι τα μαθηματικά θα μπορούσαν να το επιτύχουν αυτό.
Για τα άλλα θετικά μαθήματα (έχω στο μυαλό μου την φυσική) ίσως, αν διδαχθούν σωστά, το πετυχαίνουν ως αυτό, ως υποπροϊόν όμως, δεν είναι δηλαδή αυτοσκοπός τους. Η επίλυση προβλημάτων ως αυτοσκοπός είναι αυτό για το οποίο πρέπει να περηφανευόμαστε εμείς.

Επιπλέον κάτι που διακρίνει την πληροφορική αλλά δεν φαίνεται στην διδασκαλία της στο επίσημο πρόγραμμα σπουδών είναι η χαρά της δημιουργίας. Να μπορεί να φτιάξει ο μαθητής ένα πρόγραμμα, που λύνει ένα πρόβλημα και κάνει κάτι χρήσιμο και να το χρησιμοιήσει, να το δώσει στους φίλους του, να το έχει στο κινητό του, να είναι περήφανος για τη δημιουργία του.

Τέλος δεν πρέπει να περιοριστούμε στην αλγοριθμική και στις μεταγνωστικές (αν χρησιμοποιώ σωστά τον όρο) δεξιότητες της επίλυσης προβλημάτων που καλλιεργεί. Η Πληροφορική σε πιο χρηστικό βαθμό από τις άλλες θετικές επιστήμες μπορεί να εξηγήσει τα όσα συμβαίνουν στον τεχνολογικό κόσμο που ζούμε. Με την έννοια αυτή θεωρώ ότι πρέπει να διδάσκουμε και κάποιες έννοιες που κακώς θεωρούνται τεχνικές. Γιατί μας φαίνεται τεχνικός όρος για παράδειγμα το SSL, και δεν μας φαίνεται τεχνικός όρος τα αλκαδιένια (χημεία γενικής παιδείας β' λυκείου);

Εξάλλου νομίζω ότι οι περισσότερες έννοιες πληροφορικής μπορούν να διδαχθούν και να γίνουν κατανοητές με ωραίες αναλογίες από τον πραγματικό κόσμο
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

iliasthes

Νομίζω πως για να δώσουμε απάντηση στο ποιες επιστήμες, γιατί και ως ποιο επίπεδο χωράνε στην εκπαίδευση, πρέπει να απαντήσουμε πρώτα στο προφίλ που θέλουμε για κάποιον που ολοκληρώνει την δωδεκάχρονη εκπαίδευση ( η οποία για μένα θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική).  Θέλουμε να κατέχει τις βασικές γνώσεις των επιστημών ή όχι; Η επίσημη απάντηση που έδινε το ελληνικό κράτος μέχρι σήμερα είναι πως θέλουμε, γι' αυτό και διδάσκονται οι μαθητές, φυσική, χημεία, βιολογία, ιστορία, κοινωνιολογία κλπ. Σε ποιο επίπεδο πρέπει να τις γνωρίζει; Εγώ λέω στο επίπεδο εκείνο, στο οποίο ως μέλος μιας ανθρώπινης κοινωνίας, μπορεί να εξηγήσε τα φυσικά και ιστορικά φαινόμενα γύρω του με τη λογική και να λειτουργήσει ομαλά, μέσα σε μια κοινωνία, που στην καθημερινότητα της, απαιτεί από τον άνθρωπο να κατανοεί καλύτερα τις επιστήμες, απλά και μόνο για να μπορεί να επιβιώνει μέσα σ' αυτή. Πριν εκατό και βάλε χρόνια, διάφοροι τσαρλατάνοι γυρνούσαν στα χωριά  της Ευρώπης και κάνανε κολπάκια αξιοποιώντας ιδιότητες του ηλεκτρικού ρεύματος, παριστάνοντας τους μάγους σε αγράμματους χωρικούς. Άλλοι σήμερα πουλάνε θαυματουργές μηχανές που με 30 ευρώ μόνο σου κάνουν 99% οικονομία στη βενζίνη, στο ηλεκτρικό ρεύμα και στο νερό ταυτόχρονα. Λες και αν υπήρχε τέτοιο επιστημονικό επίπτευγμα οι πολυεθνικές δεν θα είχαν αγοράσει την πατέντα και δεν θα το πουλούσαν πανάκριβα. Κανείς δνε πουλάει 30 ευρώ κάτι που σε γλιτώνει από 1500-2000 ευρώ το χρόνο.

Όπως λοιπόν διδάσκονται όλες οι επιστήμες, για να μπορούν όλα τα μέλη μιας κοινωνίας να είναι κοινωνοί της εποχής τους και να μην έχουμε χάσμα , έτσι πρέπει να διδάσκεται και η πληροφορική.  Είμαστε μεν μια νέα επιστήμη, αλλά τα επιτεύγματα της επιστήμης μας, έχουν δώσει τεράστια ώθηση σε όλες τις επιστήμες και οι εφαρμογές της επιστήμης μας πλέον είναι απαραίτητο εργαλείο για όλες τις υπόλοιπες επιστήμες. Η φυσική, η χημεία, η αστρονομία, τα μαθηματικά, η οικονομία και πολλές άλλες επιστήμες, έχουν εκτοξευθεί με τη βοήθεια των επιτευγμάτων της πληροφορικής. Από εκεί και μετά έχει δίκιο ο συνάδελφος. Η γυναίκα του καίσαρα δεν πρέπει να είναι μόνο τίμια, αλλά να φαίνεται κι όλας. Δηλαδή να τεκμηριώσουμε τη γνώμη μας με σοβαρές μελέτες, οι οποίες όμως δεν ξέρω αν ενδιαφέρουν το υπουργείο. Τουλάχιστον η συμπεριφορά του αυτό δείχνει.

odysseas

Από την ίδια πηγή που παρέθεσα παραπάνω, μεταγενέστερο άρθρο:
ΠαράθεσηΔιάβασα πρόσφατα ένα άρθρο στο ASCD SmartBrief που έθετε το ερώτημα αν το παίξιμο ενός μουσικού οργάνου βελτίωνε την αντιληπτική ικανότητα. Λοιπόν, εμείς ξέρουμε ότι η Πληροφορική βελτιώνει την αντιληπτική ικανότητα. Ίσως πρέπει να το τονίσουμε αυτό.

Αφού υπογραμμίσω λοιπόν ότι το ζήτημα δεν αφορά καθόλου τη στενή ελληνική πραγματικότητα (ούτε οι αναφορές που αναζητούμε υπάρχει περίπτωση να προέρχονται από αυτή), εγώ εντοπίζω το εξής: πράγματι εμείς ξέρουμε... αλλά κανείς άλλος δεν είναι σε θέση να αντιληφθεί τα επιχειρήματά μας. Μερικά από τα πράγματα που γράφτηκαν παραπάνω συνοψίζουν ωραιότατα τις κοινές μας εμπειρίες και άλλα είναι ιδιαίτερα πρωτότυπα. Όλοι συμφωνούμε μεταξύ μας. Αλλά όλοι έχουμε διδάξει το αντικείμενο. Το ζήτημα όμως είναι ότι κάποιος που δεν έχει σχέση με το αντικείμενο, εκπαιδευτικός ή μη, έχει, κατά την ταπεινή μου άποψη, κάθε λόγο να αμφιβάλλει!

dtsilog

Στον κλάδο της Πληροφορικής έγινε η πιο εκβιαστική "μετάταξη" από τα σχολεία της δευτεροβάθμιας ώστε να στελεχωθούν τα 800 νέα ολοήμερα δημοτικά σχολεία. Του χρόνου θα υπάρχουν άλλα τόσα και παραπάνω δημοτικά που θα πρέπει να έχουν οπωσδήποτε καθηγητές Πληροφορικής ώστε να λειτουργήσει το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα. Είναι δυνατόν να πιστεύει κάποιος πως ο κίνδυνος απουσίας της Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο απορρέει από την έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης του αντικειμένου μας; Η απουσία της Πληροφορικής μπορεί να έχει ως μοναδικό σκοπό την εξοικονόμηση δαπανών και τον περιορισμό νέων διορισμών καθηγητών. 

Και για να μη χάνουμε την επαφή μας με την πραγματικότητα ιδού πως σκέφτεται το υπουργείο παιδείας να εξοικονομήσει χρήματα από το Δημόσιο Ελληνικό Σχολείο. Πλέον όχι κρυφά με διαβουλεύσεις στις περιφερειακές δ/νσεις εκπ/σης αλλά φανερά αφού βλέπει πως δεν αντιδρά κανείς.

http://www.alfavita.gr/artro.php?id=19775

Και όσον αφορά τη δημόσια διαβούλευση για το νέο Λύκειο που περιμένουμε όλοι εναγωνίως να ξεκινήσει, ορίστε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι σημαίνει Δημόσια Διαβούλευση για το υπουργείο Παιδείας και το πως θα ανακοινωθούν τα ήδη προαποφασισμένα μέτρα όταν φτάσει η ώρα.

http://www.opengov.gr/ypepth/?p=543
Πολύ νωρίς είδες τα Όχι να γίνονται Ίσως... ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ και ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ έννοιες που ΧΑΘΗΚΑΝ! (*ΔΕΝ)

evry

Φαντάζομαι Γιώργο ψάχνεις ερευνητικές δουλειές όπως η παρακάτω

Cognitive objectives in a LOGO debugging curriculum: Instruction, learning, and transfer

μεταφέρω όπου από ότι λέει

Debugging skills were acquired over a period of several months as part of a LOGO programming course; the transfer tasks involved correcting written instructions in a variety of domains, including arranging items, allocating resources, and following map routes. Students showed clear improvement in the transfer tasks following instruction in debugging programs, and in the second study, amount of transfer was correlated with the degree of debugging skill acquisition. Our results contrast with many earlier studies that found little transfer of problem-solving skills in general and of high-level programming skills in particular. We suggest that the key to the success of our procedure is the fact that we used an extremely precise computer simulation model of the skills required to debug LOGO graphics and list-processing programs as a concrete manifestation of the notion of "cognitive objectives".

Επισυνάπτω και ένα άρθρο του 84 με τίτλο On the Cognitive Effects of Learning Computer Programming
είναι παλιό φυσικά αλλά με μια πρώτη ματιά που έριξα φαίνεται ενδιαφέρον, ίσως όμως να κάνω και λάθος

Θα επανέλθω ωστόσο με περισσότερα προσεχώς
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

evry

Παράθεση από: dtsilog στις 15 Ιαν 2011, 12:30:01 ΜΜ
Είναι δυνατόν να πιστεύει κάποιος πως ο κίνδυνος απουσίας της Πληροφορικής από το Γενικό Λύκειο απορρέει από την έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης του αντικειμένου μας;
Ποιος είπε κάτι τέτοιο? Μπορείς να διαβάσεις σε παρακαλώ προσεκτικά ότι έχουμε πει και να μου πεις που αναφέρεσαι?
Που είναι το κακό στο να ψάξουμε να βρούμε δημοσιεύσεις που να τεκμηριώνουν την αναγκαιότητα της πληροφορικής στην εκπαίδευση σαν επιστήμη? Εκτός αν αυτό ενοχλεί κάποιους που θέλουν να μας έχουν μια ζωή καθηγητές των ΤΠΕ

Επίσης συγγνώμη, αλλά τι σχέση έχουν όλα τα παρακάτω που λες με το αντικείμενο του θέματος???
Παράθεση
Και για να μη χάνουμε την επαφή μας με την πραγματικότητα ιδού πως σκέφτεται το υπουργείο παιδείας να εξοικονομήσει χρήματα από το Δημόσιο Ελληνικό Σχολείο. Πλέον όχι κρυφά με διαβουλεύσεις στις περιφερειακές δ/νσεις εκπ/σης αλλά φανερά αφού βλέπει πως δεν αντιδρά κανείς.

http://www.alfavita.gr/artro.php?id=19775

Και όσον αφορά τη δημόσια διαβούλευση για το νέο Λύκειο που περιμένουμε όλοι εναγωνίως να ξεκινήσει, ορίστε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι σημαίνει Δημόσια Διαβούλευση για το υπουργείο Παιδείας και το πως θα ανακοινωθούν τα ήδη προαποφασισμένα μέτρα όταν φτάσει η ώρα.
http://www.opengov.gr/ypepth/?p=543
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Keep Growing

" Του χρόνου θα υπάρχουν άλλα τόσα και παραπάνω δημοτικά που θα πρέπει να έχουν οπωσδήποτε καθηγητές Πληροφορικής ώστε να λειτουργήσει το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα. "

Έχεις δίκιο Δημήτρη. Η φύση μυρίζει καλύτερα, όταν βρίσκεσαι πιο κοντά στο έδαφος.

Όπως λέει και ο Χατζής "...από ψηλά, τα σπίτια μοιάζουν με σπιρτόκουτα και οι άνθρωποι με μυρμήγκια".
Ο Έρωτας (του Εκπ/κου Πληροφορικού) στ' αλώνια της καλδέρας (του υπνωτισμού).

dtsilog

Δεν υπάρχει κανένα κακό συνάδελφε. Θα μου επιτρέψεις και μένα όμως να πω τι γνώμη μου ότι αυτή τη στιγμή άλλα πράματα μας καίνε και όχι η επιστημονική τεκμηρίωση. Μπορείτε να συνεχίσετε την αναζήτηση αν νομίζετε ότι αυτό μας λείπει.

Τα παρακάτω που αναφέρεις είναι ένα παράδειγμα με το τι θα έπρεπε να ασχολούμαστε.
Πολύ νωρίς είδες τα Όχι να γίνονται Ίσως... ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ και ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ έννοιες που ΧΑΘΗΚΑΝ! (*ΔΕΝ)

evry

Δημήτρη προσπαθώ να ασχολούμαι με αυτό που θα έπρεπε να ασχολούμαι όπως είπες, αυτό τουλάχιστον ελπίζω ότι δεν έχει το δικαίωμα να μου το στερήσει κανένας
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

dtsilog

Ευριπίδη συμφωνώ με αυτό που λες και επαυξάνω. Να υπενθυμίσω όμως ότι τα προγράμματα σπουδών βάση των οποίων εισήχθη η Πληροφορική στο Δημόσιο Ελληνικό Σχολείο πριν 15 και πλέον χρόνια ήταν αποτέλεσμα επιστημονικής τεκμηρίωσης που έγινε μέσα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο πολύ πριν ξεκινήσουμε να διδάσκουμε οι περισσότεροι από εμάς. Ένα Παιδαγωγικό Ινστιτούτο που λειτούργησε από το 1964 και σήμερα το έχουν καταργήσει.
Πολύ νωρίς είδες τα Όχι να γίνονται Ίσως... ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ και ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ έννοιες που ΧΑΘΗΚΑΝ! (*ΔΕΝ)

odysseas

#23
Παράθεση από: evry στις 15 Ιαν 2011, 12:42:00 ΜΜ
Φαντάζομαι Γιώργο ψάχνεις ερευνητικές δουλειές όπως η παρακάτω [...]

Ναι, αυτές φαίνονται πολύ ενδιαφέρουσες. Σωστός!

Παράθεση από: dtsilog στις 15 Ιαν 2011, 12:54:43 ΜΜ
Θα μου επιτρέψεις και μένα όμως να πω τι γνώμη μου ότι αυτή τη στιγμή άλλα πράματα μας καίνε και όχι η επιστημονική τεκμηρίωση. Μπορείτε να συνεχίσετε την αναζήτηση αν νομίζετε ότι αυτό μας λείπει.

Ευχαριστούμε. Αν και προσωπικά προσπάθησα να κάνω σαφές σε πολλές από τις αναρτήσεις μου ότι δε συσχετίζω την "επιστημονική τεκμηρίωση" με αυτά που "μας καίνε".

odysseas

Υπάρχει ένα συνέδριο με τον τίτλο: International Conference on Informatics in Secondary Schools, το οποίο έχει διεξαχθεί μόλις τέσσερις φορές. Δε γνωρίζω βέβαια το γενικό επίπεδο των δημοσιεύσεων πάντως φαίνεται να υπάρχουν αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα.

Επίσης, στο The New Educational Imperative: Improving High School Computer Science Education υπάρχει μεγάλη σχετική βιβλιογραφία στο τέλος του 2ου κεφαλαίου.

Σπύρος Δουκάκης

Θα πρότεινα και την ομιλία του κ. Σπύρου Πνευματικού που πραγματοποιήθηκε στο Θερινό Σχολείο Πληροφορικής 2010 στην Πάτρα, στο συνέδριο της ΕΜΕ στην Χαλκίδα και στην ημερίδα της ΠΕΚΑΠ.

http://www.eduscience.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=32&lang=Gr


kadafi

Παιδιά δεν έχω να προτείνω κάποια μελέτη. Σίγουρα θα υπάρχουν πολλές μελέτες που υπερασπίζονται την πληροφορική – αλγοριθμική στη Β'/θμια εκπαίδευση (που σίγουρα αποτελούν όπλα στη φαρέτρα του κλάδου μας)  όπως και άλλες τόσες που την «θάβουν» . Το θέμα είναι όμως ότι αφού μαζέψουμε όλες αυτές τις μελέτες, όλα αυτά τα βέλη προς ποιες κατευθύνσεις θα τα εξαπολύσουμε.
Δυστυχώς απ'ότι φαίνεται το «κουμάντο» στο υπουργείο το έχουν οι φιλόλογοι. Αυτοί είναι που πιστεύουν ότι η πληροφορική είναι ένα «άχρηστο» μάθημα για το λύκειο. Θέτω τα παρακάτω ζητήματα λοιπον:
1.   Τα σημερινά παιδιά δεν χειρίζονται καλά την ελληνική γλώσσα και είναι τα πλέον παχύσαρκα στον κόσμο. Αυτό τι σημαίνει; Τα βομβαρδίζουμε στο Λύκειο με φιλολογικά μαθήματα και γυμναστική και παραγκωνίζουμε τα υπόλοιπα;
2.   Ποιες  προοπτικές  μπορεί να προσφέρει η πληροφορική στην Ελλάδα και ποιες  η φιλολογία; Η πληροφορική μπορεί να φέρει πολλές καινοτόμες νέες επιχειρήσεις που μπορεί να δώσουν νέα ώθηση στην Ελλάδα. Ποιος θα καθοδηγήσει όμως τα νέα παιδιά προς αυτό το δρόμο; Θα τα βάλουμε να τον βρούν μόνα τους; Η φιλολογία τι καινοτόμο μπορεί να προσφέρει;
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι οι μελέτες για την πληροφορική στην εκπαίδευση  είναι  θεωρίες που μπορούν εύκολα να αμφισβητηθούν από όσους δεν θέλουν να πιστέψουν σε αυτές τις μελέτες. Δεν παύουν να αποτελούν όμως ισχυρά όπλα στη φαρέτρα μας. Ένα άλλο ισχυρό όπλο όμως είναι και ο καινοτόμος επιχειρησιακός τομέας. Πόσες εταιρίες έχουν δημιουργηθεί στην Ελλάδα από νέους με ελάχιστο κεφάλαιο που πλέον  στέκονται αντάξια σε παγκόσμιο επίπεδο; 
Συγγνώμη που ξέφυγα λίγο από το θέμα αλλά θεωρώ και αυτά τα ζητήματα σοβαρά. Γιατί «στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα». Οι κουφοί στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι σύμβουλοι του νέου σχεδίου για την εκπαίδευση (που όλοι ξέρουμε ότι είναι κυρίως φιλόλογοι) και οι βροντές είναι οι μελέτες που μπορούν εύκολα να τις αμφισβητήσουν. Την επιχειρηματικότητα του κλάδου μας  όμως πως μπορούν να την αμφισβητήσουν;


Ελευθερίου Κωστής
Μηχανικός Υπολογιστών
Καθηγητής Πληροφορικής (ΠΕ20)