Θέμα Β

Ξεκίνησε από gpapargi, 23 Μαΐου 2011, 09:35:13 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

gpapargi

Εδώ συζητάμε για το θέμα Β´ των Πανελλήνιων Εξετάσεων Γ´ Τάξης Ημερησίων Γενικών Λυκείων.

Απαγορεύεται η δημοσίευση λύσεων πριν τις 12:30.
Γιώργος Παπαργύρης

kpde

έξυπνη η χρήση αντίστροφων ονομάτων σε πραγματικές και τυπικές.. με τη βαθμολόγηση δεν ξέρω τι θα γίνει σε περίπτωση αβλεψίας του μαθητή :( βγαίνουν άλλα αντί άλλων..

Stefevan

ΩΧ.... τώρα το είδα... και λέω πόσες επαναλήψεις πια!! μέχρι που το ξανακοίταξα!!

spantoulis

η ίδια παγίδα κάθε φορά. πόσο πια να μπερδευτούν. Το έχουν πάρει χαμπάρι πλέον
Η χρήση υπολογιστών ΔΕΝ είναι πληροφορική

EleniK

Αρκετές επαναλήψεις ώστε να μπερδευτούν σε κάποια οι μαθητές.
Ελένη Κοκκίνου
Καθηγήτρια Πληροφορικής, ΠΕ19

mhtsaras2

κ<-- ελεγχος(χ)

συναρτηση ελεγχος(χ):λογικη
μεταβλητες
ακαιραιες :χ
λογικες :ελεγχος
αν χ>1 τοτε
ελεχγος<--αληθης
αλλιως
ελεγχος<--ψευδης
τελος_αν

αυτο μπορει να πιαστει σαν σωστο??

spantoulis

Παράθεση από: mhtsaras2 στις 23 Μαΐου 2011, 02:08:30 ΜΜ
κ<-- ελεγχος(χ)

συναρτηση ελεγχος(χ):λογικη
μεταβλητες
ακαιραιες :χ
λογικες :ελεγχος
αν χ>1 τοτε
ελεχγος<--αληθης
αλλιως
ελεγχος<--ψευδης
τελος_αν

αυτο μπορει να πιαστει σαν σωστο??
Αντί για τη μια εντολή που ζητάει αυτό είναι 10 γραμμές κώδικας. Εσύ πώς το βλέπεις. Στέκει?
Η χρήση υπολογιστών ΔΕΝ είναι πληροφορική

petrosp13

Και επίσης δεν είναι στο Θέμα Β
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

mhtsaras2

ουπς σορρυ το σβηνω αμεσα :)

kyrlef

Πολλά παιδιά είχαν πρόβλημα στον αν έπρεπε να εμφανίσουν μόνο τις τιμές του κυρίου προγράμματος ή και της διαδικασίας. Ποια η γνώμη σας ;

Σπύρος Δουκάκης

Παράθεση από: kyrlef στις 23 Μαΐου 2011, 02:39:51 ΜΜ
Πολλά παιδιά είχαν πρόβλημα στον αν έπρεπε να εμφανίσουν μόνο τις τιμές του κυρίου προγράμματος ή και της διαδικασίας. Ποια η γνώμη σας ;

Ήδη ειπώθηκε..

Παράθεση από: aperdos στις 23 Μαΐου 2011, 02:36:34 ΜΜ
Η δεύτερη ένσταση είναι στη διατύπωση του Β2. Θεωρώ ότι έπρεπε να υπάρχει διατύπωση της μορφής "κατά την εκτέλεση του προγράμματος και του υποπρογράμματος", γιατί αρχικά λέει "Δίνεται πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα". Όπως διατυπώθηκε ίσως να μπέρδεψε κάποιους μαθητές να γράψουν τις τιμές που εμφανίζονται μόνο στο πρόγραμμα. 

Είναι μία διατύπωση που δεν είναι λανθασμένη, αλλά πιθανώς να μπέρδεωε κάποιους μαθητές.

michaeljohn

Από την εκφώνηση
"...Κατά την εκτέλεση του προγράμματος..."
είναι σαφές ότι πρέπει να δώσουν τις τιμές που θα εμφανιστούν και από το κυρίως πρόγραμμα και από τα υποπρογράμματα.

evry

Πιστεύω ότι αν έλεγε "κατά την εκτέλεση του κυρίου πρόγραμματος" ή κάπως διαχώριζε το κύριο πρόγραμμα από τη διαδικασία εκεί ίσως να υπήρχε πρόβλημα.
Αλλά από τη στιγμή που λέει πρόγραμμα και πρόγραμμα = κύριο πρόγραμμα + διαδικασία δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα.
Συμφωνώ ότι κάποιοι μαθητές μπερδεύτηκαν αλλά αν έλεγε κατά την εκτέλεση του προγράμματος και του υποπρογράμματος δεν θα ήταν πλεονασμός στην εκφώνηση?
Θέλω να πω είναι δυνατόν να εκτελεστεί το πρόγραμμα χωρίς να εκτελεστεί το υποπρόγραμμα?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Αθανάσιος Πέρδος

Παράθεση από: evry στις 23 Μαΐου 2011, 02:45:43 ΜΜ
Πιστεύω ότι αν έλεγε "κατά την εκτέλεση του κυρίου πρόγραμματος" ή κάπως διαχώριζε το κύριο πρόγραμμα από τη διαδικασία εκεί ίσως να υπήρχε πρόβλημα.
Αλλά από τη στιγμή που λέει πρόγραμμα και πρόγραμμα = κύριο πρόγραμμα + διαδικασία δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα.
Συμφωνώ ότι κάποιοι μαθητές μπερδεύτηκαν αλλά αν έλεγε κατά την εκτέλεση του προγράμματος και του υποπρογράμματος δεν θα ήταν πλεονασμός στην εκφώνηση?
Θέλω να πω είναι δυνατόν να εκτελεστεί το πρόγραμμα χωρίς να εκτελεστεί το υποπρόγραμμα?

Άρα ο πλεανασμός είναι στο "Δίνεται πρόγραμμα και υποπρόγραμμα"  αφού το πρόγραμμα περιλαμβάνει και το υποπρόγραμμα. Το θέμα είναι ότι κάποιοι μαθητές μπερδεύτηκαν.
Δεν ξέρω αν ζητήθηκε διευκρίνηση από κάποιο εξεταστικό κέντρο. Στο δικό μας όλες που ζητήθηκαν αφορούσαν το Α4 και φυσικά δεν απαντήθηκαν.

Sergio

Το (οριακά) μεμπτό είναι η πρώτη φράση της εκφώνησης στο Β2: "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα".  Οι παρακάτω εναλλακτικές διατυπώσεις είναι (πιστεύω) πιο ορθές:

1) Δίνεται το παρακάτω κύριο πρόγραμμα και μία διαδικασία
2) Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα

Βέβαια η δεύτερη θα μπέρδευε κάποιους από τους μαθητές που δεν έχουν εμπεδώσει το γεγονός ότι "Πρόγραμμα είναι το σύνολο των τμημάτων που αποτελούν τη λύση του προβλήματος".  Με άλλα λόγια το γεγονός ότι "κάθε πρόγραμμα μπορεί να αποτελείται από ένα ή περισσότερα τμήματα: ένα κύριο (πρόγραμμα) και κανένα ή περισσότερα υπο(προγράμματα)"

Συνηθίζω να λέω στους μαθητές πως αυτή η "παρεξήγηση - παρανόηση" ξεκινάει από .. τη δεσμευμένη λέξη ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ της ΓΛΩΣΣΑΣ (όπως και μία άλλη γνωστή "παρεξήγηση - παρανόηση" από τη λέξη Αλγόριθμος της Ψ/Γ)..  Συνεχίζω λέγοντάς τους πως το ίδιο "ολίσθημα" συμβαίνει και στην Pascal με τη λέξη Program αλλά όχι στη C με την αντίστοιχη λέξη main.

Πάντως,, από μόνη της η φράση "..κατά την εκτέλεση του προγράμματος.." είναι σωστή
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

Sergio

Παράθεση από: kpde στις 23 Μαΐου 2011, 10:27:30 ΠΜ
έξυπνη η χρήση αντίστροφων ονομάτων σε πραγματικές και τυπικές.. με τη βαθμολόγηση δεν ξέρω τι θα γίνει σε περίπτωση αβλεψίας του μαθητή :( βγαίνουν άλλα αντί άλλων..

Ω ναι.. συνέβη.. και στις καλύτερες οικογένειες..  Το θέμα είναι ΠΟΣΕΣ από τις 10 μονάδες θα χάσει μία λύση που με "ΑΠΟΛΥΤΗ ΣΥΝΕΠΕΙΑ" κάνει αυτό το λάθος , με αποτέλεσμα να εμφανίζει 35 τιμές αντί για 10..

Προφανώς δίνει όλες τις τιμές λάθος.. κάνοντας όμως διαρκώς το ίδιο λάθος και βγάζει πίνακα τιμών που θα ήταν ολόσωστος αν οι τυπικές (ή οι πραγματικές) παραάμετροι ήσαν αντεστραμένες..

Χάνει και τις 10 μονάδες;

Αν ναι, αυτό σημαίνει πως το συγκεκριμένο ερώτημα είχε σκοπό να εξετάσει αποκλειστικά και ΜΟΝΟ αυτή τη γνώση (κανόνας 2 σελ.220)

Αν όμως το ερώτημα είχε σκοπό να εξετάσει και .. άλλα πράγματα, τότε η απώλεια μονάδων θα πρέπει να είναι μερική και όχι ολική.

Τι λέτε ;
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

Ευαγγελία

#16
Θα κάνω μια ερώτηση . Στην εκφώνηση ζητά να παρουσιαστούν οι τιμές της μεταβλητής z με την σειρά κατά την εκτέλεση του προγράμματος. Σε περίπτωση που μαθητής υπολογίζει ορθά όλες τις τιμές και της εμφανίζει με τον εξής τρόπο: σε μια λίστα οι τιμές που εμφανίζει το κύριο πρόγραμμα και στην κάθε κλήση της διαδικασίας λέει τις τιμές που εμφανίζει η κάθε μία δίπλα από το σχετικό πινακάκι που έχει παράξει  με πόσα μόρια εκτιμούμε την απώλεια αν θεωρείται ότι πρέπει να υπάρχει απώλεια ? .

Stefevan

Λογικά είναι σωστό!! Αρκεί να έχει γράψει τις σωστές τιμές, αφού δεν δίνει υπόδειγμα πίνακα. Δεν υπάρχει λόγος να κόψει

Ευαγγελία

Απλά δεν φαίνεται σε συνεχόμενη λίστα η σειρά εμφάνισης . Εγώ προσωπικά δεν θα έκοβα κάτι αλλά ποτέ δεν ξέρεις.  ;)

TNS

Καλησπέρα. Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής. Στο Β2 αντί να γράψω τις 10 τιμές σε μία συνεχή σειρά, έγραψα σε μία σειρά τις 5 τιμές που προκύπτουν από το κύριο πρόγραμμα με τη σωστή τους σειρά και σε μία άλλη σειρά τις 5 τιμές που προκύπτουν από τη διαδικασία με τη σωστή τους σειρά. Θεωρείτε ότι θα χάσω μόρια από αυτό ή υπάρχει κίνδυνος να χάσω και τα 10 μόρια του ερωτήματος; Να αναφέρω επίσης ότι ο πίνακας που έφτιαξα είναι στο πρόχειρο. Ευχαριστώ πολύ!

Ευαγγελία

tns δες την απάντηση λίγο ποιο πάνω.

alpapanto

Παράθεση από: Ευαγγελία στις 23 Μαΐου 2011, 05:36:00 ΜΜ
Απλά δεν φαίνεται σε συνεχόμενη λίστα η σειρά εμφάνισης . Εγώ προσωπικά δεν θα έκοβα κάτι αλλά ποτέ δεν ξέρεις.  ;)
ουτε και εγω. Στο κατω κατω για να σου κανει δυο πινακακια, εννοειται σωστα, προφανως οταν εγραφε, με τη σειρα τα εγραφε, αλλιως δε γινεται...

Καρκαμάνης Γεώργιος

Ρωτώ το εξής:
Ο εσωτερικός βρόχος στο διάγραμμα ροής, μετατρέπεται σε ΌΣΟ ή σε ΓΙΑ;
Τι λέτε;

Καρκαμάνης Γεώργιος

Παράθεση από: evry στις 23 Μαΐου 2011, 02:45:43 ΜΜ
Πιστεύω ότι αν έλεγε "κατά την εκτέλεση του κυρίου πρόγραμματος" ή κάπως διαχώριζε το κύριο πρόγραμμα από τη διαδικασία εκεί ίσως να υπήρχε πρόβλημα.
Αλλά από τη στιγμή που λέει πρόγραμμα και πρόγραμμα = κύριο πρόγραμμα + διαδικασία δεν νομίζω ότι υπάρχει πρόβλημα.
Συμφωνώ ότι κάποιοι μαθητές μπερδεύτηκαν αλλά αν έλεγε κατά την εκτέλεση του προγράμματος και του υποπρογράμματος δεν θα ήταν πλεονασμός στην εκφώνηση?
Θέλω να πω είναι δυνατόν να εκτελεστεί το πρόγραμμα χωρίς να εκτελεστεί το υποπρόγραμμα?
Συμφωνώ με αυτά που γράφει ο  Evry.


Stefevan

Παράθεση από: Καρκαμάνης Γεώργιος στις 24 Μαΐου 2011, 12:35:36 ΠΜ
Ρωτώ το εξής:
Ο εσωτερικός βρόχος στο διάγραμμα ροής, μετατρέπεται σε ΌΣΟ ή σε ΓΙΑ;
Τι λέτε;

Εγώ πιστεύω πως είναι και τα 2 είναι σωστά.. και τα δύο έχουν αρχική τιμή, συνθήκη με τελική τιμή και βήμα.

Vangelis

To "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα" δεν μπερδεύει τους μαθητές αλλα θεωρώ και εγω ώς περισσότερο κατάλληλη την έκφραση "Δίδεται το παρακάτω κύριο πρόγραμμα μαζί την διαδικασία που καλεί" 
Αν οι μαθητές γράψουν δύο λίστες ξεχωριστές (με σωστές τιμές και σείρα εννοείται) δεν νομίζω ότι πρέπςι να χάσουν πάνω απο 1 μονάδα.

petrosp13

Πρέπει να τονιστεί ότι το πρόγραμμα και το υποπρόγραμμα εμφανίζουν στην ΙΔΙΑ οθόνη και εμφανίζουν τιμές αλλεπάλληλα
Δεν είναι καθόλου σωστή η χρήση 2 λιστών εμφάνισης τιμών, διότι δεν αποδεικνύεται η σειρά με την οποία εμφανίζονται οι τιμές
Το θέμα που δόθηκε ήταν σχετικά απλό διότι κάθε επανάληψη ήταν και μια κλήση της διαδικασίας
Σε περιπτώσεις όμως που το υποπρόγραμμα εκτελείται υπό προϋποθέσεις και εμφανίζει αυτό ή το πρόγραμμα κάποιες τιμές όχι συγχρόνως, πώς να θεωρήσω σωστή την λύση με τις 2 λίστες τιμών, όταν π.χ. το πρόγραμμα εμφανίσει 10 τιμές και η διαδικασία 4; Σε ποιο σημείο ανάμεσα στις 10 θα εμφανιστούν οι 4 τιμές; Μόνο με έναν πολύ αναλυτικό πίνακα που θα φαίνεται η σειρά εκτέλεσης των εντολών μπορεί να αποδειχτεί κάτι τέτοιο
Είμαι της άποψης ότι θα πρέπει να κοπούν μονάδες (όχι πολλές) λόγω κακής εφαρμογής
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

poursali

μπορεί όμως να υπάρχει και η εξής απάντηση

Κυρίως πρόγραμμα    |       Διαδικασία Διαδ
τιμή 1
                                                τιμή 2
τιμή 3
                                                τιμή 4


οπότε φαίνεται η χρονολογική τους σειρά
μετρον αριστον
είμαι τζαμπατζής, χρησιμοποιώ λίνουξ

petrosp13

Παράθεση από: petrosp13 στις 24 Μαΐου 2011, 09:25:17 ΠΜ
Μόνο με έναν πολύ αναλυτικό πίνακα που θα φαίνεται η σειρά εκτέλεσης των εντολών μπορεί να αποδειχτεί κάτι τέτοιο
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

TNS

 Η απάντηση που έδωσα ήταν η εξής :

     Στο πρόγραμμα θα εμφανιστούν: 4, 9, 16, 25, 36
     Στο υποπρόγραμμα θα εμφανιστούν: 5, 7, 9, 11, 13

Τα έγραψα με αυτόν το τρόπο γιατί θεώρησα ότι το ερώτημα εννοούσε σαν κύριο πρόγραμμα το πρόγραμμα και ήθελε να εμφανιστούν μόνο οι τιμές αυτές. Απλά μετά επειδή δεν ήμουν σίγουρος έγραψα και τις τιμές της διαδικασίας. Πώς θα βαθμολογηθεί αυτό σύμφωνα με την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων;

Καρκαμάνης Γεώργιος

Αν τα νούμερα είναι σωστά όλα (γιατί δεν έχω τις απαντήσεις μπροστά μου) νομίζω ότι δεν υπάρχει πρόβλημα.

alpapanto

Παράθεση από: TNS στις 24 Μαΐου 2011, 10:42:35 ΠΜ
Η απάντηση που έδωσα ήταν η εξής :

     Στο πρόγραμμα θα εμφανιστούν: 4, 9, 16, 25, 36
     Στο υποπρόγραμμα θα εμφανιστούν: 5, 7, 9, 11, 13

Τα έγραψα με αυτόν το τρόπο γιατί θεώρησα ότι το ερώτημα εννοούσε σαν κύριο πρόγραμμα το πρόγραμμα και ήθελε να εμφανιστούν μόνο οι τιμές αυτές. Απλά μετά επειδή δεν ήμουν σίγουρος έγραψα και τις τιμές της διαδικασίας. Πώς θα βαθμολογηθεί αυτό σύμφωνα με την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων;
εδω δε φαινεται η σειρα ομως, πως αποδεικνυεις οτι το 5 εμφανιζεται πρωτο και μετα το 4? Καταλαβαινω οτι μπορει να σου φαινεται αδικο να κοπει εστω ενα μοριο, αλλα καταλαβαινεις και εσυ οτι δεν απαντας στο ερωτημα μου. Θα δουμε το απογευμα που θα γινει η πειραματικη βαθμολογηση...

TNS

Παράθεσηεδω δε φαινεται η σειρα ομως, πως αποδεικνυεις οτι το 5 εμφανιζεται πρωτο και μετα το 4? Καταλαβαινω οτι μπορει να σου φαινεται αδικο να κοπει εστω ενα μοριο, αλλα καταλαβαινεις και εσυ οτι δεν απαντας στο ερωτημα μου. Θα δουμε το απογευμα που θα γινει η πειραματικη βαθμολογηση...

Δεν έχω πρόβλημα να μου κοπούν 1-2 μόρια αρκεί να μη χάσω όλο το ερώτημα.

petrosp13

Δεν θα χάσεις όλο το ερώτημα, είναι άδικο
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

Stefevan

Ναι, σημασία έχει που βρήκε τις σωστές τιμές.

alpapanto

Παράθεση από: TNS στις 24 Μαΐου 2011, 11:33:07 ΠΜ
Δεν έχω πρόβλημα να μου κοπούν 1-2 μόρια αρκεί να μη χάσω όλο το ερώτημα.
ψυχραιμία, οχι βεβαια όλο το ερώτημα...

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: Vangelis στις 24 Μαΐου 2011, 01:00:52 ΠΜ
To "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα" δεν μπερδεύει τους μαθητές αλλα θεωρώ και εγω ώς περισσότερο κατάλληλη την έκφραση "Δίδεται το παρακάτω κύριο πρόγραμμα μαζί την διαδικασία που καλεί" 

Όπως παρατήρησα στο:

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 23 Μαΐου 2011, 02:41:34 ΜΜ
Στο Β2 θεωρώ άστοχη τη διατύπωση: "που θα εμφανιστούν κατά την εκτέλεση του προγράμματος", σε συνδυασμό με τη φράση "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα". Είναι σίγουρο ότι θα προβλημάτισε ή και θα μπέρδεψε τους μαθητές.... Το ίδιο είχε γίνει και το 2006 με το θέμα 1.Γ ( http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/them_plir_c_kat_hmer_no_060530.pdf ), όπου και τότε είχε μπερδέψει κάποιους μαθητές. Όσο κι αν εμάς μας φαίνεται ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, κανονικά πρόκειται για το κύριο πρόγραμμα και το υποπρόγραμμα που και τα δύο μαζί αποτελούν το πρόγραμμα.

... αλλά και γράφτηκε και από άλλους συναδέλφους, η προβληματική φράση είναι η: "που θα εμφανιστούν κατά την εκτέλεση του προγράμματος". Επίσης, άλλο τι πιστεύουμε εμείς για το αν θα έπρεπε ή όχι να μπερδεύει τους μαθητές, και άλλο το τι τελικά συμβαίνει. Αυτό, λοιπόν, που συμβαίνει είναι ότι τους μπερδεύει! Το γνωρίζουμε ή θα έπρεπε να το γνωρίζουμε, και είναι καταγεγραμμένο στη βιβλιογραφία.

Παραθέτω απόσπασμα σχετικό με το προαναφερόμενο θέμα των εξετάσεων του 2006 από το: http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/syn_syrou2007_kanidis.pdf
"Σύγκλιση Κριτηρίων Βαθμολόγησης σε Πανελλαδικό Επίπεδο. Η περίπτωση του Μαθήματος Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον στις Γενικές Εξετάσεις του 2006, Ε. Κανίδης, Α. Φανίκος, 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ, Σύρος, 4-6 Μαΐου 2007"  :

"Οι προβληµατισµοί που διατυπώθηκαν ήταν οι εξής:
α) ...
β)  πώς πρέπει να βαθµολογηθεί  µία απάντηση η οποία αποδεικνύει την ικανότητα εκτέλεσης του αλγόριθµου (µέσα από ένα ορθά σχεδιασµένο πίνακα τιµών)  ενώ στην απάντηση ο  µαθητής αναφέρει  µόνο τις 3  τιµές που εµφανίζονται από το πρόγραµµα, παραλείποντας τις 3  τιµές που εµφανίζονται στη διαδικασία;  Κάποιοι βαθµολογητές απέδωσαν αυτή την "αστοχία" ορισµένων µαθητών σε εσφαλµένη ερµηνεία της φράσης "Τι θα εµφανιστεί κατά την εκτέλεση του προγράµµατος" την οποία κάποιοι µαθητές φαίνεται να ερµήνευσαν ως οδηγία να αναφέρουν τις τιµές που εµφανίζονται από την εντολή εξόδου του προγράµµατος και όχι από εκείνη της διαδικασίας."


Σημείωση: Οι τονισμοί σε έντονη γραφή έχουν γίνει από εμένα.

Sergio

Το (οριακά) μεμπτό είναι η πρώτη φράση της εκφώνησης στο Β2: "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα".  Οι παρακάτω εναλλακτικές διατυπώσεις είναι (πιστεύω) πιο ορθές:

1) Δίνεται το παρακάτω κύριο πρόγραμμα και μία διαδικασία
2) Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα

Βέβαια η δεύτερη θα μπέρδευε κάποιους από τους μαθητές που δεν έχουν εμπεδώσει το γεγονός ότι "Πρόγραμμα είναι το σύνολο των τμημάτων που αποτελούν τη λύση του προβλήματος".  Με άλλα λόγια το γεγονός ότι "κάθε πρόγραμμα μπορεί να αποτελείται από ένα ή περισσότερα τμήματα: ένα κύριο (πρόγραμμα) και κανένα ή περισσότερα υπο(προγράμματα)"

Συνηθίζω να λέω στους μαθητές πως αυτή η "παρεξήγηση - παρανόηση" ξεκινάει από .. τη δεσμευμένη λέξη ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ της ΓΛΩΣΣΑΣ (όπως και μία άλλη γνωστή "παρεξήγηση - παρανόηση" από τη λέξη Αλγόριθμος της Ψ/Γ)..  Συνεχίζω λέγοντάς τους πως το ίδιο "ολίσθημα" συμβαίνει και στην Pascal με τη λέξη Program αλλά όχι στη C με την αντίστοιχη λέξη main.

Πάντως,, από μόνη της η φράση "..κατά την εκτέλεση του προγράμματος.." είναι σωστή
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

Νίκος Αδαμόπουλος

Σέργιε, ουσιαστικά μιλάμε για το συνδυασμό των 2 φράσεων:
1) "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα..."
2) "...που θα εμφανιστούν κατά την εκτέλεση του προγράμματος"

Stefevan

Δεν είναι ξεκάθαρο ?

Πρόγραμμα                                                    Υποπρόγραμμα
...                                                                   ...
Τέλος_προγράμματος                                    Τέλος_υποπρογράμματος (ας πούμε γιατί δεν υπάρχει αυτό)



Κατά την εκτέλεση του προγράμματος, λέει, άρα αν εκτελεστεί το πρόγραμμα θα εκτελεστεί και το υποπρόγραμμα άρα έχουμε 2 εξόδους κάθε φορά.


Sergio

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 24 Μαΐου 2011, 02:45:16 ΜΜ
Σέργιε, ουσιαστικά μιλάμε για το συνδυασμό των 2 φράσεων:
1) "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα..."
2) "...που θα εμφανιστούν κατά την εκτέλεση του προγράμματος"

Ναι φίλε, συμφωνώ.  Η "πρότασή μου" για επαναδιατύπωση είναι:

Παράθεση από: Sergio στις 24 Μαΐου 2011, 02:35:42 ΜΜ
Δίνεται το παρακάτω κύριο πρόγραμμα και μία διαδικασία
..
..
..κατά την εκτέλεση του προγράμματος..

Βασισμένη στη συλλογιστική :

Παράθεση από: Sergio στις 24 Μαΐου 2011, 02:35:42 ΜΜ
Το (οριακά) μεμπτό είναι η πρώτη φράση της εκφώνησης στο Β2: "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα". 
..
"Πρόγραμμα είναι το σύνολο των τμημάτων που αποτελούν τη λύση του προβλήματος".  ...  "κάθε πρόγραμμα μπορεί να αποτελείται από ένα ή περισσότερα τμήματα: ένα κύριο (πρόγραμμα) και κανένα ή περισσότερα υπο(προγράμματα)"

Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: Stefevan στις 24 Μαΐου 2011, 02:50:02 ΜΜ
Δεν είναι ξεκάθαρο ?

Η πραγματικότητα όμως (και η ιστορία) δείχνει (βλ. παραπάνω) ότι δεν είναι ξεκάθαρο!

Stefevan


poursali

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 24 Μαΐου 2011, 02:56:53 ΜΜ
Η πραγματικότητα όμως (και η ιστορία) δείχνει (βλ. παραπάνω) ότι δεν είναι ξεκάθαρο!

δεν φταίει η διατύπωση. μάλλον θέμα κατανόησης είναι. μπερδεύει ίσως η λέξη Πρόγραμμα στην αρχή του κώδικα και έτσι οι μαθητές έχουν ίσως πιο στενή αντίληψη για το τι τελικά είναι Πρόγραμμα
μετρον αριστον
είμαι τζαμπατζής, χρησιμοποιώ λίνουξ

Sergio

Παράθεση από: poursali στις 24 Μαΐου 2011, 04:19:39 ΜΜ
δεν φταίει η διατύπωση.

Τυπικά, η διατύπωση φταίει.  Σε καμία περίπτωση δεν εννοώ πως αυτή η μικρή  ασυνέπεια της εκφώνησης δικαιολογεί λάθος λύσεις από τους μαθητές..  Όμως, όταν η εκφώνηση παρουσιάζει δύο τμήματα προγράμματος και αναφέρεται σε αυτά λέγοντας : "Δίνεται ένα πρόγραμμα και μια διαδικασία", η αντιστοίχιση στην οποία παραπέμπει είναι προφανής: το πρώτο τμήμα είναι ένα πρόγραμμα και το δεύτερο είναι μια διαδικασία
Παράθεση από: poursali στις 24 Μαΐου 2011, 04:19:39 ΜΜ
μάλλον θέμα κατανόησης είναι. μπερδεύει ίσως η λέξη Πρόγραμμα στην αρχή του κώδικα και έτσι οι μαθητές έχουν ίσως πιο στενή αντίληψη για το τι τελικά είναι Πρόγραμμα

Ακριβώς:

Παράθεση από: Sergio στις 24 Μαΐου 2011, 02:35:42 ΜΜ
.. μαθητές ..δεν έχουν εμπεδώσει το γεγονός ότι "Πρόγραμμα είναι το σύνολο των τμημάτων που αποτελούν τη λύση του προβλήματος".  Με άλλα λόγια το γεγονός ότι "κάθε πρόγραμμα μπορεί να αποτελείται από ένα ή περισσότερα τμήματα: ένα κύριο (πρόγραμμα) και κανένα ή περισσότερα υπο(προγράμματα)"

..αυτή η "παρεξήγηση - παρανόηση" ξεκινάει από .. τη δεσμευμένη λέξη ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ της ΓΛΩΣΣΑΣ (όπως και μία άλλη γνωστή "παρεξήγηση - παρανόηση" από τη λέξη Αλγόριθμος της Ψ/Γ)..  ..το ίδιο "ολίσθημα" συμβαίνει και στην Pascal με τη λέξη Program αλλά όχι στη C με την αντίστοιχη λέξη main.
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

evry

#45
Μετά από την συζήτηση που κάναμε σήμερα στο βαθμολογικό κατά τη γνώμη μου η μόνη δυσκολία στη βαθμολόγηση θα είναι το θέμα Β2.

Από ότι φαίνεται κάποιοι μαθητές έγραψαν ξεχωριστά τους αριθμούς που εμφανίζει το υποπρόγραμμα και ξεχωριστά αυτούς που εμφανίζει το πρόγραμμα.
Προσοχή!! Δεν λέω ότι έχουν φτιάξει πίνακα τιμών με μια στήλη για την έξοδο του προγράμματος και μια για το υποπρόγραμμα, στο οποίο φαίνεται ότι οι αριθμοί εμφανίζονται εναλλάξ
αλλά έχουν απαντήσει κάτι τέτοιο

το πρόγραμμα εμφανίζει αυτά .....
και η διαδικασία εμφανίζει αυτά ......

δηλαδή φαίνεται από το γραπτό ότι δεν αντιλαμβάνονται πως η διαδικασία εκτελείται κανονικά μέσα στο πρόγραμμα , και ότι οι αριθμοί εμφανίζονται εναλλάξ.
Όμως παρόλο που λέει ότι εμφανίζονται ξεχωριστά έχει κάνει σωστά τους υπολογισμούς, τη μεταβίβαση παραμέτρων κλπ.
Ουσιαστικά δηλαδή έχει "κάνει τη δουλειά" αλλά δείχνει ότι δεν έχει κατανοήσει ότι όταν εκτελείται το πρόγραμμα η έξοδος του κυρίου προγράμματος και της διαδικασίας είναι μια. Δηλαδή η έξοδος γράφεται στην ίδια οθόνη.

Προφανώς αν το πάμε τυπικά με βάση αυτά που ζητάει η εκφώνηση δηλαδή "γράψε τους αριθμούς που θα εμφανιστούν με τη σειρά που θα εμφανιστούν" θα πρέπει να κοπούν μονάδες και μάλιστα όχι λίγες.
Από την άλλη όμως από τη στιγμή που έχει κάνει τους υπολογισμούς σωστά δείχνει ότι έχει καταλάβει πως γίνεται η επικοινωνία υποπρογράμματος/προγράμματος, το πρόβλημα είναι στην έξοδο του αλγορίθμου. Σίγουρα θα πρέπει να κοπεί κάτι αλλά αυτό κατά τη γνώμη μου δεν μπορεί να είναι πάνω από 2 μονάδες και αυτές πάλι πολύ αυστηρά. Δηλαδή αν έχει δώσει πίνακα τιμών στον οποίο φαίνεται ότι εμφανίζονται πρώτα οι τιμές της διαδικασίας και μετά του προγράμματος προσωπικά δεν θα του έκοβα.
Προφανώς εδώ θα πρέπει να δούμε και το πρόχειρο , δηλαδή αν έχει κάνει εκεί τον πίνακα τιμών και δεν πρόλαβε να τον περάσει στο καλό.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

odysseas

Πολλοί σχολιάζουν αρνητικά το γεγονός οτι στο θέμα Β δε ζητήθηκε πίνακας τιμών.

Όταν ετοιμάζαμε το διαγώνισμα της Χίου είχαμε ένα θέμα Β με κλήση υποπρογραμμάτων και πίνακα τιμών. Μάλιστα, ο πίνακας τιμών θα ήταν δεδομένος, οι μαθητές θα έπρεπε να συμπληρώσουν εντολές με βάση τις τιμές του πίνακα. Αυτό που θέλω να πω είναι οτι ο λόγος που τελικά το παρατήσαμε είναι επειδή δε στάθηκε δυνατό να καταλήξουμε σε μια μορφή του πίνακα τιμών που να είναι αποδεκτή για μας. Είναι πολλές οι δυσκολίες: στην απεικόνιση της κλήσης, στο πέρασμα και την επιστροφή τιμών για τις παραμέτρους, στο σημείο επιστροφής. Και όλα αυτά εις διπλούν, αφού αλλιώς λειτουργούν οι διαδικασίες κι αλλιώς οι συναρτήσεις. Δε λέω οτι δεν είναι εφικτό, απλά λέω οτι έχει αρκετές δυσκολίες.

Από την άλλη, εγκαταλείποντας το θέμα, θυμάμαι πως είπαμε το εξής: ουσιαστικά αντιμετωπίσαμε πρόβλημα επειδή ακόμα δεν έχει ζητηθεί κάτι τέτοιο στις πανελλαδικές ώστε να "τυποποιηθεί" πίνακας τιμών με κλήση υποπρογραμμάτων.

Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι το εξής: ο πίνακας τιμών που όλοι θα θέλαμε να υπάρχει στο θέμα Β δεν είναι κάτι απλό και αυτό πρέπει να το έχουμε υπόψη όταν ευχόμαστε να υπήρχε. Αλλά, από την άλλη, είναι και κρίμα που χάθηκε η ευκαιρία να ανοίξει άλλη μια πόρτα για ποιοτικότερα θέματα.

TNS

Ευχαριστώ για τις απαντήσεις. Όμως έχω μία ακόμα απορία. Με τον ίδιο τρόπο θα βαθμολογηθεί το Β2 σε όλα τα βαθμολογικά κέντρα;

Καρκαμάνης Γεώργιος

Στο βαθμολογικό κέντρο είχαμε εκτενέστερη συζήτηση για το πως πρέπει να βαθμολογηθεί το συγκεκριμένο θέμα στις ιδιάζουσες περιπτώσεις.
Ετσι :
όταν εμφανίζονται ξεχωριστά οι τιμές διαδικασίας και προγράμματος χωρίς να φαίνεται η σωστή σειρά, αφαιρούνται 2 μονάδες

όπως επίσης όταν ορισμένες τιμές τις έχει σωστά και από μια τιμή και έπειτα κάνει ένα λάθος και οι τιμές προκύπτουν κατά ένα πάνω ή κάτω από τις κανονικές, επίσης αφαιρούνται 2 μονάδες.


Sergio

Παράθεση από: TNS στις 24 Μαΐου 2011, 11:40:04 ΜΜ
Ευχαριστώ για τις απαντήσεις. Όμως έχω μία ακόμα απορία. Με τον ίδιο τρόπο θα βαθμολογηθεί το Β2 σε όλα τα βαθμολογικά κέντρα;

Αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα.. όχι μόνο για το Β2, αλλά για όλα τα σημεία που επιδέχονται διαφορετικών αξιολογήσεων.  Εξ όσων ξέρω, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποφάσισε την αναστολή λειτουργίας του συντονιστικού οργάνου που λειτούργησε τα τελευταία 2 χρόνια στο ΠΣΔ, θεωρώντας πως τα θέματα από μόνα τους αρκούν ΚΑΙ ως οδηγίες βαθμολόγησης.. Η προσωπική μου άποψη είναι πως θα υπάρξουν (πάλι) αρκετές αποκλίσεις μεταξύ των βαθμολογικών κέντρων.  Και μάλιστα ΜΗ μετρήσιμες αποκλίσεις.  Ένα βήμα πίσω λοιπόν σε αυτό τον τομέα..  Κρίμα τον κόπο που κάναμε από το 2006 μέχρι το 2009 για να το ξεκινήσουμε..
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 24 Μαΐου 2011, 02:31:30 ΜΜ

Παράθεση από: Vangelis στις 24 Μαΐου 2011, 01:00:52 ΠΜ
To "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα" δεν μπερδεύει τους μαθητές αλλα θεωρώ και εγω ώς περισσότερο κατάλληλη την έκφραση "Δίδεται το παρακάτω κύριο πρόγραμμα μαζί την διαδικασία που καλεί" 

Όπως παρατήρησα στο:

Παράθεση από: Νίκος Αδαμόπουλος στις 23 Μαΐου 2011, 02:41:34 ΜΜ
Στο Β2 θεωρώ άστοχη τη διατύπωση: "που θα εμφανιστούν κατά την εκτέλεση του προγράμματος", σε συνδυασμό με τη φράση "Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα". Είναι σίγουρο ότι θα προβλημάτισε ή και θα μπέρδεψε τους μαθητές.... Το ίδιο είχε γίνει και το 2006 με το θέμα 1.Γ ( http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/them_plir_c_kat_hmer_no_060530.pdf ), όπου και τότε είχε μπερδέψει κάποιους μαθητές. Όσο κι αν εμάς μας φαίνεται ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, κανονικά πρόκειται για το κύριο πρόγραμμα και το υποπρόγραμμα που και τα δύο μαζί αποτελούν το πρόγραμμα.

Παραθέτω απόσπασμα σχετικό με το προαναφερόμενο θέμα των εξετάσεων του 2006 από το: http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/syn_syrou2007_kanidis.pdf
"Σύγκλιση Κριτηρίων Βαθμολόγησης σε Πανελλαδικό Επίπεδο. Η περίπτωση του Μαθήματος Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον στις Γενικές Εξετάσεις του 2006, Ε. Κανίδης, Α. Φανίκος, 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ, Σύρος, 4-6 Μαΐου 2007"  :

"Οι προβληµατισµοί που διατυπώθηκαν ήταν οι εξής:
α) ...
β)  πώς πρέπει να βαθµολογηθεί  µία απάντηση η οποία αποδεικνύει την ικανότητα εκτέλεσης του αλγόριθµου (µέσα από ένα ορθά σχεδιασµένο πίνακα τιµών)  ενώ στην απάντηση ο  µαθητής αναφέρει  µόνο τις 3  τιµές που εµφανίζονται από το πρόγραµµα, παραλείποντας τις 3  τιµές που εµφανίζονται στη διαδικασία;  Κάποιοι βαθµολογητές απέδωσαν αυτή την "αστοχία" ορισµένων µαθητών σε εσφαλµένη ερµηνεία της φράσης "Τι θα εµφανιστεί κατά την εκτέλεση του προγράµµατος" την οποία κάποιοι µαθητές φαίνεται να ερµήνευσαν ως οδηγία να αναφέρουν τις τιµές που εµφανίζονται από την εντολή εξόδου του προγράµµατος και όχι από εκείνη της διαδικασίας."


Σημείωση: Οι τονισμοί σε έντονη γραφή έχουν γίνει από εμένα.

Παραθέτω σχετικό απόσπασμα από το: http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/syn_cie2011_kanidis.pdf
"Αξιολόγηση των Θεμάτων του Μαθήματος "Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον" στις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2011, Ε. Κανίδης, 3ο Συνέδριο «Η Πληροφορική στην εκπαίδευση (CIE 2011)», Πειραιάς, 8-9 Οκτωβρίου 2011"  :

"Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί η αστοχία της επιτροπής θεμάτων στην ονομασία των τμημάτων των αλγορίθμων. Η εκφώνηση ανέφερε «Δίνεται το παρακάτω πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα ...  να γράψετε ...  τις τιμές που θα εμφανιστούν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του προγράμματος...».   Δηλαδή με το όνομα  «πρόγραμμα»  ονομάστηκε μόνο το κύριο πρόγραμμα  (πρώτο τμήμα αλγορίθμου) και όχι το κύριο πρόγραμμα μαζί με το υποπρόγραμμα. Μια σωστά διατυπωμένη εκφώνηση θα ήταν δίνεται πρόγραμμα το οποίο αποτελείται από ένα κύριο πρόγραμμα και ένα υποπρόγραμμα ...  να γράψετε ...  τις τιμές που θα εμφανιστούν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του προγράμματος...».  Η λανθασμένη αυτή διατύπωση οδήγησε πολλούς μαθητές να γράψουν μόνο τις τιμές που εμφανίζει το κύριο πρόγραμμα παρόλο που υπολόγισαν σωστά και τις τιμές που εμφανίζει το υποπρόγραμμα."

Σημείωση: Οι τονισμοί σε έντονη γραφή έχουν γίνει από εμένα.