Πανελλήνιες εξετάσεις και ΑΕΠΠ. Άρθρο στο περιοδικό Πλ

Ξεκίνησε από Σπύρος Δουκάκης, 20 Νοε 2009, 06:52:25 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Σπύρος Δουκάκης

Σήμερα αναρτήθηκε το τεύχος του περιοδικού Πληροφορικός από την ΕΠΕ, όπου μέσα αρθρογραφεί και ο οικοδεσπότης μας Άλκης.

Στο τεύχος αυτό ο κ. Αλεξάκος με άρθρο του σχολιάζει τα θέματα των Πανελληνίων και την ΑΕΠΠ, μαζί με άλλα ζητήματα.

Πανελλήνιες Εξετάσεις & Ανάπτυξη Εφαρμογών του Φώτη Αλεξάκου

Στο παρόν κείμενο θα σχολιάσουμε τον τρόπο εξέτασης των μαθητών του 2ου κύκλου της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης των Γενικών Λυκείων της χώρας, στο μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» ή «ΑΕΠΠ» για συντομία.
Πριν όμως προχωρήσουμε, οφείλουμε να καυτηριάσουμε το εντελώς άσχετο όνομα με την πραγματική ύλη του εν λόγω μαθήματος. Κανονικά, το μάθημα θα έπρεπε να είχε
τον τίτλο: «Σχεδίαση αλγορίθμων» ή «Εισαγωγή στον Προγραμματισμό Η/Υ», αφού ο,τιδήποτε στο σχολικό βιβλίο αναφέρεται σε IDEs είναι εκτός ύλης.
Ευτυχώς την φετινή σχολική χρονιά, οι αρμόδιοι συνειδητοποίησαν το παράλογο της ύπαρξης ενοτήτων σχετικών με τον αντικειμενοστραφή και παράλληλο προγραμματισμό στο 6ο κεφάλαιο και φρόντισαν να αφαιρέσουν τις δυο αυτές παραγράφους από την εξεταστέα ύλη. Κάλλιο αργά παρά ποτέ λοιπόν. Να επισημάνουμε όμως ότι στο ίδιο κεφάλαιο γίνεται λόγος για «μη διαδικασιακές γλώσσες προγραμματισμού», «event driven προγραμματισμό», «γλώσσες 4ης γενιάς» κλπ., ενώ μόλις στο - σχεδόν προηγούμενο - (εντός ύλης) 3ο κεφάλαιο, οι μαθητές πρωτοακούνε τη λέξη «πίνακας».
Άλλες υπερβολές: Από το 2004 και μετά, το 10ο κεφάλαιο («υποπρογράμματα») είναι στην εξεταστέα ύλη. Οι μαθητές, με δύο (2) ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα, χωρίς οι περισσότεροι να έχουν πρότερη σχέση με τον προγραμματισμό (εκτός από μια
υποτυπώδη εισαγωγή στην Γ' Γυμνασίου), καλούνται να κατανοήσουν την χρήση των συναρτήσεων και διαδικασιών. Και μάλιστα, πουθενά δεν ξεκαθαρίζεται στο βιβλίο πώς τελικά περνιούνται οι παράμετροι στα υποπρογράμματα (by value ή by reference). Παρά τις άπειρες ασάφειες σχετικά π.χ. με το τι μπορεί να κάνει ή όχι μια συνάρτηση, οι κατά καιρούς ΚΕΕ έχουν επιμείνει στο να ζητάνε από τους μαθητές να απαντήσουν σε σχετικά ερωτήματα. Με μια φράση: «Διυλίζεται ο κώνωπας και καταπίνεται η κάμηλος».
Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι παλιότερα (1999-2002), οι παράγραφοι του κεφαλαίου 3 που μιλούσαν για αναδρομή ήταν εντός ύλης. Μόνο που γινότανε λόγος για αναδρομή, χωρίς οι
μαθητές να έχουν διδαχθεί τίποτε για υποπρογράμματα! Άρα, για το τί μιλούσε το σχολικό εγχειρίδιο; Για αναδρομική κλήση ...αλγορίθμων-προγραμμάτων; Το προηγούμενο δίνει μόνο μια ιδέα για την προχειρότητα της συγγραφής του σχολικού βιβλίου.
Ολοκληρώνοντας, πιστεύω ότι η ΑΕΠΠ, έτσι όπως εξετάζεται, αδικεί τον φιλόπονο μαθητή, αφού το 80% των θεμάτων στις Πανελλήνιες είναι πολύ εύκολα, ενώ ενίοτε το 20% που θα βοηθήσει τους άριστους να ξεχωρίσουν, είναι απλά «άλυτο» και γι' αυτούς. Πασίγνωστη στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς θα είναι η προπέρσινη (Ιούνιος 2008) ερώτηση για το «αν μπορεί να χρησιμοποιηθεί συνάρτηση για την εισαγωγή ενός δεδομένου». Η ΚΕΕ έδωσε ως σωστή απάντηση το «όχι», αλλά σε αντίστοιχη ερώτηση στο σχολικό βιβλίο, το βιβλίο καθηγητή απαντούσε «ναι». Και αλήθεια, το θέμα είναι να ξέρουν οι μαθητές αν το παρακάτω είναι ή όχι σωστό;

Συνάρτηση Εισαγωγή:Ακέραια
Μεταβλητές
  Ακέραιες: x
Αρχή
  Διάβασε x
  Εισαγωγή <— x
Τέλος_Συνάρτησης
Ζητάμε αποφοίτους λυκείου που μπορούν να περιγράψουν την διαδικασία επίλυσης ενός προβλήματος με απλά βήματα ή «υπερπρογραμματιστές» που γράφουν εφαρμογές CAD σε
Assembly; Κι αν όντως θέλουμε το δεύτερο, προς τί οι 40 μονάδες «σωστού/λάθους» και τα διαγράμματα ροής;
Μετά όμως από κάθε κριτική επιβάλλεται να ακολουθούν και κάποιες προτάσεις. Πιστεύω ότι τα πράγματα θα ήταν σαφώς δικαιότερα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις στην ΑΕΠΠ αν:
α) Υπήρχαν περισσότερες ερωτήσεις «ανοικτού τύπου» (ανάπτυξης) στη θεωρία.
β) Το 3ο θέμα ήταν λίγο απαιτητικότερο και το 4ο ακόμη περισσότερο.
γ) Στο 2ο θέμα ζητείται πιο λεπτομερής εξήγηση για το output ενός αλγορίθμου.
δ) Οι βαθμολογητές δεν δίνανε μονάδες με το παραμικρό. Παρατηρείται στα βαθμολογικά το εξής σκεπτικό: «Έγραψε σωστά ένα loop, ας του δώσω κάτι» έστω και αν το loop ... δε χρειαζότανε καθόλου εκεί. Ενώ: «Ξέχασε να δηλώσει το i, κάτι θα πρέπει να κόψω» κι ας είναι όλος ο υπόλοιπος κώδικας άψογος.
Και επί της ύλης του μαθήματος. Για να μην πούμε το, υπερβολικό για μερικούς: Να ξαναγραφεί απ' την αρχή το σχολικό βιβλίο, ας μείνουμε σε μερικές μόνο διορθώσεις:
α) Το 10ο κεφάλαιο να τεθεί εκτός ύλης.
β) Επίσης τα διαγράμματα ροής και η δομή «Επίλεξε». Ειρήσθω εν παρόδω, η τελευταία είναι ένα άθλιο συνονθύλευμα της switch της C και της Select Case της BASIC, ενώ στο 2ο κεφάλαιο περιγράφεται με λανθασμένα παραδείγματα.
γ) Το 5ο κεφάλαιο (πολυπλοκότητα αλγορίθμων) είναι πολύ χρήσιμο για να είναι εκτός ύλης.
δ) Χρονίζον αίτημα του κλάδου: Να γίνει τουλάχιστον 3ωρη (εβδομαδιαίως) η διδασκαλία του μαθήματος.
Κλείνοντας, να ξαναναφέρω ότι τα παραπάνω αποτελούν καθαρά προσωπικές από
ψεις του γράφοντα και –κυρίως για λόγους χώρου- δεν καλύπτουν πλήρως τα σχετικά με τη διδασκαλία και εξέταση του μαθήματος ΑΕΠΠ στα Λύκεια. Στο «Στέκι των Πληροφορικών» μπορεί κανείς να βρεί μια πολύ μεγάλη δεξαμενή θέσεων-προτάσεων σχετικών με το θέμα:
alkisg.mysch.gr/steki/index.php?board=9.0 και
alkisg.mysch.gr/steki/index.php?board=51.0

...o Φώτης Αλεξάκος έχει σπουδάσει Επιστήμη Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (απόφοιτος 1995). Εργάστηκε στο υπολογιστικό κέντρο του Παν. Κρήτης ως προγραμματιστής (3 έτη) και σε εταιρεία Πληροφορικής ως προγραμματιστής και τεχνικός. Από το 2000 υπηρετεί σε Γενικό Λύκειο της περιφέρειας ως καθηγητής Πληροφορικής. Έχει εργαστεί και ως εκπαιδευτής ενηλίκων για το ΙΕΚ

Η τροποποίηση έγινε για να διορθωθούν τα links

P.Tsiotakis


Δημήτρης Δαλαγιώργος

Συμφωνώ αν όχι με όλα, με τα περισσότερα. Το κυριότερο: Το βιβλίο είναι κακογραμμένο.

Υ.Γ. τα links δεν δουλεύουν, έχουν συντακτικά λάθη.
Ενάντια στην ηλιθιότητα, ακόμα και οι θεοί, μάταια αγωνίζονται.
Friedrich Schiller

Σπύρος Δουκάκης

Παράθεση από: Δημήτρης Δαλαγιώργος στις 22 Νοε 2009, 10:04:03 ΜΜ
Συμφωνώ αν όχι με όλα, με τα περισσότερα. Το κυριότερο: Το βιβλίο είναι κακογραμμένο.

Υ.Γ. τα links δεν δουλεύουν, έχουν συντακτικά λάθη.

Διορθώθηκε...αγαπητέ Δεινόσαυρε

Vangelis

Τι εύκολο είναι να κάνεις κριτική....  μετα απο 10 χρόνια χρήσης.

Μονο τα manual δεν έχουν ασάφειες (δεν αμφιβάλω ότι πολλοί θα τα προτιμούσαν για "σχολικό" βιβλίο).

Φυσικά και πρέπει να διορθώσουμε ορισμένες ατέλειες στο βιβλίο αλλά όχι έτσι βρε παιδιά....  να ξαναθυμηθούμε λίγο τους στόχους του μαθήματος;
 

Λάμπρος Μπουκουβάλας

Το διάβασα με προσοχή. Έκανε πολύ καλή προσπάθεια και οι απόψεις μας ταυτίζονται με πολλά. Υπάρχουν όμως και ορισμένες απόψεις, οι οποίες είναι - κατά την άποψή μου - υπερβολικές.
Λάμπρος Μπουκουβάλας
MSc - MRes

http://blogs.sch.gr/lambrosbouk

Ο Θουκυδίδης  (που τον διαβάζουν οι ξένοι, αλλά όχι εμείς)  έγραφε: «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αληθείας, και επί τα ετοίμα μάλλον τρέπονται» (Ι, 20, 3). Οι περισσότεροι δηλαδή αναζητούν αβασάνιστα την αλήθεια και στρέφονται σε ό,τι βρίσκουν έτοιμο. Δεν προβληματίζονται...

P.Tsiotakis