σπειροειδής ή παράλληλη διδασκαλία ΑΕΠΠ

Ξεκίνησε από elenhb, 09 Οκτ 2010, 07:16:42 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

elenhb

Γεια σας παιδιά...είμαι καινούρια  και προσπαθώ να καταλήξω,είναι προτιμότερο να διδάξω όλες τις αλγοριθμικές δομές με αλγόρθμο πρώτα ή παράλληλα με ΓΛΩΣΣΑ?

Σπύρος Δουκάκης

Πρώτα από όλα είναι σημαντικό ότι εισέρχεσαι σε μία τέτοια διαδικασία.
Από την έρευνα που έγινε σε συναδέλφους αναδείχτηκε ότι:
μόνο ένας στους δύο εκπαιδευτικούς χρησιμοποιεί τη σπειροειδή προσέγγιση, διδάσκοντας παράλληλα τις αλγοριθμικές συνιστώσες με τον προγραμματισμό στη ΓΛΩΣΣΑ. Αρκετοί ωστόσο δηλώνουν ότι ακολουθούν τη σπειροειδή προσέγγιση ενώ αυτό καταρρίπτεται από τις υπόλοιπες απαντήσεις τους, ενώ άλλοι ουσιαστικά εφαρμόζουν αυτήν την προσέγγιση δηλώνοντας όμως το αντίθετο.

Πάντως είναι διάφοροι παράγοντες που παίζουν ρόλο για να λάβεις απόφαση.

1. Χρησιμοποιείς εργαστήριο;
2. Έχεις ικανοποιητικό χρόνο για να ολοκληρώσεις την ύλη;
3. Ποια θα είναι η διδακτική σου παρέμβαση στο θέμα της ΓΛΩΣΣΑΣ;

elenhb

εργαστήριο προς το παρόν δε χρησιμοποιώ.είναι γενικά η πρώτη φορά που διδάσκωτο μάθημα σε σχολείο.παλιότερα το διδασκα σε μεμονωμένα άτομα όπου τελείωνα πρώτα με αλγορίθμους και έπειτα έμπαινα στη γλώσσα και έτσι μου είναι πιο οικείο... ???
ευχαριστώ πολύ!!

pgrontas

Εννοείς να κάνεις:

2.4.1 δομή ακολουθίας
Κεφάλαιο 7
2.4.2(,3,4) δομή επιλογής
8.1
2.4.5 δομή επανάληψης
8.2

Προσωπικά το έχω αποφύγει γιατί φοβάμαι μην μπερδευτούν υπερβολικά τα παιδιά με τις λεπτομέρειες δημιουργίας προγράμματος, ενώ αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι να μάθουν τις δομές.
Αυτό που κάνω είναι ότι τελειώνω όλο το 2 και μετά πάω στο 7,8 και μετά στους πίνακες (κεφ. 3 - 9). Σε αυτο φυσικά εχει βοηθήσει και το pseudoglossa.gr του Στάθη.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

elenhb

και εγώ το φαβάμαι αυτό,οπότε σκέφτομαι να το πάω κανονικά.....2 έπειτα 7,8 και μετά τα υπόλοιπα...

evry

Λοιπόν θα χρειαστείς οπωσδήποτε το εργαστήριο σε 2 μαθήματα τουλάχιστον
1ον στην αρχή για να εξηγήσεις πως λειτουργούν οι Διάβασε, Γράψε. Αν δεν το δείξεις αυτό στο εργαστήριο και επιμείνεις στον πίνακα, πολλά παιδιά θα έχουν παρανοήσεις για την λειτουργία της Διάβασε. Σκέψου ότι παρόλο που πάνε στο φροντιστήριο εκεί δεν έχουν εργαστήριο και αυτό είναι το μεγάλο πλεονέκτημα που έχεις σε σχέση με το φροντιστήριο. Να τους δείξεις τι πραγματικά συμβαίνει για κάθε εντολή και όχι να κάνεις ασκήσεις επί χάρτου.
2ον Η δομή επανάληψης πρέπει στο πρώτο μάθημα να γίνει στο εργαστήριο ώστε να γίνει κατανοητή στους μαθητές η έννοια της επανάληψης. Είναι ίσως η πιο κρίσιμη έννοια στο μάθημα γιατί πάνω σε αυτή είναι χτισμένα όλα. Αν ο μαθητής καταλάβει καλά την δομή της επανάληψης τα υπόλοιπα θα του φανούν παιχνιδάκι.

Μερικές φορές ίσως νιώθεις ότι στο εργαστήριο είναι πιο δύσκολο να ελέγξεις τους μαθητές από ότι στην τάξη ειδικά αν είναι πολλοί, αλλά πίστεψε με, αν χρησιμοποιήσεις προβολέα και κάποιες δραστηριότητες από την Αλγοριθμική (π.χ. αυτή με τα ποτήρια για την αντιμετάθεση) θα πάει καλά.

Τώρα σχετικά με τη σπειροειδή προσέγγιση που λέει και το βιβλίο καθηγητή και θεωρείται και ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος. Αυτή τη στιγμή δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να δουλέψεις σπειροειδώς. Δεν έχεις να κερδίσεις απολύτως τίποτα. Σύγχυση θα προκαλέσεις στους μαθητές αν ξεκινήσεις ταυτόχρονα και με αλγόριθμο και πρόγραμμα.
Γιατί τότε το βιβλίο καθηγητή προτείνει την σπειροειδή προσέγγιση. Την προτείνει για να μπεις στο εργαστήριο για τους λόγους που είπα παραπάνω, διότι κάποιες δομές πρέπει να γίνουν οπωσδήποτε στο εργαστήριο για να γίνουν κατανοητές από τους μαθητές.
   Έλα όμως που τώρα υπάρχει ο διερμηνευτής της ψευδογλώσσας του Στάθη www.pseudoglossa.gr οπότε και στο εργαστήριο μπορείς να μπεις και να εκτελέσεις τον αλγόριθμο και να δουλέψεις σε ψευδογλώσσα χωρίς να μπλέξεις από τώρα με μεταβλητές. Ας πούμε λοιπόν αντίο στην σπειροειδή προσέγγιση
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

sstergou

Συμφωνώ κι εγώ με τον Ευριπιδη. Τη σπείρα την ακολούθησα την πρώτη χρονιά που δίδαξα το μάθημα. Νομίζω ότι στο αρχικό επίπεδο συμβάλλει πολύ στην δημιουργία σύγχυσης.

Σημασία στην αρχή έχει να μπουν οι μαθητές στην αλγοριθμική λογική και όχι στο συντακτικό και στους τύπους.

Σπύρος Δουκάκης

Η σπειροειδής προσέγγιση στηρίζεται στις αρχές μάθησης που έχουν αναπτύξει οι Bruner (1966) και Ausubel (1968) και υποστηρίζεται ότι μπορούν να έχουν εφαρμογή κατά τη διδασκαλία του προγραμματισμού σε αρχάριους. Ο Ausubel υποστηρίζει τις αρχές α) της προοδευτικής διαφοροποίησης (όπου πρέπει πρώτα να τίθεται το ευρύτερο πλαίσιο, και στη συνέχεια να προσφέρεται η επί μέρους γνώση), β) της ενσωματωμένης συσχέτισης (ο μαθητής να ψάχνει για σχέσεις ανάμεσα σε αυτά που ξέρει και αυτά που μαθαίνει) και γ) της χρήσης των προκαταβολικών οργανωτών (advance organizers), όπου αποτελούν τον τρόπο σύνδεσης της νέας με την παλιά γνώση. Οι προκαταβολικοί οργανωτές είναι τα «κέντρα» πάνω στα οποία θα δομηθεί η νέα γνώση και πρέπει να περιέχουν αφαιρετικές έννοιες [Κολιάδης (2002)]. Ταυτόχρονα, η δόμηση της ύλης κατά τον Bruner μπορεί να γίνει με τη μορφή ενός σπειροειδούς διαγράμματος που αποτελείται από ομόκεντρους κύκλους, όπου στους εσωτερικούς θα προβλέπονται οι βασικές έννοιες και ορισμοί και όσο προχωράμε προς τα έξω θα υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες, διερεύνηση στο θέμα και εμβάθυνση και γενίκευση των γνώσεων [Κολιάδης (2002)].

Η ερμηνεία που δόθηκε στα παραπάνω από τον Shneiderman (1977) ήταν ότι μία διδακτική προσέγγιση εναρμονισμένη με το μοντέλο της σπειροειδούς προσέγγισης είναι η παράλληλη διδασκαλία ενός μικρού μέρους συντακτικών γνώσεων (εκμάθηση μίας γλώσσας προγραμματισμού) και ενός μικρού μέρους των αλγοριθμικών δομών. Αυτές οι γνώσεις μπορούν να ενσωματωθούν στην γνωσιακή δομή που έχει ήδη αναπτύξει ο μαθητής. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «Η γνώση σχετικά με το συντακτικό πρέπει να προσφέρεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, αφού ενσωματώνεται μέσω της επανάληψης. Η ανάπτυξη της αλγοριθμικής σκέψης αποκτιέται μέσω ουσιαστικών παραδειγμάτων τα οποία είναι δύσκολο να ξεχαστούν αλλά πρέπει να παρουσιάζονται σε μικρά τμήματα τα οποία είτε θα έχουν μικρές διαφοροποιήσεις, είτε θα είναι υψηλότερου επιπέδου γνώση της προϋπάρχουσας γνώσης».

Το ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει είναι:
Όταν διδάσκουμε για παράδειγμα δομή επιλογής εξαντλούμε και σε ποιο βαθμό τα διάφορα ζητήματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν με την δομή επιλογής; Δηλαδή πιο συγκεκριμένα: Διευκολύνουμε του μαθητές μας να αναγνωρίζουν την κλιμακωτή χρέωση όταν διδάσκουμε ψευδογλώσσα ή όταν έχουμε τελειώσει και τις τρεις δομές και δουλεύουμε με τους μαθητές μας τη ΓΛΩΣΣΑ; (το παράδειγμα προφανώς μπορεί να αντικατασταθεί με κάποιο άλλο)...

evry

Μα μπορείς να εξαντλήσεις όλες τις πιθανές ασκήσεις με δομή επιλογής ή δομή επανάληψης χωρίς να μιλήσεις καθόλου για ΓΛΩΣΣΑ. Από τη στιγμή που υπάρχει ο διερμηνευτής μάλιστα δεν έχει καν νόημα να μιλάμε για ΓΛΩΣΣΑ στην αρχή, δεν υπάρχει κανένας λόγος.
  Όλα αυτά που είπαν οι διάφοροι θεωρητικοί περί σπειροειδούς προσέγγισης μπορούν να εφαρμοστούν στην αλγοριθμική ανεξάρτητα από το αν θα κάνουμε ΓΛΩΣΣΑ. Για παράδειγμα όταν διδάσκουμε επεξεργασίες σε πίνακες ουσιαστικά ο μαθητής καλείται να κάνει μια μικρή επανάληψη στην "δομή επανάληψης". Αυτό σημαίνει η σπειροειδής προσέγγιση.
    Ουσιαστικά η σπειροειδής προσέγγιση είναι έμφυτη στην διδασκαλία του προγραμματισμού γιατί κάθε νέα έννοια χτίζεται πάνω στις προηγούμενες.
   Σχετικά με αυτά που λέει ο Shneiderman τώρα, είναι εκτός σημερινής πραγματικότητας και θα πρέπει να αναθεωρηθούν. Ο στόχος της αλγοριθμικής είναι να επικεντρωθούμε στην λογική του αλγορίθμου και όχι σε συντακτικές λεπτομέρειες που προκαλούν σύγχυση στους μαθητές και χάσιμο χρόνου στους καθηγητές. Από την στιγμή που υπάρχει ο διερμηνευτής της ψευδογλώσσας μπορούμε να επικεντρωθούμε στην ουσία.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

petrosp13

Δεν βρίσκω λόγο να διδαχθούν ξεχωριστά ψευδοκώδικας και ΓΛΩΣΣΑ εφόσον δεν έχουν ουσιαστική διαφορά σε επίπεδο κώδικα στο μάθημα μας
Η κάθε δομή παρουσιάζεται και δίνονται παραδείγματα και ασκήσεις σε αλγόριθμο και/ή πρόγραμμα
Φυσικά, πρωταρχικά θα έχουν καλυφθεί η έννοιας της μεταβλητής, της σταθεράς, της δήλωσης τους και του τρόπου αποθήκευσης τους και λειτουργίας τους στον υπολογιστή (αυτή είναι και η ουσιαστικότερη διαφορά στο μάθημα μας μεταξύ Αλγορίθμου και Προγράμματος)
Κατά την άποψη μου, δημιουργείται μεγαλύτερη σύγχυση στους μαθητές όταν καλύπτεται το σύνολο της αλγοριθμικής και μετέπειτα ουσιαστικά καλύπτεται εκ νέου σε μορφή ΓΛΩΣΣΑΣ
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

evry

Όταν κάποιος βλέπει για πρώτη φορά κωδικοποίηση και εσύ του δίνεις 2 διαφορετικούς τρόπους και καπάκι έναν 3ο (διάγραμμμα ροής) είναι βέβαιο ότι σε κάποιους μαθητές θα δημιουργηθεί σύγχυση. Φαντάζομαι ότι αρκετοί από έμας έχουμε δει αλγορίθμους
Αλγόριθμος σύγχυση
Αρχή
.....
Τέλος...

ή ακόμα χειρότερα
Αλγόριθμος σύγχυση2
Μεταβλητές
 Ακέραιες: α, β
Αρχή
.....
Τέλος...


Η Γλώσσα είχε νόημα μέχρι πρότινος που έμπαινες στο εργαστήριο για να δείξεις την εκτέλεση του αλγορίθμου. Τώρα που μπορείς να εκτελέσεις τον αλγόριθμο χωρίς να μιλήσεις για πρόγραμμα δεν πιστεύω ότι έχει κάποια χρησιμότητα. Τώρα αν το λες για λόγους ταχύτητας κάλυψης της ύλης, πάλι είναι πιο γρήγορο να μιλάς μόνο για ψευδογλώσσα γιατί θα επικεντρωθείς εκεί και στη συνέχεια θα καλύψεις τα κεφάλαια 7-8-9 σε λίγα μαθήματα αφού η μόνη διαφορά θα είναι απλά να δηλώνεις μεταβλητές και η εντολή Γράψε.
   Θα χρειαστεί να τα ξανακαλύψεις μόνο αν οι μαθητές έχουν ακόμα παρανοήσεις για τον τρόπο λειτουργίας των δομών.
   Αυτό φυσικά προυποθέτει ότι όταν μιλάς για ψευδογλώσσα έχεις αυστηρή σύνταξη, π.χ. <=, χρησιμοποιείς τις συναρτήσεις της ΓΛΩΣΣΑΣ κλπ. Άλλωστε στην ψευδογλώσσα μπορείς να χρησιμοποιήσεις οποιαδήποτε συνάρτηση θέλεις άσχετα από τις συναρτήσεις της ΓΛΩΣΣΑΣ.
   Δηλαδή η ουσία είναι πως δεν μπορείς να δίνεις σε έναν μαθητή έναν ακόμα τρόπο κωδικοποίησης όταν δεν έχει δουλέψει αρκετά τον πρώτο και ο δεύτερος δεν έχει να του προσφέρει τίποτα περισσότερο σε γνωστικό επίπεδο
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

evry

και κάτι τελευταίο σχετικά με τον Shneiderman. Για όσους πρόλαβαν τον Αποστολάτο στο ΕΚΠΑ θα θυμούνται σίγουρα τα "δομοδιαγράμματα" τα οποία μας φαίνονταν τότε σαν παγκόσμια πρωτοτυπία!!! Αυτά είναι τα γνωστά διαγράμματα
Nassi-Shneiderman.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

elenhb

η αλήθεια είναι ότι όσο αφορά στο εργαστήριο όντως κάποια πράγματα θα γίνουν περισσότερο κατανοητά-έχω την εντύπωση ότι, το να τελειώσω τις δομές όλες στην αλγοριθμική και έπειτα ΓΛΩΣΣΑ  στο εργαστήριο για βαθύτερη κατανόηση και έπειτα  να αναπτύξω περισσότερες περιπτώσεις και λεπτομέρειες, είναι και αυτό μια λύση σχεδόν σπειροειδής?
τελικά,καλύτερα να κάνουμε αυτό που θεωρούμε εμείς πιο προσιτό(από μεθοδολογία,παραδείγματα κλπ) σε εμάς παρά να ακολουθήσουμε κάτι άλλο?τουλαχιστον ως πρώτη χρονιά-γιατί υπάρχει και το σχετικά άγχος!

ευχαριστώ όλους πολύ για τις συμβουλές!!