Εξεταστέα ύλη για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στη Γ΄ Λυκείου 2018-19

Ξεκίνησε από dion, 14 Αυγ 2018, 10:01:23 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »


anestis85

Συνάδερφοι καλημέρα,
ακούω από πάρα πολλά παιδιά ότι στα φροντιστήρια δεν τους διδάσκουν καθόλου την ταξινόμηση με επιλογή και την δυαδική αναζήτηση. Έχετε εσείς εικόνα τί συμβαίνει;

dimpapadop

επιλογή ίσως είναι κάποιων φροντιστηρίων.
Πάντως στις οδηγίες αναφερεται:


18. Ενότητα 3.6
Να παρουσιασθεί η σειριακή ή γραμμική αναζήτηση σε έναν μη ταξινομημένο πίνακα. Να τονισθεί η σπουδαιότητα της χρήση μιας λογικής μεταβλητής done ως «σημαίας», προκειμένου να αποφευχθούν περιττές επαναλήψεις. Να διδαχθεί ως άσκηση η δυαδική αναζήτηση (βλέπε ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ).
Διάρκεια: Δύο διδακτικές ώρες.

19. Ενότητα 3.7
Να παρουσιασθεί η έννοια της ταξινόμησης και να διδαχθεί η ταξινόμηση ευθείας ανταλλαγής. Να γίνει η επισήμανση ότι υπάρχουν διαφορετικοί αλγόριθμοι ταξινόμησης (ενδεικτικά, η αναφορά σε μερικούς απλούς αλγορίθμους ταξινόμησης, στις χρήσιμες πληροφορίες στο δεξί πλαίσιο της παραγράφου 3.7). Να δοθούν, ως παραδείγματα, κάποιοι από αυτούς (ταξινόμηση με επιλογή) με μορφή ασκήσεων, όπου περιγράφεται ο αλγόριθμος και ζητείται η υλοποίηση του σε πρόγραμμα (βλέπε ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ). Να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις περιπτώσεις που υπάρχουν συνδεδεμένοι (παράλληλοι) Πίνακες. (Παράδειγμα: Ονόματα – Βαθμολογίες).
Διάρκεια: Δύο διδακτικές ώρες.

dimpapadop

Ο αλγόριθμος πχ ταξινόμησης με επιλογή είναι αρκετά εύκολος και προσφέρεται για διάφορες ασκήσεις κατά τη γνώμη μου. (σύμφωνα με τις οδηγίες....)
Για i από 1 μέχρι n-1
   k <- i
   x <- table
   Για j από i+1 μέχρι n
      Αν x > table[j] Τότε
         k <-j
         x <- table[j]
      Τέλος_Επανάληψης
   table[k] <- table
   table <- x
Τέλος_ επανάληψης

Προσωπικά όχι απλά τη διδάσκω με παράδειγμα όπως μας ζητείται στις οδηγίες, αλλά μου αρέσει επίσης να την επαναλαμβάνω και στα υποπρογράμματα στα πρώτα μαθήματα ώστε να αντιλαμβάνονται ίσως καλύτερα οι μαθητές το λόγο ύπαρξης των υποπρογραμμάτων ως εξής:

- Έστω ότι έχουμε ή κατασκευάζουμε μια συνάρτηση η οποία δέχεται έναν πίνακα και ακόμα 1 παράμετρο και λειτουργεί ως εξής: Επιστρέφει τη θέση του ΜΙΝ του πίνακα Π από την θέση "από_που" και έπειτα.
πχ βρες_θέση_μιν(Α,5) βρίσκει τη θέση του μικρότερου στοιχείου από τη θέση 5 μέχρι και το τέλος του πίνακα

συνάρτηση βρες_θέση_μιν(Π,από_που):ΑΚΕΡΑΙΑ
..
    βρες_θέση_μιν <- από_που
   μιν <- Π[από_που]
   Για ι απο από_που+1 μέχρι ν
     ... κλπ
.. (εύκολη συνάρτηση που προσφέρεται για τα πρώτα μαθήματα υποπρογραμμάτων)

- ο αλγόριθμος στη συνέχεια για αύξουσα ταξινόμηση με επιλογή είναι κομψότατος...

Για ι από 1 μέχρι Ν-1
  θμιν <- βρες_θέση_μιν(Π,ι)
  αντιμετάθεσε Π[θμιν],Π[ι]
  αντιμετάθεσε άλλοΠ[θμιν],άλλοΠ[ι] // για παράλληλους πίνακες
τέλος_επανάληψης

επίσης προσφέρεται για μια περιγραφή με φυσική γλώσσα και στη συνέχεια μεταφορά σε ΓΛΩΣΣΑ, αφού είναι αρκετά απλός
1. πέρασμα, βρίσκω ΜΙΝ από θέση 1 μέχρι τέλος και αντιμεταθέτω 1η θέση με θέση ΜΙΝ του πίνακα
2. πέρασμα, βρίσκω ΜΙΝ από θέση 2 μέχρι τέλος και αντιμεταθέτω 2η θέση με θέση ΜΙΝ του πίνακα
3. πέρασμα, βρίσκω ΜΙΝ από θέση 3 μέχρι τέλος και αντιμεταθέτω 3η θέση με θέση ΜΙΝ του πίνακα
κοκ
φαντάζομαι για αυτό το λόγο και στις οδηγίες ζητούν ...
"Να δοθούν, ως παραδείγματα, κάποιοι από αυτούς (ταξινόμηση με επιλογή) με μορφή ασκήσεων, όπου περιγράφεται ο αλγόριθμος και ζητείται η υλοποίηση του σε πρόγραμμα (βλέπε ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ)"

anestis85

Κι εγώ τις διδάσκω κανονικά στο τμήμα μου. Και με περιγραφή και με διάφορες παραλλαγές. Αλλά μου κάνει εντύπωση που υπάρχει αυτή η νοοτροπία από πολλούς να μην την αναφέρουν καθόλου... θα ήθελα να δω τι θα κάνουν αν πέσει στις εξετάσεις πάντως.

evry

Τι πάει να πει "να διδαχθούν ως άσκηση?". Διδάσκουμε ασκήσεις? Εγώ ξέρω ότι η θεωρία πρέπει να διδάσκεται μέσω των ασκήσεων
Ασκησεολογία κάνουμε?
Υπάρχει η θεωρία και οι ασκήσεις. Από τη στιγμή που αυτοί οι αλγόριθμοι δεν είναι μέρος της θεωρίας, δεν μπορούν να ζητηθούν. Τόσο απλά.
Αν τους δώσουν και ζητήσουν συμπλήρωση κενών (αυτό μόνο έχουν κάνει ως τώρα) θα πρέπει να τους περιγράψουν πάρα πολύ καλά,έτσι ώστε και κάποιος που δεν τους έχει ακούσει ποτέ να μπορεί να λύσει την άσκηση.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

anestis85

Παράθεση από: evry στις 17 Μαρ 2019, 08:41:15 ΜΜ
Τι πάει να πει "να διδαχθούν ως άσκηση?". Διδάσκουμε ασκήσεις? Εγώ ξέρω ότι η θεωρία πρέπει να διδάσκεται μέσω των ασκήσεων
Ασκησεολογία κάνουμε?
Υπάρχει η θεωρία και οι ασκήσεις. Από τη στιγμή που αυτοί οι αλγόριθμοι δεν είναι μέρος της θεωρίας, δεν μπορούν να ζητηθούν. Τόσο απλά.
Αν τους δώσουν και ζητήσουν συμπλήρωση κενών (αυτό μόνο έχουν κάνει ως τώρα) θα πρέπει να τους περιγράψουν πάρα πολύ καλά,έτσι ώστε και κάποιος που δεν τους έχει ακούσει ποτέ να μπορεί να λύσει την άσκηση.

Οι οδηγίες όμως ειναι σαφείς. Να διδαχθούν ως άσκηση... Όταν υπάρχει περιγραφή να μπορούν οι μαθητές να τους χρησιμοποιήσουν... Απλά εάν έχουν κάποια εμπειρία οι μαθητες στη χρήση τους τότε θα μπορούν να αντιμετωπίσουν πιο εύκολα ενα τέτοιο ζήτημα

evry

Παράθεση από: anestis85 στις 17 Μαρ 2019, 10:20:08 ΜΜ
Οι οδηγίες όμως ειναι σαφείς. Να διδαχθούν ως άσκηση... Όταν υπάρχει περιγραφή να μπορούν οι μαθητές να τους χρησιμοποιήσουν... Απλά εάν έχουν κάποια εμπειρία οι μαθητες στη χρήση τους τότε θα μπορούν να αντιμετωπίσουν πιο εύκολα ενα τέτοιο ζήτημα

όπως ακριβώς συμβαίνει με οποιαδήποτε άλλη άσκηση, π.χ. το άθροισμα των στοιχείων της κυρίας διαγωνίου ενός πίνακα. Δεν είναι στη θεωρία αλλά μπορεί να μπει άσκηση.
Άρα οι αλγόριθμοι αυτοί δεν είναι θεωρία και οι μαθητές δεν είναι υποχρεωμένοι να τους ξέρουν.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

dimpapadop

Παράθεση από: anestis85 στις 17 Μαρ 2019, 10:20:08 ΜΜ
Οι οδηγίες όμως ειναι σαφείς. Να διδαχθούν ως άσκηση... Όταν υπάρχει περιγραφή να μπορούν οι μαθητές να τους χρησιμοποιήσουν... Απλά εάν έχουν κάποια εμπειρία οι μαθητες στη χρήση τους τότε θα μπορούν να αντιμετωπίσουν πιο εύκολα ενα τέτοιο ζήτημα


.
Αυτό γίνεται άνετα και στους 2 αλγόριθμους που μας ζητάνε δυαδική αναζητηση και ταξινόμηση με επιλογή αφού έχουν πολύ απλή περιγραφή υποστηρίζω. Εννοείται σε άσκηση 3 η 4 θέμα είναι απίθανο. 1 η 2 δεν το θεωρώ καθόλου απίθανο.

Άλλωστε Αυτό ακριβώς μας ζητάει για την ταξινόμηση με επιλογή να κάνουμε.

dimpapadop


Λαμπράκης Μανώλης

Παράθεση από: evry στις 17 Μαρ 2019, 11:36:54 ΜΜ
όπως ακριβώς συμβαίνει με οποιαδήποτε άλλη άσκηση, π.χ. το άθροισμα των στοιχείων της κυρίας διαγωνίου ενός πίνακα. Δεν είναι στη θεωρία αλλά μπορεί να μπει άσκηση.
Άρα οι αλγόριθμοι αυτοί δεν είναι θεωρία και οι μαθητές δεν είναι υποχρεωμένοι να τους ξέρουν.
"

Καλημέρα σε όλους ..

η γνώμη μου είναι (αν κατάλαβα κατά αυτό υποστηρίζει και ο @evry) πως μπορεί να πέσουν σε Α,Β θέμα, όπως όμως τόσες άλλες πιθανές ασκήσεις .. σε προηγούμενο θέμα με ρώτησε ο συνάδελφος " γιατί δεν έβαλες στο διαγώνισμα δυαδική και επιλογή " ... προφανως το διαγώνισμα δεν περιλαμβάνει όλους τους τύπους ασκήσεων, γιατί δεν με ρώτησε και για αυτούς ??


Παράθεση από: anestis85 στις 17 Μαρ 2019, 07:34:34 ΜΜ
Κι εγώ τις διδάσκω κανονικά στο τμήμα μου. Και με περιγραφή και με διάφορες παραλλαγές. Αλλά μου κάνει εντύπωση που υπάρχει αυτή η νοοτροπία από πολλούς να μην την αναφέρουν καθόλου... θα ήθελα να δω τι θα κάνουν αν πέσει στις εξετάσεις πάντως.

Δεν έχω καταλάβει κάτι συνάδελφε, έχεις διδάξει ακριβώς όλα τα θέματα που έχουν πέσει σε όλες τις εξετάσεις ?? προφανώς γενικότερα μπορεί να πέσει κάτι που δεν του έχει δώσει έμφαση ο καθηγητής .. τι εννοείς τι θα κάνουν ??? και γιατί πάλι έμφαση στο συγκεκριμένο κομμάτι ??

pgrontas

Οι συγκεκριμένοι αλγόριθμοι δεν μπορούν να ζητηθούν με όνομα πχ. εφαρμόστε τον αλγόριθμο της δυαδικής αναζήτησης ή ταξινόμησης με επιλογή.
Μπορούν να ζητηθούν ως πίνακες τιμών (όπως έχει γίνει με τη δυαδική αναζήτηση), συμπλήρωση κενού όπου θα υπάρχει ο ίδιος ο αλγόριθμος, μετατροπή φυσικής γλώσσας σε κωδικοποίηση.
Αφού λοιπόν θα αντιμετωπιστούν ως μια οποιαδήποτε άλλη άσκηση έχει νόημα να υπάρχουν στις οδηγίες; Κατά τη γνώμη μου ναι αφού η ενασχόληση με τέτοιους κλασικούς αλγόριθμους είναι υπέρ των μαθητών.
Η ταξινόμηση με επιλογή είναι πολύ πιο κατανοητή από τους μαθητές γιατί χτίζεται πάνω σε έννοιες που ήδη ξέρουν (εύρεση min). Προσωπικά εγώ ξεκινάω από εκεί και μετά συζητώ τη φυσαλίδα.
Η δυαδική αναζήτηση επίσης δείχνει τον λόγο για τον οποίο κάνουμε ταξινόμηση αλλά σου δίνει και ευκαιρία να μιλήσεις έστω και σύντομα για τη δύναμη ενος καλού αλγόριθμου.
Οπότε evry μάλλον αυτή την σημείωση στις οδηγίες πρέπει να τη θεωρήσουμε ως μια μικρή νίκη,  αφού αυτό το λέγαμε τόσα χρόνια στο στέκι και το γράψαμε μάλιστα και στην ημερίδα της ΕΠΥ το 2010;


Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

anestis85

Αγαπητοί συνάδελφοι προφανώς και δεν ήθελα να μονοπωλήσω την κουβέντα με τη δυαδική και την ταξ. με επιλογή. Απλώς μου έκανε εντύπωση η στάση πολλών συναδέρφων για το ότι είναι εντελώς εκτός ύλης και δεν τη διδάσκουν καν...

gpapargi

Παράθεση από: pgrontas στις 18 Μαρ 2019, 09:07:29 ΠΜ
Οι συγκεκριμένοι αλγόριθμοι δεν μπορούν να ζητηθούν με όνομα πχ. εφαρμόστε τον αλγόριθμο της δυαδικής αναζήτησης ή ταξινόμησης με επιλογή.
Μπορούν να ζητηθούν ως πίνακες τιμών (όπως έχει γίνει με τη δυαδική αναζήτηση), συμπλήρωση κενού όπου θα υπάρχει ο ίδιος ο αλγόριθμος, μετατροπή φυσικής γλώσσας σε κωδικοποίηση.
Αφού λοιπόν θα αντιμετωπιστούν ως μια οποιαδήποτε άλλη άσκηση έχει νόημα να υπάρχουν στις οδηγίες; Κατά τη γνώμη μου ναι αφού η ενασχόληση με τέτοιους κλασικούς αλγόριθμους είναι υπέρ των μαθητών.
Η ταξινόμηση με επιλογή είναι πολύ πιο κατανοητή από τους μαθητές γιατί χτίζεται πάνω σε έννοιες που ήδη ξέρουν (εύρεση min). Προσωπικά εγώ ξεκινάω από εκεί και μετά συζητώ τη φυσαλίδα.
Η δυαδική αναζήτηση επίσης δείχνει τον λόγο για τον οποίο κάνουμε ταξινόμηση αλλά σου δίνει και ευκαιρία να μιλήσεις έστω και σύντομα για τη δύναμη ενος καλού αλγόριθμου.
Οπότε evry μάλλον αυτή την σημείωση στις οδηγίες πρέπει να τη θεωρήσουμε ως μια μικρή νίκη,  αφού αυτό το λέγαμε τόσα χρόνια στο στέκι και το γράψαμε μάλιστα και στην ημερίδα της ΕΠΥ το 2010;




Κατά τη γνώμη μου ο παιδαγωγικά και επιστημονικά σωστότερος τρόπος για να διδάξουμε τη φυσαλίδα (αν το επιτρέπει το επίπεδο των μαθητών) είναι ο εξής:

Διδάσκουμε ταξινόμηση επιλογής που βρίσκεται σε άμεση σχέση με τη διαίσθησή μας
Μετά προβληματιζόμαστε για το αν θα μπορούσαμε να φτιάξουμε μια γρήγορή version που θα αντιλαμβανόταν μια ενδεχόμενη πρόωρη ταξινόμηση. Έτσι κάνεις επιλογή αλλά ελέγχεις και για τυχόν πρόωρη ταξινόμηση.
Καθώς ελέγχεις τη διάταξη 2 διαδοχικών στοιχείων, μπορείς να κάνεις και την αντιμετάθεση (αν τα δεις σε λάθος σειρά) για να βρεθείς στην πρόωρη ταξινόμηση μια ώρα αρχύτερα. 
Και τελικά καταλήγεις στη φυσαλίδα.
Φυσικά δεν έχει κανένα νόημα να κάνεις φυσαλίδα χωρίς να κάνεις την έξυπνη version που καταλαβαίνει την πρόωρη ταξινόμηση. Αλλά αυτό μάλλον θυσιάζεται στο βωμό της τυποποίησης των εξετάσεων.
Επίσης στη δυαδική αναζήτηση δίνω αριθμητικό παράδειγμα με πλήθος 2^33 (= περίπου πληθυσμός της γης). Μια αναζήτηση σειριακή, μια με ευρετήριο και μια με δυαδική. Έτσι καταλαβαίνουν και το νόημα της πληροφορικής ως επιστήμη.

Όλα αυτά υπό την προϋπόθεση ότι έχεις μαθητές που θέλουν να μάθουν. Μια προϋπόθεση που όλο και λιγότερο ικανοποιείται.

petrosp13

Έχουμε δει τόσα και τόσα άκυρα θέματα που δεν άπτονται άμεσα του σχολικού βιβλίου
Σας πάει η καρδιά να μην διδάξετε κανονικά σαν μεθοδολογίες την δυαδική αναζήτηση (κυρίως) και την ταξινόμηση με επιλογή;
Και αν ζητηθούν;
Πάλι θα μιλάμε για το μπάχαλο που επικρατεί ως προς την ύλη, τις ασάφειες κτλ της ΑΕΠΠ αλλά θα την πληρώσουν τελικά τα παιδιά και δεν θα μπορούν να βρουν το δίκιο τους πουθενά
Το βρήκαν μήπως πέρσι με το διάγραμμα ροής που δόθηκε;
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

pgrontas

Γιώργο φυσικά συμφωνούμε σχεδόν σε όλα.
Παράθεση από: gpapargi στις 19 Μαρ 2019, 11:55:43 ΠΜ
Κατά τη γνώμη μου ο παιδαγωγικά και επιστημονικά σωστότερος τρόπος για να διδάξουμε τη φυσαλίδα (αν το επιτρέπει το επίπεδο των μαθητών) είναι ο εξής:
Εδώ όμως θεωρώ ότι η εισαγωγή στην ταξινόμηση πρώτα μέσω της επιλογής και μετά με τη φυσαλίδα είναι καλύτερη ειδικά στην περίπτωση που το επίπεδο είναι πιο χαμηλό. Γιατί η επιλογή τους δείχνει ξεκάθαρα το μηχανισμό μικρότερο στην πρώτη θέση, δεύτερο μικρότερο στη δεύτερη θέση κτλ.
Και στη συνέχεια τους λες ότι και η φυσαλίδα τελικά το ίδιο κάνει, αλλά όχι με άλμα αλλά με ταξίδι μέσα στον πίνακα.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

gpapargi

Ναι έτσι είναι Παναγιώτη. Μάλλον δεν εκφράστηκα καλά  :)
Όταν έλεγα για το επίπεδο των μαθητών, εννοούσα τη νοοτροπία. Αν θέλουν να καταλάβουν το πως και το γιατί. Συνήθως θέλουν απλά να τους δώσεις έτοιμο τον κώδικα, να τον μάθουν απέξω. Αν πας να εξηγήσεις σε ρωτάνε: "πέφτει αυτό;", "πρέπει να το ξέρω για τις εξετάσεις;"

Γενικά νομίζω ότι ο πιο εύκολος τρόπος για να καταλάβεις μια ιδέα, είναι να παρακολουθήσεις τον τρόπο με τον οποίο το συνέλαβε η ανθρώπινη δημιουργικότητα. Αν δεν κάνω λάθος κάπως έτσι οδηγηθήκαμε στη φυσαλίδα. Σίγουρα δεν ήταν η πρώτη μέθοδος ταξινόμησης. Νομίζω ότι προέκυψε από προσπάθεια για μια παραλλαγή της ταξινόμησης επιλογής που να εντοπίζει μια ενδεχόμενη πρόωρη ταξινόμηση

tall

Από τη στιγμή που η δυαδική αναζήτηση αναπτύσσεται στον οδηγό μελέτης μαθητή (γκρι βιβλίο) δεν θεωρείται αυτομάτως εντός ύλης;

evry


Σε καμία περίπτωση, γιατί η εξεταστέα ύλη δεν αναφέρεται στο σύγγραμμα αυτό αλλά μόνο στο βιβλίο μαθητή.
Δες τι ακριβώς λέει η εξεταστέα ύλη.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr