Ασκήσεις, σημειώσεις κλπ Ενότητα 2η (Κεφ 3-6)

Ξεκίνησε από iliasthes, 30 Σεπ 2008, 06:05:14 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

iliasthes

Πιστεύω πως βοηθάει καλύτερα στην κουβέντα αυτός ο διαχωρισμός των ενοτήτων. :)

vassilisB

Κάνω την αρχή, λοιπόν...
Βρε παιδιά, στις ασκήσεις του κεφαλαίου 4 στη σελίδα 34, δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθεί η δομή της επανάληψης για την επίλυση τους? Γιατί ο καθηγητής στο σχολείο κάποιων μαθητών μου, τις έλυσε όλες χωρίς επανάληψη. Να μου πεις, βέβαια τι να κάνει ο άνθρωπος με τετοιες σαχλαμάρες που λέει μέσα το κεφάλαιο 4...
Σχετικά με την άσκηση 8, λέει ότι δίνονται οι αριθμοί των οχημάτων από κάθε κατηγορία. Καλά τότε τι χρειάζεται ο πίνακας από πάνω με τους τύπους και τις τιμές?? Δεν θα έπρεπε να λέει ότι διαβάζονται ο τύπος και το μήκος κάθε οχήματος και ζητείται να υπολογιστεί η συνολική χρέωση? Δηλαδή να βάλουν μια μεταβλητή που θα παίξει το ρόλο του αθροιστή??
Τελικά εγώ είμαι ντιπ χαζός ή το συγκεκριμένο κεφάλαιο γράφτηκε μαύρα μεσάνυχτα?  :o

Crazy_Waters

Καλησπέρα συνάδελφοι

Επισυνάπτω τις ασκήσεις που λύσαμε στην τάξη σε δομή επιλογής και ακολουθίας. Αναγκαστικά τα φυλλάδια που θα τους δώσω θα είναι χωρισμένα ανά δομή, προσαρμόζοντας αντίστοιχο υλικό μου για το ΑΕΠΠ. Θα ήθελα τη γνώμη σας, ειδικά για τη δυσκολία των ασκήσεων για τους μαθητές του ΕΠΑΛ.


iliasthes

Συνάδελφε πολύ καλές οι ασκήσεις σου και μέσα από πραγματικά παραδείγματα της ζωής.
Παλιότερα που είχα διδάξει το μάθημα είχα διαπιστώσει πως η μεγάλη δυσκολία των μαθητών ήταν να καθορίσουνε τις σχέσεις δεδομένων ζητουμένων. Να φτιάξουνε δηλαδή τους "τύπους". Ιδιαίτερα αυτό συνέβαινε σε προβλήματα υπολογισμού του εμβαδού διάφορων γεωμετρικών σχημάτων ή του όγκου ή κάποιων "κλασσικών" μαθηματικών προβλημάτων. Με απλά λόγια το πρόβλημα τους ήτανε πχ στην άσκηση 7 που έδωσες πως λύνεται μια δευτεροβάθμια εξίσωση ή πως υπολογίζεται το εμβαδό ενός τριγώνου.

Γι' αυτό τον λόγο αποφάσισα να φτιάξω ένα "τυπολόγιο" ας πούμε για όσα περισσότερα μπορώ σχετικά προβλήματα ή τουλάχιστον για όσα τέτοια προβλήματα υπάρχουνε στο σχολικό βιβλίο. Επίσης σε συνεργασία με τον μαθηματικό του σχολείου, πέρα από τις ώρες στην τάξη που δεν μπορείς να λύσεις όλα τα προβλήματα, αποφασίσαμε να δώσουμε διαθεματική εργασία, όπου ο μαθηματικός θα διατυπώσει κάποια "κλασσικά" μαθηματικά προβλήματα (πχ επίλυση δευτεροβάθμιας εξίσωσης όπως έβαλες στην άσκηση 7) και τα παιδιά θα αναπτύξουνε τους αντίστοιχους αλγόριθμους και προγράμματα.

Όταν έχω έτοιμο το αντίστοιχο υλικό στην διάθεση σας.

Crazy_Waters

Έχεις δίκιο iliasthes όντως η άσκηση που τους δυσκόλεψε περισσότερο ήταν αυτή με τη δευτεροβάθμια, όχι τόσο λόγω της αλγοριθμικής προσέγγισης (πολλα εμφωλευμένα ΑΝ) αλλά γιατί στην ουσία δεν ήξεραν να λύνουν δευτεροβάθμια εξίσωση !! Γενικά πάντως αποφεύγω τις "μαθηματικού περιεχομένου" ασκήσεις (π.χ. υπολογισμός αθροίσματος σειρών Σ = ........... με Για) και ευτυχώς, στο ΑΕΠΠ τουλάχιστον, αποφεύγονται και τέτοια θέματα στις πανελλήνιες.

bouz

Για την άσκηση 4 είναι αναγκαίο να χρησιμοποιήσουμε δομή επανάληψης, διαφορετικά δεν έχει νόημα!!

Σχετικά με την άσκηση 8, ο πίνακας χρειάζεται για να ορίσει τις χρεώσεις. Φαντάζομαι ότι τα δεδομένα δεν τα διαβάζεις αλλά τα έχεις με κάποιο τρόπο (στο ΑΕΠΠ θα χρησιμοποιούσες //Δεδομένα// και όχι Διάβασε). Μετά χρησιμοποιείς μια Για και μια Αν.

Δεν την έλυσα την άσκηση γιατί τώρα θα μπω στη δομή επιλογής, αλλά νομίζω ότι κάπως έτσι θα την προσέγγιζα.

iliasthes

Αν και κάπως καθυστερημένα ( 2λειτουργικά αλλάζω στον φορητό κάθε μέραα που να προλάβω χαχα) στέλνω μια παρουσίαση που ετοίμασα για τον πίνακα εντολών του ψευδοκώδικα. Το αρχείο είναι δημιουργημένο με το πρόγραμμα παρουσιάσεων του Openoffice 2.4 οπότε μπορεί κάποιες λειτουργίες να εμφανίζονται διαφορετικά στο MS powerpoint και αφορά τις εντολές μέχρι και αυτές της επιλογής (χωρίς εντολές επανάληψης δηλαδή που θα παρουσιαστούν στο επόμενο μάθημα).

Επίσης και 2-3 ασκήσεις που πρόσθεσα στο φυλλάδιο που έδωσε ο συνάδελφος crazy waters (παρεπιμπτόντως πολύ καλές οι ασκήσεις σου χρησιμοποιήθηκαν ήδη) και τις έδωσα στα παιδιά:
1.Να γραφεί αλγόριθμος σε ψευδοκώδικα, ο οποίος να διαβάζει δυο αριθμούς, να βρίσκει και να εμφανίζει στην οθόνη τον μεγαλύτερο από τους δύο

2.Να γραφεί αλγόριθμος σε ψευδοκώδικα ο οποίος να διαβάζει την βάση και το ύψος ενός τραπεζίου να υπολογίζει και να εμφανίζει το εμβαδό του.

3.Δίνονται παρακάτω τα πρόστιμα για διάφορες περιπτώσεις παραβίασης του ορίου ταχύτητας: Αν η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας είναι μέχρι 20 χλμ τότε το πρόστιμο είναι 40 ευρώ, αν η υπέρβαση είναι από 20 μέχρι και 30 χλμ τότε το πρόστιμο είναι 100 ευρώ. Για υπέρβαση μεγαλύτερη των 30 χλμ το πρόστιμο είναι 350 ευρώ. Να γραφεί αλγόριθμος σε ψευδοκώδικα, ο οποίος θα διαβάζει την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας και ανάλογα θα εμφανίζει τα παρακάτω μηνύματα: α)“Είστε κακός οδηγός 40 ευρώ θα εξαφανιστούν από την τσέπη σας”, β) Είστε πολύ κακός οδηγός, ξεχάστε τα 100 ευρώ που είχατε για τα καινούρια σας ρούχα” γ) “Καλύτερα δώστε το αυτοκίνητο σε κάποιον άλλο και σε εμάς 350 ευρώ”.

joanna

Ανεβάζω και εγώ κάποιες ερωτησούλες από την ενότητα 2, για κεφάλαιο 3 και 4. Σύντομα θα ανεβάσω και μερικές ασκήσεις ψευδοκώδικα.

iliasthes

Καλησπέρα, κατ' αρχάς Ιωάννα ευχαριστούμε για τις πολύ καλές ασκήσεις που καλύπτουνε όλη την ενότητα. Είμαι σίγουρος πως γλίτωσες αρκετούς από εμάς από πολύ κόπο. Εγώ παραδέχομαι πως θα χρησιμοποιήσω τις ασκήσεις μόλις ολοκληρωθεί η ενότητα και θα τους δώσω να καθαρογράψουνε τις απαντήσεις στο σπίτι Επειδή σήμερα κατά την επίλυση κάποιων απλών σχετικά Αλγορίθμων (αντιμετάθεση ), διαπίστωσα αυναμίες στις έντολές του ψευδκώδικα Βάλε ή Αντικατέστησε και στις κατανόηση της λειτουργίας της μεταβλητής κατέφυγα σε κάποιες ασκήσεις για αύριο.

Οι ασκήσεις δεν είναι δικές μου, αλλά αποτελούνε "συρραφή"  και διασκευή ασκήσεων από πανεπιστημιακές παραδόσεις.

gergerman

  Γεια σας συνάδελφοι. Θα ήθελα τη γνώμη σας στον τρόπο διεξαγωγής και προγραμματισμού του 3ου κεφαλαίου.
  Επειδή αφενός μεν το βιβλίο είναι κακογραμμένο,όπως έχει ήδη αναφερθεί πολλάκις, και αφέτερου οι μαθητές δεν είναι και οτι καλύτερο "κυκλοφορεί" θεώρησα καλύτερο να ξεκινήσω το 3ο κεφάλαιο αφιερώνοντας κάποια μαθήματα στο να εξηγήσω τις αλγοριθμικές δομές( επιλογή - επανάληψη) με απλά καθημερινά παραδείγματα, σε φυσική γλώσσα περιγραφής αλγορίθμου. Και αυτό γιατι το βιβλίο μπαίνει κατευθείαν στον ψευδοκώδικα και στα λογικά διαγράμματα και εξηγεί πολυ επιφανειακά τις παραπάνω ουσιώδεις έννοιες. Εσείς πώς το κάνατε;

joanna

Ευχαριστούμε iliasthes για τις ασκήσεις σου. Πολύ καλές. Εγώ έχω στο μυαλό μου το μάθημα ΑΕΠΠ και δεν είχα σκεφτεί ποτέ τέτοιου είδους ασκήσεις.
Gergerman, οι απορίες που έχεις είναι λογικές γιατί και εμείς ακριβώς πάνω σε αυτό προβληματιζόμαστε! Λοιπόν, εγώ σκοπεύω να μην επιμείνω πολύ στο κεφάλαιο 3, δηλαδή να καταλάβουν τα παιδιά δομές επιλογής, αλλά να πάρουν μια ιδέα από δομές επανάληψης. Έχω ετοιμάσει μια σειρά με ασκήσεις που λύνονται όλες με δομή επιλογής, αλλά είναι στο στυλ ΑΕΠΠ, δηλαδή παλιά θέματα και κάποιες άλλες κλασικές ασκήσεις. Πιστεύω ότι τα παιδιά πρέπει να μάθουν καλά Pascal γιατί υποψιάζομαι (γιατί με αυτό το υπουργείο μόνο να φανταστούμε μπορούμε τα θέματα) ότι εκεί θα εξεταστούν βασικά, και όταν φτάσουμε εκεί μαθαίνουμε δομές επιλογής καλύτερα και με περισσότερες λεπτομέρειες. Τώρα για τον τρόπο που θα επιλύονται οι ασκήσεις στη δομή επιλογής, σκέφτομαι να αντικαταστήσω τα "Πρόσθεσε", "Πολλαπλασίασε", κ.λπ. με τα αντίστοιχά τους +, *, για "Διάβασε", το "Διάβασε τα δεδομένα:", "Αρχή" και "Τέλος" για αρχή και τέλος αλγορίθμου, και τέλος για εντολή καταχώρησης ...είμαι ανάμεσα στο := και στο <--. Σίγουρα όχι το =, μιας και είναι μπέρδεμα για τα παιδιά. Επιπλέον στις δομές επιλογής σκέφτομαι να μην περιοριστώ στο απλό Αν... τότε, αλλά να κάνω και ασκήσεις με Αν...τότε, αλλιώς_αν...τότε, αλλιώς... τέλος_αν. Πάντως δεν μπορούμε να κάτσουμε και 2 μήνες σε αυτό το κεφάλαιο. Είναι μπόλικη η ύλη και τα παιδιά θέλουν χρόνο να αφομοιώσουν μια γλώσσα προγραμματισμού και γενικά τον τρόπο να το κάνουν.

iliasthes

Επειδή άγνωστες οι βουλές του υπουργείου, δυστυχω αναγκάζομαι να κάνω κάτι που το θεωρώ αντιπαιδαγωγικό. Δίνω τις εντολές εκχώρησης τιμών (αντικατάστασης όπως της λέει ο Γεωπόνος συγγραφέας του Προγραμματισμού) σε 3 μορφές: α)Πρόσθεσε το Α με το Β και Βάλε το αποτέλεσμα στο Γ β) Γ= Α+Β γ) Γ <-- Α+Β.

Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να μπερδευτούν τα παιδιά, αλλά δεν θέλω να δούνε πχ. Γ <-- Α+Β σε μια άσκηση στις εξετάσεις και να γκρινιάζουν πως κάτι τέτοιο δεν υπήρχε πουθενά.

Πάντως το Κεφ 3 που ανέφερες συνάδελφε είναι όντως πολύ χάλια και αναγκαστικά πιστεύω θα πρέπει να αναφερθείς σε έννοιες που δεν υπάρχουν στο βιβλίο και να αναφέρεις παραδείγματα αλγορίθμων σε φυσική γλώσσα.

iliasthes

Διαβάζοντας τις παρατηρήσεις των συναδέλφων, πρόσεξα κάτι που δεν το είχα προσέξει. Στην Αν έχει μόνο εμφωλιευμένες Αν αλλά δεν έχει Πολλαπλές, δηλαδή Αλλιώς Αν. όπως υπάρχει αντίστοιχη επιλογή στην ΑΕΠΠ. Υπάρχουνε προβλήματα όμως που χριεάζεται. Βέβαια ο συγγραφέας αναφέρει πως ο ψευδοκώδικας είναι προσαρμοσμένος στις γλώσσες προογραμματισμού για να μπορεί να κωδικοποιηθεί στην συνέχεια εύκολα και η pascal έχει Else if.

Επίσης στην εντολή επιλογής Αν      Τότε     Αλλιώς μετά την αλλιώς σε όσες περιπτώσεις ακολουθούσαν περισσότερες από μία εντολές έβαλα αρχή και τέλος αν δεν αναφέρεται πουθενά κάτι σχετικό γιατί αλλιώς δεν φαίνεται πότε τελειώνει η εκτέλεση εντολών που αφορούν το Αλλιώς. Έχει κάνει κάποιος άλλος κάτι παρόμοιο?



Crazy_Waters

Καλησπέρα, ή μάλλον Καλημέρα συνάδελφοι,

Είχα κάποιες μέρες να μπω στο forum και σήμερα είδα τα τελευταία μηνύματα οπότε γράφω για πολλά μαζί. Πολύ σωστή η επισήμανση του iliasthes για θέματα όπως του φυλλαδίου του, θα μπορούσαν να είναι στις εξετάσεις ερωτήματα θεωρίας κ κατανόησης, θα τα χρησιμοποιήσω και εγώ στην επανάληψη της ύλης ή σε κανένα επαναληπτικό διαγώνισμα. Ο ίδιος συνάδελφος με πρόλαβε και για την άσκηση υπολογισμού του μεγαλύτερου 2 και μετά 3 αριθμών που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν εισαγωγή στην έννοια της επανάληψης (ρωτώντας π.χ. τι θα κάναμε αν ήταν 4?). Και οι ερωτήσεις της Joanna καλές και με ωραίο layout.
Για το άλλο ζήτημα με την απουσία εντολής αλλιώς_αν εγώ αναγκαστικά έλυνα όλες τις ασκήσεις με εμφωλευμένα "Αν", αν και κάπως άκομψα... Η λύση με Αρχη...Τέλος στις εντολές μέσα στην Αν τη θεωρώ καλύτερη από το Αν...Τέλος_αν που προτίμησα, αλλά αφού ξεκίνησα έτσι δεν ήθελα μετά να το αλλάξω στους μαθητές, αν έμπαινα τώρα στη δομή επιλογής θα το έλεγα έτσι.
Ανεβάζω ένα τεστ που γράψανε οι μαθητές μου την προ-προηγούμενη Παρασκευή και τις ασκήσεις που κάναμε στη δομή επιλογής (κυρίως παλιά θέματα ΑΕΠΠ). Η άσκηση 4 είναι για να χρησιμοποιήσουμε έστω μια φορά την "πολλαπλή Αν για περιοχή μνήμης"  ;) :(
Ευτυχώς πάντως που υπάρχει και το forum μπας και βγάλουμε καμιά άκρη.....

gergerman

Μερικές πάλι ερωτήσεις από τις χιλιάδες που δημιουργούνται καθημερινά εξατίας αυτού του αισχρότατου βιβλίου :

Από ότι κατάλαβα όλοι μας έχουμε σαν μπούσουλα την ΑΕΠΠ του Λυκείου. Άρα...

1. Να σταθούμε πολύ στην ψευδογλώσσα ή να πάμε σύντομα στην Pascal?( παρεπιπτόντως, ποια έκδοση αυτής διδάσκουμε;). Αν σταθούμε πολύ στην ψευδογλώσσα, πρέπει να τους πούμε για τους τύπους των μεταβλητών
(ακέραιοι, λογικοί) κτλ κτλ; 

2. Διδάσκουμε ψευδογλώσσα μόνο στο χαρτί ή και στην αλγοριθμική, όπου πρέπει να ξέρουν να δηλώνουν τους τύπους των μεταβλητών,αν δεν κάνω λάθος;

3.Μ'αυτα και μ'αυτά θα μας φτασει η χρονιά για την ύλη;

H E L P !!!