Μάθημα Β Λυκείου

Ξεκίνησε από P.Tsiotakis, 14 Ιαν 2018, 06:31:38 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

P.Tsiotakis

Καλησπέρα και καλή χρονιά σε όλους.

Ήθελα εδώ και μέρες να καταθέσω την προσωπική μου εμπειρία για το μάθημα Επιστήμη Υπολογιστών στη Β λυκείου, ώστε να αποτυπωθεί στη βάση γνώσης του φόρουμ...
μετά από αρκετά χρόνια διδασκαλίας του, παρατηρώ ότι διδάσκοντας με ηρεμία και χωρίς πίεση απλά παραδείγματα με τη χρήση του διερμηνευτή φτάνω κάθε χρονιά σε μεγαλύτερο σημείο βάθους από αυτό που έχω σχεδιάσει.

Πλέον παρουσιάζω τους τελεστές div, mod χωρίς απορίες. Οι μαθητές κατέληξαν μόνοι τους και ζήτησαν να μάθουν τον τρόπο διατύπωσης σύνθετων εκφράσεων με λογικούς τελεστές, χρησιμοποίησαν μόνοι τους εμφωλευμένες δομές επιλογής, χωρίς καν να έχω αναφέρει (σε επεκτάσεις ασκήσεων και σε ασκήσεις του βιβλίου μαθητή όπως αυτή με την ψηφοφορία στη συνέλευση) κ.ο.κ.

Είμαι σίγουρος ότι αν παρουσίαζα την πολλαπλή επιλογή δε θα είχα πρόβλημα να την παρουσιάσω.

Σε 1 μάθημα έδειξα τη δομή Για, τον τρόπο εμφάνισης τιμών με μοτίβο και το άθροισμα σειράς και επανέλαβαν το μοτίβο σε άλλα αθροίσματα. Φυσικά, θα επιμείνω όσο μπορέσω στην έννοια του αθροιστή κ.λπ.

Με απλά λόγια ενώ τα πρώτα χρόνια λειτουργούσα μάλλον συμπεριφοριστικά και παρουσίαζα μοτίβα, πλέον παρατηρώ ότι διδάσκω δομημένο προγραμματισμό και επίλυση προβλήματος στη Β λυκείου γενικής παιδείας.
Φυσικά, υπάρχουν οι αδιάφοροι, φυσικά παλεύω να διατηρήσω την προσοχή και το ενδιαφέρον τους, αυτά είναι σταθερές του συστήματος (σε όλες τις χρονιές και όλα τα μαθήματα) και συνεπώς δεν συνεκτιμώνται.

Έχω καταλήξει να πιστεύω ότι δεν άλλαξαν τόσο οι μαθητές (το επίπεδο τους) καθώς δεν έχει ριζωθεί ακόμη η διδασκαλία του προγραμματισμού στις προηγούμενες βαθμίδες, αλλά περισσότερο άλλαξα εγώ.

Με εκτίμηση,

stam12

Σίγουρα παίζει ρόλο και η δική μας εξέλιξη και βελτίωση του τρόπου προσέγγισης στη διδασκαλία του μαθήματος. Δεν παύει βέβαια η 1 ώρα την εβδομάδα να αποτελεί σοβαρό ανασταλτικό παράγοντα στο πλασάρισμα της διδακτέας ύλης από εμάς και την πρόσληψη και εμπέδωσή της από την πλευρά των μαθητών.  Φέτος βέβαια η ύλη, ήτανε σίγουρα περισσότερο εξορθολογισμένη από άλλες χρονιές.
Το να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο και το να ρίχνεις το φταίξιμο στον υπολογιστή είναι ακόμη πιο ανθρώπινο.

stam12

Μου έκανε εντύπωση η εικόνα που έδωσε το αυτοματοποιημένο σύστημα ασκήσεων: algo.pk, το οποίο χρησιμοποίησα τώρα τελευταία για τις επαναλήψεις. Όταν είδα τις επιδόσεις των ομάδων συνοπτικά (συνημμένο αρχείο), όπως τις δίνει το σύστημα, παρατήρησα κάποια πράγματα που θα ήταν δύσκολο να τα συμπεράνω διαφορετικά. Για παράδειγμα είδα πως η 6η ομάδα μαθητών (όπως και η 5η), λειτούργησε πιο προσεκτικά και μεθοδικά και ενώ δεν έβγαλε τις περισσότερες ασκήσεις, εντούτοις τις έκανε σωστά. Ενώ άλλες ομάδες που έβγαλαν περισσότερες ασκήσεις (όπως η 2 και η 4) τις αντιμετώπισαν πιο επιπόλαια κι έκαναν περισσότερα λάθη. Αυτή η εικόνα μου έδωσε μια επιπλέον όψη της επίδοσης των μαθητών στο μάθημα που δε θα την είχα διαφορετικά.

Με την ευκαιρία βέβαια αυτή θα ήθελα να εκφράσω κι απ' αυτό το βήμα την ευγνωμοσύνη μου και να εξαίρω τις προσπάθειες των συντελεστών της εφαρμογής. Τέτοιες προσπάθειες σίγουρα επιδρούν θετικά και υποβοηθούν το έργο της εκπαίδευσης στην πολύπαθη διδασκαλία των μαθημάτων Πληροφορικής. 
Το να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο και το να ρίχνεις το φταίξιμο στον υπολογιστή είναι ακόμη πιο ανθρώπινο.

ilias_s

Η δική μου εμπειρία λέει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα με το μάθημα Ε.Α.Ε.Η.Υ. είναι το ότι είναι μονόωρο. Ό,τι είναι μονόωρο κατατάσεται εξ' ορισμού στα "έλα μώρε τώρα" μαθήματα.

Ποιά είναι τα μονόωρα μαθήματα στα ΓΕΛ? Project(B'), Φυσική Αγωγή(Β'), ΕΑΕΗΥ(Β'), Λογοτεχνία(Γ')... Μόνο που ενώ τα τρία είναι μαθήματα που δε θα δώσει κανείς εξετάσεις και δεν παρουσιάζουν δυσκολίες η ΕΑΕΗΥ είναι και σαφώς δυσκολότερη αλλά αποτελεί και τη βάση της ΑΕΠΠ (είναι ουσιαστικά τα 3 πρώτα κεφάλαια της ΑΕΠΠ).

Επίσης, το γεγονός πως είναι μονόωρο μάθημα το κάνει πιο δύσκολο να διδαχθεί αποτελεσματικά στο εργαστήριο και πολύ εύκολο να χαθούν ώρες. Πέρυσι κατάφερα να κάνω σε ένα τμήμα 18 ώρες και στο άλλο 20 όλη τη χρονιά (μαζί με την ώρα του διαγωνίσματος) και φέτος έκανα 26 και 27 αντίστοιχα. Τι άλλαξε φέτος σχετικά με πέρυσι? Φέτος το μάθημα ήταν την 2η ώρα και πέρυσι την 5η και την 6η αντίστοιχα...


jimthegreat13

να γινει ο αλγοριθμος που θα διαβαζει 3 αριθμους κ θα εμφανιζει υον μεγαλυτερο ν γινετε ελεγχος ετσι ωστε οι αριθμοι ν ειναι θετικοι? και κατι αλλο πως κανω ελεγχο για ακεραιο αρθμο απο 0 εως 24 ευχαριστω πολυ οποιον βοηθησει

gpapargi

Παράθεση από: jimthegreat13 στις 14 Μαΐου 2018, 07:54:05 ΜΜ
να γινει ο αλγοριθμος που θα διαβαζει 3 αριθμους κ θα εμφανιζει υον μεγαλυτερο ν γινετε ελεγχος ετσι ωστε οι αριθμοι ν ειναι θετικοι? και κατι αλλο πως κανω ελεγχο για ακεραιο αρθμο απο 0 εως 24 ευχαριστω πολυ οποιον βοηθησει
Οι συνάδελφοι συζητούν παραπάνω άλλο ζήτημα, οπότε κανονικά θα πρέπει να ανοίξεις νέο θέμα. Ωστόσο είναι δύσκολο να πάρεις απάντηση σε αυτά που ζητάς γιατί δεν απαντάμε homework μαθητών. Πάλεψέ το λίγο και εδώ είμαστε για να δούμε κάποια λύση σου. Μια έτοιμη απάντηση δε σου κάνει καλό και ουσιαστικά σε καταστρέφει. 

stam12

Αναρωτιέμαι ποιος είναι ο ρόλος μας για μερικούς μαθητές μέσα στην τάξη και τι κάνουν αυτοί οι μαθητές όλο το χρόνο μέσα στην τάξη;! Το παρακάτω είναι απάντηση στην ερώτηση "τι είναι αλγόριθμος"...
Το να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο και το να ρίχνεις το φταίξιμο στον υπολογιστή είναι ακόμη πιο ανθρώπινο.

andreas_p

Γιατί να μας απασχολήσουν μία έως το πολύ πέντε περιπτώσεις ;; Και μάλιστα με απαντήσεις σε γλώσσα ΜΗ ελληνική ;;;

P.Tsiotakis

Καλησπερα,
Θυμάμαι στις οδηγίες εξέτασεις, ότι δεν περιλαμβάνονται οι ερωτήσεις ανάπτυξης, έχει αλλάξει κάτι;

stam12

#9
Μόνο αυτόν τον ορισμό τους ζήτησα να μάθουν! Πάλι εμείς είμαστε "offside";

Στις οδηγίες* πάντως δεν αναφέρεται ρητά κάπου ότι δεν επιτρέπονται οι ερωτήσεις ανάπτυξης.
*http://pe19.gr/%CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD-%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%BB%CF%85%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85/
Το να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο και το να ρίχνεις το φταίξιμο στον υπολογιστή είναι ακόμη πιο ανθρώπινο.

P.Tsiotakis

Ο συγκεκριμένος/η μαθητής/τρια δεν γνωρίζει ούτε το χρώμα του εξώφυλλου του σχολικού βιβλίου. Πιθανώς, η έλλειψη κατανόησης της έννοιας του αλγορίθμου, δεν είναι το κύριο πρόβλημά του/της.

Δεν σφυρίζω φάουλ!!
Απλά, η περιγραφή των οδηγιών εξέτασης δεν είναι ανοικτή και οι οδηγίες που είχαμε από πέρσι για το μάθημα από τον ΣΣ, ήταν στο πλαίσιο ότι δεν εξετάζουμε ορισμούς.

ilias_s

#11
Ειδικά στο 2ο θέμα οι οδηγίες αναφέρουν:

"... Με τις ερωτήσεις μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να αναπτύξουν την απάντησή τους ή να απαντήσουν σε ένα ερώτημα κλειστού τύπου και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους."

Δυστυχώς πολλές φορές στην πράξη, αναγκαζόμαστε να ζητάμε ορισμούς γιατί ξέρουμε πως αν δε το κάνουμε ορισμένοι δεν έχουν την παραμικρή ελπίδα να γράψουν το παραμικρό. Άσχετα με το τι λένε οι οδηγίες και ο κάθε ΣΣ στην θεωρία... Στην πράξη και κατ' ιδίαν όλοι σου λένε να βοηθήσεις όσο μπορείς να μη μένουν στο λύκειο!

Για το συγκεκρίμενο παράδειγμα του μαθητή που έδωσε ο συνάδελφος... Πόσους τέτοιους βλέπουμε κάθε χρονιά? Σε περιοχές με συγκεκριμένα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά τέτοιου είδους γραπτά είναι αρκετά συχνό φαινόμενο.

stam12

#12
Απλά μου έκανε εντύπωση η ασχετοσύνη μερικών παιδιών. Λες και βρίσκονται σε άλλους κόσμους, δικούς τους! Όλο το χρόνο μιλάμε για αλγόριθμους στο μάθημα και κάνουν σα να μην έχουν ξανασυναντήσει την έννοια. Τέλος πάντων, υπήρξαν σίγουρα και οι περιπτώσεις των άριστων μαθητών.

Ανάγκη πάντως, ν' αναβαθμιστεί το μάθημα και γενικότερα η Πληροφορική στο σχολείο, γιατί είναι άδικο για τα παιδιά που έχουν δυνατότητες να αριστεύσουν και οι περιορισμοί του μαθήματος τα δυσκολεύουν. Αλλά και για εμάς είναι άδικο, γιατί έτσι όπως πάμε θα γίνουμε "φιλόλογοι" απ' τις επιτηρήσεις στα φιλολογικά. Ο αλγόριθμος όμως τότε,  θα παγιωθεί ως "ιός" κι η ασχετοσύνη στην Πληροφορική θα πάρει διαστάσεις επιδημίας, αν δεν το 'χει ήδη κάνει.
Το να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο και το να ρίχνεις το φταίξιμο στον υπολογιστή είναι ακόμη πιο ανθρώπινο.

ilias_s

#13
Όπως έγραψα και πιο πάνω, ένα 1ώρο μάθημα είναι από μόνο του ένας καλός λόγος να μη δώσει σημασία ένας μαθητής.

Κατά τα άλλα, το ότι το μάθημα διδάσκεται σε μαθητές της Β' λυκείου εκ των οποιων αρκετοί δεν ενδιαφέρονται καν για τις θετικές επιστήμες (γιατί επέλεξαν τη θεωρητική) είναι λάθος από πολλές απόψεις.

stam12

#14
Παραθέτω παρακάτω ένα διάγραμμα με την επίδοση 21 μαθητών ενός τμήματος της Β' στις πρόσφατες γραπτές εξετάσεις του μαθήματος. Στο διάγραμμα αυτό φαίνονται τα εξής:

  • 13 στους 21 μαθητές (62%), είχαν επίδοση: "λίαν ανεπαρκή εως στοιχειώδη" ( Βαθμ. 1-9, Μ.Ο. 5.5 )
  • 6 στους 21 μαθητές (29%), είχαν επίδοση: "στοιχειώδη εως μέτρια" ( Βαθμ. 9-14, Μ.Ο. 11.7 )
  • και μόνο 2 στους 21 μαθητές (9%), είχαν επίδοση: "καλή εως πολύ καλή" ( Βαθμ. 14-18, Μ.Ο. 16.8 )
  • κανείς δεν αρίστευσε (0%)
Παρόμοια ήταν και η επίδοση σε άλλα τμήματα. Θεωρώ ως κακή την παραπάνω επίδοση, επιφυλάσσομαι βέβαια να παραθέσω δείγματα των θεμάτων πάνω στα οποία εξετάστηκαν. Οι λόγοι γι' αυτή την κακή επίδοση, πέραν του ότι εγώ θα μπορούσα να είμαι ένας "κακός" καθηγητής που δε ξέρει να κάνει το μάθημά του καλά, είναι πολλοί πιστεύω και μπορούν να συζητηθούν.
Το να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο και το να ρίχνεις το φταίξιμο στον υπολογιστή είναι ακόμη πιο ανθρώπινο.