Τελικό Επαναληπτικό Διαγώνισμα 2009-2010 απο το Στέκι

Ξεκίνησε από Laertis, 10 Απρ 2010, 11:50:56 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

karaberis

Αγαπητοί συνάδελφοι και μαθητές

Είδα και εγώ το διαγώνισμα και έχω να κάνω κάποιες παρατηρήσεις -  διορθώσεις:

1. Γενικότερα η διατύπωση θα έπρεπε να είναι λίγο πιο προσεγμένη. Σε κάποια σημεία λείπουν σημεία στίξης, οι προτάσεις είναι ασύντακτες κλπ. Δεν είμαι βέβαια και φιλόλογος, αλλά πρέπει τα δικά μας κείμενα να είναι άψογα, διότι "η σαφής και ακριβής διατύπωση είναι προϋπόθεση για την επίλυση ενός προβλήματος".

2. Θέμα 1ο, ερώτημα Γ: Απαραίτητα έπρεπε να διευκρινιστεί τι εννοείτε με τις έννοιες πρώτο και τελευταίο ψηφίο ενός τετραψήφιου αριθμού (πως διαβάζουμε έναν αριθμό; Από αριστερά ή από δεξιά;). Καλύτερα θα έπρεπε να λέει το ψηφίο των μονάδων και αντίστοιχα το ψηφίο των χιλιάδων που είναι τελείως σαφές σε όλους (ή σε άλλη περίπτωση το λιγότερο ή το περισσότερο σημαντικό ψηφίο, αν και αυτό θα μπέρδευε κάποιους μαθητές που δεν είναι καλοί στα μαθηματικά).

3. Θέμα 3ο, ερώτημα Αιιι: Δεν αναφέρεται ότι η εκτύπωση του εκάστοτε χρόνου θα γίνεται ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ (όπως στο ερώτημα Αιι), αλλά αφήνεται στο λύτη να υποψιαστεί (από τη λέξη συνεχόμενα) ότι αυτό είναι που ζητείται. Θα έπρεπε τα δύο υποερωτήματα ιι και ιιι να μπουν σαν bullets ενός κοινού ερωτήματος.

4. Θέμα 4ο, ερώτημα Α: Όπως έχει διατυπωθεί το ερώτημα, μπορεί κάποιος να νομίσει ότι οι θέσεις των ομάδων διαβάζονται κατά στήλες!!! Συγκεκριμένα λέει: "και για κάθε χρονιά διαβάζει τη θέση ...." (άρα σάρωση του πίνακα κατά στήλη). Η διατύπωση έχει πρόβλημα. Θα έπρεπε οι εργασίες που ζητείται να γίνουν για κάθε ομάδα (διάβασμα ενός ονόματος και 15 θέσεων) να δίνονται σε bullets.

5. Θέμα 4ο, ερώτημα Β: Η διευκρίνιση του ερωτήματος Ε, θα έπρεπε να δίνεται στο ερώτημα Β, διότι εκεί γίνεται πρώτη φορά χρήση της. Η λανθασμένη θέση της διευκρίνισης μπορεί να δυσκόλεψε κάποιους στην επίλυση του ερωτήματος Β.

6. Θέμα 4ο, ερώτημα Ε: Τι θα πει "βρίσκει το ζευγάρι που έπαιξε στον τελικό"; Εννοεί τη θέση των ονομάτων στον πίνακα με τα ονόματα ή τα ονόματα αυτά καθ' εαυτά; Ομοίως τι θα πει "τα ζευγάρια να τοποθετούνται..."; Μήπως εννοεί "τα ονόματα των ομάδων του τελικού να τοποθετούνται...."; Και ποια είναι η "κατάλληλη" δομή; Δύο μονοδιάστατοι παράλληλοι πίνακες ή ένας δισδιάστατος;

Τώρα επί της ουσίας:

1. Πόσο χρόνο σας πήρε για να σκεφτείτε και να συντάξετε αυτό το διαγώνισμα (το ερώτημα είναι ρητορικό, διότι ξέρω ότι το διαγώνισμα είναι καρπός συλλογικής προσπάθειας). Όμως, μάλλον θα είναι αρκετός για να μας προβληματίσει το γεγονός ότι είναι "παραφορτωμένο". Και όπως ήδη έχουν πει και άλλοι πριν από μένα, είναι απίθανο ένας μέσος μαθητής να προλάβει να αντιμετωπίσει όλα τα θέματα ικανοποιητικά.

2. Τι έκταση έχουν οι συνολικές απαντήσεις; Προλαβαίνει ένας μέσος μαθητής να διατυπώσει σε 3 ώρες τις απαντήσεις; Δοκιμάσατε το διαγώνισμα αυτό σε κανένα μαθητή, για να δείτε πως θα αντιδράσει;

3. Σύμφωνα με το Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής, οι μαθητές θα πρέπει "...να μπορούν να επιλύουν απλά προβλήματα σε προγραμματιστικό περιβάλλον". Είναι αυτό το διαγώνισμα στο σύνολό του "απλά προβλήματα"; Πιστεύω πως όχι.

4. Πολλοί συνάδελφοι υπερασπιζόμενοι το διαγώνισμα αναφέρουν το επιχείρημα: "για να ξεχωρίζει ο καλός από τον μέτριο μαθητή". Συνάδελφοι μάλλον έχουμε χάσει το νόημα των εξετάσεων. Ένας καλά προετοιμασμένο μαθητής ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗΣ ευφυίας θα ΠΡΕΠΕΙ να μπορεί να απαντήσει σε ΟΛΑ τα θέματα. Αν ψάχνουμε για σούπερ-ντούπερ μαθητές με ιδιαίτερη κλήση στην αλγοριθμική και εξυπνάδα τότε τους στέλνουμε στο διαγωνισμό Πληροφορικής. Σίγουρα υπάρχει ανάγκη για να ξεχωρίσουν βαθμολογικά οι μαθητές, αλλά τα θέματα δεν πρέπει να γίνονται ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΑ για τη μεγάλη μάζα των μαθητών. Δε διαφωνώ ότι τα θέματα και οι ασκήσεις του διαγωνίσματος είναι πολύ ενδιαφέροντα, αλλά πολλοί μαθητές έρχονται για ΠΡΩΤΗ φορά σε επαφή με την αλγοριθμική. Περιμένετε ότι σε περίπου οκτώ μήνες θα έχουν καταφέρει να μπουν στο νόημα για να λύνουν τέτοια θέματα; Και για να μη σας πρίζω, πως έγραψαν οι μαθητές που τους δώσατε αυτό το διαγώνισμα; Έχετε εικόνα;

5. Το θέμα του να ξεχωρίσουν οι καλοί αντιμετωπίζεται με ΕΝΑ-ΔΥΟ απαιτητικά υποερωτήματα που κοστίζουν λίγες μονάδες και όχι με διαγώνισμα με ΠΟΛΛΑ απαιτητικά υποερωτήματα.

Αυτές είναι οι ΚΑΛΟΠΡΟΑΙΡΕΤΕΣ σκέψεις μου για το διαγώνισμα και ελπίζω να μην παρεξηγηθώ...

Φιλικά

evry

Παράθεση από: karaberis στις 02 Μαΐου 2010, 07:15:32 ΜΜ
2. Θέμα 1ο, ερώτημα Γ: Απαραίτητα έπρεπε να διευκρινιστεί τι εννοείτε με τις έννοιες πρώτο και τελευταίο ψηφίο ενός τετραψήφιου αριθμού (πως διαβάζουμε έναν αριθμό; Από αριστερά ή από δεξιά;).
Νομίζω ότι εδώ δεν υπάρχει ασάφεια αφού τους αριθμούς τους διαβάζουμε πάντα από αριστερά προς τα δεξιά
π.χ. 123 --> εκατόν είκοσι τρία

Παράθεση
4. Θέμα 4ο, ερώτημα Α: Όπως έχει διατυπωθεί το ερώτημα, μπορεί κάποιος να νομίσει ότι οι θέσεις των ομάδων διαβάζονται κατά στήλες!!! Συγκεκριμένα λέει: "και για κάθε χρονιά διαβάζει τη θέση ...." (άρα σάρωση του πίνακα κατά στήλη). Η διατύπωση έχει πρόβλημα. Θα έπρεπε οι εργασίες που ζητείται να γίνουν για κάθε ομάδα (διάβασμα ενός ονόματος και 15 θέσεων) να δίνονται σε bullets.
Συγκεκριμένα λέει
Για κάθε ομάδα διαβάζει το όνομά της και το αποθηκεύει σε μονοδιάστατο πίνακα Ομάδα[76] και για κάθε χρονιά διαβάζει τη θέση που κατέλαβε στη διοργάνωση από το 1950 μέχρι και το 2006 και
Είναι φανερό νομίζω ότι για κάθε ομάδα διαβάζει όλες τις θέσεις που κατέλαβε για κάθε χρονιά, δεν καταλαβαίνω που υπάρχει ασάφεια.

Παράθεση
5. Θέμα 4ο, ερώτημα Β: Η διευκρίνιση του ερωτήματος Ε, θα έπρεπε να δίνεται στο ερώτημα Β, διότι εκεί γίνεται πρώτη φορά χρήση της. Η λανθασμένη θέση της διευκρίνισης μπορεί να δυσκόλεψε κάποιους στην επίλυση του ερωτήματος Β.
Ναι, πράγματι έπρεπε να δίνεται εκεί, αλλά πάλι δε νομίζω ότι δυσκόλεψε αυτό. Δηλαδή ακόμα και αυτοί που δεν ξέρουν ότι στον τελικό πάνε οι 2 πρώτες ομάδες, θα το δουν παρακάτω. Πάντως έπρεπε να δοθεί νωρίτερα

Παράθεση
6. Θέμα 4ο, ερώτημα Ε: Τι θα πει "βρίσκει το ζευγάρι που έπαιξε στον τελικό"; Εννοεί τη θέση των ονομάτων στον πίνακα με τα ονόματα ή τα ονόματα αυτά καθ' εαυτά; Ομοίως τι θα πει "τα ζευγάρια να τοποθετούνται..."; Μήπως εννοεί "τα ονόματα των ομάδων του τελικού να τοποθετούνται...."; Και ποια είναι η "κατάλληλη" δομή; Δύο μονοδιάστατοι παράλληλοι πίνακες ή ένας δισδιάστατος;
Όταν φτιάχνεις ένα θέμα και έχεις καταλήξει έχεις το εξής δίλημμα : Να κατευθύνω τους μαθητές σε ένα συγκεκριμένο δρόμο ή όχι? Προσωπικά είμαι υπέρ της 2ης επιλογής διότι μπορεί η λύση που έχουμε επιλέξει εμείς να φαίνεται πιο δύσκολη σε έναν μαθητή. Αυτό το είδα όταν έδωσα το θέμα σε έναν μαθητή και έφτιαξε μια λύση χωρίς να χρησιμοποιήσει βοηθητική δομή. Τότε κατάλαβα ότι αυτό που φαίνεται σε μένα απλό μπορεί για τον μαθητή να είναι πολύ δύσκολο και αυτό που φαίνεται σε μας δυσνόητο και άκομψο μπορεί για τον μαθητή να φαίνεται μια χαρά λύση.
    Η τακτική του να λέμε στους μαθητές τι δομές πρέπει να χρησιμοποιήσουν (κακώς κατά τη γνώμη μου) πηγάζει από το γεγονός ότι έτσι εξασφαλίζουμε μοναδικό τρόπο λύσης ώστε να έχουμε ευκολότερη βαθμολόγηση. Αυτό πρέπει να απασχολεί περισσότερο την επιτροπή θεμάτων και όχι εμάς. Όπως θα δείτε και στις λύσεις που θα βγουν σε λίγες μέρες για το ερώτημα ΣΤ υπάρχουν 4 διαφορετικές λύσεις. Μία μάλιστα θα τολμούσα να τη χαρακτηρίσω ως εξαιρετικά απλή

Τώρα σχετικά με τα υπόλοιπα που λες δέχομαι ότι το διαγώνισμα ήταν λίγο παραφορτωμένο αλλά σε καμία περίπτωση δεν χρειαζόταν πάνω από 3 ώρες. 3 ώρες είναι αρκετές. Αυτό που μπορεί να δυσκόλεψε αρκετούς μαθητές ήταν ότι όλα τα ερωτήματα ήθελαν έστω και λίγη σκέψη και αυτό ίσως να ήταν λίγο πρωτόγνωρο.
   Δυστυχώς έχουμε φτάσει στο σημείο ο μαθητής να μην ψάχνει να βρει τη λύση αλλά να ξέρει τη λύση και αυτό είναι λυπηρό και αυτό προσπαθούμε να αλλάξουμε με την προσπάθεια που κάνουμε κάθε χρόνο. Ειδικά φέτος αν θυμάμαι καλά είχαμε καμιά 20αριά προτάσεις για θέμα 3 και θέμα 4 και μάλιστα αρκετά πρωτότυπες, υπήρχαν πολλά καλά θέματα που δεν επελέγησαν γιατί δεν μπορούσαμε να τα βάλουμε όλα.

Τώρα αν πιάσουμε τι λέει το ενιαίο πλαίσιο προγράμματος σπουδών και το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος θα ανακαλύψουμε ότι τα θέματα που μπαίνουν κάθε χρόνο είναι πολύ μακριά από τους στόχους που έχουν τεθεί. Για παράδειγμα μιλάει για Ανάλυση Προβλήματος. Πόσα τέτοια θέματα έχουμε δει? Μήπως θα έπρεπε να κάνει την ανάλυση ο μαθητής αντί να του δίνουμε έτοιμες τις δομές? Επίσης πως θα οξύνουμε την αναλυτική και συνθετική σκέψη του μαθητή αν του ζητάμε συνέχεια τα ίδια και τα ίδια (max, min, MO) κλπ?
    Η μορφή ενός θέματος πρέπει να είναι τέτοια ώστε μόλις το βλέπει ο μαθητής να μην ξέρει τη λύση αλλά να κάνει μια στοιχείωδη ανάλυση του προβλήματος, έστω να μπορεί να διακρίνει τι δομές θα χρησιμοποιήσει.

Επίσης θα ήθελα να σε ρωτήσω. Το θέμα 3 σου φάνηκε απαιτητικό?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Γιάννης Σ.

Πολύ καλά θέματα και πρωτότυπα. Νομίζω όμως ότι το 3ο θέμα είναι - ως ένα βαθμό -λάνθασμένα διατυπωμένο στο σημείο που λέει ' ii) στη συνέχεια θα καλεί επαναληπτικά υποπρόγραμμα για τον υπολογισμό της ΤΡΕΧΟΥΣΑΣ ΩΡΑΣ όπως περιγράφεται στο ερώτημα Β'. Τα περισσότερα παιδιά στο σχολείο νόμισαν ότι άναφέρεται στην τρέχουσα ώρα και όχι στον χρόνο που υπολείπεται. Εντάξει γίνεται κατανοητό απ' την περιγραφή του υποπρογράμματος αλλά... λέμε τώρα.
:o

linatwin

καλημέρα, καιρό είχα να δω θέματα που να με προκαλούν να λύσω...
Μπράβο... τέλεια δουλειά...
όσο για τις λύσεις... τονίζω στους μαθητές μου ότι στον προγραμματισμό... δεν υπάρχει 1 λύση!
Καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές μια και είμαστε στην τελική ευθεία!

Laertis

Θα προτιμούσα συνάδελφε karaberis την κριτική αυτή να την ακούσω στην ομάδα διαγωνισμάτων κατα τη διαμόρφωση του διαγωνίσματος και όχι κατόπιν εορτής. Η ομάδα είναι ανοιχτή για όλους.
Σέβομαι όλες τις απόψεις και προφανώς όποιος δε θέλει δε χρησιμοποιεί το παρόν διαγώνισμα ή επιλέγει ότι επιθυμεί.
Και κάτι ακόμα. Η ομάδα διαγωνισμάτων στο στέκι κάθε χρονιά , κατα την δική μου εκτίμηση, προσπαθεί να αναδείξει μια διαφορετική πλευρά της ΑΕΠΠ, επιλέγοντας συνειδητά διαφορετικά θέματα (μερικές φορές απαιτητικά) απο αυτά που κυκλοφορούν σε βοηθήματα, σημειώσεις φροντηστηρίων, εφημερίδες κ.α. Θεωρώ ότι έτσι ξεφεύγουμε απο την τυποποίηση και την ευκολία τύπου fast food που προσπαθεί να σερβιριστεί και σε αυτό το μάθημα.
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

gpapargi

Παράθεση από: karaberis στις 02 Μαΐου 2010, 07:15:32 ΜΜ
Ένας καλά προετοιμασμένο μαθητής ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗΣ ευφυίας θα ΠΡΕΠΕΙ να μπορεί να απαντήσει σε ΟΛΑ τα θέματα.

Karaberis το δυσκολότερο από όλα τα ερωτήματα (το 4στ) βγαίνει με τεχνική που είναι εντος ύλης. Μιλαω για τον πινάκα συχνοτήτων που χρειάζεται για να απαντηθεί η άσκηση ΔΣ3 στο κεφάλαιο 10 του τετραδίου μαθητή. Αφού είναι εντος ύλης, ο καλά προετοιμασμένος μαθητής οφείλει να την ξέρει.

Το γεγονός αυτό είχε επισημανθεί κατά την επιλογή του συγκεκριμένου θέματος. Και γενικά η ομάδα διαγωνισμάτων στηρίζει το παραμελημένο στη διδασκαλία διδακτικό πακέτο   

dimitra

Συνάδελφοι συγχαρητήρια για τη δουλειά σας! Πολύ καλά τα θέματα...
Ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν δωδεκάχρονο σχολείο.

evry

Σχετικά με τη δυσκολία του θεμάτων που λέμε για δείτε την παρακάτω κραυγή απελπισίας μαθητή

http://troktiko.blogspot.com/2010/05/blog-post_7784.html

Η παρακάτω φράση είναι όλα τα λεφτά

Αμα εισαι καλος παπαγαλος,τοτε θα γραψεις. Αν οχι τοτε.....
Δεν νομιζω να αλλαξει κατι στις φετινες εξετασεις (γενικοτερα δεν νομιζω οτι θα αλλαξει κατι) αλλα πρεπει να γινει μια προσπαθεια να αναβαθμιστει τουλαχιστον ο τροπος εξετασεις, και οχι μονο στο αοδε αλλα και σε ολα τα μαθηματα. Θα μπορουσαν για παραδειγμα να πεφτανε πιο δυσκολα θεματα και να πέφτανε οι βασεις. Δεν ειναι σοβαρο να χανεις την ιατρικη ή το πολυτεχνειο για ενα Σ-Λ. "


και αυτά τα λέει μαθητής έτσι?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

gpapargi

Ο καλά προετοιμασμένος μαθητής είναι αυτός που έχει δουλέψει πάνω σε όλη την ύλη και όχι μόνο στα ΣΟΣ. Μπορεις απλώς ανοίγοντας το τετράδιο μαθητή να βάλεις ασκήσεις που θα βγάλουν τον παπαγάλο νοκ άουτ.



Γιάννης Σ.

Παιδιά, ας μου πει κάποιος ... τι τύπου είναι η συνάρτηση στο 3ο θέμα;
???

evry

Συνάρτηση? ποιός είπε ότι χρειάζεται συνάρτηση?
Είσαι σίγουρος ότι το υποπρόγραμμα επιστρέφει μόνο μια τιμή?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr


LefterisP

Συγχαρητήρια για τον κόπο και την προσπάθεια σας!!!
:) Του χρόνου θέλω να βοηθήσω και γω στην ομάδα. Μου άρεσαν πολύ τα θέματα και δεν διαπίστωσα ασάφειες. Μακάρι και στις Πανελλήνιες να πρόσεχαν τόσο όσο εσείς!  :D
Επειδή το έλυσαν κάποιοι μαθητές, δυσκολεύτηκαν στα 3Β, 4δ και 4στ.
Για να δούμε τι θα πέσει σε 20 μέρες... :o

evry

Αυτές τις μέρες θα βγουν και οι λύσεις υπομονή
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr