Κλάση υποκλάση

Ξεκίνησε από ΣΧΟΙΝΑΣ ΚΩΣΤΑΣ, 24 Φεβ 2020, 02:52:40 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

ΣΧΟΙΝΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

Μπορεί να βοηθήσει Κάποιος
Ποια από τα παρακάτω ζεύγη  είναι κλαση υποκλαση και με ποιον κανόνα τα βρίσκεις
Νόμισμα- ευρω,  Σχημα- Τρίγωνο, Κύκλος-τετραγωνο, Άνδρας- γυναίκα,  Ζώο  -ελέφαντας, ΠΑΟ-Ολυμπιακός  κτλ
Καθηγητής πληροφορικής ΠΕ20

petrosp13

Αν η δεύτερη λέξη έχει νόημα να πεις "είναι ένα..." αυτό που λέει η πρώτη λέξη, τότε μπορεί να θεωρηθεί υποκλάση
Απλά θέλει προσοχή να μην είναι αντικείμενο της κλάσης και όχι υποκλάση
Για παράδειγμα:
Ομάδα-Ποδοσφαιρική ομάδα είναι σωστό ζεύγος
Ομάδα-Ολυμπιακός δεν είναι, γιατί ο Ολυμπιακός είναι ομάδα, αλλά δεν είναι υποκατηγορία της, αλλά αντικείμενο της
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

sarakiniotis

#2
Σε αυτή τη δραστηριότητα 7 Σελίδα 102

Ποια από τα παρακάτω σχηματίζουν έγκυρα ζεύγη υπερκλάσης-υποκλάσης και γιατί;
1. Νόμισμα - Ευρώ
2. Τράπεζα - Λογαριασμός
3. Οργανωτική Μονάδα - Τμήμα
4. Λογαριασμός - Λογαριασμός_23456
5. Άνθρωπος - Πελάτης
6. Φοιτητής - Προπτυχιακός φοιτητής
7. Ήπειρος – Χώρα
8. Δήμος - Συνοικία

Εχω βρει διαφορετικές λύσεις από βοηθητικά βιβλία , απο sites συναδέλφων και απο τις λύσεις του ΙΕΠ.
Μπορεί κάποιος να βοηθήσει ?

Αν δούμε και το Post https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=7998.0
τι στο καλό να καταλάβω ???


sarakiniotis

Παράθεση από: sarakiniotis στις 25 Φεβ 2020, 09:31:50 ΜΜ
Σε αυτή τη δραστηριότητα 7 Σελίδα 102

Ποια από τα παρακάτω σχηματίζουν έγκυρα ζεύγη υπερκλάσης-υποκλάσης και γιατί;
1. Νόμισμα - Ευρώ
2. Τράπεζα - Λογαριασμός
3. Οργανωτική Μονάδα - Τμήμα
4. Λογαριασμός - Λογαριασμός_23456
5. Άνθρωπος - Πελάτης
6. Φοιτητής - Προπτυχιακός φοιτητής
7. Ήπειρος – Χώρα
8. Δήμος - Συνοικία

Εχω βρει διαφορετικές λύσεις από βοηθητικά βιβλία , απο sites συναδέλφων και απο τις λύσεις του ΙΕΠ.
Μπορεί κάποιος να βοηθήσει ?




Αν δούμε και το Post https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=7998.0
τι στο καλό να καταλάβω ???

akalest0s

Αμφιβάλλω αν μπορεί κάποιος να βοηθήσει περισσότερο. Όπως καταλαβαίνεις, το θέμα είναι από εκείνα που τονώνουν τη πίστη μας ("κάνε Θεέ μου μην βάλουν από αυτό.."). Έχει διατυπωθεί το πρόβλημα με τη σχετικότητα των ερωτημάτων του αντικειμενοστρεφούς. Ό,τι πρέπει για πανελλαδικές.  >:D
"Abstraction is not the first stage, but the last stage, in a mathematical development." MK
"I don't want to write about a high level thing, unless I fully understand about a low level thing" DK

fof

Παράθεση από: sarakiniotis στις 25 Φεβ 2020, 09:31:50 ΜΜ
Σε αυτή τη δραστηριότητα 7 Σελίδα 102

Ποια από τα παρακάτω σχηματίζουν έγκυρα ζεύγη υπερκλάσης-υποκλάσης και γιατί;
1. Νόμισμα - Ευρώ
2. Τράπεζα - Λογαριασμός
3. Οργανωτική Μονάδα - Τμήμα
4. Λογαριασμός - Λογαριασμός_23456
5. Άνθρωπος - Πελάτης
6. Φοιτητής - Προπτυχιακός φοιτητής
7. Ήπειρος – Χώρα
8. Δήμος - Συνοικία

Εχω βρει διαφορετικές λύσεις από βοηθητικά βιβλία , απο sites συναδέλφων και απο τις λύσεις του ΙΕΠ.
Μπορεί κάποιος να βοηθήσει ?

Αν δούμε και το Post https://alkisg.mysch.gr/steki/index.php?topic=7998.0
τι στο καλό να καταλάβω ???



Οι λύσεις του βιβλίου στην συγκεκριμένη άσκηση είναι σωστές.
Μελέτη θέλει κατανόηση και προσοχή (απο τους μαθητές εννοώ) γιατί εμείς το 'χουμε!?

akalest0s

Παράθεση από: sarakiniotis στις 25 Φεβ 2020, 09:31:50 ΜΜ
Σε αυτή τη δραστηριότητα 7 Σελίδα 102
@fof
Διάβασα δραστηριότητα 7 και το μυαλό μου πήγε στην Ε7/110.
Αυτά που έγραψα όμως, παραμένουν έγκυρα για το γενικότερο πνεύμα του κεφαλαίου.
Διδασκαλία "Σύγχρονων Προγραμματιστικών Περιβαλλόντων" με απαρχαιωμένες μεθόδους.

Για το αν "το έχουμε", ναι μεν πρέπει ένας καθηγητής να φροντίσει να το 'χει, όπως λες. Αλλά τελευταία στιγμή δεν μαθαίνει κάποιος αντικειμενοστρέφεια, και καταλαβαίνω, χωρίς να συμμερίζομαι, ότι κάποιοι καθηγητές θα το διδάξουν χωρίς να έχουν γράψει οι ίδιοι ούτε 1 γραμμή oop κώδικα. Δεν θα τους κατηγορούσα που περίπου 10 μήνες μετά την σχετική ανακοίνωση (οι 6-7 εντός σχολικής χρονιάς), "δεν το έχουνε".
"Abstraction is not the first stage, but the last stage, in a mathematical development." MK
"I don't want to write about a high level thing, unless I fully understand about a low level thing" DK

fof

Δεν εννοώ αυτό ακριβώς.. προφανως κανένας μας δεν 'το χει' δεδομένης της προχειρότητας που γράφτηκε και ενσωματώθηκε η νέα ύλη. Αυτό που λέω είναι πως γενικα  δεν ειναι καλό να φοβόμαστε και να αναθεματιζουμε το καινούριο και την αλλαγή, ειδικά στον δικό μας κλάδο όπου τα πάντα αλλάζουν και προχωρούν γρήγορα ενώ εμείς είμαστε ακινητοποιημένοι σε ένα σημείο! Προσωπικά είμαι πολύ υπέρ στο να ενσωματωθούν καινούργια πράγματα στο μάθημα μας κι ας 'μην το χουμε' προς το παρόν.  :)

tasos60

Καλησπέρα.
Τελικά τι γινετε με τις κλάσεις τι θα πέρνουμε ως σωστό.
Θεωρώ είναι λίγο ρευστά τα πράματα και ελπίζω να μην πέσει κανένα περίεργο παράδειγμα.
Οπώς και το παράδειγμα ομάδα-ολυμπιακός κάποιος μπορεί να θεωρήσει ότι και ο ολυμπιακός είναι κλάση γιατι υπάρχει η ομάδα η κανονική και η ομάδα των μικρών.

pgrontas

Δεν έχει σημασία αν υπάρχουν ένα ή πολλά.
Ο κανόνας είναι:
Οτιδήποτε αναφέρεται σε κάτι που υπάρχει στον πραγματικό κόσμο είναι αντικείμενο. Οτιδήποτε  είναι αφηρημένο  - μπορεί να θεωρηθεί ως καλούπι - είναι κλάση.
Έτσι ο ολυμπιακός είναι αντικείμενο, το ίδιο και η κανονική και η μικρή ομάδα του ολυμπιακού.

Ή εναλλακτικά η υποκλάση θα έχει κάποιο χαρακτηριστικό/συμπεριφορά που δεν έχει η υπερκλάση (πέρα από τα κοινά), ενώ το αντικείμενο όχι.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

George Eco


Ποια από τα παρακάτω σχηματίζουν έγκυρα ζεύγη υπερκλάσης-υποκλάσης και γιατί;
1. Νόμισμα - Ευρώ
2. Τράπεζα - Λογαριασμός
3. Οργανωτική Μονάδα - Τμήμα
4. Λογαριασμός - Λογαριασμός_23456
5. Άνθρωπος - Πελάτης
6. Φοιτητής - Προπτυχιακός φοιτητής
7. Ήπειρος – Χώρα
8. Δήμος - Συνοικία


Κώστα θα μπορούσες να με ρωτούσες να το αναλύσω παραπάνω και να εξοικονομούσες και χρόνο. Πάμε!

Θα σου μιλήσω προγραμματιστικά κι αναλυτικά, εκ πείρας. Δε συμβουλεύομαι κανένα βιβλίο, λύση, βοήθημα. Κουβέντα κάνουμε.

Φαντάσου τις κλάσεις ως σύνολα.
Οι υποκλάσεις είναι υποσύνολα.

1. Όλα τα Ευρώ είναι νομίσματα. Όλα όμως τα νομίσματα δεν είναι Ευρώ. Έχουμε και δολάρια και στερλίνες κλπ. Εδώ ΕΙΝΑΙ κλάση - υποκλάση.

2. Τράπεζα - Λογαριασμός
Νομίζω πως αυτά δε σχετίζονται. Είναι ένας Λογαςριασμός μια Τράπεζα εννοιολογικά; Ανήκουν σε διαφορετικά σύνολα.

3. Οργανωτική Μονάδα - Τμήμα
Το Τμήμα ενδεχομένως να είναι οργανωτική μονάδα. Οργανωτική μονάδα μπορεί να είναι και μια Πτέρυγα. Όλα τα τμήματα είναι οργανωτικές μονάδες.


4. Λογαριασμός - Λογαριασμός_23456
Πρόκειται για κάση και στιγμιότυπο κλάσης (αντικέιμενο)


5. Άνθρωπος - Πελάτης
Ναι μπορούμε να πούμε πως είναι κλάση - υποκλάση, αν όλοι οι πελάτες μας είναι άνθρωποι (αν δεν έχουμε εταιρίες ως πελάτες ή το Κράτος)
Επίσης μπορείς να πεις στο ίδιο μοντέλο Άνθρωπος - Προμηθευτής, Άνθρωπος - Υπάλληλος κλπ.

6. Φοιτητής - Προπτυχιακός φοιτητής
Προφανές.


7. Ήπειρος – Χώρα
Μια χώρα δεν είναι απαραίτητα κι Ήπειρος. Όχι λοιπόν.

8. Δήμος - Συνοικία
Το ίδιο με το 7.


Λογική:
Αυτό που είναι η υποκλάση, θα πρέπει ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ αυτό που είναι η υπερκλάση.

Παράδειγμα:

Ανταλλακτικό > Εξατμήσεις
Ανταλλακτικό > τακάκια φρένων

Όλες οι εξατμήσεις είναι κι ανταλλακτικά.
Όλα τα ανταλλακτικά δεν είναι όμως μόνο εξατμήσεις.

Μπορεί να βοηθήσει Κάποιος
Ποια από τα παρακάτω ζεύγη  είναι κλαση υποκλαση και με ποιον κανόνα τα βρίσκεις

Νόμισμα- ευρω (Εξαρτάται πως το βλέπεις. Αν το βλέπεις ως το μονόευρο είναι κλάση-αντικείμενο. Αν το βλέπεις Νόμισμα-Ευρώ (όπως αναφέρεται στην ισοτιμία κι άρα έχει διάφορα νομίσματατα του ευρώ από κάτω του) είναι ξεκάθαρα υπερκλάση-υποκλάση.


Σχημα- Τρίγωνο,  Κλάση υποκλάση κανονικά. Όλα τα τρίγωνα είναι σχήματα.

Κύκλος-τετραγωνο, ΟΧΙ
Άνδρας- γυναίκα,   ΟΧΙ

Ζώο  -ελέφαντας, Όλοι οι ελέφαντες είναι ζώα. Ναι γίνεται.
Επίσης γίνεται: Ζώο-θηλαστικό-ελέφαντας

ΠΑΟ-Ολυμπιακός  ΟΧΙ


Βοήθησα;

bagelis

Παράθεση από: George Eco στις 05 Μαρ 2020, 02:08:13 ΜΜ

Ζώο  -ελέφαντας, Όλοι οι ελέφαντες είναι ζώα. Ναι γίνεται.
Επίσης γίνεται: Ζώο-θηλαστικό-ελέφαντας

Σε όλα τα άλλα συμφωνώ, αλλά το συγκεκριμένο παράδειγμα δεν είναι ξεκάθαρο, θα μπορούσε κάλλιστα να είναι κλάση - αντικείμενο, ανάλογα με τις απαιτήσεις της εφαρμογής στην οποία υλοποιείται.
Ευθέως ανάλογο με το νόμισμα - ευρώ.
Για το λόγο αυτό θέλει πολύ μεγάλη προσοχή αυτό το σημείο σε περίπτωση εκφώνησης σε διαγώνισμα/πανελλήνιες.
Μπορεί ο συγγραφέας να έχει κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό του και να του είναι ξεκάθαρο, αλλά μπορεί πολύ εύκολα να εκληφθεί διαφορετικά από τους μαθητές ή τους εκπαιδευτικούς.

Να θέσω ένα πιο "ακραίο" παράδειγμα.
Άνθρωπος - Άνδρας.
Σε πρώτη ανάγνωση είναι ξεκάθαρα κλάση - υποκλάση.
Δεν θα μπορούσε όμως σε μία απλή εφαρμογή να είναι κλάση  και αντικείμενο; Φυσικά θα μπορούσε...
Θέλει πολύ μεγάλη προσοχή....

ilias_s

Παιδιά που υπάρχει μπέρδεμα? Ο τελεστής is_a που αναφέρει το βιβλίο είναι απλός και μπορεί εύκολα να χρημοποιηθεί για να συμπεράνουμε το Χ είναι υποκλάση ή όχι της Ψ υπερκλάσης.

Το παράδειγμα μιλάει για έγκυρα ζεύγη κλάσης-υποκλάσης (χρήση τελεστή is_a)...


bagelis

Το Ευρώ is_a Νόμισμα...

Εκεί, κατά τη γνώμη μου είναι το θέμα.
Είναι θέμα προδιαγραφών της εφαρμογής για το αν κάτι είναι ζεύγος Κλάσης - Αντικειμένου ή Κλάσης - Υποκλάσης.

Το αν θα μπορούσε να είναι κλάση - υποκλάση κάτι,  χωρίς να γνωρίζουμε το πρόγραμμα που επιθυμούμε να αναπτύξουμε, είναι λίγο σχετικό σε ορισμένες περιπτώσεις...
Αυτό προσπαθώ να επισημάνω...

pgrontas

Συμφωνώ ότι χωρίς context ενδεχομένως να υπάρχουν παγίδες.
Όμως το Νόμισμα-Ευρώ δεν είναι μία από αυτές, κατά τη γνώμη μου. Έχει το Ευρώ κάποιο χαρακτηριστικό που δεν έχει οποιοδήποτε νόμισμα; Όχι. Άρα είναι αντικείμενο.
Αντίθετα στο Άνθρωπος-Άνδρας, ο άνδρας έχει επιπλέον τη μέθοδο ΠάειΣτρατό() πχ. Άρα είναι υποκλάση.
Ομοίως και για το Ζώο-Ελέφαντας.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson