Υλη 2016-17

Ξεκίνησε από likoyrgos, 16 Αυγ 2016, 02:03:41 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

user_83

θεωρώ ότι ο χρόνος δεν φτάνει...μου φαίνεται τεράστια η ύλη και με πολλές ασάφιες...
Δεν ξέρω αν πρέπει να κάνω διαγραμματα ροής,
αν πρέπει να κάνω ψευδοκώδικα ή αν πρέπει να κάνω μονο προγράμματα σε pyhton...
επίσης η απορία μου ειναι ότι άλλες χρονιές σε Pascal έκανα ασκήσεις με μέσους όρους , αθροίσματα , ευρεση μεγίστου ελαχίστου (που ζητούνταν στο θέμα Γ και Δ) κ.τ.λ φέτος για αυτά δεν αναφέρει τίποτα το βιβλίο...
Ακόμη ένα ζήτημα είναι η μετατροπή της range σε while κατα χρονιές είχαν βάλει θέμα μετατροπής από μια δομή σε μια άλλη φέτος το διδάσκουμε αυτο ή όχι?
Γενικώς, το βιβλιο έχει ελάχιστα παραδείγματα...Δεν μπορώ να βγάλω άκρη για το τι ακριβώς πρέπει να διδάξω...και ο χρόνος πιέζει πάρα πολύ...

Λάμπρος Μπουκουβάλας

Σχετικά με τα διαγράμματα, έγινε σχετική αναφορά σε προηγούμενα posts του Ευριπίδη.
Σχετικά με την ύλη: όντως ο χρόνος πιέζει, αν συνυπολογίσει κανείς τις χαμένες ώρες και το μειωμένο ενδιαφέρον πολλών μαθητών ΕΠΑΛ για να μάθουν και να ασχοληθούν στο σπίτι τους. Ίσως έπρεπε να είναι εκτός ύλης ορισμένα ακόμη τμήματα του βιβλίου.
Λάμπρος Μπουκουβάλας
MSc - MRes

http://blogs.sch.gr/lambrosbouk

Ο Θουκυδίδης  (που τον διαβάζουν οι ξένοι, αλλά όχι εμείς)  έγραφε: «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αληθείας, και επί τα ετοίμα μάλλον τρέπονται» (Ι, 20, 3). Οι περισσότεροι δηλαδή αναζητούν αβασάνιστα την αλήθεια και στρέφονται σε ό,τι βρίσκουν έτοιμο. Δεν προβληματίζονται...

evry

#32
Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρο από το βιβλίο ότι η μόνη γλώσσα αναπαράστασης αλγορίθμου στο μάθημα είναι η γλώσσα Python, ούτε ψευδογλώσσα ούτε ΔΡ, αφού το 99.999% του κώδικα στο βιβλίο είναι σε Python.
(Αναρωτιέμαι αν στο βιβλίο ήταν όλα σε ψευδογλώσσα και κάπου υπήρχε ένα ιστορικό σημείωμα με παράδειγμα σε Python υπήρχε περίπτωση να ρωτήσει κανείς αν κάνουμε Python?)

Όσον αφορά τις λίγες ασκήσεις που υπάρχουν στο βιβλίο όσοι διαμαρτύρονται έχουν δίκιο. Αυτή τη στιγμή γράφεται το τετράδιο μαθητή. Γίνεται προσπάθεια να είναι έτοιμο τα Χριστούγεννα μαζί με μια λίστα με παροράματα που έχουμε εντοπίσει ως τώρα.
Μέχρι τότε θα συνιστούσα (προσωπική μου άποψη) σε πρώτη φάση να γίνονται ασκήσεις με δομή επανάληψης και επιλογής και λίστες. Εκεί μπορούν να γίνουν ασκήσεις όπως στο μάθημα της ΑΕΠΠ γίνονται με μονοδιάσταστους πίνακες.
Δεν μιλάω για πολύπλοκα ή πολύ δύσκολα πράγματα (κάποιες δραστηριότητες του βιβλίου είναι πράγματι δύσκολες) αλλά για βασικά πράγματα τέτοια ώστε να καταλάβει ο μαθητής τι είναι η λίστα και που χρησιμεύει.
Επίσης μπορούν να γίνουν και κάποιες βασικές ασκήσεις με max, min, sum, μετρητές κλπ στο πνεύμα του παλιού μαθήματος .

Όσον αφορά την ύλη αντιλαμβάνομαι ότι κάποιες έννοιες στα τελευταία κεφάλαια είναι δύσκολο να τις περάσουμε στους μαθητές. Όμως από την άλλη θα πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν είναι δυνατόν μέσα σε 2 χρόνια με δυο 4ωρα μαθήματα να κάνουμε μόνο δομή επιλογής και επανάληψης.
Το νέο μάθημα Προγραμματισμός Υπολογιστών που δεν έχει σχέση με το παλιό μάθημα Δομημένος Προγραμματισμός είναι εντελώς καινούργιο. Ο σημαντικότερος λόγος που δεν έχει σχέση είναι ότι ήδη στην Β οι μαθητές έχουν διδαχθεί τα βασικά του προγραμματισμού με την Python.
Αυτή είναι η διαφορά. Άρα στην Γ θα πρέπει να προχωρήσουν παρακάτω.

Επίσης όσον αφορά τις μετατροπές. Οι μετατροπές δεν είναι αυτοσκοπός. Αποτελούν ασκήσεις με σκοπό να καταλάβουν οι μαθητές πως λειτουργούν οι δυο δομές επανάληψης while/for. Δεν διδάσκουμε μετατροπές μπας και πέσει θέμα αλλά τις δομές επανάληψης. Νομίζω ότι ένα - δυο παραδείγματα αρκούν προς αυτή την κατεύθυνση.

Παρακάτω δίνω και μια απλή μετατροπή του ιδιώματος for ... in range σε while

Το τμήμα κώδικα
Κώδικας: python
s = 0
for i in range(1,10,2) :
   s = s + i
   print s, i


εμφανίζει τα ίδια αποτελέσματα με το παρακάτω τμήμα κώδικα
Κώδικας: python
s = 0
i = 1
while (i < 10) :
   s = s + i
   print s, i
   i = i + 2


Προσοχή!!! Η μεταβλητή i δεν τερματίζει με την ίδια τιμή και στις δυο περιπτώσεις. Στην πρώτη η τελική τιμή της είναι 9 ενώ στη δεύτερη 11.
Αυτό συμβαίνει επειδή η range επιστρέφει μια λίστα κάτι το οποίο θα πρέπει να δείξουμε στους μαθητές με ένα παράδειγμα όπως το παρακάτω:

Κώδικας: python
s = 0
for i in [1, 3, 5, 7, 9] :
   s = s + i
   print s, i


Θα έλεγα πρώτα να τους δείξετε τέτοιες ασκήσεις χωρίς τη range και μετά να βάλετε στο παιχνίδι τη range. Μην το δείτε σαν μετατροπές ισοδύναμων τμημάτων κώδικα γιατί δεν είναι τέτοια και δεν υπάρχει και λόγος.
Θα συνιστούσα ασκήσεις στις οποίες να υπάρχει η εκφώνηση "να εμφανίζουν τις ίδιες τιμές". Και πιο απλό είναι έτσι και βάζεις τους μαθητές να σκεφτούν.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ ΝΕΣΤΟΡΑΣ

Μήπως ξέρει κάποιος να με ενημερώσει από που θα προμηθευτώ τα σχολικά εγχειρίδια ??
Άμεσα επειδή μου έτυχε περίπτωση έκτακτη και δεν γνώριζα ότι έχει αλλάξει η ύλη για το 2016-2017
Επίσης ότι άλλο υλικό βοηθητικό υπάρχει (ασκήσεις κτλ ) Ευπρόσδεκτα

                                       Ευχαριστώ

nefeli

Στη δραστηριότητα 4 στη σελίδα 103 (κεφ. 6) αναφέρεται ο εξής τρόπος δημιουργίας λίστας:
[i**2 for i in range (1,11)]
που (εγώ τουλάχιστον) δεν τον έχω διδάξει. Πιστεύετε ότι η αναφορά του εδώ σημαίνει ότι είναι μέσα στην ύλη τους και άρα πρέπει να τον διδάξουμε;

taxata

Εφόσον το βιβλίο περιέχει μία ενεργή γλώσσα (επιτέλους   :D), νομίζω ότι  είναι καλό να μην την αποστειρώνουμε αλλά όταν η ροή του μαθήματος το επιτρέπει και δίνονται αφορμές να δίνουμε στοιχεία από τις δυνατότητές της. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι τα "διδάσκουμε" και άρα τα απαιτούμε από αυτούς στο σχολείο ή τις εξετάσεις. Πρέπει να περάσουμε και σε αυτούς ότι ο σκοπός του μαθήματος είναι να μάθουν να υλοποιούν αλγορίθμους και η python είναι (καλώς) το εργαλείο τους. Τα ιδιώματά της, List Comprehensions και ότι άλλη ευκολία μας παρέχει όπως πχ λύσεις ταξινόμησης τύπου alist.sort() είναι χρήσιμη γνώση για την αγορά εργασίας (μη ξεχνάμε ότι έχουμε μαθητές Επαγγελματικού Λυκείου και εν δυνάμει αυριανούς προγραμματιστές ή ότι άλλο), αλλά ΔΕΝ πρέπει να είναι αντικείμενο εξέτασης της αποκτηθείσας γνώσης τους.

ΚΑΙ Βέβαια εάν θέλει κάποιος προχωρημένος μαθητής να χρησιμοποιήσει κάτι του τύπου alist.sort() ή αντίστοιχο στις εξετάσεις μπορεί πάντα να το κάνει αφού όμως  φτιάξει πχ μία κλάση με τις μεθόδους της πρώτα.
Τάσος_Χατζηπαπαδόπουλος
Κύριε δεν έχω internet
http://users.sch.gr/chatzipap/

nefeli

Συγγνώμη αλλά δεν κατάλαβα την απάντηση. Είναι κατά τη γνώμη σου στην ύλη ή όχι; Αυτό για ένα πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα σημαίνει κάτι αρκετά συγκεκριμένο. Σημαίνει για παράδειγμα ότι μπορεί να τους δώσουν μια τέτοια γραμμή κώδικα και να τους ζητήσουν τη λίστα που δημιουργεί ή κάποιον πίνακα τιμών.
Υπάρχει διαφορά στο τι μπορεί να προκύψει κατά την ώρα της διδασκαλίας και άρα να γίνει αφορμή συζήτησης και διδασκαλίας -εντός και εκτός εισαγωγικών- και σε αυτά που αναγράφονται στο σχολικό εγχειρίδιο και στις σελίδες που έχουν ορισθεί σαν ύλη.

evry

Ο/η taxata τα λέει πολύ σωστά. Στο μάθημά μας ισχύει ότι ισχύει και στα άλλα μαθήματα. Δεν είναι οι ασκήσεις στην ύλη, αλλά ότι περιλαμβάνεται στη θεωρία. Μερικές δραστηριότητες έχουν και διερευνητικό χαρακτήρα, δηλαδή να ανακαλύψει ο μαθητής κάποια χαρακτηριστικά της γλώσσας στο εργαστήριο. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι στην ύλη.
Στην ύλη είναι ότι έχουν τα σχετικά κεφάλαια. Αυτές τις εντολές επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει ο μαθητής και καμία άλλη. π.χ. δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τα sum, max, min της python γιατί δεν είναι στην ύλη. Αν το κάνει θα πρέπει να τα υλοποιήσει πρώτα.
Σχετικά τώρα με τα list comprehensions προφανώς και δεν είναι στην ύλη, αφού δεν αναφέρονται κάπου στη θεωρία.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

nefeli

Η απάντησή σας είναι σαφής. Δεν είναι στην ύλη επειδή αναφέρεται μεν σε λυμένο παράδειγμα στο βιβλίο, όχι όμως στην θεωρία. Ελπίζω απλώς την ίδια άποψη να έχουν και αυτοί που θα βάλουν τα θέματα στο τέλος. Γιατί έχουν συμβεί πολλά σε θέματα πανελλαδικών...

Γιάννης Αναγνωστάκης

Οι κλασσικοί αλγόριθμοι Ι όπως παρουσιάζονται στο βιβλίο της Β' Λυκείου, όπου περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων ο Μ.Κ.Δ, η σειριακή αναζήτηση και η ταξινόμηση με επιλογή:

α) Πρέπει να διδαχθούν στα παιδιά της Γ' Λυκείου; H πλειοψηφία δεν τα έχει διδαχθεί
β) Αποτελούν μέρος της εξεταστέας ύλης; Υποθέτω πως όχι, αλλά θεωρούνται γνωστά;

polikarpos

Παράθεσηα) Πρέπει να διδαχθούν στα παιδιά της Γ' Λυκείου; H πλειοψηφία δεν τα έχει διδαχθεί
β) Αποτελούν μέρος της εξεταστέας ύλης; Υποθέτω πως όχι, αλλά θεωρούνται γνωστά;
Τα  ίδια σκεπτόμουν κι εγώ.
Κατέληξα ότι θα ξαναδιδάξω στους μαθητές  μου τη σειριακή αναζήτηση και την ταξινόμηση με επιλογή (αμφιβάλλω αν θα τα θυμάται κανείς) ως εισαγωγή στο κεφάλαιο των κλασσικών αλγορίθμων της Γ. Είναι έτσι κι αλλιώς όμορφες ασκήσεις στις λίστες.
www.sepchiou.gr
moodle.sepchiou.gr
museum.sepchiou.gr

likoyrgos

Μήπως θα ήταν καλό ν' αναφέρουμε και που βρισκόμαστε πάνω - κάτω στην ύλη (για να έχουμε ένα μπούσουλα).

ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ ΝΕΣΤΟΡΑΣ

Μπορεί κάποιος να μου στείλει το διδακτικό υλικό για τη σειριακή αναζήτηση κτλ  που υποτίθεται ότι οι μαθητές διδάχτηκαν πέρυσι??

polikarpos

Παράθεση από: likoyrgos στις 29 Δεκ 2016, 11:15:46 ΜΜ
Μήπως θα ήταν καλό ν' αναφέρουμε και που βρισκόμαστε πάνω - κάτω στην ύλη (για να έχουμε ένα μπούσουλα).
Eχουμε κάνει με αυτή τη σειρά κεφ. 3, κεφ 4,7.1-7.2,  8.1 -8.2.
Θεώρησα ότι δεν έχει νόημα να πάμε στα κεφαλαια 5 και 6 αν δεν θυμηθούμε συναρτησεις, συμβολοσειρές και λίστες.
Θα συνεχίσουμε 8.3-8.4 κεφ 5 κεφ 6 κεφ 7 ξανα όλο και κεφ 11
και φουλ επαναλήψεις βέβαια.
www.sepchiou.gr
moodle.sepchiou.gr
museum.sepchiou.gr

Γιάννης Αναγνωστάκης

Σχολικό βιβλίο β λυκείου