Ισοδυναμία ψευδογλώσσας και διαγράμματος ροής

Ξεκίνησε από vtsakan, 11 Οκτ 2012, 08:22:16 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

odysseas

Παράθεση από: gpapargi στις 22 Οκτ 2012, 01:43:13 ΜΜ
Για μένα είναι εντελώς ατυχές το ότι το χρησιμοποιούμε. [...] Μακάρι να μην υπήρχε καθόλου.   

Γιώργο, αν και έχω συναντήσει κι άλλους με αυτήν την άποψη, νομίζω οτι είσαι υπερβολικά αυστηρός με τα διαγράμματα ροής και θα εξηγήσω γιατί. Όταν οι μαθητές κάνουν τα πρώτα τους βήματα στη δομή επιλογής και στη δομή επανάληψης υπάρχουν πολλοί από αυτούς που (ίσως επειδή είναι πιο οπτικοί τύποι) δείχνουν να κατανοούν καλύτερα τη λειτουργία τους μέσα από αυτήν την εναλλακτική διαγραμματική απεικόνιση.

Στη δομή επιλογής το μάτι τους ακολουθεί τα βέλη και καταλαβαίνουν οτι, παρόλο που οι εντολές στον ψευδοκώδικα γράφονται η μια μετά την άλλη, στην πραγματικότητα ανήκουν σε διαφορετικούς "δρόμους" και έτσι δεν εκτελούνται όλες. Παρομοίως, στη δομή επανάληψης βλέπουν το βέλος που γυρίζει πίσω και καταλαβαίνουν γιατί ακριβώς οι εντολές εκτελούνται πολλές φορές αν και γράφονται μόνο μια.

Αυτά πολλές φορές δεν είναι αυτονόητα και έχω συλλάβει τον εαυτό μου πάρα πολλές φορές να καταφεύγει στη διαγραμματική αναπαράσταση για να συμπληρώσω μια εξήγηση ή να αποσαφηνίσω γιατί κάτι λειτουργεί όπως λειτουργεί. Δεν τα λατρεύω, αλλά ως επιπλέον διδακτικό εργαλείο εγώ προσωπικά το θεωρώ πολύτιμο.

vtsakan

Παράθεση από: gpapargi στις 19 Οκτ 2012, 12:06:40 ΜΜ
Εγώ προσωπικά κάνω διαφορετικό διάγραμμα ροής στην εμφωλευμένη και στην ισοδύναμη πολλαπλή. Για μένα κάθε Τέλος_αν του κώδικα πρέπει να φαίνεται ρητά στο ΔΡ σαν σμίξιμο δρόμων. Έτσι στην εμφωλευμένη ενώνω πρώτα τους 2 δρόμους της εσωτερικής Αν (δηλαδή το εσωτερικό τέλος_αν) και μετά αυτό με τον άλλο δρόμο της εξωτερικής Αν. Ενώ στην πολλαπλά τα ενώνω όλα (που είναι πάνω από 2) μαζί.
Δηλαδή στην πολλαπλή και στην αντίστοιχη εμφωλευμένη κάνω διαφορετικά τις συνδέσεις. Δεν καταλήγω στο ίδιο ΔΡ παρά το τι δείχνει να κάνει το βιβλίο στη σελίδα 38.
Επειδή θα ήταν πολύ πιο ξεκάθαρη η κατάσταση για μένα, κοιτάω να έχω ψευδοκώδικα και ΔΡ σε ένα προς ένα σχέση. 

Συγγνώμη για την καθηστερημένη απάντηση.
Σε αυτό που καταλήγω διαβάζοντας τις γνώμες σας είναι πως για να απαντηθεί η ύπαρξη της 1προς1 σχέσης μεταξύ ψευδοκώδικα και διαγράμματος ροής, θα πρέπει να όρισθει ένας τρόπος "κανονικοποίησης" ενός διαγράμματος ροής στον οποίο θα διευκρινίζεται εάν οι αλλαγές που αναφέρονται παραπάνω (gpapargi) συνιστούν ή όχι διαφορετικά διαγράμματα ροής.
Θεωρώ πως είναι θέμα ορισμού που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στο μάθημα της ΑΕΠΠ.

Παράθεση από: odysseas στις 23 Οκτ 2012, 12:49:48 ΠΜ
Γιώργο, αν και έχω συναντήσει κι άλλους με αυτήν την άποψη, νομίζω οτι είσαι υπερβολικά αυστηρός με τα διαγράμματα ροής και θα εξηγήσω γιατί. Όταν οι μαθητές κάνουν τα πρώτα τους βήματα στη δομή επιλογής και στη δομή επανάληψης υπάρχουν πολλοί από αυτούς που (ίσως επειδή είναι πιο οπτικοί τύποι) δείχνουν να κατανοούν καλύτερα τη λειτουργία τους μέσα από αυτήν την εναλλακτική διαγραμματική απεικόνιση.

Στη δομή επιλογής το μάτι τους ακολουθεί τα βέλη και καταλαβαίνουν οτι, παρόλο που οι εντολές στον ψευδοκώδικα γράφονται η μια μετά την άλλη, στην πραγματικότητα ανήκουν σε διαφορετικούς "δρόμους" και έτσι δεν εκτελούνται όλες. Παρομοίως, στη δομή επανάληψης βλέπουν το βέλος που γυρίζει πίσω και καταλαβαίνουν γιατί ακριβώς οι εντολές εκτελούνται πολλές φορές αν και γράφονται μόνο μια.

Αυτά πολλές φορές δεν είναι αυτονόητα και έχω συλλάβει τον εαυτό μου πάρα πολλές φορές να καταφεύγει στη διαγραμματική αναπαράσταση για να συμπληρώσω μια εξήγηση ή να αποσαφηνίσω γιατί κάτι λειτουργεί όπως λειτουργεί. Δεν τα λατρεύω, αλλά ως επιπλέον διδακτικό εργαλείο εγώ προσωπικά το θεωρώ πολύτιμο.

Συμφωνώ πως τα διαγράμματα ροής είναι ένα εκπαιδευτικά χρήσιμο εργαλείο, το οποίο στην αγορά χρησιμοποιήται ακόμα και σήμερα σε γραμμές ελέγχου.
Ένας συνάδερφος μου διδάσκει στους πιο αδύναμους μαθητές τις μετατροπές από ΟΣΟ σε ΓΙΑ, απο ΓΙΑ σε ΑΡΧΗ κτλ. χρησιμοποιώντας τα διαγράμματα ροής ως γέφυρα (ενδιάμεσο στάδιο).

Ευχαριστώ όλους για τις απαντήσεις.
Βασίλης Τσακανίκας
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Υπολογιστών Ε.Μ.Π.

gpapargi

Η αλήθεια είναι ότι τα ΔΡ έχουν φίλους και εχθρούς κι εγώ ανήκω στη δεύτερη κατηγορία  :)
Για να είμαι όσο γίνεται πιο δίκαιος μαζί τους θα αναγνωρίσω τη μόνη περίπτωση που μου φαίνονται χρήσιμα:
Όταν πρωτοαναφέρω εντολές πολλαπλής επιλογής (και ειδικά όταν έχω επικαλυπτόμενες ζώνες στις συνθήκες μου) και ο μαθητής δεν πιάσει με το πρώτο ότι η εντολής μπαίνει μόνο σε ένα δρόμο ακόμα και αν όλες οι συνθήκες είναι αληθείς. Εκεί είναι χρήσιμο να δείξω μέσα από το ΔΡ γραφικά το τι γίνεται. Δηλαδή το χρειάζομαι μόνο και μόνο για να καταλάβει ο μαθητής πως λειτουργεί η πολλαπλή επιλογής.
Μόλις ο μαθητής καταλάβει το τι ακριβώς γίνεται... δε το θέλω άλλο.
Πχ αν αρχίσεις να περιγράψεις τη σκέψη σου αλγοριθμικά με ΔΡ μπορεί να καταλήξεις σε αδόμητο ΔΡ. Μια τέτοια περίπτωση είναι όταν έχεις εντολή επανάληψης με τιμή φρουρό. Σε αυτό το παράδειγμα αν ακολουθήσεις τη σκέψη σου και την περιγράψεις επακριβώς, καταλήγεις σε αδόμητο διάγραμμα.
Γενικά το ΔΡ εμπεριέχει κινδύνους.
Ο ψευδοκώδικας περιέχει κι αυτός το οπτικό στοιχείο: είναι η στοίχιση των εντολών λίγο πιο μέσα. Πχ αν δει κάποιος αλγόριθμο εμφωλευμένων εντολών επανάληψης θα δει ότι είναι πολύ πιο ευανάγνωστος σε μορφή κώδικα παρά σε ΔΡ.