Προγραμμα Σπουδων Πληροφορικης - Γενικό Λύκειο

Ξεκίνησε από tdrivas, 05 Μαΐου 2023, 12:31:11 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

tdrivas

Thanassis Drivas
BSc in Computer Science
MSc in Space Science Applications and Technologies
https://github.com/tdrivas

Foto

#1
ΠαράθεσηΕιδικότερα, με την ολοκλήρωση του Λυκείου όλοι/-ες οι μαθητές/-τριες θα πρέπει να μπορούν:
- να εξηγούν, να ερμηνεύουν και να εφαρμόζουν πρακτικές χρήσης των υπολογιστικών τεχνολογιών για τη δημιουργία, αποθήκευση, οργάνωση και ανάλυση δεδομένων
- να αντιλαμβάνονται και να ερμηνεύουν τον ρόλο των αλγορίθμων στην επίλυση σύνθετων προβλημάτων της σύγχρονης εποχής
- να αναπτύσσουν προγράμματα σε μία τουλάχιστον γλώσσα προγραμματισμού για να επιλύσουν προβλήματα
 - να εφαρμόζουν υπολογιστικές αρχές και πρακτικές για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη προγραμμάτων και ψηφιακών έργων
- να χρησιμοποιούν ποικίλα υπολογιστικά εργαλεία και να δημιουργούν τα δικά τους ψηφιακά τεχνουργήματα
- να χρησιμοποιούν υπολογιστικές και διαδικτυακές  τεχνολογίες με αποτελεσματικό, δημιουργικό, νοηματοδοτούμενο και δεοντολογικά ορθό τρόπο
- να αναπτύσσουν αυτόνομα εξελιγμένες ψηφιακές
δεξιότητες και να χρησιμοποιούν εξειδικευμένα υπολογιστικά συστήματα και εργαλεία
- να εξερευνούν και να σκέφτονται κριτικά για τους
τρόπους με τους οποίους οι ψηφιακές τεχνολογίες και η σύγχρονη κοινωνία αλληλεπιδρούν και εξελίσσονται αμοιβαία.

evry

Ωραία, αφού δεν αναφέρεται συγκεκριμένη γλώσσα προγραμματισμού ο καθένας θα μπορεί να χρησιμοποιεί όποια θέλει. Έλεγα φέτος να δοκιμάσω τη Lua
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Foto

Όπως το βλέπω δεν έχει σημασία η γλώσσα αλλά το αποτέλεσμα, η εκτέλεση. Αυτό σημαίνει ότι από το χαρτί θα πάμε στο pc.

nokotsos

Να ρωτήσω αν αυτό θα επηρεάσει την εξεταστική διαδικασία(αν αναφέρθηκε πουθενά γιατί δεν επεξηγεί πολύ) του μαθήματος (πχ θα εξετάζεται στις ενδοσχολικές το μάθημα) εφόσον ο κάθε καθηγητής επιλέγει δικιά του γλώσσα και το μάθημα γίνεται πιο εργαστηριακό.

evry

Παράθεση από: Foto στις 06 Μαΐου 2023, 10:15:58 ΠΜΌπως το βλέπω δεν έχει σημασία η γλώσσα αλλά το αποτέλεσμα, η εκτέλεση. Αυτό σημαίνει ότι από το χαρτί θα πάμε στο pc.


Αντιθέτως, η γλώσσα έχει τεράστια σημασία. Άλλη υλοποίηση θα κάνεις στον αλγόριθμο του Dijkstra η στον αλγόριθμο της συγχώνευσης στη ΓΛΩΣΣΑ και άλλη στην Python ή την Javascript, γιατί σου παρέχονται άλλες δομές.
Μάλιστα από διδακτικής πλευράς η υλοποίηση πολύπλοκων αλγορίθμων σε γλώσσες πολύ υψηλού επιπεδού θα βοηθήσει πολύ στην κατανόηση των βασικών στοιχείων τους, τους μαθητές, αφαιρώντας το συντακτικό θόρυβο των "παλιών" γλωσσών.
Άλλωστε αυτό το παραμύθι περί ανεξαρτησίας γλώσσας δεν στέκει από την στιγμή που η λεγόμενη "ψευδογλώσσα" δεν είναι παρά μια Pascal στα ελληνικά, άρα δεσμεύεται από τους περιορισμούς αυτής της γλώσσας.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Foto

@every,
Επιμένω στο ότι η σημασία θα πάει στην εκτέλεση, σε pc ή ο,τι άλλο, δηλαδή θα φύγει από το χαρτί.
Εφόσον η εκτέλεση είναι επιτυχής δεν παίζει κανένα ρόλο η επιλογή γλώσσας.
Βεβαίως με την υφιστάμενη γλώσσα πολλά πράγματα γίνονται δύσκολα, οπότε αναγκαστικά δίνονται απλές ασκήσεις, νοητικού επιπέδου Δημοτικού, ένα είδος σπαζοκεφαλιάς, πάνω σε πίνακες με δύο τρεις επαναλήψεις, και ίσως κάποια σύνθετη λογική έκφραση. Μετά είναι ο Τσελεμεντές. .δηλαδή η απομνημόνευση γνωστών αλγορίθμων. Αυτά δεν καλύπτουν τους στόχους που παρατέθηκαν παραπάνω.

Η τελική εξέταση στο μάθημα θα πρέπει να γίνεται με ΣΛ, διότι ο χρόνος για να γράψει κανείς σοβαρό πρόγραμμα είναι πολύ μικρός. Όμως στη διάρκεια του μαθήματος ομαδικές εργασίες με τις παρουσιάσεις τους θα μπορούσαν να κάνουν οι μαθητές, και θα μπορούσαν να δεχτούν και ερωτήσεις. Η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει όλο το πακέτο.



evry

Ο σκοπός ενός μαθήματος θετικών επιστημών που θέλει να αναπτύξει την κριτική σκέψη των μαθητών είναι να "τρέχει" το πρόγραμμα άσχετα πως δημιουργήθηκε και να απαντάνε σε ΣΛ?
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

George Eco

Παράθεση από: Foto στις 07 Μαΐου 2023, 04:28:32 ΜΜ@every,
Επιμένω στο ότι η σημασία θα πάει στην εκτέλεση, σε pc ή ο,τι άλλο, δηλαδή θα φύγει από το χαρτί.
Εφόσον η εκτέλεση είναι επιτυχής δεν παίζει κανένα ρόλο η επιλογή γλώσσας.
Βεβαίως με την υφιστάμενη γλώσσα πολλά πράγματα γίνονται δύσκολα, οπότε αναγκαστικά δίνονται απλές ασκήσεις, νοητικού επιπέδου Δημοτικού, ένα είδος σπαζοκεφαλιάς, πάνω σε πίνακες με δύο τρεις επαναλήψεις, και ίσως κάποια σύνθετη λογική έκφραση. Μετά είναι ο Τσελεμεντές. .δηλαδή η απομνημόνευση γνωστών αλγορίθμων. Αυτά δεν καλύπτουν τους στόχους που παρατέθηκαν παραπάνω.
Η τελική εξέταση στο μάθημα θα πρέπει να γίνεται με ΣΛ , διότι ο χρόνος για να γράψει κανείς σοβαρό πρόγραμμα είναι πολύ μικρός. Όμως στη διάρκεια του μαθήματος ομαδικές εργασίες με τις παρουσιάσεις τους θα μπορούσαν να κάνουν οι μαθητές, και θα μπορούσαν να δεχτούν και ερωτήσεις. Η αξιολόγηση θα περιλαμβάνει όλο το πακέτο.

Μισό λεπτό γιατί μάλλον δε κατάλαβα κάτι. Τα τελευταία τουλάχιστο 10 χρόνια το μάθημα σε επίπεδο Πανελληνίων  δε παπαγαλίζεται. Αυτό που περιγράφεις συνάδελφε, μπορώ να το δω ότι θα ήταν  η τράπεζα θεμάτων. Αν προετοιμαστεί όμως  a la Τσελεμεντέ όπως λες ένας μαθητής για Πανελλήνιες, δε θα γράψει πάνω απο 70% . Γιατί εκεί τα θέματα δε λύνονται a la Τσελεμεντέ.

Φυσικά και δε πρέπει να αντιμετωπίζεται το μάθημα ως παπαγαλίζον. Τώρα πώς αυτό θα επιτευχθεί με τελική εξέταση Σ/Λ με προσπερνά. Δηλαδή ξεκινάς να μας λες πολύ σωστά πως δε πρέπει το μάθημα να εξετάζεται ως τσελεμεντές, και καταλήγεις στο ότι θα πρέπει να εξετάζεται ως τσελεμεντές με μορφή Σ/Λ;

Επίσης "σοβαρό πρόγραμμα" είναι πολύ υποκειμενικός όρος. Τι θέλουμε δηλαδή από το παιδί Γ Λυκείου, να παίρνει απολυτήριο και να προσλαμβάνεται ως Μηχανικός Πληροφορικής; Να επισημάνω την εξέταση της Γ ΕΠΑΛ σε Python2 στο χαρτί και πόσο πετυχημένα το καταφέρνουν;

Τώρα αν μιλάμε για εξετάσεις Μάη σε σχολεία, δε διαφωνώ με πολλά ΣΛ 20, αλλά θεψρ΄ψ πως χρειάζεται κι η αντιστοίχιση, κι η συμπλήρωση κενών καθώς κι η ανάπτυξης. Τελικά όμως συνάδελφε σε τι αναφέρεσαι; Γιατί ειλικρινά στο λέω έχω μπερδευτεί λίγο.




Foto

#9
Φυσική η αντίδραση των @every και George Eco.
Βάσει των νέων στόχων για τον απόφοιτο του λυκείου, αυτό που απλά περιγράφουν είναι πολύ περισσότερο από αυτό που ήταν μέχρι σήμερα.

Το ΣΛ (γενικά τέτοιου είδους εξέταση, όχι ειδικά ΣΛ) μπορεί να εμφανίζεται μέσα από οθόνη εξέτασης σε ένα εργαστήριο με υπολογιστές. Σε είκοσι λεπτά θα απαντήσεις σε 40 ερωτήματα. Δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς, πρέπει να ξέρεις για να απαντήσεις.
Μπορούν όλα τα θέματα να είναι παραμετρικά ώστε βάσει παραμέτρων να οδηγούν πότε στο Α ή στο Β ή στο Γ ή στο Δ. Επίσης σε κάθε μαθητή θα πέφτει άλλη παραλλαγή, και η βαθμολόγηση θα γίνεται άμεσα. Με τρία λάθη κοβεσαι  Ο βαθμός να βγαίνει από την εργασία και εφόσον έχει κανείς επιτυχία στις τελικές εξετάσεις.

Επιτέλους να περάσουμε σε νέα εποχή.

George Eco

Παράθεση από: Foto στις 08 Μαΐου 2023, 08:17:48 ΠΜΦυσική η αντίδραση των @every και George Eco.
Βάσει των νέων στόχων για τον απόφοιτο του λυκείου, αυτό που απλά περιγράφουν είναι πολύ περισσότερο από αυτό που ήταν μέχρι σήμερα.

Το ΣΛ (γενικά τέτοιου είδους εξέταση, όχι ειδικά ΣΛ) μπορεί να εμφανίζεται μέσα από οθόνη εξέτασης σε ένα εργαστήριο με υπολογιστές. Σε είκοσι λεπτά θα απαντήσεις σε 40 ερωτήματα. Δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς, πρέπει να ξέρεις για να απαντήσεις.
Μπορούν όλα τα θέματα να είναι παραμετρικά ώστε βάσει παραμέτρων να οδηγούν πότε στο Α ή στο Β ή στο Γ ή στο Δ. Επίσης σε κάθε μαθητή θα πέφτει άλλη παραλλαγή, και η βαθμολόγηση θα γίνεται άμεσα. Με τρία λάθη κοβεσαι  Ο βαθμός να βγαίνει από την εργασία και εφόσον έχει κανείς επιτυχία στις τελικές εξετάσεις.

Επιτέλους να περάσουμε σε νέα εποχή.


Δεν είναι αντίδραση. Παρακαλώ θερμά μην ερμηνεύουμε όπως θέλουμε μια απάντηση. Απορία ήταν. Κι ακόμα είναι.
Τώρα κατάλαβα λίγο καλύτερα τι λες συνάδελφε. Οκ. Το πρόβλημα είναι το εξής όμως. Δε μας απάντησες αν μιλάς εδώ αποκλειστικά για εξετάσεις για απολυτήριο Γ Λυκείου. Σε αυτή τη περίπτωση με βρίσκεις, αν όχι απόλυτα, πολύ σύμφωνο. 

Αν μιλάμε για Πανελλήνιες, το θέμα αλλάζει όμως. Πώς εξετάζεις αναλυτική και σύνθετη σκέψη που είναι μεταγνωστικές ικανότητες δίχως να ζητήσεις πρόγραμμα; Με 20 Σ/Λ ερωτήσεις ίσως πάμε σε νέα εποχή, αλλά ο στόχος του ΠΣ δεν είναι η νέα εποχή, είναι η καλύτερη εποχή.  23 χρόνια σε "νέα εποχή" με το παλιό βιβλίο πάμε. Με άλλα λόγια, αν δώσεις ΕΤΣΙ Πανελλήνιες, μπορεί να περάσεις ως παπαγάλος μάθημα που σε εισάγει στο προγραμματισμό, δίχως να εξετάζεσαι σε καμία μεταγνωστική ικανότητα, όπως αναλυτική και σύνθετη σκέψη.


Στα Πανεπιστήμια ένας πρωτοετής στους αντίστοιχους κλάδους που χρειάζεται ο προγραμματισμός, καλό θα ήταν να ξέρει να προγραμματίζει. Σε κάποια ΠΣ Πανεπιστημίων προγραμματισμό έχουν στο 1ο εξάμηνο, σε άλλα στο 4ο σε κάποια σε κανένα εξάμηνο. Το θέμα είναι πως ο προγραμματισμός είναι χρήσιμος σε πολλές Επιστήμες, άρα και Σχολές. Οπότε στις Πανελλήνιες η ανάλυση κι η σύνθεση είναι απαραίτητες ικανότητες που θα πρέπει να εξετάζονται. Ναι, με κώδικα. Έτσι πιστεύω. Με το Απολυτήριο βάσει εργασίας μπορείς να εξετάσεις το μεταγνωστικό. Αλλά όχι 100% αμερόληπτα για τις εισαγωγές στη Τριτοβάθμια. Δεν αντιδρώ, γνώμη παραθέτω.

Συμφωνώ πως πρέπει να περάσουμε σε νέα εποχή πάντως. Ένα ένα τα βήματα όμως και προσεκτικά, για να είναι καλή η νέα εποχή κι όχι χειρότερη. 23 χρόνια το μάθημα είναι σχεδόν το ίδιο, έρχεται το νέο ΠΣ και είναι πιστεύω σε πολύ σωστό δρόμο.

Foto

Μια ιδέα βάζω όχι τελική. Το ζήτημα που έθεσες για τις απολυτήριες εξετάσεις είναι σημαντικό.
Ας σταθώ σε μια άποψη, για το διάλογο, όχι ότι την υποστηρίζω γενικότερα, αλλά για διερεύνηση.
Λοιπόν το ζήτημα της αποτύπωσης των ικανοτήτων για την αναλυτική και συνθετική σκέψη όπως φάνηκε πρέπει να το δούμε καλύτερα. Υπάρχει ο μεγάλος χρόνος πριν τις εξετάσεις, και ο μικρός χρόνος στις εξετάσεις. Η ιδέα μου είναι ο μεγάλος χρόνος θα χρειαστεί για την ανάπτυξη προγράμματος, την συ
λλογική προσπάθεια, την εκπόνηση και παρουσίαση της προσπάθειας, και την απάντηση ερωτήσεων από το κοινό (καθηγητές και άλλοι συμμαθητές). Στο μικρό χρόνο τα ερωτήματα που θα απαιτούν ανάγνωση, σκέψη, απάντηση εντός 30  δευτερολέπτων, θα δείχνουν τη γνώση-αντίληψη του εξεταζόμενου, πάνω στη θεωρία.

Δεν υπάρχουν μικρά προγράμματα που να είναι υψηλού επιπέδου για να δείξουν την αναλυτική σκέψη. Για παράδειγμα ένα πρόγραμμα μια επανάληψη που θα μας δείξει τους περιττούς ακέραιους αριθμούς και το άθροισμα τους σε ένα διάστημα αριθμών, που βασίζεται στη χρήση της MOD, και μιας μεταβλητής για τη σούμα, δεν είναι ικανό για να προβάλει την αναλυτική/συνθετική ικανότητα του εξεταζόμενου. Ακόμα και αν το φορτώσεις με τρεις τέσσερις παραγγελίες ακόμα το επίπεδο παραμένει το ίδιο.
Φαντάσου λοιπόν δύο μαθητές να αναλάβουν να φτιάξουν ένα πρόγραμμα γραμμικής ανάλυσης, που θα διαβάζουν δύο σετ αριθμών και θα εμφανίζουν την καλύτερη καμπύλη με ένα ελάχιστο σφάλμα. Δηλαδή να φτιάξουν πρόγραμμα με γνώσεις επιπέδου Λυκείου όχι δημοτικού.
Σίγουρα και άλλοι θα έχουν παρόμοιες και καλύτερες ιδέες, δεν διεκδικώ τα πρωτεία. Η γενική ιδέα είναι ότι με τους νέους σκοπούς που μπήκαν, απαιτούνται αλλαγές, σημαντικές.

George Eco

Παράθεση από: Foto στις 08 Μαΐου 2023, 12:45:46 ΜΜΜια ιδέα βάζω όχι τελική. Το ζήτημα που έθεσες για τις απολυτήριες εξετάσεις είναι σημαντικό.
Ας σταθώ σε μια άποψη, για το διάλογο, όχι ότι την υποστηρίζω γενικότερα, αλλά για διερεύνηση.
Λοιπόν το ζήτημα της αποτύπωσης των ικανοτήτων για την αναλυτική και συνθετική σκέψη όπως φάνηκε πρέπει να το δούμε καλύτερα. Υπάρχει ο μεγάλος χρόνος πριν τις εξετάσεις, και ο μικρός χρόνος στις εξετάσεις. Η ιδέα μου είναι ο μεγάλος χρόνος θα χρειαστεί για την ανάπτυξη προγράμματος, την συ
λλογική προσπάθεια, την εκπόνηση και παρουσίαση της προσπάθειας, και την απάντηση ερωτήσεων από το κοινό (καθηγητές και άλλοι συμμαθητές). Στο μικρό χρόνο τα ερωτήματα που θα απαιτούν ανάγνωση, σκέψη, απάντηση εντός 30  δευτερολέπτων, θα δείχνουν τη γνώση-αντίληψη του εξεταζόμενου, πάνω στη θεωρία.

Δεν υπάρχουν μικρά προγράμματα που να είναι υψηλού επιπέδου για να δείξουν την αναλυτική σκέψη. Για παράδειγμα ένα πρόγραμμα μια επανάληψη που θα μας δείξει τους περιττούς ακέραιους αριθμούς και το άθροισμα τους σε ένα διάστημα αριθμών, που βασίζεται στη χρήση της MOD, και μιας μεταβλητής για τη σούμα, δεν είναι ικανό για να προβάλει την αναλυτική/συνθετική ικανότητα του εξεταζόμενου. Ακόμα και αν το φορτώσεις με τρεις τέσσερις παραγγελίες ακόμα το επίπεδο παραμένει το ίδιο.
Φαντάσου λοιπόν δύο μαθητές να αναλάβουν να φτιάξουν ένα πρόγραμμα γραμμικής ανάλυσης, που θα διαβάζουν δύο σετ αριθμών και θα εμφανίζουν την καλύτερη καμπύλη με ένα ελάχιστο σφάλμα. Δηλαδή να φτιάξουν πρόγραμμα με γνώσεις επιπέδου Λυκείου όχι δημοτικού.
Σίγουρα και άλλοι θα έχουν παρόμοιες και καλύτερες ιδέες, δεν διεκδικώ τα πρωτεία. Η γενική ιδέα είναι ότι με τους νέους σκοπούς που μπήκαν, απαιτούνται αλλαγές, σημαντικές.

Α, πες το συνάδελφε! Για Απολυτήριες μιλάμε; Ναι καλές οι ιδέες που παραθέτεις, δε διαφωνώ καθόλου με ομαδικές εργασίες ή με ομαδοσυνεργατικό project (αν το τραβά το Τμήμα) και μάλιστα και πιο διαθεματικό. Υπάρχουν ιδέες πολλές το θέμα είναι, πως αναλόγως το ΠΣ πράττουμε. Με αυτά που έχουν μάθει τα παιδιά από Δημοτικό μέχρι Β Λυκείου, δε μπορώ να βάλω Απολυτήριες πολύ μακριά από τη τράπεζα θεμάτων.
Μιλώντας όμως θεωρητικά, έστω ότι έρχεται με όλες τις γνώσεις του ένα παιδί από Δημοτικό που διένυσε το νέο ΠΣ. Εκεί μπορούμε να κάνουμε φαντάζομαι πολλά. Μια εργασία ως βιωματική εμπειρία νομίζω είναι και πολύ καλή προσέγγιση. Σε πειραματικά Γυμνάσια τα παιδιά παρεμπιπτόντως κάνουν κανονικά και Pyton. Εγώ πιλοτικά, πρώτη full χρονιά μου σε ιδιώτικό, προσπάθησα με κάποια επιτυχία να εξηγήσω και να δείξω πράγματα σε Python,ακόμα και σε Α Γυμνασίου, ελαφριά πράγματα βέβαια, τα παιδιά πρώτη φορά άκουγαν για προγραμματισμό.
Β Γυμνασίου άλλωστε θυμάμαι εμένα να μαθαίνω qbasic με trial and error και πολύ αντίξοες συνθήκες, δίχως βιβλιογραφία της προκοπής, δίχως internet κλπ. (Είμαι από τη περασμένη χιλιαιτία κι αιώνα).

ΥΓ: 
Συγγνώμη που άργησα να απαντήσω, είχα προσωπικά τρεξίματα, αν και πρόλαβα και είδα την απάντηση.

Καρκαμάνης Γεώργιος

Όταν εφαρμοστεί το νέο πρόγραμμα σπουδών θα είναι ήδη παλιό!!!!