Αποστολέας Θέμα: Πληροφορική και Κριτική Παιδαγωγική  (Αναγνώστηκε 342 φορές)

tasos73

  • Νέος
  • *
  • Μηνύματα: 4
Πληροφορική και Κριτική Παιδαγωγική
« στις: 14 Ιαν 2017, 10:22:07 πμ »
Γεια χαρά συνάδελφοι και καλή χρονιά!
Βρίσκομαι στο 14ο έτος της εκπαιδευτικής μου καριέρας (χα!) και οι παιδαγωγικές μου προσεγγίσεις έχουν αλλάξει ριζικά από αυτές που είχα αρχικά. Σε αυτό συνετέλεσε κυρίως η νέα πολιτικοοικονομική κατάσταση στη χώρα αλλά και το πέρασμά μου στην Α'βάθμια πριν 6-7 χρόνια. Αφενός λοιπόν η ανάγκη να διαμορφώσω τη δουλειά μου σύμφωνα με τα νέα δεδομένα κι αφετέρου η ελευθερία που έχουμε στο Δημοτικό με παρακίνησε τα τελευταία χρόνια να μελετήσω 5-6 βιβλία και δεκάδες άρθρα της Κριτικής Παιδαγωγικής. Πλέον, έχω καταλήξει στο επαρκώς τεκμηριωμένο συμπέρασμα ότι οτιδήποτε πράττουμε στο σχολείο οφείλει να ακολουθεί τις αρχές της παραπάνω θεωρίας. Ειδάλλως, θεωρώ ότι είμαστε εντελώς ανεπαρκείς στο λειτούργημά μας.

Το νήμα αυτό έχει ως στόχο τη συζήτηση για το περιεχόμενο των μαθημάτων πληροφορικής που διδάσκουμε και στις δυο βαθμίδες εκπαίδευσης. Για να βοηθήσω τη συζήτηση θέτω μερικές ερωτήσεις:
1. Είναι το σχολείο πολιτικά ουδέτερο;
2. Τα παιδιά (κι εμείς) διαπαιδαγωγούται μόνο από το σχολείο ή και από την κοινωνία, την οικογένεια, τα ΜΜΕ, το lifestyle, τη βιομηχανία του θεάματος κλπ; Με ποιους τρόπους και με τι κατεύθυνση;
3. Τα μαθήματά μας είναι αμιγώς τεχνοκρατικά; Αφορούν μόνο σε δεξιότητες και τεχνικές γνώσεις ή μπορούν, και πρέπει, να διαμορφώνουν ανθρώπους με συγκεκριμένες αρχές, διαθέσεις και στάσεις ζωής;
4. Μπορεί το περιεχόμενο να προσανατολιστεί σε ομαδικές εργασίες κοινωνικού-πολιτικού περιεχομένου με αντιπαράθεση όλων των απόψεων αλλά και παρέμβαση στην τοπική κοινωνία;
5. Τα ίδια τα μάθήματα πληροφορικής δεν αποτελούν ως γνωστικό αντικείμενο ένα προνομιακό πεδίο διαπαιδαγώγησης στις αρχές της δημοκρατίας, της ισότητας και της δικαιοσύνης με τη διδασκαλία του διαδικτύου, του ΕΛΛΑΚ, των wikis, των χάκερ, της ομότιμης παραγωγής, των κοινών κ.α.;

Προφανώς οι  τρεις τελευταίες ερωτήσεις δεν αφορούν τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Και βέβαια, αν υπάρχουν συνάδελφοι που έχουν μελετήσει τη θεωρία της Κριτικής Παιδαγωγικής, θα χαρώ να ανταλλάξουμε απόψεις και ιδέες σε πρακτικό επίπεδο.

Με εκτίμηση,
Τάσος Αλεξανδράκης