Κατηγορίες ασκήσεων στις δομές επανάληψης

Ξεκίνησε από Λαμπράκης Μανώλης, 18 Νοε 2015, 01:45:42 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Λαμπράκης Μανώλης

Καλησπέρα σε όλους

προσπάθησα να κάνω μία κατηγοριοποίηση των ασκήσεων στις δομές επανάληψης. Προφανώς οι ασκήσεις δεν μπαίνουν σε συγκεκριμένα "καλούπια" και υπάρχουν διάφοροι συνδιασμοί περιπτωσεων που μπορεί να σκεφτεί κάποιος, αλλά θεωρώ υπάρχουν κάποιες κατηγορίες ασκήσεων που σίγουρα πρέπει να τις έχουμε στο μυαλό μας και να τις διδάξουμε. Στο αρχείο υπάρχουν 10 κατηγορίες ασκήσεων - από την δική μου οπτική - που θα μπορούσε κάποιος να ασχοληθεί. Ειδικά αν κάποιος συνάδελφος είναι νέος στο χώρο θα μπορούσε να πάρει κάποιες ιδέες ως στις εναλλακτικές που έχει ως προς ποιες ασκήσεις να διδάξει (εγώ πάντως στα πρώτια χρόνια την είχα αυτή την αγωνία σχετικά με το ποιες κατηγορίες ασκήσεων έπρεπε να διδάξω). Υπάρχουν από τις κλασσικές ασκήσεις μέχρι και κάποιες περισσότερο σύνθετες.

Περιμένω την γνώμη σας, τις προτάσεις σας και τις διορθώσεις σας φυσικά, όλο και κάτι μπορεί να έχει ξεφύγει σε κάποια λύση. Όποιος βρει κάτι χρήσιμο εννοείται μπορεί να το χρησιμοποιήσει

Ευχαριστώ

Λαμπράκης Μανώλης

Καλημέρα σε όλους

κάποιο σχόλιο για τις κατηγορίες ασκήσεων από κάποιον που κατέβασε το αρχείο ?? όλα εντάξει ?? κάποια παρατήρηση ??

ευχαριστώ

Diotima

#2
Μανώλη συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι σίγουρα πρέπει να έχουμε κάποιες κατηγορίες ασκήσεων στο μυαλό μας που πρέπει να διδάξουμε οπωσδήποτε. Η κατηγοριοποίηση που έχεις κάνει στη δομή επανάληψης είναι πολύ ωραία καθώς και η ανάλυση κάθε κατηγορίας. Περίπου την ίδια κατηγοριοποίηση έχω κι εγώ στο μυαλό μου.
Θα πρόσθετα στις ασκήσεις σου 3 ακόμα ασκήσεις:

1. Μία κατηγορία-άσκηση που το ζητούμενο μέγιστο ή ελάχιστο να υπάρχει πολλές φορές μέσα στα δεδομένα και να ζητείται π.χ. πόσες φορές υπάρχει.
Για παράδειγμα την άσκηση 2 των σημειώσεων σου με ζητούμενα:
α) Πόσοι μαθητές είχαν το μεγαλύτερο βαθμό και πόσοι είχαν το μικρότερο βαθμό.
β) Αν θέλαμε να εμφανίσουμε όλα τα ονόματα των παραπάνω μαθητών θα μπορούσαμε; Δικαιολογήστε την απάντηση σας. (Ερώτηση κρίσης για να σκεφτούν οι μαθητές και να συμπεράνουν ότι δε μπορούμε, διότι απαιτείται διατήρηση όλων των δεδομένων στη μνήμη. Με άγνωστο πλήθος δεδομένων δε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πίνακα, ενώ με γνωστό πλήθος δεδομένων μπορούμε να το λύσουμε μόνο με χρήση πίνακα.
Ανάλογο θέμα είχε πέσει το 2014-θέμα Γ, Γ4 ερώτημα. Είχε παιδέψει πολλούς μαθητές που δεν είχαν δει κάτι ανάλογο γιατί ήταν πρόβλημα με Όσο και δε μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν πίνακα).

2. Μία άσκηση, ως ιδανική εφαρμογή της Μέχρις_ότου (αναφέρεται στο βιβλίο μαθητή σελ. 148), όπου το πρόγραμμα ελέγχεται επαναληπτικά από μενού επιλογών όπου διαβάζεται η επιλογή του χρήστη κάθε φορά και σταματά όταν ο χρήστης επιλέξει την έξοδο. (Ανάλογη είναι η άσκηση ΔΕ3, σελ. 78, Τετράδιο μαθητή).
Εδώ πράγματι δεν προτείνεται η Όσο, γιατί θα πρέπει να γράψουμε το μενού δύο φορές (έξω και μέσα στην επανάληψη), ενώ η Μέχρις_ότου είναι ιδανική.

3. Τους τύπους ασκήσεων 4 και 6 εγώ τους διδάσκω μαζί, ως μία κατηγορία, γιατί έχουν το κοινό ότι η επανάληψη ελέγχεται από ένα άθροισμα όπου στη μία περίπτωση πρέπει να υπερβούμε το όριο και στην άλλη ελέγχουμε ώστε να μην υπερβούμε το όριο και τότε μόνο να γίνεται η επαναληπτική διαδικασία, όπως πολύ σωστά διατύπωσες σε αυτές τις ασκήσεις. Είναι καλό νομίζω να τις δουν τα παιδιά συγκριτικά και να διαπιστώσουν την ομοιότητα και τη διαφορά τους (ανάλογη της λογικής του αθροίσματος που πρέπει να υπερβεί το όριο είναι το 3ο θέμα των εσπερινών 2001).
Εδώ θα πρόσθετα μία άσκηση όπου η διαδικασία ελέγχεται από μία μεταβλητή Υπόλοιπο (αντί του αθροίσματος που αυξάνεται), που έχει μία αρχική τιμή και μειώνεται επαναληπτικά, (ανάλογα τα: θέμα 3ο-2007, θέμα Γ-2012). Παρ' όλο που οι ασκήσεις αυτές μπορούν να λυθούν παράλληλα και με άθροισμα (αύξηση) και με υπόλοιπο (μείωση), το ένα ή το άλλο αναλόγως, ταιριάζει καλύτερα στη φυσική διαδικασία που περιγράφει το πρόβλημα ή στον τρόπο σκέψης του μαθητή που το λύνει.

Μπράβο που τους γράφεις τον τύπο του ποσοστού, τα περισσότερα παιδιά δεν το ξέρουνε και όταν ακούνε ποσοστό λένε ή Ώχχχ! ή έχουν στο μυαλό τους το ποσοστό μεταβολής ως γενικό τύπο του ποσοστού, ενώ είναι κάτι πολύ απλό.
Επειδή σε ασκήσεις συναντάμε και τον υπολογισμό του σταθμικού μέσου όρου, όταν οι βαθμοί των μαθημάτων που συμμετέχουν έχουν συντελεστές, τους μαθαίνω και αυτόν τον τύπο:
ΜΟ= (Σ1*Β1+Σ2*Β2+...+Σν*Βν)/(Σ1+Σ2+...Σν), όπου Β1, Β2,..., Βν οι βαθμοί και Σ1, Σ2,..., Σν οι αντίστοιχοι συντελεστές τους (αν Σ1=Σ2=...=Σν=1 προκύπτει ο συνήθης ΜΟ).

Σε ευχαριστούμε πολύ

Γιάννης Αναγνωστάκης

Παράθεση από: Λαμπράκης Μανώλης στις 18 Νοε 2015, 01:45:42 ΜΜ
Καλησπέρα σε όλους

προσπάθησα να κάνω μία κατηγοριοποίηση των ασκήσεων στις δομές επανάληψης. Προφανώς οι ασκήσεις δεν μπαίνουν σε συγκεκριμένα "καλούπια" και υπάρχουν διάφοροι συνδιασμοί περιπτωσεων που μπορεί να σκεφτεί κάποιος, αλλά θεωρώ υπάρχουν κάποιες κατηγορίες ασκήσεων που σίγουρα πρέπει να τις έχουμε στο μυαλό μας και να τις διδάξουμε. Στο αρχείο υπάρχουν 10 κατηγορίες ασκήσεων - από την δική μου οπτική - που θα μπορούσε κάποιος να ασχοληθεί. Ειδικά αν κάποιος συνάδελφος είναι νέος στο χώρο θα μπορούσε να πάρει κάποιες ιδέες ως στις εναλλακτικές που έχει ως προς ποιες ασκήσεις να διδάξει (εγώ πάντως στα πρώτια χρόνια την είχα αυτή την αγωνία σχετικά με το ποιες κατηγορίες ασκήσεων έπρεπε να διδάξω). Υπάρχουν από τις κλασσικές ασκήσεις μέχρι και κάποιες περισσότερο σύνθετες.

Περιμένω την γνώμη σας, τις προτάσεις σας και τις διορθώσεις σας φυσικά, όλο και κάτι μπορεί να έχει ξεφύγει σε κάποια λύση. Όποιος βρει κάτι χρήσιμο εννοείται μπορεί να το χρησιμοποιήσει

Ευχαριστώ

Εξαιρετική δουλειά Μάνο

Rathaniel

Πολύ καλή δουλειά.
Η μόνη παρατήρηση που έχω είναι ότι δεν θέλω να λύνονται ασκήσεις με Αρχή_επανάληψης ,εκτός φυσικά από τον έλεγχο εγκυρότητας.
Οι λόγοι είναι εμπειρικοί και αφορουν στους αρκετούς μαθητές που κάνουν λάθη, καθώς και στην εντολή αυτή καθεαυτή που υποχρεώνει μία επανάληψη.

Πάντως κάνω την ίδια κατηγοριοποίηση και στο σχολείο και σε ιδιαίτερα.
Χρηστίδης Αλέξανδρος,
Μηχανικός Επ/κών και Πλη/κών Συστημάτων,
Msc Στα Προηγμένα Συστήματα Πληροφορικής

Καρκαμάνης Γεώργιος

Συγχαρητήρια Μανώλη για την εξαιρετική δουλεία που έχεις κάνει.

Σίγουρα θα βοηθήσει αρκετούς συναδέλφους η προσπάθεια αυτή.

Λαμπράκης Μανώλης

Σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια, χαίρομαι που έχουμε παρόμοιες ιδέες για το μάθημα

pacita

Ευχαριστούμε πολύ Μανώλη!

Το set σου μας βοήθησε πολύ, ελπίζω να συνεχίσεις τη καλή δουλειά και σαν άνθρωπος και σαν καθηγητής.
Θα προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε το παράδειγμα σου!