Αποστολέας Θέμα: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;  (Αναγνώστηκε 2937 φορές)

Σπύρος Δουκάκης

  • Δεινόσαυρος
  • *****
  • Μηνύματα: 831
  • Έτερος εξ ετέρου σοφός, το τε πάλαι το τε νυν
    • http://sdoukakis.wordpress.com/
Αφήνω τη διδασκαλία των min και max ως τελευταίο κομμάτι στη δομή επιλογής.
Έχω ολοκληρώσει όλες τις εντολές επιλογής και πάω στο min και max για εύρεση του max ας πούμε μεταξύ τριών αριθμών που είναι όλοι διάφοροι μεταξύ τους.
Σκοπός μου είναι:
α) να προσπαθήσουν να το επιλύσουν μόνοι τους και να το κάνουν λανθασμένα ή σωστά με δική τους προσέγγιση και στη συνέχεια 
β) να γενικεύσω την εύρεση.
Δεν έχω εντοπίσει μαθητές/τριες που να το προσεγγίσουν απευθείας με εκχώρηση της πρώτης τιμής στο max και μετά με απλές εντολές επιλογής τους υπόλοιπους αριθμούς. Συνήθως κάνουν πολλαπλή
Αν χ1 > χ2 και χ1 > χ3 τότε μαχ<-χ1
αλλιώς_αν χ2 > χ1 και χ2 > χ3 τότε μαχ <- χ2
αλλιώς μαχ <-χ3
Τέλος_αν

και συζητάμε τους περιορισμούς.

Στη συνέχεια τους διδάσκω τη μέθοδο εύρεσης μαχ βάσει της αρχικής εκχώρησης κ.τ.λ.

Μετά κάνω μία άσκηση με εντοπισμό και χαρακτηριστικού π.χ. ονομα

Τέλος, κάνω την άσκηση ΔΣ9 σελ. 26 για το πόσοι ικανοποιούν κάποιο κριτήριο αφού βρω το max και φεύγω για δομές επανάληψης, αφού έχουν δει και τον μετρητή πλήθους.

Ποιες είναι οι απόψεις σας;

gpapargi

  • Γενικός διαχειριστής
  • *****
  • Μηνύματα: 2428
  • I 'm not young enough to know everything
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #1 στις: 11 Νοέ 2009, 11:25:13 πμ »
Μετά τη δική τους λύση και την άλλη με την αρχική ανάθεση τιμής προσπαθώ να τους εξηγήσω ότι η δεύτερη είναι καλύτερη γιατί γενικεύεται για τυχαίο πλήθος αριθμών.
Πέρα από την κλασσική λύση

Διάβασε α,β,γ
max<-α
Αν β>max τότε
   max<-β
Τέλος_αν
Αν γ>max τότε
   max<-γ
Τέλος_αν


Τους δείχνω και την κάπως πιο στρυφνή:

Διάβασε x
max<-x
********************
Διάβασε x
Αν x> max τότε
   max<-x
Τέλος_αν
********************
Διάβασε x
Αν x> max τότε
   max<-x
Τέλος_αν

To όφελος δεν είναι βέβαια το ότι γλιτώνουμε 2 μεταβλητές. Το όφελος είναι ότι  το τμήμα των εντολών εντός των αστερίσκων επαναλαμβάνεται πανομοιότυπα από εκεί και κάτω και άρα μπορεί να μπει σε εντολή επανάληψης πχ που ότι είναι μέσα της επαναλαμβάνεται συγκεκριμένο αριθμό φορών. Το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος αλγόριθμος είναι δυνατό να γραφτεί σε αυτή τη μορφή είναι αυτό που τον κάνει να γενικεύεται για τυχαίο πλήθος αριθμών.
Με ενδιαφέρει να καταλάβουν γιατί προτιμάμε αλγορίθμους που γενικεύονται για τυχαίο πλήθος στοιχείων, καθώς και ποια ιδιότητα της κωδικοποίησης είναι κρυμμένη πίσω από αυτό. 

Εδώ μπαίνει μια άνω τελεία και η συζήτηση συνεχίζεται στην εύρεση μεγίστου με  εντολές επανάληψης.
Γιώργος Παπαργύρης (gpapargi@hotmail.com)

Σπύρος Δουκάκης

  • Δεινόσαυρος
  • *****
  • Μηνύματα: 831
  • Έτερος εξ ετέρου σοφός, το τε πάλαι το τε νυν
    • http://sdoukakis.wordpress.com/
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #2 στις: 11 Νοέ 2009, 11:37:39 πμ »
Συμφωνώ απόλυτα. Γιώργο το αφήνεις και εσύ τελευταίο θέμα ή το διδάσκεις όταν δουλεύεις την απλή;

ΣΔ

Παναγιώτης Τσιωτάκης

  • Ομάδα Νέου Λυκείου
  • *
  • Μηνύματα: 3119
  • Dracarys
    • Panagiotis Tsiotakis
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #3 στις: 11 Νοέ 2009, 11:49:08 πμ »
Εγώ το κάνω στις εμφωλευμένες και πριν την πολλαπλή (όπως στο βοήθημα) και βάζω άνω τελεία όπως ο Γιώργος...

gpapargi

  • Γενικός διαχειριστής
  • *****
  • Μηνύματα: 2428
  • I 'm not young enough to know everything
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #4 στις: 11 Νοέ 2009, 11:55:33 πμ »
Δε δουλεύω χώρια την απλή Σπύρο. Στην αρχή τις παρουσιάζω όλες. Μαζί τη σύνθετη, την πολλαπλή και την απλή (ως μια υποπρίπτωση της σύνθετης με άδειο το αλλιώς).
Μετά πάω σε ασκήσεις που πρέπει ο ίδιος να επιλέξει τι θα χρησιμοποιήσει από όλα. Έτσι όλες οι ασκήσεις είναι κατά κάποιο τρόπο μεικτές.

Αν τους κάνεις πχ σύνθετη και μετά τους βάλεις ασκήσεις μόνο με σύνθετη τότε ο μη σκεπτόμενος θα πάει κατευθείαν να τη λύσει μόνο με σύνθετη. Δεν έχει τίποα άλλο στο μυαλό του και η σκέψη του πάει κατευθείαν εκεί. Αυτό δε μου λέει κάτι ως προς την ικανότητά του να λύνει ασκήσεις αφού η σκέψη του είναι εστιασμένη.
Για να πω ότι κατάλαβε κάτι θα πρέπει να μπορεί να το επιλέξει ανάμεσα στα υπόλοιπα όπλα που έχει.

Θυμάμαι χαρακτηριστικά κάποτε είχα μια μαθήτρια παπαγαλάκι. Κάθε φορά που έβαζα άσκηση πήγαινε να τη λύσει με βάση αυτό που μόλις είχα πει στην τάξη. Καμία κριτική ικανότητα!!! Αν και την είχαν για καλή ο φυσικός και ο μαθηματικός, η αλήθεια είναι ότι με εμένα βάρεσε σε τοίχο. Αφού είπα στο μαθηματικό την άποψή μου έκανε και αυτός το πείραμα. Το αποτέλεσμα ήταν σοκαριστικό. Με τα δικά του λόγια "Της έβαλα μια άσκηση και μου έλυσε ολόσωστα μια άλλη άσκηση".

Γιώργος Παπαργύρης (gpapargi@hotmail.com)

Νίκος Αδαμόπουλος

  • Γενικός διαχειριστής
  • *****
  • Μηνύματα: 2771
  • Πύργος Ηλείας
    • ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #5 στις: 11 Νοέ 2009, 01:53:10 μμ »
Αν χ1 > χ2 και χ1 > χ3 τότε μαχ<-χ1
αλλιώς_αν χ2 > χ1 και χ2 > χ3 τότε μαχ <- χ2
αλλιώς μαχ <-χ3
Τέλος_αν

... το οποίο έχει ένα ανύποπτο λαθάκι, π.χ. αν χ1=10, χ2=10, χ3=5 ...  ;)

Σπύρος Δουκάκης

  • Δεινόσαυρος
  • *****
  • Μηνύματα: 831
  • Έτερος εξ ετέρου σοφός, το τε πάλαι το τε νυν
    • http://sdoukakis.wordpress.com/
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #6 στις: 11 Νοέ 2009, 04:18:43 μμ »
Αν χ1 > χ2 και χ1 > χ3 τότε μαχ<-χ1
αλλιώς_αν χ2 > χ1 και χ2 > χ3 τότε μαχ <- χ2
αλλιώς μαχ <-χ3
Τέλος_αν

... το οποίο έχει ένα ανύποπτο λαθάκι, π.χ. αν χ1=10, χ2=10, χ3=5 ...  ;)

Δεν πρόσεξες την εκφώνηση!

Παράθεση
Έχω ολοκληρώσει όλες τις εντολές επιλογής και πάω στο min και max για εύρεση του max ας πούμε μεταξύ τριών αριθμών που είναι όλοι διάφοροι μεταξύ τους.

EleniK

  • Δεινόσαυρος
  • *****
  • Μηνύματα: 704
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #7 στις: 11 Νοέ 2009, 08:15:58 μμ »
Εγώ το διδάσκω αφού κάνω την πολλαπλή. Τους κάνω τη σωστή λύση και δίπλα όλες τις λάθος παραλλαγές αναλύοντας τι ειανι λάθος στην κάθε περίπτωση ή ποια μειονεκτήματα έχει π.χ. στην πολλαπλή να ξεχάσει κάποια συνθήκη κλπ.
Ελένη Κοκκίνου
Καθηγήτρια Πληροφορικής, ΠΕ19

Laertis

  • Γενικός διαχειριστής
  • *****
  • Μηνύματα: 1462
  • Δεν αντέχω την (συμ)-πίεσηηη .......
    • ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΘΕΜΑΤΑ ΑΕΠΠ
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #8 στις: 11 Νοέ 2009, 08:30:55 μμ »
Εγώ ακολουθώ λίγο-πολύ το σύστημα του Σπύρου. Αφού τελειώσω με τη δομή επιλογής και αναφέρω όλες τις μορφές, βάζω σαν άσκηση την ΔΣ6 της σελίδας 26 του τετραδίου μαθητή και μια γενικότερη εύρεσης max σε 3 διαφορετικούς αριθμούς. Αφού συζητηθούν οι προτεινόμενες λύσεις και οι αδυναμίες κάποιων πάω και την ΔΣ9 η οποία είναι αρκετά καλή για την εύρεση του max με πολλαπλές εισόδους και άρα ιδανική για το πέρασμα στην επαναλητική δομή.
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

Νίκος Αδαμόπουλος

  • Γενικός διαχειριστής
  • *****
  • Μηνύματα: 2771
  • Πύργος Ηλείας
    • ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #9 στις: 11 Νοέ 2009, 10:29:27 μμ »
Δεν πρόσεξες την εκφώνηση!

Πώς να την προσέξω αφού δεν την διάβασα!;  Τον τελευταίο καιρό δεν προλαβαίνω να πάω ούτε στην τουαλέτα!

Νίκος Αδαμόπουλος

  • Γενικός διαχειριστής
  • *****
  • Μηνύματα: 2771
  • Πύργος Ηλείας
    • ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #10 στις: 12 Νοέ 2009, 11:09:24 πμ »
Μετά τη δική τους λύση και την άλλη με την αρχική ανάθεση τιμής προσπαθώ να τους εξηγήσω ότι η δεύτερη είναι καλύτερη γιατί γενικεύεται για τυχαίο πλήθος αριθμών.
Πέρα από την κλασσική λύση
...

Συμφωνώ απόλυτα, αν και δεν έκανα αυτό με τη μία μεταβλητή αλλά τώρα που το βλέπω θα το εφαρμόζω! 

Εγώ αφού προτείνουν τη δικιά τους (κλασική πλέον) λύση για τους 3 ακέραιους, τους βάζω να σκεφτούν για εύρεση max από 4 αριθμούς. Εκεί με κοιτάνε στραβά γιατί σκέφτονται ότι οι συνθήκες θα πρέπει να είναι ακόμη πιο σύνθετες... Εκεί λοιπόν παίζουμε ένα παιχνίδι, όπου τους λέω προφορικά συνεχώς αριθμούς ζητώντας να μου πουν στο τέλος ποιος ήταν ο μεγαλύτερος. Μετά τους ρωτάω τι έκαναν κάθε φορά που άκουγαν έναν νέο αριθμό; (...) Επίσης, τι χρειαζόταν να θυμούνται κάθε φορά; (...) Χρειαζόταν να θυμούνται όλους τους αριθμούς; (...) Ειδικά για τον 1ο αριθμό που άκουσαν τι έκαναν; (...) Οπότε έρχεται σιγά σιγά μόνη της η λύση, και για τους 3 αριθμούς, και για τους 4,...., αλλά και για τους 2!

Καρκαμάνης Γεώργιος

  • Ομάδα διαγωνισμάτων 2010
  • *
  • Μηνύματα: 1061
Απ: Σε ποιο σημείο της ύλης διδάσκετε τα min και max;
« Απάντηση #11 στις: 14 Νοέ 2009, 11:29:24 μμ »
Εγώ τα διδάσκω μετά το τέλος της απλής  και σύνθετης επιλογής.