Ύλη Α.Ε.Π.Π

Ξεκίνησε από Γιάννης Αναγνωστάκης, 13 Ιουν 2016, 12:38:31 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Γιάννης Αναγνωστάκης

Δημοσιεύω το mail που έστειλα στην mailing list της ΠΕΚΑΠ, για σχόλια και συζήτηση

//////////////////////////////////

Ανοίγω μία συζήτηση για να κουβεντιάσουμε το θέμα της ύλης της Α.Ε.Π.Π

Υπάρχουν κάποιες έννοιες στο μάθημα οι οποίες, κατά την προσωπική μου άποψη και χωρίς να θέλω να αυτο-χαρακτηριστώ ο ειδικότερος των ειδικών, δεν προσφέρουν πολλά πράγματα στα παιδιά, παρά μόνο καταναλώνουν πολύτιμες διδακτικές ώρες.
Αναφέρομαι στην παράγραφο της GOTO (και τις σχετικές ασκήσεις της) όπως επίσης και στη στοίβα χρόνου εκτέλεσης. Υπάρχει πλήθος επιχειρημάτων γιατί αυτές οι ενότητες είναι δευτερεύουσας σημασίας σε σχέση με την υπόλοιπη ύλη.

Κατά την προσωπική μου άποψη, η οποία απηχεί και σε άλλους συναδέλφους, θα μπορούσαν οι δύο αυτές ενότητες να αφαιρεθούν

Ένα άλλο, σημαντικότερο για μένα θέμα, είναι ο τρόπος εξέτασης της θεωρίας της ΑΕΠΠ. Μετά τις πρόσφατες προσθαφαιρέσεις στην ύλης, ο όγκος της θεωρίας μεγάλωσε αρκετά. Τα παιδιά καλούνται να μάθουν 45 περίπου καθαρές σελίδες θεωρίας, εκ των οποίων θα τους ζητηθούν ερωτήσεις συνολικής έκτασης 10 γραμμών maximum και θα τους δώσουν 12 μονάδες maximum.

Μήπως αυτό είναι λίγο ανορθόδοξο; Μπορεί η θεωρία να μην ζητείται σε επίπεδο αποστήθισης (αλλά να επιτρέπεται ο μαθητής να διατυπώσει την απάντηση με δικά του λόγια) αλλά εδώ υπάρχουν δύο πολύ σημαντικές παράμετροι

- Τα παιδιά , στην πλειοψηφία τους, δεν έχουν την δυνατότητα να επαναδιατυπώσουν το νόημα ενός κειμένου σωστά με δικά τους λόγια (αυτό βέβαια είναι άλλης ειδικότητας ευαγγέλιο)

- Ο χρόνος που χρειάζεται να επενδύσουν για να "παπαγαλίσουν" (γιατί εκεί καταλήγουν τελικά όσοι αποφασίσουν να διαβάσουν την θεωρία) είναι πολύ μεγάλος και σίγουρα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τα παιδιά στην επίλυση ασκήσεων και στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης μπλα μπλα

Για να μην μακρυγορώ άλλο, θεωρώ ότι θα μπορούσε να τεθεί μία πρόταση προς τους αρμόδιους φορείς (υποθέτω ΙΕΠ) , ώστε να εκδοθεί μία οδηγία που ουσιαστικά να απαγορεύει τις ερωτήσεις ανάπτυξης στο μάθημα μας άλλα η θεωρία να εξετάζεται μέσω άλλων τρόπων, όπως ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις κλειστού τύπου (που η απάντηση θα περιορίζεται σε 3-4 λέξεις κτλ, όπως π.χ ήταν τα θέματα του 2015). Και αυτό πλέον να είναι επίσημο και όχι εικασία για το τι θα σκεφτεί να βάλει η κάθε επιτροπή.

Κάτι παρόμοιο γίνεται και στην Φυσική. Σίγουρα, η αφαίρεση της οποιαδήποτε παπαγαλίας είναι , από πολλές πλευρές (πιστεύω δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω επί τούτου), κάτι πολύ πολύ θετικό για το μάθημα μας

pgrontas

Κάνεις πολύ καλά που ανοίγεις τέτοια συζήτηση, αν και δεν συμφωνώ με πολλά από όσα προτείνεις.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την αναμόρφωση της ύλης της ΑΕΠΠ, είναι, κατά τη γνώμη μου, ότι δεν έχει διακριτό ρόλο ακόμα το μάθημα της Β Λυκείου. Δηλαδή θα ήθελα εκεί να είναι σαφώς μικρότερη η ύλη, και να υπάρχει ένας βασικός στόχος: η απλή εισαγωγή στις δομές των αλγορίθμων. Δηλαδή τα παιδιά να έχουν κατακτήσει απλές δομές επιλογής και επανάληψης. Εκεί έχει θέση και η GOTO και τα διαγράμματα ροής, όχι καθεαυτές, αλλά ως μέσα για την καλύτερη κατανόηση της ροής του αλγορίθμου. Το υλικό της τράπεζας θεμάτων ( :police:) υποστήριζε κάτι τέτοιο αλλά όχι το βιβλίο (ούτε και το πρόγραμμα σπουδών). 

Δυστυχώς λοιπόν δεν υπάρχει κάτι τέτοιο και αναγκαζόμαστε να αντιμετωπίζουμε μία τρίτη λυκείου που όλα και τίποτα δεν είναι γνωστά. Φυσικά φταίει και σε πολύ μεγάλο βαθμό το μονόωρο. Αυτό που λέω όμως είναι ότι αν γίνει δίωρο, δεν πρέπει να τρέξουμε στις δομές δεδομένων και στις ταξινομήσεις αλλά να επιμείνουμε στα βασικά.

Σε ότι αφορά τα θέμα της εξέτασης της θεωρίας που θέτεις, δεν διαφωνώ ούτε με την ύπαρξη της ούτε με τις ερωτήσεις ανάπτυξης.
Για το πρώτο, γενικά μιλώντας είναι ένας τρόπος να δωθεί context στις ασκήσεις, να τονίσουμε ότι δεν ξαναανακαλύπτουμε τον τροχό, οπότε υπάρχει αξία. Επιπλέον είναι ένας τρόπος να εξασκηθούν οι μαθητές στο "να επαναδιατυπώσουν το νόημα ενός κειμένου σωστά με δικά τους λόγια", που όπως λες δεν συμβαίνει, αλλά είναι επιθυμητό.

Για τον τρόπο εξετάσής τής, προσωπικά προτιμώ ερωτήσεις ανάπτυξης από ΣΛ (τα οποία αντιγράφονται πανεύκολα, όπως έχουμε διαπιστώσει τόσα χρόνο και που όπως έχει ειπωθεί σωστά βοηθούν μόνο στη διόρθωση).  Σίγουρα όχι μόνο ερωτήσεις ανάπτυξης αλλά κάποιες μονάδες (6-10) πρέπει να δίνονται σε αυτές. Μία καλή παραλλαγή θα ήταν ΣΛ με σύντομη αιτιολόγηση, συνοδευόμενα φυσικά και από άλλα είδη ερωτήσεων που βλέπουμε στο θεμα Α.

Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

pvs

Παράθεση από: pgrontas στις 13 Ιουν 2016, 05:40:47 ΜΜ
Κάνεις πολύ καλά που ανοίγεις τέτοια συζήτηση, αν και δεν συμφωνώ με πολλά από όσα προτείνεις.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την αναμόρφωση της ύλης της ΑΕΠΠ, είναι, κατά τη γνώμη μου, ότι δεν έχει διακριτό ρόλο ακόμα το μάθημα της Β Λυκείου. Δηλαδή θα ήθελα εκεί να είναι σαφώς μικρότερη η ύλη, και να υπάρχει ένας βασικός στόχος: η απλή εισαγωγή στις δομές των αλγορίθμων. Δηλαδή τα παιδιά να έχουν κατακτήσει απλές δομές επιλογής και επανάληψης. Εκεί έχει θέση και η GOTO και τα διαγράμματα ροής, όχι καθεαυτές, αλλά ως μέσα για την καλύτερη κατανόηση της ροής του αλγορίθμου. Το υλικό της τράπεζας θεμάτων ( :police:) υποστήριζε κάτι τέτοιο αλλά όχι το βιβλίο (ούτε και το πρόγραμμα σπουδών). 

Δυστυχώς λοιπόν δεν υπάρχει κάτι τέτοιο και αναγκαζόμαστε να αντιμετωπίζουμε μία τρίτη λυκείου που όλα και τίποτα δεν είναι γνωστά. Φυσικά φταίει και σε πολύ μεγάλο βαθμό το μονόωρο. Αυτό που λέω όμως είναι ότι αν γίνει δίωρο, δεν πρέπει να τρέξουμε στις δομές δεδομένων και στις ταξινομήσεις αλλά να επιμείνουμε στα βασικά.

Σε ότι αφορά τα θέμα της εξέτασης της θεωρίας που θέτεις, δεν διαφωνώ ούτε με την ύπαρξη της ούτε με τις ερωτήσεις ανάπτυξης.
Για το πρώτο, γενικά μιλώντας είναι ένας τρόπος να δωθεί context στις ασκήσεις, να τονίσουμε ότι δεν ξαναανακαλύπτουμε τον τροχό, οπότε υπάρχει αξία. Επιπλέον είναι ένας τρόπος να εξασκηθούν οι μαθητές στο "να επαναδιατυπώσουν το νόημα ενός κειμένου σωστά με δικά τους λόγια", που όπως λες δεν συμβαίνει, αλλά είναι επιθυμητό.

Για τον τρόπο εξετάσής τής, προσωπικά προτιμώ ερωτήσεις ανάπτυξης από ΣΛ (τα οποία αντιγράφονται πανεύκολα, όπως έχουμε διαπιστώσει τόσα χρόνο και που όπως έχει ειπωθεί σωστά βοηθούν μόνο στη διόρθωση).  Σίγουρα όχι μόνο ερωτήσεις ανάπτυξης αλλά κάποιες μονάδες (6-10) πρέπει να δίνονται σε αυτές. Μία καλή παραλλαγή θα ήταν ΣΛ με σύντομη αιτιολόγηση, συνοδευόμενα φυσικά και από άλλα είδη ερωτήσεων που βλέπουμε στο θεμα Α.
Δυστυχώς το μάθημα της Β' Λυκείου με αυτή του τη μορφή δεν προσφέρει σχεδόν τίποτα. Ουσιαστικά γίνεται ένα γρήγορο πέρασμα της ύλης (μέχρι πίνακες) με κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα καθώς στην Γ' είμαστε πάλι αναγκασμένοι να ξεκινήσουμε από την αρχή. Αν θέλουν να αποκτήσει οντότητα ως μάθημα θα πρέπει η ύλη να φτάνει το πολύ μέχρι τη δομή επανάληψης ΓΙΑ...ΑΠΟ...ΜΕΧΡΙ και να γίνεται σαφές ότι στη Γ' η διδασκαλία πρέπει να ξεκινάει από εκεί καθώς όλα τα προηγούμενα θα θεωρούνται δεδομένα.   

Γιάννης Αναγνωστάκης

Καλό θα ήταν να διατυπώνονταν οι απόψεις και άλλων συναδέλφων

Προς prgontas: Περιμένω (ευελπιστώ) και άλλων στο διάλογο, πριν απαντήσω στην τοποθέτηση σου

akalest0s

#4
.
"Abstraction is not the first stage, but the last stage, in a mathematical development." MK
"I don't want to write about a high level thing, unless I fully understand about a low level thing" DK

Καρκαμάνης Γεώργιος

Και στα δύο μαθήματα (ΑΕΠΠ Γ Λυκειου και Επιστήμη Υπολογιστών Β Λυκείου) πρέπει να οριοθετηθεί εκ νέου η ύλη όπως επίσης να επαναπροσδιοριστουν οι στόχοι του κάθε μαθήματος.

Στο μάθημα της Β Λυκείου πρέπει η ύλη να είναι μικρής έκτασης και ουσιώδης. Πολλοί συνάδελφοι προσπαθούν να διδάξουν ότι έχει μέσα το βιβλίο με αρνητικά αποτελέσματα και όπως αναφέρθηκε πιο πάνω χωρίς αντίκρυσμα στη Γ Λυκείου. Επίσης το χειρότερο είναι ότι αποτρέπουν τα παιδιά από τον προγραμματισμό αφήνοντας σε αυτά κακές αναμνήσεις. Γιατί τρέχοντας να προλάβεις (την ύλη; ) στη Β λυκείου κάνεις ένα ακαταλαβίστικο μάθημα στους μαθητές οι οποίοι δυστυχώς απογοητεύονται και δεν μπορούν να αποδώσουν.
Η ύλη νομίζω πως θα πρέπει να φτάνει μετά βίας στη δομή επανάληψης και μάλιστα παρουσιάζοντας όχι όλες τις εντολές επανάληψης.

Στην ΑΕΠΠ της Γ Λυκείου,  μέσα στο βιβλίο έχουμε ως ύλη ολόκληρο σχεδόν το βιβλίο  της Β Λυκείου συν τα επιπλέον που γνωρίζεται.
Κανονικά θα πρέπει να γραφεί καινούργιο βιβλίο για τη Γ Λυκείου που να ξεκινάει από εκεί που τερματίζει η ύλη της Β Λυκείου, δηλαδή να αρχίζει απο τη δομή επανάληψης.


μαρθα

μπορει καπιος να με βοηθησει πως μπορω να βρω τις λυσεις από τα φιλαδια του ηλεκτρονικου βοηθηματος

gthal

Ποια είναι τα "φιλαδια του ηλεκτρονικου βοηθηματος" που λέτε;
Φιλικά,
Γιώργος Θαλασσινός

Vangelis

Το μάθημα ΑΕΠΠ έχει κλείσει τον κύκλο του και θα πρέπει να αντικατασταθεί.

ilias_s

Παράθεση από: Vangelis στις 01 Μαρ 2018, 06:12:31 ΜΜ
Το μάθημα ΑΕΠΠ έχει κλείσει τον κύκλο του και θα πρέπει να αντικατασταθεί.

Να προσθέσω πως τον κύκλο του τον έχει κλείσει εδώ και χρόνια!!!

Δεν έχω καταλάβει γιατί εδώ και τόσα χρόνια έχουμε την ΓΛΩΣΣΑ την ώρα που υπάρχουν άλλες εναλλακτικές... ειδικά όταν είναι τόσο διαδεδομένη πλέον η python η οποία έχει απλό συντακτικό και πολλές δυνατότητες. Ιδανική και για την εκπαίδευση αποδεδειγμένα, αφού στο εξωτερικό την διδάσκουν σε μαθητές κάτω και των 16 ετών!!!

pvs

Το μάθημα της ΑΕΠΠ αν εμπλουτιστεί η ύλη του και γίνει αλυσίδα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου θεωρώ ότι έχει μέλλον. Πχ στην Α μπορεί να διδάσκεται μέχρι και η δομή επιλογής και το κεφάλαιο 6ο. Στη Β Λυκείου αν το μάθημα γίνει δίωρο μπορεί να καλύψει μέχρι και μονοδιάστατους πίνακες. Στη Γ Λυκείου δισδιαστατοι και υποπρογραμματα με την προσθήκη αλγορίθμων ταξινόμησης. Το ζήτημα όμως είναι να γίνει κατανοητό σε παιδιά και γονείς ότι η αεππ θα είναι σαν τα μαθηματικά, δηλαδή για να μπορείς να ανταπεξέλθεις στη Γ πρέπει να έχεις κατανοήσει τα προηγούμενα. Τέλος πρέπει να αφορά  σχολές  Πληροφορικής και να σταματήσουν να μας "παντρεύουν" με το ΑΟΘ.

DimisLz

Καλησπέρα παιδια
Από τις ταξινομήσεις στην ύλη 2019-2020 είναι μόνο η φυσαλίδα;

George Eco

#12
Από την ύλη τι σου προκύπτει;

DimisLz

Η ύλη που περιγράφεται, έχει την φυσαλίδα και απλά αναφέρει και τις άλλες δύο. Άρα είναι ή όχι; :o