Λάθη που εντοπίζονται στα γραπτά, στο θέμα 3

Ξεκίνησε από Sergio, 01 Ιουν 2006, 09:27:20 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Sergio

Συνάδελφοι βαθμολογητές,

καταγράψτε ΤΩΡΑ και δημοσιεύστε σε αυτό το θέμα τα λάθη που βλέπετε στα γραπτά των μαθητών.

Είναι η κρίσιμη περίοδος και πρέπει να εκμεταλευτούμε την ευκαιρία που μας δίνεται να εντοπίσουμε τα σημεία που αποκαλύπτει η φετινή εξεταστική διαδικασία ώστε να μάθουμε ΤΙ πρέπει να κάνουμε καλύτερα από τη νέα σχολική χρονιά.
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

vasiko

Ένα λάθος που φαίενται να έχουν κάνει αρκετοί μαθητές είναι να έχουν λύσει την άσκηση χωρίς χρήση συνάρτησης. Δεν ξέρω που οφείλεται αυτό πάντως είναι λάθος που επαναλαμβάνεται αρκετά συχνά.

xristak

Παράθεση από: vasiko στις 02 Ιουν 2006, 05:29:34 ΜΜ
Ένα λάθος που φαίενται να έχουν κάνει αρκετοί μαθητές είναι να έχουν λύσει την άσκηση χωρίς χρήση συνάρτησης. Δεν ξέρω που οφείλεται αυτό πάντως είναι λάθος που επαναλαμβάνεται αρκετά συχνά.

...2 μαθήτριές μου που υπέπεσαν σε αυτό το λάθος ( ; ). Μετά από συζήτηση κατάλαβα οτι έκαναν τα εξής:
1ο ΒΗΜΑ: έτρεμαν καθ'όλη τη διάρκεια της εξέτασης (αχχχ αυτό το άγχος)
2ο ΒΗΜΑ: διάβασαν την εκφώνηση
3ο ΒΗΜΑ: την κατανόησαν αμέσως (σε επίπεδο επίλυσης προβλήματος)
4ο ΒΗΜΑ: την έλυσαν στο πρόχειρο
5ο ΒΗΜΑ: την πέρασαν στο καθαρό
...αλλά δεν ΠΡΟΣΕΞΑΝ οτι η εκφώνηση απαιτούσε τη χρήση ΥΠΟΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.

Κρίνοντας από το υψηλό γνωστικό τους επίπεδο θα έλεγα οτι μάλλον το άγχος τους οδήγησε σε αυτή την παράλειψη. Δυστυχώς το άγχος των μαθητών μας είναι ιδιαίτερα υψηλό αυτές τις στιγμές και πολλές φορές "νεκρώνει τα εγκεφαλικά τους κύτταρα".

Το θέμα όμως θα μπορούσε να διατυπωθεί διαφορετικά
  i) να κατασκευάσετε ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ που κλπ
  ii) να κλπ με χρήση της συνάρτησης που έχετε κατασκευάσει στο βήμα (i)

...αν η επιτροπή ήθελε να εξετάσει τη γνώση ΣΥΝΤΑΞΗΣ και ΚΛΗΣΗΣ μιας συνάρτησης.

PS.
ΣΑΦΕΣ θέμα δεν είναι αυτό που εμείς κρίνουμε οτι είναι διατυπωμένο "καθαρά" αλλά αυτό που δεν δημιουργεί παρανοήσεις στους μαθητές μας.

SuperTz

Μαθητής μου με ιδιαίτερα αναλυτικό τρόπο σκέψης, διάβασε το "συνάρτηση" και έψαχνε να κατασκευάσει συνάρτηση με τη μαθηματική έννοια (έκαψαν κόσμο αυτά τα μαθηματικά...) η οποία υπολόγιζε (λίγο ανορθόδοξα) τον αριθμό των επιτηρητών μέσω του αριθμού των διατιθέμενων αιθουσών και μέσω αυτού τις θέσεις που έχουν διατεθεί ή κάπως έτσι....
Αποτέλεσμα: να χάνει και τις 8 μονάδες  για τον τερματισμό και λογικά τις μισές από τις 12 επειδή δεν έκανε χρήση συνάρτησης...
Τα έχασα όταν μου το είπε..

Vangelis

xristak 
η εκφώνηση του θέματος ήταν μια χαρά.  Αν εξαιρέσει κάποιος ότι θα έπρεπε αν υπολογίζεται και ο συνολικός αριθμός των επιτηρητών έτσι ώστε αν "σπάνε" λίγο οι μονάδες. ΄
Δεν είναι δυνατόν να ζητείται πρώτα η συνάρτηση και στη συνέχεια να ζητείται το πρόγραμμα μην τυχόν και δεν το καταλάβουν οι μαθητές.   Νε την ίδιοα λογικήη επιτροπή θα έπρεπε αν προσθέσει στο τέλος της εκφώνησης "ΠΡΟΣΟΧΗ ΠΡΟΣΟΧΗ μην ξεχάσετε τη συνάρτηση".
Τέλος πάντων με σωστό αλγόριθμο χωρις χρήση  συνάρτησης ο μαθητής παίρνει 15/20  (δηλαδή χάνει 5 μονάδες)

Για τν άλλο το μαθητή που έψαχνε την κατασκευή μαθηματικής συνάρτησης δεν έχω κανένα σχόλιο ο μαθητής μπερδεύτηκε.

xaidi

Στο ίδιο ακριβώς σφάλμα έπεσαν και αρκετά από τα δικά μου παιδιά. Και κυρίως ισχυροί και διαβασμένοι μαθητές.
Από τη μία πλευρά σκέφτομαι πως η χρήση της λέξης συνάρτηση σε μάθημα προγραμματισμού δεν μπορεί να σε οδηγεί στη σκέψη για δημιουργία μαθηματικής συνάρτησης αλλά μετά από τον αριθμό των μαθητών μου που παρερμήνευσαν την έννοια δεν ξέρω… σίγουρα δεν το περίμενα. Ίσως όμως επειδή αναφερόμαστε σε μαθητές με πολύ άγχος έπρεπε να υπάρχει και η λέξη υποπρόγραμμα.
Ευχαριστώ,

gpapargi

Ταυτίζομαι με την άποψη του Βαγγέλη. Μπερδέυτηκαν. Δε φταίνε τα μαθηματικά για αυτό.

Δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα αν κάποιος θέλει να βλέπει τη συνάρτηση της ΑΕΠΠ που παίρνει ορίσματα αριθμούς και επιστρέφει αριθμό, σα μαθηματική συνάρτηση. Μαθηματική συνάρτηση είναι. Της δίνεις σαν όρισμα τη χωρητικότητα της αίθουσας και σου επιστρέφει το πλήθος των επιτηρητών. Όπως ακριβώς και στη συνάρτηση απόλυτης τιμής της δίνεις όρισμα αριθμό και σου επιστρέφει την απόλυτη τιμή του. Συγκεκριμένα στο θέμα 3 είναι μια συνάρτηση με πεδίο ορισμού το σύνολο των θετικών ακεραίων και τύπο που δίνεται από 3 κλάδους που ο καθένας είναι σταθερή συνάρτηση.

Ορίστε και ο τύπος:

          1           Αν x<=15
f(x) =  2           Aν 16 <= x <= 23
          3           Aν x>23

Όπου x χωρητικότητα της αίθουσας και f το πλήθος των επιτηρητών.

Θέλω να πω με αυτά ότι δε λένε άλλα τα μαθηματικά και άλλα η ΑΕΠΠ. Τα παιδιά αν καταλαβαίνω καλά πήγαν να βρούν κάποιο αλγευρικό τύπο χωρίς κλάδους ή κάτι τέτοιο. Δεν δίνονται όμως δεδομένα. Σίγουρα αυτό που πήγαν να υπολογίσουν δεν έχει κανένα νόημα.
Αν είναι εφικτό ας ρωτηθούν οι μαθητές τι ακριβώς κατάλαβαν για να το σχολιάσουμε.

Για μένα πάντως απλώς μπερδεύτηκαν.

SuperTz

#7
Παράθεση από: gpapargi στις 06 Ιουν 2006, 11:27:47 ΠΜ
Ταυτίζομαι με την άποψη του Βαγγέλη. Μπερδέυτηκαν. Δε φταίνε τα μαθηματικά για αυτό.

Αν είναι εφικτό ας ρωτηθούν οι μαθητές τι ακριβώς κατάλαβαν για να το σχολιάσουμε.

Για μένα πάντως απλώς μπερδεύτηκαν.

Προφανώς μπερδεύτηκαν. Υπήρξε μεγάλη πίεση από τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης, (για την οποία δε φταίνει ούτα τα μαθηματικά ούτε οι μαθητές, αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα..) και χωρίς να υπάρχει ούτε σοβαρός λόγος ούτε πρόβλημα στη διατύπωση, δεν έκαναν χρήση υποπρογράμματος. Και μάλιστα σε μία χρονιά που περιμέναμε όσο ποτέ θέμα με υποπρογράμματα.

Δε μπαίνει σε κάποια λογική ή δεν υπάρχει αν θέλετε κάποια λογική εξήγηση στο ερώτημα γιατί μπερδεύτηκαν, αφού μετά την εξέταση, αναγνώριζαν άμεσα το λάθος που έκαναν, χωρίς να ρίχνουν ευθύνες σε διατυπώσεις κ.λ.π. Μόνο την εξεταστική τους απειρία μπορώ να παρουσιάσω ως άλλοθι, γιατί μην ξεχνάμε ότι είναι η πρώτη γενιά που δοκιμάζεται πανελλαδικά απ'ευθείας στην Τρίτη Λυκείου

Neo

Έτσι, είχα και εγώ δύο μαθητές που ΔΕΝ είδαν ότι ζητούσε συνάρτηση και ορισμένους που "μετέφρασαν" τον όρο συνάρτηση όχι σαν υποπρόγραμμα αλλά σαν μαθηματική σχέση.
Και φυσικά από τους καλούς έτσι ;
Επιπολαιότης νεολαίας ;
Μανώλης
Σταματάκης Μανώλης

Vangelis

Γενικά με την βαθμολόγηση του 3ου θέματος υπάρχει πρόβλημα ειδιάιτερα αν οι συνάδελφοι δεν τειρούν τςι οδηγίες που τους δόθηκαν.  Το πρόβλημα παρουσιάζεται  απο τη  δομή του προβλήμαμος η οποία δεν είναι δυνατόν να διαχωριστεί εύκολα σε α και β ερώτημα.   
Πολλοί συν'άδελφοι δεν λαμβάνουν υπόψη τους στοιχεία που βαθμολογούνται όπως η αρχική σύνταξη του προγράμματος ή της συνάρτησης όταν τα υπόλοιπα που ακολουθούν είναι "άσχετα".  ¨ομοια με την πολλαπλή ΑΝ.
Για παραδειγματι κόβουμε αν υπάρχει μαι σωστή δομή ΟΣΟ για την χωρητικότητα αλλά το δίαβασε βρίσκεται μέσα σε μια δομή ΓΙΑ Ι ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 1500 ...  ΑΥτό δεν έχει προβλεφτεί στην πρόταση βαθμολόγησης.  Το λάθςο θα πρέπει να επηρεάσει την Διάβασε (οπότε χάνει 1 μονάδα) ή τη δομή ΟΣΟ όπότε χάνει πολύ περισσότερες ;
Έχουν παρατηρηθεί πάντως διαφορές μέχρι και 10 μονάδες σε αυτό το θέμα.




nekis

Αγαπητοί συνάδελφοι καλημέρα
Να καταθέσω και εγώ τον ....πόνο μου. Τρεις μαθητές μου που πήγαιναν για 100αρι την πάτησαν γιατί ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΣΑΝ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΠΡΟΤΑΣΗ. Πραγματικά και εμένα μου φάνηκε αδιανόητο και των ιδίων και πιθανώς θεωρώ μεγάλο το ποσοστό των μαθητών που υπέπεσε στο λάθος. Πιστεύω ότι η κατάργηση των εξετάσεων στη β' Λυκείου έχει πολλά αρνητικά αποτελέσματα, ένα εκ των οποίων έιναι ότι τα παιδιά φτάνουν στην γ' Λυκείου χωρίς πλήρη αίσθηση της αναγκαιότητας να είναι σε εγρήγορση και τις τρεις ώρες της εξέτασης

SuperTz

Παράθεση από: Vangelis στις 09 Ιουν 2006, 12:34:37 ΠΜ
Έχουν παρατηρηθεί πάντως διαφορές μέχρι και 10 μονάδες σε αυτό το θέμα.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα θεμάτων που δε διαχωρίζονται σε απλούστερα ερωτήματα με μονάδες ανά υποερώτημα. 


filippos

@SuperTz... και ναι και όχι.

Πρόβλημα παρουσιάζεαι νομίζω σε θέματα σαν το περυσινό 3 που δεν είχε επιμέρους "περιοχές" να βαθμολογήσουμε.  ΕΚεί, ναι, οι 20 μονάδες ήταν δύσκολο να μοιραστούν.

Όμως το φετινό θέμα 3, είχε αρκετές υπο-περιοχές όπως:
i. η δόμηση της πολλαπλής επιλογής
ii. η ορθή χρήση (κατασκευή και κλήση) της συνάρτησης
iii. η επιλογή της σωστής εντολής για άγνωστο αριθμό επαναλήψεων
iv. η ορθή συνθήκη (συνέχειας ή τερματισμού)
v. η ορθή μεταβολή των μεταβήτών της συνθήκης εντός του βρόχου
vi. η σωστή αρχικοποίηση εκτός βρόχου

Όλες αυτές οι "ικανότητες" μπορούσαν να μοιραστούν τις 20 μονάδες.  Στο ΒΚ δόθηκνα σαφείς οδηγίες.  Τώρα να κάποιοι βαθμολογητές δεν ήταν όσο έπρπεπε προσεκτικοί για να τις εφαρμόσουν, λογικό είναι να υπήρξαν αποκλείσεις στην βαθμολογία.

Κάποια στιγμή θα πρέπει και μεις οι βαθμολογητές να αντιληφθούμε ότι είμαστε "γρανάζια" μία μηχανής και δεν πρέπει να κάνουμε του κεφαλιού μας.

Η περιαματική βαθμοόγηση έχει στόχο την ομογενοποίηση των κριτηρίων βαθμολόγησης στο σώμα των βαθμολογητών του ΒΚ.  Δεν πρέπει να μας "προσβάλει" η σκέψη ότι θα πρέπει να "βάλουμε νερό στο κρασί μας" και να βαθμολογήσουμε ίσως διαφορετικά απότι πιστεύουμε σε κάποια σημεία.  Προσωπικά είχα σχετική συζήτηση με συνάδελφο βαθμολογητή ο οποίος κατέληξς δογματικά στο "...εγώ έτσι βαθμολογώ...."  Σας πληροφορώ συνάδεφλοι ότι σε φάκελλο του συγκεκριμένου συναδέλφου είχα 5 αναβαθμολογήσεις (στα 25).

Κάποια στιγμή θα πρέπει να λειτουργήσουμε ως ΣΩΜΑ βαθμολογητών και όχι ως (αλάθητες) μονάδες.

filippos

Επιπλέον, για το πολυσυζητημένο θλεμα της κατάτμησης των θεμάτων σε πολλά μικρά ερωτήματα, ας σκεφτούμε ότι συχνά αυτό σκοπίμως δεν πρέπει να γίνεται

Όταν το θέμα επιδιώκει να εξετάσει την αναλυτική / συνθετική ικανότητα του μαθητή, ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ να είναι χωρισμένο σε υποερωτήματα.

Φατνάζεστε το ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ περισυνό ερώτημα 4β (για 10 μονάδες):
"Να βρίσκει και να τυπώνει τους αριθμούς των ερωτήσεων που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας, δηλαδή έχουν το μικρότερο πλήθος σωστών απαντήσεων."

διατυπωμένο ως:
i.  Να υπολογίζει για κάθε ερώτηση το πλήθος των σωστών απαντήσεων και να καταχωρεί τα στοιχεία σε πίνακα
ii. να βρίσκει το μικρότερο από τα πλήθη που υπολόγισε
iii. να τυπώνει του αριθμούς των ερωτήσεων που είχαν πλήθος σωστών ίσο με το μικρότερο


Όντως μία τέτοια διατύπωση θα διευκόλυνε πολύ τη βαθμολόγηση όμως ... δε θα εξέταζε αναλυτική ικανότητα από την πλευρά του μαθητή.

Εκεί είναι που πρέπει να προσέξουμε ώστε να κατανοήσουμε τι ζητάει να εξετάσει το θέμα και να βαθμολογήσουμε αντίστοιχα.,

Εκεί χρειάζεται η επιστημονοσύνη μας και η "παιδαγωγική μας επάρκεια"

Vangelis

Παράθεση από: filippos στις 12 Ιουν 2006, 12:56:03 ΜΜ
@SuperTz... και ναι και όχι.
Κάποια στιγμή θα πρέπει να λειτουργήσουμε ως ΣΩΜΑ βαθμολογητών και όχι ως (αλάθητες) μονάδες.
Πες τα βρε Φίλλιπε (να αγιάσει το στόμα σου) έχουμε πήξει με αυτές τις συμπεριφορές "ειδικών".
Αν δεν ομογενοποιηθούμε σαν κλάδος δεν τα βλέπω καλά τα πράγματα για το μέλλον της πληροφορικής στο Λύκειο.