Όμιλος (?) προγραμαμτισμού και αλγοριθμικής

Ξεκίνησε από foxen, 05 Νοε 2015, 11:15:40 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

foxen

Γειά σας,
Ζητώ εκ των προτέρων συγνώμη για το μήκος του post, και εκτιμώ ιδιαίτερα το ενδιαφέρον όποιου το διαβάσει ή/και απαντήσει.
Είμαι απόφοιτος του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών και νυν δευτεροετής φοιτητής στη σχολή ηλεκτρολόγων μηχανικών & μηχανικών υπολογιστών του ΕΜΠ, με ενδιαφέρον για την πληροφορική. Είχα την τύχη να λάβω απο την καθηγήτρια μου στο σχολείο το πρώτο ερέθισμα που με έκανε να ασχοληθώ με τον προγραμματισμό (και μέσα από τον πανελλήνιο διαγωνισμό πληροφορικής) αλλά και την πληροφορική γενικότερα. Θεωρώ σφάλμα όμως ότι η πληροφορική είναι τυπικά μόνο ενταγμένη στο σχολικό πρόγραμμα σπουδών, με συνέπεια να μην δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν σε επαρκή επαφή με το αντικείμενο (κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον). Δεδομένων αυτών, θα ήθελα να δω να δίνονται περισσότερες ευκαιρίες στα παιδιά να πάρουν μία γεύση τουλάχιστον από το αντικείμενο (κυρίως τον προγραμματισμό) και όσα θέλουν να ασχολούνται έπειτα περαιτέρω με αυτό. Επικοινώνησα με την καθηγήτρια στο σχολείο μου, η οποία έιναι θετική και πρόθυμη να συνεργαστούμε σε αυτό. Το πρόβλημα που προκύπτει είναι η μορφή με την οποία θα ήταν καλύτερο να γίνει μία τέτοια προσπάθεια (και γι' αυτό απευθύνομαι στην κοινότητα σας, για ιδέες, προτάσεις και γνώμες, για την υλοποίηση και την ιδέα γενικότερα). Είναι ο όμιλος η καλύτερη λύση; και αν ναι, σε παιδιά ποιών τάξεων θεωρείτε ότι θα ήταν καλύτερο να εστιάσουμε; Αυτά δεδομένου ότι στοχεύουμε σε μία εισαγωγή στον προγραμματισμό και την αλγοριθμική, με όρους και τεχνολογίες πιο κοντά στον "πραγματικό κόσμο" (χρήση C/C++ πιθανότατα) και εφόσον φτάσουμε εκεί αισίως, ενασχόληση με διαγωνιστικά προβλήματα και ενθάρρυνση για συμμετοχή στον πανελλήνιο διαγωνισμό πληροφορικής, ο οποίος κατά τη (βεβιασμένη πιθανώς λόγω προσωπικής εμπειρίας) γνώμη μου είναι ένα καλό κίνητρο για τα παιδιά.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων  :)

Rathaniel

Το εγχείρημα είναι πολύ σωστό και εφικτό.
Δουλεύω σε ιδιωτικό σχολείο και το είχα επιχειρήσει για τρία συναπτά χρόνια. Δίδασκα C++ σε παιδιά ηλικίας Γ' Γυμνασίου μέχρι και Γ' Λυκείου.
Ο λόγος για την ηλικία ήταν ξεκάθαρα το υπόβαθρο σκέψης και μαθηματικών. Να πω την αλήθεια τους δίδασκα τα πιο μεγάλα κομμάτια του ΑΕΠΠ (δομή ακολουθίας,επιλογής, επανάληψης) δηλαδή δομημένο προγραμματισμό και είχα αγγίξει και λίγο αντικειμενοστραφή.

Το όλο θέμα δούλευε ως όμιλος προγραμματισμού και γινόταν για μία διδακτική ώρα ανά εβδομάδα, μετάξύ 2.45 και 3.30 .
Τα παιδια ανταποκρίνοταν επαρκώς, τους είχα μάλιστα σχεδόν ετοιμάσει και για το ΑΕΠΠ της Γ΄Λυκείου , και μετά ήρθε το νομοσχέδιο του γνωστού κόμματος και αναγκάστηκαν να μάθουν χημεία για να γίνουν πληροφορικοί (άσχετο για εδώ, αλλά λέω και τον πόνο μου).

Ελπίζω να βοήθησα.
Χρηστίδης Αλέξανδρος,
Μηχανικός Επ/κών και Πλη/κών Συστημάτων,
Msc Στα Προηγμένα Συστήματα Πληροφορικής

dski

Η δική μου εμπειρία από τη λειτουργία ομίλου προγραμματισμού στο Πειραματικό Γυμνάσιο Αγ. Αναργύρων τα 3 τελευταία χρόνια αλλά και στο 4ο Γυμνάσιο Πετρούπολης παλιότερα είναι θετική. Δεν ξέρω πόσο χρόνο θα έχεις αλλά με 2 ώρες την εβδομάδα που διατίθενται συνήθως για έναν όμιλο προλαβαίνεις να κάνεις αρκετά πράγματα. Ο στόχος μου είναι να φέρω σε επαφή τους μαθητές με τον προγραμματισμό σε ένα επίπεδο λίγο πιο πάνω από αυτό του σχολικού προγράμματος στο γυμνάσιο ενώ η συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής (ΠΔΠ) δρα σαν κίνητρο και, ας πούμε, στόχο για τους μαθητές. Σαν γλώσσα προγραμματισμού έχω επιλέξει την Pascal καθώς από τις 3 (εσχάτως 4) γλώσσες του ΠΔΠ (Pascal, C, C++, Java) νομίζω είναι η πιο κατάλληλη για αρχάριους προγραμματιστές (δέχομαι και συζητώ οποιαδήποτε κριτική για το ότι η Pascal μπορεί να είναι παλιομοδίτικη, ξεπερασμένη και να παραπέμπει στα '80s και στα '90s όμως νομίζω ότι πριν κανείς πει Β και Γ πρέπει να πει το Α και ο δομημένος προγραμματισμός (που όμορφα υποστηρίζει η Pascal) νομίζω παραμένει και σήμερα το Α). Σαν μπούσουλα έχω και εγώ το μάθημα της ΑΕΠΠ ενώ σαν εγχειρίδιο αναφοράς στην Pascal χρησιμοποιώ το παλιό βιβλίο "Αρχές Προγραμματισμού" της Β' Λυκείου στα ΤΕΕ και ΕΠΑΛ.

Από την ως τώρα εμπειρία φαίνεται -όπως θα ήταν και αναμενόμενο- ότι οι μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων (Β' και Γ') ανταποκρίνονται καλύτερα λόγω ωριμότητας αλλά και καλύτερου μαθηματικού υποβάθρου. Φυσικά δεν τα καταφέρνουν όλοι το ίδιο καλά αλλά στο τέλος της χρονιάς οι καλύτεροι από τους μαθητές ανταποκρίνονται ικανοποιητικά σε θέματα επιπέδου ΑΕΠΠ. Και φυσικά χαίρομαι ιδιαίτερα που από τους 12-13 μαθητές κάθε χρονιάς βρίσκονται 1-2 που φαίνεται ότι πραγματικά τους αρέσει και το ψάχνουν περισσότερο ενώ αρκετοί έρχονται και την επόμενη χρονιά.

Όπως έγραψα ο ΠΔΠ δρα σαν ένα κίνητρο. Δεν έχω αυταπάτες και το ξέρουν και οι ίδιοι οι μαθητές ότι με προσπάθεια 6 μηνών ή ακόμη και δύο ετών δε μπορεί κάποιος να διακριθεί στο διαγωνισμό. Εντούτοις οι περισσότεροι μαθητές συμμετέχουν ευχαρίστως. Δεν κρύβω ότι τα θέματα της Α' και Β' φάσης τα συζητάμε όλοι μαζί. Και μπορεί κάποιοι πράγματι να μην καταλαβαίνουν τις λεπτομέρειες της λύσης αλλά είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για μένα όταν στα διαλείμματα έρχονται μαθητές να μου πουν την ιδέα τους για τη λύση ή να προτείνουν κάτι καινούριο ή να με ρωτήσουν γιατί κάτι δεν τους δουλεύει. Η δε συμμετοχή κάποιων στην τελική φάση του διαγωνισμού, έστω και αν δε συνοδεύεται από ένα καλό αποτέλεσμα, αποτελεί για όλους μια θετική εμπειρία (ότι βρέθηκαν εκεί και συναγωνίστηκαν με τους καλύτερους).

Με λίγα λόγια, αν η καθηγήτριά σου είναι θετική σε προτρέπω να το δοκιμάσεις. Ίσως στην αρχή το αποτέλεσμα να μην αντανακλά τις προσδοκίες σου αλλά αν βρεθεί έστω και ένας να αγαπήσει τον προγραμματισμό θα νιώσεις μεγάλη ικανοποίηση  (η δήλωση μαθήτριας της Α' Γυμνασίου ότι ο προγραμματισμός της άρεσε τόσο πολύ που σκέφτεται πλέον την πληροφορική σαν 1η επιλογή σπουδών ήταν από τις πιο ευχάριστες στιγμές μου σαν εκπαιδευτικός και πληροφορικός).

foxen

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τις (ενθαρρυντικές) απαντήσεις σας.
Τελικά, εργαζόμαστε στο πλαίσιο ενός ομίλου ρομποτικής που είχε γίνει ήδη (προφανώς δεν γίνεται συζήτηση για άλλον όμιλο μιας και οι διορίες έχουν χαθεί προ πολλού). Έτσι κι αλλιώς ο όμιλος αυτός περιλαμβάνει και προγραμματισμό (ο υπεύθυνος έχει στόχο μία επαφή με C, Python, προκειμένου να κάνει εφαρμογές με Raspberry Pi και Arduino), κομμάτι στο οποίο είμαι πρόθυμος να συμβάλλω κι εγώ. Παράλληλα όμως, με κάποιους μαθητές της Γ' γυμνασίου θα εστιάσουμε πιο πολύ στον προγραμματισμό (με C) και κάποιες πιο ενδιαφέρουσες αλγοριθμικές ασκήσεις και εφόσον το ενδιαφέρον τους διατηρείται, θα δούμε τι περαιτέρω περιθώρια θα έχουμε. Ελπίζω να προοδεύσει η προσπάθεια και να κερδίσει το ενδιαφέρον των παιδιών, ώστε να καταφέρουμε να χτίσουμε κάτι ουσιαστικό. Όπως είπε και ο dski, αν το αντικείμενο κερδίσει έστω και έναν, η προσπάθεια θα είναι επιτυχημένη!  :)