ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΔΟΜΩΝ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ

Ξεκίνησε από Nikosn, 18 Οκτ 2009, 10:42:05 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Nikosn

  Ποιά σειρά θεωρείται πως είναι η καλύτερη για να διδαχθεί καλύτερα(να γίνει περισσότερο κατανοητή η δομή επανάληψης), το βιβλίο ξεκινά με την Οσο μετά Μεχρις_οτου και τέλος την Για. Συμφωνώ εν μέρει με τη σειρά αυτή γιατι η Οσο είναι η γενικότερη μορφή. Σκεφτόμουν όμως μηπως ξεκινούσα με την Για μετα με την Οσο-Μεχρις_οτου διότι η Για μπορεί να εφαρμοστεί σε προβλήματα με γνωστο αριθμό επαναλήψεων και δεν χρειάζεται να μπλέξω με μετρητές, επίσης από τη για νομίζω μπορείς να πάς ευκολότερα στην όσο μετατρέποντας τα "κομματια" που περιέχει, πχ. Για i από 12 ( i<-12) μεχρι 34 (Οσο i<34) με_βήμα 2 (i<-i+2). Εσείς με ποιά ξεκινάτε και γιατί; Θεωρώ πολυ σημαντική τη σειρά διότι παίζει μεγάλο ρόλο στην κατανόηση της επανάληψης από το μαθητη.
Η γνώση κατακτάται μέσα από τα λάθη μας

evry

  Τώρα άνοιξες θέμα....  Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια απάντηση στην ερώτησή σου που να θεωρείται "σωστή". Αν ξεκινήσεις με τη Για τότε θα είναι πολύ πιο απλό για τα παιδιά, είναι σίγουρα πιο εύκολη από την Όσο. Το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου είναι ότι δεν φαίνεται πουθενά η αύξηση του μετρητή εκτός από το βήμα. Από την άλλη η Όσο είναι λίγο πιο ζόρικη για να ξεκινήσεις αλλά αποκαλύπτει όλη την λειτουργία της επανάληψης και είναι και πιο γενική από τη Για.
    Εγώ προσωπικά κάθε χρόνο ξεκινάω και με διαφορετική, δηλαδή ή με Για ή με Όσο, ποτέ με μέχρις_ότου. Ο λόγος είναι ότι μπορώ εύκολα να τους δείξω ότι οι ΌΣΟ-ΓΙΑ είναι ισοδύναμες για γνωστό αριθμό αριθμό επαναλήψεων. Αφήνω την μέχρις_ότου για μετά. Όταν ξεκινάω με τη Για παρατηρώ ότι όταν πηγαίνουμε στην Όσο υπάρχει πρόβλημα, δηλαδή έχουν συνηθίσει τη Για και μάλιστα αρκετοί σε πρόβλημα με άγνωστο αριθμό επαναλήψεων θεωρούν έτσι αυθαίρετα ότι οι επαναλήψεις είναι Ν και χρησιμοποιούν τη Για. Αυτό το έχω δει και σε πολλά γραπτά πανελληνίων.
    Από την άλλη αν ξεκινήσω πρώτα με την Όσο πιστεύω ότι τα παιδιά την καταλαβαίνουν καλύτερα αλλά όταν μετά πάω στη Για ακούω πάντα γκρίνια του στυλ "Αφού υπήρχε τόσο απλή δομή γιατί κάναμε την ΌΣΟ?"
   Τώρα επειδή προτιμώ την γκρίνια γενικά συγκλίνω προς τη δεύτερη περίπτωση. δηλαδή πρώτα Όσο και μετά Για.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

pgrontas

Η ερώτηση αυτή με απασχολούσε τον τελευταίο καιρό. Μέχρι τώρα έκανα πρώτα την όσο.
Νομίζω όμως ότι είναι καλύτερη η Για, διότι η επανάληψη είναι πολύ πιο μηχανική.
Δηλαδή ο μετρητής αυξάνεται μόνος του και δεν χρειάζεται να δημιουργηθούν και να ελεγχθούν συνθήκες.
Κατά συνέπεια μπορεί να αφοσιωθεί κανείς στο μπλοκ των εντολών που επαναλαμβάνεται,
Νομίζω ότι κάτι τέτοιο είναι καλύτερο για την πρώτη γνωριμία με την δομή επανάληψης, καθώς ασχολείσαι με την ουσία της και έχεις λιγότερο "θόρυβο".
Φέτος θα κάνω πρώτα τη Για, οπότε θα έχω άποψη για το πώς θα παει.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

ntzios kostas

Η άποψή μου είναι κάπου ενδιάμεσα. Δηλαδή διδάσκεις πρώτα την όσο και δέιχνεις τα χαρακτηριστικά της, και μετά την Για, δείχνοντας ότι πρόκείται απλά για μια συντομογραφία της όσο και ότι κάποια χαρακτηριστικά της επανάληψης τα οποία καθορίζουν τον αριθμό των επαναλήψεων βρίσκονται και περιγράφονται στην πρώτη γραμμή της και δεν είναι χαμένα μέσα στον βρόχο, όπως συμβαίνει στην όσο.
Όταν όμως πάω στην επίλυση ασκήσεων, πρώτα ξεκινάω με ασκήσεις που χρησιμοποιούν την Για.
Το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών δεν έχει σαν στόχο την εκμάθηση κάποιου συγκεκριμένου προγραμματιστικού περιβάλλοντος ούτε την καλλιέργεια προγραμματιστικών δεξιοτήτων από τη μεριά των μαθητών. Δεν αποσκοπεί στη λεπτομερειακή εξέταση της δομής, του ρεπερτορίου και των συντακτικων κανόνων κάποιας γλώσσας...

Νίκος Αδαμόπουλος

#4
Κι εγώ κλίνω περισσότερο προς του Κώστα την άποψη. Συγκεκριμένα, κάνω ένα γρήγορο πέρασμα, κατά σειρά, από Όσο, Μέχρις_ότου και Για, βλέποντας κάποια έτοιμα απλά παραδείγματα, και επισημαίνοντας τις διαφορές τους. Μετά ξεκινάμε ασκήσεις σε βάθος με την Για. Στη συνέχεια ασκήσεις σε βάθος με Όσο και Μέχρις_ότου παράλληλα ώστε να φανούν καλύτερα οι μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές... Και στο τέλος ασκήσεις από όλες μαζί παράλληλα, με μετατροπές από τη μία δομή στην άλλη, με διαγράμματα ροής, κλπ

Laertis

Εγώ ξεκινώ με την Όσο τονίζοντας τις 2 διαφορετικές χρήσεις της, μια σε γνωστό αριθμό επαναλήψεων και δεύτερη σε άγνωστο αριθμό. Επιμένω στη χρήση της ακόμα και σε ασκήσεις με γνωστό αριθμό επαναλήψεων αρχικά. Έπειτα πηγαίνω στη Για, ως απλοποιημένη μορφή της Όσο, την οποία δέχονται ευκολότερα οι μαθητές.
Μ'αυτό τον τρόπο πιστεύω ότι δυσκολεύονται, αρχικά, οι μαθητές αλλά αν κατανοήσουν τη χρήση της Οσο σε κάθε περίπτωση, όλα τα υπόλοιπα γίνονται εύκολα. Το πρόβλημα είναι ότι τα φροντιστήρια προηγούνται και πάντα βρίσκεται ο "έξυπνος" που θα πει στην αρχή - όταν μαθαίνουμε την Οσο - γιατί δεν βάζουμε τη Για ..
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

michaeljohn


Νομίζω ότι ο μαθητής αρχικά  καταλαβαίνει πιο εύκολα την ΓΙΑ που είναι αυτοματοποιημένη.
Διδάσκω λοιπόν αρχικά μια
Για i από 1 μέχρι 10
     εμφάνισε "...."

και στη συνέχεια

Για i από 1 μέχρι 10
     εμφάνισε i

και μετά σε λίγο πιο δύσκολες ασκήσεις (αλλαγές στο από, το μέχρι και πρόσθεση βήματος ).

Σε αυτό το σημείο γίνεται ένα παράδειγμα με χρήση διαγράμματος ροής  όπου φαίνεται η αρχική  τιμή στον μετρητή και η αύξηση του κατά το βήμα. Μέσω αυτού εύκολα γίνεται μια πρώτη προσέγγιση στην  ΌΣΟ … .

Τα παραπάνω εφάρμοζα από το 1990 μέχρι το 2008. Την περσινή χρονιά αποφάσισα να κάνω μια αλλαγή και δίδαξα πρώτα την ΌΣΟ και μετά την ΓΙΑ. Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν λίγο περισσότερο(ίσως και εγώ),  δεν παρατήρησα όμως θεαματικές αλλαγές.
Καθότι, φέτος είμαι σε ειδική άδεια, του χρόνου επανέρχομαι με πρώτη την ΓΙΑ.


Nikosn

 Ευχαριστώ παιδιά, εγω συγκλίνω περισσότερο στη Για για την κατανόηση της εννοιας της επανάληψης χωρις μετρητές και άλλες λεπτομέρειες, αφού λοιπόν κατανοήσουν μέσω της Για τι σημαίνει επανάληψη θα παω στην όσο (με αντιστοιχο παραδειγμα απο τη Για) η οποία εχει περισσότερες λεπτομέρειες στη συνταξή της(χρήση μετρητη i με αρχικοποίηση και αυξηση) κτλ...Νομίζω τελικά είναι η καλύτερη απο παιδαγωγικής πλευράς, απλά θέλει πολύ προσοχή μετά στην όσο να τονιστεί ότι η όσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί  και για μη γνωστο αριθμό επαναλήψεων κτλ
Η γνώση κατακτάται μέσα από τα λάθη μας

evry


  Απλά να συμπληρώσω κάτι που ξέχασα πριν. Το ότι τα παιδιά αισθάνονται καλά με την Για και πιστεύουν ότι την κατάλαβαν δεν σημαίνει ότι είναι και έτσι. Απλά η Για τους δίνει έναν εύκολο μηχανικό (τυποποιημένο) τρόπο για να χρησιμοποιούν την επανάληψη χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να έχουν καταλάβει ακριβώς πως λειτουργεί. Δηλαδή αρκετά παιδιά μπορεί να λύνουν ασκήσεις με τη Για αλλά δεν έχουν καταλάβει τη σειρά με την οποία συμβαίνουν τα παρακάτω σε μια δομή επανάληψης

   Έλεγχος συνθήκης --> Εκτέλεση Εντολών --> Μεταβολή μετρητή --> Ελέγχος Συνθήκης --> ......

Αυτή τη σειρά την δείχνει πολύ καλά η Όσο.
What I cannot create I do not understand -- Richard Feynman
http://evripides.mysch.gr

Laertis

Αυτός Ευριπίδη είναι και ο λόγος που προτιμώ να ξεκινήσω απο την Όσο έτσι ώστε να εμπεδωθεί η σειρά που αναφέρεις στη επαναληπτική δομή.
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

petrosp13

Εγώ παρουσιάζω τις δομές γενικά, με τα χαρακτηριστικά τους, κάνω θεωρητικά παραδείγματα επαναλήψεων για να καταλάβουν την λειτουργία τους με την σειρά που λέτε (Όσο,Μέχρις_ότου,Για)
Όμως, σαν λυμένα παραδείγματα και ασκήσεις δημιουργίας αλγορίθμων και προγραμμάτων, ξεκινάω πάντα από την Για για να εισαχθούν πιο ομαλά οι μαθητές σε έννοιες όπως οι μετρητές, τα αθροίσματα, τα μέγιστα κτλ. σε συνδυασμό με τις δομές επανάληψης
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

Καρκαμάνης Γεώργιος

Η δική μου σεριρά είναι ΟΣΟ -> ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ -> ΓΙΑ

Λάμπρος Μπουκουβάλας

Τα τελευταία χρόνια αρχίζω με τη για σε θεωρία και ασκήσεις, μετά την όσο και μετά την μέχρις_ότου. Δεν είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνουν καλύτερα την για, μάλλον τις άλλες 2 καταλαβαίνουν καλύτερα. Δεν έχω επιχειρήματα για τη σειρά αυτή, απλά πρόκειται για μια τακτική που δουλεύει.
Λάμπρος Μπουκουβάλας
MSc - MRes

http://blogs.sch.gr/lambrosbouk

Ο Θουκυδίδης  (που τον διαβάζουν οι ξένοι, αλλά όχι εμείς)  έγραφε: «Αταλαίπωρος τοις πολλοίς η ζήτησις της αληθείας, και επί τα ετοίμα μάλλον τρέπονται» (Ι, 20, 3). Οι περισσότεροι δηλαδή αναζητούν αβασάνιστα την αλήθεια και στρέφονται σε ό,τι βρίσκουν έτοιμο. Δεν προβληματίζονται...

difan

Εγώ πρώτα την Όσο, μετά την Μέχρις_ότου και τέλος την Για.

Λίτσα

Και εγώ θα συμφωνήσω με τον Laertis. Ξεκινώ με την Οσο και εξαντλώ τα πάντα γύρω της, πώς και πού χρησιμοποιείται τονίζοντας τα περί γνωστά-άγνωστα πλήθη επαναλήψεων, διαγράμματα ροής, ασκήσεις όλων των ειδών κτλ. Αυτό το κάνω διότι πιστεύω ότι είναι καλύτερα να πέσουν τωρα που είναι νωρίς στα βαθιά και να έχουν το χρόνο να το παλέψουν και στη συνέχεια να βγούν στα ρηχά παρά π.χ. να τελειώνει ο Νοέμβρης και να τους φορτώνεις με την Όσο !!!!!! :D Έτσι δεν αντιδρούν  :P και πλησιάζουμε προς το τέλος του 2ου κεφ με περισσότερη άνεση, λέγοντάς τους ότι "η μεγάλη μπόρα πέρασε!!!!!!!!" :angel: