ΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ξεκίνησε από epafos, 29 Οκτ 2009, 08:45:37 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

epafos

Χαιρετώ τους συναδέλφους και όλους τους αναγνώστες του forum.

Φέτος ανέλαβα για πρώτη φορά τη διδασκαλία του μαθήματος σε σχολείο. Η πρώτη μου εντύπωση είναι πως όσο εύκολο είναι το αντικείμενο για όποιον διδάσκοντα έχει κάποια εμπειρία στον προγραμματισμό, τόσο περίπλοκο γίνεται λόγω της υπερβολικής τυποποίησης και των αμφιλεγόμενων σημείων που υπάρχουν όχι μόνο στο σχολικό βιβλίο αλλά και στις απαιτήσεις των εξετάσεων.

Θα ήθελα να θέσω κάποια ζητήματα που ίσως έχουν συζητηθεί σε άλλα threads, αλλά αν μου επιτρέπετε θα τα παρουσιάσω συνοπτικά:

1) Ψευδογλώσσα: Όλοι μας ξέρουμε ότι στην ουσία δεν έχει νόημα το αυστηρό συντακτικό στην ψευδογλώσσα, αφού ο σκοπός της είναι να καταγραφούν με σαφήνεια τα βήματα του αλγορίθμου, και όχι αυτός να περάσει από parsing. Πόσο αυστηροί πρέπει να είμαστε στη σύνταξη της ψευδογλώσσας; Μπορεί π.χ. να γίνει δεκτή μια εντολή Παρουσίασε αντι για Εμφάνισε, ή π.χ. μια εκχώρηση χ:=α+β αντί για χ<--α+β;

1) Αλγόριθμος--> Είσοδος - Επεξεργασία - Έξοδος: Αυτό είναι το πρότυπο που όπως φαίνεται υποδεικνύει το βιβλίο και οι περισσότεροι μαθητές το τηρούν αυστηρά. Έχω ακούσει μαθητές μου να διαμαρτύρονται όταν γράφω π.χ.

Αλγόριθμος Τρίγωνο
π <-- 3,14
Διάβασε Ακτίνα

Επίσης, θα μπορούσε π.χ. το πρόβλημα της σελ.38 του σχολικού βιβλίου να λυθεί απλούστατα με δύο διαδοχικές επιλογές και εμφανίσεις αποτελέσματος, και μάλιστα με λιγότερες πράξεις. Η απορία μου είναι αν όντως απαγορεύονται οι εντολές Διάβασε και Εμφάνισε στο μέσον του αλγορίθμου.

3) Εγκυρότητα δεδομένων εισόδου: Όταν η εκφώνηση δεν αναφέρει τίποτα, πρέπει να γίνεται ή όχι έλεγχος εγκυρότητας των δεδομένων εισόδου; Ορισμένοι μαθητές υποστηρίζουν ότι αρκεί να προσθέσουν μια γραμμή σχολίου που να αναφέρει τον περιορισμό. Όμως, τα σχόλια δεν είναι μέρος του αλγορίθμου. Ποια είναι η γνώμη σας;

4) Κεφαλαία - Πεζά: Άλλη μια ανούσια τυποποίηση. Ελέγχεται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις;

5) Στη σελ.37 του σχολικού βιβλίου περιγράφονται τα <0 , <5 κλπ ως "συνθήκες". Αν είναι έτσι, τότε θα μπορούσαν να θεωρηθούν και τα =0, =1, =2 κλπ επίσης ως "συνθήκες", συνεπώς θα ήταν δεκτή μια περίπτωση όπως =0 Ή =1 Ή =2, που όπως είδα σε άλλο θέμα δεν έγινε δεκτή στις Πανελλαδικές. Επίσης, ποιο είναι το σύμβολο διαχωρισμού πολλαπλών διακριτών τιμών σε μια περίπτωση;

Αυτά είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα που έχω αντιμετωπίσει εώς τώρα στο μάθημα. Επίσης, γεγονός είναι ότι οι μαθητές, επειδή βλέπουν προς το παρόν τον προγραμματισμό μόνο ως ασκήσεις επί χάρτου, πολλές φορές δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά του ουσιώδους από το επουσιώδες, με αποτέλεσμα κάποιοι να αμφισβητούν τον ίδιο το διδάσκοντα.

Ευχαριστώ

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: epafos στις 29 Οκτ 2009, 08:45:37 ΜΜ
Χαιρετώ τους συναδέλφους και όλους τους αναγνώστες του forum.

Καλώς όρισες... :)

Παράθεση από: epafos στις 29 Οκτ 2009, 08:45:37 ΜΜ
1) Ψευδογλώσσα: Όλοι μας ξέρουμε ότι στην ουσία δεν έχει νόημα το αυστηρό συντακτικό στην ψευδογλώσσα, αφού ο σκοπός της είναι να καταγραφούν με σαφήνεια τα βήματα του αλγορίθμου, και όχι αυτός να περάσει από parsing. Πόσο αυστηροί πρέπει να είμαστε στη σύνταξη της ψευδογλώσσας; Μπορεί π.χ. να γίνει δεκτή μια εντολή Παρουσίασε αντι για Εμφάνισε, ή π.χ. μια εκχώρηση χ:=α+β αντί για χ<--α+β;

Η ψευδογλώσσα δεν έχει αυστηρή σύνταξη αλλά αν μη τι άλλο χρειάζεται μια ελάχιστη τυποποίηση. Π.χ. αφού για την εντολή εκχώρησης στις σελ. 31 και 46 αλλά και σε όλα τα παραδείγματα του βιβλίου αναφέρεται το <- γιατί να μπερδεύουμε τα παιδιά με το :=   ; Με ποιο σκεπτικό θα τους αναφέρεις το :=  ;  Μήπως σκοπεύεις να εμπλέξεις και την Pascal; Αν ναι, πιστεύω πως δεν πρέπει να το κάνεις με τίποτα! Ήδη έχουμε προβλήματα με τις διαφορές της Ψευδογλώσσας από την ΓΛΩΣΣΑ, σκέψου τι θα γίνει να βάλουμε μέσα στο παιχνίδι και την Pascal...

Παράθεση από: epafos στις 29 Οκτ 2009, 08:45:37 ΜΜ
1) Αλγόριθμος--> Είσοδος - Επεξεργασία - Έξοδος: Αυτό είναι το πρότυπο που όπως φαίνεται υποδεικνύει το βιβλίο και οι περισσότεροι μαθητές το τηρούν αυστηρά.
...
Η απορία μου είναι αν όντως απαγορεύονται οι εντολές Διάβασε και Εμφάνισε στο μέσον του αλγορίθμου.

Εννοείται πως ΔΕΝ απαγορεύεται! Μα δεν είναι πάντα γνωστό από την αρχή τι δεδομένα θα χρειαστούν! Π.χ. Θέμα 4 Εσπερινού το 2001: http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/education/docs/them_plir_kat_d_esp_no_0601.pdf
Εκεί ο βαθμός του 3ου βαθμολογητή προφανώς δεν θα διαβαστεί από την αρχή αφού μπορεί και να μη χρειαστεί!

Παράθεση από: epafos στις 29 Οκτ 2009, 08:45:37 ΜΜ
3) Εγκυρότητα δεδομένων εισόδου: Όταν η εκφώνηση δεν αναφέρει τίποτα, πρέπει να γίνεται ή όχι έλεγχος εγκυρότητας των δεδομένων εισόδου; Ορισμένοι μαθητές υποστηρίζουν ότι αρκεί να προσθέσουν μια γραμμή σχολίου που να αναφέρει τον περιορισμό. Όμως, τα σχόλια δεν είναι μέρος του αλγορίθμου. Ποια είναι η γνώμη σας;

Καλύτερα η άσκηση να αναφέρει αν θέλει ή δεν θέλει έλεγχο... Αν δεν αναφέρει τίποτα και κάποιος θεωρεί ότι καλό θα ήταν να γίνει (άλλωστε κακό δεν κάνει!), τότε ας γίνει κανονικά - δηλαδή με εντολές. Το σχόλιο μου φαίνεται ένας εύκολος τρόπος για να ξεγλιστρήσει κάποιος..

Καλό θα ήταν να κάνεις μια εξερεύνηση στα διάφορα topics του forum και θα βρεις κι άλλες απαντήσεις αλλά και νέα ερωτήματα που γυρεύουν απάντηση...  :)

Laertis

Συνάδελφε epafos καλώς ήρθες στο forum και καλή συνέχεια στη διδασκαλία της ΑΕΠΠ.
Απαντώ άμεσα στα ζητήματα
1) Όντως η ψευδογλώσσα δεν είναι τόσο αυστηρή και μπορεί να γίνει χρήση διαφορετικών συμβόλων-εννοιών κάτι που έγινε πολλές σε θέματα εξετάσεων απο 2000 έως 2003 όταν ακόμα υπήρχε και το 2ο βιβλίο που χρησιμοπιούσε διαφορετικές εντολές-σύμβολα π.χ := αντι <--
Απλά απο το 2004 που καταργήθηκε το πολλαπλό βιβλίο και μας έμεινε αυτό που υπάρχει τώρα, ακολουθούμε τους κανόνες που θέτει αυτό π.χ Εμφάνισε κι όχι Παρουσίασε
2) ?? Απαγορεύονται οι εντολές Διάβασε κι Εμφάνισε στο μέσο του αλγορίθμου ??? Από που προκύπτει αυτό πάλι??  Πρώτη φορά το ακούω και μου ακούγεται πολύ δογματικό ...
3) Η εκφώνηση οφείλει να αναφέρει αν πρέπει να γίνεται έλεγχος δεδομένων ή να θεωρεί ότι οι τιμές εισόδου περιλαμβάνονται σε ένα θεωρητικό διάστημα τιμών ειδάλλως είναι ασαφής. (Δες θέματα εξετάσεων)
4) Όχι δεν ελέγχεται
5)Σύμβολο διαχωρισμού διακριτών περιπτώσεων είναι το , (κόμα σελ172-173). Δεν ισχύει το 'Η.

Γενικά αν ανατρέξεις σε αντίστοιχα θέματα του forum θα βρεις εκτενέστατες συζητήσεις για ανάλογα θέματα που το βιβλίο αφήνει αίολα.
Το ξέρουμε όλοι ότι το βιβλίο παρουσιάζει αδυναμίες και αναντιστοιχίες σε έννοιες-εντολές-σύμβολα-ορίσματα αλλά οφείλουμε τα ακολουθήσουμε τους σαφείς κανόνες που θέτει στο βιβλίο και να αντιμετωπίσουμε με συναδυαστικό, λογικό και ελεύθερο πνεύμα τους ασαφείς κανόνες που θέτει το βιβλίο.

Εύχομαι καλή δύναμη
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

epafos

Ευχαριστώ για τις απαντήσεις.

Το "απαγορεύονται τα διάβασε-εμφάνισε στο μέσο του αλγορίθμου" φυσικά και το αποδοκιμάζω και δε βλέπω κανένα νόημα στην επιβολή του. Όμως, από ένα πρώτο ξεφύλλισμα που έκανα στο σχολικό βιβλίο, δεν είδα παράδειγμα με εντολή εισόδου-εξόδου ενδιαμέσως (δηλ. μεταξύ εντολών επεξεργασίας), τουλάχιστον στην ψευδογλώσσα. Επιπλέον, το παράδειγμα της σελ. 38 δε βλέπω κανένα άλλο λόγο να είναι έτσι γραμμένο, πέραν του να υπακούει σε αυτόν τον κανόνα ( ; ). Αυτός ο αλγόριθμος είναι μάλλον παράδειγμα προς αποφυγή.

Όσον αφορά το σύμβολο διαχωρισμού διακριτών τιμών, το κόμμα όντως αναφέρεται, αλλά για τη ΓΛΩΣΣΑ. Στην ψευδογλώσσα το κόμμα είναι δεσμευμένο ως υποδιαστολή (σελ. 46) και αυτό προφανώς δημιουργεί διχογνωμίες.

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: epafos στις 29 Οκτ 2009, 11:06:42 ΜΜ
Όσον αφορά το σύμβολο διαχωρισμού διακριτών τιμών, το κόμμα όντως αναφέρεται, αλλά για τη ΓΛΩΣΣΑ. Στην ψευδογλώσσα το κόμμα είναι δεσμευμένο ως υποδιαστολή (σελ. 46) και αυτό προφανώς δημιουργεί διχογνωμίες.

Χα! Να πάλι το κόμμα!!!  :D   Εδώ συνήθως ρωτάω: η εντολή "Εμφάνισε 14,6" τι θα εμφανίσει;