Διαγωγισμός πληροφορικής-απορίες

Ξεκίνησε από Καρκαμάνης Γεώργιος, 06 Νοε 2015, 10:52:10 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Καρκαμάνης Γεώργιος

Πολλές φορές έχω μιλήσεις με συναδέλφους σχετικά με τον διαγωνισμό πληροφορικής και καταλήξαμε σε ορισμένες απορίες τις οποίες και παραθέτω για να καταθέσετε και τις δικές σας απόψεις:

1. Πως είναι δυνατόν ο διαγωνισμός πληροφορικής να αναφέρεται σε αντικείμενο που δεν διδάσκεται σε κανέναν τύπο σχολείου (ίσως ελάχιστα σε ορισμένα μαθήματα των ΕΠΑΛ);

2. Πως  να συμμετέχουν παιδιά και να προγραμματίζουν σε γλώσσες προγραμματισμού, όταν αυτές δεν υπάρχουν ενταγμένες σε προγράμματα σπουδών;

3. Επίσης πως γίνεται όλοι οι υπόλοιποι διαγωνισμοί (μαθηματικών, βιολογίας, χημείας κλπ) η ύλη τους να ορίζεται από τα σχολικά βιβλία και ο διαγωνισμός πληροφορικής να έχει ύλη εκτός προγράμματος σπουδών;

pgrontas

Κατά τη γνώμη μου οι ερωτήσεις σου έχουν την ίδια απάντηση:

Επειδή κατά βάθος ο ΠΔΠ δεν έχει ως στόχο να προάγει γενικά την πληροφορική παιδεία αλλά να μαζέψει άτομα για την εθνική ομάδα πληροφορικής ώστε να συμμετάσχουν στις διάφορες ολυμπιάδες, βαλκανιάδες κτλ.

Προσοχή δεν κάνω κριτική, απλά αναφέρω ένα γεγονός το οποίο καλό είναι να το γνωρίζει όποιος θέλει να ασχοληθεί. Πχ. καλύτερο για ένα πιο γενικό κοινό είναι το φεστιβάλ ψηφιακής δημιουργίας.

Έτσι λοιπόν δεν ασχολείται με το τι διδάσκεται στο σχολείο, αλλά με το τι θέλουν οι ολυμπιάδες, και στοχεύει σε παιδιά που σίγουρα έχουν 'εμπειρία' λόγω οικογένειας συγγενών κτλ.

Έχω δοκιμάσει αρκετές φορές να προσελκύσω παιδιά στα πλαίσια 'πολιτιστικών' προγραμμάτων, αλλά διαπίστωσα ότι ο αρχικός ενθουσιασμός χάνεται όταν φθάσει η ώρα της 'χοντρής' μελέτης - η οποία φαίνεται βουνό σε μαθητή που τώρα ξεκινάει να προγραμματίζει.

Τα καλύτερα αποτελέσματα τα είχα κατά τύχη, όταν στα συγκεκριμένα πολιτιστικά ξεκινήσαμε κάτι άσχετο την μία χρονιά (πχ. Python και PyGame) και κάποιοι από τους μαθητές θέλησαν να συνεχίσουμε την επόμενη χρονιά οπότε δέχθηκαν την ιδέα του ΠΔΠ πιο εύκολα, ενώ είχαν την απαραίτητη εξοικοίωση. Τα νούμερα είναι ενδεικτικά - Ξεκίνησα με περίπου 15 μαθητές - τη δεύτερη χρονιά συμμετείχαν 7 - ενώ στη Β φάση πέρασαν 2 - ο ένας ευτυχώς πήγε και στην τελική φάση.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

dski

Έχοντας ήδη εμπειρία από μερικούς ΠΔΠ, συμφωνώ ότι στόχος της Γ' φάσης είναι να επιλεγούν οι καλύτεροι για διαγωνισμούς επιπέδου ολυμπιάδας πληροφορικής κτλ συνεπώς το επίπεδο είναι υψηλό και τα θέματα αρκετά δύσκολα ως άλυτα για τυπικούς μαθητές γυμνασίου και λυκείου.

Από την άλλη τα τελευταία χρόνια τα θέματα των δύο πρώτων φάσεων είναι σαφώς πιο βατά. Π.χ. το θέμα της Α' φάσης είναι διαπραγματεύσιμο από έναν μαθητή που έχει ασχοληθεί λίγο περισσότερο με την Εισαγωγή στην επιστήμη των Η/Υ και την ΑΕΠΠ (δες π.χ. το φετινό πρόβλημα) ενώ της Β' φάσης είναι λίγο πιο δύσκολο αλλά όχι "διαστημικό" για το επίπεδο των μαθητών. Ακόμη και στη Γ' φάση έναν καλός μαθητής μπορεί να διαπραγματευτεί συνήθως το ένα από τα τρία θέματα.

Από την εμπειρία μου με τον όμιλο προγραμματισμού στο ΠΓ Αγ. Αναργύρων νομίζω ότι στην Α' και Β' φάση το δύσκολο μέρος δεν είναι το αλγοριθμικό (οι μαθητές ακόμα και στο γυμνάσιο κατανοούν τα προβλήματα και μπορούν να διατυπώσουν λύσεις) αλλά το προγραμματιστικό αφού για να περιγράψεις τη λύση σου πρέπει να μάθεις μια από τις γλώσσες προγραμματισμού του διαγωνισμού εντρυφώντας και σε λεπτομέρειες που δε σχετίζονται άμεσα με τον αλγόριθμό που με χαρά σκέφτηκες (π.χ. το αυστηρό συντακτικό, την εξοικείωση με το προγραμματιστικό περιβάλλον ή τεχνικά θέματα όπως Ι/Ο σε αρχεία κειμένου).

Όπως όμως έγραψα και σε άλλο post χρησιμοποιώ τον ΠΔΠ σαν ένα κίνητρο και όχι σαν αυτοσκοπό και σε αυτό το επίπεδο νομίζω λειτουργεί θετικά.

Καρκαμάνης Γεώργιος

Σίγουρα όλοι  έχουμε κατανοήσει τον σκοπό του διαγωνισμού πληροφορικής.


Η ένσταση μου είναι  ότι δεν μπορεί ένα διαγωνισμός να ονομάζεται Πληροφορικής και να μην έχει σχέση με το μάθημα της Πληροφορικής της δευτεροβάθμιας εκπαίδευση, και να στηρίζεται στη γνώση που απέκτησε ο μαθητές εξωσχολικά.

Η ονομασία των  υπολοίπων μαθητικών διαγωνισμών   προέρχεται από το μάθημα στο οποίο αναφέρονται πχ μαθηματικών, βιολογίας, χημεία κλπ και η ύλη, όπως ανάφερα, είναι η διδακτέα σχολική ύλη.

Γιατί εμείς έχουμε ξεφύγει τοσο;

petrosp13

Παράθεση από: Καρκαμάνης Γεώργιος στις 18 Νοε 2015, 12:29:12 ΠΜ
Γιατί εμείς έχουμε ξεφύγει τοσο;

Γιατί έχουμε την πιο ραγδαία αναπτυσσόμενη επιστήμη με το πιο αργά εξελισσόμενο εκπαιδευτικό σύστημα, ειδικά στην Πληροφορική..
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής