Σχολιασμός Νέου Προγράμματος Σπουδών

Ξεκίνησε από Πέτρος Κ., 22 Φεβ 2019, 04:41:05 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

captain mamalakis

Το θέμα είναι ότι πρέπει να κατανοηθεί η ανάγκη για επικέντρωση το παιδαγωγικό κομμάτι του μαθήματος. Ας τα βλέπουν αυτά η εκάστοτε κυβέρνηση που αλλάζει το σύστημα με γνώμονα το πολιτικό συμφέρον.
Αυτά από μένα.
Καλή συνέχεια
;)

ΤΠ

Παράθεση από: ilias_s στις 05 Μαρ 2019, 04:40:52 ΜΜ
Όχι, ΔΕΝ είναι η εξεταστέα ύλη.
Ο υπουργός διατυμπανίζει ότι το πρόγραμμα σπουδών είναι και εξεταστέα ύλη. Ποιος λέει αλήθεια; Ο υπουργός ή το ιεπ που λέει ότι ¨θα ακολουθήσει και η ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης¨;;;

ilias_s

Παράθεση από: ΤΠ στις 07 Μαρ 2019, 03:25:54 ΜΜ

Ο υπουργός διατυμπανίζει ότι το πρόγραμμα σπουδών είναι και εξεταστέα ύλη. Ποιος λέει αλήθεια; Ο υπουργός ή το ιεπ που λέει ότι ¨θα ακολουθήσει και η ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης¨;;;

Μπορείς να το διαπιστώσεις μόνος σου αν, για παράδειγμα δεις, το Π.Σ της ΑΕΠΠ του 1999 (http://dide.sam.sch.gr/keplinet/images/newsletters/deppsaps_aep.pdf) και να συγκρίνεις με τη φετινή αλλά και παλαιότερες εγκυκλίους για τη διδακτέα ύλη.

Το Π.Σ περιλαμβάνει το σκοπό ενός μαθήματος, τις θεματικές ενότητες αλλά και προτεινόμενες δραστηριότητες για τη διδασκαλία. Στην ουσία είναι ολόκληρο το βιβλίο! Η διδακτέα ύλη είναι τα κεφάλαια που θα διδαχθούν οι μαθητές και είναι ένα κομμάτι του Π.Σ. Το ότι κάτι περιέχεται στο ΠΣ δε σημαίνει ότι διδάσκεται κιόλας... αλλιώς θα έπρεπε να διδάσκουμε την έννοια του αντικειμενοστραφούς προγρμματισμού εδώ και 20 χρόνια!

Και ΟΧΙ, ο υπουργός δε λέει ψέματα... απλά ΔΕΝ ΞΕΡΕΙ ΓΙΑ ΤΙ ΠΡΑΓΜΑ ΜΙΛΑΕΙ!!! (συνήθισμένη κατάσταση)

ntzios kostas

Πάντως για μια χρονιά τουλαχιστον, αν θυμάμαι καλα, το πρόγραμμα  σπουδών του 99 ήταν και η εξεταστέα ύλη.
Το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών δεν έχει σαν στόχο την εκμάθηση κάποιου συγκεκριμένου προγραμματιστικού περιβάλλοντος ούτε την καλλιέργεια προγραμματιστικών δεξιοτήτων από τη μεριά των μαθητών. Δεν αποσκοπεί στη λεπτομερειακή εξέταση της δομής, του ρεπερτορίου και των συντακτικων κανόνων κάποιας γλώσσας...

ΤΠ

Απάντηση πάντως ΔΕΝ πήρα. Τελικά το ΙΕΠ θα ανακοινώσει διδακτέα και εξεταστέα ύλη ή όχι;;;

ilias_s

#35
Παράθεση από: ntzios kostas στις 07 Μαρ 2019, 10:25:05 ΜΜ
Πάντως για μια χρονιά τουλαχιστον, αν θυμάμαι καλα, το πρόγραμμα  σπουδών του 99 ήταν και η εξεταστέα ύλη.

Δηλαδή δίδαξες τα πάντα? Αντικειμενοστρέφεια, πολυπλοκότητα, στοίβα, σωρό, τεκμηρίωση κτλπ?

Παράθεση από: ΤΠ στις 08 Μαρ 2019, 11:22:53 ΠΜ
Απάντηση πάντως ΔΕΝ πήρα. Τελικά το ΙΕΠ θα ανακοινώσει διδακτέα και εξεταστέα ύλη ή όχι;;;

Σε κανονικές συνθήκες η διδακτέα ύλη ανακοινώνεται ξεχωριστά. Έτσι συμβαίνει κάθε χρόνο και δημοσιεύεται σε ΦΕΚ έστω και αν δεν υπάρχει καμία αλλαγή.

Τη γνώμη και την εμπειρία μας καταθέτουμε εδώ. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε εξ ονόματος του ΙΕΠ.

Στέλλα Γεωργίου

Καλημέρα και από μένα συνάδελφοι,

Έχω πάρα πολλά ερωτηματικά στο κεφάλι μου σχετικά με τη νέα ύλη.  Όλη αυτή η κατάσταση μου φέρνει πανικό.  :'(
1) Πότε θα γνωρίζουμε επίσημα την ύλη (όχι τίτλους) για να ξέρουμε από που θα γράψουμε σημειώσεις; Σε ποια κεφάλαια αφορά; Θα είναι το υπάρχον ή νέο βιβλίο;
2) Σε πόσες ώρες θα βγαίνουν όλα αυτά  που υποθετικά θα είναι εντός τις νέας ύλης; Με λίγα λόγια, τι έχει εξαιρέσει από το υπάρχον βιβλίο το αγαπητό υπουργείο; Τιποτα;;
3) Σε κάποια παιδιά β λυκείου που ξεκινούν τώρα μέσα στον πανικό το μάθημα της ΑΕΠΠ τι προτείνετε να κάνω; Δομές; να ξεκινήσω 2,7,8 και βλέπουμε..  :D

Είμαι αισίως στην 8η χρονιά διδασκαλίας και η όλη κατάσταση μου θυμίζει 2015 που περιμέναμε τις οδηγίες διδασκαλίας και είχαμε πιάσει Δεκέμβριο..
Programming is an extremely creative profession. It's logic-based creativity.

ilias_s

#37
Απ' ότι διάβασα σε ένα άρθρο ο Γαβρόγλου είπε πως η ύλη θα ανακοινωθεί έως τις 10 Απριλίου. Αυτό που έχει ανακοινωθεί μέχρι σήμερα είναι το Πρόγραμμα Σπουδών(Π.Σ) και όχι η διδακτέα ύλη.

Όπως έγραψα και σε προηγούμενο ποστ, το Π.Σ είναι λογικό να περιλαμβάνει ολόκληρο το σχολικό εγχειρίδιο αλλά η διδακτέα ύλη δεν είναι υποχρεωτικό να περιλαμβάνει όλο το Π.Σ. Και σήμερα το Π.Σ πολλών μαθημάτων (αν όχι όλων) περιλαμβάνει το σύνολο του βιβλίου ΑΛΛΑ η διδακτέα ύλη είναι μόνο ένα μέρος αυτού.

Υπομονή μέχρι τις 10 Απριλίου και ας ελπίσουμε πως θα τηρηθεί το "deadline". Τότε θα δούμε με σιγουριά. Προς το παρόν μόνο εικάζουμε.

Υ.Γ : Οι μαθητές της Β' τάξης ξεκίνησαν τώρα την ΑΕΠΠ??? Δεν πιάνουν να διαβάσουν την Επιστήμη Η/Υ της Β' τάξης για αρχή που, κατά παράδοση, οι δικοί μου σε ένα ποσοστό 80%  το έχουν γραμμένο..?


tdrivas

Για όσους έχουν ακόμα κουράγιο, δύναμη και ελπίζω πίστη ότι το μάθημα ανήκει στη Θετική και όχι στη παρωδία της Οικονομικής ομάδας προσανατολισμού:

https://www.minedu.gov.gr/to-ypoyrgeio/opengov/1630-opengov/diatakseis-gia-lykeio/40276-arthro-1-diatakseis-gia-to-lykeio-kai-tin-prosvasi-stin-tritovathmia-ekpaidefsi
Thanassis Drivas
BSc in Computer Science
MSc in Space Science Applications and Technologies
https://github.com/tdrivas

bugman

Καλύτερα να ανήκει σε όλα τα πεδία. Να είναι δηλαδή το πέμπτο μάθημα σε όλες τις κατευθύνσεις. Η ουσία του μαθήματος είναι το να λύνει κανείς προβλήματα με αυτοματισμό, βάζοντας τον υπολογιστή να κάνει αυτόματα μια επεξεργασία δεδομένων. Τα δεδομένα μπορούν να προκύψουν από κάθε κατεύθυνση.

tdrivas

Παράθεση από: bugman στις 23 Μαρ 2019, 02:19:26 ΜΜ
Καλύτερα να ανήκει σε όλα τα πεδία. Να είναι δηλαδή το πέμπτο μάθημα σε όλες τις κατευθύνσεις. Η ουσία του μαθήματος είναι το να λύνει κανείς προβλήματα με αυτοματισμό, βάζοντας τον υπολογιστή να κάνει αυτόματα μια επεξεργασία δεδομένων. Τα δεδομένα μπορούν να προκύψουν από κάθε κατεύθυνση.

Η πληροφορική δεν είναι έξτρα μάθημα. Στέκεται ισότιμα δίπλα στα μαθηματικά, τη φυσική και στις άλλες θετικές επιστήμες. Όσο και να μην αρέσει σε κάποιους/ες, η Θετική χωρίς αλγοριθμική, χωρίς επιστήμη υπολογιστών μας γυρίζει σε άλλες δεκαετίες.

Η πληροφορική δεν είναι εξτρα δεξιότητα, είναι βασική, θετική επιστημη.
Thanassis Drivas
BSc in Computer Science
MSc in Space Science Applications and Technologies
https://github.com/tdrivas

bugman

Ναι φυσικά και είναι μια θετική επιστήμη, αν εξαιρέσεις την τεχνολογία της Πληροφορικής. Διότι σήμερα το να γράψεις κώδικα δεν είναι ζήτημα επιστήμης αλλά τεχνολογίας. Θες γνώσεις έτοιμων αντικειμένων, που φυσικά αυτά βασίζονται στην επιστήμη της Πληροφορικής. Όμως σε επίπεδο σχολείου η πληροφορική μπορεί να μπει σαν γενικές αρχές της επιστήμης της πληροφορικής, ως ένα μάθημα και η γνωριμία με τα προγραμματιστικά περιβάλλοντα (τεχνολογία) ως ένα δεύτερο μάθημα. Το πρώτο μπορεί να είναι στην Β Λυκείου και το δεύτερο στη Γ Λυκείου.
Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα βιβλίο που ενώ προσπαθεί να δώσει κάτι γενικό, εξειδικεύεται σε διαφορετικούς αλγόριθμους για το ίδιο πράγμα (δες ταξινόμηση), ως κάτι που πρέπει να "μάθουν" οι μαθητές, χωρίς να αγγίζει την επιστημονική βάση τους. Η δε χρήση πινάκων δεν είναι κάτι γενικό στην πληροφορική, είναι μέρος της τεχνολογίας της. Θα μπορούσε (και έτσι θα ήταν και πιο σχετικό σε θεωρητικό επίπεδο) να μιλάμε για αρχεία εισόδου και εξόδου, και όλη η επιστήμη για το λύκειο να ήταν πάνω σε αυτά. Όμως βλέπουμε ότι τελικά το βιβλίο προσπαθεί να δείξει περισσότερο τεχνολογία παρά επιστήμη. Αυτό ίσως εξηγεί και το σε ποια κατεύθυνση έχει μπει ως μάθημα.


tdrivas

"Διότι σήμερα το να γράψεις κώδικα δεν είναι ζήτημα επιστήμης αλλά τεχνολογίας"

Διαφωνώ κάθετα. Κώδικα απλό μπορεί να μάθει να γράφει ο καθένας, αλλά όταν δεν προσεγγίζεται από την ολότητα της επιστήμης, τότε είναι ελλιπής και πρακτικά ανεφάρμοστος. Πως δεν συνδέεται ο κώδικας με Θεωρία Υπολογισμού, Βάσεις και Αποθήκες Δεδομένων, Αντικειμενοστρέφεια  κτλ?

Αλλά η βάση όλων αυτών είναι η υπολογιστική σκέψη, αυτό ακριβώς που καλλιεργεί η Πληροφορική, προς το παρόν με την ΑΕΠΠ. Στο σχολείο δεν μαθαίνουν προγραμματισμό αλλά κυρίως βασικές αρχές problem - solving, αλγοριθμικής. Για να οδηγήσεις Ferrari, πρέπει πρώτα να έχεις μάθει να οδηγείς....
Thanassis Drivas
BSc in Computer Science
MSc in Space Science Applications and Technologies
https://github.com/tdrivas

bugman

Το αξιοσημείωτο στην απάντησή σου morfeus, είναι η αναφορά στην Υπολογιστική Σκέψη.

Ουσιαστικά η υπολογιστική σκέψη δεν ταυτίζεται με το προγραμματισμό. Είναι μια απαραίτητη δεξιότητα όμως. Εκεί που διαφωνούμε είναι στο αν αυτή η δεξιότητα είναι απαραίτητη μόνο για ένα πεδίο, τη θετική κατεύθυνση, ή πρέπει να μπει σε όλα τα πεδία, ανεξάρτητα αν αυτή θα οδηγήσει σε σχολές πληροφορικής επιστήμης ή όχι. Κατά τη γνώμη μου είναι απαραίτητη σε όλα τα πεδία.

Να ξεκαθαρίσουμε ότι οι μαθητές στο σχολείο δεν γίνονται επιστήμονες. Δεν διδάσκονται δηλαδή επιστήμη. Επιστήμη είναι να μπαίνεις σε αχαρτογράφητους χώρους, να κάνεις υποθέσεις και να κοπιάζεις να τις αποδείξεις, μη χρήση μεθόδων, με μετρήσεις. Αυτό δεν μπορεί να γίνει στο σχολείο. Ειδικά στο θέμα της υπολογιστικής σκέψης, η εφαρμογή αλγορίθμων θα έπρεπε μέσω του προγραμματισμού να καταλήγει σε μετρήσεις απόδοσης. Να κατανοήσει ο μαθητής, όχι "αφαιρετικά" αλλά δια του πειράματος, το χρόνο εκτέλεσης μιας ταξινόμησης αλγόριθμου φυσαλίδας σε σύγκριση για τα ίδια δεδομένα με τη γρήγορη ταξινόμηση.
Αντικειμενικά το πρόβλημα εκπαίδευσης στην υπολογιστική σκέψη είναι το IQ των μαθητών. Η υπολογιστική σκέψη δεν μπορεί να φυτευτεί στο μυαλό των μαθητών. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι μαθητές που έχουν δυνατότητες πάνω σε αυτό το είδος σκέψης, να το αναγνωρίσουν και να το καλλιεργήσουν, με πρακτική άσκηση. Αν λοιπόν το μάθημα της ΑΕΠΠ πήγαινε σε όλες τις κατευθύνσεις, θα διαφοροποιούσε τα ως σήμερα αποτελέσματα βαθμολογίας. Όμως θα έβγαζε καλύτερους μαθητές, για να προαχθούν σε θέσεις τις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προς όφελος όλων μας. Στην αντίθετη περίπτωση, μαθητές με υπολογιστική σκέψη, θα αγνοούν την δυνατότητά τους, και αυτό δεν είναι καλό, πάλι για όλους.
Το πρόβλημά μας δεν είναι ότι υπάρχουν Χ Ferrari και θέλουμε Χ οδηγούς, αλλά ότι υπάρχουν μαθητές με δυνατότητες οι οποίες σε μια κβάντωση του συστήματος εκπαίδευσης βγαίνουν απ έξω, ως άχρηστες. Κβάντωση εννοώ χοντρικά τον τεμαχισμό των δεξιοτήτων σε τρία ή τέσσερα μαθήματα ανά τρεις ή τέσσερις κατευθύνσεις. Αναζητούμε δηλαδή συγκεκριμένες δεξιότητες απαξιώνοντας άλλες δεξιότητες. Έχουμε κερδίσει με το υπάρχον σύστημα; Κατά τη γνώμη μου όχι, και αυτό αποτυπώνεται στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας.
Δεν συζητώ επιστημονικά εδώ, δεν έχω μετρήσεις, αλλά εκφράζω απλά μια πεποίθηση, μια εικασία ότι το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται να εξελιχθεί βάσει της υπολογιστικής σκέψης, και να αρχίσει να μοντελοποιεί την εκπαίδευση βάσει των δυνατοτήτων των μαθητών, καταγράφοντας επιστημονικά το τι μπορεί να κάνει ο καθένας και όχι βάσει ενός "μέσου" μαθητή όπως σήμερα.

tdrivas

Παράθεση από: bugman στις 24 Μαρ 2019, 01:20:50 ΜΜ
Το αξιοσημείωτο στην απάντησή σου morfeus, είναι η αναφορά στην Υπολογιστική Σκέψη.

Ουσιαστικά η υπολογιστική σκέψη δεν ταυτίζεται με το προγραμματισμό. Είναι μια απαραίτητη δεξιότητα όμως. Εκεί που διαφωνούμε είναι στο αν αυτή η δεξιότητα είναι απαραίτητη μόνο για ένα πεδίο, τη θετική κατεύθυνση, ή πρέπει να μπει σε όλα τα πεδία, ανεξάρτητα αν αυτή θα οδηγήσει σε σχολές πληροφορικής επιστήμης ή όχι. Κατά τη γνώμη μου είναι απαραίτητη σε όλα τα πεδία.

Να ξεκαθαρίσουμε ότι οι μαθητές στο σχολείο δεν γίνονται επιστήμονες. Δεν διδάσκονται δηλαδή επιστήμη. Επιστήμη είναι να μπαίνεις σε αχαρτογράφητους χώρους, να κάνεις υποθέσεις και να κοπιάζεις να τις αποδείξεις, μη χρήση μεθόδων, με μετρήσεις. Αυτό δεν μπορεί να γίνει στο σχολείο. Ειδικά στο θέμα της υπολογιστικής σκέψης, η εφαρμογή αλγορίθμων θα έπρεπε μέσω του προγραμματισμού να καταλήγει σε μετρήσεις απόδοσης. Να κατανοήσει ο μαθητής, όχι "αφαιρετικά" αλλά δια του πειράματος, το χρόνο εκτέλεσης μιας ταξινόμησης αλγόριθμου φυσαλίδας σε σύγκριση για τα ίδια δεδομένα με τη γρήγορη ταξινόμηση.
Αντικειμενικά το πρόβλημα εκπαίδευσης στην υπολογιστική σκέψη είναι το IQ των μαθητών. Η υπολογιστική σκέψη δεν μπορεί να φυτευτεί στο μυαλό των μαθητών. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι μαθητές που έχουν δυνατότητες πάνω σε αυτό το είδος σκέψης, να το αναγνωρίσουν και να το καλλιεργήσουν, με πρακτική άσκηση. Αν λοιπόν το μάθημα της ΑΕΠΠ πήγαινε σε όλες τις κατευθύνσεις, θα διαφοροποιούσε τα ως σήμερα αποτελέσματα βαθμολογίας. Όμως θα έβγαζε καλύτερους μαθητές, για να προαχθούν σε θέσεις τις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προς όφελος όλων μας. Στην αντίθετη περίπτωση, μαθητές με υπολογιστική σκέψη, θα αγνοούν την δυνατότητά τους, και αυτό δεν είναι καλό, πάλι για όλους.
Το πρόβλημά μας δεν είναι ότι υπάρχουν Χ Ferrari και θέλουμε Χ οδηγούς, αλλά ότι υπάρχουν μαθητές με δυνατότητες οι οποίες σε μια κβάντωση του συστήματος εκπαίδευσης βγαίνουν απ έξω, ως άχρηστες. Κβάντωση εννοώ χοντρικά τον τεμαχισμό των δεξιοτήτων σε τρία ή τέσσερα μαθήματα ανά τρεις ή τέσσερις κατευθύνσεις. Αναζητούμε δηλαδή συγκεκριμένες δεξιότητες απαξιώνοντας άλλες δεξιότητες. Έχουμε κερδίσει με το υπάρχον σύστημα; Κατά τη γνώμη μου όχι, και αυτό αποτυπώνεται στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας.
Δεν συζητώ επιστημονικά εδώ, δεν έχω μετρήσεις, αλλά εκφράζω απλά μια πεποίθηση, μια εικασία ότι το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται να εξελιχθεί βάσει της υπολογιστικής σκέψης, και να αρχίσει να μοντελοποιεί την εκπαίδευση βάσει των δυνατοτήτων των μαθητών, καταγράφοντας επιστημονικά το τι μπορεί να κάνει ο καθένας και όχι βάσει ενός "μέσου" μαθητή όπως σήμερα.


Απλές απαντήσεις σε δύσκολα ζητήματα:
1. Κανείς δεν συνέδεσε την υπολογιστική σκέψη αποκλειστικά με τον Προγραμματισμό. Η υπολογιστική σκέψη, όμως, βοηθά άπειρα τον προγραμματισμό. Η υπολογιστική σκέψη είναι σπόρος και πρέπει να πέφτει νωρίς. Ακριβώς αυτό θέλει να κάνει η Πληροφορική από το Δημοτικό κιόλας. Όχι όμως η Πληροφορική του friv, του excel και του fb στις τάξεις, αλλά η πληροφορική του arduino, του scratch, των computational thinking puzzles, της τηλεπισκόπησης,  των διαγωνισμών της esa, του bebras, της ρομποτικής κτλ.

2. Η κορύφωση της πυραμίδας πρέπει να είναι ένα μάθημα που να απευθύνεται για υποψηφίους θετικών σχολών είτε αυτό είναι η ΑΕΠΠ είτε ακόμα καλύτερα ένα Intro στην επιστήμη Υπολογιστών.

3. Δεν είπε κανείς ότι είναι επιστήμονες, είπαμε ότι θέλουμε να αποκτήσουν περισσότερα εφόδια για να γίνουν ό,τι αγαπούν και πρωτίστως να μάθουν να ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ.

Η αλλαγή νοοτροπίας, προσέγγισης, εμπέδωσης, βιωματικής μάθησης και επαφής με το μαθητή και τη μαθήτρια είναι πάγια σκέψη και ανάγκη. Όμως, δεν είναι αυτό στο τραπέζι στο παρόν νήμα, αλλά η θέση της Πληροφορικής σε ένα νέο εξεταστικό που μπάζει από παντού.

Και κλείνω, από πλευράς μου, το διάλογο αυτό επισημαίνοντας πως όσο κάποιοι/ες είναι ευχαριστημένοι με την ΑΕΠΠ στα Οικονομικά, να ξέρουν ότι ανά πάσα και στιγμή η Πληροφορική είναι σε κίνδυνο.

Η θέση της Πληροφορικής, όσον αφορά το εξεταστικό σύστημα, πρέπει να είναι στη ΘΕΤΙΚΗ ομάδα προσανατολισμού.
Thanassis Drivas
BSc in Computer Science
MSc in Space Science Applications and Technologies
https://github.com/tdrivas