Κλιμακωτός Υπολογισμός (δομές επιλογής)

Ξεκίνησε από Βιβή, 02 Δεκ 2005, 03:54:19 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Βιβή

Καλησπέρα σας!
Δεν μπορώ να καταλάβω πότε κάνουμε κλιμακωτή χρέωση και πότε όχι???
Υπάρχουν ασκήσεις που λέει ότι γίνεται χρέωση κλιμακωτά αλλά άλλεσ φορές πρέπει να το καταλάβεις απο μόνος σου.....
Ευχαριστώ!!

[size=0]Βιβή, άλλαξα το θέμα ώστε να δείχνει καλύτερα τη συζήτηση που περιέχει (Σέργιος)[/size]

chaos

Καλησπέρα Βιβή,

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος τρόπος να καταλάβεις αν πρέπει να κάνεις κλιμακωτή χρέωση. Κατά την ανάλυση του προβλήματος (είναι ίσως ο σημαντικότερος παράγοντας στη δημιουργία σωστού αλγορίθμου) πρέπει να διαπιστώσεις πώς θα χειριστείς το συγκεκριμένο θέμα.
Από την άλλη στα θέματα εξετάσεων συνήθως αναφέρεται αν η χρέωση που εφαρμόζεται είναι κλιμακωτή.
Χωρίς να αποτελεί οδηγό, μπορώ να σου πω ότι προβλήματα "Υπολογισμού φόρου", "χρεώσεις κινητών τηλεφώνων", "χρεώσεις ΔΕΚΟ (sic!) όπως ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ κτλ" συνήθως απαιτούν κλιμακωτή χρέωση. Σου επαναλαμβάνω όμως ότι καλό θα είναι να ζητάς διευκρίνηση πάνω σε αυτό (και σε περίπτωση που δε σου δοθεί και έχεις χρόνο δώσε και τις δύο λύσεις).

Ελπίζω να βοήθησα,
Σωτήρης

EleniK

Συμφωνώ με τον Σωτήρη ότι δεν υπάρχει κάποιος γενικό ςκανόνας. Καλό είναι να διαβάζουμε προσεκτικά την εκφώνηση μήπως και υπάρχουν λέξεις κλειδιά όπως 'η χρέωση γίνεται ανάλογα...', όπου η χρέωση είναι κλιμακωτή. Από εκεί και πέρα και εγώ πληροφορώ τα παιδιά σχετικά με το που΄υπάρχει η κλιμακωτή χρέωση στην καθημερινή ζωή (που είναι οι περιπτώσει ςπου ανέφερε ο Σωτήρης). Όσον αφορά τις διατυπώσεις των θεμάτων, όταν έπεσε το 2000, δεν ανέφερε ότι η χρέωση είναι κλιμακωτή. Βέβαια ήταν για κινητά αλλά δε σημαίνει ότι το γνωρίζουν όλοι. Το 2004 που έπεσε στα εσπερινά, έγραφε ότι η χρέωση είναι κλιμακωτή.
Κατά την προσωπική μου άποψη, τα παιδιά δεν είναι υποχρεωμένα να γνωρίζουν που ισχύει η κλιμακωτή χρέωση και που η αναλογική. Καλό είναι να υπάρχει αυτή η διευκρύνιση.

Ελένη

Ελένη Κοκκίνου
Καθηγήτρια Πληροφορικής, ΠΕ19

Sergio

Ο προβληματισμός σου Βιβή είναι πολύ δίκαιος αλλά και οι απαντήσεις που δόθηκαν απόλυτα σωστές.

Τα προβλήματα στα οποία χρειάζεται κλιμακωτή χρέωση είναι συνήθως προβλήματα στα οποία ο υπολογισμός γίνεται ανάλογα με κάποιο μέγεθος, π.χ.
- χρέωση κινητού ανάλογα με τη διάρκεια κλήσης
- χρέωση ΔΕΚΟ ανάλογα με την κατανάλωση
- υπολογισμός φόρου ανάλογα με το εισόδημα
- κ.ο.κ.
Όμως δε χρειάζεται πάντοτε κλιμακωτός υπολογισμός παρά μόνο όταν το μέγεθος που χρησιμοποιείται στον υπολογισμό «χωρίζεται σε κομμάτια» και ...ο υπολογισμός γίνεται με διαφορετικό τρόπο για κάθε ένα από τα «κομμάτια»

Για παράδειγμα, εάν η εκφώνηση αναφέρει ότι:
«...για διάρκεια κλήσης μέχρι 100 ώρες η χρέωση είναι 20 ευρώ την ώρα ενώ σε μεγαλύτερες διάρκειες η χρέωση γίνεται 15 ευρώ την ώρα...» δεν τίθεται θέμα κλιμακωτής χρέωσης αφού ... ακόμα και σε μεγάλες διάρκειες (πάνω από 100 ώρες), το κόστος είναι 15 για όλη τη διάρκεια (η διάρκεια δε χωρίζεται σε κομμάτια...), επομένως:
ΑΝ διάρκεια <= 100 ΤΟΤΕ
  Χρέωση <-- Διάρκεια * 20
ΑΛΛΙΩΣ
  Χρέωση <-- Διάρκεια * 15
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Εάν όμως η εκφώνηση διατυπώνεται ως:
«...οι πρώτες 100 ώρες χρεώνονται με 20 ευρώ ανά ώρα ενώ οι υπόλοιπες με 15 ευρώ ανά ώρα...» το πράγμα αλλάζει, αφού σε μεγάλες διάρκειες, θα πρέπει να ...χωρίσουμε τη διάρκεια σε κομμάτια:
1)      οι πρώτες (100) με 20
2)      οι υπόλοιπες (διάρκεια - 100) με 15
να υπολογίσουμε διαφορετική χρέωση για κάθε κομμάτι και να προσθέσουμε τα αποτελέσματα, οπότε η λύση είναι:
ΑΝ Διάρκεια <= 100 ΤΟΤΕ
  Χρέωση <-- Διάρκεια * 20
ΑΛΛΙΩΣ
  Χρέωση <-- 100 * 20 + (χρέωση &#8211; 100) * 15
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Το βασικότερο σημείο όμως, και αυτό που δείχνει να δημιουργεί τα περισσότερα προβλήματα στους μαθητές είναι η «ανεπαρκής» μελέτη και κατανόηση της εκφώνησης.

Υπάρχει μία τάση δημιουργίας από τους μαθητές (αλλά και από τους διδάσκοντες) «προτύπων απάντησης» τα οποία όχι μόνο παραβιάζουν αυτό καθ αυτό το σκοπό του μαθήματος (που στοχεύει στην ανάπτυξη της σκέψης και όχι στον περιορισμό της) αλλά συχνά δημιουργούν και επικίνδυνα ανεξέλεγκτες καταστάσεις με «κωμικά» λάθη σε γραπτά.

Η ουσία είναι ότι μία σωστή λύση ξεκινάει πάντα από απόλυτα καθαρή κατανόηση της εκφώνησης.  Θα πρέπει επομένως όλοι, καθηγητές και μαθητές, να επιμείνουμε στην προσεκτική μελέτη της εκφώνησης προκειμένου να είναι σαφές τι ζητά το κάθε πρόβλημα.

Συχνά, ο «καταναγκασμός» των εξετάσεων και η ψευδαίσθηση ότι τα θέματα «επαναλαμβάνονται» μας ωθεί στην επανάληψη και αφομοίωση συγκεκριμένου τύπου ασκήσεων που δημιουργεί τον κίνδυνο της κεκτημένης ταχύτητας στους μαθητές που παρασύρονται και ... «δε διαβάζουν την εκφώνηση προσεκτικά»

Έχει σχεδόν καταντήσει ανέκδοτο η περίπτωση της άσκησης με τη χρέωση της επιστολής (Ενιαία Λύκεια 2004) που από μία απλή περίπτωση πολλαπλής επιλογής φάνηκε σε πλήθος (λανθασμένων) απαντήσεων να υλοποιείται με μηχανισμό κλιμακωτού υπολογισμού (ΕΝΤΕΛΩΣ άσχετο!)

Επομένως... ΠΡΟΣΟΧΗ !  Θα πρέπει να γίνεται προσεκτική μελέτη της εκφώνησης και όχι επιπόλαια ταύτιση με παρελθόντα θέματα ή πολυ...φορεμένες ασκήσεις που έχουν καταντήσει ... συνήθεια.

Στο ίδιο «μήκος κύματος» δεν ήταν λίγα τα γραπτά πέρυσι που, στο θέμα 2, αντί να δίνουν τις «...τιμές των μεταβλητών που θα εμφανιστούν» (όπως ζητούσε το θέμα) εμφάνιζαν τις «...τιμές των μεταβλητών σε κάθε επανάληψη», κάτι που δεν ζητούσε το θέμα (αλλά οι δεκάδες ασκήσεις που μάλλον ο μαθητής είχε λύσει στο παρελθόν).

Επομένως... προσοχή στις «κατηφόρες»...... ΦΡΕΝΑΡΙΣΤΑ !  Απαντάτε σε αυτό που ζητά και όχι σε αυτό που ... νομίζετε ότι (ή θα θέλατε να) ζητά!

Μία κινέζικη παροιμία (αν τη θυμάμαι σωστά) λέει ότι ... «αν δεν ξέρεις που πας, όλοι οι δρόμοι λάθος θα σε βγάλουν» ;-)

Καλή δύναμη στην προετοιμασία! και ... συνεργάσου στενά με τον καθηγητή (ή την καθηγήτριά) σου για να μην αφήνεις κενά στη μελέτη σου.
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

kinik

Σε ότι αφορά την κλιμακωτή χρέωση πιστεύω ότι ο μαθητής θα πρέπει να επιλύει μία άσκηση με κλιμακωτό υπολογισμό, όταν αυτό ζητείται από την εκφώνηση της άσκησης. Νομίζω ότι στα θέματα του 2000 είχε δοθεί διευκρίνηση.
Συνήθως ζητείται όταν το αναφέρει καθαρά η εκφώνηση της άσκησης (υπολογίζεται κλιμακωτά, όταν σου περιγράφει τη χρέωση χρησιμοποιώντας λέξεις κλειδιά όπως είπε και ο sergio (οι πρώτες 100 μονάδες, οι επόμενες 200 και οι πέραν των 300) και όταν δίνει ένα παράδειγμα από το οποίο καταλαβαίνεις ότι πρόκειται για κλιμακωτο υπολογισμό .
Δεν πιστεύω ότι το γεγονός ότι η άσκηση  ζητάει υπολογισμό  της χρέωσης ενός λογαριασμού της ΔΕΗ, πάει να πει ότι θέλει και κλιμακωτή.

gkark

Συμφωνώ και έγω με την σειρά μου με την kinik ότι η εκφώνηση της άσκησης είναι αυτή που  καθάρα σου παροτρύνη αν η χρέωση είναι κλιμακωτή ή όχι με τις κατάλληλες λέξεις που αναφέρθηκαν.
Δεν νομίζω να υπάρχει περίπτωση η άσκηση να εξετάζει άν ένας  μαθητής να είναι αναγκασμένος να ξέρει τι χρεώνεται κλιμακωτά και τι όχι( εδώ όυτε εμείς οι ίδιοι δεν ξέρουμε καλά καλά) αλλά αν ξέρει να τι πραγμοατοποιεί. Ειπαμε σε προηγούμενες συζητήσεις ότι σκοπός του μαθήματος είναι να κρίνει την αλγοριθμική σκέψη του μαθητή ......

gpapargi

Συμφωνώ στο ότι είναι μέσα στις υποχρεώσεις της εκφώνησης να διευκρινίζεται αν η χρέωση είναι κλιμακωτή ή όχι. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η εκφώνηση μιας άσκησης περιέχει τον αλγόριθμο του προβλήματος σε φυσική γλώσσα. Αν δεν είναι ξεκάθαρος αυτός ο αλγόριθμος σε φυσική γλώσσα τότε πως θα γραφτεί σε ψευδογλώσσα;

Θα ήθελα όμως να αναφέρω κάποιους προβληματισμούς μου πάνω στο θέμα.

Υπάρχουν μερικές περιπτώσεις που η ΜΗ χρήση της κλιμακωτής δημιουργεί κάποια προβλήματα.

Ας δούμε το παρακάτω παράδειγμα στο οποίο μας λένε ότι η χρέωση για κάτω από 20  ώρες ομιλίας σε σταθερό τηλέφωνο είναι 10 ευρώ την ώρα και για πάνω από 20 ώρες είναι 7 ευρώ την ώρα.

ΑΝ διάρκεια <= 20 ΤΟΤΕ
  Χρέωση <-- Διάρκεια * 10
ΑΛΛΙΩΣ
  Χρέωση <-- Διάρκεια * 7
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ

Κοιτάξτε να δείτε τι περίεργο συμβαίνει:

Εδώ η εκφώνηση φαίνεται να εννοεί μη κλιμακωτή χρέωση.
Κάποιος που μιλάει 20 ώρες στο τηλέφωνο πληρώνει 20 * 10 = 200 ευρώ ενώ κάποιος που μιλάει 25 ώρες πληρώνει  25 * 7 = 175 ευρώ.  Δηλαδή αυτός που μιλάει περισσότερο πληρώνει λιγότερο.

Η παραπάνω χρέωση αποκλείεται να εμφανιστεί σε πραγματικό πρόβλημα. Ένας τέτοιος πίνακας χρεώσεων μόνο με κλιμακωτή χρέωση μπορεί να ερμηνευτεί ρεαλιστικά.

Στο θέμα του 2004 τα πράγματα είναι διαφορετικά γιατί η χρέωση ανεβαίνει με το βάρος και ένα δέμα δεν μπορεί να κοπεί στη μέση. Εκεί η μη κλιμακωτή χρέωση είναι απόλυτα λογική και η διαίσθησή μου τη θεωρεί σωστή.

Θα μπορούσα να κάτσω να το ψάξω και να φτιάξω κανόνες για το πότε θα πρέπει να χρησιμοποιούμε τη μια χρέωση και πότε την άλλη έτσι ώστε να υπάρχει πάντα φυσικό νόημα. (Τα προβλήματα εμφανίζονται συνήθως σε λογαριασμούς που δε θέλει κλιμακωτή χρέωση). Αλλά το βλέπω άσκοπο. Ας είναι ξεκάθαρη η εκφώνηση της άσκησης.


Sergio

Πάντως αποτελεί συχνή απορία των μαθητών αυτή που αρχικά εξέφρασε η Βιβή, δηλαδή πώς θα καταλάβουμε εάν απαιτείται κλιμακωτός υπολογισμός.

Αν και δεν πιστεύω ότι πρέπει να αναγάγουμε τον κλιμακωτό υπολογισμό σε "ειδική κατηγορία ασκήσεων" απλά επειδή έχει μία ιδιαιτερότητα, σίγουρα θα πρέπει να είναι σαφές στους μαθητές υπό ποιες συνθήκες είναι απαραίτητη η χρήση αυτού του τρόπου υπολογισμού.  Και ενώ αυτό είναι εύκολο όταν η εκφώνηση ρητά αναφέρει τον όρο, κάτι τέτοιο δεν ισχύει όταν αυτό γίνεται περιγραφικά.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι σκέψεις, η προβληματική που αναπτύσσεται θα πρέπει να κατευθύνεται περίπου ως εξής: Τα προβλήματα που απαιτούν τη χρήση του κλιμακωτού υπολογισμού είναι συνήθως προβλήματα στα οποία η τιμή μίας ποσότητας, του «ζητούμενου» (π.χ.κόστος λογαριαμού) καθορίζεται με βάση την τιμή μίας άλλης, του «δεδομένου» (π.χ. κατανάλωση)  και, συνήθως, αναλογικά.  Αυτό που ενδιαφέρει όμως είναι κατά πόσον ο υπολογισμός της τιμής του ζητούμενου γίνεται με βάση «ολόκληρη» την τιμή του δεδομένου ή «τμηματικά» (διαφορετικά για κάθε μέρος της).  Στον κλιμακωτό υπολογισμό, η επεξεργασία γίνεται με τρόπο τμηματικό, οπότε κάτι τέτοιο θα πρέπει να φαίνεται ήδη από την εκφώνηση, όπως δείχτηκε και στα παραδείγματα των προηγούμενων μηνυμάτων.

Όμως, προβλήματα που απαιτούν σε «λογικό επίπεδο» όμοιους μηχανισμούς σκέψεις υπάρχουν πολλά χωρίς απαραίτητα να μοιάζουν εκ πρώτης όψεως με τα κλασσικά κλιμακωτά, αλλά υποδεικνύοντας υπολογισμό κατά τμήματα.  Θα πρέπει επομένως να ενθαρρύνουμε την αποδέσμευση της σκέψης των μαθητών από προσχεδιασμένα μοτίβα και να τους ενθαρρύνουμε στο να σκέφτονται...: να κατανοούν το πρόβλημα που δίνεται, να αναλύουν, να ανακαλύπτουν να σχεδιάζουν να υλοποιούν.  Αυτός είναι, εξ άλλου, και ο σκοπός του μαθήματος.
Απ τη μια η θητεία μου σε σχολικές αίθουσες: να φλυαρώ - να ελπίζω πως κατι κατάλαβαν - να εξερευνώ - να μαθαίνω. Απ την άλλη, σχεδόν συνομήλικη, η Διδακτική της Πληροφορικής: ερευνά διαδικασίες μάθησης - φλερτάρει με την Ψυχολογία - με καλεί να αφήσω το βλέμμα του Πληροφορικού και να δω με τα μάτια του δασκάλου. Τέκνα των 2, οι απόψεις μου.. (προσαρμοσμένο από τον πρόλογο του βιβλίου "Το μακρόν Φυσική προ του βραχέως διδάσκω" του Ανδρέα Κασσέτα)

manpap

Θα ήθελα να συμπληρώσω στα πολύ ενδιαφέροντα σχόλια για την κλιμακωτή χρέωση δύο παρατηρήσεις:
1. Το 2000, η σχετική επεξήγηση έλεγε (αν θυμάμαι καλά) : Να λυθεί σύμφωνα με το παράδειγμα του βιβλίου, πρόταση που παραπέμπει στο παράδειγμα 1 του 8ου Κεφαλαίου. (Πάντως δεν ήμουν σε ενιαίο τότε και δεν είμαι σίγουρος πως έγινε η βαθμολόγηση). Είναι γεγονός ότι οι πιο πολλές λύσεις που έχω βρει γι αυτή την άσκηση τη λύνουν κλιμακωτά. Όχι όμως όλες...
2. Θα συμφωνήσω και θα συνηγορήσω στο γεγονός ότι πρέπει να δίνονται κωδικές λέξεις, ή εκφράσεις, ή ακόμα και παραδείγματα που να περαπέμπουν στο ζητούμενο. (Πάντως όταν χρειάζεται να δοθεί παράδειγμα για κάτι, αυτό σημαίνει ότι είναι αρκετά σύνθετο για να το εκφράσουν με λόγια και γι αυτό αποφεύγεται). Το χρειάστηκαν στο περυσινό 3ο θέμα, όπου παρεπιπτώντος αντί να βοηθήσει, μπέρδεψε μερικούς μέτριους μαθητές)
3. Θέλω να ελπίζω ότι οι συνάδελφοι που βάζουν τα θέματα στις Πανελλήνιες δεν πρόκειται να ζητήσουν κάτι το οποίο δεν είναι ξεκάθαρο
4. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πόσο δύσκολο φαίνεται (και για κάποιους είναι) το μάθημα στους μαθητές. Η αλγοριθμική σκέψη μαθαίνεται σταδιακά...
 :-/
Συντηρώ το μυαλό μου ακοίμητο, λαγαρό, ανήλεο. Το αμολώ να παλεύει ακατάλυτα. Άλλο αργαστήρι να κάνω το σκοτάδι φως δεν έχω.
Ν. Καζαντζάκης

bagelis

Συμφωνώ με τα προαναφερόμενα και να θυμίσω ότι το 2000 ήρθε διευκρίνηση στους μαθητές που εξηγούσε αναλυτικά και με παράδειγμα τον τρόπο υπολογισμού που χρειαζόταν η άσκηση.

tomemeto1

Μπερδεύτικα με τις κλιμακωτές η όχι ασκήσεις

Άσκηση 1
Έστω μια άσκηση λεει: Ένας συγγραφέας
Για τα πρώτα 600 βιβλία του που θα πουληθούν δεν πληρώνετε
Από 601 μέχρι 5000 παίρνει το 10% της τιμής των βιβλίων
Από 5001 μέχρι 10000 παίρνει το 15% της τιμής των βιβλίων
Από 10000 και πάνω παίρνει το 22% της τιμής των βιβλίων

ʼσκηση 2
Η τιμή του κάθε υπολογιστή χρεώνεται ανάλογα με το μέγεθος της παραγγελίας σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.
Ποσότητα             Τιμή κάθε υπολογιστή
1- 50                   590 ευρώ
51- 100                   525 ευρώ
101 – 200      470 ευρώ
Πάνω από 200      440 ευρώ


Η πρώτη λύνεται κλιμακωτά ενώ η δεύτερη όχι?
Όταν λέμε μια άσκηση λύνετε "αναλογικά" εννοούμε κλιμακωτά ή όχι?



ppan

Προφανώς και στη δεύτερη άσκηση θα γίνει κλιμακωτός υπολογισμός και αυτό είναι φανερό από την εκφώνηση γιατί για π.χ. αν πουληθούν 70 Η/Υ τότε η χρέωση θα είναι 50*590 + (70-50)*525 γιατί αλλιώς θα έπρεπε να έλεγε ότι:
Ποσότητα
1-50           590 ευρώ /Η/Υ
51-100        525 ευρώ/Η/Υ για όλους τους Η/Υ που θα πουληθούν
101-200      470 ευρώ/Η/Υ για όλους τους Η/Υ που θα πουληθούν
κ.λ.π.

bagelis

Η πρώτη κανονικά είναι είναι κλιμακωτή διότι αναφέρει ότι για τα πρώτα 600 βιβλία δεν πληρώνεται, άρα κατ' αναλογία κάθε φορά πληρώνεται την κλίμακα, αλλά δεν είναι και η καλύτερη εκφώνηση του κόσμου...
Η δεύτερη είναι σαφέστατα μη κλιμκωτή διότι λέει ότι η τιμή του κάθε υπολογιστή χρεώνεται ....
Αν δεν είχε αυτή τη φράση νομίζω ότι και πάλι θα ήταν μη κλιμακωτή γιατί δεν θα εννοούσε ούτε το ένα ούτε το άλλο, άρα γιατί κάποιος να το κάνει κλιμακωτά; Δεν έχει κανένα έρεισμα από την εκφώνηση... Το κλιμακωτό δεν είναι ο προφανής τρόπος υπολογισμού, άρα θα έπρεπε να έχω μια αιτία από την εκφώνηση για να τον χρησιμοποιήσω...

alexis_zoure

Οπως ειδα εγω τα τελευταια παραδειγματα σαν μαθητης, θα ελυνα και τις δυο κλιμακωτα αν δεν προσεχα την εκφωνηση της δευτερης καλυτερα γιατι νομιζω οτι δεν κλιμακωτος υπολογισμος...

Παντως πιστευω οτι η δευτερη θα χρειαζοταν διευκρινηση... ;)



Αλεξανδρος Ζουρελιδης
Μαθητης Γ Λυκειου

gpapargi

Κανονικά για να απαιτείται κλιμακωτή χρέωση αυτό θα πρέπει να διευκρινίζεται στην εκφώνηση (δηλαδή να ζητείται ρητά).
Ωστόσο το ίδιο το πρόβλημα θέτει κάποιους φυσικούς περιορισμούς που θα πρέπει να τους λαμβάνει υπόψη του ο θεματοδότης και όχι ο λύτης.
Πχ  στη δεύτερη άσκηση κάποιος που θα αγοράσει 50 υπολογιστές θα πληρώσει 50 * 590 = 29500 ευρώ. Ενώ κάποιος που θα αγοράσει 51 υπολογιστές θα πληρώσει 51 * 525 = 26775 ευρώ. Δηλαδή σα να σε ρωτάει κάποιος αν θέλεις τζάμπα 1 υπολογιστή και 2725 ευρώ.

Είναι αυτό που λέω συνήθως: Θέλει πολύ μεγάλη προσοχή όταν φτιάχνει κανείς ασκήσεις.

kkoutsak

     Συμφωνώ απολύτως  μαζί  σου   Γιώργο.Η  εκφώνηση  πρέπει  να έχει  λογικά  νούμερα αν  και  πάλι  θα  μπορούσε  ο  δημιουργός  της  άσκησης να  ισχυριστεί  ως από  50  και  πάνω  υπολογιστές  η τιμή  πέφτει  υπερβολικά.Το  θέμα  είναι  πως  κατά  την γνώμη μου υπάρχουν  3  τρόποι  για  να καταλάβει  ο  μαθητής  πως  έχουμε  να  κάνουμε  με  κλιμακωτή  χρέωση
      1ος  τρόπος:Να  αναφέρει  ρητά  η  άσκηση  πως η  χρέωση  είναι  κλιμακωτή
   
      2ος  τρόπος:Θα  το  εξηγήσω με  ένα παράδειγμα 
                           Κυβικά                         χρέωση  ανά  κυβικό
                           Τα  πρώτα 10                      0
                           Τα  επόμενα  5                    0.5
                           Από  εκεί  και  πέρα              1
     
      3ος  τρόπος  Να  δίνει  ένα  πίνακα όπως  ο  παρακάτω
               
                         Κυβικά                            χρέωση  ανά  κυβικό
                         0-10                                   δωρεάν
                         11-15                                  0.5
                         15  και  πάνω                        1
  και  στο  τέλος να αναφέρει  το  εξής.Αν  κάποιος   καταναλώσει  21   κυβικά  τότε  για  τα πρώτα  10  κυβικά  δεν θα  πληρώσει  καθόλου  για  τα  επόμενα  5  ο.5  ευρώ το κυβικό  και  για  τα  υπόλοιπα  6  1  ευρώ   το  κυβικό  άρα  συνολικά  χρέωση=10*0+(15-10)*0.5+(21-15)*1














MARIA THEOHARI

Καλημερα. Θα ηθελα να ρωτησω
Α) Ο βαθμιαιος υπολογισμος ειναι κλιμακωτος υπολογισμος;
Β) Στον πινακα τιμων που συνηθως δινεται στον κλιμακωτο υπολογισμο οι τιμες μονο αυξανονται ΄Η μειωνονται σταδιακα ΄Η μπορει να ειναι και τυχαιες;

petrosp13

Α) Δεν έχω δει την λέξη "βαθμιαίος" σε άσκηση αλλά μάλλον για το ίδιο μιλάμε
Β) Στην κλιμακωτή χρέωση, συνήθως οι τιμές αυξάνονται σταδιακά ή και μειώνονται σταδιακά. Αλλά το σημαντικό δεν είναι αυτό, αλλά η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού όταν έχουμε κλιμακωτή χρέωση. Οπότε, οι τιμές σε κάθε κατηγορία μπορεί να είναι εντελώς τυχαίες
Παπαδόπουλος Πέτρος
Καθηγητής Πληροφορικής

Καρκαμάνης Γεώργιος

Την λέξη βαθμιαίος υπολογισμός δεν την έχω ακούσει και εγώ και δεν ξέρω εαν χρησιμοποιείται σε κάτι τέτοιο.

MARIA THEOHARI


Παραθέτω την άσκηση όπως εμφανίζεται στο site του συναδέλφου κ. Τσιωτάκη και στο οποίο ο υπολογισμός της αύξησης με βάση τα έτη γίνεται κλιμακωτά. Άρα βαθμιαία = κλιμακωτά; (Θα το εκτιμούσα αν απαντούσε και ο ίδιος ο κ. Τσιωτάκης)



Στην εταιρεία Αρβίλογλου κάθε εργαζόμενος αμείβεται σύμφωνα με τις μηνιαίες ώρες εργασίας κλιμακωτά όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:

Ώρες εργασίας (Ω)               Ωρομίσθιο €


Ω  <  30                                      32

30  ≤  Ω  < 100                            42
 
100  ≤  Ω                                      55

Επιπρόσθετα, ο μισθός προσαυξάνεται σύμφωνα με την προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου και υπολογίζεται επίσης με βαθμιαία αύξηση, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:

Έτη εργασίας                                Αύξηση ανά έτος (€)


περισσότερα από 15                            40


περισσότερα από 9                              30
 
περισσότερα από 3                               20



Στις συνολικές μικτές αποδοχές υπάρχουν κρατήσεις της τάξης του 12%. Να αναπτύξετε αλγόριθμο που θα διαβάζει το όνομα, τις ώρες και τα έτη υπηρεσίας ενός εργαζομένου και θα εμφανίζει το όνομα και τις καθαρές αποδοχές.


P.Tsiotakis

Σε αυτήν την άσκηση Μαρία, η λέξη "βαθμιαίος" χρησιμοποιείται αντί της "κλιμακωτός"

Αν θεωρείς οτι δεν είναι σαφής η διατύπωση, τότε μπορεί να πλαισιωθεί απο ένα παράδειγμα η εκφώνηση (πχ αν οι ώρες εργασίας είναι 40 και τα έτη 10, οι καθαρές αποδοχές είναι ...) ώστε να είναι σίγουρο οτι ο μαθητής με απλές δοκιμές θα επιβεβαιώσει πως του ζητά κλιμακωτό υπολογισμό.

Θα το σημειώσω στις εκκρεμότητες. Να είσαι καλά...

Με εκτίμηση, Π.Τ.

MARIA THEOHARI

Στέλνω μια άσκηση με κλιμακωτό υπολογισμό και θα ήθελα μια διευκρίνηση!
Ο υπολογισμός είναι κλιμακωτός σε όλα τα επίπεδα ή μόνο στο 2ο επίπεδο(για το τμήμα εισοδήματος πάνω απο 1000....) και απο που το συμπεραίνουμε αυτό?

MARIA THEOHARI

Στέλνω ξανα το αρχείο....

P.Tsiotakis

Παράθεση από: MARIA THEOHARI στις 08 Οκτ 2010, 12:07:55 ΜΜ
Ο υπολογισμός είναι κλιμακωτός σε όλα τα επίπεδα ή μόνο στο 2ο επίπεδο(για το τμήμα εισοδήματος πάνω απο 1000....) και απο που το συμπεραίνουμε αυτό?

Θεωρώ πως με τη διατύπωση, αναφέρεται μόνο στο 2ο επίπεδο. Το συμπεραίνω από το ότι στο τρίτο διάστημα δεν έχει το ίδιο κείμενο. Βέβαια θα ήθελε καλύτερη περιγραφή.
Η άσκηση από οτι θυμάμαι δεν είναι δική μου, ωστόσο πρέπει να πω πως είναι πολύ δύσκολο να είναι πλήρης και αναλυτική κάθε εκφώνηση κάθε άσκησης, μερικές φορές για λόγους πρακτικούς κάποιες αναφορές δεν τις αναλύουμε. Φυσικά και αυτό μπορεί να μπερδέψει, αλλά μπορεί και να τροφοδοτήσει συζητήσεις με τους μαθητές.

Ξαναγράφω αυτό που έγραψα και πρωτύτερα, πως με 1-2 παραδείγματα υπολογισμού δεν αφήνεις παρερμηνείες σε μια άσκηση που μπαίνει σε τεστ.

Με εκτίμηση,

MARIA THEOHARI