Θέματα Ερευνητικών Εργασιών για την Πληροφορική

Ξεκίνησε από odysseas, 01 Οκτ 2012, 11:24:14 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

odysseas

Αν δεν κάνω λάθος, η θεματολογία των Ερευνητικών Εργασιών σε σχέση με την Πληροφορική δεν έχει συζητηθεί στο Στέκι μέχρι στιγμής. Αν υπάρχουν συνάδελφοι που ολοκλήρωσαν πέρυσι Ερευνητικές Εργασίες σχετικές με την επιστήμη της Πληροφορικής ή αν προτίθενται να ξεκινήσουν τέτοιες φέτος, νομίζω θα είχε μεγάλη αξία και για τους υπόλοιπους η καταγραφή των θεμάτων τους.

Εγώ προσωπικά βρίσκω το πλαίσιο των ερευνητικών εργασιών λίγο "στενό" και δυσκολεύομαι να καταλήξω σε θέμα που να μπορώ να το φανταστώ να ολοκληρώνεται με επιτυχία. Θα ήταν πολύ χρήσιμο να ξεκινήσει εδώ μια καταγραφή θεμάτων που θα μπορούσε να χρησιμεύσει και σε άλλους συναδέλφους.

Laertis

Έχεις δίκιο Οδυσσέα ... ΟΙ ερευνητικές εργασίες "παραμελήθηκαν" απο το στέκι.
Δεν νομίζω όμως ότι είναι "στενό" το πλαίσιο των ερευνητικών εργασιών, αν κατάλαβα τι εννοείς ακριβώς. Αν εννοείς στενό χρονικά θα συμφωνήσω αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί όλη τη χρονιά και να "βγει" τελικά το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για μένα είναι καθαρά θέμα προγραμματισμού, διαθεματικότητας και διάθεσης απο τον διδάσκοντα.

Πέρυσι ολοκλήρωσα στην Α΄Λυκείου 2 θέματα, ένα για κάθε τετράμηνο, τα οποία όμως θα μπορούσαν να τρέξουν ολόκληρη τη χρονιά. Προφανώς το μετάνιωσα που δεν έγινε έτσι, γιατί έμειναν πράγματα που δεν πρόλαβαν να γίνουν, αλλά αφού ήταν η 1η χρονιά δικαιολογούμαι ως άπειρος ;)
Είναι όντως δύσκολο να καταλήξει κάποιος σε ένα ολοκληρωμένο θέμα ερευνητικής εργασίας αλλά πιστεύω όταν "βγει" αυτό που θέλει, αξίζει τον κόπο χίλιες φορές.

Ένα θέμα που δουλέψαμε με τα παιδιά με αρκετά καλά αποτελέσματα και με αρκετό ενδιαφέρον για αυτά ήταν η Κρυπτογραφία, με διαθεματικούς τομείς την Πληροφορική, Μαθηματικά, Ιστορία, Θρησκευτικά και Τέχνες.
Αν κάποιος συνάδελφος ενδιαφέρεται για περισσότερες πληροφορίες ας στείλει προσωπικό μήνυμα.  :)
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

odysseas

Παράθεση από: Laertis στις 02 Οκτ 2012, 08:25:44 ΜΜ
Ένα θέμα που δουλέψαμε με τα παιδιά με αρκετά καλά αποτελέσματα και με αρκετό ενδιαφέρον για αυτά ήταν η Κρυπτογραφία, με διαθεματικούς τομείς την Πληροφορική, Μαθηματικά, Ιστορία, Θρησκευτικά και Τέχνες. Αν κάποιος συνάδελφος ενδιαφέρεται για περισσότερες πληροφορίες ας στείλει προσωπικό μήνυμα.

Η Κρυπτογραφία πρέπει να ήταν μεγάλο hit πέρυσι στις Ερευνητικές Εργασίες, ξέρω αρκετούς άλλους συναδέλφους που δούλεψαν με αυτό το θέμα. Laertis, ίσως θα μπορούσες να μας δώσεις έναν "σκελετό" των ερωτημάτων που διερευνήσατε;

Εγώ προσωπικά επέλεξα τελικά για (ετήσιο) θέμα το Ελεύθερο Λογισμικό. Θα αναρτήσω εδώ τυχόν σχόλια για την εξέλιξή του. Αν κάποιος συνάδελφος έχει δουλέψει κάτι ανάλογο είμαι ανοιχτός σε προτάσεις.

pgrontas

odyssea, ευτυχώς που επανέφερες το συγκεκριμένο θέμα γιατί ήθελα να γράψω εδώ και καιρό αλλά συνεχώς το ξέχναγα!

Και εγώ δούλεψα πέρυσι την κρυπτογραφία, στο πρώτο τετράμηνο.
Βασίστηκα κυρίως στο βιβλίο του Simon Singh "Κώδικες και Μυστικά".
Η εργασία πήγε αρκετά καλά και κάποια παιδιά έφτιαξαν ως τέχνημα και την σπαρτιατική σκυτάλη και το δείξαμε και στην παρουσίαση.
Στόχος ήταν να γίνει διαθεματικό το project σε συνεργασία με κάποιον φιλόλογο, ώστε να φανούν οι συνέπειες της κρυπτογραφίας στην ιστορία (σε αντιστοιχία με την εφεύρεση ενός καινούριου όπλου), αλλά δεν μπορώ να πώ ότι το πετύχαμε.

Στο δεύτερο τετράμηνο το project το οποίο έκανα αφορούσε τα ηλεκτρονικά βιβλία. Κάποια ερευνητικά ερωτήματα αφορούσαν συσκευές ανάγνωσης, ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία, είδη ηλεκτρονικού βιβλίου (όπως εγκυκλοπαίδειες, cell phone novels). Γενικά αυτό το project έπεσε θύμα του τέλους της χρονιάς και δεν βγήκε πολύ καλό.

Αυτό για το οποίο ήθελα γνώμες και αυτό που σκέφτομαι να κάνω φέτος είναι μέσω του project να μάθω στα παιδιά να δουλεύουν και να συνεργάζονται ηλεκτρονικά. Το θέμα που θα κάνω αφορά την Εξερεύνηση του Διαστήματος, αλλά αυτό δεν έχει καμία σημασία. Αυτό που θέλω να πετύχω είναι να μην χρησιμοποιηθεί καθόλου χαρτί.  Σκέφτομαι να χρησιμοποιήσω Google Docs και wikis.

Έχει κάνει κάποιος κάτι αντίστοιχο ώστε να μπορέσει να μας πει τις εμπειρίες του;
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

Laertis

Παράθεση από: odysseas στις 15 Οκτ 2012, 04:01:53 ΜΜ
Η Κρυπτογραφία πρέπει να ήταν μεγάλο hit πέρυσι στις Ερευνητικές Εργασίες, ξέρω αρκετούς άλλους συναδέλφους που δούλεψαν με αυτό το θέμα. Laertis, ίσως θα μπορούσες να μας δώσεις έναν "σκελετό" των ερωτημάτων που διερευνήσατε;

Οδυσσέα, θα μπορούσα να γράψω πολλά αλλά καλύτερα δες τον σύνδεσμο με την παρουσίαση της εργασίας και την περίληψη που ακολουθεί με αναφορά στο project :

http://blogs.sch.gr/2lykklria/%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B5%CF%82-3/%CE%B1-%CF%84%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%AC%CE%BC%CE%B7%CE%BD%CE%BF-2011-2012/%CE%BA%CF%81%CF%85%CF%80%CF%84%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B5%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%B9%CE%B1/

Ολόκληρη η εργασία είναι εδώ : http://blogs.sch.gr/2lykklria/files/2012/01/Cryptography1.pdf

Στο Β' Τετράμηνο κάναμε κάτι ποιό δημιουργικό κι ευχάριστο. 3 ομάδες δημιούργησαν με το λογισμικό Pixton τα δικά τους κόμικ σε δικό τους πρωτότυπο σενάριο και 1 ομάδα επιπλεόν με δικά τους πρωτότυπα σχέδια. Αποτέλεσμα ένα εξαιρετικό βιβλίο κόμικ κι αν υπήρχε ο χρόνος θα ήταν ακόμη καλύτερο :

http://blogs.sch.gr/2lykklria/files/2012/01/comic_book.pdf
Νικολακάκης Γιώργος
Μηχανικός Η/Υ Συστημάτων
Καθηγητής Πληροφορικής
http://users.sch.gr/gnikola

Νίκος Αδαμόπουλος

Παράθεση από: pgrontas στις 15 Οκτ 2012, 04:34:51 ΜΜ
Βασίστηκα κυρίως στο βιβλίο του Simon Singh "Κώδικες και Μυστικά".

... το οποίο το είχες αναφέρει και παλιότερα στο Στέκι και από εκείνη την αναφορά σου αποφάσισα να το πάρω και να το διαβάσω. Πραγματικά είναι πολύ καλό βιβλίο για το θέμα αυτό...

odysseas

Παράθεση από: odysseas στις 15 Οκτ 2012, 04:01:53 ΜΜ
Εγώ προσωπικά επέλεξα τελικά για (ετήσιο) θέμα το Ελεύθερο Λογισμικό.

Οι μαθητές που συμμετέχουν στην ερευνητική εργασία για το Ελεύθερο Λογισμικό έφτιαξαν ένα σχετικό ερωτηματολόγιο χρησιμοποιώντας τα Google Forms. Το ερωτηματολόγιο βρίσκεται στο http://goo.gl/EEa62, απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίων και λυκείων και θα τους βοηθούσατε τρομερά(*) αν αφιερώνατε 3 λεπτάκια για να το συμπληρώσετε με τους μαθητές σας. Ευχαριστούμε προκαταβολικά!

(*) επίσης, είναι ενθουσιασμένοι με την ιδέα οτι θα δίνουν το link σε άλλους και θα το συμπληρώνουν δικτυακά.

odysseas

Ο συνάδελφος Γιάννης Σαρημπαλίδης ανάρτησε στο εξαιρετικό του blog άλλο ένα θέμα Ερευνητικής Εργασίας: 11 web 2.0 εργαλεία για την τάξη. Φαίνεται αρκετά ευέλικτο και θα μπορούσε να έχει πολλές παραλλαγές και προεκτάσεις, ειδικά ως ετήσιο project.

Ανδρέας Φαρμακόρης

Εδώ http://www.youtube.com/watch?v=2LQwGfR7ssI&feature=youtu.be είναι ένα βιντεάκι που φτιάξαμε στο Project με θέμα "Διαδίκτυο - Οφέλη και Παγίδες"
Καθηγητης Πληροφορικής ΠΕ19
Λυκειο Αμπελακίων Σαλαμίνας

odysseas

Παράθεση από: odysseas στις 15 Οκτ 2012, 04:01:53 ΜΜ
Εγώ προσωπικά επέλεξα τελικά για (ετήσιο) θέμα το Ελεύθερο Λογισμικό. Θα αναρτήσω εδώ τυχόν σχόλια για την εξέλιξή του.

Ομολογώ ότι λόγω της γενικότερης τροπής που έχουν πάρει τα εκπαιδευτικά πράγματα όλο και ανέβαλα να γράψω εδώ για το συγκεκριμένο θέμα. Όμως φαντάζομαι ότι όλο και κάποιος συνάδελφος μπορεί να πάρει ιδέες για του χρόνου.

Τα παιδιά είχαν χωριστεί σε τρεις ομάδες αλλά αρχικά και οι τρεις διερεύνησαν γενικά τι είναι το ελεύθερο λογισμικό. Επειδή διαπίστωσα ότι ελάχιστα μπορούν να προχωρήσουν αν δεν αντιληφθούν τι είναι ο πηγαίος κώδικας, τους έκανα αρχικά μια δραστηριότητα στο scratch.

Στη συνέχεια η μία ομάδα ασχολήθηκε με το ελεύθερο λογισμικό στον προσωπικό υπολογιστή, έκανε μια έρευνα σε σχέση με το πως χρησιμοποιούν τους υπολογιστές τα παιδιά της ηλικίας τους και έστησε ένα Pentium IV αποκλειστικά με ελεύθερο λογισμικό.

Η δεύτερη ομάδα ασχολήθηκε με το Linux και, στην πορεία, υποτίτλισαν και δύο πολύ περιεκτικά τρίλεπτα βίντεο που έχει βγάλει το Linux Foundation (The Story of Linux, How Linux is Built). Χρήσιμη ήταν και η ταινία Revolution OS, που προβλήθηκε σε όλη την τάξη, αλλά πιστεύω ότι χρειάζεται μοντάρισμα γιατί είναι υπερβολικά μεγάλη και, σε μερικά σημεία, φλύαρη ή και παρωχημένη. Το συγκεκριμένο υπο-θέμα ήταν αρκετά τεχνικό και γι' αυτό το είχα αναθέσει σε μια ομάδα με αρκετά εργατικούς μαθητές. Παιδεύτηκαν αλλά τα πήγαν καλά.

Επειδή εργάζομαι σε μουσικό σχολείο, η τρίτη ομάδα ασχολήθηκε με το ελεύθερο λογισμικό για την μουσική. Νομίζω πως ήταν η πιο επιτυχημένη ομάδα, επειδή τα παιδιά ανακάλυψαν ότι υπήρχαν πάρα πολλά ελεύθερα προγράμματα, τα κατηγοριοποίησαν με βάση τη χρήση τους και "κόλλησαν" με 2-3 συγκεκριμένα τα οποία κάλυπταν τις ανάγκες τους ενώ τόσον καιρό αναγκάζονταν να αναζητούν αντίστοιχα πειρατικά.

Προσπάθησα όσο ήταν δυνατόν οι μαθητές να ασχολούνται με πρακτικά πράγματα και όχι να αναζητούν μόνο πληροφορίες. Διαπίστωσα επίσης ότι καλό είναι οι μαθητές να γράφουν την εργασία και να χτίζουν τις παρουσιάσεις κατά τη διάρκεια της έρευνας. Για να το πω αλλιώς, η πιο πολλή δουλειά έγινε όταν είπαμε ότι σταματάμε να ψάχνουμε κι αρχίζουμε να γράφουμε. Θα ήθελα να είχαμε χρόνο να φτιάξουμε και καμιά αφίσα ή να έχουμε διοργανώσει ένα debate (ελεύθερο vs. ιδιοταγές). Δυστυχώς δεν προλάβαμε.

Τέλος, να πω ότι, προς μεγάλη μου έκπληξη, πήγε καταπληκτικά η παρουσίαση. Είχαμε πάρα πολλές ερωτήσεις από παιδιά και άλλους καθηγητές! Μπορείτε να δείτε σχετικά τις ερευνητικές εργασίες των παιδιών αλλά και τις παρουσιάσεις τους. Δεν είναι τέλειες, αλλά δεν έχω απλώσει χέρι να πατήσω ούτε ένα πλήκτρο, είναι αποκλειστικά δική τους δουλειά.

nikolasmer

Παράθεση από: odysseas στις 17 Ιουν 2013, 10:46:46 ΠΜ
Ομολογώ ότι λόγω της γενικότερης τροπής που έχουν πάρει τα εκπαιδευτικά πράγματα όλο και ανέβαλα να γράψω εδώ για το συγκεκριμένο θέμα. Όμως φαντάζομαι ότι όλο και κάποιος συνάδελφος μπορεί να πάρει ιδέες για του χρόνου.

Τα παιδιά είχαν χωριστεί σε τρεις ομάδες αλλά αρχικά και οι τρεις διερεύνησαν γενικά τι είναι το ελεύθερο λογισμικό. Επειδή διαπίστωσα ότι ελάχιστα μπορούν να προχωρήσουν αν δεν αντιληφθούν τι είναι ο πηγαίος κώδικας, τους έκανα αρχικά μια δραστηριότητα στο scratch.

Στη συνέχεια η μία ομάδα ασχολήθηκε με το ελεύθερο λογισμικό στον προσωπικό υπολογιστή, έκανε μια έρευνα σε σχέση με το πως χρησιμοποιούν τους υπολογιστές τα παιδιά της ηλικίας τους και έστησε ένα Pentium IV αποκλειστικά με ελεύθερο λογισμικό.

Η δεύτερη ομάδα ασχολήθηκε με το Linux και, στην πορεία, υποτίτλισαν και δύο πολύ περιεκτικά τρίλεπτα βίντεο που έχει βγάλει το Linux Foundation (The Story of Linux, How Linux is Built). Χρήσιμη ήταν και η ταινία Revolution OS, που προβλήθηκε σε όλη την τάξη, αλλά πιστεύω ότι χρειάζεται μοντάρισμα γιατί είναι υπερβολικά μεγάλη και, σε μερικά σημεία, φλύαρη ή και παρωχημένη. Το συγκεκριμένο υπο-θέμα ήταν αρκετά τεχνικό και γι' αυτό το είχα αναθέσει σε μια ομάδα με αρκετά εργατικούς μαθητές. Παιδεύτηκαν αλλά τα πήγαν καλά.

Επειδή εργάζομαι σε μουσικό σχολείο, η τρίτη ομάδα ασχολήθηκε με το ελεύθερο λογισμικό για την μουσική. Νομίζω πως ήταν η πιο επιτυχημένη ομάδα, επειδή τα παιδιά ανακάλυψαν ότι υπήρχαν πάρα πολλά ελεύθερα προγράμματα, τα κατηγοριοποίησαν με βάση τη χρήση τους και "κόλλησαν" με 2-3 συγκεκριμένα τα οποία κάλυπταν τις ανάγκες τους ενώ τόσον καιρό αναγκάζονταν να αναζητούν αντίστοιχα πειρατικά.

Προσπάθησα όσο ήταν δυνατόν οι μαθητές να ασχολούνται με πρακτικά πράγματα και όχι να αναζητούν μόνο πληροφορίες. Διαπίστωσα επίσης ότι καλό είναι οι μαθητές να γράφουν την εργασία και να χτίζουν τις παρουσιάσεις κατά τη διάρκεια της έρευνας. Για να το πω αλλιώς, η πιο πολλή δουλειά έγινε όταν είπαμε ότι σταματάμε να ψάχνουμε κι αρχίζουμε να γράφουμε. Θα ήθελα να είχαμε χρόνο να φτιάξουμε και καμιά αφίσα ή να έχουμε διοργανώσει ένα debate (ελεύθερο vs. ιδιοταγές). Δυστυχώς δεν προλάβαμε.

Τέλος, να πω ότι, προς μεγάλη μου έκπληξη, πήγε καταπληκτικά η παρουσίαση. Είχαμε πάρα πολλές ερωτήσεις από παιδιά και άλλους καθηγητές! Μπορείτε να δείτε σχετικά τις ερευνητικές εργασίες των παιδιών αλλά και τις παρουσιάσεις τους. Δεν είναι τέλειες, αλλά δεν έχω απλώσει χέρι να πατήσω ούτε ένα πλήκτρο, είναι αποκλειστικά δική τους δουλειά.

Έχω εντυπωσιαστεί με την πάρα πολύ καλή δουλειά των μαθητών. Τους αξίζουν συγχαρητήρια.
Μερεντίτης Νικόλαος
Πληροφορικός

pgrontas

Ένα ωραίο και πιασάρικο θέμα που σκέφτομαι να κάνω φέτος αφορά τα παιχνίδια υπολογιστή.

Στο πρώτο τετράμηνο, θα έχει καθαρά χαρακτήρα αναζήτησης για κατηγορίες παιχνιδιών, κονσόλες κτλ.
Το δεύτερο τετράμηνο όμως θα είναι διδακτικό, όπου τα παιδια θα κληθούν να φτιάξουν ένα παιχνίδι με χρήση Scratch.

Το προωθώ για Α Λυκείου.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson

pgrontas

Κάποια άλλα θέματα, που μπορούν να προωθήσουν και την πολύπαθη επιστήμη μας:

-Εξέλιξη της διαφήμισης από την αφίσα στο Google.
-Γυμναστική και υγιεινή ζωή με υπολογιστές, όπου οι μαθητές μπορούν να ασχοληθούν με τα διάφορα gadgets και εφαρμογές που έχουν ως σκοπό την καταγραφή ασκήσεων και επιδόσεων σε τρέξιμο, γυμναστήριο αλλά και παρακολούθηση διατροφής κτλ.

Λεπτομέρειες δεν έχω σκεφτεί αλλα ως ιδέες μπορούν να περπατήσουν άνετα.
Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute - Harold Abelson