ΛΑΘΟΣ ΘΕΜΑ ΣΤΙΣ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ

Ξεκίνησε από ΠΤ, 05 Οκτ 2006, 10:51:42 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

ΠΤ

1ο θέμα ερώτημα Δ.
Για x από 1 μέχρι Κ
Εμφάνισε x
Τέλος_επανάληψης

Να μετατραπεί σε ισοδύναμο τμήμα αλγορίθμου χρησιμοποιώντας την εντολή Αρχή_Επανάληψης ...
Μέχρις_ Ότου

προτεινόμενη απάντηση:
η παραπάνω εντολή Για δεν μετατρέπεται σε ισοδύναμη Αρχή_Επανάληψης παρά μόνο κάτω από την υπόθεση ότι Κ>=1. Σε αυτή την περίπτωση η ισοδύναμη εντολή είναι:
x <- 1
Αρχή_Επανάληψης
    Εμφάνισε x
    x <- x+1
Μέχρις_Ότου x>K

Σχόλιο: Λίγη προσοχή από την επιτροπή δεν βλάπτει!

alkisg

Χρειάζεται και ένα ΑΝ:
ΑΝ κ >= 1 ΤΟΤΕ
  ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
...

filippos

Παράθεση από: ΠΤ στις 05 Οκτ 2006, 10:51:42 ΠΜ
1ο θέμα ερώτημα Δ.
Για x από 1 μέχρι Κ
Εμφάνισε x
Τέλος_επανάληψης

Να μετατραπεί σε ισοδύναμο τμήμα αλγορίθμου χρησιμοποιώντας την εντολή Αρχή_Επανάληψης ...
Μέχρις_ Ότου

Η προτεινόμενη απάντηση που ήρθε από την επιτροπή ήταν:

Χ<- 1
ΑΝ χ <= Κ τότε
  Αρχή_επανάληψης
    Εμφάνισε χ
    χ <- χ + 1
  μέχρις_ότου χ > κ
τελος_αν

Παράθεση από: ΠΤ στις 05 Οκτ 2006, 10:51:42 ΠΜ
προτεινόμενη απάντηση:
η παραπάνω εντολή Για δεν μετατρέπεται σε ισοδύναμη Αρχή_Επανάληψης παρά μόνο κάτω από την υπόθεση ότι Κ>=1. Σε αυτή την περίπτωση η ισοδύναμη εντολή είναι:
x <- 1
Αρχή_Επανάληψης
    Εμφάνισε x
    x <- x+1
Μέχρις_Ότου x>K

Σχόλιο: Λίγη προσοχή από την επιτροπή δεν βλάπτει!

η ενδεικτική απάντηση της επιτροπής είναι σωστή και απαντά στην ερώτηση, αφού όντως δίνει απόλυτα ισοδύναμο τμήμα αλγόριθμου με χρήση της μέχρις_ότου, ανεξάρτητα από την τιμή του Κ.

Που βλέπεις το λάθος;

ΠΤ

Το ερώτημα έλεγε να χρησιμοποιηθεί η αρχή_επανάληψης.
Δεν έλεγε να δοθεί ισοδύναμο τμήμα αλγορίθμου με χρήση και άλλων εντολών.
Μόνο η εντολή ΟΣΟ μπορεί από μόνη της να δώσει ισοδύναμες ΓΙΑ και ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ χωρις χρήση άλλων εντολών επιλογής.
Η απάντηση που προτείνεται από την επιτροπή κατά τη γνώμη μου αλλοιώνει την σημασία του ερωτήματος που αφορά ισοδυναμία μεταξύ εντολών επανάληψης.
Εμεις δεν τους μαθαίνουμε όλο το χρόνο για την διαφορά μεταξύ ΟΣΟ και ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ? Πως μια εντολή επανάληψης που εκτελεί τις εντολές της τουλάχιστον μια φορά μπορεί να εκτελέσει και ότι η ΓΙΑ (η οποία πιθανόν να μην εκτελεί τις περιεχόμενες εντολές της και καθόλου)?
Φυσικά αν εμπλουτίσουμε τις δυνατότητές μας με χρήση και άλλων εντολών επιλογής μπορούμε να θεωρήσουμε οτιδήποτε ισοδύναμο με οτιδήποτε.
Το ερώτημα δεν ήταν σε άσκηση αλλά στη θεωρία και νομίζω ότι έπρεπε να αφορά αυστηρά το ζήτημα των ισοδυναμιών μεταξύ των εντολών επανάληψης.
Φίλιππε απ'οτι καταλαβαίνω ήσουν σε κάποιο βαθμολογικό. Τι θα δίνατε σε μαθητή που πρότεινε την δική μου απάντηση?

andreas_p

Δ.                         

Διερεύνηση :              1)  Κ>=1  επαναλήψεις   :   >=1
        2)  Κ<1       >>                       :    0
Συνεπώς  :
   
Αν   Κ>=1  τότε
   Χ <- 1
   Αρχή_επανάληψης
      Εμφάνισε  Χ
      Χ <- Χ+1
   Μέχρις_ότου  Χ> Κ
Τέλος_αν

Ανδρέας

filippos

Το θέμαζητούσε να δοθεί ισοδύναμο τμήμα αλγόριθμου χρησιμοποιώντας όμως την εντολή Μεχρις_ότου αντι της Για.

Δύο τμήματα είναι ισοδύναμα εφόσον παράγουν το ίδιο αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση.  Επομένως σωστή θα πρέπει να θεωρησθεί μία λύση εφόσον:
1. χρησιμοποιεί τη Μεχρις_ότου αντί της Για, και
2. παράγει το ίδιο αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση

Η λύση που προτείνει ο ΠΤ, έχει την αναμενόμενη συμπεριφορά αλλά μόνο εφόσον Κ >= 1, επομένως δε μπορεί να θεωρηθεί ισοδύναμη αφού δεν παράγει το ίδιο αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση.  Η παρατήρηση που τη συνοδεύει, εφόσον θεωρηθεί και αυτή μέρος της απάντησης, είναι μεν σωστή, δε βοηθάει όμως ώστε να παρουσιαστεί ισοδύναμος αλγόριθμος. 

Εν τούτοις, η παρατήρηση αυτή θα μπορούσε πολύ εύθκολα να δωθεί με .. κωδικοποίηση (αντί ελεύθερου κειμένου) ΄δηλαδή με τη μορφή εντολής ΑΝ που και το ίδιο νόημα θα έδινε αλλά και θα καθιστούσε τον αλγόριθμο (σχεδόν) ισοδύναμο.

Αυτό είναι που ουσιαστικά προτείνει ο Άλκης οδηγγώνατς στη λύση που προτείνει ο Ανδρέας, η οποία όμως δε δίνει αρχική τιμή στο Χ (όταν το Κ δεν είναι >= 1) οπότε πάλι δε μπορεί να θεωρηθεί απόλυτα ισοδύναμη αφού δεν παράγει το ίδιο αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση.

Επι της ουσίας, πραγματικά δεν πρέπει να εμφωλευθεί ολόκληρη η λύση στο ΑΝ, αφού και η περίπτωση με το ΓΙΑ, αρχική τιμή θα δώσει στο Χ (σε κάθε περίτωση).

Έτσι, η λύση που προτείνει η επιτροπή έχει όλα αυτά τα επιθυμητά χαρακτηριστικά:
1. χρησιμοποιεί τη Μεχρις_ότου αντί της Για, και
2. παράγει το ίδιο αποτέλεσμα σε κάθε περίπτωση


Από συναδέλφους που συζήτησα το θέμα ακούστηκε και η λύση:
Χ <- 1
Αρχή_Επανάληψης
  ΑΝ Χ <= Κ ΤΟΤΕ
    Εμφάνισε Χ
    Χ <- Χ + 1
  ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
Μέχρις_ότου Χ > Κ

την οποία όμως προσωπικά θεωρώ υποδεέστερη αυτής που προτείνει η επιτροπή στις ενδεικτικές απαντήσεις, αφού εμφωλεύοντας το ΑΝ στην επανάληψη, θα οδηγήσει σε πολλούς περιττούς ελέγχους της συνθήκης του ΑΝ όταν το Κ είναι μεγαλύτερο το 1.  Επομένως, αν και όντως ισοδύναμη, νομίζω ότι είναι πολύ λιγότερο αποδοτική.

Όσο για την ερώτηση σχετικά με τη λύση του μαθητή του ΠΤ, αν μου τύχαινε σε γραπτό, θα τη βαθμολογούσα με 7 ή 8 στα 10 αφού:
1. αναγνωρίζει σωστά τα δομικά στοιχεία της ΓΙΑ
  - αρχικοποίηση
  - έλεγχος
  - μεταβολή βήματος
2. μετατρέπει σωστή τη συνθήκη συνέχειας σε συνθήκη τερματισμού
3. κάνει σε σωστό σημείο την αρχικοποίηση και την αύξηση

αλλά

αποτυγχάνει να δώσει λύση ισοδύναμη σε κάθε περίπτωση (ανεξάρτητα της τιμής του Κ).  Βέβαια, εάν στην τεκμηρίωσή του ανέφερε το ακριβές κείμενο που δίνει ο ΠΤ στο αρχικό του μήνυμα, ίσως να έκλεινα προς το 8 αντί του 7.  Όμως εξακολουθεί να είναι μία ελλειπής απάντηση.

Εξ άλλου και το θέμα δε ζητά ισοδύναμη αρχή_επανάληψης, αλλά ισοδύναμο τμήμα αλγόριθμου χρησιμοποιώντας την εντολή Αρχή_επανάληψης.

Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις δύο διατυπώσεις.

Όντας, ιδοδύναμη αρχή_επανάληψης δεν υπάρχει (σε κάθε περίπτωση)

Ισοδύναμο τμήμα αλγορίθμου που να χρησιμοποιεί την αρχή_επανάληψης αντί της Για υπάρχει.

ΠΤ

Ο προβληματισμός που σας έθεσα μόνο στο μυαλό καλά καταρτισμένου μαθητή θα μπορούσε να τεθεί.
Αν είμαστε στην ίδια ομάδα βαθμολόγησης Φίλιππε, και επειδή η απάντηση που έδωσα μόνο από πολύ καλό μαθητή θα μπορούσε να διατυπωθεί, η πρότασή μου θα ήταν να βαθμολογηθεί με 10 μόρια (εγώ τόσο θα την βαθμολογούσα).
Ο μαθητής μας λέει παραπάνω απ'ότι απαιτεί το θέμα με βάση την θεωρία που διάβασε. Είναι σαφής η στάση του να μην χρησιμοποιήσει άλλη εντολή επιλογής και συζητά για την ισοδυναμία της ΓΙΑ με την Αρχή_Επανάληψης. Η διατύπωση 'τμήμα αλγορίθμου' μπορεί να ερμηνευθεί ως αλγόριθμος που δεν είναι απαραίτητο να πληρεί όλα τα κριτήρια όπως εισόδου και εξόδου, δεν σημαίνει απαραίτητα χρήση περισσότερων εντολών εκτός από την εντολή επανάληψης.
Θέση μου πάντως παραμένει ότι δεν θα πρέπει ερωτήματα θεωρητικά να ξεφεύγουν από αυτά που ο μαθητής διαβάζει στην θεωρία και να εκτείνονται στο επίπεδο των ασκήσεων. Το ερώτημα ήταν άστοχο.

Στην ίδια εξέταση μου άρεσε το ερώτημα Β που εξετάζει ενά θέμα που θίγεται στο κεφάλαιο 8 και για το οποίο σε επιτροπή εξέτασης δυσλεκτικών αποφασίσαμε να χρεώνουμε 1 μόριο για εμφώλευση ή Αν..Αλλιώς_Αν με περιττές συνθήκες (θέμα 3ο στις κανονικές εξετάσεις).

gpapargi

Εγώ …αν ήμουν η επιτροπή… θα απέφευγα να θίξω το ζήτημα των περιττών συνθηκών στις εντολές επιλογής.
Δεν έχουμε καταφέρει να κόψουμε πόντους σε αναζήτηση με πλήρη σάρωση του πίνακα και άλλα χειρότερα που αλλάζουν ακόμα και την τάξη του αλγορίθμου. Μπροστά σε αυτά οι περιττές συνθήκες δεν είναι τίποτα. Πόσο πολλές μπορεί να είναι αφού γράφονται με το χέρι; 5; 10; 20; 100; Οι πίνακες έχουν πολλοί περισσότερα στοιχεία. Μιλάμε για άλλα μεγέθη. Βέβαια αυτό δε σημαίνει ότι κόπηκαν πόντοι σε όποιον έβαλε περιττές συνθήκες σε λύση, αλλά αισθάνομαι ότι ασχολούμαι με πταίσματα και κλείνω τα μάτια σε εγκλήματα.

Για το θέμα της «Για» και της «Μέχρις_ότου» εγώ δε ρίχνω άδικο στην επιτροπή. Ζητάει να χρησιμοποιηθεί η «Μέχρις_ότου». Δε λέει να χρησιμοποιηθεί μόνο αυτή. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις και άλλες εντολές. Ακόμα και για μετατροπή της «Μέχρις_ότου» σε «Όσο» πάλι θέλεις και άλλες εντολές αφού η «μέχρις_ότου» μπαίνει πάντα στις εντολές εντός βρόχου ενώ η «Όσο» μπορεί και να μην μπει. Θέλει να τις αναφέρεις μια φορά πριν το βρόχο.  Δηλαδή κάθε μετατροπή θέλει και κάτι επιπρόσθετο. Μόνο η «Για» σε «Όσο» έρχεται φυσικά.

Vangelis

Ήρεμα παιδία μην ψειρίζουμε τη μαϊμού σε θέματα αξιολόγησης μαθητών.  Ο μαθητής θα πάρει 10 σε κάθε περίπτωση.  Εμείς βέβαια μπορούμε να "μαλώνουμε" θεωρητικά για τη χρήση εκφράσεων που δεν προκαλούν παρανοήσεις.  Η επιτροπή τα είπε αρκετά καλά συμφωνώ με τον gpapargi.